Političen list za slovenski narod. Po poŠti prejeman velja: Za celo leto predplačan 15 gld., za pol leta 8 gld., za četrt leta 4 gld., za en mesec 1 gld. 40 kr V administraciji prejeman, velja: Za eelo leto 12 gld., za pol leta 6 gld., za četrt leta 8 gld.. za en mesec 1 gld. V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 gld. 20 kr. več na leto. Posamezne številke veljajo 7 kr. Naročnino prejema upravništvo in ekspedieija, Stolni trg št. 6, poleg ..Katoliške Bukvarne". Oznanila (inserati) se sprejemajo in velja tristopna petit-vrsta: 8 kr., ča se tiska enkrat; 12 kr., če se tiska dvakrat; 15 kr., če se tiska trikrat. Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Treduištvo je v Semeniških ulicah h. št. 2, I., 17. Izhaja vsak dan, izvzemši nedelje in praznike, ob uri popoludne. ©v, 66. V Ljubljani, v ponedeljek 23. marca 1891. Letnik: XIX, Tri ure slovenščine, — pa kako? Iz Celovca, dne 20. marca. Znano je, kako dolgo že in s kako pičlim uspehom se mi koroški Slovenci vojskujemo za slovensko šolo. Neprestane pritožbe slovenskih poslancev so gospoda naučnega ministra vendar toliko omehčale, da nam je nekoliko obljubil ustreči. Ko je zvedel, da slovenščina na šolah slovenskih občin še učni predmet ni, naročil je, naj se učni načrt tako prenaredi, da se bo slovenščina poučevala po tri ure na teden. Toda na Koroškem nam še te drobtinice ne privoščijo ! Kolikor smo do zdaj zvedeli, je deželni šolski sovet tako določil: 1. Slovenščina se ne vpelje na vseh šolah, ki so namenjene za slovenske otroke, ampak le na tako imenovauih „utrakvističnih" ali dvojezičnih, kjer se je že zdaj vsaj v prvem letu otrokom pokazal slovenski ABC. Na tistih šolah pa, ki so »nemško uravnane" (kakor na pr. v celovški okolici), ostane vse pri starem, t. j. vse trdo nemško. 2. V svojem materinem jeziku, t. j. v slovenščini se bodo poučevali le tisti otroci, ki se prostovoljno za to oglasijo. 3. Nemški pouk se zavoljo teh treh ur nič ne okrajša, ampak tisti slovenski otroci, ki se hočejo tega poufca vdeležiti, morajo tri ure več v šoli ostati vsak teden. Torej bodo imeli slovenski otroci tri šolske ure na teden več, ko nemški i 4. Slovenske ure morajo biti vselej skrajne ali poslednje. (Kedar so otroci že utrujeni, da bi se ne mogli veliko slovenščine naučiti.) 5. Se te tri slovenske ure naj bi se nekoliko porabile za ponemčevanje. Kajti po sklepu c. kr. dež. šol. sveta od 26. sept. 1890, št. 1623, se je sostavil učni načrt za slovenščino, v katerem beremo za prvi razred: „Au diesen in slovenischer Sprache behandelten Anschauungsstoff knupfen sich systemati8ch geordnete deutsche Sprachubun-gen behufs Einfiihrung in die deutsche Sprach e an. — Eintibung der Laute und deren Zeichen in slovenischer und deutscher Schreib- und Druck-schrift." Vse je tako napeljano, da bi se zbudila n e-volja zoper to novotarijo, in da bi ministrov ukaz le na papirju ostal. Da se pomnoži število učnih ur, tega ne bodo veseli ne učitelji, ne otroci, ne stariši. Ljudje bodo godrnjali, in ravno to se hoče doseči. Da mora slovenska ura biti poslednja, ima trojen namen: Prvič bodo otroci v zadnji uri že utrujeni in slovenska ura jim bo nadležna in zoprna; drugič pa bodo tudi stariši n e v o 1 j n i, ker bodo otroci prepozno iz šole domov