Šolska reforma. Knjižnica Pedagoške centrale v Mariboru. Pedagoška centrala v Mariboru (prej Ped. did. krožek) je nastala zato, da služi šoli. Dosedanja učiteljska izobrazba je taka, da kriči po dopolnilni samoizobrazbi? Člo^ vek šele pozneje — po daljšem d&lu v praka si — uvidi, s kako ozkim Pbzorjem izpušča učiteljišče učitelja in prepušča usodi, njes ga in šolo! O splošni izobrazbi tu ne go= vorim, temveč o strokovni, t. j. pedagoški izobrazbi. Ta izobrazba obstoja danes v splošnem v tem, da da kandidatu zbirko didaktičnih receptov. Res je naloga šole v prvi vrsti učna, in učiteljevo delo v prvi vrsti didaktično. Toda didaktika ni samo= stojna veda; odvisna je od pedagogike in zlasti psibologije in se mora čim najtesneje naslanjati nanje. Saj so ravno izsledki no< vejše psihologije, zlasti strukturne ps., ins dividualne ps. in psihoanalize, poklicali v življenje novo šolo, ne morda kaki fantasti. Učitelj bo svojo učno nalogo suvereno ob« vladal le, če dobro pozna njene temelje; le tako bo 'sposoben, da svoje delo individu« alizira, tako z ozirom nase kakor na otroka, tcr ga spravi v sklad s pedagoškimi načeli in z duhom časa. Kaj daje arhitektu pred« nost pred, zidarskim mojstrom? Njegovo temeljito poznavanje statističnih zakonov, snovoslovja, estetike, higijene, torej pomož* nih ved, mu dajc možnost, da se postavi nad obstoječe, da s pomočjo svoje ustvar^ jalne sile — neadvisno od tradicije — ustvarja vedno nove in popolnejše oblike. Zidarski mojster lahko dela le po prevzetih receptih. Prenešeno: arhitekt je novi učitelj, zidarski mojstri smo mi — šbmaštri. Naša izobrazba je v naših rokah; •od države za sedaj še nimamo ničesar pričas kovati. Z izpopolnjeno strokovno izobrazs bo dobi delo v šoli svoj čar; šola nam po= stane neizčrpna zakladnica novih spoznanj, torišče, kjer naša osebnost lahko najde svoje popolno zadoščenje. Glejmo, da po* polnoma izpolnimo mesto, ki na njem sto* jimo; tem potom — in samo tem potom — pastanc naša pozicija v narodu tista, kakor si jo želimo. Najpraktičnejše samoizobraževailno sredstvo je knjiga. Tečaji so sicer mnogo komodnejši, a so spojeni s stroški in drus gimi težavami; knjiga pa ima to veliko pred« nost. da je lahko dostopna in da omogoča temeljito vglabljanjc v problem po našem razpoloženju. Na tečajih. in zborovanjih si lahko izmenjajo misli ljudje iz razmeromu ozkega okoliša; knjiga omogoča to izmenja« vo med državami in kontinenti. Knjiga gleda na legije, ki jih je že »spreobrnila«. — Z ozirom na to smatra Pedagaška cen* trala kot eno glavnih nalog (doslej je bila glavna), da si ustvarja knjižnico z izbrani« mi strokovnimi deli, ki naj služijo za pod* lago praktičnemu strokovnemu delu. Danes obsega ta knjižnica okrog 500 del; je torej pravzaprav še skromna, a vendar lahko re* čemo, da jako popolna; ni ga znamenitej= šega avtorja, ki bi ne bil zastopan. To knjiž* nico stavlja sedaj na razpolago učiteljstvu vseh šol Mariborske oblasti. Pedagoška cen« trala bo seveda tudi vnaprej skrbno zasle* dovala svetovn pedagoško gibanje in v tej smcri izpopolnjevala svojo knjižnico. Naj« bolj zaželjene knjige bomo nabavili v več Izvodih. Obstoj tkzv. okrajnih učiteljskih knjižnic ne zmanjšuje njenega pomena in je te knjižnice ne morejo nadomeščati; prvič je okrajnim učiteljskim društvom skoro nemogoč obširen pregled čez celo področje, drugič pa razmeroma skromna sredstva ne dopuščajo nabave številnejših inozemskih del, ki so večinoma jako draga. Vse knjige v naši knjižnici nimajo se= veda iste neposredne vrednosti za učitelja; nekatera lahko sllužijo le onim. ki imajo že dober pregled in se hočejo poglabljati šc posebej v specialna področja; nekatcra pa so tudi — zastarela. Da olajšam tovarišem in tovarišicam izbiro, navajam tu dela, ki prihajajo za samoizobraz'bo v prvi vrsti v paštev. Fiziologija: Schmidt: Das Schulkind nach seiner korperlichen Eigenart und Entwicklung. Stratz: Der Korper des Kindes und seine Pflege. Neumann: Kindersport. •»¦ Psihologija: Dr. William in dr. Olara Stern (zakon* ska dvojica): vsa dela. Dr. Adler: Praxis und Theorie der Ins dividualpsichologie. Dr. Franzfeka Baumgarten: Die Liige bei Kindern und Jugendlichcn. Dr. E. Spranger: Lebensformen. Dr. E. Spranger: Psychologie des Ju= gendalters. Dr. Hoffmann: Die Reifezeit. Dr. O. Pfistcr: Die psychoanalytische Methode. RanksSachs: Die iBedeutung der Psy* choanalyse. G. Sommer: Geistige Veranlagung und Vererbung. Dr. Claparede: vsa dela (francoski). Bovet: L' instinct combatif. Baudouin: La discipline interieure. Alice Descoeudres: Le developpement de 1' enfant.(Dalje prih.)