GLASBENA KAPELA LJUBLJANSKE STOLNICE V DRUGI POLOVICI 17. STOL. JANEZ HOFLER Glasbena kapela ljubljanske stolnice je v obdabju baax)ka poleg jezuitskega kol^ija ne- dvomno odigrala pomembno vlogo v glasbe- nem življenju kranjskega deželnega središča. Zal so viri za njeno zgodovino raztreseni po raznih fasciklih in računskih knjigah kapi- teljskega in nadškofijskega arhiva, čemur lahko pripišemo dejstvo, da so jo zgodovino- pisci tako zanemarjali. V podobi, ki jo imamo o glasbenem poustvarjanju v baročni Ljub- ljani, se pač blešči pojav ljubljanske Acade- miae iphilharmonicorum, v katere send se je znašla tudi stolna kapela. In to po krivici, saj pretres ustreznega gradiva pokaže, da je ta tradicionalna, še iz srednjega veka trajajoča ustanova skozi stoletja predstavljala stalno žarišče glasbene imietnosti, ki so se ji le ob- časno prid,ruževale druge ustanove. V baroku sta to bili poleg organizacije mestnih in de- želnih glasbenikov stopetdeset let delujoči je- zuitski kolegij in okrog petdeset let trajajoča Academia philharmonicorum. Prostor nam ne dcpušča, da bi v enem za- mahu zajeli vseh pet stoletij, v katerih lahko sledimo ljubljanski stolni kapeli do njenih za- četkov. Tudi obdobje baroka razpade glede na naravo ohranjenega gradiva nekako v tri pomembnejše faze: v začetno za škofovanja Tomaža Hrena, v osrednjo, ki je obsegala ne- kako čas od srede 17. do začetka 18. stol., in poslednjo, ki se je z vso močjo razcvetela na osnovi posebnega glasbenega fonda škofa Ži- ge Herberstedna in je trajala približno od dru- gega do šestega desetletja 18. stol. Vsaka od njih je po svoje s^animiva, v danem okviru pa smo se vendarle odločili za osrednje ob- dobje, ne zaradi obsega in kvalitete glasbene- ga dela, ki je bila verjetno skromnejša od Hrenovega ali poznobaročnega obdobja, tem- več zaradi zelo zanimive dokumentacije, ki sega celo v detajle glasbene prakse. Ti so si- cer v našem glasbenozgodovinskem gradivu precej redki.* Organizacijski okviri glasbene kapele ljub- ljanske stolnice so v 17. stol. ostali takšni kot v preteklih obdobjih. Tudi tedaj je bilo, kot je bilo v navadi po Srednji Evropi, glasbeni^ ško mesto povezano z učiteljskim. To je v bistvu še nadaljevanje srednjeveške prakse, ki se ni izgubila še daleč v 18. in v podežel- skih mestih tudi v 19. stol. in ki je v kantorju združevala tisto gonilno osebo, ki je morala običajno skrbeti za skoraj celotno resnejše mestno glasbeno življenje. Najznamenitejši takšen primer je pač leipziški kantor Johann Sebastian Bach. V ljubljanskih zapiskih se to mesto še naj manj krat imenuje kantoTj^ jwgo- steje ludirektor, ludimoderator ah ludimagi- ster, po italijansko tudi kot »maestro della Cathedrale« (Valentin Pistorius). Na njegovo zborovodsko vlogo opominja nemški naziv »Chormaister«, na pedagoško pa »Schuell- maister<<. Temu je pri opravljanju posla po- magal sukcentor (tudi subkantor ali subma- gister) ah »Undtermaister« (včasih »Submai- ster«). Včasih, a vendar poredko, sta bila dva sukcentor j a hkrati. Vlogo organista je imel običajno posebej nastavljeni glasbenik, ven- dar jo je sredi stoletja prevzel ludirektor sam ali pa je pripadla sukcentorju. Ludirektor je moral običajno skrbeti za sukcentorja in še za tri plačane pevce in to je bil v glavnem celotni redni glasbeni korpus stolnice. Prvi, ki je pod Hrenovimi nasledniki vodil stolno glasbeno kapelo, je bil Italijan ali slo- venski Primorec Valentin Pistorius. V škofov- ski službi je moral biti že leta 1621,^ verjetno kot sukcentor. Kepelnik je postal že leta 1628, za časa Tomaža Hrena, in na tem mestu vztra- jal vse do smrti leta 1656. Od njegovih po- močnikov oziroma organistov so znani orga- nisit Pradtl (1634), Matija Maksimilijan Oper- ta (1649)^ in Janez Fischer, ki je v stolnico prišel okrog leta 1640 in je leta 1651 že ome- njen kot Organist.