prihajali, in reklo se bo: »Slovenska ura je tega kriva, proč ž njo!" Tretji namen je pa morda ta, da bodo otroci zadnjo uro že utrujeni in se ne bodo dosti slovenščine naučili. S tem pa, da se slovenščina vpelje samo v nekatere šole slovenskih občin (kjer so vpeljane takoimenovane »utrakvistične" šole), in da je še v teh otrokom na prosto voljo dano, ali se hočejo slovenskega pouka vdeležiti, ali ne, — odbito je takorekoč celemu sodčku dno. In da se ministrova volja popolnoma v nič razkadil za to bodo že učitelji skrbeli. V dokaz naj služi sledeča dogodba: Učitelj Ku-sternik v Krjancah je rekel otrokom : »Zdaj se bomo tudi »kranjsko" učili; vsaj tako hočejo vaši (?) duhovniki. Kdo se hoče »kranjsko" učiti?" Jeden sam deček se je oglasil. Učitelj pa ga je bojda začel pestiti: »Zdaj boš »Kranjec". Ali te ne bo sram, ko bodo vsi drugi Korošci, ti boš pa »Kranjec" ?" Potem je dal isti učitelj otrokom sledečo »narekbo", da jo od besede do besede prepisujejo in se je na pamet naučijo: »N a r e k b a1 Vrač veleva boleštniku lek. Selan je primo-ran, ramne štibre platiti. Cvetko vesti z žolčem in rusom na srepkem kolu črepe. Svetozor terati liško, belče rižan in Černko na pašnik. Ljuboslav razsiplje mavec na ral. Slinovce dajo tečno pičo." Zdaj pa vprašamo: Ali je to »slovensko"? — Ali je »kranjsko"? To je Kusternik iz kakih hrvatskih šolskih bukev prepisal in najbrž je še najbolj nerazumljive besede in stavke izbral. Kdaj smo pa mi prosili za hrvatske šole? Kako se predrzne gosp. Kusternik otrokom reči, da je to .kranjsko" ali »slovensko", ko on vendar dobro vč, da je hrvatsko! Njegov namen se lahko s prsti potipa: on hoče slovenski pouk otrokom pristu-diti, pri stariših pa nevoljo vzbuditi! Seveda bodo godrnjali in rekli: »Čemu pa zdaj na jedenkrat ta »hrvatska špraha" ? Naj se otroci rajši nemško učijo!" Ko bi ta zvijača ne bila prišla na dan (po otrocih samih), poročal bi bil morda Kusternik čez jeden mesec v Celovec: »Začel sem slovenske ure, pa ljudje vsi godrnjajo in pravijo, da to ni slovensko, ampak hrvatsko." Z velikim veseljem bi bil deželni šolski sovet to poročilo na Dunaj naznanil, minister bi vse verjel in odpravil bi bil morda še te tri ure! Tako se z nami dela! Slovenski stariši, posebno pa Vi slovenski možje, ki ste voljeni v krajne šolske sovete, vsi na stražo! Vi imate prvo besedo o tem najnovejšem načrtu izpregovoriti in sklepati, ali Vašim otrokom ugaja, ali ne. Povejte okrajnemu šolskemu sovetu in c. kr. deželnemu šolskemu sovetu v Celovcu naravno in odkritosrčno, da se taka vrav-nava nikakor ne vjema z Vašimi postavnimi terjatvami, in terjajte odločno, da se Vaši slovenski otroci poučujejo po vseh razredih v vseh predmetih iz-ključljivo le na podlagi svojega materinega, slovenskega jezika. LISTEK, Jezuitje in šolstvo. Spisal J. C. Uh! kako zagomezi po vseh kosteh kakemu liberalcu, kedar sliši ime »jezuit". Saj se dob^ že na Slovenskem ljudje, kateri nimajo boljšega, močnejšega pripomočka, da polnijo čitatelje svoje s strahom in grozo, kakor to, da jih opozarjajo na grozne učinke »jezuitizma". Ko bi le tudi hoteli povedati oni gospodje, kaj in kakšna je ta strahovita pošast, da bi jo človek vsaj spoznal, kedar bi ga srečala in jej šel s poti. Pa tega ne store, zato se pa trese od