Glasilo Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija Lapajnetova 19, 5280 Idrija tel: (05) 37 34 750 OBVESTILA JANUAR 2025 AKTUALNO dogodek bo tekmovanje v veleslalomu, poleg tega bo organizirano tudi tekmovanje območnih zbornic v pripravi različnih jedi. REDNO USPOSABLJANJE VOZNIKOV Koda 95 – redno usposabljanje voznikov Območna obrtno-podjetniška zbornica Idrija organizira redno 7-urno usposabljanje za voznike z vpisano kodo 95 v vozniških dovoljenjih po programu za leto 2025 v soboto, 11. januarja 2025 ob 7. uri v Gimnaziji Jurija Vege Idrija Prijava: Prijavnico, objavljeno na spletni strani OOZ Idrija - KODA 95 - 11.1.2025 pošljite na OOZ Idrija, Lapajnetova 19, 5280 Idrija ali podpisano in skenirano (v PDF formatu) po e-pošti ivica.podgornik@ozs.si) Kotizacija: člani zbornice kotizacijo za zaposlene plačajo po izvedbi usposabljanja oz. po prejemu računa. Zimsko srečanje obrtnikov in podjetnikov se bo zaključilo s plesom ob živi glasbi ter podelitvijo medalj, pokalov in nagrad najboljšim tekmovalcem po kategorijah. Program srečanja: − celodnevno smučanje − veleslalomska tekma (v kategorijah moški, ženske in otroci) − podelitev priznanj, zabava z DJ Neyem in glasbeno skupino Plamen Prijave: do 22.1.2025 na OOZ Idrija ali na spletni strani Kope 2025 DELOVNI DNEVI 2025 Število delovnih dni za leto 2025 (40-urni delovni teden) ZIMSKO SREČANJE OBRTNIKOV IN PODJETNIKOV Zimsko srečanje obrtnikov in podjetnikov z družinami bo v soboto, 25. januarja 2025 na Kopah. Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije organizira srečanje obrtnikov in podjetnikov, katerega osrednji Mesec Delovniki dni (ur) - Prazniki - dni (ur) Skupaj dni Skupaj ur januar februar marec april maj junij julij avgust september oktober november december Skupaj 21 (168) 20 (160) 21 (168) 21 (168) 20 (160) 20 (160) 23 (184) 20 (160) 22 (176) 22 (176) 20 (160) 21 (168) 251 (2008) 2 (16) 0 0 1 (8) 2 (16) 1 (8) 0 1 (8) 0 1 (8) 0 2 (16) 10 (80) 23 20 21 22 22 21 23 21 22 23 20 23 261 184 160 168 176 176 168 184 168 176 184 160 184 2088 DELA PROSTI DNEVI V LETU 2025 Datum 1. januar 2. januar 8. februar 21. april 27. april 1. maj 2. maj 25. junij 15. avgust 31. oktober 1. november 25. december 26. december Praznik Dan v tednu NOVO LETO sreda NOVO LETO četrtek PREŠERNOV DAN sobota VELIKONOČNI PONEDELJEK ponedeljek DAN UPORA PROTI OKUPATORJU nedelja PRAZNIK DELA četrtek PRAZNIK DELA petek DAN DRŽAVNOSTI sreda MARIJINO VZNEBOVZETJE petek DAN REFORMACIJE petek DAN SPOMINA NA MRTVE sobota BOŽIČ četrtek DAN SAMOSTOJNOSTI IN ENOTNOSTI petek DOHODNINSKA LESTVICA IN OLAJŠAVE 2025 Pravilnik o določitvi usklajenih zneskov olajšav, enačbe za določitev olajšave in lestvice za odmero dohodnine za leto 2025 ( Ur.l.108/2024 z dne 20.12.2024), se uporablja za izplačila od 1.januarja 2025. Lestvica za odmero dohodnine 2025 Če znaša neto letna davčna osnova v € nad do 9.210,26 9.210,26 27.089,00 27.089,00 54.178,00 54.178,00 78.016,32 78.016,32 Znaša dohodnina v € 1.473,64 6.122,11 15.061,48 24.358,43 767,52 2.257,42 4.514,83 6.501,36 767,52 2.257,42 4.514,83 6.501,36 Znaša dohodnina v € 122,80 510,18 1.255,12 2.029,87 + 26 % + 33 % + 39 % + 50 % 16 % nad 767,52 nad 2.257,42 nad 4.514,83 nad 6.501,36 Splošna olajšava v letu 2025: Višina skupne splošne letne olajšave je odvisna od višine skupnega dohodka v letu 2025 Če znaša dohodek v € nad skupni 16.832,00 Znaša splošna olajšava v € do 16.832,00 Če znaša mesečni bruto dohodek iz delovnega razmerja v € nad do 1.402,67 1.402,67 5.260,00 + (19.736,99 - 1,17259 x skupni dohodek) 5.260,00 Znaša splošna mesečna olajšava v € 438,33 + (1.644,75 - 1,17259 x skupni dohodek) 438,33 Če delojemalec ne želi, da se mu pri izračunu akontacije dohodnine upošteva splošna olajšava, se davčna osnova zmanjša za 438,33€. Davčne olajšave 2025: olajšava Letna olajšava € Splošna olajšava 1.1. dodatna splošna olajšava za zavezance s skupnimi dohodki do 16.000,00€ 2. Osebne olajšave: invalidu s 100% telesno okvaro posebna osebna olajšava za rezidenta, ki se izobražuje in ima status dijaka ali študenta 19.134,42 1.594,54 3.682,00 306,83 4. posebna olajšava za prvega vzdrževanega otroka 2.838,30 236,53 5. posebna olajšava za vzdrževanega otroka, ki potrebuje posebno nego 10.285,40 857,12 6. za vsakega nadaljnjega vzdrževanega otroka se olajšava za prvega vzdrževanega otroka oziroma olajšava za otroka, ki potrebuje posebno nego in varstvo poveča za: drugega otroka 3.085,52 257,13 tretjega otroka 5.146,39 428,87 četrtega otroka 7.207,26 600,61 petega otroka 9.268,12 772,34 3. 5.260,00 Mesečna olajšava € 1. 16 % + 26 % nad 9.210,26 + 33 % nad 27.089,00 + 39 % nad 54.178,00 + 50 % nad 78.016,32 Pri izračunu akontacije dohodnine od dohodka iz zaposlitve, ki ga izplača glavni delodajalec, se za davčno leto 2025 uporabijo stopnje dohodnine in lestvica preračunana na 1/12 leta: Neto davčna mesečna osnova v € nad do Pri izračunu akontacije dohodnine od mesečnega dohodka iz delovnega razmerja se upošteva: 5.260,00 + (19.736,99 1,17259 x skupni dohodek) 438,33 438,33 + (1.644,75 1,17259 x skupni dohodek - vse nadaljnje vzdrževane otroke se višina olajšave poveča višino olajšave za 2.060,87€ ( 171,74€ mesečno) glede na predhodnega vzdrževanega otrok 7. posebna olajšava za vsakega drugega vzdrževanega družinskega člana 2.838,30 236,53 8. Posebna olajšava za prejemnika dohodka iz delovnega razmerja do dopolnjenega 29. leta starosti 1.367,60 113,97 9. Olajšava zavezancu po dopolnjenem 70. letu 1.578,00 131,50 10. zavezancu, ki prostovoljni in nepoklicno opravlja operativne naloge zaščite, reševanja in pomoč nepretrgoma najmanj 10 let 1.578,00 131,50 11. Olajšava za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje - Največ do zneska premije, ki je enak 24 % obveznih prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje za zavarovanca oziroma 5,844 % pokojnine zavarovanca in ne več kot 3.054,65 evrov letno. 3.054,65 254,55 ZAKONODAJA SPREMEMBE OBRAČUNA DAVKA IZ DEJAVNOSTI Spremembe na obračunu akontacije dohodnine in dohodnine od dohodka iz dejavnosti za leto 2024 V skladu s spremembo Pravilnika o davčnem obračunu akontacije dohodnine in dohodnine od dohodka iz dejavnosti (Ur. l. št. 130/2023) sta Priloga 3 (Podatki iz bilance stanja) in Priloga 4 (Podatki iz izkaza poslovnega izida) odslej obvezni sestavni del obračuna za zavezance, ki davčno osnovo ugotavljajo na podlagi dejanskih prihodkov in dejanskih odhodkov. Pomembne spremembe: − XML shema ni spremenjena; sprememba se nanaša zgolj na prikaz na obrazcu v obliki enotne priloge s podatki Prilog 3 in 4. − če bodo bilančni podatki oddani na AJPES pred pripravo obračuna, se bodo na Prilogah 3 in 4 podatki informativno prikazali kot enotna priloga. Vnos podatkov ne bo potreben, vendar jih bodo zavezanci lahko po potrebi spremenili. − na davčnem obračunu bodo dodane kontrole in opozorila, ki bodo temeljila na primerjavi AOP podatkov iz Prilog 3 in 4 s podatki Priloge 1. Posebnosti za zavezance: − Informativni prikaz podatkov AJPES bo na voljo samo tistim zavezancem, ki imajo dejavnost registrirano izključno kot vrsto organizacijsko oblike samostojni podjetniki (to je VPO_ID= 142) − Za zavezance z drugimi vrstami organizacijskih oblik, ki letnih poročil ne posredujejo AJPES (npr. dopolnilna dejavnost na kmetiji, sobodajalci, nosilci kmetijske in gozdarske dejavnosti, samozaposleni v kulturi, poklicni športniki, odvetniki, notarji ipd.) ali za tiste z več vrstami organizacijskih oblik (npr. samostojni podjetniki in sobodajalci), informativni prikaz podatkov ne bo omogočen. Ti zavezanci morajo Prilogi 3 in 4 izpolniti sami ter vključiti prihodke in odhodke vseh svojih dejavnosti. Kako preveriti več vrst organizacijskih oblik: Na obračunu DDD-DDD je v delu Dejavnosti v Sloveniji in Dejavnosti v tujini zagotovljena predizpolnitev. Če je v tem delu izpolnjenih več vrstic s podatki o dejavnostih, ima zavezanec več organizacijskih oblik oziroma več kot en VPO_ID. V tem primeru mora zavezanec Prilogi 3 in 4 izpolniti samostojno. Spremembe so namenjene izboljšanju preglednosti in pravilnosti podatkov v obračunih. Zavezanci so vabljeni, da pravočasno preverijo svoje podatke in se v primeru vprašanj obrnejo na pristojne davčne organe. SPREMEMBE NA PODROČJU DDV Spremembe DDV za mala podjetja Večino sprememb Zakona o davku na dodano vrednost ZDDV-1O ( Ur. l. št. 104/2024 z dne 10. 