^ Valentin Pistorius je bü najbrž svojeglava osebnost, o njegovih glas- beniških lastnostih sicer ni zatrdnih poročil (kot jih ni za skoraj vse kapelnike tega časa), toda zaradi svojih osebnih lastnosti se je mo^- ral okoli leta 1644 spreti s škofom. Iz dveh ali treh let kasneje je ohranjena njegova prošnja škofu, da naj mu nakloni milost in mu od- pusti prejšnje .samosvoje obnašanje, kakor tudi to, da se mu ni tako dolgo cpravičil. Iz tega pisma je tudi razvidno, da je službo že tri leta opravljal brez plačila. Morda, da je bil na nekakšen način suspendiran in je na svojo pest nadaljeval z glasbenim delom na stolnem koru, seveda s tihim pristankom kapitlja.' Po Valentinovi smrti leta 1656 je prošnjo za mesto ludirektorja vložil njegov sin Franciscus Pistorius.' Prošnjo so mu ugodno rešili, ven- dar pa nastavnega dekreta še ni prejel. Ver- jetno ga ni dobil niti dve leti kasneje, ko je zaprosil zanj in ko se je vnel spor z organi- stom Fischerjem. Najbrž je bil še premlad za to službo, gotovo je bil mlajši kot Fischer, ki ga je še za časa očetovega življenja poučeval v orglanju,^ razen tega pa ni bil tako sposo- ben za to zahtevno delo. Da razmere na ljub- ljanskem stolnem koru v tem času niso bile v redu, priča Fischerjeva pritožba škofu, češ da je Pistorijevo delo neredno in da ima ne- pravičen odnos do organista. Obtoževanje se 1411 je nadaljevalo v obojestranski smeri in po- sledica tega je bila, da je bil Pistorijev po- ložaj na mestu zborovodje in učitelja štiri le- ta kasneje zelo negotov, ko se je nad njim znesel tudi stolni kapitelj. V pritožbi škofu Otonu Frideriku je poročal, da je Pistorius v svojem delu nemaren in da povzroča škanda- le s svojeglavim vedenjem in igranjem med bogoslužjem. To je Pistorija prisililo, da se je skoraj umaknil s svojega dotedanjega polo- žaja, kar je izrabil Fischer in s priporočilom magistrata zaprosil škofa za njegovo mesto. Tedaj pa se mu še ni posrečilo, da bi pevovod- jo spravil s položaja, saj se vsa ta procedura tri leta pozneje zopet ponovi. Verjetno tudi Fischer ni imel vseh moralnih in poklicnili kvalifikacij, da bi ga ob vseh Pistorijevih ne- rednostih lahko namestili za vodjo kapele. Vse kaže, da so v začetku leta 1665 Franca Pistorija končno odstavili. Ze 19. februarja se je za njegovo mesto javil Martin Hundtersin- ger iz Kranja kot tenorist, basist in violinist. Nekaj pozneje se je javil še Janez Fischer (datuma na njego'vi prošnji ni) in pa zopet Pistorius sam, ki mu je s prporočilom poma- gal njegov brat Peter Franc, vikar pri stolni- ci. Toda zdaj mu dokončno ni moglo nič več pomagati. Na niegovo prošnjo je generalni vi- kar pripisal nalog, da naj se v štirinajstih dneh poišče nov pevovodja. ki naj prevzame zboro- vcdsko mesto, učiteljsko stanovanje ter vse note in instrumente. Oktobra tega leta je Ja- nez Fischer podpisal reverz in s tem zatrdno nastcnil službo. Za pomočnika pa so mu ver- jetno že tedaj namenili Janeza Jurija Hund- tersingerja, po rodu Kamničana, bivšega je- zuitskega goienca in absolventa filozofije,* ki je bil nekoliko prepozno (16. oktobra) zaprosil za Pistorijevo mesto. Kot sukcentor je s Fi- scherjem pogodbo podpisal leta 1667. Viri pa razkrivajo, da tudi Fischer ni bolje ravnal s svojim pomočnikom. Avgusta 1674 se je tudi Hundtersinger pritožil, da mu ludirektor ne izrolačuie roo pogodbi določenih zneskov. Tedaj je kapiteli stvar uredil tako, da je sukcentorju končno določil stalno plačo 20 goldinarjev iz stolne blagaine, medtem ko je Fischer dobi- val 100 goldinarjev. Fischer je umrl leta 1679 in zapustil vdovo s štirimi otroki, ki je še štiri leta zatem pro- sila kapitelj za podporo. Tedaj je po starem običaju Hundtersinger kot dotedanji sukcen- tor zaprosil za službo. To pot je imel kapitelj lahko delo, saj je Hundtersinger že dva mese- ca pozneje podpisal reverz za uradni prevzem zborovodskega mesta in kaže, da je s tem stolnica dobil veščega in prizadevnega člove- ka, ki se je bolj posvetil tudi učiteliski dejav- nosti. Ob nastopu je namreč sestavil šolski red (Regulae pro ludirectore ad Sanctum Nicola- um). Tu je služboval še petnajst let, do smrti leta 1693. Tedaj je kapitelj moral izbirati med tremi kandidati; za učiteljsko mesto so se pri- javili sukcentor Janez Gregor Vilfan (Wil- ffan), ki je k Hundtersingerju prišel v službo pred enajstimi leti, zatem Janez Nikolaj Fi- scher, sin prejšnjega ludirektorja in tedaj Or- ganist v St. Vidu pri Vipavi, ter oi-ganist in učitelj v Kamniku Matija Oražem (Ora- schem). Pričakovati je bilo, da bo izpraznjeno mesto zasedel Vilfan. Takoj zatem, 17. janu- arja, je zares podpisal reverz. Po Fischerjevi smrti in s Hudtersingerje- vim nastopom pa je stolnica tako rekoč ostala brez organista. Fischer je bil sicer res v prvi vr.sti učitelj in pevovodja, vendar je ves čas svojega delovanja v stolnici, kot kaže, pretež- no orglal in s tem nadomestoval organista, ki bi ga stolnica drugače morala najeti. Leta 1680 je škof na osnovi starega cesarskega de- kreta iz leta 1536 zahteval popravilo orgel in da se ena kanoniška prebenda nameni za pla- čo organista.' To mesto je dobil še isto leto Organist in komroonist Janez Gašper Gošelj (Goschell) iz Ljubljane, ki je bil pozneje pre- cej zaslužen za spodbujanje glasbenega življe- nja v Ljubljani in je sodeloval pri ustanovitvi ljubljanske Academiae philharmonicorum. Osnovno glasbeno izobrazbo si je tako kot Hundtersinger pridobil v ljubljanskem jezu- itskem kolegiju.