Poštnina plačano v gotovini. Štev. 7. V Ljubljani, dne 20. julija 1935 XV. leto. Telefon št. 30-40 UOJNI INVALID GLASILO UDR. VOJNIH INVALIDOV KRAUEVINE JUGOSLAVIJE OBLASTNEGA ODBORA V LJUBLJANI List izhaja vsakega 25. T meseca. Posamezna štev. 1 Din. — Naročnina mesečno 1 Din. — Rokopisi se ne vračajo. — Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. — Uredništvo in npravništvo v Ljubljani, Št. Peterska vojašnica. Telefon štev. 30-40. Greh Z vojnimi žrtvami se je od začetka povojnega miru postopalo kakor z materijalom, ki ga je svetovno klanje pustilo v breme in nadlogo — da rabim to vsakdanjo besedo — ostalemu, zdravemu prebivalstvu zemlje, v ožjem pomenu, prebivalstvu in Kraljevini Jugoslaviji, v oskrbo. Pojem, da so to največje žrtve vojne, da je na njihovi krvi in na krvi na bojiščih ostalih, na vojnih vdovah in otrocih-sirotah, je splahnel in prepuščeni so bili vsi nekakšni pozabnosti. So se sicer pojavile v javnosti in v vsakršni vladi te in one obljube, ali ostale so obljube, ki so vedno hitro zastarele kot nepotrebne. Zgodilo se je pač vedno, kakor je to že v vsakdanjem življenju, da bolečina, trpljenje drugega, tistega, ki ne trpi in ki ima besedo, ki bi lahko ozdravljala, nič ne boli. In če nič ne boli, tudi ni smisla in volje, zdraviti ali lajšati trpljenje. Če pogledamo na kratko zgodovino vojnih žrtev od leta 1925, ko je zagledal beli dan prvi zakon o vojnih invalidih, vidimo tako-le sliko: Osebnih (ličnih) invalidov je bilo 52.425. Vdov, poginulih na bojiščih in od ran in vojnih grozot pomrlih, je bilo 107.879. Vojnih sirot, otročičev, katerim je zamrl za vedno na ustih srečen otroški smeh, je bilo 32.438. Staršev padlih, katerim je vojna vzela življensko nado, sinove, ki bi jim bili v starih, onemoglih dneh podpora, je bilo 22.753. Strašne številke. Če se samo malo kdorkoli zamisli v nje, mora čutiti tisto pekočo bolečino in zopet čutiti, da ni bilo tople roke, da ni bilo skrbi, da bi se trpljenje teh sto in sto tisočih olajšalo, da bi se dala vsaj majhna nagrada za delo, ki so ga na oltar domovine položili v dneh strahot in krvopre-litja. Od tega časa dalje se te številke manjšajo. Že res, da je smrt reducirala precejšnje število, vendar pri teh redukcijah so vendar le imele glavno besedo druge sile, ki so kratko, z nadpre-gledi, s podpisi s peresom vedno bolj zmanjševale število vojnih invalidov, vdov in sirot. Vojne sirote so z dovršenem 16. letom nehale biti vojne sirote, pa četudi jim to 16. leto življenja ni dalo za bodočnost^ niti betvico tega, kar bi jim dal oče, če bi še živel. Nepriznanje za vojne žrtve je bilo z zakonom ugotovljeno. To je bilo leta 1929. Tedaj je vstal novi invalidski zakon in po njem so reducirali do 58% in celo več vojnih žrtev. Po tem zakonu iz leta 1929 so mnogim dotedaj priznanim vojnim žrtvam zrastli izgubljeni udi, se je povrnilo zdravje, se je vrnil oče in mož iz bojnih poljan, ker je bila njiva ali travnik, v katerem je bil zakopan, preorana in tako vzbujen k življenju. Kratko, zmanjšalo se je število vojnih žrtev. S tem zakonom je bil narejen veliki greh. Vojne žrtve, ki so ustvarjale meje Jugoslavije in državo Jugoslavijo, osvobojeno Jugoslavijo, te vojne žrtve so bile reducirane, nepriznane. 127.269 je njih število. In to število govori veliko obtožbo za veliki greh. če pogledamo ta razloček v denar-iu, določenem za podporo invalidom, vpjnim vdovam in vojnim sirotam, vi-(h'mo tako-le sliko: Po državnem budžetu za 1929-30 je bilo predvideno za izdržavanje vojnih žrtev 332 milijona di-nanev, a že v letu 1932-33 je bila ta Postayka vsega 96 milijonov dinarjev. Tako je od leta 1929—1933 na račun invalidov bilo prihranjenih 627 milijo-hnu, ^inar^ev'.