Milko Postra k RAZSEZNOSTI USTVARJALNOSTI V pričujočem zapisu ne bomo niti poskušali zaobseči vse večplastnosti, širine in razno- likosti tistega, čemur rečemo ustvarjalnost. Kar pa ne pomeni, da smo se temu cilju na- sploh odpovedali ali da se nam zdi nedosegljiv. Pravzaprav je — če nekoliko natančneje pre- mislimo — prav želja po tem, da bi čimbolj ra- zumeli same sebe, svoje uspehe in polome, veselje in strahove, svojo moč in nemoč, skrita v srži kopice dejavnosti, s katerimi se na videz parcialno, a vendar vedno znova osredo- točeno, ukvarjamo s proučevanjem fenomena, imenovanega človek. Seveda smo tu ujeti v zanko. Če hočemo dognati, kaj je tisto, čemur rečemo »naše mišljenje«, moramo misliti, če hočemo proučiti »svoje raziskovanje«, moramo raziskovati. Skratka, če hočemo ugotoviti, kaj je tista razsežnost našega bivanja, ki ji rečemo »ustvarjalnost«, moramo biti ustvarjalni. Misleci so na različne načine poskušali se- stopiti s te krožnice. S proučevanjem drugih, torej soljudi, s proučevanjem samih sebe, s hkratnim opazovanjem sebe in soljudi itn. Z izdelavo in razgradnjo kopice pojmov, prav- zaprav konstrukcij, s katerimi so poskušali ar- tikulirati svoja stališča. Stališča, večinoma prav tako razvidno vpeta v dani — in s tem nujno le delni — kulturni kontekst (»družbeno konst- rukcijo realnosti« — Berger, Luckmann 1992). Tako recimo Margaret A. Boden v uvodu zbornika Dimensions of Creativity, ki ga je uredila in v katerem so zbrani nekateri sodob- nejši pogledi na različne vidike ustvarjalnosti, pravi, da ta pojem sproža kopico protislovnih vprašanj. Kaj sploh je ustvarjalnost? Kako jo lahko opredelimo? Je vsaka nova zamisel ust- varjalna? Če ni, v čem je razlika? Je ustvar- jalnost psihološka ali socialna kategorija? Je ustvarjalni proces enak v znanosti in umet- nosti, ali se ti dve obliki izvirnosti bistveno razlikujeta? So umetniki in znanstveniki v čem drugačne osebnosti od povprečnih ljudi? Se razlikujejo tudi med sabo? Lahko ustvarjalnost merimo? Če jo lahko, kako? Lahko načeloma primerjamo dve novi zamisli in trdimo, da je ena bolj ustvarjalna kot druga? Ali pa je to zgolj presojanje, nekaj, česar ne moremo ob- jektivno utemeljiti? In če predpostavimo, da lahko prepoznamo ustvarjalnost — ali lahko tudi razložimo, kako pride do nje? Drugače povedano: lahko povemo kaj določnega o kon- tekstu odkritja v razmerju s kontekstom nje- govega vrednotenja? (Boden 1994: 1). Mnoga od teh vprašanj niso nova. Postav- ljajo si jih že ves čas. Tako je recimo Platon, ki je menil, da racionalno razumevanje ustvarjal- nosti ni mogoče, nekje zapisal, da »je pesnik svet in ne more ustvarjati, dokler ne dobi navdiha. Vzrok ustvarjalnosti ni v njem, pesmi ne piše zaradi umetnosti, temveč je to božje delo« {ibid.). Skozi zgodovino se je »umeščanje ustvarjalnosti« selilo ven iz človeka in nazaj vanj, pač glede na prevladujoče struje, »po- glede na svet«, »ideologije« in kar je še takih opredelitev vsakokratnega »družbeno-kul- turnega« konteksta. »Božje« je nadomestilo »družbeno« ali »kulturno«, ki je včasih, na primer v najskrajnejših inačicah kulturno-de- terministično usmerjenih družboslovcev (re- cimo dela antropologov v prvi polovici tega stoletja), skoraj popolnoma privzelo podobo »svetega« po eni strani ali »upredmetenega« po drugi. Religiozne razsežnosti v delu nekaterih anglo-ameriških sociologov in antro- pologov s konca preteklega in začetka tega stoletja bi lahko potrdile to domnevo (prim. 37 MILKO POŠTRAK Antropološki zvezki 1 1990: 45 in drugje). Drugi avtorji spet poskušajo združiti oba vidika, »in- dividualni« in »družbeni« (Pečjak 1987; Maka- ROVIČ1986: 24, 27 in drugod). Spet tretji iščejo možnosti preseči nakazani dualizem, skrit v prej navedenem vprašanju, ali je ustvarjalnost psihološka ali socialna kategorija ter ali je ust- varjalen