Naravna pravna načela (§ 7 avstr. drž, zak.) (Prispevek k problemu popolnosti pravnega redu.) Boris Furlan. (K:,.icc) § 8. Ako se skušamo poglobiti v značaj teh občnih pravnih načel, kakor jih pojmuje Zeiler, pridemo do zaključka, da pomenijo isto, kar v najnovejši francoski doktrini norma« tivna pravila."" Pod vplivom Bergsonovega intuicionizma je namreč francoska pravna filozofija zapustila običajno raz« delitev pravnih norm in ubrala nova pota, ki naj bi jo bolj približala realnosti vsega prava in njegovi resnični funkciji v socialnem življenju. Razlikovanje prava v to- kar je »dano« in v to kar je »konstruirano« je prvi zastopal Genv,'" za njim je pa to razlikovanje med vedo in tehniko popolnoma samostojno uporabil za pravne norme Duguit," po katerem so normativna pravila tista, ki nam nalagajo dolžnost, kaj storiti ali opustiti, medtem ko ustvarjajo konstruktivna pra? vila pripravna tehnična sredstva, s katerimi se norme v praksi izvajajo. Tako vidi Duguit v Napoleonovem kodeksu (z izjemo rodbinskega prava) tri temeljne norme: 1. svobodo sklepanja pogodb, 2. spoštovanje lastnine in 3. obveznost poravnati krivno povzročeno škodo. Vse druge določbe kodeksa so le tehničnega značaja in imajo namen, organi« zirati v praktičnem življenju sredstva za ostvarjanje teh maloštevilnih temeljnih norm. Slično razlikuje De Page" v družabni organizaciji sedanjosti šest temeljnih principov: 1. načelo suverenosti naroda ali demokratični princip; 2. na« čelo monogamske rodbinske organizacije, katere poglavar " Za splošen pregled naukov normativne šole prlm. Tasič, Le realisme et le normativisme dans la science juridique, v Revue inter« nationalc de la theorie du droit, I in 11. .Science et technique en droit privč positif, 1 — Siirev. Pariš. Traite de droit constitutionel, l'>27, 105 in nasl. « L. C. II, 92. 5 58 Naravna pravn-a nadela («i7 avstr. drž. /ak.) je mož; 3. načelo individualne lastnine; 4. načelo svobodnega sklepanja pogodb; 3. načelo spoštovanja svobodno sprejetih obveznosti in 6. načelo povrnitve škode, povzročene dru= gemu po lastnem dejanju. Kaj drugega pravi Zeiler, ko izvaja iz najvišjega zakona -sožitja (h kateremu se še povrnemo): »die bekannten Rechtsgrundsatze, dass man freistehende Sachen sich zu« eignen, und iiber sein Eigenthum unter Lebenden, oder im Staate durch letzte Willenserklarungen verfugen konne; dass man Vertrage nach der ausdruckHchen, stillschwei« genden, oder rechtlich vermuteten Willenserklarung erfvillen, dass man die von den Gesetzen zur Sicherheit und FesU stellung der Rechte vorgesehriebenen Formlichkeiten zu beobachten, und den durch sein Verschulden verursachten Schaden ersetzen miisse. Auf diesen untergeordneten Grudsatzen aber beruhen am Ende alle, oder die meisten Zivilgesetze.«" Sličnost je naravnost frapantna. Tudi za zgolj tehnične določbe najdemo pri Zeiler ju zelo zanimiv primer. V večkrat citiranem komentarju pravi: ^' »So ist das Gesetz, welches ein bestimmtes Alter zur Volljahrigkeit festsetzt, nicht ganz positiv. Denn das ein in unreifem Alter geschlossenes Rechtsgeschaft ungiltig sei, ist eine einleuch« tende Rechtsregel; dass zur Sicherheit des Verkehrs ein ge= wisses Alter festzusetzen sei, fordert die Philosophie des Rechts; dass in einem Staate nach Verschiedenheit des Kli= mas, der Verfassung des Unterrichts, der Verstand friiher reife, als in den anderen, ist eine bekannte Wahrheit: dass aber gerade der letzte Tag des zuriickge« legten 24. Jahres die Volljahrigkeit be« stimme, ist bloss positiv und willkijrlich. Auf eine ahnliche Weise verhalt es sich bei der, zur Sicherheit oder leichteren En t« scheidung festgesetzten, Zahl der Zeugen, oder Bestimmung anderer Formlichkei« t e n.