12. 2024) se je pričela uporabljati s 1. 1. 2025. Bistvene spremembe za mala podjetja so: − zvišanje praga za obvezno identifikacijo in obračunavanje DDV − spreminja se obdobje za določitev praga za obvezno identifikacijo za DDV. − enostavnejše čezmejno poslovanje Prag za identifikacijo za DDV Prag doseženega prihodka za obvezno identifikacijo za DDV zvišanje praga za obvezno identifikacijo in obračunavanje DDV se zvišuje iz 50.000 na 60.000 € letnega prometa. Poleg tega nova zakonodaja dovoljuje toleranco pri preseganju praga. V primeru, da poslovni subjekt v tekočem letu preseže prag 60.000 €, lahko do doseženih 66.000 € evrov še naprej koristi oprostitev. Obdobje za določitev praga Bistvena sprememba je tudi obdobje za določitev praga za obvezno identifikacijo za DDV. Doslej se je upošteval promet v zadnjih 12 mesecih. Po novi zakonodaji se upoštevalo koledarsko leto, kar pomeni, da se bo promet spremljal od 1. januarja do 31. decembra tekočega leta. Izstop iz sistema DDV Poslovni subjekt bo imel možnost izstopa iz rednega sistema DDV po dveh letih (24 mesecev) prostovoljne identifikacije v sistem v primeru določenih pogojev. Izstop po mogoč tudi, če letni obdavčljivi promet podjetja v zadnjih 12 mesecih ne bo presegal novega praga 60.000 €. Čezmejno poslovanje Mali davčni zavezanci, ki niso identificirani za namene DDV v Sloveniji, bodo lahko v EU poslovali brez identifikacije in obračunavanja DDV do skupne višine prihodkov 100 tisoč evrov. Če bodo podjetja presegla prah, bodo morali pridobiti identifikacijsko številko za DDV in obračunavati DDV skladno s predpisi države članice, kjer so storitve ali blago dobavljeni. Mali davčni zavezanci, ki opravljajo obdavčljive transakcije znotraj EU, bodo lahko uporabili sistem OSS (enotna točka za DDV) za obračunavanje DDV v drugih državah članicah, kar poenostavlja izpolnjevanje davčnih obveznosti. Sistem OSS omogoča enotno prijavo in obračun DDV za transakcije v več državah članicah EU, kar zmanjšuje administrativno breme pri čezmejnem poslovanju. Spremembe so namenjene uskladitvi slovenskega DDV sistema z evropskimi pravili ter poenostavitvi poslovanja za male davčne zavezance. Spremembe na področju evidenc (uporaba od 1.7.2025): Zavezanci bodo morali obvezno poročati o prejetih in izdanih računov za DDV. Davčni organ bo na podlagi teh podatkov omogočal predizpolnjen obračun DDV, kar bo poenostavilo davčne postopke. PRAVNE OSEBE - UKINITEV NORMIRANSTVA Sprememba Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb Sprememba Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2U) s 1. januarjem 2025 ukinja možnost ugotavljanja davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov za pravne osebe. Sprememba prinaša naslednje novosti: − na obračunu DOD-DDPO bo od 1. januarja 2025 dalje onemogočena označitev izjav v zvezi z normiranostjo, to sta priglasitev nove normiranosti ali obvestilo o njenem prenehanju. − vsem zavezancem, ki so v preteklih letih uporabljali sistem normiranih odhodkov, bo ta način avtomatično zaključen z dnem 31. decembra 2024. Pravnim osebam v zvezi z zaključitvijo normiranstva ni potrebno storiti ničesar, saj bo prehod na nov način ugotavljanja davčne osnove z dejanskimi prihodki in dejanskimi odhodki izveden samodejno na podlagi zakona. INFORMACIJE KOLEKTIVNA POGODBA ZA GOSTINSTVO IN TURIZEM Nova kolektivna pogodba dejavnosti gostinstva in turizma Slovenije Kolektivna pogodba dejavnosti gostinstva in turizma Slovenije KPGT (Ur.l. 112/2024 z dne 27.12.2024) se uporablja od 1. januarja 2025. Sklenjena je za določen čas, do 31. 12. 2028. Normativni del, katerega sestavni del je tudi tarifni del skupaj s prilogo 1, se uporablja še 12 mesecev po prenehanju veljavnosti kolektivne pogodbe. KPGT velja za delodajalce v zasebnem sektorju, ki poslujejo na pridobiten način in kot glavno dejavnost opravljajo eno od navedenih dejavnosti: 55.100 – obratov 55.201 – 55.202 – 55.203 – 55.204 – 55.209 – 55.300 – Dejavnost hotelov in podobnih nastanitvenih Počitniški domovi in letovišča Turistične kmetije s sobami Oddajanje zasebnih sob gostom Planinski domovi in mladinska prenočišča Druge nastanitve za krajši čas Dejavnost avtokampov, taborov 55.900 – Dejavnost dijaških in študentskih domov ter druge nastanitve 56.101 – Restavracije in gostilne 56.102 – Okrepčevalnice in podobni obrati 56.103 56.104 56.105 56.210 56.290 56.300 77.340 79.110 79.120 79.900 85.510 – – – – – – – – – – – 86.220 92.001 92.002 93.110 93.120 93.130 93.190 93.210 93.291 93.292 93.299 – – – – – – – – – – – Slaščičarne in kavarne Začasni gostinski obrati Turistične kmetije brez sob Priložnostna priprava in dostava jedi Druga oskrba z jedmi Strežba pijač Dajanje vodnih plovil v najem in zakup Dejavnost potovalnih agencij Dejavnost organizatorjev potovanj Rezervacije in druge s potovanji povezane dejavnosti Izobraževanje, izpopolnjevanje in usposabljanje na področju športa in rekreacije Specialistična zunajbolnišnična zdravstvena dejavnost Dejavnost igralnic Prirejanje iger na srečo, razen v igralnicah Obratovanje športnih objektov Dejavnost športnih klubov Obratovanje fitnes objektov Druge športne dejavnosti Dejavnost zabaviščnih parkov Dejavnost marin Dejavnost smučarskih centrov Druge nerazvrščene dejavnosti za prosti čas. Katere delodajalce zavezuje nova KPGT Izhajajoč iz določb Zakona o kolektivnih pogodbah in dejstva, da (še) nima statusa razširjene veljavnosti, nova KPGT avtomatično oz. obvezno zavezuje delodajalce, ki kot glavno dejavnost opravljajo eno izmed zgoraj naštetih dejavnosti po SKD, toda le v primeru, če so člani delodajalskih organizacij podpisnic na delodajalski strani, Turistično gostinska zbornica Slovenije in Združenje delodajalcev Slovenije GIZ, sekcija za gostinstvo in turizem. Delodajalce, ki so torej le člani OZS, četudi kot glavno dejavnost opravljajo kako od v 2. členu naštetih dejavnosti, ta nova KPGZ ne zavezuje k avtomatični uporabi, lahko pa jo uporabljajo na prostovoljni osnovi, v kolikor se tako dogovori z zaposlenimi in uporabo le-te tudi opredeli oz. določi v pogodbi o zaposlitvi. Za že zaposlene se sklene aneks k obstoječim pogodbam o zaposlitvi in se v preambuli navede, da se poleg ZDR-1 uporablja še nova KPGT. Predlagana je davčno ugodnost za oddajanje v najem za