posameznik ali kdo/kaj (Bog, družba) zunaj njega, in poskušajo ponuditi podobo osebe z vsebovano lastno inteфretacijo druž- benega (ToMcl994). V nadaljevanju ne bomo ponujali (enoznač- nih) odgovorov, temveč bomo zgolj navajali nekatere novejše prispevke na temo ustvarjal- nosti. Vsak od navedenih se problematike loteva iz drugega zornega kota, iz različnih razlogov, z drugimi nameni. K/\J JE USTVARJALNOST? Tudi to vprašanje si postavljamo vedno znova. In nanj dajemo podobno »poetske« od- govore: ustvarjalnost je zloženka, protislovje, misterija (Boden 1994: 75 in drugod). Marga- ret Boden dodaja, da je ustvarjalnost odeta v plašč skrivnostnosti tudi zato, ker se umet- nikom in znanstvenikom porodijo zamisli ne- pričakovano, z malo ali brez zavedanja o tem, kako je do tega prišlo. Vendar enako velja za večino naših dejavnosti. Ustvarjalnost je skriv- nostna še iz nekega drugega razloga: sam kon- cept je očitno protisloven {ibid.). Če vzamemo definicijo ustvarjalnosti, kot jo najdemo v slo- varjih — »ustvariti, izoblikovati iz ničesar« — resno, je ustvarjalnost ne le onstran kakršne- gakoli znanstvenega razumevanja, temveč tudi nemogoča. Tako ne preseneča, pravi Margaret Boden, če nekateri »razlagajo« ustvarjalnost z izrazi o »božjem navdihu«, mnogi govorijo o nekakšni romantični intuiciji, uvidu in podob- nem. S stališča psihologa je »intuicija« pojem iz vprašanja, ne iz odgovora. Kako torej deluje intuicija? (Ibid.) Sledijo odgovori v smislu: »ustvarjalnost je nova kombinacija starih idej«. Tu je še en pogoj: da bi zamisli lahko rekli, da je ustvarjalna, mora biti ne le nova, temveč tudi zanimiva (ibid). Z vsakokratnim vprašan- jem o tem, kaj je zanimivo v danem zgodovin- skem trenutku, se — pravi Margaret Boden — ukvarjajo recimo literarni kritiki, zgodovinarji umetnosti in filozofi znanosti. In dodaja, da je veliko ustvarjalnih zamisli presenetljivih še na drug, globlji način. Vsebujejo namreč prvine, ki ne le, da se prej še niso pojavile, temveč se prej niti ne bi mogle pojaviti {ibid.: 76). Do- ločene nove zamisli bi se lahko pojavile prej ali pozneje, recimo kot prej na ta način še neraz- porejene besede v nekem določenem stavku. Taka, zgolj nova zamisel, je tista, ki jo lahko opišemo ali produciramo v istem setu osnov- nih pravil, v katerem so še druge, podobne zamisli. Popolnoma izvirna ali radikalno ust- varjalna zamisel pa je tista, ki je na ta način ne moremo opisati ali producirati. Iz tega izhaja, da opisovanje ustvarjalnosti vedno vsebuje prikrito ali izraženo zvezo z nekim specifičnim generativnim sistemom {ibid.: 78). Iz tega — nadaljuje Margaret Boden — izhaja tudi, da pravila in omejitve pravzaprav na svoj način sploh šele omogočajo ustvarjalnost. Če bi zavr- gli vsa pravila, bi uničili možnost ustvarjalnega mišljenja {ibid.: 79). Tu se lahko spomnimo Wittgensteinovih navedb o slovničnih pravilih. Wittgenstein je govoril o »jezikovnih igrah« in ob tem zapisal, da igre nimajo jasno določenih mej, niti jih nima jezik. Oboji pa imajo svoja vsakokratna pravila. Ta pravila — recimo gra- matična — so vsa naključna in samovoljna, saj nobenega slovničnega pravila ni mogoče upra- vičili, zato pa tudi ni razloga, da bi kakšno pra- vilo bolj upoštevali kot drugo (Wittgenstein 1980). Nakazano bi lahko uporabili tudi pri našem razmišljanju. Oblike ustvarjalnosti — tako znanost kot umetnost — imajo določena pravila, ki si jih je seveda izmislil človek. Ta pravila določajo vsakokratno »zakonitost«, okvir, v katerem lahko poteka ustvarjalnost. V okviru znanosti se ta okvir kaže v splošnem kot opredelitev, kaj to znanost in znanstveno spoznanje sploh je, v ožjem smislu pa je to (po Kuhnu) lahko tudi vsakokratna paradigma. Nenazadnje tudi vsaka posamezna teoretska šola svojim privržencem, somišljenikom ali učencem eksplicitno ali implicitno »predpiše« navodila za znanstveno/raziskovalno dejavnost. V okviru umetnosti se taka pravila odražajo v stilskih usmeritvah, torej v posameznih umet- nostnih obdobjih, »načinih izraza« itn. V obeh primerih imamo seveda lahko — in to ni redko — disidente, heretike, »volke samotarje« itn., torej ustvarjalce (znanstvenike ali umetnike), ki se ne vključujejo v nobeno »šolo« ali »stil«. 