*' V stolnici je Gošelj orglal vse do smrti leta 1716. Naloge stolnega pevovodje in učitelja so se seveda vrstile med obema (ooljema deiavnosti te cerkvene ustanove, med glasbeniškim in pedagoškim delom. Svoje obveznosti je pevo- vodja podp-sal v obliki reverza pred urad- nim nastopom službe, ki so ohranieni od Fi- scherjevega (z dne 18. oktobra 1665) dalje v skoraj nespremenjeni obliki vse do Vilfano- vega naslednika Jožefa Venclja Götzla (1720). Tu so natančno popisane obveznosti stolnega ludirektorja v zvezi z obsegom kapele in nje- govim delom. V FLscherjevem času je bila kapela sestav- ljena iz sedmih članov, poleg vodie je štela še dva sukcentorja, katerih eden je bil basist in drugi oirganist, tenorista, altista in dva dis- kantista. Vse te je moral preskrbovati vodja iz sredstev, ki sta mu jih redno lolačevala ka- pitelj in škofovski palatinat. Za karselnikovo redno delo so šteli le navadne službe božje (»•alle gewöhnliche Gottesdienste«), ki se jih je moral udeleževati osebno s svojimi petimi pevd in organistom. Za vse posebne priložno- sti, procesije in sprevode je od raznih liudi pa tudi od kapitlja dobival nagrade. Glede šol- skih obveznosti je moral sam in s pomočjo enega od pomočnikov ali še enega mladeniča 142 (najbrž enega od deških pevcev) učiti otroke branja in pisanja (o računanju v obveznostih ni sledu), prav tako pa skrbeti za ministrante in za red med sprevodi in procesijami. Razen tega je moral takrat, ko je nameraval zapu- stiti zaupano mu mesto, v redu vrniti vse pre- jete knjige in note in kajpak tudi instrumen- te.ii Kasneje se je kapela skrčUa za enega pevca, tako da je imela štiriglasen pevski an- sambel. Hundtersinger se je obvezal, da bo vzdrževal le enega tenorista, altista in dva diskantista, sukcentor pa se je najbrž moral zadovoljiti s tistimi 20 goldinarji na leto, ki mu jih je namenu kapitelj že za časa Fischer- ja. Skoraj dobesedno ponovi za Hundtersin- gerjem reverz njegov naslednik Vilfan, le da je tu namesto tenorista omenjen basist. Kaže, da gre pri tem v glavnem le za odraslega pev- ca. Vilfan se je tudi obvezal, da bo ne samo v redu skrbel za izročene mu knjige in muzika- Uje, temveč jih tudi znatno pomnožil z novimi skladbami.'^ Toda takšen reverz še ni izčrpal vseh ob- veznosti stolnega pevovodje. V glasbenem de- lu govori le o nastavljenih petih oziroma šti- rih pevcih, nič pa ne o deških pevcih — šo- larjih in o instrumentalistih. O šolskem petju in sodelovanju šolarjev pri cerkveni glasbi go- vore že omenjena posebna določila, ki jih je prvi sestavil Hundtersinger (Regulae pro lu- directore ad Sanctum Nicolaum), kasneje pa so dodali in izpopolnili še en primerek, ki je ohranjen tudi v osnutku.'* Iz teh določil je mogoče razbrati, da je bUa stolna šola name- njena v prvi vrsti glasbi in verski izobrazbi, v glasbenem delu pa predvsem enoglasnemu koralnemu petju. Ob začetku in koncu dopol- danskega in popoldanskega pouka so bile vsa- kodnevno na vrsti antifone in him.ne »Chri- ste qui lux es dies«, »Jam lucis orto sddere«, »Da pacem Domine«, »Veni sancte spiritus« in »Contere Domine«. Figuralni večglasni glasbi so posvečali eno uro v dopoldanskem pcuku. Za petje sposobni šolarji so morali vsak dan ob deveti uri dopoldne sodelovati pri veliki maši in ob treh popoldne pri ve- čemicah. Vsakodnevne dopoldanske maše s petjem ipri velikem oltarju v tem času niso bile novost, saj jih je že ob ustanovitvi ško- fije predpisal benefidj ustanovitelja cesarja Friderika III. Kako je razumeti to sodelova- nje pevcev šolarjev pri glasbi v stolnid, pra^ vila nič ne povedo — ali so peli hkrati z na- stavljenimi pevd večglasno ali le enoglasno, koralno. Namig o tem pa je najti že v Pistori- jevi prošnji za dekret iz leta 1658, ki govori o dveh zborih, zgornjem z orglami in spod- njem (»in choro inferiore, cum superiorum ex organo«), še natančnejša pa je Fischerjeva omemba v prvi prošnji za ludirektorja iz leta 1662. Ta