Moderna šola. Utopija iz Devete dežele. PoroSal na u5it. večeru v Ljubljani Karel Wider. (Dalje.) Toda nazaj k našemu listu! Učitelj veli učencu: BOdprite dnevne novice!" Listi zašume en hip — in zopet tišina. -Citaj, B!« Učenec čita: »Naučni minister Andrej Šolar je odstopil zaradi visoke starosti. Pred enim mesecem je praznoval svoj O6emdeseti rojstni dan, minister je bil 36 let. Naslednik mu bo imenovan v kratkem". Učitelj vpraša: nEdo pozna bivšega naučnega ministra?" Skoro vsi učenci vstanejo. Učitelj obssi na zid veliko stenske tablo, na kateri je bilo 08em oseb, podobe ministrov Devete dežele. BKateri je g. Andrej Šolar?" . Učenci pokažejo na prvega izmed oseb. »Dobro! Kaj pa je minister?" .Najvišji sodelavec kraljev in izvršitelj deželnih postar in takonoT". nIn kateri je naučni minister?1* nNaučni ministor ima skrbeti za nauk, torej za šole". BZa katere šole skrbi?" BZa vse, od najvišje do najnižje1*. BKatere šole pa so to?11 ,To so vseučilišže, srednje, meščanske, obrtne in ^jadske šole". nIn kakšaa šola je uaša šola!" RNaša šola je ljudska šola". Tako je šlo dalje, dokler ni bila obravnavana rsa novica. Učitelj ukaže: „0, čitaj daljel" Učenec čita: rPri Mirnem dolu je skočil brzovlak s tira. Štirje vozovi so razbiti, 18 oseb je več ali manj ranjenih, štiri celo smrtno nevarDO. Vzrok nesreče še ni pojasnjen, a gotovo je, da ne zadene železaiškega osobja nobena krivda. Več o t«m poročamo prihodnjič". Učitelj vpraša: nKdo je že bil v Mirnem dolu?" Nekaj učencev vstane. BPovej mi, kako pridemo v Mirni dol!" Učenee: BNa kolodvoru št. I. stopimo na brzovlak zjutraj ob 6*27. Prej vzamemo pri avtomatu vozni listek, ki stane sem in tja 72 v. Peljemo se proti severu in zavijemo po drugi postaji proti vzhodu. četrta postaja je Mirni dol. Vas stoji r mirni in tihi, czki dolinici, obdani od nizkih hribov, skoro ločeno od vsega sveta in zato njeno ime". Učitelj obesi na tablo veliko sliko Mirnega dola. Zraven pa obesi zemljevid domače dežele, na katerem kažejo in opisujejo natančneje pot od glavnega mesta v Mirni dol Nato 8e prične natančno opisovanje nesreče pri Mirnem dolu. Opisovali so ves ustroj železnie, razne vrste vlakov, gonilne sile, o?obje pri vlakih i. t. d., dalje razne nesreče in njih vzroke. Na vseh odgovorih učencev se je poznalo, da taki pogovori niso poredki, temveč nekaj vsakdanjega. Tako se je obravnavalo še mnogo dnevnih novie, tudi nekaj iz politike, seveda iz splošnega, višjega, ne strankarskega stališča. Učenci so imeli o navadnejših dnevnih vprašanjih jasne pojme in to v vprašanjih, o katerih se učencem naših dni na zemlji še sanjalo ni. Med temi pogovori je prišlo na vrsto tudi računstvo. Med novicami je bila tudi sledeča: nV Dolgi vasi je nastal zaradi strele minoli četrtek velik požar; trem posestDikom so pogorela vsa poslopja, Škode je pri prvem 4900 K, pri drugem 7200 K, pri tretjem 3500 K; prvi je bil zavarovan za 2000 K, drugi za 6500 K. tretji pa le za 1000 K. Škoda je torej jako velika". Preden se je izračunala škoda, se je Datančno obravnavalo, kje je Dolga vas, slično kakor pri Mirnem dolu, potem vzroki požara, korist in način zavarovanja i. t. d. Tako se je okrog teh vsakdanjih, a iz resničnega življenja vzetih novic koncentriralo ves pouk: čitanje, jezikovni pouk t obliki lepega in slovniško pravilnega pripovedovanja, domoznanstvo, računstvo itd. Nisem se mogel dovolj načuditi zanimanju, 8 katerim so sledili učenci tem pogovorom in kako vzorna disciplina je vladala ves čas. To so bili realni dogodki, vzeti iz življenja, ki vrvi dannadan krog nas, provzročujoč razne nezgode, ne pa one neslane povestiee, ki smo jih čitali mi še svoj čas na zemlji, pri katerih so otroci navadno že zevali, komaj so zvedeli, o čem hočemo čitati ali so že poiskali dotično berilo v čitanki preden jim je učitelj velel: «KDJige na klop!" Prehitro je minil čas, ura je bila poldne. Učenci so pospravili liste pod klop in tiho odšli iz sobe. Bazkropili so se po tratah in potih obširnega šol. vrta. Cčitelj se mi pridruži in me odvede na vrt. Reče mi: nMi kosimo ob pol eni uri. Učenci se prej malo naskačujo in razvedre, da jim jed bolje tekne". (Dalje.)