fizične osebe. Davčna obveznost bi se znižala za 25 % zneska napovedanih najemnin. Taka višina davčne ugodnosti za oddajanje v najem naj bi spodbudila pravilno prijavljanje in plačevanje dohodnine od oddajanja premoženja v najem, saj znesek te davčne ugodnosti lahko celo presega znesek plačane dohodnine od oddajanja v najem. NUSZ in davek od premoženja Davek na stanovanjske nepremičnine ne bi posegel v nadomestilo za uporabo stavbnih zemljišč, ki trenutno predstavlja nepremičninski davek in kot tak pripada občinam za izvajanje njihove investicijske dejavnosti. Predlagana izhodišča pa predvideva ukinitev trenutnega davka od premoženja. RAZBREMENITEV STROŠKOV DELA Zagotavljanje počitka Socialni partnerji so ob podpisu nove KPGT sklenili tudi Dogovor o zagotavljanju dnevnega in tedenskega počitka, ki se ravno tako začne uporabljati s 1. januarjem 2025. V primerih, kjer narava dela zahteva stalno prisotnost in kontinuirano zagotavljanje dela ali storitev ter v primerih predvidenega neenakomernega ali povečanega obsega dela v času sezone, lahko dnevni in tedenski počitek v povprečnem minimalnem trajanju, kot ga določata ZDR-1 in Kolektivna pogodba dejavnosti gostinstva in turizma, zagotavlja v obdobju, ki ne sme presegati 3 mesecev. Referenčno obdobje mora delodajalec pisno določiti po predhodnem posvetovanju z reprezentativnim sindikatom. Obremenitev dela je nadpovprečna V Sloveniji je ekonomska struktura davkov in prispevkov za socialno varnost zaradi nadpovprečne obremenitve dela in podpovprečne obremenitve premoženja neugodna. Po predlogu Vlade, bi sredstva, zbrana z davkom na stanovanjske nepremičnine, namenili za razbremenitev dela, s tem bi izboljšali konkurenčnost gospodarstva in spodbudili zaposlovanje. Predvidena je uvedba posebne osebne olajšave za dohodke iz delovnega razmerja (tako imenovano inwork olajšavo v obliki znižanja davčne osnove v višini 2000 € letno) ter spremembo dohodninske lestvice in stopenj za razbremenitev srednjega in višjega razreda. OBDAVČITEV NEPREMIČNIN DRŽAVNI PRORAČUN 2025 Predlog izhodišč za obdavčitev premoženja Konec decembra je Vlada potrdila predlog izhodišč za obdavčitev premoženja oziroma uvedbo davka na stanovanjske nepremičnine. Namen uvedbe davka na stanovanjske nepremičnine, je lastnike spodbuditi k oddajanju nepremičnin v najem na podlagi najemnih pogodb in k prijavljanju prejetih dohodkov iz najemnin v dejanski višini davčnemu organu. Zasnova davka na stanovanjske nepremičnine predvideva davčno obremenitev stanovanjskih nepremičnin na območju Slovenije – to so stanovanja, hiše in stavbna zemljišča. Obdavčene bi bile tako fizične kot tudi pravne osebe, ki imajo v lasti stanovanjske nepremičnine, tudi nerezidenti, ki imajo v lasti nepremičnine v Sloveniji. Prva nepremičnina, v kateri njen lastnik tudi dejansko živi, bi bila povsem oproščena davka, druge nepremičnine pa bi bile deležne občutne davčne ugodnosti, če jih lastniki oddajajo v najem na podlagi najemnih pogodb. Predlagana je obdavčitev z 1,45-odstotno davčno stopnjo, pri čemer bi davčno osnovo predstavljala posplošena tržna vrednost nepremičnine, ki jo izkazuje Geodetska uprava Republike Slovenije. Ugodnost pri oddaji v najem Za kakšne namene davkoplačevalski denar se porablja V letu 2025 država načrtuje 15,2 milijarde € prihodkov in 17,1 milijarde € odhodkov. Proračunski primanjkljaj bo znašal 1,9 milijarde € oziroma 2,6 % bruto domačega proizvoda. Proračunski odhodki 2025 Proračunski prihodki 2025 Kako se polni proračun in za kaj je namenjen davkoplačevalski denar V letu 2025 se načrtuje 15,2 milijarde € prihodkov, in 17,1 milijarde € odhodkov. Proračunski primanjkljaj bo znašal 1,9 milijarde € oziroma 2,6 % bruto domačega proizvoda. Glavni proračunski prihodki ( (v milijonih €) Davek na dodano vrednost Dohodnina Davek od dohodkov pravnih oseb Trošarine Drugi prihodki Prejeta sredstva EU Nedavčni prihodki Prihodki skupaj 5.698 2.120 1.871 1.740 1.569 1.402 824 15.224 Za kaj denar porabimo - proračunski odhodki (v milijonih €) Izobraževanje in šport Socialna varnost Zaščita in varnost Ekonomska in zunanja politika, javna uprava Pokojninsko varstvo Promet in prometna infrastruktura Servisiranje javnega dolga Zdravje Kmetijstvo Plačila v EU Intervencijski programi Okolje, prostor in energija Znanost in informacijska družba Pravosodje Trg dela Podjetništvo in konkurenčnost Kultura in civilna družba Odhodki skupaj 2.794 1.955 1.809 1.552 1.420 1.133 897 790 684 731 660 630 599 482 380 237 335 17.090 Izobraževanje in šport Iz državnega proračuna v letu 2025 za izobraževanje in šport se namenja 2,8 milijarde €. S tem se omogoča delovanje vrtcev, šol, javnih visokošolskih zavodov, knjižnic in študentskih domov, sredstva pa se zagotavlja tudi za vseživljenjsko izobraževanje. Sredstva se namenja tudi za športne aktivnosti in vlaganje v športna igrišča, telovadnice, plavalne bazene in atletske steze. Investicije Za vlaganje predvsem v vzdrževanje in gradnjo državnih cest ter železniške infrastrukture, zmanjšanje poplave ogroženosti, modernizacijo enot Slovenske vojske in javno infrastrukturo, ki je bila poškodovana v vremenskih ujmah je namenjamo 2,2 milijarde € oziroma 12,9 odstotka državnega proračuna. Socialna varnost in pokojninsko varstvo Za socialno varnost je namenjeno 2 milijardi €, največ za družinske prejemke in starševska nadomestila (775 milijonov €), denarno socialno pomoč in druga nadomestila (484 milijonov €), socialno varstvo in izboljšanje položaja invalidov (271 milijonov €), socialnovarstvene storitve (175 milijonov €) in dolgotrajno oskrbo (111 milijonov €). Za dodatno financiranje pokojninske blagajne je namenjeno 1,4 milijarde €. Skupaj s transferjem iz proračuna bo Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje za pokojnine, invalidnine ter druge pravice iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja namenil 8,3 milijarde €. Zdravstvo Za zagotavljanje dostopnosti, učinkovitosti, kakovosti in varnosti zdravstvene obravnave je za leto 2025 namenjenih 790 milijonov €. Od tega s 420 milijoni € za zdravstveno oskrbo državljankam in državljanom, s 108 milijoni € financiranje pripravništva zdravstvenih delavcev in sodelavcev ter specializacije, z 99 milijoni € investicije v bolnišnično in specialistično oskrbo, s 46 milijoni € pa zdravstveno oskrbo nezavarovanim in socialno ogroženim. Sredstva za zdravstvene storitve, zdravila in medicinske pripomočke ter drugo oskrbo sicer večinoma namenja Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije v okviru izvajanja obveznega zdravstvenega zavarovanja in obveznega zavarovanja za dolgotrajno oskrbo, za kar načrtuje 5,8 milijarde €. Kmetijstvo, prehrana, ribištvo in gozdarstvo Za prilagajanja podnebnim spremembam se namenja 684 milijonov € kmetijstvu za zagotovitev odporne in konkurenčne pridelave ter predelave hrane. S tem se prispeva k stabilnim razmeram na trgu, ohranjanju proizvodnega potenciala in kmetijskih zemljišč ter zagotavljanju dolgoročne prehranske varnosti za vse prebivalce Slovenije. Spodbuja se razvoj ribištva in akvakulture ter ohranjanje gozdov, vodnih virov in pestrosti živalskega ter rastlinskega sveta. Pomoč ob naravnih nesrečah in obnova po poplavah Za pomoč ob naravnih nesrečah in drugih nepredvidenih dogodkih se načrtuje 660 milijonov €. Večino sredstev, 496 milijonov €, bo namenjenih za pomoč in obnovo po naravnih nesrečah, ki so Slovenijo prizadele leta 2023 in v letih pred tem. Obnovo po poplavah avgusta 2023 bo financirana tudi s sredstvi Sklada za obnovo, zbranimi v letu 2024. Znanost in informacijska družba Za področje znanosti je namenjeno 599 milijoni € za znanstvene raziskave, izboljšanje dostopa do vrhunske raziskovalne infrastrukture, prepoznavnost in konkurenčnost slovenske znanosti v mednarodnem prostoru ter na razvoj predvsem mladih znanstvenih kadrov in privabljanje odličnih raziskovalcev za delo v slovenskem raziskovalnem okolju. Za izboljšanje dostopnosti državne uprave so sredstva namenjena za informatizacijo procesov in spodbujanje digitalnih veščin gospodinjstev ter gospodarstva. Okolje, narava in energija Za varovanje okolja in okoljsko infrastrukturo v letu 2025 je namenjeno 515 milijonov € in sicer za prehod na zeleno, okolju bolj prijazno gospodarstvo in prehod na čist, trajnosten in pameten promet ter učinkovito porabo energije in postavitev sončnih elektrarn. Sredstva se namenja tudi za ohranjanje gozdov in vodnih virov ter krepitev biotske raznovrstnosti in naravnih vrednot. Stanovanjska dejavnost in prostor Občutno so povečana sredstva za stanovanjsko politiko, za katero se namenja 117 milijonov €. 100 milijonov € je predvidenih za gradnjo stanovanj. Za ustrezno stanovanjsko oskrbo, s čimer se prispeva k varstvu družin, starejših, invalidov in drugih ranljivih skupin prebivalstva, se namenja 17 milijonov €. Za upravljanje in izvajanje prostorske dejavnosti, vključno z izvajanjem geodetske dejavnosti in urejanjem nepremičninskih evidenc, bo namenjeno 50 milijoni €. Krepitev gospodarstva Za podjetništvo in konkurenčnost v letu 2025 načrtujemo 237 milijonov €. Z investicijami krepimo naložbe, ki zagotavljajo hitro rast dodane vrednosti, razvoj in uvajanje novih tehnologij, večjo konkurenčnost in odpornost gospodarstva na globalne izzive ter učinkovito rabo virov in energije. Podrobnejše informacije o porabi proračunskih sredstev lahko spremljate v interaktivnem grafičnem prikazu ključnih podatkov državnega proračuna na spletni strani https://proracun.gov.si SEKCIJE PREVOZNIKI Zamenjava tahografov - sprememba Prevozniki, ki izvajajo mednarodne cestne prevoze, morajo od 1.1.2025 uporabljati pametne tahografe druge generacije. Evropska Komisija je 18.12.2024 izdala dokument s katerim uvaja obdobje uvajanja do 28.2.2025, ko nadzorni organi še ne bodo kaznovali prevoznikov, ki ne bodo še zamenjali tahografa v tem času. To v praksi pomeni, da se v tem obdobju pri mednarodnih prevozih lahko uporabljajo še analogni in digitalni tahografi do 28. februarja 2025. Do 28. februarja 2025 bo nadzor osredotočen na opozarjanje, namesto uporabe sankcij ali kazni v cestnih nadzorih, za tiste prevoznike, ki morda iz različnih razlogov še niso uspeli zamenjati tahografa. Da vozniki ne bi imeli težav, je dobro, da imajo v vozilu dokument Komisije, objavljen na povezavi Uporaba pametnih tahografov od 1.1.2025 Obdobje kontrole nadzornih organov. Od 1.1.2025 mora voznik imeti podatke o aktivnosti za 56 dni in za dan, ko se izvaja kontrola ( doslej 28 dni). Snemanje voznikove kartice se še vedno izvaja na 28 dni, tahografa pa na 3 mesece. Ta obveznost velja za domače in mednarodne prevoze. PRISPEVKI IN DAVKI PLAČILO AKONTACIJE DAVKA IN PRISPEVKOV Z ENIM NALOGOM Davčne obveznosti zavezanci lahko plačujejo z e-računom, s plačilnimi karticami, Flikom, bizBox-om in mBills-om. FURS zavezancu na podlagi obračuna dajatev pripravi zbirni plačilni nalog in ga pošlje zavezancu v obliki eračuna v njegovo spletno banko. Zavezanec plačilni nalog potrdi in s tem poravna obveznosti. Na podlagi izdanega e-računa se z enim plačilnim nalogom poravna več obveznih dajatev, ki zapadejo v plačilo isti dan in se sicer plačujejo na različne račune. Z e-računom se lahko plačajo prispevki za socialno varnost, dohodnina od dohodka od dejavnosti in davek na dohodek pravih oseb. Na ta način lahko predhodno akontacijo dohodnine in vse štiri obvezne prispevke za socialno varnost samostojni podjetniki poravnajo z enim plačilnim nalogom - e-računom. Prijavo na prejem e-računa se lahko odda kadarkoli. Priporočamo pa, da jo oddate do konca meseca in prvi e-račun vam bo izdan že za plačilo obveznosti, ki zapadejo v naslednjem mesecu. Več informacij o plačevanju obveznih dajatev z eračunom je na voljo na spletni strani Plačam z eračunom. Postopek plačila V eDavkih se spletno plačilo izbranih obveznosti izvrši iz vpogleda eKarticaO preko gumba »ePlačilo za označene« oziroma iz vpogleda »Prejeti dokumenti« preko gumba »ePlačilo«. Na pregledu pripravljenih plačilnih navodil se izbere možnost ePlačilo in nato način plačila. Za zaključek plačila se vnesejo podatki v skladu z navodili plačilnega servisa in potrdi plačilo. Izvršena spletna plačila je mogoče preveriti tudi v eDavkih na vpogledu ePlačila, kjer so na povezavi »Postavke« na voljo podrobnejši podatki o plačilu in sicer o višini zneska, ki bo razporejen na posamezno izbrano vrsto davka. 1.Plačilo prispevkov z enim e-računom preko spletne banke Družbeniki in samozaposlene osebe lahko prispevke plačujejo poenostavljeno, z enim plačilom vseh štirih prispevkov (PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti) na podlagi eračuna. Zavezanec se pri svoji spletni banki prijavi na prejem e-računa Ministrstvo za finance FURS, davčna številka 77695771. V prijavi se za »Referenčno oznako izdajatelja e-računa« vpiše davčna številka zavezanca, ki prijavo oddaja. Prijavo na prejem e-računa za plačilo obveznih dajatev oddajte v svoji spletni banki. E-račun, ki ga boste prejeli v spletno banko nekaj dni pred iztekom roka za plačilo, bo vseboval vse podatke potrebne za izvršitev plačila. Prav tako se zmanjša tveganje, da bi pozabili plačati davčne obveznosti. Finančna uprava je razširila nabor načinov plačila, ki se jih lahko uporabi v eDavkih. Poleg spletne banke Bank@net in Flika je v eDavkih od zdaj mogoče izvršiti spletno plačilo davkov tudi s karticami MasterCard, Visa, Maestro in Diners club ter rešitvami mobilne telefonije mBills in VALÚ. 2.E-račun za plačilo obveznih dajatev po novem tudi preko za bizBox platforme in mobilne aplikacije mBills PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA Z julijem 2024 FURS širi nabor poti, preko katerih lahko zavezanec prejme e-račun za plačilo obveznih dajatev. Zavezanec preko bizBox platforme ali mobilne aplikacije mBills odda prijavo na prejem e-računa izdajatelja. Ministrstvo za finance FURS, davčna številka: 77695771. V prijavi se kot Referenčno oznako izdajatelja e-računa vpiše davčna številka zavezanca, ki oddaja prijavo. 3.Plačilo s Flikom preko eDavkov Finančna uprava v sodelovanju z Upravo za javna plačila omogoča plačevanje davkov preko sistema eDavki s pomočjo Flika. Plačilo s Flikom omogočajo vse slovenske banke (razen trenutno Sparkasse, ki še pripravlja podporo), kar zagotavlja široko dostopnost in uporabnost storitve za vse davčne zavezance. Prednosti plačevanja s Flikom preko eDavkov: − takojšna izvedba plačila: Flik omogoča takojšnje izvajanje plačil, kar pripomore k nemotenemu poteku postopkov; − enostavna uporaba: plačevanje davkov s Flikom preko eDavkov je izjemno enostavno. Z le nekaj kliki v eDavkih lahko zavezanci hitro in brez težav izvedejo plačilo svojih obveznosti brez izpolnjevanja plačilnega naloga; − uporabniku prijazno: z enim plačilom se lahko plača več različnih obveznosti, ki se sicer plačujejo na različne račune. Kako uporabniki Flika izvršijo plačilo iz eDavkov? 