povezuje spodnji zbor z muzikanti in koralisti (»Chor der ober und undter Chor mit Musicanten und Choralisten«). Ti Fischer- jevi koralisti ne morejo biti nič drugega ka- kor pevci šolarji, saj tO' niso mogli biti študi- rajoči kleriki, kot bi v mestu s teološkimi študijami bilo mogoče, še manj pa, da bi jih vodil kakšen stolni pevovodja ali učitelj, kot je bil Fischer. Iz te opazke je torej razvidna glasbeniška zasnova v stolnid, ki naj bi jo sestavljala dva zbora, zgornji z nastavljenimi štirimi ali petimi pevd in orglami ter spod- nji z muzikanti-instrumentalisti in šolarskim zborom. Šolarjem naj bi bilo zaupano le eno- glasno koralno petje, kar je glede na njegovo stopnjo glasbene izobrazbe tudi razumljivo. V tem koralnem petju seveda ni več razumeti srednjeveškega interpretacijsko zahtevnega neritmičnega gregorijanskega korala, temveč že deloma ritmizirano, bolj preprosto in z or- gelsko spremljavo podprto petje v skladu z novodobnim glasbenim okusom. Beseda chorus superior (imenovan pogoste- je Paarkirche) je pri tem pomenila zahodno emporo (stare) stolnice, ki so jo v veliki pre- zidavi po ustanovitvi škofije zgradili za ško- fov oratorij oziroma za njegovo zasebno ka- pelo. V 16. stol. je za glasbene potrebe služila majhna empora v severni steni prezbiterija, kamor se je prišlo iz zgornje zakristije; tu so bile postavljene tudi orgle. Te pa so glede na vizitacijsko zahtevo škofa Rajmonda Scarlic- chija iz leta 1631 šele leta 1642 pod njegovim naslednikom prenesli v skladu z bairočno glas- beno prakso na zahodno emporo. Njen sever- ni del je bil odslej namenjen glasbenikom, medtem ko je njen južni del ostal škofu.'* Besede chorus inferior v drugih dokumentih sicer ne srečamo, je pa gotovo pomenila prez- biterij, ki je bil dovolj velik in primeren, da sprejme tudi glasbenike. Bil je glede na 23na- čilne poznogotske prezidave meščanskih žup- nih cerkva tudi najodličnejši in najbolj repre- zentativen prostor stolnice. Z gradnjo nove stolnice leta 1701 pa se je ta podoba cerkve seveda bistveno spremenila. Preostane nam še beseda o instrumentali- stih, o katerih govori omenjena Fischerjeva opazka. Neposredni dokument o tem, kako je bilo urejeno sodelovanje teh glasbenikov v stolnici, ni znan. O tem molče tudi ohranjeni reverzi. Nekaj je mogoče razbrati iz kapitelj- skih računov in pobotnic, namreč da se je instrumentalna glasba oglašala v stolnid le ob posebnih praznikih, redno trikrat na leto. To je bilo na praznik vnebohoda, ko so v stolnici izvedli obred z dviganjem podobe vstalega Kristusa skozi odprtino sredi zvezda- stega oboka v ladji, ki so ga krasili angeli muzikanti. Dalje za spomin na posvetitev cerk- ve (Dedicatio Ecclesiae), ki so ga praznovali teden po veliki noči, in pa na dan stolniškega 143 zaščitnika sv. Nikolaja, 6. decembra. Tedaj so vabili ipo eno družino piskaškega ceha, naj- pogosteje mojstra Pavlina ali Andriča, kasne- je pa Jugoviča in Rodeta, stroške za to je no- sil kaipitelj, pevovodja pa jim je moral pri- skrbeti kosilo." Piskači so v stolnici običajno sodelovali tudi na dan sv. rešnjega telesa, ki je ves čas ostal v skrbi ljubljanske stolne bra- tovščine Corporis Christi; to je ustanovU že cesar Friderik III. Tedaj so pripravili tudi procesijo. Sodelovanje mestnih piskačev pri obredju v cerkvi in pri procesijah je bila ob- veznost, ki so jo le-ti sprejeli s tem, da jim je magistrat dovolil delovanjie V mestu.*« Za' omenjene tri oziroma štiri praznike v letu so skrbeli že iz časa okoli leta 1600, ko se prvič pojavljajo v kapiteljskih računih, gotovo pa tudi že v 16. stol., kolikor jih ni drugače usmeril protestantizem. 2e v 17., še bolj pa v prvih desetletjih 18. stol., so mestni piskači sodelovali tudi pri posebnih glasbenih prire- ditvah v adventnem času in za novo leto, kar označujejo kapiteljski računi kot Rorate (po začelku introitusa za četrto adventno nedeljo) ali novenna exj>ectationis. Kadar so piskači z rednimi sredstvi komaj izhajali, so včasih prosili kapiteljske dostojanstvenike za novo- letne nagrade, kar so združili z običajnimi vo- ščili. Včasih pa so v hudih časih morah od kapitelja zahtevati denarna povračUa tudi za izredne obredne slovesnosti, »Preces, Litaney, und H. Ämbter mit der Extraord: Music«, ki so se jih morah udeleževati poleg treh oz. šti- rih rednih praznikov na leta" Delo stolne glasbene kapele pa ni bilo ome- jeno le na stolnico. V prvi vrsti se