DELAVSKA PRAVICA Glasilo krščanskega delovnega ljudstva Izhaja Ttnk Četrtek pop.; -v dutaiu prašnika dan poprej — Uredništvo: EJuJblJann, Mtklod-f»vn c. — Nefranklrana plima se na tpre|«ma|o Posamezna tterllha Din I So — Cena: ia 1 mesec Din S-», sa Četrt leta Din IS-., ia pol leta Din So Inozemstvo Din 1-- (meseCno) — Oglas: po dogovoru tessc 11 Oglasi, ia II Delavsl tvoru 11 Telefor reklamacije ln naroCnlna na upravo Delavska sbomlca, MlklolICeva cesta 22,1. nad. ~ ilefon 2209. Stev. Čekovnega raCuna 14.000 Atom: Neka? mis;i o skupni fronti delavstva Nedavno je izšel v »Delavski Pravici« (št. 26) članek z naslovom »Veliki trenutki«. Pisec ondi zagovarja tezo o potrebi skupnega nastopa delavstva za delavske pravice. Imenovani članek poudarja med drugim potrebo, da se sporne točke med posameznimi delavskimi organizacijami ne sinejo še prav posebno poudarjati, ker to spor povečuje. Kadi tega članka je »Jugoslovanska strokovna zveza« dobila sledeči dopis, katerega, v kolikor se nanaša na ta članek, dobesedno prinašamo. »Ko je izšla zadnja »Del. Pravica« (št. 26), je prišel k meni eden naših zaupnikov, ki je bil svoj čas strasten socialist, in ine vpraša, ali naj razdeli članstvu »Pravico«. Na vprašanje, zakaj bi je ne razdelil, mi pokaže članek »Veliki trenutki« in pravi: »Ali ni nobene razlike med nami in komunisti? S tem člankom bomo naše ljudi samo zbegali. Pridobili nič, a izgubimo lahko veliko.« Tako mi je govoril delavec in zdi se mi, da je imel prav. Če zagovarjamo skupno fronto delavstva, je to vsekakor potrebno in nujen postulat dnevnih borb s kapitalizmom. Toda, kako si zamišljate skupno stranko socializma, mi je nerazumljivo. Kateri točki svojega programa naj se mi odpovemo in kateri naj se odpove marksist oziroma komunist, da pridemo do skupne stranke, ki mora vendar imeti enoten program. Ali si nismo v osnovnih načelih diametralno nasprotni? Ali si ne zamišljamo mi ureditve človeške družbe čisto .drugače kot marksisti ali komunisti? Ali ni nam človek in njegova osebnost čisto nekaj drugega kot pa onim? To so načela, ki nobenega kompromisa ne poznajo in poznati ne smejo. V teh točkah ne moremo doprl-našati žrtev in pozabiti sebe. Ali morda mislite, da bodo komunisti opustili svoja načela? Pripravljajo se veliki trenutki bodočnosti, pa bodo ti trenutki posvečeni boju krščanstva s komunizmom, zakaj kapitalizem bo zrušen že prej. Če že govorite verskih svetinj naroda«. Praksa je pokazala, da je taka trditev le krinka za varstvo in krepitev pozicij tistega dela kristjanov, ki sicer izpoveduje Ikrščanslko vero, v resnici pa se brez sramu pridružuje plesalcem okoli zlatega teleta in z navdušenjem pleše po melodijah, ki jih svira politični iin gospodarski kapitalizem. Saj tudi organizirano delavstvo s stisnjenimi pestmi protestira proti kapitalistični politiki raiznih 'krščanskih voditeljev in proti kapitalistični gospodarski mentaliteti vodilnih krščanskih krogov, otresti se pa le ne more njihovega objema. Največ radi tega, ker so delavski voditelji premalo odločni, premalo jasni v načefnih vprašanjih, melkaieri pa zajeti radi večletnega sodelovanja v politiki s kapitalisti. Vpliva pa tudi poštenost in globokovernoist krščanskega nemškega delavstva. Je bilo ob vsaikih volitvah že več upornih pojavov, že neštetokrat je padla beseda: »Čemu služimo kapitalistom ?«, pa je skoraj dosledno padla med nje krilatica: »Vera je v nevarnosti«. Na ta način se je posrečilo ud us iti nevoljo. Toda, koliko časa še? Voditelji sedanje politične linije s strahom povprašujejo o tem. Sicer poudarjamo-, da je stališče strokovnih organizacij napačno, toda proti njim ne nastopamo. Nasprotno. Našim somišljenikom priporočamo, da ostanejo v njih Ikot zvesti in nesebični sodelavci. Ni naš namen razbijati delavstvo, ampak ga čim bolj združevati. Vemo, da bo prišel čas, iko bo to delavstvo o mas drugače sodilo:. Spoznalo bo, da ne more delati stalno raznih skokov, ki jih od njih zahteva politično krščanstvo. Spoznati mora, da ni v redu, če mora zagovarjati Bruningove zasilne naredbe, dočim graja vom Papenove, dasi je bistvo isto«. Tudi morajo spoznati, da je taka agrarna politika protikrščanska in protiljudska, radi 'katere žrtvuje država stotine milijonov za veleagrarne barone, dočim propada mali nemški kmet in nemški kmetsfki delavec. Končno bo moralo izprevideti, da je v k var krščanstvu in osvobodilnemu delavskemu gibanju, če ostane verni hlapec kroga ljudi, ki se nahajajo s svojo krščansko politiko v stalnem kroženju, ne da bi vedeli izhod iz tega kroženja. Vemo, da je edino v krščansikem de- lavstvu še zdravo zrno pravega venskega poguma in hotenja, kateremu preseda to suženjstvo kapitalizma; kateremu preseda, da mora v boju za nov red, za novo družbo tako rekoč stati s puško' ob nogah, mesto da bi odločilno poseglo' v ta boj in visoko dvignilo zastavo kršč. demokracije, v boj za pošteno družabno ureditev in sicer za tako ureditev, da bo delavstvo rešeno izkoriščanja in da bo ostal produkt dela tistemu, ki dela. V bežnih obrisih smo podali sliko naših razmer, zlasti pa simo skušali podati smoter našega gibanja. Kakor vidite, nimamo ravno irožnatih tal. Toda od smeri, na katero smo krenili, ne odnehamo. Poznamo samo eno povelje: V boju vztrajati, pa četudi pademo. podpor ali 21450 Din; 220 bolniških podpor ali 9490 Din; 6 telesnonezgodnih podpor ati 305 Din in posmrtniuskih podpor 18 v «ne-sku 5850 Din. Premoženje, starostnega sklada znaša 19.138.67 Din. Naročnina za strokovni