38 RAZSEŽNOSTI USTVARJALNOSTI Ob novem umetniškem stilu ali znanstveni teoretski šoli tako nimamo na razpolago meril ali mehanizmov, da bi novost ustrezno ovre- dnotili. Zato recimo ob novih teorijah v zna- nosti ne presenečajo očitki »šarlatanstva«, »kvazi-teoretiziranja« in podobno, v umetnosti pa »nekulturnosti«, »šokantnosti«, »vulgar- nosti« in kar je še aktualnih izrazov neodobra- vanja in nerazumevanja. Nadalje in deloma v zvezi z navedenim Margaret Boden razlikuje dva vidika ali dve vrsti ustvarjalnosti. Prva je psihološka (P-ust- varjalnost), druga je zgodovinska (Z-ustvarjal- nost). Določena zamisel je P-ustvarjalna, če je oseba, ki se ji je porodila, prej ni mogla imeti. Tu ni pomembno, koliko drugih je pred tem že imelo podobno ali enako zamisel. Z-ustvarjal- na pa je zamisel, ki je P-ustvarjalna in je pred tem v vsej zgodovini ni imel še nihče (Boden 1994: 76). Naprej izpeljuje, da ni sistematične razlage za Z-ustvarjalnost. Dodaja celo, da psi- hološka razlaga te kategorije pravzaprav sploh ni mogoča. Vendar so vse Z-ustvarjalne za- misli po definiciji tudi P-ustvarjalne. S tem (ne popolnoma jasnim) manevrom nato Margaret Boden ugotavlja, da bo psihološka razlaga P- ustvarjalnosti potemtakem vključevala tudi Z- ustvarjalne ideje (ibid.: 77). Kljub določenim nejasnostim v zvezi z iz- peljavami pa le lahko s pridom uporabljamo to distinkcijo. V vsakdanjem življenju namreč prepogosto spregledamo P-ustvarjalnost, ker smo osredotočeni na vidike Z-ustvarjalnosti. Drugače rečeno: spregledamo vsakdanjo do- miselnost, ker smo pozorni (ali presenečeni) le ob posebnih, velikih (umetniških ali znan- stvenih) dosežkih. IZUM m POTRDITEV Nedavno umrli avstrijski filozof Kari Rai- mund Popper je v svoji filozofiji znanosti ostro razlikoval med »izumom« /discovery/ in »potr- ditvijo«, »opravičevanjem«, »podkrepljevan- jem« /justification/ (Boden 1994: 3; Ule 1994: 178). Tako Margaret Boden pravi, da je »kon- tekst izuma — rojevanje nove zamisli v posa- meznikovem umu — irelevanten za filozofijo znanosti, ki se osredotoča na racionalno po- trditev. Koga zanima, ali so Keplerjeve zamisli utemeljene v praznoverni numerologiji in kako je Kekole dobil zamisel v sanjah? Pomembno je, da so bile potrjene« (Boden 1994: 3). Kon- tekst izuma ali odkritja naj bi bil irelevanten tudi za teoretsko psihologijo. Po Popperju je ustvarjalna »inspiracija« fundamentalno ira- cionalna. Torej ne moremo povedati nič do- končnega o tem, kako se rojevajo nove ideje. Psihologija ustvarjalnosti po Popperju torej ni zgolj filozofsko nezanimiva, ampak je nemo- goča (ibid.). Simon Schaffer meni, da je Popperjeva dis- tinkcija (in ne le njegova, podobno so menili tudi Reichenbach, Siegel in Laudan) med od- kritjem in potrditvijo poenostavljanje in da je vrednotenje novih zamisli, ki ga opravijo znan- stveniki, manj racionalen proces, kot nakazuje Popper {ibid.: 4, 13-51). Za nameček Schaffer zavrača tudi drugo zelo razširjeno stališče, sociologijo znanosti Roberta Mertona. Ta pri- stop omalovažuje pomen ustvarjalnega posa- meznika, ko trdi, da lahko določeno odkritje izpelje več posameznikov. Po Mertonu naj bi bilo namreč znanstveno odkrivanje ne enkra- ten, temveč mnogokraten pojav: če se česa ne bi domislil tisti posameznik, bi se pa kdo drug {ibid.). Schaffer meni, da gre tu tudi za prob- lem nevzpostavljenega (ali odsotnega) razli- kovanja med znanostjo in tehnologijo {ibid.: 32). Tu gre torej