strahu — da navedem konkreten slučaj — cela Nemčija pred — 60 jezuiti. Reveži! Kaj pomagajo vsi milijoni bajonetov in vsi topovi, če pa gloda na strženu nemške države 60 jezuitov ? Toda s šalo proč! Kaj imajo vendar jezuitje na sebi, da se jih liberalci tako boje in da jih ob jednem tako smrtno sovražijo, kakor nobenega drugega reda? Izmed mnogih drugih vzrokov hočem omeniti le jednega, ki je morda najvažnejši. Jezuitje si prizadevajo dobiti pred vsem mladino v roke. Povsod ustanovljajo šole, skušajo pridobiti mladi svet z&-se ter ga odgojiti v pravem katoliškem duhu. In to jim gre tudi od rok. Kavno šola je dajala jezuitom oni velikanski vpliv, katerega je imela družba njihova v 17. in 18. stoletju po celem svetu. Velikanski vpliv pravim; ker to ni mala reč, ako ima jedna sama, tako izvrtno vrejena družba, kakor je »Družba Jezusova", ako ima ena sama taka družba, pravim, 24 velikih in še čez 600 srednjih šol poleg mnogih nižjih učnih zavodov. Toliko so jih imeli namreč jezuitje v začetku 18. stoletja. Takih vspehov brezverci neso mogli odpustiti jezuitom. Zato so besneli framasoni in njih zavezuiki s tako peklensko silo zoper družbo, besneli tako dolgo zoper to »gardo papeževo", kakor jo imenuje D'Alambert, da so jo razpršili. Vedeli so dobro, kdo je niihov glavni nasprotnik. Vspeh je pokazal, da so prav računili. Leta 1766. je zatrl Ljudevit XV. jezuitski red na Francoskem in nastavil po gimnazijah svetne profesorje. Leta 1792. pa se snide v hnarodni konvet" 700 poslancev, med katerimi je bilo nad polovico časnikarjev, igralcev, advokatov, ki še niso bili po 40 let stari. Ti možje so torej hodili v gimnazije gotovo že po letu 1766. In ti prvenci nove šole glasujejo za smrt Ljudevita XVI., sina onega Ljudevita, ki je dal srednje šole svetnim učiteljem v roke. In zakaj še dandanes ravno tako divjajo zoper jezuite? Zakaj se ne strašijo tudi pred najpodlejšimi sredstvi (priča so nam poročila dohajajoča iz Nem- čije o agitaciji zoper jezuite), da se le znebe ali ubranijo teh najhujših svojih nasprotnikov? Zakaj planejo liberalci ondi, kjer pridejo na krmilo, navadno najpreje po jezuitih? Zato ker jim jezuitje s tem, da vzamejo mladino pod svoje varstvo in vodstvo, izpodmaknejo tla, izpodjedo tako rekoč korenino, kajti kjer so mladeniči odgojeni v njihovem duhu, ondi ni svet pripraven za liberalno seme. Ni čuda torej, da skušajo liberalni in židovski listi drug druzega prekositi v obrekovanju in pso-vanju jezuitov. Listom pomagajo romani in povesti v nebrojnem številu grditi jezuitsko ime. »Calumniare audacter" — to je njihovo geslo. In res, posrečilo se jim je precej. Nametali so toliko blata in nesnage na sinove sv. Ignacija, da tudi mnogi trezno misleči možje in vrli katoličani, da, celo duhovniki, ne morejo spoznati bisera, ki ga ima katoliški svet v tem redu. Toda, da preidem k predmetu, katerega obeta naslov teh vrst. Jezuitska šola, to je nekaj posebnega. Kakor bi jih vlekla neka skrivna moč, tako radi pošiljajo stariši svoje otroke v šolo k jezuitom. Vse dere k njim. Morda so to le vspehi jezuitske zvitosti, s katero znajo ljudi prikleniti na-se? To bi bilo več kot čudno. Peščica ljudi da bi preslepila stariše po celi Evropi in še drugod, da jim izroči, kar imajo najdražjega na svetu, svoje