zdi, da so večkrat gostovali v Gornjem gradu, saj pravi Valentin Pistorius v že omenjenem opravičilu, da ni dobil plačila s pripadajočim vinom ne tu v Ljubljani ne v Gornjem gradu (»che non ho ricevuto qui ne da Oberburgo«). Drugače pa o kakšnih predpisanih dolžnostih Ijubljan- sike kapele do Gornjega gradu ni sledu. Pač pa je bilo obvezno njeno sodelovanje v cerkvi sv. Petra in pa v cerkvi sv. Krištofa. O ob- veznostih do šempetrske cerkve priča opomin, poslan generalnemu vikarju novembra leta 1669, ki govori o tem, da ludirektor Janez Fischer ali njegov pomočnik ne opravljata svojih dolžnosti do cerkve, ki bi jih po obi- čajih morala (»Moriš, vel potius obligationis fuit ut Ludirectores S. Nicolai in Ecclesia S. Petri extra Labacum singuhs diebus sabba- thinis vesperas, certo vero Dominica et festi- vis diebus Missas per se, vel per suos Succen- tores decantare deberent«).*^ Iz te stilizacije sicer ni razvidno, ah naj bi pri obredju sode- loval sam pevovodja ali njegov pomočnik brez pevcev kapele ah naj bi s seboj privedla ves zbor. Cerkev je bila namreč ves čas ali vsaj del časa brez orgel, vse do leta 1710, ko so v stolnici 2gradih nove in so o starih pre- mišljevaU, ah naj jih prenesejo k sv. Petru, kjer jih niso imeh." Opominu priloženi si- nopsis kaže, katerih praznikov se je moral stolniški ludirektor udeleževati. To so bile binkošti, sv. rešnje telo, sv. Peter in Pavel, ko je bila dopoldanska maša figuralna (»ad primam vesperam et ad Missam figuralem«), praznik vseh svetnikov in še nekateri drugi prazniki. Posebno slovesno so po takratnih običajih proslavljali praznik posvetitve cer- kve, ki so se ga udeleževah tudi mestni pi- skači (»In Dedioatione Ecdesiae S. Petri, ad utroque vesperas, et ad Missam f iguralem . .. solemniter speciahter ab Ecclesiae syndids: et interveniunt etiam tibidnes dvi.ta.tis.«). Kakšne oblike glasbe so o.b teh praznikih izvajah, lahko sklepamo iz označb v sinopsi- su. Večglasni figuralni maši sta bih le na praznik cerkvenih zaščitnikov in posvetitve cerkve, na dan vseh svetnikov pa so imeh koralno petje (»ad utroque vesperas et ad Missam in cantu chorali«). Preostale maše so bile »pete« (»missae cantatae«), kar lahko ra- zumemo kot spremljanje obredja z ustrez- nimi cerkvenimi (tudi slovenskimi) ah koral- nimi napevi. Za sodelovanje pri maši in pro- cesijah v sv. Petru je stolni pevovodja dobival nagrade, za kar so v kapiteljskem arhivu ohranjene ustrezne pobotnice, in sicer od Va- lentina Pisitoriusa dalje. Tu so potrjeni tudi stroški za piskače na dan posvetitve cerkve. Pri cerkvi sv. Krištofa pa je stolna glasbena kapela gostovala za velikonočni ponedeljek, ko se je vila procesija vse od stolnice do sem, kjer je bila maša. O tem govore ohranjeni računi te cerkve pa tudi se2aiam organisita Fischerja, kaj vse mu še dolguje kapelnik Pistoritjs. Tu je omenjena tudi procesija s pe- to mašo pri sv. Krištofu.^" Pevovodja se je s sukcentor jem in kapelo udeleževal tudi drugih pomembnejših sloves- nosti, seveda vedno za primem-o nagrado. O posvetnem muziciranju žal ni neposrednih podatkov, tako ne iz računov kot ne iz drugih dokumentov. Kako pa je treba razumeti nji- hovo drugo glasbeno udejstvovanje, nakazu- jejo nekatere opombe, ki jih je mogoče izlu- šdti iz obstoječih obtožb. Gostovah so na primer pri bosonogih avguštincih pri maši na praznik njihovega cerkvenega patrona sv. Jo- žefa in pri nekih slavnostnih večemicah pri nunah v samostanu sv. Klare^' ter z glasbo povzdignih umeščanje kneza Eggenberga za kranj.skega glavarja.^^ Redno pa so sodelovali pri raznih spominskih slavnostih v stolnid (anniversaria), ki jih je prirejal in plačeval kapdtelj. O osebnih lastnostih in sposobnostih ludi- rektorjev in siikcentorjev moremo marsikaj 144 sklepati na osnovi ohranjenega gradiva. V pri- merjavi z glasbeniki iz Hrenovega obdobja so bili manj splošno izobraženi, saj je redko kdo med njimi absolviral kakšno cd univer- zitetnih stopenj. Le za Hundtersingerja vemo, da je bil absolvent fuozofije, kar mu je ka- sneje (najbrž po ženini smrti, saj se v krstnih maticah šentklavške župnije večkrat pojavlja kot oče) omogočilo, da je sprejel duhovniško posvetitev. Imeli pa so zato absolviran vsaj ljubljanski jezuitski kolegij, kar vemo tudi za Gošlja, Vilfana pa za skoraj vse njune naslednike v 18. stol. Glasbeno .so bih seveda ustrezno podkovani oziroma vešči so bili ko- ralnega in figuralnega