^a Prihranek je pri inva-1 povzročil strašno pomanjkanje in bedo, ki še danes tiaja in to tembolj, ker je gospodarska kriza zopet najbolj občutljiva pri vojnih žrtvah, ki so navezani na vsako paro. Ministrstvo financ je v svojem pregledu števila in izplačevanja osebnih in družinskih invalidskih podpor dne 1, julija 1933 pokazalo še slabši položaj. Po tem pregledu je po vsej Jugoslaviji 17.596 invalidov, in od teh odpada na bivšo Srbijo in Črno goro samo 4580 osebnih invalidov. Iz vsega tega se vidi velika nevarnost, da sami sebe diskreditiramo pred inozemstvom, da za vojne žrtve zelo malo, ali takorekoč nič ne doprinesemo in ne žrtvujemo, da rabim zopet besedo »žrtvujemo«. Te »blagodati« Invalidskega zakona iz leta 1929 mi, vojne žrtve, imenujemo velik greh, ki je bil storjen napram zaslužnim vojnim žrtvam. Ta greh še do danes ni popravljen, samo nekako upanje je, da bo popravljen. Ali to upanje je staro že več let. Do lanskega leta je bilo invalidsko vprašanje rešeno pri vseh državah, ki so bile udeležene v svetovni vojni in to racionalno v korist vojnih žrtev. Izjemo sta tvorili samo dve slovanski državi: Republika Čehoslovaška in Kraljevina Jugoslavija. Lansko leto je bilo rešeno invalidsko vprašanje tudi v Če-hoslovaški. Ostala je še edina Jugoslavija, da to vprašanje reši. Tako se je pri tej priliki zopet uresničil svetopisemski pregovor: »Kdor je bil prvi, tisti bo poslednji...« Čakajoč, da se reši ta nesrečni problem, vojne žrtve druga za drugim umirajo in njihove velike zasluge in žrtve pokriva večno pozabljenje in črna nehvaležnost. Mesto tega, da bi se nam z vseh strani skočilo na pomoč, kajti rešitev invalidskega problema je veliki nacionalni in moralni problem, nas samo tolažijo, naj čakamo in še čakamo. Jugoslavija je edina država na svetu, ki še do danes ni javno priznala, koliko ima priznanih invalidov in vojnih žrtev in koliko izdaja po državnem budžetu za vojne žrtve. Mesto, da bi obvestila javnost o vseh fazah, skozi katere gre to važno nacionalno vprašanje — kajti, javnost navsezadnje mora vendar tudi biti obveščena — referenti za izdelavo državnega budžeta modro vežejo postavko državnih vpokojenih uradnikov s pokojninami invalidskih podpor in mislijo, da so tako rešili invalidski problem. Ta postavka je ena iz velikih, ki obsega letno 600 milijonov dinarjev. Resnično pa je v tej postavki za invalidske podpore samo nekaj nad 90 milijonov dinarjev. Tako to ne sme iti dalje. Rešitev invalidskega problema se mora postaviti na ono moralno višino, kakor je to v drugih državah. Mi ne smemo več kazati na vzglede Bolgarske, ki je manj-sa in siromašnija od Jugoslavije, a ven-dar plača svojim vojnim žrtvam 320 milijonov levov letno, med tem ko pri nas samo nekaj nad 70 milijonov. Rešitev invalidskega problema pa ni samo v podporah, temveč še mnogo bolj v vseh ostalih olajšavah, katere že uživajo vojne žrtve v drugih državah. Vprašanje zaposlitve je ena prvovrstna nujnost, kateri se mora dati največja pozornost. To, kar je glede tega v Invalidskem zakonu od leta 1929, je samo lepa tolažba brez dejanske resničnosti, kajti za šest let njegove veljavnosti niti eden invalid ni bil zaposlen in to zato, ker te odredbe nimajo izvršilne moči. prašanje davčnega cenzusa je tudi krivično, istotako vozne ugodnosti na zplezmcah, ladjah in avtobusih, osvobo-uifev od kuluka, vprašanje obnove in mnoge druge odredbe, katerih našte- vati bi bilo preveč, ker jih vsi poznamo in jih vsi poznajo. Vsi ti problemi se morajo rešiti na pravičen in socialen način. Materijalne možnosti je dovolj, to vemo dobro, samo