otroke v varstvo? In ta prevara ne traja le 10 ali Pravda Eiuspieler-Foresti. Iz Celovca, 15. marca. (Dalje.) Dr. Porzer: »Ali ste zaradi politične agitacije že kako večo kazen dobili ?" E i n s p i el e r: »Ne". Dr. Porzer: „Ce bi bil gospod Einspieler res tako grozen hujskač in nemirnež, kakor piše Foresti v svojih listih, potem bi ga bila gotovo že kaka oblast prijela in kaznovala." Predsednik: „Ali je res, da ste rekli: »Dokler so ti nemški psi tukaj, se ne bo pelo. Vsi smo tako dobre volje, samo en par j.h je takih, ki nista vredna, da ju zemlja nosi. Naj se pogrez-neta, kjer stojita." Einspieler: „Tega nikoli nisem govoril." Predsednik: »Pri Ulbingovi pravdi ste pa vendar na pol priznali, da ste morda kaj tacega rekli, — tako se glasi v zapisniku." Einspieler: » Potem se ni prav zapisalo, kar sem govoril. Jaz sem takrat le rekel, da sem morda svojo nevoljo izrazil nad nepokojneži, ne pa, da sem take besede govoril." Predsednik: »Zapisniki so uradni akti, katerih veljave nihče ne sme ovreči." Dr. Porzer: »Ali se ni pela neka pesem, katere tekst (besede) bi bila lahko natakarica narobe razumela?" Einspieler: »Pela se je pesem ,Hej Slovenci', ki pravi na koncu: ,Crna zemlja naj pogrezne tega, kdor odpade'." Dr. Porzer: »Tedaj je mogoče, da je natakarica le te besede peti slišala." Zagovornik dr. Abuja praša pričo, kolikokrat je šel iz Podkloštra na volilne shode? Tudi ga praša, ali je on (Einspieler) voditelj koroških Slovencev ? (Povej nam, ali si ti kralj Judov? — Op. ured.) Tudi ga praša, če on »Mir" piše in zakaj da sprejema take članke, ki liberalcem očitajo, da so nasprotniki vere? Einspieler: »Mislim, da na taka vprašanja nisem dolžen odgovarjati." Dr. Porzer: »Današnja obravnava ni zato, da bi moral g. Einspieler svojo politiko zagovarjati, ampak Foresti naj se zagovarja, zakaj je Einspie-lerja v listu razžalil." Foresti: »Einspieler naj rajši oznanuje krščansko ljubezen." »Predsednik: »Vi nemate nič vmes govoriti!" Predsednik omeni, da bosta zdaj zaslišana župan Grum in notar Rainer. Dr. Porzer: »Jaz predlagam, da ta dva ne smeta priseči, ker sta nekako sokriva, ker sta Fo-restiju dala tiste podatke, na katerih podlagi je pisal tožene članke. Da sta sokriva je jasno, ker je bila iz začetka tudi zoper nju tožba uložena, pa se je umaknila iz uzroka, ki semkaj ne spada." Dr. Abuja: »Jaz pa predlagam, da prisežeta, ker s tožbo nemata nič več opraviti; zatožba proti njima se je umaknila." Sodišče razsodi, da Grum in Rainer ne prisežeta. B a i n e r (Forestijeva priča), notar Podkloštrom, pripoveduje, da so začeli za vdovo Šojer nabirati; v U namen se je članek sostavil nt podlagi govorjenja raznih ljudij, o katerih se je mislilo, da resnico govorijo. Tudi je Foresti prosil za tako poročilo. Predsednik prebere Rainerjevo poročilo (ki ima pa mnogo neresničnega v sebi. — Opomba vredništva.) Rainer nadalje pripoveduje, da se je Einspieler okoli vozil zaradi agitacije, tudi ga je mnogokrat na železnici videl. (!!) Trdi, da se je razpor naredil med prebivalstvom, prej so ga Slovenci prijazno pozdravljali, zdaj ga (Rajnerja) pa grdo gledajo. Da bi se bil župnik branil, Šojerja deti v sv. olje, tega sam ne ve, to je le od župana slišal. Zarad zvonjenja pa prizna, da se je zmotil, ko je Forestiju