1. Na vpogledu eKarticaO določite obveznosti, ki jih želite plačati in izberite možnost »Pripravi plačilna navodila za označene«. Plačilna navodila se lahko pripravijo tudi iz menija "Prejeti dokumenti", kar pomeni, da se lahko plačilo izvede tudi takoj ob vročitvi odločbe. Uporabnikom mobilne aplikacije eDavki pa je ta storitev na voljo tudi v "Koledarju" in obvestilu, ki ga zavezanec prejme kot opomnik tri dni pred iztekom roka za plačilo svoje obveznosti. 2. Na pregledu pripravljenih plačilnih navodil izberite možnost "ePlačilo" in nato način plačila Flik. 3. Vnesite svojo telefonsko številko ali elektronski naslov in potrdite plačilo. Postopek plačevanja je predstavljen tudi v kratkem filmu Plačevanje davkov s Flikom. 4.Plačilo s karticami Postopek kartičnega plačevanja obveznosti do Finančne uprave preko mobilne aplikacije eDavki si lahko ogledate v predstavitvenem videu Kartično plačevanje obveznosti do FURS . Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Mesečna zavarovalna osnova je zavezancu določena glede na dosežen dobiček. Zavezanci, ki nimajo plač, plačujejo prispevke od osnove, od katere plačujejo prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, do 20. dne v mesecu za pretekli mesec. Do 15. dne v mesecu je potrebno preko sistema eDavki davčnemu organu predložiti obračun prispevkov na predpisanem obrazcu (OPSVZ), oziroma se obračun šteje za predložen na osnovi predizpolnjenega obrazca POPSV, ki ga pripravi FURS. Minimalna osnove za plačilo prispevkov Od leta 2018 dalje je osnova za prispevke za socialno varnost 60 % povprečne plače za preteklo leto. Povprečna letna plača za leto 2023 je 2.220,95€, najnižja osnova za plačilo prispevkov je 1.332,57€ (60% x 2.220,95€), najvišja pa 7.773,33€ (3,5 kratnik PP 2023 = 3,5 x 2.220,95€). Najnižji prispevki, ki jih samostojni podjetnik plačuje od februarja 2024 dalje so v višini 544,04€, (vključen tudi obvezni zdravstveni prispevek v pavšalnem znesku 35€), najvišji pa 3.004,40€. Če želi samozaposleni zavezanec plačevati prispevke od višje zavarovalne osnove, kot je tista, ki mu je določena na podlagi doseženega dobička, v obračunu prispevkov – OPSVZ obrazcu, v polju 110 vpiše znesek zavarovalne osnove, od katere želi prispevke plačevati. Posebno obvestilo davčnega organa o zvišanju zavarovalne osnove ni potrebno. Zasebniki plačajo prispevke na prehodni račun: − akontacijo dohodnine do 10. v mesecu, − prispevke do 20. v mesecu za pretekli mesec, − dajatve za zaposlene na dan izplačila plač Obrazec obračun prispevkov Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (PODO-OPSVZ) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vroči zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v obračunu niso pravilni in/ali popolni, ali če obrazec PODO-OPSVZ ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti obračun najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PLAČEVANJE PRISPEVKOV Pri plačilu davkov, prispevkov in drugih obveznih dajatvah zavezanci z referenco na plačilnem nalogu določijo vrsto dajatve ali pa izberejo način plačila s katerim poravnajo več vrst dajatev, in sicer tako da, združijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni oziroma istemu IBAN računu. Uporabljena referenca pri plačilu vpliva na način zapiranja terjatev s plačili v davčnem knjigovodstvu. 1. Primer: plačilo z referenco na izbrano dajatev ali izvršilni naslov (npr. SI19 DŠ-45004; DŠ pomeni davčno številko zavezanca in šifra dajatve 45004 za prispevke za zdravstveno varstvo) zapre zapadle in nezapadle terjatve za izbrano vrsto dajatve. 2. Zapiranje s plačilom s splošno referenco (SI19 DŠ99996; oznaka 99996 določa, da se plačilo uporabi za vse dajatve na podračunu) pa se izvede šele, ko terjatve dospejo v plačilo in sicer znotraj prehodnega davčnega podračuna na katerega je prispelo. Pri uporabi splošne reference se prednostno zapirajo terjatve, ki so prej dospele v plačilo. 3. Z enim plačilom se lahko plača več vrst dajatev z združitvijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni, istemu IBAN računu: IBAN Referenca SI19 namen SI56 01100-8881000030 DŠ-99996 akontacija davka, prispevki (st. varstvo, zaposlovanje) SI56 01100-8882000003 DŠ-99996 Prispevki PIZ SI56 01100-8883000073 DŠ-99996 Prispevki ZZ Pravilno izpolnjen plačilni nalog je pogoj za pravilno evidentiranje prejetega plačila v knjigovodsko evidenco. V primeru pomote pri vpisovanju se lahko plačilo knjiži na napačnega zavezanca ali zapira napačno odprto postavko. V primeru odprte terjatve in obveznosti, lahko predlagate pobot, v primeru preveč ali napačno plačane dajatve lahko predlagate vračilo ali preknjižbo. Plačilo z enim e-računom Zavezanec lahko prispevke plačuje poenostavljeno, z enim plačilom vseh štirih prispevkov (PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti) in akontacijo davka na podlagi eračuna. Zavezanec se pri svoji spletni banki prijavi na prejem e-računa. Izdaja in plačilo e-računa sta neposredno vezana na predložitev obračuna prispevkov za socialno varnost in plačilo te obveznosti. V eDavke FURS 10. v mesecu vloži obračun prispevkov. Do 15. v mesecu zavezanec tako vložen obračun lahko popravi (v primeru bolniške ali druge odsotnosti z dela). Obveznosti je potrebno poravnati najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI Pavšalni prispevki za zdravstveno, pokojninsko in invalidsko zavarovanje za popoldanski s.p. Osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic (popoldanci), morajo biti obvezno zavarovani za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni pri opravljanju navedene dejavnosti (PIZ) in za poškodbo pri delu in poklicno bolezen (ZZ). Popoldanci plačujejo pavšalni prispevek za zdravstveno zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicno bolezen in pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. 2. Od 1.1.2025 je višina pavšalnega prispevka za zdravstveno zavarovanje v višini 50,63€ in sicer 12,66€ (povprečna plača oktober 2024 = 2.388,35€ x 0,53%) in dodaten prispevek v višini 37,97€ (25% povprečne plače oktober 2024 = 25% X 2.388,35€ x 6,36%). Zavezanci plačajo prispevek za ZZ ne glede na število dni opravljanja dejavnosti v posameznem mesecu. 