1994- vft^ KRONIKA èM^ -3/42 časopis za slovensko krajevno zgodovino Mednarodni kulturno-zgodovinski simpozij Modinci 1994 25. srečanje zgodovinarjev petih sosednjih dežel je udeležence spet zbralo na kraju, kjer se je vse začelo. Razpotegnjena vasica v panonskem delu Štajerske, prizorišče zgodovinske bitke proti Turkom 1. avgusta 1664, je štiri dni gostila nad 92 1994- KRONIKA ^ -3/42 časopis za slovensko krajevno zgodovino sto zgodovinarjev iz Slovenije, Hrvaške, Mad- žarske, Koroške in Štajerske, ki so o različnih vidikih naseljevanja, razvoja in ohranjanja naro- dov razpravljali pod skupnim naslovom "Utr- ditev in sprememba etničnih struktur v panon- skem prostoru v poznem srednjem veku". Organizatorji so že prvi dan pripravili koncert pred mestno hišo, otvoritev razstave domačega slikarja Matthiasa Karla, nato pa je uvodnemu referatu Winfrieda Stelzerja z Dunaja sledil še sprejem pri gradiščanskem deželnem glavarju Karlu Stixu. Delovni začetek simpozija je naslednje jutro vpeljal referat budimpeštanskega profesorja Andrasa Palozci-Horvatha z naslovom Priseljevanje in naselitev vzhodnih ljudstev na Madžarskem v poznem srednjem veku. V pri- spevku, ki ga je prebral Paloczi-Horvathov mladi sodelavec Gabor Hadhazi, sta avtorja sprego- vorila o integraciji delov različnih ljudstev, ki so se na tla srednjeveške madžarske države pri- seljevali iz vzhodnoevropskih step, predvsem pa sta se posvetila priseljevanju Kumanov. Svoje ugotovitve sta v glavnem oprla na preučevanje krajevnih imen, v nadaljevanju pa nameravata v raziskavo pritegniti tudi izsledke natančnejših arheoloških raziskav. Željko Tomičič iz Zagreba je z referatom so- deloval že na lanskoletnem srečanju, ko je pred- stavil rezultate arheoloških raziskovanj bjelo- brdske kulture. Letošnji prispevek je pomenil nadaljevanje proučevanja etnogeneze donavsko- dravsko-savskega porečja Hrvaške, a tokrat v času med 11. in 14. stoletjem. Spregovoril je o problemih, s katerimi se srečuje arheološka zna- nost, ko skuša z odkrivanjem in ocenjevanjem posameznih ostankov preteklosti prikazati možno podobo srednjega veka v tem delu sosednje države, in nato ta arheološki fundus vmestiti v zgodovinske okvire, kakršnim je geografsko za- vezan kot del Srednje Evrope. Harald Prickler je Področje Gradiščanske v poznem srednjem veku predstavil z različnih izhodišč: glede na zgodovino naselitve, kjer na- selitev ljudi pomeni osnovno predpostavko za izoblikovanje načina obnašanja in delovanja kolektivne družbe (vendar doslej znane metode zaradi svoje izključnostne uporabe niso vodile do cilja: glede na družbeno-gospodarski razvojni proces v poznem srednjem veku, ki je bil doslej v zgodovinskih raziskavah zelo zapostavljen); in glede na psihološki pristop, ki razkriva, pravi Prickler, splošno veljavni način človekovega rav- nanja in obnašanja. Drugi hrvaški prispevek je pripravil Ivo Ma- žuran, ki je govoril o Etničnih spremembah v Slavoniji kot o posledici turških vpadov od konca 14. stoletja do leta 1526. Med veliki zmagi turške vojske na Kosovem polju 1389. leta in pri Mohaču 1526. je postavil svoje ugotovitve o umikanju slavonskega prebivalstva na zahod, čez Dravo in nazadnje na južno in zahodno Ogrsko, medtem ko so izpraznjeno zemljo zasedali Vlahi in drugi priseljenci iz Srbije in Bosne, ki so bili v službi turških vojaških in polvojaških organi- zacij. Štajerski zgodovinar Harald Purkarthofer je napovedal, da bo s študijo primera enega kraja (Radgone z okolico) pokazal na zgodovinske, so- ciološke in etnične spremembe. Za vir svojega raziskovanja je uporabil poznosrednjeveške ur- barje in upravne akte deželno-knežjega gospostva Radgona, ki podrobno pričajo o spremembah na ozemlju, ki je bilo po preseljevanju ljudstev v glavnem neposeljeno, nato so se tam izmenoma naseljevali Slovani in Bavarci, v poznem sred- njem veku pa je spet doživelo upad števila prebivalstva. Tedaj so