petja, kot je bilo v skladu s tedanjo glasbeno prakso. Tako se izraža na primer odklonjena Oražmova proš- nja za mesto pevovodje po Himdtersdngerjevi smrti. Iz te prošnje tudi izvemo, da ni bilo nemogoče, da bi naši glasbeniki ne imeli stika z večjimi glasbenimi središči, saj se je Ora- žem pohvalil, da more prek dobrih prijate- ljev dobiti mnogo miizikalij z Dunaja, iz Salzburga in Benetk (»siquidem per notitiam bonorum amioorum meorum plurima musi- calia vienna, salisburgo imo venetiis me ha- bere posse^^). Kolikor govore ohranjeni viri, komponistov med njimi skoraj ni bilo oziro- ma te dejavnosti vsaj niso zavestno jemali kot omembe vredno dopolnilo rednemu delu. Izjema v tem je bU Janez Gašper Gošelj. O drugih nadrobnostih dela ljubljanskih stolnih pevovodij, pomočnikov in organistov najbolje pričajo njihove medsebojne obtožbe. Kapelo je namreč zastopal pevovodja, ki je v imenu vseh dobival plačilo, s katerim je moral po pogodbi s kapitljem vzdrževati dru- ge člane kapele. S to pogodbo pa ni bilo zagotovljeno, kako naj pevovodja deli svoje plačilo s pomočnikom, ki se je pri tem obi- čajno zdel prikrajšan. Iz Hundtersingerjeve pritožbe proti Fischerju iz leta 1674 izvemo, da sta bila leta 1667 podpisala pogodbo, po kateri je sukcentorju pripadla tretjina od na- grad. Kapelnik pa se verjetno tega ni držal in sledila je siokcentorjeva pritožba.^* Večji obseg pa je doseglo obtoževanje med Fischer- jem in Francem Pistorijem in med vrsticami ustreznih papirjev je najti marsikateri dra- gocen podatek. Se več. Druga Fischerjevih pritožb je pomemben, če ne celo najpo- membnejši pisani dokument naše starejše glasbene zgodovine o posebni problematiki glasbenega poustvarjanja in njegov avtor se je pokazal kot poznavalec tega področja. Leta 1658 se je Fischer pritožil pri škofu Otonu Frideriku, da Pistorius zanemarja mla- dino pri poučevanju, tudi tisto, ki v svoji umetnosti ni vešča.^'* Razen tega pa ga Pisto- rius v zahvalo, da ga je bU na očetove goreče prošnje štiri leta poučeval v igranju na orgle in v drugi cerkveni glasbi (»... auf der Orgl zu schlagen gelehrt beinabens auch in dei' anderen Khierchen Musisigkh unterwissen«), potiska V ozadje in dela iz njega sužnja. Ne samo, da predpisuje nova pravila in red, od- pravlja stare navade, ki so se že bdle izkazale, temveč mu tudi odvzema dohodke in darila. Poleg pripomb, iz katerih odseva njegovo so- vraštvo do pevovodje, prosi škofa za zaščito, naj Pistorius odpravi vse novotarije in naj ostane pri starih običajih. Katere so bile te novotarije, pa iz Fischerjevega pisma žal ne izvemo. Zdi se, da je v tem treba razumeti dolžnosti, ki mu jih je naložil Franc Pistorius v nasprotni pritožbi mesec dni kasneje: naj razen tega, da redno opravlja svoj posel in vse, kar je z njim povezanoi, pazi in ;skrbi na regal in naj se udeležuje sprevodov, drugih procesij in služb božjih ter mu pri tem po- maga. Regal, majhen in prenosen orgelski in- strument z jezičnimi piščalmi, je potemtakem tudi spadal pod orgainistovo skrbstvo. Pevovodja se je v tej nasprotni obtožbi hotel ubraniti tudi drugih Fischerjevih očit- kov. Glede tega, da naj bi ga le-ta uvedel v glasbeno umetnost, je Pistorius zapisal, da ga je Fischer učil zelo poredko (vsega skupaj dva ali tri mesece po eno uro na dan) in da se je v glavnem tega posla zaradi svoje na- darjenosti priučil kar sam. Nikakor pa ga ni poučeval tudi v drugi cerkveni glasbi, katere sploh ni bil vešč. Odrekal mu je tudi pravico do daril, ker da jih ob procesijah in roma- njih ne dobiva on, organist, temveč pevo- vodja in drugi muzikanti. V resnici je büo pač tako, da so ob posebnih priložnostih dobivali nagrade gostujoči muziki in pa ka- pelnik kot predstavnik stolnega zbora, ne pa zborovodji podrejeni glasbeniki. V svoji zanimivi drugi obtožbi je Fischer odgovoril Pistoriju z obsežnimi in temeljitimi dokazili, ki jih v danem okviru žal ne more^ mo v celoti obravnavati. V uvodu organist odreka pevovodji, da si lasti naslov kapelnika (Capellmaister), češ da se ne spozna na posle, ki bi jih moral kot vodja kapele opravljati (»... er sein tag wenig mit Capellmaister practidert und nit weist wie bey den Cappel- len zuegeht, als ein andrer der bey derglei- chen gewesen und gedient hat, auch was fir khunstreiche Virtuosen imd liebliche singer an den gleichen orten gefimiden werden ...