list »Delavska Pravica« je znašala skupno 12.442 Din. Nimamo podpornikov, ne prijateljev, ki bi našo organizacijo gmotno podpirali. Vse, kar imamo, je iz naših lastnih moči in sredstev, zato je naša zavest še toliko večja. Saj ne visimo morda od kake miloščine in dobrodušnosti koga, marveč to, kar smo, je izrazito iz znoja in žuljev nas samih, je samo naše, kar je naš največji ponos in naša največja sila, ki nas le ume voditi v podvig k novim močem iri k nadalnjim uspehom do končne zmage. Poročilo načelnika tor. Ivana Husjaka se naslanja zgolj na idejno plat. Vsak po-kret, vsaka organizacija se mora naslanjati na gotov svetovni nazor. Mi smo krščanski socialisti, ker se naslanjamo na večnostne resnice božjega evangelija. Smo pa v uveljavljanju naše ideje vedno zvesti in dosledni. Zato ni prav nič čudnega, če smo v tem našem brezkompromisnem delovanju zadeli za pravice naših članov tudi z raznimi upra-viteljstvi raznih samostanov, redov in drugih, povsod kjer je šlo za pravico in resnico po zapovedih, ki jih je postavil sam Bog. Zato tudi naša, čeprav krščanska delavska strokovna organizacija bode najbolj v oči ravno krščanske delodajalce. Vsa poročila načelstva so bila soglasno sprejeta, tako tudi poročilo nadzorstva, ki ga je podal tov. Tomažič Franc, da so bile knjige in blagajna v najboljšem redu. Predlagano zaupnico načelstvu je občni zbor soglasno sprejel. Prešlo se je na volitve. Načelnik tov. Husjak Ivan je izjavil, da radi težke bolezni ne more več sprejeti nobene funkcije v organizaciji utemeljuje svojo bol, da se mora umakniti, prisiljen od višje sile, pokretu ia delu, ki mu je žrtvoval vse svoje moči in ki ga je on započel prav od njegovih prvih dni. Izvoljeni so bili v načelstvo: tov. Mir Andrej, Kosič Janez, Tomažič Fr., Miklošič Martin in Rozman Peter. Namestnikom: Toplifar Ignac, Vrbančič Joško, Pučko Matija, Nedok Ludvik. V nadzorstvo pa: Podi Anton, Stajnko Jože, Husjak Feliks, Nedok Marko. Strokovni odbor pa tvorijo stalno in to v smislu pravil, vsi predsedniki, tajniki in blagajniki skupin. Nato je govoril stvarno in obširno tov. Srečko Žumer, ki je podčrtal predvsem dvoje: zakaj se moramo vsi delavci strokovno organizirati in zakaj hočemo biti krščanski socialisti. Njegovim izvajanjem so vsi pazino sledili, jih pravilno tudi vsi razumeli in ko je končal je žel največje odobravanje. Nato je še govoril tov. Lampret Jože, iz čigar besedi je mogel vsak spoznati, kako globoko razume težave in dušo ravno delavca, predvsem viničarja in koliki problemi Čakajo ravno delavske stanove, ki jih bodo morali rešiti brezpogojno samo z lastno močjo, z lastnimi združenimi silami, da se bo moglo enkrat trditi, da je za delavstvo prišel boljši in novi čas, v katerem bo tisti, ki dela, imel tudi jela, ne pa obratno kot dandanes. Z največjim zanimanjem so navzoči sledili izvajanjem in z večkratnim navdušenim pritrjevanjem je govornik žel uspeh svojih besed, ki so bile izrečene res od srca in prav tako, kot je vprašanje delavstva za sedaj in za bodočnost. Med sprejetimi predlogi, o katerih bomo poročali prihodnjič, je bil tudi ta, da v znak hvaležnosti do 12 letnega načelorauj* tov. Husjak Ivanu občni zbor pokloni krasno sliko. Po zaključku se je vršilo skupno kosilo delegatov, pri katerem se je tudi tov. Hus-jaku poklonila slika in čigar veliko važnost sta poudarjala v zahvalnih besedah zvestemu borcu in sodelavcu za bedni viničarski proletarijat tov. Lampret in Rozman. Nobeno oko rii ostalo suho ob tej priliki. Ob 4 popoldne so se delegati razšli na svoje domove, k svojim skupinam, nesoč v svoje kraje novih moči, nove pobude za osvoboditev vseh trpečih in zapuščenih tovarišev. Bil jo to eden najlepših občnih zborov, bila je to manifestacija krščansko-sociali-stične ideje med viničarji, kateri bi se naj z istim zanosom pridružili vsi drugi delovni sloji, vsi, ki si a delom in uma svitlim mečem služijo svoj kruh. Bila je to mobilizacija sil za vse večji razmah strokovnega pokreta po vseh naših goricah do zadnje viničarske koče. Živeli vsi zavedni viničarji! Kovinarji Jesenice. V predzadnji številki smo v poročilu o poteku razgovora z g. Praprotnikom pomotoma priobčili, da bi drva od KIID, ki bi jih napravljali brezposelni cjelavci, oddajali delavcem brezplačno. Pravilno je: Drva jbi se dajala po znižani ceni cene stoječega lesa. Toliko v popravek in vednost. Krekova dmzma Polhovgradec. Krekova družina Polhov-gradec-Dvor priredi v nedeljo 14. avgusta izlet k Sv. Lovrencu. Ob 10 dopoldne bo služba božja, katero opravi g. kaplan Vilfan. Po sv. maši prosta zabava v naravi, popoldne ob dveh pete litanije. — Polhograjska gora Sv. Lovrenc je ena najlepših izletnih točk blizu Ljubljane. iKer je tudi pripravna avtobusna zveza iz Ljubljane, vabimo ljubljanske tovariše in tovariše iz okolice, da se nam pridružijo. Ob C zvečer 3e bodo zopet lahko odpeljali proti domu. Torej, družine v okolici Ljubljane, vpoštevajte ta izlet in se nam pridružite v obilnem številu, da 3e med seboj spoznamo in navdušimo za Ideje našega očeta dr. Kreka! Krekova družina Sv. Peter v Ljubljani-Naša družina se kljub poletnem času lepo razvija in vrši nalogo svojega društvenega življenja. Tamburaški zbor krepko deluje in se pripravlja na svoj prvi koncertni nastop. Prihodnji mesec začnemo s svojim delavskim pevskim zborom. To je važno, ker še nimamo v celotnem našem pokretu lastnega zbora v Ljubljani. Izletniški odsek nas je povabil na že več lepih izletov. Prvi družinski skupni izlet smo imeli