316310 TRUBADURJI, FIN’AMOR: fliH BESEDA KOT HARMONIJA POJAVNEGA IN POJMOVNEGA Miha Pintarič Članek podaja kratko analizo trubadurskega vrednostnega sistema in ustrezne terminologije: fin'amor v. "amour courtois"/"courtoisie", joy, joven, mezura, pretz, valor; trubadurskih pesniških slogov: Irobar clar, Irobar ric, Irobar clus; najpomembnejših trubadurskih pesniških oblik: canso, tenso, sirventes, planh; zaključek je pos\’ečen bistvenim značilnostim trubadurskega jezika. Trubadurska beseda, še zlasti uglasbena, deluje liieratično in odmaknjeno od tistega, kar si kot južnjaški modus vivendi predstavljamo danes. Kakor se namreč trenutek, v zavesti srednjeveškega človeka, ravna po Večnosti, tako se beseda zgleduje po Besedi. Vendar Večnost ni zgolj inten-tio trenutka, temveč je tudi njegov vzrok, zalo se njena substancialnost izraža v trenutku in se nanj celo prenaša, kakor verjame J. Rudel.1 Podobno velja za besedo. Posamezni pojmi in ustrezni izrazi, značilni za trubadursko liriko, so navidez togi in pomensko istovetni pri vseh pesnikih. toda v resnici dopuščajo številne odtenke in različice. Togost oziroma enovitost izrazja gre pripisati srednjeveški estetiki, ki je stvarnost merila in izražala z univerzalnimi in vnaprej določenimi kanoni. Kljub temu je očitno, da se lahko čustveno-duhovna stanja od enega do drugega trubadurskega opusa, pa tudi znotraj istega, močno razlikujejo, čeprav pri trubadurski liriki ne gre za neposredno upesnitev in dramatizacijo (psevdo-)jaza, temveč za upesnitev modusa bivanja in čustvovanja, ki ni vezana na neposredno izkušnjo. Kakor pa drži, da absolutna odsotnost izkušnje izniči možnosti za nastanek poezije, tako je res, da je vsaka poezija, tudi trubadurska, najprej prelivanje zavesti med dvema neizogibnima, a skrajnima, neizrazljivima postulatoma - med splošnim, ki ga tudi v posamično zavest vsajeni koncept ne more zapopasti, in posa-katerega izvirnost že prvi stik s splošnim (beseda, koncept) po-' tvori. ,