poročal, da župnik tega ni dopustil. On (Rainer) kot Oelovčan ni vedel, da mrtvaški zvonček Podkloštrom ni v navadi. Sicer pa pristavi, da poročila Forestiju ni zato poslal, da bi se v listu priobčilo, ampak le, da bi Foresti vedel, v kakem redu so se reči po vrsti godile. Dr. P orzer: »Ker ste pristaš liberalne stranke, ste gotovo le to v poročilo zapisali, kar ste slišali od liberalnih pristašev." Rainer pritrdi. Dr. Porzer: »Potem se je bati, da je tudi poročilo pristransko." Dr. Abuj a: »Ali ste Forestiju pisali, da je vse to gotova resnica?" Rainer: »Saj je tudi sam ljudi izpraševal." Grum (Forestijeva priča), župan Podkloštrom, pove na vprašanje, kako more on dokazati, da se je župnik branil priti k umirajočemu Šojerju, da je on (župan) ljudem rekel, naj gre kdo po župnika, da se je pa na to slišal glas nekega študenta: »Saj je že nekdo tam bil, pa župnik noče priti." (Zakaj pa tega študenta niso za pričo pripeljali ? — Opomba vred.) — Kaj je Janez Maier župniku rekel, tega on ni slišal, pa od dr. Platzerja je zvedel, da je Maier župniku rekel: »Te nesreče ste vi krivi." Tudi pravi, da je Einspieler veliko agitiral in malo doma bil, da je zanemarjal (?) svoje dolžnosti. Priča pravi nadalje, da je bilo »Mirovo" poročilo o dogodkih Podkloštrom neresnično, Forestijevo pa resnično, zato so on, Brugger, Henrik Maier in Avgust Maier podpisali neko izjavo, v katerej pravijo, da je v „Mirovem" poročilu vse polno lažij, kar pa je pisala »Deutsche Allgemeine Zeitung", da je gola resnica. Na vprašanje, kaj si on misli pri besedi I »hujskanje", odgovori, da to, če kdo okoli hodi in J ag:tira. Zastran mrtvaškega zvončka potrdi, da tisti Podkloštrom ni v navadi. Dr. Porzer: »Kako morete Vi reči, da je bilo poročilo v »Miru" vse zlagano? Saj sami niste bili pri tepežu pričujoči." Grum: »Sem pa od drugih slišal." Dr. Porzer: »Kdor sam ni videl, ne more ničesar pričati." 20 let, temveč celih 200, da 800 let, ker še danes so jezuitske šole prenapolnjene; in to tudi v krajih, kjer ne manjka drugih dobrih šol. Tako so šteli n. pr. leta 1860. jezuitje v Stonyhurst-u na Angleškem do 300 gojencev, dočim je najboljši ondotni katoliški zavod obiskovalo le 80 učencev. Odkod to? Ni treba ravno Salomonove modrosti, da človek spozna, kako neosnovano in do cela izmišljeno je vse pisarjenje jezuitom sovražnega slovstva. Naprava, ki se vzdrži cela tristoletja vkljub brezštevilnim napadom, pač ne more sloneti na prevari. Koliko časa se obdrži sleparija, kaže nam najbolje današnja liberalna šola. Komaj je minolo dobrih dvajset let, odkar imamo sedanje šolske »leges abominabiles", ko že dohajajo prošnje s tisoči in tisoči podpisov na vlado, da se uvede zopet verska šola. Kako je to, da naši liberalci, ki nam slikajo redovnike vedno kot »mračnjake", da ti prosvetljeni možje, ne morejo ljudi tako zd-se pridobiti? Vzroka nam je iskati le v vspehih, ki jih je dosezala in jih še doseza jezuitska šola, in v sadovih, ki zorč v sedanjih učilnicah. Žalibog, da so sedanje šole edino le učilnice; zavodi, ki nimajo druzega nameni, kakor da napolnijo mladini glavo z raznim potrebnim in nepotrebnim znanjem. In vendar je prvi in najvažnejši namen šole, napraviti iz otrok dobre, značajne ljudi. Sola mora v tem oziru podpirati in nadomeščati