«). K Pistoriusovi pripombi, da ga je Fischer poučeval le poredko in to samo v orglanju in ne v drugi cerkveni glasbi, je le-ta navedel v celoti, kaj vse ga je v teku glasbenega po- uka naučil. Najprej mu je uravnal prste na instrumentu, zatem mu je razložil taibulaturo in tdpke basa in diskanta. Sledila, je vpeljava v igranje koralne maše in razlaga osmih to- novskih načinov, ki jih mora poznati vsak 145 koralist, vse to na tabulaturi z lepimi tocca- tami, fugami in verzi. Zatem ga je seznanU še z igranjem generalbasa in s postavljanjem vseh štirih glasov, idiskanta, alta, tenorja in basa, in pa z igranjem fiindamenta na violi da gamba za cerkveno koit tudi posvetno ra- bo.25 V.se te navedbe lahko Fischer tudi pod- pre z izjavami dveh prič, svojih učencev, ki jih je učil sočasno s Pistorijem. Prvi izmed njiju je Jurij Teipold, duhovnik tu v deželi, in drugi Janez 1'ralUckh, sedaj avguštinec v Gradcu. Tudi glede drugih obveznosti, ki mu jih je bil predpisal Pistcrius, je Fischer imel pomisleke. Sprevodov se mu prej ni bilo tre- ba udeleževati. K procesijam je rad pristopil in pripravil regal le takrat, ko je zatem sle- dila služba božja, posebno pa tedaj, če jih je pospremil kapelnik s svojimi pevd. Tudi ob- hodnic (koled) za novo leto in sv. tri kralje se je bil udeleževal prav poredko. Fischerjev odgovor je poln še drugih pritožb, ki se na- našajo na zadeve o preživljanju in plačevanju nagrad in niso dosti manj zanimive. To obtoževanje med Pistorijem in Fischer- jem je v določeni meri izraz neurejenosti na stolnem ko.ru. Vendar pa ni gotovo, da bi to bistveno vplivalo na kvaliteto glasbenega de- la, saj je bil organist verjetno dober glasbe- nik. Iz njegovega obravnavanega zagovora je razvidno, da je poučeval več mladeničev v glasbeni umetnosti, in to ne samo v orglanju, temveč tudi v osnovah splošne glasbene izo- brazbe (»ex fundamento musicalischen und kirchen exerdtia«). V teh osnovah je po te- danji običajni praksi videl igranje na orgle, teoretično in praktično obvladanje cerkvene- ga tonskega sistema v osmih tonovskih na- činih (ki je v teoriji in praksi cerkvene glasbe vztrajal še stoletje zatem poleg modernega (durskomolskega sistema) ter bassa continua (generalbasa) in igranje na violo da gamba. Vse to kaže, da se je poipolnoma spoznal na sodobno baročno glasbeno prakso in tudi na takrat priljubljene orgelske kompozicijske oblike, toccate, fuge in versette (»versen«), s katerimi so v njegovem času izpoinjevah glasbeno spremljavo cerkvenega obredja. Naj- očitneje pa priča o tem obvladanje bassa con- tinua in k temu pripadajočega baskovskega instrumenta viole da gamba. A tudi o instru- mentalnem muzidranju druge vrste imamo namig v Fischerjevem pisanju; navada je bila, da ga je kapelnik Pistorius od časa do časa zamenjal pri orglah, sam pa je vzel violino v roke (» ... da er zur zeit etwas mit Instru- menten ein Symphonium oder dergleichen hat wollen machen, und er mich dan von der Orgel abgelest und ich ein Viohn in die hannd genommen ...«). Takšna osamosvojitev instrumentalne glasbe, najsi gre pri tem za zgodnjebaročno duo sonato ali kaj drugega, pa je seveda že daleč od renesanse. Takšna je podoba glasbene prakse v ljub- ljanski stoilnid, kolikor jo lahko izluščimo iz Pistorijevih in Fischerjevih dokumentov iz petdesetih let 17. stoletja. V .nadaljnjih pet- desetih letih so seveda nastopili novi glasbe- noslogovni momenti, ki so na prelomu v 13. stol. bistveno sodelovali pri novi organizaciji glasbenega življenja v tedanji Ljubljani. To je čas Vilfanovega vodstva stolne kapele, ko se je mesto že ponašalo z novo stolnico in ko ga je poživilo delo Academiae Philohar- monico'rum Labacensis. Tedaj pa lahko že zo- pet govorimo o novih sodobnih tokovih tudi na glasbenem koru ljubljanske stolnice. OPOMBE I. Pričujoči prispevek je poglavje iz obsežnej- še razprave, ki je zajemala celotno zgodovino kapele cd konca 16. stol. do začetka 19., pa je bila preobširna za objavo v tej reviji. Zato. se v be- sedilu pojavljajo razmišljanja in sodbe v pri- merjavi s prejšnjimi in poznejšimi obdobji kape- le, ki jih podrobneje ne dokumentiram. — 2. Po njegovem pismu škofu iz leta 1646 (?) v KAL, fasc. 38/7. S tem se ujema tudi podatek v prošnji sina Franca 7. IV. 1665, fasc. 38/32. To gradivo bom v nadaljevanju še uporabljal. — 3. KAL., računi 1606—1649. — 4. Omenjeno v njegovih prošnjah za mesto ludirektorja leta 1662 in 1665, da tu službuje že 22 oz. 25 let (KAL, fasc. 38/32), in