«''" Ali se nam ne zdi, da slišimo modernega teoretika prava, n. pr. De Page^a, ko trdi: »La loi, commc procede technigue de realisation, est indispensaJble a un double titre. II convient en premier lieu de creer le forfait, de Tetablir, de le choisir. En principe et dans la plupart des cas, mille so« lutions sont possibles. Porquoi ne serait^on pas tout aussi bien majeur a vingt ans qu'a vingt et un? Pourguoi le delai d ajournement est«il de huit jours et non de dix? Pourquoi *^ Commentar,. § 6., točka 5. " Ibid točka 6. Podčrtal sam. Naravna praivna načela (§ 7 avstr. drž. zak.) 59 5* la prescription en matiere darrerages de rentes est=elle de cinq ans et non de quatre. En matiere immobiliere, pour« quoi est=elle decennale plutot que quinquennale? Pourquoi le delai d'appel en matiere ipenale estdl de dix jours plutot que de cinq?« Samo ime se je spremenilo: kar imenuje De Page golo tehniko, to je Zeilerju čista pozitivnost. § 9. V vsakem normativnem kompleksu utegnemo najti majhno število pravil, ki izražajo skupna načela posamez« nih norm. Ako hočemo, utegnemo tudi reči, da so posa« mezne norme praktična uporaba teh principov v raznovrst« nosti socialnih odnošajev, ne da bi s tem oznanjali filozof? ske resnice, ker izkustvo ne daje prej občnih načel in potem konkretne norme, ampak vprav obratno. Željo po poenostavljanju normativnega gradiva je izrazil že Kant: »Es ist ein alter Wunsch, der, wer weiss wie spat, vieb leicht einmal in Erfiillung gehen wird, dass man doch ein« mal statt der endlosen Mannigfaltigkeit biirgerlicher Ge« setze ihre Prinzipien aufsuchen moge; denn darin kann allein das Geheimnis bestehen, die Gesetzgebung, wie man sagt, zu simplifizieren«.'" Poleg navedenih načel: svobode dogovorov, individualne lastnine, povračila škode i. t. d. bi utegniH našteti n. pr. načelo publicitete, načelo neretroak« tivnosti zakonov, (§ 5 avstr. civil. zak., čl. 2 Gode civil), načelo »ignorantia juris non excusat« (§ 2 avstr. ci\il. zak.) načelo »vim vi repellere licet« (primerjaj pa nasprotni Tol« stojev nauk*"), »potest quis per alium, quod potest facerc per se ipsum«, »ne eat judex ultra petitum« i. t. d. Vsa ta načela izražajo bolj ali manj popolno nekakšno skupno te« meljno črto ah tendenco večjega ali manjšega števila ab« straktnih norm; so takorekoč sten o grafični znaki, -s katerimi si olajšamo obvladanje danega normativnega materiala."' O teh načelih pa ne moremo trditi, L. C. II, 127. Kritik der reinen Vernunft, ed Cassirer, 249. Sp ek t o r s k y, Der russische Anarchismus, v Phjlosophie und Recht, letnik II.; Goldweiser, Tolstois Kampf gegen das Recht, v Archiv fiir Rechts« und \Virtschaftsphilosophie, XXII. *" Za različno pojmovanje občnih pravnih načel glej Del Vecchio, Sui principi generali del diritto, Modcna, 1921, z bogato Uteraturo o predmetu. Teorija prof. Del Vecchio je izzvala zelo zamionirvo diskusijo o predmetu; prim. dosedanje letnike Rivista internazionale dii filosoifia ki išče v raznovrstnosti pravnega izkustva one osnovne pojme, ki se ponavljajo vedno in povsod v vsakem pravnem fenomenu. Poskusili smo dokazati, da nas vodi metoda občne pravne vede samo do komparativne, ne pa do absolutne občnosti."