stariše, ki imajo prvo pravico do otrok. In stariši želč in hočejo — vsi brez izjeme, tudi liberalni in brezverni, — imeti pred vsem dobre in lepo odgojene otroke, če tudi niso tako učeni. Vsak pa vč, da odgoja otroška ni končana že z desetim ali enajstim letom. Kdo bode torej pazil na one, — in teh ni malo, — ki morajo že v tej starosti zapustiti rojstveni dom ter iti med tuje, neznane ljudi, zato, ker se v domačem kraju ne morejo dalje izobraževati? Kdo drugi, kakor učitelj, kateremu so jih izročili. Koliko stori v tem, današnja srednja šola? Borno malo ali nič. Hočete li dokazov za to ? Kdo gleda na to, da bi se učenec res jasno zavedal kaj je prav za prav njegov namen na svetu? Kdo si prizadeva za to, da bi vzbudil v učencu ljubezen do moralno dobrega, stud do moralno slabega? V zgodovini kažejo se mu osebe s tako brezbarveno objektivnostjo, kakor bi bile ka-meniti kipi, ne pa ljudje iz mesa in kosti, le s tem razločkom, da dobivajo, vkljub tej objektivnosti, osebe iz katoliške zgodovine navadno tako odurne poteze, da se Človek nehote strese pred njimi. Iz slovstva podajejo se mu zopet razni »klasični* proizvodi (kako zapeljivo za mladega duha, z izdelovanjem tac i h »klasičnih" izdelkov pridobiti si slavo, kakoršno mora sedaj sam peti tem klasikom 1) brez najmanjše besedice o njih moralni vrednosti. Predsednik: »Ali je res, da ste bili že pred Einspielerjevim prihodom dve stranki Podkloštrom ?" Grum: »To je res; že prej ste bili dve stranki." Henrik Maier (Forestijeva priča) je tudi podpisal tisto izjavo, da je v »Miru" vse zlagano, čeravno ni bil sam priča tepeža. On pa potrdi, da ste bili že prej dve stranki Podkloštrom; tudi ne more reči, da bi bil župnik posebno ščuval ali kdko zdražbo naredil. To pa je zvedel od učitelja, da je župnik parkrat šolo zamudil. Dr. Porzer: »Ce niste bili zraven, kako ste mogli podpisati tisto izjavo?" Priča molči. Dr. Porzer: »Kolikokrat je župnik šolo zamudil?" H. Maier: »Kake tri- ali štirikrat." Einspieler omeni, da on skrbno drži šolske ure; če ga pa kedaj kako nujno opravilo šoli odtegne, nadomesti tisto uro drugikrat. Zaradi agitacije pa ni še zamu dil nobene šolske ure. Janez Brugger (Forestijeva priča) izpov6 jako ostro in strastno zoper župnika. On pravi, da je slišal, ko je Maier župniku rekel: »Tega ste Vi krivi!" Da se je župnik tresel, ker ga je vest pekla. Da je slišal govoriti, da župnik ni hotel priti k umirajočemu Šojerju. Da je tudi on tisto izjavo podpisal. Predsednik: »Kako pa hočete pričati, kako se je tepež vršil, saj niste bili zraven?" Brugger: »Izjavo smo pisali, da bi nasprotnikom usta zamašili, in ker se je stvar res tako pripovedovala, kakor je stalo v »Deutsche Allgemeine Zeitung". Priča misli, da je bilo žup-nikovo hujskanje krivo tega umora. On trdi, da je župnik po vseh hišah agitiral. Einspieler: »Povejte mi tiste hiše, po katerih sem agitiral." (Dalje slždi.) Politični pregled. V Ljubljani, 23. marca. Motraufe dežele. Novi državni »bor. Posvetovanja 19 konservativnih poslancev na Dunaju imela so ta vspeh, da se združita Hohenvvartov in Liechtensteinov klub. Sedaj se deluje na to, da bi za ta klub pridobili tudi češke veleposestnike. Levičarji se že boje, da se češki veleposestniki pridružijo Hohenvvartu in liberalni listi