na prijazne »Orle« pri Ljuo-ljani nad Rudnikom. Nadalje smo se skupno udeležili celodnevnega izleta na »Žalostno goro« pri Preserjih. Po cerkvenem opravilu smo celi dan prebili v družbi naših Krekovcev iz Viča, kateri so prišli peš od doma in nazaj. Na povabilo naših tovarišev iz Sneberja in Zadobrove smo napravili popoldanski družinski izlet v Snebrje. Ob tej priliki so priredili pevski koncert, katerega se je udeležilo nad 400 udeležencev iz Ljubljanske okolice, povečini samo delavstvo. Težko smo se ločili od krasnega petja in prijetne domače zabave in od naših najstarejših tovarišev Krekovcev. Slednji izlet smo imeli na dr- Krekov Ratitovec. Bil je enodnevni izlet. Ratitovec se nam je Upton Sinclair: DOLARJI roman (Naslov v izvirnika: Moantain City) Amerika je stopila v vojsko, Tom je bil poklican. Jedu je bilo treba še leto in nekaj mesecev za naborno starost, ^daj je ta grozeča senca nepretrgoma nad njim. Ni kazal niti najrahlejših vojaških nagnjenj, črtil je nado, da bi se moral kdaj pokoriti vojaškemu obdelavanju in likanju; vse življenje so ga že likali in stremel je edino za tem, da bi se kdaj oprostil in postal sam svoj gospod. Pojem slave mu ni značil ničesar. Videl je, kako so veterani posedali pri branjarjih po zabojih od suhorja in pripovedovali svoja junaštva. Njihova slava je značila v celoti trideset dolarjev mesečne rente in Jed je upal, da teh in takih trideset dolarjev nikdar ne bo potreboval. Rodoljubni govorniki so imeli sicer morda prav, ko so trdili, da je treba cesarju' vso zadevo pošteno zasoliti, a to delo so drugi lahko mnogo bolje vršili kot pa bi to mogel Jed. No, da povemo čisto pošteno, bal se je. Bral je po časopisih taka poročila o bitkah, da ga je obhajala kurja polt. Ali naj svoje življenje tako po nepotrebnem in brez koristi zapravi? Bilo je dosti mladih ljudi, ki so jih prevzemale taiste misli, pa so bili preponosni, da bi dali kaj opaziti. Jed je bil trdno odločen, da pojde v vojsko, če ga bodo potrdili, in da se bo pač vdal v usodo; toda navdušenje, vojaško častihlepje, prepevanje rodoljubnih pesmi in prodajanje vojnega posojila — to ni bilo opravilo zanj! Vprav nekaj dni preden se je moral javiti, je prišlo sporočilo, da so podpisali premirje in med vsemi ljudmi v Zionu, ki so dirjali, plesali, vpili in peli po cestah, ni nihče tega tako iskreno mislil ko Jed Rusher in njegova sestra Liza. nemškemu. 3. poglavje. Univerza [. Baron Grimis Crumback ni bil le predsednik banke First National in steber Prve Metodistične cerkve, ampak je bil tudi pokrovitelj metodistične univerze v glavnem mestu zvezne države. Univerza se je zvala »Univerza Mountain City«. Da bi pospeševal njeno rast in razvoj, je Mr. Qrumback osnoval prosto mesto za štiriletno učno dobo, ki so ga vsako leto podeljevali najboljšemu učencu Višje šole v Zionu. Na ta način so vedno študirali po štirje bodoči meščani na velikem zavodu, vsako leto je moral bankir pri zaključni slovesnosti na Višji šoli govoriti slavnostni govor in fantu ali dekletu, katerega ali katero so izbrali učitelji, izročiti nagrado. Jed Rusher jo je dobil, in s tem je bilo njegovo življenje določeno in usmerjeno za štiri nadaljnja leta. Nemogoče je bilo, da bi človek zavrnil kaj, kar je dobil zastonj — nekaj, kar so vsi drugi tako srčno želeli! Jed se bo preselil v veliko mesto! Prvič v življenju se bo peljal z enim od tisti h prekocelinskih bliskov, ki so vse detinjstvo tako zaničljivo ravnali z njim. Stal bo na zadnji ploščadi elegantnega, rjavološčenega voza, stroj pa bo izpustil dva kratka in dva dolga žvižga in ga v naglici potegnil niimo malega, rumenega postajnega poslopja v Alamitu in mimo samotne bajte, odkoder je prvih svojih dvanajst let hrepeneče zrl za vlaki. Liza ga je hotela spremljati. Nobena stvar je zdaj ni mogla več zadržati v Zionu. Tom si je poiskal ženo in Lizina edina naloga je bila, da varuje Jeda pred skušnjavami velikega mesta. Spet je krenila k Mru. Crumbacku in mu je opisala svoje stanje. Skoraj tri leta je dokazovala, da je zmožna v redu voditi vsak hotelski pension; in vse-učiliščniki bodo očitno dajali več zaslužka kot pa »sladkorni trampi«. Liza mu je predlagala, da bi svoje neznatno podjetje v Zionu prodala in če bi bil Mr. Crumback pripravljen pustiti ji posojeni denar za novo večje podjetje, tako priljubil' in ljubka cerkvica na Pa^ tovču, da pohitimo vsako leto tja. Na zadnjem skupnem sestanku naše družine smo med drugimi sklenili, da priredimo v le- I odseku. tošnjem zimskem času tretji tečaj »Krekove socijalne šole< v Ljubljani. Vse predpriprave za tečaj so se odstopile vzgojnemu Doma in po svetu Nove davke namerava uvesti vlada, -da dobi za državo potrebne nove dohodke. Po predlogu finančnega mirfistra naj bi se zvišala trošarina na sladkor za okoli 2 Din pri kg in uvedel davek na električni tok 1 Din za kilovatno uro. Odbor narodae skupščine, katera sedaj zboruje, se o teh novih davkih ni mogel zediniti, čeprav je razpravljal o njih dva daeva. Zato je finančni minister zahteval za predloge nujnost, kar mu je bilo priznano in mora odbor podati poročilo v 24 urah. Poročajo, da je nastal med poslanci proti nameravanim davkom hud odpor. Novi davki bi obremenili v največji meri samo revne sloje. Vladno izjavo je podal v klubu narodnih poslancev in senatorjev predsednik dr. Srskič in dejal, da vlada vztraja na zamisli 6. januarja, to je na integralnem jugoslovanstvu in zato ne bo dopustila nobenega drugega zbiranja narodnih sil kakor na tej podlagi. Izjavil