za nekakšen sociologizem, po katerem se »mora« v danem zgodovinskem ob- dobju zgoditi toliko in toliko odkritij, ni pa pomembno, kdo jih bo opravil. Odpade tudi vprašanje, zakaj in kako je kakšno zamisel raz- vil prav določen raziskovalec. V zvezi s t. i. »hkratnimi odkritji« /multiple discovery/, ko so se do določenih spoznanj v približno istem času neodvisno dokopali raz- lični misleci, ali pa je kdo prišel do »odkritja« česa že odkritega, se lahko spomnimo razliko- vanja med P-ustvarjalnostjo in Z-ustvarjalnost- jo {ibid.: 76). Navedemo lahko še Eysenckovo razlikovanje med »zasebno novostjo«, kar je kdo odkril in je novo le zanj, ter »javno no- vostjo«, ki je odkritje za vse {ibid: 201). Schaffer po drugi strani kritizira tudi samo idejo »odkritja« in nanjo vezano imenovanje koga za »izumitelja«. Gre za mistificiranje, in sicer iz dveh razlogov. Prvič, ker pojem »od- kritje« sugerira, da se je zamisel porodila nenadoma, v posebnem trenutku, in ne, da je plod dolgoletnega, večkrat življenjskega dela 39 MILKO POŠTRAK ter da je vpeta v zapleteno socialno mrežo. In drugič, na ta način je zamisel vezana na izoli- rano osebo (ali morebiti dvojico) — na t. i. »kulturnega heroja«. Dejstva pa kažejo druga- če (ibid: 32). Lik osamljenega, z nadnaravnimi intelektualnimi močmi obdarjenega posamez- nika je lahko, pravi Schaffer, predmet le psi- hološke analize. Novejše študije pa (pre)us- merjajo pozornost k intrigantnemu razmerju med avtorstvom odkritja in njegovo avtoriza- cijo, prepoznanjem kot odkritja. Schaffer na- vaja vrsto primerov, med drugim delo Gustava Fechnerja, Zend-Avesta iz leta 1851, program za panpsihično in antimaterialistično kozmo- logijo, delo, ki so ga pozneje vedno znova in- teфretirali in navajali. Ali pa klasičen primer »ponovnega odkritja«: večina zgodovinarjev se strinja, da je Mendel leta 1866 utemeljil ge- netiko, vendar so takrat njegovo delo spregle- dali in so genetiko leta 1900 ponovno odkrili Correns, De Vries in drugi. Vendar najnovejše študije spet kažejo, da Mendelovo delo ni bilo ignorirano, ker se Mendel menda sploh ni za- res ukvarjal z genetiko. Sociolog Augustine Brannigan je to povedal takole: »transforma- cija statusa Mendelovih odkritij kaže, da nekaj postane odkritje ne z načinom, kako se pojavi v kakšni glavi, temveč kako je definirano v kul- turnih kriterijih in po njih« (ibid.: 14). Drugače povedano: definiranje odkritja je vedno retro- spektivno in vpeto v vsakokraten kulturni kon- tekst. To stališče seveda povzroča težave tudi konvencionalnim psihološkim pristopom k mentalnim procesom, ki bi naj karakterizirali odkritja v znanosti. Zgolj proučevanje mental- nih procesov torej ne bo dalo odgovora na to, kako pride do odkritij ali kako se porajajo nove ideje. Kaj torej storiti? Seveda nam ostaja odprtih tudi kopica vprašanj v zvezi z nakazanim kulturnim kon- tekstom, v katerega moramo vedno znova umestiti tisto, kar imenujemo odkritje. Tu la- hko omenimo vsaj še biokemika in sociologa Ludwika Flecka, ki je opisal znanost kot sis- tem »mislečih kolektivov« /thought collectives/, torej kot prepoznaven skupek stilov in metod, ki označujejo določeno področje in postanejo integralen del znanstvenikove kulture. Učinek inkulturacije posameznikov v miselni stil je imenoval »usmerjena percepcija« /directed per- ception/. Namen teh analiz je raziskati odkritja s prikazom, kako nova dognanja za določeno skupino znanstvenikov postanejo sprejeta dej- stva {ibid.: 21). Podoben diskurz bi lahko zastavili v kon- tekstu umetnosti: kako, kdaj in zakaj je neka stvaritev pripoznana, prepoznana in potrjena kot umetniško delo? In zakaj neka stvaritev v času svojega nastanka je ali ni deležna us- trezne pozornosti? Zakaj lahko neka stvaritev ostane cenjena kot umetnina ali pa zgubi to ti- tulo (»se izkaže« kot slaba, ne-umetnina itn.)