i i “5-2-Stare-0” — 2010/9/2 — 11:06 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 5 (1977/1978) Številka 2 Strani 81–86 Janez Stare: NEKAJ O TEORIJI ŠTEVIL Ključne besede: matematika. Elektronska verzija: http://www.presek.si/5/5-2-Stare.pdf c© 1977 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. NEKAJ OTEORIJI šTEVIL Sodobna matematika obsega precej vej, katerih poimenovanje, utrjeno skozi stoletja , ne pove vedno njihove dejanske vsebine. To velja tudi za teorijo števil, eno najstarejših vej matemati- ke, ki je privlačevala pozornost mnogih velikih matematikov skozi preteklih 2300 let. Z njo so se ukvarjali stari Grki, In- dijci in Kitajci, hiter razvoj pa je doživela predvsem po Fer- matu {1601-1665}, enem od največjih francoskih matematikov. Ime "teorija števil" bi nas lahko privedlo na misel, da je to neke vrste splošna teorija, ki se ukvarja s pojmom števila, teorija torej, ki iz naravnih števil izvede cela, racionalna, realna in kompleksna števila in ki gradi teorijo operacij nad temi števi 1i . Pričakoval i bi, da sta npr. znana za kona a+b = b+a {a+b}+ a = a+{b+a} a.b = b.a {a .b}. a = a . {b.a } komutativnostni zakon asociativnostni zakon, ki veljata za seštevanje in množenje vseh naštetih vrst števil, produkta teorije števil. Toda to ni tako . Teorija števil se za- nima za lastnosti celih števil .. . -3, -2, -1, 0,1,2,3 , ... Pri tem privzame pojem celega števila in teorijo operacij nad temi števili za znana. Pri svojih raziskovanjih lastnosti celih števil pa s pridom uporablja tudi realna in kompleksna števila in nemalokrat poseže v druge veje matematike, kot sta npr. ana- liza in algebra . Najlaže opišemo teorijo števil tako, da navedemo več proble- mov, ki sodijo v teorijo. Da je naštevanje problemov čim bolj urejeno, jih razdelimo glede na njihovo naravo v štiri skupine. Ti ne zajamejo vsega, kar teorija števil obravnava, vtis o njej pa bomo vendarle dobili . Najprej so tu multiplikativni problemi, ki obravnavajo delji- vost celih števil. V to skupino spada eden najosnovnejših in najpomembnejših izrekov v teoriji števil; včasih imenovan "os- novni izrek teorije števil", ki pravi: Vsako pozitivno celo število n, ki je večje od 1, se da eno- lično zapisati kot produkt praštevil , če se ne oziramo na vrstni red faktorjev. Pri tem je praštevilo vsako celo število večje od 81 l. ki je deljivo samo z 1 in s samim s eboj, č e . upo štev amo s amo pozitivne delitel je. Uporabnost tega izre ka v teoriji števil je iz redno vel i ka. Iz r a zs t a v i t ve števila n na produ kt praštevil lah ko določ imo š t ev il o pozi t ivnih deliteljev št ev i l a n. To štev i lo označ i mo z d (n ) . Različna števila i maj o v splošnem s eveda ra zl ično mnogo deliteljev in zato z ozna ko d (n) na kaž emo. da j e š t ev i lo del i- teljev d odvisno od n . Pr avimo, da je š t ev i l o d fun kci ja š tev i - la n. Zdaj si lahko zastavimo r a z na vpra šanja o vrednosti d (n ) . Ali z večanjem števila n tudi d (n ) ves č a s nara šča. ali doseže poljubno velike vredn osti, ali zav zame kak šno vred nost ve č krat in podobno. Na na šteta v pr a šanj a je kaj l a hko odgov oriti , a pr e- den se lotimo odgovo rov . poda jmo s t a be lo prvi h nek a j vred nosti f unkc i j e d (n ) : n d (n ) n d (n ) 1 1 13 2 2 2 14 4 3 2 15 4 4 3 16 5 5 2 17 2 6 4 18 6 7 2 19 2 8 4 20 6 9 3 21 4 10 4 22 4 1 1 2 23 2 12 6 24 8 Le na prvi pogled je očitno . da j e ved enje fun kc ij e d (n ) zel o neurejeno. če j e n = 2m• deli jo n š t ev i la 1,2,2 2 • . ..