3. Od 1.4.2024 do 31.3.2025 je pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje 46,28€ (doslej 42,19€). Prispevek se določi s Sklepom o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja (Ur.l.19/2024 z dne 8.3.2024) in velja za obdobje od aprila tekočega koledarskega dela do marca naslednjega koledarskega leta. V primeru, da zavezanec v posameznem mesecu začne na novo opravljati dejavnost ali preneha opravljati dejavnosti in jo opravlja dejavnost manj kot 15 dni, plača polovičen znesek prispevka PIZ. Skupni pavšalni prispevki od 1.1.2025 so 96,91€ (50,63€+46,28€), ki se jih plača na prehodni račun do 20. v mesecu za pretekli mesec. Primer plačila (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki PIZ DPD - ZPIZ 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 44008 46,28€ do 31.3.2025 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki ZZV DPD - ZZZS 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 45004 50,63€ od 1.1.2025 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Akontacija dohodnine od dohodka iz dejavnosti DPD 0110 0888 1000 030 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 40002 X,XX € Obračun prispevkov – oddaja obrazca v eDavke Obračun prispevkov za socialno varnost za osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic, so morali zavezanci (popoldanci) prvič oddati za januar 2018. Zavezanec mora oddati obračun do 15. v mesecu za pretekli mesec, če FURS do 10. v mesecu v sistem eDavkov ne odloži predizpolnjenega obračuna oz. je ta obračun napačen. PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za družbenike, ki so poslovodne osebe (zavarovalna podlaga 040) je od januarja 2020 90% povprečne letne plače za preteklo leto. Od februarja 2024 dalje je najnižja zavarovalna osnova 1.998,86€ (90% povprečne letne plače za leto 2023, ki je 2.220,95€), najvišja pa 7.773,33€ (3,5 kratnik PP 2023 = 3,5 x 2.220,95€). Zavezanec plača prispevke za socialno varnost najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec in sicer najmanj v višini 798,57€ (vključen tudi obvezni zdravstveni prispevek v pavšalnem znesku 35€) in največ v višini 3.004,40€. Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVL najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Od leta 2015 dalje so najnižje osnove za plačilo prispevkov za socialno varnost za zavarovance iz delovnega razmerja vezane na znesek zadnje znane povprečne letne plače v RS, preračunane na mesec. Za izplačila od 1. 1. do vključno 28. 2. se za izračun minimalne osnove za zavarovance iz delovnega razmerja uporablja znesek povprečne plače predpreteklega leta, za izplačila od 1. 3. dalje pa znesek povprečne plače preteklega leta. Najnižja osnova za obračun prispevkov za delavce v delovnem razmerju je 60 % zadnje znane povprečne letne plače v Sloveniji, preračunane na mesec (144.člen ZPIZ-2). Če je izplačana plača oziroma nadomestilo plače nižje od minimalne osnove, se od razlike do minimalne osnove obračunajo in plačajo vsi prispevki. Ta razlika vpliva le na obračunavanje in plačevanje prispevkov. To pomeni, da delodajalcem razlike do najnižje osnove ni treba prišteti k bruto plači v enakem smislu kot to velja za dodatke, torej se zaradi te razlike delavčeva bruto plača ne spremeni. Zaradi obračunanih prispevkov pa ta razlika posredno vpliva na delavčevo neto plačo. Za izplačila od 1.3.2023 do 28.2.2024 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju v višini 1.214,35 € (60% povprečne bruto plače za leto 2022, ki je 2.023,92 €). Delodajalec mora voditi evidenco o opravljenem kratkotrajnem delu (ime, naslov in davčno številko osebe, ki opravlja kratkotrajno delo, uro začetka in zaključka opravljanja kratkotrajnega dela, skupno mesečno število ur opravljenega kratkotrajnega dela). Delodajalec mora osebo, ki opravlja kratkotrajno delo, zavarovati za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni (obrazec M12) in za čas opravljanja dela preko eDavkov oddajati REK-O (vrsti dohodka 1509). Znesek za zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicne bolezni je od 1. 1. 2025 v višini 7,17€ (0,30% PP za oktober 2024 = 0,3% x 2.388,35€) in se plača na TRR: SI56 0110 0888 3000 073, sklic: SI19 davčna številka 45004. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO Za izplačila od 1.3.2024 do 28.2.2025 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju v višini 1.332,57 € (60% povprečne bruto plače za leto 2023, ki je 2.220,95€). Minimalna urna postavka od 3. februarja 7,21€ Odredba o uskladitvi najnižje bruto urne postavke za opravljeno uro začasnih in občasnih del (Ur.l.9/2024 z dne 2.2.2024) določa od 3. februarja 2024 minimalno bruto urno postavko za začasno in občasno delo dijakov in študentov v višini 7,21 € (doslej 6,92€). Zakonsko določena bruto urna postavka za opravljeno uro začasnih in občasnih del dijakov in študentov (na podlagi 130. c člena Zakona za uravnoteženje javnih financ) ne sme biti nižja od zneska minimalne plače, preračunanega na uro dela povprečne mesečne delovne obveznosti za polni delovni čas, tako da se upošteva, da povprečna mesečna delovna obveznost za polni delovni čas znaša 174 ur. Minister, pristojen za delo, je na podlagi 6. člena Zakona o minimalni plači določil znesek minimalne plače, ki za plačilo dela, opravljenega od 1. januarja 2023 do 31. decembra 2023, znaša 1.203,36 €. Začasno in občasno delo dijakov in študentov je vključeno v pokojninsko in invalidsko zavarovanje (pokojninska doba) in zdravstveno zavarovanje. Od zneska na študentski napotnici se plačujejo prispevki za PIZ v višini 15,5%. Delodajalec na znesek na napotnici plača prispevek za PIZ v višini 8,85%, prispevek za zdravstveno zavarovanje 6,36%, prispevek za poškodbe pri delu in poklicne bolezni v višini 0,53%, koncesijsko dajatev v višini 16% in dodatno koncesijsko dajatev v višini 2%. Minimalna plača 2024 za delo s polnim delovnim časom, opravljeno od 1. januarja 2024, je 1.253,90€. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO Prispevek za kratkotrajno delo od 1. januarja 7,17€ Kratkotrajno delo je brezplačno opravljanje dela v mikrodružbi ali zavodu z najmanj enim in največ desetimi zaposlenimi ali pri samozaposleni osebi z največ desetimi zaposlenimi. Opravlja ga lahko zakonec ali zunajzakonski partner, starši ali otroci lastnika mikrodružbe ali samozaposlene osebe, ki lahko opravljajo pomoč v podjetju največ 40 ur mesečno in za to ne prejmejo plačila. Minimalna urna postavka od 1. marca 7,21€ Zakona o urejanju trga dela (ZUTD) določa, da začasno ali občasno delo lahko upokojenec opravlja v obsegu največ 60 ur v koledarskem mesecu, pri čemer neizkoriščenih ur ni mogoče prenašati v naslednji koledarski mesec. Ne glede na navedeno lahko upokojenec opravlja začasno ali občasno delo tudi največ 90 ur v koledarskem mesecu, vendar največ trikrat v koledarskem letu, pri čemer seštevek ur opravljenega začasnega in občasnega dela v koledarskem letu ne sme preseči 720 ur. Sprememba Zakona o urejanju trga dela (ZUTD-G), Ur.l.54/2022 z dne 20.4.2022 je določila, da bruto urna postavka upravičenca za opravljeno uro začasnega ali občasnega dela ne sme biti nižja od zneska minimalne plače, preračunanega na uro dela povprečne mesečne delovne obveznosti za polni delovni čas, tako, da se upošteva, da povprečna mesečna delovna obveznost za polni delovni čas znaša 174 ur. Od 1. marca 2023 do 29. februarja 2024 bruto dohodek za opravljeno začasno in občasno delo v seštevku v koledarskem letu ne sme presegati 10.346,52 €, od 1. marca 2024 do 28. februarja 2025 pa ne sme presegati 10.781,07€. Višina bruto urne postavke in višina bruto dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo se usklajujeta z rastjo minimalne plače v Republiki Sloveniji, kot jo določa zakon, ki ureja minimalno plačo, ter ju enkrat letno določi minister, pristojen za delo, in objavi v Uradnem listu Republike Slovenije najpozneje do konca februarja v koledarskem letu. Višina bruto urne postavke na osnovi spremembe zakona velja od marca tekočega koledarskega leta do vključno februarja naslednjega koledarskega leta. Od 1.marca 2023 do 29.februarja 2024 urna postavka za opravljeno začasno ali občasno delo upokojencev ne sme niti nižja od 6,92 €, od 1. marca 2024 do 28. februarja 2025 pa ne nižja od 7,21€. PODATKI O PLAČAH Povprečna mesečna bruto plača na zaposleno osebo v Sloveniji za oktober 2024 je znašala 2.388,35€, neto plača pa 1.514,49€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje januar oktober 2024 je znašala 2.341,68€, neto 1.487,60€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje avgust oktober 2024 je znašala 2.361,78€, neto 1.499,08€. UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE Člani Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija lahko koristijo članske ugodnosti - svetovanje na davčnem, knjigovodskem, računovodskem področju, gospodarsko pravnem in delovno pravnem področju (davek od dobička pravnih oseb, davčni postopek, dohodnina, DDV,…). Ob prijavi na svetovanje predstavite vprašanje (tema svetovanja). Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05) 37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si PRAVNO SVETOVANJE Območna obrtno-podjetniška zbornica Idrija svojim članom nudi možnost pridobitve pravnih nasvetov odvetnika. Naročilnico za svetovanje dobite na zbornici, kjer boste dobili tudi termin glede dneva in ure storitve. Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05)37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si MOJ OBRTNIK Članom Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije, portal Moj Obrtnik nudi: brezplačno spletno predstavitev vašega podjetja, 90 dnevno brezplačno prejemanje povpraševanj, ugodnejši prejem povpraševanj, brezplačen prejem SOS povpraševanj. https://www.mojobrtnik.com/ MOZAIK PODJETNIH Kartica Mozaik podjetnih, kartica tisočerih ugodnosti za člane OZS. S kartico Mozaik podjetnih zlahka prihranite letno članarino. Uporabite svojo kartico Mozaik podjetnih in prihranite! Preverite aktualni seznam. partnerjev in njihovih ugodnosti, ki ga ki ga članom OZS, imetnikom kartice Mozaik podjetnih nudijo partnerji projekta. IZ URADNEGA LISTA 103 103 104 104 106 106 108 108 6.12. 6.12. 10.12. 10.12. 13.12. 13.12 20.12. 20.12. 108 20.12. Sprememba Pravilnika o izvajanju Zakona o trošarinah Sprememba Pravilnika o podrobnejši opredelitvi podatkov o osnovi, od katere so bili obračunani prispevki za starševsko varstvo Sprememba Zakona o dohodnini (ZDoh-2AB) Sprememba Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1O) Sprememba Uredbe o določitvi kvote za zaposlovanje invalidov IDRIJA - Sklep o začasnem financiranju Občine Idrija v obdobju januar–marec 2025 Pravilnik o določitvi usklajenih zneskov olajšav, enačbe za določitev olajšave in lestvice za odmero dohodnine za leto 2025 Pravilnik o valorizaciji zneskov za odmero davkov po zakonu o davkih občanov za leto 2025 Sprememba Pravilnika o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev 108 20.12. CERKNO - Sklep o začasnem financiranju Občine Cerkno v obdobju januar–marec 2025 108 20.12. IDRIJA - Odlok o ravnanju z zapuščenimi in izrabljenimi vozili, lahkimi motornimi vozili in kolesi v Občini Idrija 108 20.12. IDRIJA - Sklep o prenehanju statusa grajenega javnega dobra lokalnega pomena 108 20.12. IDRIJA - Sklep o vrednosti točke za izračun občinskih taks za leto 2025 108 20.12. IDRIJA - Sklep o vrednosti točke za določitev višine nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča za leto 2025 108 20.12. IDRIJA - Sklep o vrednosti točke za obračun najemnine za zemljišča in javne površine, ki so v lasti Občine Idrija, za leto 2025 110 23.12. Sprememba Pravilnika o dostavi podatkov za odmero dohodnine 110 23.12. Aneks št. 8 h Kolektivni pogodbi grafične dejavnosti 110 23.12. CERKNO - Pravilnik o izbiri in vrednotenju kulturnih dejavnosti, ki se sofinancirajo iz proračuna Občine Cerkno 111 24.12. Poročilo o gibanju plač za oktober 2024 112 27.12. Sprememba Pravilnika o izvajanju Zakona o davčnem postopku 112 27.12. Sprememba Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost 112 27.12. Kolektivna pogodba dejavnosti gostinstva in turizma Slovenije 112 27.12. Dogovor o zagotavljanju dnevnega in tedenskega počitka VSEBINA AKTUALNO................................................................................................................................................................................. 1 REDNO USPOSABLJANJE VOZNIKOV ................................................................................................................................ 1 ZIMSKO SREČANJE OBRTNIKOV IN PODJETNIKOV ........................................................................................................... 1 DELOVNI DNEVI 2025..................................................................................................................................................... 1 DELA PROSTI DNEVI V LETU 2025 .................................................................................................................................. 2 DOHODNINSKA LESTVICA IN OLAJŠAVE 2025.................................................................................................................. 2 ZAKONODAJA ............................................................................................................................................................................ 3 SPREMEMBE OBRAČUNA DAVKA IZ DEJAVNOSTI ............................................................................................................. 3 SPREMEMBE NA PODROČJU DDV .................................................................................................................................... 3 PRAVNE OSEBE - UKINITEV NORMIRANSTVA................................................................................................................... 4 INFORMACIJE ............................................................................................................................................................................ 4 KOLEKTIVNA POGODBA ZA GOSTINSTVO IN TURIZEM..................................................................................................... 4 OBDAVČITEV NEPREMIČNIN ........................................................................................................................................... 5 RAZBREMENITEV STROŠKOV DELA ................................................................................................................................. 5 DRŽAVNI PRORAČUN 2025 ............................................................................................................................................. 5 SEKCIJE ..................................................................................................................................................................................... 7 PREVOZNIKI .................................................................................................................................................................. 7 PRISPEVKI IN DAVKI ................................................................................................................................................................. 7 PLAČILO AKONTACIJE DAVKA IN PRISPEVKOV Z ENIM NALOGOM .................................................................................... 7 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA ....................................................................................................................... 