* Dokaz, ki smo ga tam skušali izvesti s filozof« skega stališča, hočemo tu ponoviti s primeri iz dnevne pravne prakse. V to svrho se bomo omejili na načelo za= sebne lastnine in na načelo odgovornosti za krivdo. Obč. drž. zak. definira n. pr. v § 354 lastninsko^ pravico v subjektivnem smislu kot »oblast, ravnati po svoji volji s tvarino in užitki stvari in vsakega drugega od tega izključiti.« Slično se glasijo definicije lastninske pravice v vseh drugih zakonih, ki priznavajo lastnino kot temelj ob« stoječega socialnega reda." Po teh zakonitih predpisih bi mogel posameznik ravnati s svojo lastnino popolnoma po mili volji, samo da ne krši obstoječih zakonitih prepovedi, mogel bi torej pustiti svoje zemljišče neobdelano, ga rabiti in izrabljati v svoje partikularistične namene, čeprav bi s tem škodil sosedu, tudi če nima za tako ravnanje nobenega legitimnega interesa, ki bi s stališča občne koristi upravi« čeval njegovo dejanje. Proti taki interpretaciji zakona, ki je nastal v dobi skrajnega individualizma francoske revolu« cije in ki je ob času nastanka ustrezal socialnim razmeram s karakteristično malo obrtjo, pri redki naseljenosti in pri razmeroma primitivnem stanju tehnike, prometa in obrata, sta se skoro enodušno uprla moderna veda in sodstvo." Posebna zasluga Duguit«a je, da je poudarjal pojem dolž« nosti in socialne funkcije, ki jih mora lastnik izvrševati v interesu splošnosti. Kajti vodilno načelo za interpretacijo zakonitih določb in za presojanje dejanj posameznega člo« veka mora biti ideja socialne solidarnosti in medsebojne vkupnosti (interdependence sociale). ne pa zaščita partiku« larističnih interesov posameznega, ki ne služijo objektiv« Prim. moj članek Pravna filozofija in splošne pravne vede, Arhiv za pravne in društvene nauke, 1931. " N. pr. člen 544 Code civil; 436 Codice tivile. °- Morin, La loi et le contrat, 1927, passim; Duguit, Les tra3is= formations generales du droit prive depuis le Ck>de Napolčcn, 1920, passim; C h a r m o n t, Les transformation du droit civil, 1921, 186 — 332; R i p e r t, La rčgle morale dans les obligations civiles, 1927, passim; v svoji tezi »De 1' e.xerc;ce du droit de propriete dans scs rapports avec les propričtčs voisines« dokazuje Ripert, da ima vsa judikatura k čl. 544 namen spremeniti njegov duh ob spoštovanju besedila. (De Page, 1. c. I, 74.)) Naravna pravna načela (§ 7 avstr. drž. zak.) 61 Ripert, La rčgle morale, 174. Josserand, De 1' csprit des droits et de leur relativite, 1927. 24. ^= Ripert, 1. c. La loi et le contrat, 1927, 134. ¦'' »Tudi je odgovoren za to, kdor namenoma škodo prizadene na način, ki greši zoper dobre šege, toda ako se je to zoodilo> izvršujoč nemu cilju in izpopolnitvi socialne harmonije. Sem spadajo n. pr. omejitve glede stanovanjskih hiš, ki se dajo razlagati in opravičiti samo z vidika socialne funkcije kapitala, prav tako pa tudi postopna odprava teh izjemnih določb, ki ima namen pospeševati gradnjo novih stanovanjskih hiš, nadalje izjemne določbe glede obdelovanja kmetskih posestev v Franciji in Belgiji; zakoni, ki dajejo v Itahji upravnemu ob= lastvu pravico, da sme proti volji lastnika dati v najem zem« Ijišča, ki jih lastnik