• 2m tak o . da je d (2m) = m+l . če pa je n pr a število, j e seved a d (n ) = 2 . Ker je. kot bomo spoznali . pr aštevil n eskončn o , uv i d i mo , d a d os eže d (n ) po ljubno veli ke vr ednosti in obenem vr edn ost 2 za ne sko nč n o mnogo n. S tem smo odgovorili na zastavljena vpr a š a nja. toda ob nadaljnem študir a nju t a be le se hi tr o zas tavi jo nova : a) Ali j e za r e s d (n) l i ho samo t a kr a t , kadar je n kva dra t? b) Ali velja d (m ).d (n ) = d (m.n ), če m in n nimat a sk upne ga fa kto r- ja? c) Kol ikšna je p ovprečna vredn ost d (n ). s e pr av i , kaj l ah ko pove- 82 mo o (d(1) + d(2) + • . , + d (N ) ) I N , ko N narašča čez vsako mejo? d) Ali zavzame d (n) naj več jev red nost i pri n z obl i ko 2m e) Približno koliko je praštevil med 1,2, . •. ,N? Vsa gornja vprašanja so značilna za multiplikativno teorijo števil. Formulirana so kratko in jasno in marsikdo bi pričakoval, da odgovori nanje niso preveč trd oreh. Toda za matematiko je značilno, da je pogosto težko dokaz ati ravno preprosto postavlje- ne probleme. Razlog je verjetno delno ta , da tak izrek s svojim besedilom ne da nobenega namiga o pripomočkih , ki naj bi jih ra- bili pri dokazovanju, deloma pa ta, da ustreznih pripomočkov ne poznamo . V teoriji števil je veliko izrekov takšne vrste in prav to jo dela še posebej privlačno . Na prvo izmed vprašanj je zelo lahko odgovoriti. Naslednja vprašanja so težja, na zadnje vpraša- nje pa nista uspela popolnoma odgovoriti niti tako velika mate- matika,kot sta bila C.F . Gauss in A. Legend re, čeprav sta oba slutila rešitev . Vprašanj~ doka zov v teoriji števil bomo malo kasneje posvetili še nekaj pozornosti, zdaj pa nadaljujmo z razdelitvijo teorije števil. V drugo skupino sodijo problemi aditivne teorije števil . Sem spadajo vprašanja predstavljivosti pozitivnih celih števil kot vsote celih števil določenega tipa . Pokaže se, da nekatera cela števila, npr. S = 22 + 12 in 13 = 22 + 32, lahko zapišemo kot vsoto dveh kvadratov, drugih, npr. 3 ali 12, pa ne moremo. Katera cela števila se dajo zapisati kot vsota k-tih potenc in koliko je takšnih zapisov in ali obstaja pri danem k neko takšno število g(k), da vsako celo število lahko zapišemo kot vsoto kvečjemu g(k) k-tih potenc. Ti vprašanji sta tipični za aditivno teorijo števil . V tretjo skupino bi lahko šteli diofantske enačbe , imenovane po grškem matematiku Diophantu, ki jih je prvi študiral. To so enačbe z eno ali več neznankami , njihove rešitve iščemo med celi- mi števil i. Znano je npr., da je 32 + 42 = S2, kar nam da rešitev diofantske enačbe x 2 + y2 = z2 . Vendar pa nas pri reševanju manj zanima posamezna (partikularna) rešitev, bolj pa splošna formula za vse rešitve . Zelo znana diofantska enačba je Fermatova enačba: x n + yn = zn. Fermat je trdil, d a ta enačba nima rešitve, pri ka- teri bi bili x, y in z vsi različni od nič, če je n ~ 3; trditev 83 ni koli ni bi la dokazan a ali ovržena za vse n. Danes pravzaprav ne moremo govoriti o neki spl ošni t eor iji diofantskih enačb, čeprav obs t a j a pr ecej s pe c ia ln i h metod, ki. so bile v e č i n o m a razvite za r e š evanje dol o č eni h en a čb. Di of an t sk e a pr oksim aci je s est avljajo zadnj o sk upi no . Ta veja teo r ij e štev il s i na jbrž n a jv e č izpo soja iz drugih vej matemati- ke in j im naj več vra ča . Zato t uka j o njej ne bomo govori li. Za ra do ve d neže ome ni mo sa mo , da sp adata v to s kupino do kaza o trans- c end e ntnos t i * štev i l e in ~. Teor i jo št ev i l bi la hko ra zdel il i tudi drugače, npr. po meto- dah, ki jih r ab i mo pr i do kaz ovanju izrekov . Toda bodi dovolj o delitvah, raj ši pos ve t i mo š e nek aj besed doka zom. Denimo, da imam o opraviti z ve čjim številom izrekov, ki govore o istem predmetu, a s e njihov i dokazi v bistvu zelo razlikujejo. V t em primeru imamo tehnik e pri različnih dokazih za posebne tri- ke, od katerih je vsak uporaben ,s amo pri dokazu tist ih izrekov, s katerimi je povezan. Tehnika pren e ha biti tri k in postane meto- da š e l e takrat, ko je uporab