8 PLAČEVANJE PRISPEVKOV .............................................................................................................................................. 8 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI ................................................................................................ 9 PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE ............................................................................................................. 9 PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE ................................................................................................................................. 10 PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO ................................................................................................................................ 10 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO ................................................................................................... 10 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV .................................................................................................. 10 PODATKI O PLAČAH ..................................................................................................................................................... 11 UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA ...................................................................................................................................... 11 DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE................................................................................................................... 11 PRAVNO SVETOVANJE .................................................................................................................................................. 11 MOJ OBRTNIK .............................................................................................................................................................. 11 MOZAIK PODJETNIH ..................................................................................................................................................... 11 IZ URADNEGA LISTA ............................................................................................................................................................... 11 PRISPEVKI - DECEMBER 2024 ................................................................................................................................................ 13 PRISPEVKI - DECEMBER 2024 PRISPEVKI ZASEBNIKA in DRUŽBENIKA prispevek PIZ ZZ Starš. var. Zaposl. najnižji ZASEBNIK Bruto zavarovalna osnova v EUR TRR SI56 SI56 SI56 SI56 0110 0110 0110 0110 stopnja 0888 0888 0888 0888 2000 3000 1000 1000 003 073 030 030 referenca SI19 SI19 SI19 SI19 24,35% 13,45% 0,20% 0,20% DŠ-44008 DŠ-45004 DŠ-43001 DŠ-42005 najnižji DRUŽBENIK najvišji 1.332,57€ 1.998,86€ 7.773,33€ (60% PP 2023=60% X 2.220,95 €) (90% PP 2023=60% X 2.220,95€) (3,5 kratnik PP 2023) 486,72 303,85 4,00 4,00 798,57 1.892,81 1.080,51 15,54 15,54 3.004,40 324,48 214,23 1,19 2,66 2,67 544,04 PRISPEVKI SKUPAJ DOLOČITEV ZAVAROVALNE OSNOVE - individualno osnova 1. ZASEBNIK: Najnižja osnova za prispevke je 60% PP za leto 2023 (PP je 2.220,95€), prispevki skupaj 544,04€ ( vključen OPZ 35€) 1.332,57 € 2. ZASEBNIK: Osnova za prispevke = dobiček, povečan za obračunane prispevke, preračunan na mesec in znižan za 25%, vendar najmanj do višine 60% PP za leto 2023 (60% x 2.220,95€= 1.332,57€) individualno 3. DRUŽBENIK: Najnižja osnova za prispevke družbenika = 90% PP za leto 2023 (PP za 2023 je 2.220,95), prispevki skupaj: 798,57€ ( vključen OPZ 35€) 4. ZASEBNIK IN DRUŽBENIK: Najvišja zavarovalna osnova = 3,5 x povprečna letna plača 2023 (3,5 x 2.220,95€), prispevki skupaj: 3.004,40€ ( vključen OPZ 35€) OLAJŠAVE 1. Splošna olajšava - letni dohodek do 16.832,00 € (mesečni do 1.402,67 €) - letni dohodek nad 16.832,00 € (mesečni nad 1.402,67 €) mesečna olajšava € 438,33 + (1.644,75 -1,17259 x bruto dohodek) 438,33 236,53 257,13 426,87 306,83 254,55 2. Posebna olajšava: 1. otrok 2. otrok 3. otrok 3. za rezidenta, ki se izobražuje (dijaka ali študenta) 4. za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje 5. za dohodke iz delovnega razmerja: - mesečni bruto dohodek do 1.402,67€ - mesečni bruto dohodek nad 1.402,67€ - za osebe do dopolnjenega 29. leta starosti 6. za zavezanca po dopolnjenem 70. letu starosti 7. za invalida s 100% okvaro 438,33 + (1.644,75 -1,17259 x bruto dohodek) 438,33 113,97 131,50 1.594,54 OBRTNIKI - POPOLDANCI namen akontacija davka na dejavnost SI56 0110 0888 1000 030 SI19 DŠ 40002 PIZ nesreče pri delu SI56 0110 0888 2000 003 SI19 DŠ 44008 ZZV pavšalni prispevek SI56 0110 0888 3000 073 SI19 DŠ 45004 SKUPAJ Znesek € 7.773,32 € letna olajšava € 5.260,00 + (19.736,99 -1,17259 x skupni dohodek) 5.260,00 2.838,30 3.085,52 5.146,39 3.682,00 3.054,65 Če delojemalec ne želi, da se mu upošteva povečana splošna olajšava, se davčna osnova zmanjša za 438,33€ 1.367,60 1.578,00 19.134,42 DELOVNI DNEVI sklic prehodni račun 1.998,86€ DELOVNI PRAZNIKI 20 160 2 16 DELOVNI DNEVI DECEMBER 2024 OBRAČUN UR 46,28 46,87 SKUPAJ 22 176 93,15 PODATKI O PLAČAH Povprečna plača OKTOBER 2024 Povprečna plača JANUAR–OKTOBER 2024 Povprečna plača AVG - OKT 2024 Povprečna bruto plača (PP) 2023 Povprečna bruto plača (PP) 2022 Minimalna plača od 1.1.2024 bruto € 2.388,35 € 2.341,68 € 2.361,78 € 2.220,95 € 2.023,92 € 1.253,90 € neto € 1.514,49 € 1.487,60 € 1.499,08 € 1.445,12 € 1.318,64 € STOPNJE PRISPEVKOV PRISPEVEK Pokojninsko, inval. zavarovanje Zdravstveno zavarovanje DELAVEC DELODAJALEC KONTO 15,50% 8,85% SI19 DŠ-44008 6,36% +35€ 6,56% + 0,53% SI19 DŠ-45004 Starševsko varstvo 0,10% 0,10% SI19 DŠ-43001 Zaposlovanje SKUPAJ: 0,14% 0,06% SI19 DŠ-42005 22,10% 16,10% Dohodnina LESTVICA SI19 DŠ-40002 POVRAČILA STROŠKOV V ZVEZI Z DELOM Vrsta izplačila ( neobdavčeno do zneskov po Uredbi) Znesek za prehrano Terenski dodatek Prevoz na delo Kilometrina za službeno potovanje Regres za letni dopust Dnevnice za službeno pot v Sloveniji na dan prisotnosti, najmanj 4 ure dela, prisotnost na delu nad 10 ur za vsako dopolnjeno uro nad 8 ur + 0,99€ (Uredba Ur.l.87/2022) Uredba (Ur.l.162/2022) Uredba (Ur.l.87/2022) Uredba (Ur.l.114/2021) Uredba (Ur.l.87/2022) Najvišji znesek od katerega se ne obračuna prispevke je povprečna plača za predpretekli mesec 6-8 ur 8-12 ur Uredba (Ur. l. 162/2022) nad 12 ur LETNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad osnova do € dohodnine € € 9.210,26 27.089,00 54.178,00 78.016,32 9.210,26 27.089,00 54.178,00 78.016,32 1.473,64 6.122,11 15.061,48 24.358,43 Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja SKUPAJ 16 % + 26 % nad 9.210,26 + 33 % nad 27.089,00 + 39 % nad 54.178,00 + 50 % nad 78.016,32 7,96 € + 0,99 € 4,49 € 0,21 € 140 € mesečno 0,43 € 2.388,35€ 9,69 € 13,88 € 27,81 € MESEČNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad € osnova do € dohodnine € 767,52 2.257,42 4.514,83 6.501,36 767,52 2.257,42 4.514,83 6.501,36 122,80 510,18 1.255,12 2.029,87 SKUPAJ + 26 % + 33 % + 39 % + 50 % 16 % nad 767,52 nad 2.257,42 nad 4.514,83 nad 6.501,36