jim svetujejo, naj osnujejo samostojni klub. Levica ve, da ne spravi zanesljive večine vkupe brez konservativnih veleposestnikov in bi zatorej konservativne veleposestnike rada odločila od desnice, kar se jej pa najbrž ne bode posrečilo. — Moravski češki poslanci posvetovali so se v Brnu o položaji. Nekateri kmetski poslanci so silili, da morav-ski Cehi vstopijo v mladočeški klub, pl. Meznik in dr. Fanderlik sta pa odločno oporekala. Nazadnje so sklenili, da počakajo, da se snide deželni zbor in se bodo potem odločili, v kateri klub vstopijo. Državnozborske volitve so končane. V soboto so veleposestniki v Dalmaciji izvolili italijanskega kandidata grofa Marina Bondo. Treba bode Če je »junak" take »žaloigre" prešestnik ali samomorilec, kaj more on zato, tako hoče njegov »značaj". Kdo skrbi zato, da bi se učenci vadili ljubezni do bližnjika? Navadni vzori, ki se jim stavijo pred oči, so le mogočni kralji, modri državniki, sloviti vojskovodje, ali imenitni, zato pa tudi prevzetni modrijani govoreči s Horacijem »Odi profanum vulgus et arceo" (sovražim prosto ljudstvo in se ga ogibljem), kakor bi na švetu ne bilo večjega, kakor so taki možje. Da bi učencu pokazala krščanske junake, ki so človeštvu koristili več, kakor vsi posvetni velikani starega in novega časa, to moderni šoli niti Aa misel ne pride. Dalje, kedo pazi na to, pri kakšnih ljudeh gojenec stanuje, v kaki tovaršiji, kaj bere, kod hodi? Da le znaš, kar zahteva zakon, ter da te le ne zasačijo pri kakem činu po disciplinarnem zakonu prepovedanem, pa je dobro, za drugo se nikdo ne briga. Britka ironija se morajo zdeti vsakema pri teh razmerah lepe besede našega učnega črteža. „Der Schtiler soli in dem Masse, in vvelchem er mehr lernt, auch besser und frommer werden." Kdo skrbi še zato, da bi učenci res napredovali tudi v kreposti? Katehet? Da, katehet naj v dveh urah sezida, kar večkrat podero drugi v petindvajsetih, v dveh urah naj popravi, kar je porušila slaba druščina, pohujšljivo berilo, morda tudi šola sama v celem tednu I (Dalje sl - s a CD > O 52! > o eti -»-> C/3 O 1 a> 0 1 C/3 3 S ■c M .O O >4 0« p4 Sargove glicerinove specijalitete. Odkar sta izumila glicerinove specijalitete F. A. Sarg in Karol Sarg, rabi jih Njeno Veličastvo cesarica in drugi udje cesarske naše rodovine, kakor tudi mnoge tuje knežje rodbine. Te specijalitete priporočajo: prof. baron Lie! ig, prof. pl. Hebra, pl. Zeissl, cesarski sv&tnik pl. Scherzer itd. itd., dvorna zobozdravnika Thomas na Dunaji in Meister v Gothi itd. Glicerinovo milo, pravo, neponarejeno v papirji 60 kr , v škatljici 65 kr., v deščicah po 3 koščke vkupe 90 kr., v škatljici po 3 koščke......60 kr. Medeno glicerinovo milo v zavitku po 3 koščke........60 „ Tekoče glicerinovo inilo v steklenici ...... . . . G5 „ (Najboljše sredstvo za razkave noge in nečisto polt.") GHccrlnova ustna krema v steklenici............50 „ Glikoblastol (sredstvo za lepe lase in odstranjenje lišajev itd.) v steklenici gl. 1.— Toaletno karbol-glicerinovo milo v zavitku po 3 koščke . . . , . 't, 1.20 KALMDOttT glicerinova zoljna krema po......., „ — .3& Fn J. 4 (Izvrstno sredstvo za lepe svitle zobe.) . r d" •' » ■' F. A. Sargov sin & comp., c. in kr. zalagateij na Dunaji. Dobiva se v vseh lekarnah in parfuinerijali. (24)