ljena tolikokrat, da s e zdi na ravna . D olo čen predmet imamo lahko z a "vrečo trikov", č e je število teh- ni k v pr imerjavi s števi lom izr ekov preve liko. Zal so elementarno te orij o š t ev i l v čas ih imeli za tak predmet . Z nadaljnim delom na tem p odr očju pa so mnogo trikov združili v metodo : teorija števil je poka za l a več en otn ost i, kot j e s prv a ka za lo . Nakažimo na primeru e no od metod do kaz ovanja, tipičnih za teo- rij o š t ev i l . Pos kusimo d okazati trditev, da je d (n ) sodo števi lo, č e rt ni kvad r a t kak ega c e l ega š t evi l a . Dokaz teče t a kole: če d de l i n , t udi nl d del i n . č e n ni kvadrat, d F nl d , ker je sicer n = d 2 . Se pr a v i , č e n ni kvad r at , lahko njegove delitelje zdru- ž imo v pare (d, n / d) t ako , da vsak delitelj števila n nastopa na- t a nko en krat kot element e nega od t e h parov . š t ev i l o deliteljev j e torej dvakrat š te v i l o parov in zato sodo . Bistven element t ega dokaza je grupira nj e deliteljev š t ev i l a n v pare. Metoda grupi- r a nj a števil v dolo čene s kupine j e ze lo uporabna , kadar hočemo prešteti ce la števi la z d o l o č e n o l a s t nos t jo . Seveda pa te skupine niso vedno pari, temveč je treba za posa mezen prob lem te vr s t e šele odkr it i us t r e ze n nači n grupiranja. Vel i ko je v teoriji števil negati vni h t rditev, npr . "vsake ga * Štev ilo je tran~cen dentno, če pr i nobenem naravnem števi lu n ni reši tev enačbe xn + Q,Xn- + . . . + Qn = O; Qi so cela števi la . 84 pozitivnega celega števila ne moremo izraziti kot vsoto treh kvadratov". Takšne trditve zahtevajo od nas samo to, da najdemo en sam primer. Za navedeno trditev je to npr. število 7. Na drugi strani pa pozitivne trditve, kot je "vsako pozitivno celo število se da izraziti kot vsota štirih kvadratov", ne moremo dokazati s primeri, naj bodo ti še tako številni. Poleg specialnih metod se v teoriji števil velikokrat srečamo z dvema zelo splošnima tipoma dokazov: dokaz s protislovjem in dokaz z indukcijo. O dokazih z indukcijo je bralec že slišal v šol i ali paš e boa 1 i pa je 'preb ral kak šen čl ane k, ki govori s a- mo o tem. Zato tukaj o indukciji ne bomo govorili. Pač pa na primeru ilustrirajmo dokaz sprotislovjem. Pravimo, da smo trditev P dokazali s protislovjem, če smo iz predpostavke, da je p napačna, izpeljali trditev Q , za katero vemo, da je napačna ali da Q nasprotuje predpostavki o nepravil- nosti p. Za primer dokažimo trditev, da je praštevil neskončno mnogo. Poskusimo torej iz nasprotne trditve priti do protlslovja. Predpostavimo, da je praštevil končno. Naj bodo to PI' P2'"'' Pk' Tvorimo število N = P1P2''' Pk+1. š t ev i l o N je ali praštevilo ali sestavljeno število. če je N praštevilo, smo že prišli do protislovja, saj je N večje od vseh praštevil med PI' P 2, .. ·, Pk. če pa je N sestavljeno število , je gotovo deljivo z nekim prašte- vilom p. Vendar N ni deljivo z nobenim od praštevil PI,P2,,, ,,Pk' saj je ostanek pri deljenju s temi praštevili vedno enak 1. Pra- število P torej ne more biti enako nobenemu praštevilu med PI' P2"",Pk' Zopet smo prišli do protislovja in tako dokazali, da je praštevil neskončno. Omenimo na koncu še tri lastnosti naravnih ali pozitivnih ce- lih števil, ki jih v teoriji števil večkrat uporabljamo : 1. Vsaka neprazna množica naravnih števil ima najmanjši e lement . 2. če sta a in b naravni števili, obstaja naravno število n tako, da je na > b. 3. Naj bo n naravno število. če razdelimo množico iz n+l elemen- tov v n ali manj podmnožic tako, da vsak element spada v na- tanko eno podmnožico, vsaj ena podmnožica vsebuje več kot en element. Vse tri lastnosti so posledice aksiomov, ki jih je za naravna števila postavil Peano in jih v teoriji števil privzamemo brez dokaza. 8 5