? Odgovor bi verjetno morali iskati v zapleteni mreži predpostavk danega kulturnega kontek- sta (torej »posamezne kulture« ali kulture posamezne skupnosti). Estetika ali znanost o lepem je s tega vidika zlasti primer, kako se utemeljuje, upravičuje, razlaga in sistematizira zapletena kulturna tvarina dane skupnosti (grobo rečeno: prevladujoči okus ali tudi »duh časa«). Vendar tovrstna razmišljanja že prese- gajo ožje okvire pričujočega pisanja. KAKO PRIDE DO ODKRITJA? Schaffer navaja, da so filozofi, npr. Des- cartes, Locke in Leibniz, nekoč verjeli, da v zvezi z odkritji obstajajo zakoni. Raziskovalec se lahko nauči odkrivati. Svoje prepričanje naj bi utemeljevali v (pozitivistični) predpostavki, da je resnična znanost nezmotljivo in zaneslji- vo znanje in jo je kot tako mogoče verificirati le z analizo postopkov, ki so pripeljali do njega. Nato se je približno sredi devetnajstega stoletja izkazalo, da se lahko znanost ubada tudi z entitetami, ki jih ni mogoče opazovati neposredno, in se torej znanost ne more ome- jiti le na empirične generalizacije. Domneva o skupku pravil za izumitelja se je podrla, pri- bližno v istem času pa se je začel vzpostavljati mit o genialnem izumitelju (ibid: 28). Karl Popper je v svojem delu Logik der For- schung iz leta 1935 med drugim zapisal, da »je lahko vprašanje, kako se zgodi, da se komu porodi nova zamisel — pa naj gre za glasbeno temo, dramski zaplet ali znanstveno teorijo —, zelo zanimivo za empirično psihologijo, vendar je za logično analizo znanstvenega vedenja nepomembno. Torej lahko ostro razlikujemo med postopkom porajanja nove zamisli in me- todami in rezultati logičnega raziskovanja te- ga. /.../ Ni namreč logične metode za porajanje 40 RAZSEŽNOSTI USTVARJALNOSTI novih zamisli, niti ni logične rekonstrukcije te- ga procesa. Vsaka iznajdba vsebuje >iracio- nalen element< ali >kreativno intuicijo< v Bergsonovem smislu« {ibid.: 53), Tudi veliko drugih mislecev se je zadovoljilo s podobno meglenim odgovorom, morebiti so si privoščili le še za kanček več mistike. Nove zamisli nekako, na nepojasnjene in nerazložljive načine prihajajo v sanjah, med nevihtami, med vožnjo z avtobusom ali med ribolovom. Po drugi strani pa je njihovo vrednotenje pod- vrženo logiki, matematiki, statistiki. Popperjevo stališče je seveda izzvalo burne proteste. Gerd Gigerenzer je poskušal reč obrniti na glavo. Za izhodišče svoje razprave o vprašanju, od kod prihajajo nove zamisli, je uporabil prav navedeno dihotomijo med misti- ficiranim procesom porajanja zamisli in racio- nalnim vrednotenjem. Postavil je trditev, da v sodobni psihologiji, verjetno pa tudi v drugih disciplinah, vrednotenje vpliva na izumljanje: »Moja teza je, da znanstvenikova orodja za vrednotenje izumov ponujajo nove metafore in koncepte za njegove teorije« {ibid.: 54). Tu se Gigerenzer navezuje na Popperja, ki je tudi »svet idej« pojmoval po svoje. To je t. i. »tretji svet« (poleg fizičnega in duševnega). Ta svet je neodvisen od naših psiholoških predstav in fi- zične stvarnosti, je svet teorij, jezika umetnosti itn. Je človeško delo, vendar prekaša svojega stvarnika, V tem svetu najdemo probleme, ki jih ustvarjajo ideje same, probleme, ki jih lju- dje nekako rešujejo, a se v tem stiku z ljudmi ne 1гсфајо. Z zgodovino in tradicijo se ta svet množi, ker lahko vse rešitve posameznih pro- blemov (tako resnične kot lažne) postanejo problem za koga drugega in s tem presežejo tiste, ki so jih ustvarili (Polšek 1994: 172), Na tej podlagi Gigerenzer pokaže, kako so po- samezne metode, namenjene za psihološke raziskave, prispevale k razvoju novih zamisli (Boden 1994: 58), Vendar hvalevredni Gige- renzerjev trud v najboljšem primeru pove le, od kod — v tem trenutku ali med drugim — znanstveniki čфajo zamisli za svoje delo, mo- goče še pokaže povratno