ga poselili ljudje z juga, ki so se verjetno umikali pred Turki. Dokumenti pričajo o tem, da so jim deželni gospodje ponu- dili tedaj najboljšo pravno podlago za posedo- vanje zemlje (kupno in dedno pravo), da pa so priseljenci to možnost sprva odklonili, saj so verjetno menili, da se bodo lahko vrnili na svoje domove. Šele čez nekaj generacij se je tako začel razvoj, kakršnega lahko s seznami ljudskih štetij in katastrskimi načrti dokumentiramo za čas 19. in 20. stoletja: število madžarsko in nemško govorečih prebivalcev je upadlo, povečal pa se je odstotek slovanskih naseljencev. Prvi delovni dan je sklenil slovenski referent Jože Koropec s prispevkom Štajerska v sosedstvu Hrvaške okrog 1525. Začel je s hudomušno pripombo, da v 15. stoletju ljudje na Štajerskem niso poznali imen Amerika, Krištof Kolumb, Amerigo Vespucci ali Fernando Magellan, med- tem ko je dokumentirano, da je bil pridevnik slovenski znan Albrechtu Dürerju. Kot posebej zgovorne vire za svoje raziskovanje je dr. Ko- ropec omenil urbarje in nmožično gradivo za obdavčevanje. Iz slednjega je izbral in primerjal popis obdavčenih oseb (torej vseh od dvanajst let starejših ljudi obeh spolov) ter ugotovil, da se leta 1515 med njimi pojavlja razmeroma malo ljudi s priimki Turk, Vogrič in Cvetkovič, med- tem ko je leta 1528 v popisih že najti priimke, ki se končujejo s č. Opozoril je še na druga mogoča 93 1994- vifi KRONIKA -3/42 časopis za slovensko krajevno zgodovino sklepanja, ki jih zgodovinarju ponujajo imenski ' seznami, na primer na ime Ptuj Sek kot prvo slo- i vensko omembo imena Poetovio (1542). Zaradi ! pozne ure se je referat nadaljeval naslednjega dne i in se sklenil z burno razpravo o etniku in njegovi : strešici. Andras Kubinyi je nato govoril o Nemcih in Nenemcih v mestih ogrskega kraljestva v sred- njem veku. Madžarska v srednjem veku ni bila enotna, prebivalcev je bilo malo, zato so bila \ priseljevaiija številna. Že od ustanovitve ogrske j države so obstajale predurbane naselbine z obrt- ' niki in trgovci, vendar v pravnem smislu o mes- tih ne moremo govoriti pred začetkom 13. sto- letja. V njih srečamo judovske in celo musli- manske trgovce, posebno v 12. in 13. stoletju pa ; tudi številne druge priseljence iz tujine - v i glavnem je šlo za kmete, med njimi pa so bili tudi vitezi, trgovci in obrtniki. Obrtniki, ime- novani "latini", so bili sprva večinoma Valonci, šele pozneje so se priseljevali izključno Nemci, zlasti z Bavarske in Avstrije. Avtor posebej poudarja razlike med mesti z nemško okolico in tistimi, ki so jih obkrožale madžarske, slovanske in romimske vasi. Zanimivo vprašanje, ki tudi v razpravi, ki je sledila referatu, ni dobilo do- končnega odgovora, je vprašanje gild oziroma cehov v srednjeveških mestih ogrskega kralje- stva: ali gre v tem primeru, drugače, kot smo vajeni, za etnično in ne poklicno združenje? In naprej, ali se določena etnija odloča za isti poklic (kar je nato podlaga etnično čistega ceha) ali pa se ta združba organizira kako drugače? Gradiščanski referent Emo Deak je referat z , naslovom Problem priseljevanja v zgodovini naseljevanja utemeljil v teoriji, da na gradiščan- sko zahodnomadžarskem prostoru ni mogoče : govoriti o avtohtonem prebivalstvu. Razen pri- ; merov topografske kontinuitete se kontinuirana poseljenost zgolj z neposrednimi nasledniki prvih naseljencev ne da nikjer dokazati. Od pozne an- ; tike n£q)rej so to obmejno regijo preplavljala raz- lična ljucktva in etnične skupnosti so se lahko ohranjale le, če so njihovi jezikovni sorodniki vedno znova prihajali za njimi. Tako je prišlo do ! mešanja različnih etničnih jezikovnih skupin, iz ; katerih je izšla za ta obmejni prostor značilna simbioza. V celoti dobro pripravljeni referat se je ; zato posvetil dvema težiščema: hipotezi o avarski kontinuiteti in hipotezi o hospites kot nosilcih naselitve. Zanimiv in dobro utemeljen je bil prispevek