je, da bo vlada razširila oblast banovin v vseh zadevah, ki se tičejo poljedelstva, trgovine, gozdov in rudnikov, javnih zgradb, narodne prosvete in telesne vzgoje. Pripravljen je že zakon o vaških občinah in pripravlja se zakon o mestnih občinah. Nadalje bo vlada posvetila vso brigo, da ohrani finančno ravnotežje državi, da vzdrži denar in da pridemo zopet do rednega deviznega poslovanja. ★ Nemčija izgleda po volitvah kot jama razbojnikov. Narodno socialistični napadalni oddelki mečejo bombe in streljajo svoje politične nasprotnike po vsej državi. Posebno gorki so jim socialni demokrati, spravili pa so se tudi nad katoliške centrumaše. Bombe mečejo tudi v tiskarne in uredništva časopisov in v društvene domove. Vlada, ki je sicer proglasila politično premirje in zagrozila razgrajačem s hudimi kaznimi, je proti njim brez moči. V deželah, kjer imajo hitlerjevci vlado, so vzeli svoje pretepa-ške bande celo med policijo, da »ojačijo varnost«. Medtem ko se njegovi pristaši po cestah streljajo in izzivajo državljansko vojno, pa se Hitler pogaja z baroni in generali za vstop v vlado. Med Bolivijo in Paraguajem v Južni Ameriki je nastala vojna za močvirnato, malo vredno obmejno ozemlje. Države in Zveza narodov posredujejo, soseda se pa kar vojskujeta ... Rudarji v Belgiji se še niso pomirili. Ker je vlada poslala v revirje vojaštvo, je nastalo silno razburjenje in so rudarji proglasili splošen štrajk. Italijansko vojno brodovje ima vaje. Udeležuje se jih 130 vojnih ladij. Francoski državni proračun ima 8 milijard frankov primanjkljaja. V Ameriki je brezposelnih 11 milijonov 238.000. Japonci so zopet izkrcali nove čete in se pripravljajo, da bodo zasedli prejšnje kitajsko glavno mesto Peking. Rusi se pogajajo s Kitajci glede zadržanja v slučaju vojne med Kitajsko in Japonsko. Obupen položaj lesnega delavstva Bohinjska Bistrica, 6. avgusta. V našem bohinjskem kotu so življenjske prilike za delavca nad vse žalostne. Sicer trdijo nekateri, da pri nas še ni sile, da pri nas ne manjka dela za tistega, ki hoče delati. Toda to govore le tisti, ki se jim revež ne sinili ali pa, ki nočejo videti resnice. Taki se ne morejo zamisliti v položaj gozdnega delavca, ki je garal že dvajset let ali pa še več. Prihraniti si ni mogel veliko, ker je to delo sezonsko. Če si pa je, mu je vzela vojna. Takrat pa je bilo vsaj dela dovolj. Sedaj primanjkuje še tistega. Tega noče javnost videti. Ni čudno, saj še bližnji tega ne spoznajo in smatrajo delavca za lenuha, če vidijo, da postopa brez dela. Seveda ne po lastni krivdi. Toda kdor dela že dvajset let, ta ni lenuh. Ta nazor in naziv je za takega trpina kruto izzivanje. Ni dovolj, da je v gozdu odrezan od sveta, da je njegov delež le trdo delo, da deli usodo neme živali, kakor da ne hi bil tudi on član božjega občestva, še takega ravnanja je deležen. Ni čudno, da se naseli v delavčevo dušo nezaupanje, obup, mržnja. Radi poudarjamo, da smo kulturni. Imamo razne domove, tudi po vaseh, ki so posvečeni izobrazbi in prosveti. In vendar se ne pozna ta kultura nikjer. Menim tisto srčno izobrazbo in kulturo, ki bi morala koreniniti ravno v krščanski prosveti. Če bi bila taka kultura, potem ne bi zaničevali ubogega delavca-trpina, ampak bi ga smatrali za sebi enakega in bi mu skušali lajšati njegov težki položaj. Žalihog je ravno nasprotno. Neki brezposelni delavec je prosil kmeta, da bi mu dal v času košnje kako delo. Odgovoril mu je, da pride lahko kosit, toda le za hrano. Delavec je na to pristal toda le pod pogojem, da pripelje s seboj še svojih pet lačnih otrok. Kajti tudi družina mora jesti. Kmet je bil pripravljen, da da tudi otrokom jesti, češ, na travniku bomo kosili tako zvano mlečno travo. Neki tukajšnji trgovec se je izrazil, če se ne boji ta kmet Boga. Kdor ga opazuje ob nedeljah, bi mislil, da se, ker se tako skromno stiska za vrata kot evangeljski cestninar. Člankarju, ki je pisal nekje o družinskem komunizmu, bi svetoval, da naj pride študirat razmere k nam. Kajti ta slučaj ni osamljen, samo v tem je razlika, da se je upal ta javno povedati svojo misel, drugi jo pa skrivajo, kar je pa v praksi isto. Napravil bi člankar veliko večje delo, ko bi učil kmetiškega ljudstva več ljubezni do človeka, ki je že na robu propada. Ne vem, kako to, da se gospodje tako boje 'besede »smotrno gospodarstvo«, »gospodarstvo pod vidikom skupnosti« itd. Ali so jim tako po godu sužnji delavci? Mi pa vemo, da mora priti izprememba v gospodarstvu, sicer bi imeli prav tisti, ki uče, da je le sirova sila tista, ki bo prinesla rešitev. Za tako gospodarstvo se trudimo tudi mi krščanski delavci. Dotični gospo« naj nam pove, kako naj bo drugače mogoče preprečiti te grešne razmere, da se ravno tistim najbolje godi, ki nič ne delajo, dočim morajo ravno delavci stradati; zakaj so ravno ti sloji, ki največ doprinašajo za javni blagor, popolnoma obubožani. Dalje, zakaj ljudje stradajo kljub temu, da so polni magacini in da živila še uničujejo. Zakaj hodijo ljudje strgani in bosi, kljub temu, da so tovarne natrpane z blagom. To so vprašanja, katera treba rešiti. Ako vse to opazujemo, se moramo vprašati: Ali ni 'bila slabo vodena barka našega ljudstva, da njegov velik del ni prišel dalje kot do plehkega solidarizma, ki ga oznanjujejo ravno boljši ljudje_ po mestih in vaseh, ravno tisti, ki so bogati in sicer samo le toliko časa, dokler bo reven in suženj delavec. Mi pa pravimo: Proč s polovičarstvom! Združujmo se v naši delavski strokovni organizaciji, ki edina