namenoma pušča neobdelana i. t. d. Francoska kasacija je n. pr. že leta 1857. oznanila načelo, da »on doit prevenir et reprimer toute entreprise faitre par haine et par malice et sans utihte pour celui qui se la per« met«." Že prej je Kolmarski sodni dvor postavil načelo, da »... s'il est de principe que le droit de propriete est un droit en quelque sorte absolu, autorisant le proprietaire a user el a abuscr de la chose, cenendant TcKercice de ce droit, comme celui de tout autre, doit avoir pour limite lasatisfaction d'un interet serieux et legi« t i m e.« Načelo, da se pravica ne sme izrabljati, je fran« cosko sodstvo uporabljalo, ko je moralo soditi, ali je smel lastnik zemljišča z uprizorjenim hrupom (concert discor« dant) plašiti divjačino svojemu sosedu; ali je smel lastnik postaviti na svojem zemljišču, ki meji na letališče, visoke lesene lope in jih na vrhu opremiti s špičastimi železnimi koli, in tako izpostaviti zrakoplove nevarnosti, da si stržejo svileni ovoj; ali je smel nalašč zgraditi nepotreben (fausse) dimnik, samo da je zagradil sosedu razgled.'*' Morin"'' po« stavlja primer, da lastnik ogradi svoje zemljišče z zidom, ki zapira sosedu razgled in pravi, da se mu v načelu to ne more zabraniti, ker izvršuje samo svojo pravico. Odgovo« ren postane lastnik šele tedaj, ko uporablja svojo pravico samo z namenom, škodovati sosedu, ne da bi imel upravi« čen interes zase. Francosko sodstvo je na ta način izdelalo popolnoma samostojno in neodvisno od Code civil načelo izrabljanja pravice, ki je n. pr. v Avstriji bilo uzakonjeno leta 1916. s § 154, tretje novele.''' Kar je sedaj za avstrijsko sodstvo fi2 N^araTna pravna načela (§ 7 avstr. dr/, zak.) pozitivno pravna norma, je za francosko sodstvo občno na= čelo prava. Zanimivo je n. pr., da je avstrijsko sodst\^o. utemeljevalo prepoved poglobitve zemljišča pred novelira« nim § 364 b avstrijskega civil. zak.z naravno pravnimi načeli.Prav to velja tudi glede noveliranega § 1032 avstr. civ. kod."" Načela, ki sta jih izdelala francosko sodstvo in nauk, so gotovo povsem pravilna, ne more se pa trditi, da bi bila v skladu z načeli, ki jih je sankcijoniral Code civil. Novo načelo lastnine kot socialne funkcije pa seveda nima abso« lutnega značaja. MisUrtio si n. pr. redko naseljeno in zelo bogato ozemlje, na katerem bi člani družbe živeli kolikor toliko neodvisno drug od drugega, tako da ne bi vplivalo na medsebojne odnošaje, kaj kdo dela na svojem zemljišču. V takih socialnih prilikah bi družba pač ne imela interesa, komu zabraniti, da bi po mili volji gospodaril na svojem.. Kakor je socialnim prilikam koncem XVIII. stoletja ustre? zalo načelo individualne, avtonomne lastnine, tako ustreza današnjemu naziranju načelo socializacije. Do istega zaključka nas dovede anahza načela glede odgovornosti za krivdo. Code civil stoji n. pr. na staHšču, da obvezuje samo krivično dejanje k povračilu škode (čl. 1382). To ustreza povsem teoriji individualizma, ki vidi v ločenem in samostojnem človeku družabno prvino in smatra soci« alno vezanost in vkupnost kot produkt avtonomne volje ali bolje samovolje posameznih ljudi. Da postane posamez« ni človek odgovoren, mora sam dati povod s tem, da po« seza: v sfero drugega posameznega človeka na način, ki je po zakonu prepovedan in tvori zaradi storilčeve subjek« tivne krivde podlago za odškodninsko zahtevo. Zanimivo je zasledovati, kako je francosko sodstvo po sili razmer in očividnih krivičnih posledicah stroge uporabe tega načela v mnogih primerih prešlo k objektivni odgovornosti brez .subjektivne krivde, dokler se ni v določenih panogah to načelo priznalo tudi v zakonu (n. pr. za nezgode pri delu)."'' kaikšno pravico, le, ako je izvrševanje pravice imelo očiten namen, dni:' gemu škodoA^ati.