zvezo med izumljan- jem in njegovim vrednotenjem, ne odgovori pa na bistveno vprašanje, zakaj in kako prav- zaprav sploh pride do procesov ustvarjanja. Morebiti je to vprašanje podobno tistemu o tem, kaj je bilo prej, kura ali jajce. Mogoče je človeštvo res na tisti ravni, kjer lahko kratko malo rečemo, da je ustvarjalnost eden od kon- stitutivnih elementov, imanentna sestavina fe- nomena, imenovanega človek. In da prav ust- varjalnost (ne v tavtološkem smislu) generira novo ustvarjalnost. Vedno znova postavljati vprašanja sproža vedno nove poskuse najti re- šitev. Peфetuum mobile posebne vrste? Feno- men snežne kepe? Gigerenzer daje še eno zanimivo opazko. Razum Imiiidl namreč pojmuje kot »intuitiv- nega statistika« ¡intuitive statistician! (Boden 1994: 69), Pri tem se opira na angleškega psi- hologa percepcije R, L. Gregoryja, ki pravi, da je induktivna inferenca ¡inductive inference! edini način, kako pridobiti novo znanje o svetu. Zato Gregory govori o razumu kot o »induktivnem stroju« ¡induction machine¡ ali »stroju za stave« ¡betting machine¡ {ibid.). Drug vidik odpira Margaret Boden, ko go- vori o konceptualnem prostoru ¡conceptual space¡ {ibid: 79). Pojem konceptualni prostor uporablja kot metaforo, s katero opredeljuje »organizirajoče principe, ki poenotijo in dajo strukturo danemu področju mišljenja. Omejit- ve, poti, obrisi in struktura konceptualnega prostora se lahko opredelijo z mentalno repre- zentacijo. Take mentalne zemljevide lahko uporabljamo (ne nujno zavestno) za razisko- vanje — in spreminjanje — danega prostora« {ibid.: 79), Margaret Boden se opira tudi na burni razvoj računalniške tehnologije in poskusov ustvariti umetno inteligenco, zlasti v okviru komputacionalne psihologije. Ta se močno opira na spoznanja, vezana na razvoj umetne inteligence {ibid.: 84), Margaret Boden navaja kopico primerov določene računalnikove »ust- varjalnosti«, zlasti primere nenavadnih in nepričakovanih odgovorov računalnika na zas- tavljen problem — odgovorov, ki ne izhajajo iz programa ali gradiva, ki bi ga vnesel pro- gramer {ibid.: 86), Ob tem se sprašuje, ali nam računalniški koncepti lahko pomagajo razložiti človeško ustvarjalnost, in odgovarja, da si bomo lahko z analizo postopkov, s katerimi računalniki dosegajo podobne/navidezne ust- varjalne postopke, morda pomagali razložiti ti- sto, kar se dogaja v nas, ko smo ustvarjalni {ibid.: 96), Vprašanja ostajajo odprta. Dejstvo pa je, da je računalnik že vnesel epohalne 41 MILKO POŠTRAK spremembe v postopke tako umetniškega ust- varjanja kot znanstvenega dela. Ustvarjalnost so poskušali raziskovati tudi s študijami primerov. .Tako je Howard Gardner v svoji knjigi The Creators of the Modem Era iz leta 1993 obdelal sedem ustvarjalnih osebnosti dvajsetega stoletja. Ustvarjalnega posameznika opredeli kot osebo, ki rešuje probleme, obli- kuje izdelke ali postavlja nova vprašanja na način, ki je izrazito nevsakdanji, vendar je hkrati sprejet vsaj v okviru ene kulturne skupine (BoDEN 1994: 145). In dodaja, da se enako pozorno osredotoča na reševanje pro- blemov, iskanje problemov in ustvarjanje pro- izvodov kot znanstvene teorije, umetniških del ali izgradnjo ustanov. Posamezniki niso ust- varjalni ali neustvarjalni nasploh, temveč so ustvarjalni na posameznih področjih. Navse- zadnje osebe, dejanja ali proizvodi niso ustvar- jalni ali neustvarjalni sami po sebi. Presojanje ustvarjalnosti je stvar skupnosti, močno oprto na mnenje poznavalcev posameznega področ- ja. Gardner sklene, da je proučevanje ustvar- jalnosti izrazito interdisciplinarno. Razisko- valec mora biti doma v psihologiji, poznati mora epistemiologijo in seznanjen mora biti s sociologijo. Ta pristop k proučevanju ustvarjal- nosti preusmerja pozornost od vprašanj »kdo« in »kaj« je ustvarjalen in namesto tega postav- lja vprašanje, kje