nas bo usposobila in mogla neustrašno voditi do novega in pravičnejšega življenja! Delavska mat Mati! To je ime, ki je čez vsa imena. Poleg vsemogočnosti božje je mati, ki daje svetu življenje in brez katere bi bil svet mrtev. Mati! To presladko ime se ponavlja vsak trenotek tisočkrat, mi-lijonkrat, neprenehoma. O materi se govori in piše, materam na čast se prirejajo materinski dnevi, govori in razne prireditve, kjer matere časte in slave. Kajti mati pomeni prvo in največjo žrtev v človeški družbi. Iz matere izhajajo najodličnejše in najpomembnejše osebnosti sveta, pa tudi najzadnji in najbolj zapostavljen delavec in delavka, ki ustvarjata s svojini delom bogastvo družbe in sveta. Prav zato od vsakogar in predvsem čast delavki materi. Kajti, ona ne pozna ni-kake udobnosti in komodnosti, ona ne ži^i na račun drugih, njena lastnina in pravica je samo pomanjkanje, beda in revščina, celo življenje sama žrtev in trpljenje zaradi drugih in za druge. Za*to si delavska mati osvaja vso pravico, da] vzgoji svoje otroke krščansko in delavsko. To ni le njena pravica, ampak njena najsvetejša dolžnost. Kajti današnji položaj zahteva, da so delavski otroci vzgojeni tako, da ne bodo nikdar pozabili, da jih je delavska mati rodila; da bodo vedeli, da je bil kruh, s katerim jih je preživljala njihova mati, trd in grenak ter da sta morala oče in mati pri trdem delu v mrazu in vročini, pri majhni in nezadostni plači stradati, ako sla hotela, da sta jih preživila. Velika je tvoja naloga, delavska mati! Povej svojim otrokom, zakaj morata oba bi hotela spremljati brata v Mountain City; tam bi najela primerne prostore in vse pripravila, da bi na jesen kar lahko odprla. Mr. Crumbuck je privolil, Liza in Jed sta v vlaku jedla sadni kolač in drug ob drugem stala na razgledni ploščadi, da bi videla, kako bo hušknila mimo ocetna hiša. Dandanašnji pozna podeželska Amerika velika mesta iz filmov. A to ne more prav nič zmanjšati začudenja mladega fanta, ki je vzrasel na deželi in ki prvič stopi na pločnike. po katerih mrgoli ljudi, ko se ozira na stolpe pisarniških zgradb in vidi te silne priče bogastva, ponosa, moči. Jed in Liza sta pustila prtljago na postaji, se sprehajala po glavni poslovili cesti od postaje do mogočnega zborničnega poslopja in opazovala vse z nebrzdanim začudenjem. Liza je bila zdaj stara šest in dvajset let; kar je imela včasih cvetja, se je bilo že obletelo. Njen obraz je bil mršav in gubast, a bila je močna, imela je pridne, krepke roke, ki so bile izurjene v vsake vrste delu. Lase je nosila globoko na tilniku spletene v vozel in na njih slamnik s preprostim trakom. Bluzo je za slovesni dan lastnoročno po-škrobila in zlikala, krilo ji je segalo prav do gležnjev. Vsakemu ljubimkanju z nenravno nošo. ki se je prav tiste čase po vojski začela širiti, se je skrbno izogibala. Jed je bil pri svojih dvajsetih letih večji kot sestra. Imel je dolge roke in noge in krepko postavo. Obraz in vrat ožgana od vremena, solnce in veter sta ga zaznamenovala kot svojega sina. Nosil je nov slamnik in novo obleko, n žal se ni dalo tajiti, da je vsakdo moral v njem takoj prepoznati »kmečko teslo«. Če je stal na mestu, ni vedel kaj početi z rokami in nogami, in trajalo je dokaj let, preden se je naučil neprisiljenega vedenja, kadar ga je kdo predstavil kakemu tujcu. Profesorji so ga z vso vnemo komaj odvadili uporabljati v govorjenju dvojne nikalnice. Liza je imela navado dejati: »To vendar ne gre, da bi govorili kar tako tjavendan. ko da bi bili popolnoma neizobraženi ljudje.« Na njegovem obrazu ni bilo nič posebnega. Imel je goste, črne, z domačimi škarjami pristrižene lase ter črne oči poti grmastimi obrvmi. Nos je bil koščat in drzno izbočen, ličnice so malce spominjale na Indijanca; sicer pa so bile njegove poteze prav vsakdanje in nihče bi mu ne bil privoščil dveh pogledov. Le če je kdo rekel kaj, kar ga je žalilo ali kar mu je izzivalo poželenje, je človek lahko videl, kako je namršil čelo, in je čutil, kako ga prodira dvoje ostrih pogledov. Ljudje so včasih mislili, da jih hoče hipnotizirati, on pa o takih stvareh ni prav nič vedel, izražal je le svoja čuvstva. Vse, kar je srečal na svoji poti, je hotel doumeti, in če je bilo kaj vredno poželenja, je hotel to tudi imeti. Te dve pobudi sta se mu zdeli docela naravni in spodobili, le v poslovnih zadevah si jih je prizadeval prikrivati. Zdaj je zagledal Mountain City in Mountain City je zdaj hotel tudi imeti. Dobršen kos si je bo prisvojil, to je že vedel in je drhtel v pričakovanju prihodnjih bojev. V kateri od teh velikih pisarniških zgradb bo stalo njegovo ime na vratih? V kateri od teh bank bo on nekdaj ravnatelj? Katera od teh razkošnih stanovanjskih palač bo nekdaj njegova in kakšne dogodivščine se bodo odigravale med njenimi zidovi. II. Univerza Mountain City je ležala na robu hitro rastoče prestolnice. Imela je mnogo prostora in zemlje s košatim, senčnatim drevjem, njena poslopja pa so povečini stala šele na papirju. Tri ali štiri, ki so vzniknila iz dežele snov v resničnost, so zgradili iz temnorjavega peščenca v gotskem slogu, da so vzbujala spoštovanje v ljudeh, kakor sta bila Jed in Liza, ki sta dozdaj poznala ta slog le s slik in ki je bil za njiju skupek vsega častitljivega in vzvišenega. To je bila prava in resnična kultura. Niti primere ni bilo z bledikastimi posnetki, ki jih je nudila človeku »velika vas« Zion. Jed je pozabil svoje predrzno nezaupanje do vse višje izobrazbe, in preteklo je skoraj leto. preden je znova oživelo v njegovem srcu. Pridobivaj novih članov za J SZ! z očetom v službo in zakaj so oni raztrgani in umazani, zakaj so ves dan lačni in sami sebi prepuščeni. Povej jim, zakaj morajo stanovati v barakah in kleteh, zakaj se je naselila v njih družino škrufuloznost, jetika itd.! Povej jim, zakaj hira njih oče in zakaj gre v prezgodnji grob delavska mati. Povej svojim otrokom, zakaj pri enih taka razkošnost in zakaj v delavskih družinah toliko siromaštva. Povej jim, da je vsega tega kriv kapitalizem, ki je brez razlike narodnosti in vere združen v izkoriščanju delavstva. Trpeča delavska mati! Povej svojim otrokom, da je poleg kapitalizma delavstvo tudi samo krivo, da je v svojih pravicah tako zapostavljeno, ker ni v dosego svojih opravičenih zahtev organizirano in ker se delavstvo udejstvuje in deluje v organizacijah, ki niso delavske in so delavstvu v škodo. Povej svojim otrokom, kako se kapitalistična družba poslužuje vseh sredstev in pomagačev, da enotnost delavstva v borbi za vsakdanji kruh ovira, razdira in razbija. Povej jim, kako se današnja nedel&vsko misleča človeška družba po svojih plačanih pomagačih in po njih zaslepljenih delavskih tovariših trudi, da vsako, v samostojnem delavskem smislu zasnovano organizacijo in ustanovo ter njihove voditelje in časopis spravi pod svoj vpliv, da čim laže rovari proti delavski enotnosti, ki je potrebna, ako hoče delavstvo priti na svoj zaslužen račun. Delavska mati! Povej svojim otrokom, da je njih prva in sveta dolžnost, da v prid lastnega delavskega rodu posvete vse svoje zmožnosti, žrtve in moči delavski organizaciji in delavskim ustanovam, v katerih naj delujejo in jih ja-čajo, da z njihovo pomočjo rešijo izkoriščani delavski rod! A.B. Podčrtavamo K članku »Duhovnik in delavec« (»Del. Pravica«, 28. julija) bi pripomnil še nekaj: Duhovščina se premalo zavzema za interese delavstva. Res je! Delavec, posebno na deželi, nima nikogar, s komur bi se rad večkrat kaj posvetoval. Na deželi je inteligentnih ljudi malo, pa še tisti, ki so, so pretežna večina protidelavslci, pa naj bodo tega ali onega mišljenja. Zato vsak krščansko misleči delavec želi nekoga, ki bi mu lahko zaupal svoje težave, in ga prosil raznih nasvetov. In tu pride v poštev edino duhovnik, ki bi mu morala biti enaka po zapovedi božji oba: Lazar in bogatin. Pa žal je še danes zmeraj prvi — zadnji. Zato ni nič čudno, če je že toliko poprej krščanskih delavcev z marksizmom zastrupljenih, in bati se je še celo zlejših posledic. Res je, da se večkrat sliši tu pa tam s kakšne prižnice, kako zatiran da je delavec, toda tako olepšano, zaokroženo in oglajeno, da dotični, kogar se tiče, če je bil sploh pri pridigi, vse pozabi še preden zapusti cerkev. Delavstvo sledi tistemu, ki mu vošči prijazno besedo. Industrijski delavec, cel teden zaposlen v obratu, ki navadno ne sliši drugega kakor surove ukaze svojih predpostavljenih, si iz dna duše želi v nedeljo prijaznega domačega raz- govora. In ravno to izrabljajo naši nasprotniki, ki s svojo sladko besedo orje-ijo in sejejo v neizkušene delavce svoj strup. Kot krščanski socialisti in kot kristjani smo dolžni v vsakem oziru braniti duhovščino in jo tudi bomo! Milo se nam pa stori, ko vidimo, da se pretežna večina duhovščine sploh ne briga, kako delavec živi, če prav ima tovarno pred vrati. Duhovščina bi morala, če že ne sodelovati, pa vsaj ščititi razne delavske ustanove kakor: krščanske strokovne organizacije itd. Na ta način bomo dobili dobrih, pravih, iskrenih prijateljev, kakršnih si res želimo. — Delavec lz Nazarja. Višina zaslužka, ki ie oproščen davka Samska oseba je v spodaj navedenih državah oproščena davka, ako njen zaslužek ne presega navedenih dohodkov na leto: v Angliji do 2396 RM = 31.997 Din, v Franciji do 2241 RM — 29.917 Din, v Nemčiji do 720 RM = 9.612 Din, v Jugoslaviji do 4.800 Din. Porečen oče z dvema otrokoma je oproščeni plačevanja davka, ako njegov zaslužek ne presega letno spodaj navedenih dohodkov1: v Angliji do 5750 RM = 76.762 Din, v Franciji do 4257 RM — 56.851 Din, v Nemčiji do 1200 RM = 16.020 Din, v Jugoslaviji 7.200 Din. Iz tega sledi, da plača samski delavec v Angliji davek šele od dohodkov, ki presegajo znesek 31.997 Din na leto, v Franciji 29.917 Din, v Nemčiji 9.612 dinarjev, pri nas pa že od 4.800 Din. Pri poročenem z dvema otrokoma so zneski še enkrat višji. V navedenih državah so spodaj navedeni letni dohodki v odstotkih obdavčeni nekako takole: (za samce) v Angliji: pri 20.025, 10.06%; pri 26.700, 8.02%; pri 40.050, 8,39%; pri 66.750, 8.46%; pri 133.500, 13.71%; pri 267.000, 17.80%, ■v Franciji: ■pri 20.025, 8.02%; pri 26.700, 8.68%; pri 40.050, 8.67%; pri 66.750, 6.36%; pri 133.500, 9.91%; pri 267.000 14.48%; v Nemčiji: pri 20.025, 23.67%; pri 26.700, 22.67%; pri 40.050, 22.65%; pri 66.750, 19.20%; pri 133.500, 17.54%; pri 267.000, 22.80%; v Jugoslaviji: pri 20.025, 15.00%; pri 26.700, 16.00,%; pri 40.050, 16.00%; pri 66.750, 17.00%; pri 133.500, 19.00%; pri 267.000, 21.00%; (Poročen oče z dvema otrokoma): v Angliji: pri 20.025, 12.48%; pri 26.700, 9.84%; pri 40.050, 7.19%; pri 66.750, 3.74%; pri 133.500, 7.36%; pri 267.000, 14.62%; v Franciji: pri 20.025, 9.90%; pri 26.700, 10.09%; pri 40.050, 7.41%; pri 66.750, 3.67%; pri 133.500, 6.05%; pri 267.000, 10.57%; v Nemčiji: pri 20.025, 21.34%; pri 26.700, 20.32%; pri 40.050, 19.11%; pri 66.750, 15.40%; pri 133.500, 13.67%; pri 267.000, 19.32%; v Jugoslaviji: pri 20.025, 15.00%; pri 26.700, 16.00%; pri 40.050, 16.00%; pri 66.750, 17.00%; pri 133.500, 19.00%; pri 267.000, 21.00%; vse v dinarjih. Važna sta predvsem prva dva odstavka. Ostalo za delavstvo ne prihaja v poštev. Podatki za Anglijo, Francijo in Nemčijo: Stahl und Eisen. Za Jugoslavijo: j Zakon o neposrednih davkih. Socialna in gospodarska politika Standard Oil of Ncw Jersey je vpeljala petdnevni teden in je skrčila mezde za eno petino, kar zadene 43.000 delavcev. Napravila je to zato, da se zaposli večje število delavcev in da jih ni treba odpuščati. Elektrifikacija železnic v Italiji napreduje prav hitro; sedaj bodo nanovo elektrificirali 5000 km najvažnejših državnih prog; vseh železnic pri nas v Jugoslaviji je 10.000 km, iz česar vidimo veliko delo v Italiji. Brezposelnost na Dunaju je padla v prvi polovici junija samo za 92 oseb (lani za 3183) na 105.951 in je s tem za 21.231 oseb večja kot je bila lani ob tem Času. 302.000 inozemskih delavcev je odšlo iz Francije v času od 1. januarja 1931 do 1. junija 1932, prišlo jih je pa v Francijo samo 14.000. Prvo brezposelno zavarovanje v USA se pripravlja; načrt, ki ga povsod živahno pozdravljajo, predvideva odtegnitev 1 odstotka od mezd in plač. Kolkovanje potrdil, odnosno izpričeval vajencev in pomočnikov. Na razna vprašanja pojasnjujemo, da podlegajo izpričevala vajencev o trajanju učenja, bodisi, da se je učenje dovršilo ali pa pred časom prekinilo, kolku 20 Din. Izpričevala ali potrdila, ki jih izdaja Zadruga vajencev, ki pri pomočniškem izpitu niso pokazali zadostnega uspeha, da so dovršili učni čas brez pomočniškega izpita, je kolkovati s kolkom ^a 10 Din, pomočniška izpričevala, to je izpričevala o vedenju in pokazani izobrazbi med službo, pa s kolkom za 20 Din. Tej taksi pa podlegajo pomočniška izpričevala samo, ako se ne izdajajo v poslovni knjižici, dočim so v teh knjižicah izdana izpričevala oproščena kol-kovanja. Cene na svetovnih trgih. Cene na svetovnih tržfščih so padle tudi v preteklem mesecu. Indeks je znašal v juniju (v oklepajih maj): Severno ameriške 1 Združene države 60.7 (62.2), Anglija 63 (65.5), Francija 74.9 (75.5), Nemčija 69.9 (71.1) in Italija 62 (64). Moj oče je tovarniški delavec Veliki kazalec se je približal dvanajsti številki, mali kazalec je kazal skoraj že šest. Ura tiktaka neprestano v mračno sobno tišino. Mati neumorno krpa perilo in nogavice, trije otroci tiho čitajo. Starejši deček si je zamašil ušesa, hoteč nemoteno uživati vsebino čtiva, hčerka, ki ji lica od vneme kar rdečijo, slika novo priučene črke velike abecede. Najimlajši pa, še ptrost šolskih skrbi, resno in mirno lista v knjigi podob ter posnema starejšega bratca, ne le pri igrah in otročjih neumnostih, marveč tudi zdaj, ko vrši resno delo »čntanja«. Ura bije šest. Vsi prisluhnejo. Na hodniku se zaslišijo koraki. Ključ v kiju-čavnici zaškriplje — oče vstopi. Otroci tekmujejo, kdo bo prvi objel očeta, ko ga zmagoslavno vodijo na njegovo mesto k miizi. Nato se je pričel uvajati vsakdanji iskreni »večerni program«. Oče je zaužil mal prigrizek, medtem so mu otroci poročali. Podati so morali račun o celem dnevu, o vseh važnejših pa tudi neznattnejših dogodkih v šoli in doma. Potem so predložili domače naloge, ki jih je oče hitro pregledal im preizkusil. Sledila je pohvala, graja, opomin.. Vsaj malo pohvale ni manjkalo nikoli. Saj je 300 milijonov kilogramov kave uničenih. Eden največjih braziljskih izvoznikov kave, Hugo Hornstein, je izjavil, da so v Braziliji uničili do sedaj vsega skupaj 300 milijonov kilogramov kave, da bi vzdržali cene na sedanji višini. Produkcija premoga plaie rudariev in v Že večkrat smo ugotovili, da naše delavstvo za svoje delo ne prejema tega, kakor delavstvo drugih držav pri istem delu in produkciji. Med temi so tudi zadnji naši rudarji. Statistični podatki, ki so bili sestavljeni za leto 1931, so dali sledeče rezultate. (Centralblatt der christlicehn Ge-werkschaften) Dnevna plača, produkcija rudarja RM Din kg Anglija 9.37 124.08 1089 Nemčija (Porurje) 8.47 112.07 1463 Nemčija (Aachen) 7.44 99.32 1013 Nemčija (O. Schlesien) 6.49 86.64 1555 Nemčija (Sachsen) 7.12 96.47 748 Nemčija (N. Schlesien) 6.24 85.55 867 Poljska (O. Schlesien) 4.65 62.07 1450 Belgija 5.84 78.— 600 Holandska 8.92 119.08 1250 Saarsko ozemlje 7.22 96.38 876 Jugoslavija (v akordu) 50.— 900 kategorija je najvišja dnevno Din 38.— Iz tega sledi, da je naš rudar pri višini produkcije na sedmem, njegova plača pa na zadnjem mestu. Ako vzamemo plačo angleškega rudarja, ki je najvišja, kot 100 tedaj dobimo, da znaša povprečni zaslužek Holandskega rudarja 95%, v Porurju 90%, Belgiji 63%, Poljski (Oberscbl.) 50%, Jugoslavija pa 40.3%. Dnevna plača angleškega rudarja je tedaj več kot za polovico višja od našega rudarja. (50.7%). Inozemski kapital, ki ima naše rudnike, tedaj ne zasluži premalo. Industhalizaci a Rusi e V prvi letošnji polovici je doslej pričelo obratovati 15 premogovnikov s kapaciteto skoraj šest milijonov ton, dalje 10 plavžev, več elektrarn s 312.000 KW, štiri tovarne cementa z letno kapaciteto 3 milijone sodov, dalje več obratov petrolejske, strojne, orodne, kemične itd. industrije. Seveda je spričo ogromnosti Rusije vse to še mnogo premalo. Svetovna produkcija premoga Nemški državni premogovni svet je izdal statistični pregled o svetovni premogovni produkciji v preteklem letu 1931 in jo ugotavlja s 1.234,600.000 tonami. S tem je padla produkcija skoraj na stanje leta 1914, ko je znašala 1.200 milijonov 1C0.000 ton. Napram letu 1930 i je bila lanska produkcija za 12.9 odstot- to za otroka toliko, kot solne e za cvetke. Četudi je bdi časih le mal solnčni žarek — vendar le je bilo solnce! Otroci so se zvrstili. Dekletce je le težko pričakalo, da je smelo govoriti. Ko pa je prišlo k besedi, je vrvelo sveže in obilno iz njenih ustec. »Pomisli, Zemljakova Marija danes zopet ni prinesla naloge. Ko se je učiteljica radi tega hudovala, je deklica zajokala in rekla, da je njena mati bolna. Zato je morala kuhati in varovati bratce, ki so še majhni. — Jaz je ne maram, ker ni prinesla naloge. Sploh ima pa tudi zelo grde obleke, in njen oče je — ne vem že, mislim, da Je tovarniški delavec«. »Kako pa veš to,« jo vpraša resno oče. »Sama mi je povedala, saj sedi poleg mene. Prosila me je, naj ji posodim pero, pa sem ji reklla, naj ga sama kupi, če ga potrebuje, oče naj ji pa da denar. Nato mi je omenila, da so uibožni in da nimajo denarja. Moj oče je tovarniški delavec, mi je zašepetala.« »No, klepetuijica, le malo pomisli. Saj ti je Marija povedala, da mora doma pomagati, ker je mati bolna. Ali se še spominjaš, kako je bilo pri nas, ko je bila mamica zadnjič bolna?« »Vem. Tedaj je bila mamica dolgo v postelji. Boleti Jo je vrat.« kov manjša. Od skupne vsote pride na črni premog 85.2 odstotkov, na rjavi (v prvi vrsti Nemčija) 14.8 odstotkov. To in ono Dne 5. avgusta je umrl v Belgradu Blagoje Bračinac, glavni tajnik Saveza metalskih radnika in predsednik Urša. V delavskem pokretu je bil nad 30 let in je bil ena najmočnejših in strokovno najbolj podkovanih vodilnih osebnosti v marksističnem pokretu. P.smo uredn štva Vsem tovarišem sotrudnikoin! »Del. Pravico« tiskamo en dan prej. Zato morajo biti vsi dopisi v uredništvu vsak ponedeljek dopoldne ali pa vsaj popoldne. Za pozneje došle dopise ne moremo jamčiti, da jih bomo mogli priobčiti v isti številki, za -katero so namenjeni. — Uredništvo. k oroleiarske kulture Izšla je štev. 8 »Mladega plamena«, glasila borcev im stražark. Vsebina je: Solnce — Z lastnim razumom ... — Solnce je posijalo — 0 naši duši — Taborna ekonomija — Fotografiranje — Ii življenja vajencev — Vrhovni pravilnik zveze borcev in Stražark — Kdo si zna pomagati? — Organizacijski vestnik — Beli kot — Razgled — Na platnicah: Z urednikove mize — Za šalo in za res. Ljubeznivi gospodarji. Neki tovarnar se je v družbi pobahal, da ima knjigovodjo, ki je pri njem osivel. »To ni nič,« ga zavrne njegov sosed. Jaz imam tipkarico, ki je pri meni v službi šele eno leto, pa je trikrat premenila barvo las. Najprvo je imela Črne lase, nato rdeče, sedaj ima pa svetle.« QiiMiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiHiiiiiiMiiiiHiiiiiiiiiiiimiiiiQ 1 KNJIGOVEZNICA | | JUGOSLOVANSKE TISKARNE, prej K.T.D | I LJUBLJANA I KOPITARJEVA UL. 61! Črtalnica in tvornica po- | slovnih knjig-Stalna velika f zaloga vsakovrstaih salda- | konti, štrac, jonrnalov i. dr. | lastnega izdelka OiiiiiiMiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiD Oče se je smehljal. »In kaj si ti tedaj hudega občutila radi tega? Nič, ali pa le prav malo. Vam ni manjkalo ničesar. Imeli site pripravljeno' jed na mizi kot sicer, zvečer ste zlezli v lepo pripravljeno posteljico, zjutraj ste našli svojo obleko in čevlje v redu, t>i nisi imela prav nič več dela radi te bolezni. In Zemljakova? Ti lahko po obedu mirno spišeš svojo nalogo, ona pa mora najbrž najprej zakuriti, pospraviti sobo, skuhati mleko ali krompir — saj več ne more. Pa tudi to je veliko za malo deklico. Potem mora paziti na male bratce — ter še to in ono opraviti. Meniš li, da ji še preostaja časa, da izvrši domače naloge. Gotovo tudi nima veselja, ker je trudna in morda še žalostna. Saj zunaj je bil lep solnčni dan in vedela je, da njene tovarišice na trati veselo pojo in se igrajo!« Dekličin sveži obrazek se je naenkrat zresnil. Zdelo se je, da počasi razumeva položaj ubožne tovarišice. »Docela krivično pa ravnaš ti in tudi ostale deklice v tvojem razredu, če Zem-ljakove radi njene ubožne obleke ne marate. Saj zunanjost je le postranska stvar. Videz goljufa, pravi star pregovor. Važnejša, da najbolj važna je pač dekličina notranjost. Ali je njeno srčece čisto in dobro, da njena duša leskeče v beli čistosti tin ni zamazana z grdimi napa- kami, klepetavostjo, zlobnimi besedimi, — kar se dogaja žal tudi pri malih deklicah, kaj ne da?« V zadregi je povesila pazljiva poslušalka oči k tlom, toda tudi deček je poslušal kot ukovan besede ljubljenega očeta, ki so mu bile vselej čista resnica, v kateri ni prevare. »Poklic tovarniškega delavca je važen in ravno tako dragocen, kot so osta- li poklici. Glede vrednosti tu ni razlike. Vsakdo dela na mestu, za katero je določen. Zato si izapomnite dragi otroci, nikoli ne sodite človeka po njegovi obleki. Da je le čeden in ne raztrgan. Tudi jabolko ni zunaj vselej lepo, če ga pa prerežemo se pokaže njegovo osvežujoče slastno meso. Cesto pa je ravno nasprotno: na zunaj lepa jabolka, so znotraj rjava, gnila. — Drugič pa si zapomnite to, da prav posebno ljubite one so-učence, o katerih veste, da imajo ubožne starše, ki jim ne morejo kupiti vsega, kar potrebujejo. Zlasti pa bodite z vsemi Ljubeznivi tedaj, ko se žaloste ob misli na bedni dom, kjer kraljuje le žalost. Pomagajte jim, kjerkoli le morete. Jutri pa boš dala Zemljakova novo pero in svinčnik, kaj ne da?« Veselo smehljaje se, je pritrdila deklica predlogu ljubljenega očeta. (Iz »Vera in življenje« št. 7.) Za Jugoslovanske tlakam o K. čat Izdala za konzorcij »Delavske Pravi«*« in «**»*: Pater Lombard«.