drugega slovenskega referenta Petra Stiha z na- slovom Migracije v slovenskih deželah v visokem in poznem srednjem veku. Rezultati slovenske historiografije, saj je avtor že v začetku siste- matično postavil obravnavane pojme na mesta, ki jim gredo: slovenske dežele kot prostor tistih zgodovinskih dežel, ki so jih naseljevali Slo- venci, migracije kot selitve opaznega števila ljudi iz enega geografskega prostora v drugega in deželno zavest kot pripadnost, ki je bila mnogo pomembnejša od etnične zavesti. Doslej se je slovensko zgodovinopisje posvečalo vprašanjem slovanske naselitve v vzhodnoalpski in pred- alpski prostor konec 6. in v začetku 7. stoletja (in vprašanju kontinuitete oz. diskontinuitete med pozno antiko in zgodnjim srednjim vekom na tem prostoru; dolgotrajnemu procesu srednje- veške agrarne kolonizacije; obdobju modernega izseljenstva med leti 1870 in 1914 in po letu 1945; in problemu urbanizacije oz. selitve prebi- valstva v mesta). Referat, ki je spregovoril o migracijah v srednjem veku, je torej obravnaval drugo izmed naštetih točk: migracijo v obliki agrarne kolonizacije, ki je na eni strani v vseh bistvenih potezah izoblikovala današnjo kulturno krajino, na drugi strani pa z migracijo nemško govorečega agrarnega prebivalstva bistveno zmanjšala obseg s Slovenci naseljenega ozemlja. O rezultatih slovenske historiografije v polju raziskovanja migracij je avtor dejal, da je raz- meroma dobro raziskano izseljevanje Slovencev v Italijo, medtem ko to za migracije plemstva ne velja. Visoko plemstvo na slovenskem etničnem ozemlju ni stalno živelo, nesvobodno pa je bilo v migracijskih procesih močno udeleženo. Posvetovanje je sklenil štajerski referent Kari Spreitzhofer s prispevkom Etnične razmere na štajerskem v poznem srednjem veku. Svoj lanski referat je posvetil oblikovanju razmerij na Šta- jerskem po razpadu rimskih obmejnih utrdb in državne organizacije, ko je bil štajerski prostor pretežno izseljen. Letos je kot pogled na 13. stoletje skiciral sliko široke etnično mešane cone, znotraj katere se je že jasno kazalo področje kasnejšega sklenjenega nemškega govornega po- dročja: še v 11. in 12. stoletju močna slovanska komponenta na Zgornjem Štajerskem, predvsem v dolini Mure, je bila s kontinuirano bavarsko ce- linsko kolonizacijo v 13. stoletju pretežno asimi- lirana. Na nekaterih območjih vzhodne Štajerske severno od Rabe se je sicer ohranila relativno močna slovanska toponimika, vendar je bilo prebivalstvo ob koncu ponovne poselitve po in- vaziji Madžarov vseskozi nemško. Asimilacijski 94 1994- vi>i KRONIKA -3/42 časopis za slovensico krajevno zgodovino procesi v poznem srednjem veku se dajo z viri kontinuirano in statistično primerljivo dokumen- tirati le v nekaterih delih avstrijske Štajerske, hkrati pa velja, da so slabše raziskani, ko gre za posamezne hübe in njihove lastnike. Referent je v tej zvezi predstavil rezultate lokalne raziskave okolice Voitsberga in svoj prispevek sklenil z ugotovitvijo, da je termin slovenski v prvi polo- vici 13. stoletja še ustrezal pričakovanjem lite- rarne publike minnesängerja Ulrika von Liechtensteina v klišejskem poimenovanju pode- želske doline Mure, da pa je od konca srednjega veka to veljalo le še za Spodnjo Štajersko od Slovenskih goric, ki se odtlej tako imenujejo. Skupaj s člani organizacijskega odbora sim- pozija, ki so s svojimi razmišljanji sklenili le- tošnje srečanje, moramo ugotoviti, da je bil tudi Mednarodni kulturno-zgodovinski simpozij Mo- dinci 1994 dobro pripravljen, da so se orga- nizatorji zelo potrudili in sicer zaspani panonski kraj za tri dni naredili za središče zgodo- vinarskega razmišljanja o preteklih migracijah na tleh petih sosednjih dežel. Še posebej pa je treba tudi letos pohvaliti že večkrat preizkušeno prevajalsko skupino, ki vsako leto omogoči, da so druženja zgodovinarjev kljub jezikovnim oviram karseda neposredna. Alja Brglez 95