Učitelj iu duhovnik. ii. nLiberalni hlapci!" To psovanje je otročje! Ker nočemo biti vaši hlapci, nam očitate, da smo hlapci liberalcev, ali to pa ni mogoče, da bi učitelj ne bil ne liberalni ne klerikalni h 1 a p e c , da bi bil le v taboru one narodne stranke, s katero se strinja v mišljenju in delovanju? Ali smo zato hlapci, če odobrujemo vobče namene in tendence narodnih raož? Kaj pa oni učitelji, kateri so v vašern taboru — so li ti vaši h 1 a p c i ? Ako hočete biti konsekventni, bi jih morali tako imenovati! A vi jih ne zovete tako. V vaših očeh so to p r a v i možje, vsi drugi so pa hlapci! To je otročje! Vsak človek raora imeti svoje prepričanje, bodisi tako ali tako, pa zato še ni h 1 a p e c. Slovensko učiteljstvo je res takozvanega ,,liberalnega" mišljenja, a naš liberalizem ni identičen z onim, kakršnjega vi slikate ljudstvu in katerega stavite v eno vrsto z ateizmom. Mi smo v toliko liberalui, da poslušamo pameten glas, četudi ne pride iz duhovniških ust, da nočerao z vami podpisati proskripcije raož, katere ste vi v smrt obsodili samo zato, ker niso bili povsem in popolnoma z vami. Mi smo liberalni v toliko, da pripisujemo tudi nekaterim drugim ljudera nekoliko paineti, četudi niso duhovskega stanu in pa, da mislimo, da bo raorda svet vendar še izhajal, četudi ne bodo vsi zastopi v rokah klerikalcev. Liberalni srao pa tudi v tem, da prepuščarao vsakemu stanu — tudi duhovskerau — kar mu gre, pa da tudi zase zahtevamo, kar nam gre. Odkrito povemo, da je zadnja točka tudi eden onih vzrokov, kateri nas veže na narodno stranko! Je že tako! Vsakemu človeku je nekaj egoizma prirojenega. Tudi mi se družimo rajši z onimi, od katerih nam je česa pričakovati. Od vas nam ni pričakovati ničesar. Kakor hitro bi imeli vi vse v rokah, bi se ne podvizali izboljševati učiteljskih plač. Pa če bi to storili, bi pač gledali v prvi vrsti, da bi izboljšali prej sebi stanje toliko, da bi bil tudi potem med dohodki ravnokar posvečenega kaplana in med istimi stalnega uoitelja velik razloček. To pa zato, ker veste, da je denar sveta vladar in da Človek le toliko velja, kar plaea. Vemo, da boste prišli s številkami in boste rekli: ,,Kaplan ima samo 300 gld., župnik pa 600 gld." A druge dohodke: biro, maše, krste, pogrebe itd. boste zamolčali, zamolčali boste tudi to, da ima duhovnik skrbeti le za svojo osebo, večini uoiteljstva pa je vzdrževati navadno — mnogobrojno družino. To so torej vzroki, iz katerih je učiteljstvo v liberalnem taboru. Ako objektivno sodite, narn tega ne morete zaraeriti; vsak je samemu sebi najbližji. Zato je tudi zaman vaše prizadetje, nas zvabiti v svoj tabor! Učiteljstvo stoji z malirni izjemami — enega duha in ene misli združeno. Težko se vam bo posrečilo, razdružiti nas in to gotovo toliko časa ne, dokler nas veže vez, kateri se pravi — beda! Beda je, katera nas s i 1 i k edinosti. Enak pojav nam kaže zgodovina različnih narodov. Dokler je bil kak narod v hudi stiski, so bili vsi njegovi udje edini, le obilnost in razkošje jih je napravilo malomarne, mehkužne in needine. Zatorej vam dajemo dober svet: Preskrbite nam raastnih, pa zelo mastnih plač in prepričali se boste, da boste s tera zelo, zelo raznmjali vez, katera nas druži sedaj! Dokler pa ostane učiteljstvo v takih razmerah kakor je sedaj — ne opravite z učiteljstvom nič. Opornba uredništva: Z zadnjirai stavki se ne strinjamo popolnoraa z gospodom člankarjem, ker smo mnenja, da so pač še drugi nazori, druga stremljenja, ki nas družijo tako tesno.