KAL, računi. — 5. KAL, fasc. 38i/'7. — 6. Ta in nadaljnji ustrezni dokumenti v KAL, fasc. 38/ 32. — 7. V cit. Fischerjevi pritožbi, ibid. O tem gl. podrobno v nadaljevanju. — 8. Pri jezuitih ja bil med leti 1656 in 1663. Ti in vsi nadaljnji podatki o jezuitskih gojencih so po rokopisni kroniki Historia seminarii Labacensis ... ab anno MDC (NUK, rkp. odd.), ki z glasbenega stališča še ni bila proučena. — 9. KAL, fasc. 143i/4. — 10. Gl. opombo 8. — 11. Reverz v KAL, fasc. 38/ 32. Poglavitne točke izvirnika so navedene v do- datku k tej razpravi. — 12. Hundtersingerjev in Vilfanov reverz v KAL, fasc. 38/32. — 13. Ta do- ločila je objavil in komentiral J. Gruden v Car- nioli VI, 1915. — 14. Gl. J. Veider, Stara ljub- ljanska stolnica, Ljubljana 1947, str. 27, 36 s in 41. — 15. Za ta zanimivi podatek gl. obligacijo Valentina Pistorija in prepis nekega Vilfanovega računa v AS, KR Eccl. D-6-1. Račune gl. v KAL, fasc. 107/20 in posebno zbirko pobotnic za ta leta, iz katere je črpal A. Rijavec podatke v razpravi Ljubljanski mestni muziki, v Muzikološkem zborniku II, 1966, Piskači, omenjeni v fasc. 107/ 20, so isti kot v drugih dokumentih o tem. — 16. Gl. A. Rijavec, art. cit. — 17. Prošnje z no- voletnimi voščili v KAL, fasc. 246 (1701—1705) in 226/19 (1706). O povračilu za »Extraord: Music« gl. prošnjo iz 1686 v KAL, računi. — iS. KAL, fasc. 38/32. — 19. J. Veider, o. c, str. 85. Toda leta 1658 so tu imeli manjše orgle brez pedala, pozitiv, ki ga je popravil in uglasil 2iga Teigel, mojster iz Češke (KAL, fasc. 115/4). — 20. Za šempetrsko cerkev gl. KAL, fasc. 44, 111, 114, 115 146 in 145, za sv. Krištofa pa fasc. 38/7. — 21. Fi- scherjev seznam, priložen pritožbi iz 1658, In njegova prošnja kapitlju za nagrado z dne 18. XI. 1677 (KAL, računi). — 22. Iz Hundtersingei-- jeve pritožbe proti Fischerju, 1674. — 23. KAU fasc. 38/32. — 24. Ta in naslednji pritožbi v KAL, fasc. 38/32. — 25. Objava tega odlomka izvirnika v dodatku k tej razpravi. , DODATEK A. Iz reverza Janeza Fischerja (18. X. 1665) Als erstlich obligiere ich mich hierauf, das ich zwen guete Succentores, einen ordinarium wel- licher ein Bassist, den anderen wellicher an stadt meiner, wan ich auf der Orgel schlage, Tenorist, ein Altist, und zwey guete Discantisten, aushal- ten will. Zum anderen das ich alle gewöhnliche Gottes- dienste altem gebrauch nach wolbringen will, in aigner pershon mit 5 Cantoribus. Dritens, das ich die Jugendt mit einem Suc- centor, sowol einem Jungen als schreiben und le- sen, undterrichten, und die kirche mit fuegsamben ministranten versehen will, wie auch guet Ord- nung und zucht, in den Conducten und proces- sionen zuhalten. Virtens, das ich die empfangene bücher und partes wan ich etwan abziehen mechte, wile- cumben zufallen will. Fünftens, das ich keineswegs weiter besoldung wegen der Gottesdiensten und Verrichtungen begehren will, und solle alles bey dem verblei- ben, als meine antecessores gehabt. B. Iz Fischerjeve nasprotne pritožbe proti Fran- cu Pistoriju (1658) Weilen er aber nit bestehen will das ich ihn habe gelehrt, so will ich ihme seine lectiones repetiern, und fragen ob er nit ex fundament) bey mir anfang zuelehrnen. Erstlichen, ob ich ihme nit die finger auf und ab zur lauffen in der schönen Ordnung nach einander nach dess Instruments und Orgel ge- brauch, gelehrnet und gantz deitlich weisen. Zum andern ob ich ihme die tabulatur und die Claves dess Bass und Discants ordenlich nach einander vorzeichnet und ihm solliche auf dem Instrument zuverstehen geben, auch ihme die noten schön in der Ordnung über einander ge- setzt und die tabulatur zuverstehen geben, daraus er hat lehrnen schlagen. Dritens, ob ich ihn nit die Coral mess nach gebrauch der ordenlichen tonos völlig habe lehr- nen auf der Orgel schlagen. Zum vierten ob ich ihme nit die 8 tonos wel- liche ein yedweder Coralist mues wissen, von wellichen er vormahls mihe kein Wissenschaft gehabt, ordenlich auf der tabulatur, mit schönen tocaten und fugen auch versen zierlich aufgeset'it und gelehrnet. Finftens, ob ich ihm den General Bass mit seinem zuegeherigen stimmen nit ordenlich und fleissig underichten, wie auch alle 4 stimmen als Discant, Alt, Tenor, Bass durchaus lehrnen schla- gen. Zum sechsten ob ich ihme das fundament auf Viola di gamba gezaigt und ihn darauf gelehrnet, aus den noten und ihm sein exercitium sowol in der kirchen als in haus zuegelassen. ,, 147: