Neža Rojko Mostovi XXXIX, št. i, 2005,108-111 Neža Rojko Glas in govor: Uvod v nego glasu in kulturo govora Voice and Speaking: The Introduction into the Training of Voice and Culture of Speaking Ta trenutek se nehajte mačehovsko vesti do svojega glasu! Samo pomislite, kako ga na vsa¬ kem koraku zlorabljate! Kolikokrat ste hripavi, ker preveč kričite, vas bolijo glasilke, ker go¬ vorite preglasno, vam glas sredi govora odpo¬ ve, ker nepravilno dihate, ali pa imate kar na¬ prej vneto grlo! Poznate neprijeten občutek, ko vas žgečka v grlu pred govornim nastopom ali med njim, ker imate tremo? In da ne bo pomo¬ te, zaradi nepravilnega govora trpijo tudi po¬ slušalci. Glas je naša zvočna vizitka; je zelo intimen del naše osebnosti in hkrati naše najpomemb¬ nejše komunikacijsko sredstvo. V eni od razis¬ kav je nemški raziskovalni inštitut Forsa (2002) ugotovil, da sta za prvi vtis o človeku v 80 od¬ stotkih odgovorna njegov glas in govorica tele¬ sa, to pomeni, da je oziroma bi moral biti dober osebni izraz želja prav vsakega posameznika. Za to pa potrebujemo: spretnost govorjenja, pravilno govorico telesa, primemo artikulaci- jo ter slišen, razločen, pristen in sproščen glas. Vse navedeno nam ni preprosto dano, za vse se je treba potruditi, in ker smo v govornem deja¬ nju sočasno inštrument in igralec nanj, je naša naloga najprej, da odkrijemo, kaj ta naš inštru¬ ment zmore, potem pa se posvetimo tistim vi¬ dikom, ki jih moramo razviti (ali popraviti!). Na delavnicah Uvod v nego glasu in kulturo govora je predstavljena metoda fonacije oziro¬ ma glasovne produkcije, ki sistematično vodi in pripelje človeka do zavedanja o dogajanju v njegovem telesu v govornem položaju in nato do potrebnih izboljšav. Metodo ritmičnemu dihanju prilagojene fo¬ nacije sta v osemdesetih letih razvila dr. Horst Coblenzer, avstrijski respiratorni fiziolog, in dr. Franz Muhar. Osnova takšnega načina gla¬ sovne produkcije, to je razvidno iz poimenova¬ nja, je ritmično dihanje, ki pa mora biti poleg tega tudi nezavedno. Seveda je dihanje osno¬ va vsakega govora, kako dihati, da bo naš go¬ vor ekonomičen ter hkrati pristen in prepri¬ čljiv, skratka takšen, da nam bodo ljudje hoteli prisluhniti, pa je nekaj, kar moramo hoteti in za kar smo pripravljeni pridno in sistematično vaditi. Razlog za učinkovitost omenjene meto¬ de, ki zagotavlja največjo ekonomičnost in stik, je njen celostni pristop. Vključuje namreč celo¬ tnega človeka, njegovo fizično, čustveno in du¬ hovno dimenzijo. Temeljno načelo metode je, da prek grobe motorike, to je vključevanja ve¬ likih perifernih mišic, vplivamo na manjše mi¬ šice govornega aparata, čemur naše telo veli¬ ko lažje sledi kot verbalnim navodilom (npr. dihaj s prepono, odpri resonančne prostore), kar pomeni, da gre tu predvsem za metodično zastavljene gibalno-dihalno-telesne vaje (pred¬ stavljene skupaj s teorijo v priročniku Dih in glas avtorjev Horsta Coblenzerja in Franza Muharja). Ko pridno vadimo, in delavnica je pri tem samo prvi korak, počasi ugotovimo, kaj se kje v telesu dogaja in kako. Takšno izostreno zave¬ danje potrebujemo, da lahko v vsakdanjih go¬ vornih položajih dovolj kmalu opazimo, da na primer govorimo stisnjeno, smo se oddaljili od ekonomične glasovne lege ali pa začeli hlastati za zrakom in ne dihamo več niti refleksno niti ritmično. Ko se nam vaja enkrat posreči in smo z zaznavo že tako daleč, da vemo, kaj smo na¬ redili, se trudimo to ponoviti in potem s prid- 108 Mostovi 2005 Glas in govor nim ponavljanjem posamezno sestavino usvo¬ jiti, kar pa je dolgotrajen proces. Za uspešen govor so pomembni: drža (vzravnana, stik s tlemi), evtonus (fleksibilnost