je ustvarjalnost. Ustvarjalnost se pojavlja v dialektičnem procesu med nadar- jenim posameznikom, področjem znanja ali dejavnosti in poljem poznavalskih razsodnikov. Če torej hočemo razumeti fenomen ustvarjal- nosti, ne zadošča, da se posvetimo posamezni- ku, njegovim možganom, osebnosti, motivom. Proučiti moramo tudi okolje, v katerem ust- varjalen posameznik dela, in postopke, s ka- terimi so posredovane sodbe o izvirnosti in vrednosti {ibid.). Na podlagi teh izhodišč je Gardner najprej ponudil nekakšen »idealen tip« ustvarjalnega posameznika {ibid.: 147), nato pa skozi analizo sedmih ustvarjalnih posameznikov ponudil tudi predpostavko o sedmih vrstah ustvarjalnosti: Sigmund Freud je bil primer intrapersonalne inteligence, Albert Einstein je predstavljal logično-matematično inteligenco, Pablo Picasso prostorsko inteli- genco, Igor Stravinsky glasbeno inteligenco, T. S. Eliot lingvistično inteligenco, Martha Gra- ham telesno-kinetično inteligenco, Mahatma Gandhi pa interpersonalno inteligenco. Gard- ner dodaja, da je to zgolj najbolj izražen vidik njihove ustvarjalnosti, da je namreč vsak od navedenih imel še kako drugo vrsto sposob- nosti ali nadarjenosti {ibid.: 146,149). Hans J. Eysenck citira Vernona, ki je ust- varjalnost definiral kot sposobnost posamez- nika, da producira novo ali izvirno zamisel, ugotovitev, izum ali umetniško delo, ki jo poznavalci sprejmejo kot znanstveno, estetsko, družbeno ali tehnično vrednost {ibid.: 200). Dodaja še Mednickovo definicijo, po kateri je ustvarjalnost povezovanje asociativnih elemen- tov v nove kombinacije, ki ustrezajo zahtevam ali pričakovanjem drugih ali so na določen način uporabne {ibid.). V zvezi z ustvarjalno osebnostjo Eysenck sproža vprašanje o klasični dilemi razmerja med genijem in norcem {ibid.: 211). Z navaja- njem kopice statističnih podatkov in izsledkov empiričnih raziskav ugotavlja povečano po- vezavo med značilnostmi, ki jih pripisujemo t. i. ustvarjalni osebnosti, in značilnostmi du- ševno bolnih. Ob tem opozarja na nejasnosti v zvezi z definiranjem »duševno bolnih« ali »psi- hotikov« ter na podobne nejasnosti v zvezi z določanjem značilnosti ustvarjalnega posa- meznika. Eysenck se nato opre na Crowa in njegovo opredelitev »psihoticizma« kot nekak- šnega psihotičnega kontinuuma {ibid.: 214) ter predlaga, da tudi ustvarjalno osebnost, name- sto da jo poskušamo opredeliti ali povezati z določeno psihozo, umestimo v dani kontinu- um. S tem, pravi Eysenck, ustvarjalni posa- meznik ni opredeljen kot »nor«, temveč je zgolj nakazana visoka korelacija med značil- nostmi psihotičnih in ustvarjalnih posamez- nikov {ibid.: 215). Na tem mestu se ne bomo spuščali v nadaljnje podrobnosti, zato skleni- mo z Eysenckovo domnevo, da bi lahko del značilnosti ustvarjalčeve osebnosti razlagali tudi z dejstvom, da je ustvarjalec izpostavljen pritiskom skupnosti, soočene z izvirnim in nenavadnim dosežkom, ki je svojevrstna gro- žnja ustaljenemu in predvidljivemu. Ustvar- jalec mora svoj dosežek »braniti«, razlagati, utemeljevati, upravičevati, kar zahteva močno osebnost in kar lahko hkrati povzroči posle- dice, ki smo jih opredelili kot »psihotične« {ibid.: 234). 42 RAZSEŽNOSTI USTVARJALNOSTI LAHKO USTVARJALNOST MERIMO? V sklepu smo se končno prebili do tistega najbolj logičnega, matematičnega, racionalne- ga, s stališča pozitivistične znanosti tudi najbolj »znanstvenega« vidika proučevanja ustvarjal- nosti: do njenega merjenja. Nekateri (Pečjak 1987: 122) menijo, da ust- varjalnosti ne moremo meriti. Trstenjak na- vaja dva razloga. Prvič, v testih so problemi zadani, ustvarjalnost pa se kaže v njihovem od- piranju. In drugič, ustvarjalnost je spontan proces, ne pa proces »na ukaz« {ibid,). Colin Martindale se sprašuje, kako merimo ustvarjalnost družbe. Ob tem pripominja, da se ustvarjalna dejavnost