« (§ 1295 obč. drž. zak.) ™ »Zemljišče se ne sme poglobiti tako, da izgubi sosedovo zemljišče ali zgradba potrebno oporo, razen če posestnik zemljišča poskrbi za drugačno zadostno utrditev.zialismus und Chri^tentum, 1920, 130 in nasl. 66 Naravna pravna načela (*i7 avstr. drž. zak.) sredstva za uresničenje določenega ekonomskega ali etičnega smotra. Med raznimi sredstvi, ki so nam na raz« polago, moramo izbrati ona, ki ob največji tehnični pri« kladnosti najbolj ustrezajo temeljni ideji prava kot mož= nosti sožitja vseh družabnikov na osnovi priznavanja do« stojanstva človeške osebnosti. Ideja pravičnega sožitja ali socialni ideal predstavlja torej samo vrednostno merilo za presojo in izbero sredstev, ni pa vir posameznih pravnih norm. Norme ne izvirajo neposredno iz ideje prava, temveč iz konkretnih potreb socialnega življenja, danega v določenem kraju in času, torej nujno omejenega in kontingentnega. Glede na te kontingentne različnosti utegnejo ustrezati isti ideji pravičnosti najrazhčnejše vse« binske norme, ki .predstavljajo relativno najprikladnejša sredstva za ostvaritev ideje. Glede na kontingentnost vse« bine velja vsaka norma samo za določen kraj in čas, ne pa večno in povsod. Kakor se vedno spreminja vsebina, ki jo mora norma urejevati, tako se mora v socialnem življenju spremeniti tudi norma, sicer bi postala tuja življenju in ne bi ustrezala svojemu namenu. A v tej večno spreminjajoči se materiji socialnega življenja moramo najti stalno oporno točko, ki se sama več ne spreminja, zvezdo vodnico, kakor pravi Stammler.'" To more biti samo ideja prava ali socialni ideal. Tej regulativni ideji mora ustrezati v vsakem tre« nutku našega življenja vsako naše dejanje, samo po tej ideji moremo presojati in izbirati norme kot primerna sred« stva za uresničevanje kontingentnih ciljev. Pomen te regu« lativne ideje se najbolj očitno kaže v tem, da moramo nekatera sredstva brezpogojno izločiti kot neprimerna, ker so absolutno nasprotna ideji prava. Tako ne more biti n. pr. suženjstvo nikjer upravičeno, tako je vsako nasilno pose« .ganjc v integriteto druge osebnosti vedno protipravno, tako ne more biti nikoli v soglasju z idejo prava raznarodo« valna politika, ki »manjšinskemu« narodu ne priznava kul« turne osebnosti. V vseh teh primerih gre za izrabljanje bližnjega kot golo sredstvo, naj bo ta bližnji posamezni človek, družabni razred ah pa cel narod. V pozitivnem smislu pa bo izbcra norm vprav glede na kontingentne po« trebe sožitja zelo težka. Življenje ne pozna ostrih meja in strogo začrtanih razlikovanj logike: absolutno pravilne po« zitivne rešitve ne bomo mogli najti nikjer. O načinu, kako naj se uredi institut bančnega akreditiva, sankcija za neiz= polnitev pogodbenih obveznosti, dokaz no pričah aH po listinah, razne formalnosti pravnih poslov i. t. d. sc utegne- ¦" .Stammler, Lchrhiich der Rcehtsphilosophie. WX § 8,1. Naravna pravna načela (§ 7 avstr. drž. zak.) 67 diskutirati brez konca, a samo glede na kontinj