mišic, stanje pripravljenosti), ritem (individua¬ len), dihanje (kostabdominalno), sprostitev go¬ vorne napetosti (pravilna izgovarjava končnih soglasnikov, zlogov), appogio, govorni namen (usmerjenost v poslušalca, veselje do govora, do izražanja), glas (odprti resonančni prostori, nosilnost, pravilna postavitev glasu, prava in- diferenčna lega), artikulacija (plastična). Oglejmo si podrobneje delovanje vseh delov sistema, pri čemer pa moramo vedeti, da brez izjeme vedno delujejo vzajemno. Prvi pogoj pravilnega dihanja in s tem pra¬ vilnega govora je vzravnana drža z rahlo ten¬ denco naprej kot pri smučanju, ko so, gleda¬ no od strani, v eni liniji uho, ramenska kost, najvišja točka črevnične kosti, koleno in nart. Pri tem je pomemben položaj medenice, saj je od njega odvisna drža hrbtenice od pasu nav¬ zgor. Nepravilna ukrivljenost hrbtenice (skoli- oza, lordoza, kifoza) ne dopušča neoviranega prihajanja zraka v pljuča, sproščenega delova¬ nja prepone, neoviranega krvnega pretoka (v glavo) niti polne izkoriščenosti vseh resonanč¬ nih prostorov. Če zanemarimo hrbtenico, izgu¬ bimo nadzor nad glasom! Pomemben je tudi stik s tlemi, kajti z zavestno prizemljenostjo uspešno kanaliziramo napetost iz ramenske¬ ga obroča, ki je značilna za današnji stresni čas, navzdol in navzven. Kadar sedimo, moramo paziti, da smo z zadnjo platjo dobro zasidra¬ ni na površini stola. Čutiti moramo medenično dno, hrbtenica je enako vzravnana kot v stoje¬ čem položaju. Ritem, ki je enakomerno izmenjavanje de¬ lovne in sprostitvene faze, je osnovno načelo delovanja našega organizma. To je tudi nače¬ lo ekonomičnosti. V odsotnosti ritma v življe¬ nju se hitreje utrudimo in nasprotno, ritem nas Poživlja in obnavlja. Ritmično dihanje je temelj zdravega govora. Z nepravilnim dihanjem, ko na primer pred govorom zavestno vdihnemo (marsikdo sploh ne ve, da to počne), je ritem dihanja porušen in tako imamo delovno fazo, ko govorimo. Namesto sprostitvene faze, ki jo Pomeni nezaveden, samodejen vdih, smo za¬ vestno vdihnili, tako da imamo ponovno delo¬ vno fazo; torej dve delovni fazi brez počitka! Beseda evtonus je grškega izvora in pomeni ev- dober, pravilen in -tonus navadna napetost človekovih in živalskih tkiv, zlasti mišic. V zve¬ zi z dihanjem in govorom pomeni evtonus tisto mišično napetost, ki jo potrebuje na primer ska¬ kalec v vodo, preden se odrine s skakalne de¬ ske. To je v bistvu mišična pripravljenost, ki pa ni zakrčena in toga, temveč v vsakem trenutku dopušča prilagajanje in spreminjanje. Ko govo¬ rimo, mora biti v taki sproščeni pripravljenosti vse telo, še posebej pa vse dihalne mišice, saj se govorni položaj nenehno spreminja in mi se moramo biti sposobni temu stalno prilagajati. Iz evtonusa glas tudi zazveni. Dihanje je avtonomna vegetativna funkcija, na katero (edino!) pa lahko tudi vplivamo. Z dihanjem preskrbujemo telo s kisikom, sočas¬ no pa je dihanje tudi osnova govora. Pozna¬ mo več vrst dihanja. Nas zanima predvsem kostabdominalno dihanje, to je dihanje z med- rebmimi in s trebušnimi mišicami ter prepo¬ no. Pri tem ne sme biti nič stisnjeno (sapnik, arterije, tilnik), za kar smo poskrbeli z dobro držo, ritmom in evtonusom! Glavno vlogo pri dihanju igra prepona, elastična progasta miši¬ ca, vpeta spredaj na spodnja rebra in zadaj na ledveni del hrbtenice. Ločuje trebušni prostor od prsnega, je kupolaste oblike, na njej pa poči¬ vajo pljuča in srce. Ob izdihu se prepona spusti navzdol, odprejo se glasilčne reže in zrak vdre v pljuča. Premik prepone samo za centimeter navzdol pomeni vdor 300 mililitrov zraka, kar že skoraj zadošča za mimo, neglasovno diha¬ nje (respiratio muta), s katerim navadno nima¬ mo težav. Posamezen dih je sestavljen iz treh delov: vdiha, izdiha in premora, kar velja predvsem takrat, ko ne govorimo. Razmerje med vdihom in izdihom je pri tem tudi precej izenačeno 1 : 1/1,9. Ko pa govorimo (respiratio phonatoria), in govorimo izključno ob izdihu, premora ni več, razmerje pa se občutno spremeni v korist sled¬ njega, in sicer 1 : 8 do 1 : 20 ali 1 : 30. Za kakš¬ no daljšo pevsko frazo celo 1 : 50! Koliko časa imamo torej na voljo za vdih? Kadar pravilno govorimo, za samodejen vdih ne potrebujemo več kot 0,2 sekunde! Če trebuh ob izdihu vle- 109 Neža Rojko Mostovi XXXIX, št. i, 2005,108-111 čemo noter in ga ob vdihu napihujemo, to še ne pomeni, da dihamo s prepono, ampak samo napenjamo trebušne mišice in razvijamo nee¬ konomično dihalno tehniko. Govoriti začnemo vedno iz srednje dihalne lege, ne da bi, preden spregovorimo, vdihnili. Za prvo govorno eno¬ to izkoristimo rezervni zrak, ki ga že imamo v pljučih. Nato se vzpostavi glasovno dihanje, to je tisto, kjer je razmerje med vdihom in izdihom 1 : 8. In še navodilo dr. Coblenzerja: »Učenec mora postopoma razviti nadzor nad dihalnim položajem, v katerem ravnokar je, kar pome¬ ni, da mora biti pozoren na to, kdaj je zapustil ekonomično področje in mu zraka zmanjkuje. Predvsem pa mora opaziti, kdaj začne hlastati za zrakom, kdaj si je privoščil preveč besed na enem izdihu, kdaj je bil konec stavka iztisnjen ...« (Dih in glas, str. 57) Stres in naglica spod¬ budita tendenco k vdihu! Pri glasu nas zanima zven, nosilnost in raz¬ ličnost v artikulaciji. Glas pridobi zven, ko nam uspe vključiti v fonacijo vse resonančne pros¬ tore, v prsih, pod glotisom in nad njim, v ustih in nosu, kjer nastane valovanje zračne gmote. Dejavnost, ki nam omogoči, da sploh zaznamo vse te prostore, je zehanje, ki ni nič drugega kot naravno uveljavljanje celotnega dihalnega in glasovnega aparata. Omogoča nam megaton¬ ski učinek, ker nam odpira prostore. Tudi no¬ silnost glasu je odvisna od resonančnih pros¬ torov in od appogia, nikakor pa ne od vitalne kapacitete pljuč. Optimalna nosilnost nastane s pravilnim nihanjem glasilk ob sočasnem izko¬ ristku vseh resonančnih prostorov. Pri tem je odločilnega pomena, da iz vsega zraka nasta¬ ne zven. Glas moramo znati prilagoditi prosto¬ ru, v katerem govorimo. Če je prostor velik, ne bomo skušali govoriti glasneje tako, da bomo pritiskali na glasilke, temveč bomo bolj odpr¬ li resonančne prostore ali, drugače povedano, govorili bomo iz zehalne napetosti. Indiferenčna lega je glasovna lega, iz katere najudobneje govorimo. To je tudi tista lega, ka¬ mor se po različnih odklonih navzgor - govori¬ mo višje, kot je za nas najlažje, ali navzdol - go¬ vorimo nižje, vedno znova vračamo. Dandanes veliko ljudi zaradi različnih napetosti ves čas govori iz višje glasovne lege, kar glasilkam dol¬ goročno škoduje. Govorni namen ali intencija je pomemben temelj fonacije. Z željo, da bi nekaj povedali, vzpostavimo namreč govorno napetost, ki jo potrebujemo za ritmično dihanje in za fonacijo. Če pri tem v govorno dejanje vključimo tudi svoje čute, smo še toliko bolj prisotni in živi, ker hočemo situacijo, v kateri smo govorno an¬ gažirani, resnično doživeti oziroma izkusiti. Napetost vzpostavimo tudi z usmerjenostjo v poslušalca. Te usmerjenosti navzven oziroma stopnjevanja pozornosti, ki sproži tendenco k vdihu, je vedno premalo. Ko smo preveč zapo¬ sleni sami s seboj, nam potegne govorni namen navznoter in naš govor bo neučinkovit in mla¬ hav. Predvsem pa je za govorni namen in s tem zdravo govorno napetost pomembno naše ve¬ selje do govora in izražanja. Za vzpostavitev refleksnega, ritmične¬ ga dihanja se moramo naučiti popuščati go¬ vorno napetost, pri čemer je najpomembnej¬ še aktiviranje trebušne prepone. Zmotno je misliti, da zrak vsrkamo skozi usta ali nos zaradi nekakšnega dejanja volje. Vdih je po¬ sledica gibanja prsnih mišic in prepone. Pod¬ tlak, ki povzroči, da zrak steče v pljuča, na¬ stane predvsem zaradi tega, ker se prepona pomakne navzdol. Pljuča torej ne dihajo ak¬ tivno, ampak se pustijo vdihniti. Ko moč mi¬ šic, ki povzročajo podtlak, popusti, se prsni koš in trebušna prepona vrneta v svoj prvot¬ ni elastični položaj. Zaradi tega je zrak iztis¬ njen iz pljuč - in to je izdih. Kako dobro bomo pri govoru preskrbljeni z zrakom, je torej odvisno od tega, kako dobro bomo ob koncu govorne enote z zadnjim zlo¬ gom oziroma soglasnikom popustili govor¬ no napetost. Popuščanje govorne napetosti je ključ do ekonomičnega govora. Izraz appogio poznajo predvsem pevci, po¬ meni pa tonsko oziroma dihalno oporo in je »seštevek vseh sil, ki med fonacijo zavirajo od¬ tekanje zraka«. Lahko bi rekli, da vlada med fonacijo inspiratorna tendenca oziroma ten¬ denca k vdihu, zato slišimo v tej zvezi tudi iz¬ raz respiratorna protinapetost. Vlogo glavnega zaviralca igra prepona, ki se med govorjenjem upira iztekanju zraka. Bolj ko ji to uspeva, več zraka imamo na voljo za govor. 110 Mostovi 2005 Glas in govor Kitajski pregovor pravi: Zgolj iz napete strune zazveni ton in le iz napetega loka zleti puščica. Šole pravilnega govora se navadno osredo¬ točajo na vaje v izgovarjavi - artikulaciji, ka¬ kovost glasu pa naj bi bila človeku dana. Za dober govor potrebujemo plastično artikula- cijo, to je gladko izmenjavo samoglasnikov in soglasnikov. Pri tem se moramo zavedati, da so soglasniki nosilci pomena. Pravijo celo, da si s skrbno izgovarjavo soglasnikov pomaga¬ mo k boljšemu mišljenju! Soglasniki so torej nosilci človekove individualnosti, samoglas¬ niki pa so izraz njegove sentimentalnosti/ču¬ stvenosti. Oboji nastajajo v glasilčni reži. Pros¬ tor nad glotisom nato poljubno oblikujemo za samoglasnike, za soglasnike pa v njem ustvar¬ jamo različne zapore. Soglasniki nas zanima¬ jo predvsem z vidika njihovega vpliva na iz¬ reko. Z dobro artikulacijo namreč uspešno sproščamo govorno napetost, s čimer omogo¬ čimo refleksno ritmično dihanje s prepono, ki je temelj dobre glasovne proizvodnje. Kot že povedano, s končnimi soglasniki oziroma zlo¬ gi sprostimo iz sebe preostali zrak, katerega iztekanje je prepona do tega trenutka uspešno zavirala, ter s tem spodbudimo prepono k po¬ novnemu vdihu. Požiranje končnih zlogov je za učinkovit in ekonomičen govor katastrofal¬ no. Rekli bi lahko, da je za dober glas odločil¬ nega pomena dober govor! Nekaj govornih napak, ki jih odpravimo s sistematično vadbo na podlagi Coblenzerjeve metode: pri dihanju - površno in kratko dihanje, tež¬ ko dihanje, izdihavanje s h-jem oziroma glas¬ no dihanje; pri fonaciji - previsok ali prenizek govorni položaj, stiskanje, cmokast, nazalen ali grlen ton, raven, resonančno šibak ton; pri artikulaciji - malomarna ali pretirana ar- tikulacija, požiranje končnih zlogov, napake pri tvorjenju posameznih glasov; pri govoru: neusklajena mimika in gestika, naglo govorjenje brez odmora; splošno: govorjenje po modi, zakrčenost go¬ vornega aparata. Naj končam z uvodno mislijo v knjigi Dih in glas: »Dober govor ni niti luksuz niti nekaj, kar je pomembno zgolj za igralce. To je vprašanje ohranjanja zdravja govornih organov in ključ medčloveških stikov.« Gre torej za preživetje! Literatura Coblenzer, Horst, in Muhar, Franz. Dih in glas (2003). Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pe¬ dagoška fakulteta 111