pogosteje pojavlja v dru- žbenem kontekstu kot pa v osami. Vendar večina dejavnosti v družbi poteka po ustalje- nih, rutinskih obrazcih. Posamezniki so lahko v vsakdanjem življenju ustvarjalni, vendar jim družbena ureditev pogosto ne dovoljuje ali ne omogoča udejaniti zamisli. Tako bi na primer ustvarjalen delavec v tovarni rad vpeljal no- vost, vendar to ni odvisno od njega, niti tega nihče ne pričakuje. Plačan je za delo za te- kočim trakom. Tako se ustvarjalnost večinoma povezuje z znanstvenim in umetniškim po- dročjem, za kateri je predvideno ustvarjalno delovanje (Boden 1994: 159). Z družbeno ustvarjalnostjo se ubadajo te- orije, ki govorijo o sociokulturni spremembi, o razvoju družbe. Veliko jih je bilo in so še ve- zane na različne interpretacije Darwinove evo- lucijske teorije. Tako nekateri {ibid.) menijo, da so spremembe v družbi posledica »slepih« variacij in selekcije. Take predpostavke ne odgovarjajo na vprašanje, zakaj pravzaprav sploh obstajajo različne kulture. Na tem mestu se ne moremo spuščati niti v diskusijo o teh vprašanjih, ki so obdelana že tudi drugje (Carrithers 1992). Eysenck v zvezi z merjenjem ustvarjalnosti izpostavlja problem distinkcije med pojmoma inteligenca in ustvarjalnost (Boden 1994: 200). Oba pojma sta že sama po sebi dovolj nejasna, da lahko povzročita zmedo, ob njunem so- očenju in povezovanju pa se nejasnost seveda le še stopnjuje. Tako se Eysenck sprašuje, ali je ustvarjalnost le visoka inteligenca, in ob tem navaja raziskave, ki so poskušale meriti stop- njo inteligence in hkrati ugotavljati ustvar- jalnost. Različne raziskave so se problema lotevale na različne načine. Z nekaterimi so proučevali uveljavljene ustvarjalce in merili njihovo stopnjo inteligence, z drugimi so merili inteligenco v osnovnih in srednjih šolah in pozneje, ko so testiranci odrasli, primerjali nji- hovo stopnjo izkazane ustvarjalnosti z rezultati inteligenčnih testov {ibid.: 200-202). Eysenck ugotavlja, daje visoka inteligenca očitno nujen del ustvarjalne osebnosti, vendar se sprašuje, ali je to tudi zadostna sestavina. Ali drugače: so inteligentni ljudje avtomatično ustvarjalni? Kaže, da odgovor ni enoznačen. Eysenck na- vaja Nobelovega nagrajenca W. Shockleya, ki je bil kot otrok testiran v okviru prej omenjene raziskave, vendar na testu ni presegel IQ 140, kar bi naj bila magična meja za izredno nadar- jene {ibid.: 201). Naprej Eysenck navaja vrsto različnih (v glavnem psiholoških) testov za merjenje ust- varjalnosti, jih med seboj primerja ter ugotav- lja višjo ali nižjo stopnjo primerljivosti in s tem posredno zanesljivosti {ibid.: 204-206). Pri tem navaja Hovecarja in Bachelorja, ki sta prav tako primerjala več testov in sklenila, da se je smiselno osredotoČati le na tiste študije, ki vključujejo tudi merjenje ustvarjalnosti v res- ničnem življenju {ibid.: 207). Krog je sklenjen. Spet smo pri vprašanju kulturnega konteksta in mesta ustvarjalnega posameznika v njem... 43 MILKO POŠTRAK Literatura Antropološki zvezki I (1990). Ljubljana: Sekcija za socialno antropologijo pri Slovenskem sociološkem društvu. P. L. Berger, T. Luckmann (1992), Socijalna konstrukcija zbilje. Zagreb: Naprijed. M. A. Boden (ur.) (1994), Dimensions of Creativity. London: A Bradford Book. M. Carrithers (1992), Why Humans Have Cultures. Oxford: University Press. J. Makarovič (1986), Sla po neskončnosti. Maribor: Založba Obzorja. V. Pečjak (1987), Misliti, delati, živeti ustvarjalno. Ljubljana: Državna založba Slovenije. D. PouŠEK (1994), In memoriam Karlu Raimundu Poppru (1902-1994). Časopis za kritiko znanosti ХХП, 166-167: 169-174. G. ToMC (1994), Profano. Ljubljana: Krt. A. Ule (1994), Popper med empirizmom in teorijskim holizmom. Časopis za kritiko znanosti XXII, 166-167; 175-184. L. Wittgenstein (1980), Filosofska istraživanja. Beograd: Nolit. 44