malo resničnega hotenja in volje je potrebno, resnične pra-vicoljubnosti in nekoliko ljubezni do vojnih žrtev. Nova vlada je stopila na plan, in upamo, da ne bomo ostali pozabljeni in da se vprašanje invalidov enkrat re- Komaj smo v zadnji številki našega lista prinesli obvestilo, da ostane glede izdajanja železniških legitimacij pri starem, nas je presenetila nova naredba, ki so jo prinesle Službene Novine prometnih ustanov št. 13 z dne 15. junija 1935. Ta nova naredba je izdajanje železniških legitimacij za nas spremenila zelo nepovoljno. In sicer se glasi § 12 te naredbe sledeče: 1. Osebe, ki se po invalidskem zakonu smatrajo kot vojni invalidi, vži-vajo brezplačno vožnjo, kadar jih pristojne oblasti kličejo na zdravniški pregled, zdravljenje, strokovno učenje, radi protez ali drugih ortopedičnih pripomočkov in kadar se odtam vračajo na svoje domove (§§ 30 in 111 inv. zakona) in sicer v onem razredu potniških in brzih vlakov izvzemši ekspresne vlake, kateri jim pripada po činu. Spremljevalci vojnih invalidov I. skupine imajo pravico na brezplačno vožnjo kakor vojni invalidi. V tem slučaju mora objava vojnega invalida obsegati zgoraj dostavek: »ima pravico na spremljevalca kot invalid I. skupine«, za invalidovim imenom pa dostavek »s spremljevalcem«. Spremljevalec ima pravico na to ugodnost samo kadar potuje skupno z invalidom. Za vživanje teh ugodnosti morajo imeti invalidi posebne objave, katere morajo obsegati njihov osebni popis potrjen s podpisom in pečatom sreskega načelnika. Te objave izdajajo ministrstvo socijalne politike in narodnega zdravja, ortopedski zavodi (protezne delavnice) v Beogradu, Zagrebu, Ljubljani, Trebinju in filijala zagrebškega ortopedskega zavoda v Splitu, invalidski dom v Naši-cah, invalidska sanatorija v Surdulici in Beogradu, sreski načelniki, oddelki socijalne politike in narodnega zdravja po banskih upravah, komande vojnih okru-gov in komande divizijskih oblasti. 2. Vojni invalid (in ruski vojni inva- lidi) kadar potujejo po privatnem poslu, vživajo trikrat v letu ugodnost 50 odstotkov popusta normalne cene v razredu. ki si ga izberejo. Spremljevalci vojnih invalidov I. skupine vživajo pri privatnih potovanjih invalidov brezplačno vožnjo. V tem slučaju mora legitimacija vojnega invalida I. skupine imeti zgoraj dostavek: »ima pravico na spremljevalca kot invalid I. skupine«. Spremljevalec ima pravico na to ugodnost samo ako potuje skupno z invalidom. Za vživanje te ugodnosti morajo imeti pravico na to ugodnost samo ako potuje skupno z invalidom. Za vživanje te ugodnosti morajo imeti invalidi železniške legitimacije predpisane za državne upokojence. Legitimacije izdaja na zahtevo ministrstva socijalne politike in narodnega zdravja direkcija državnih železnic v Beogradu. Glede zaprosil za te legitimacije velja § 6 tega pravilnika. Legitimacije podaljšuje ministrstvo socijalne politike in narodnega zdravja. Vojni invalidi, ki vživajo ugodhost ši, da ne bomo ne samo zadnji, temveč, da ne bomo v tem vprašanju nerešeni. Mi vsi pa, ki smo vojne žrtve, oklenimo se tesno našega Udruženja, da tako skupno, po naši moči, spregovorimo odločno zahtevajočo besedo po naših pravicah, dosedaj vedno obljublja-nih, da se uresniči, da ne bo visel ta greh nad našo Jugoslavijo. Zahtevamo pravičen Invalidski zakon. pri vožnji že na podlagi kakega drugega predpisa tega pravilnika, nimajo pravice še na to ugodnost. 3. Pohabljeni člani družine in vojne sirote zaščiteni po invalidskem zakonu, vživajo brezplačno vožnjo kadar potujejo na poziv ortopedskih zavodov navedenih pod točko L radi zdravljenja, izdelave ali popravka protez in drugih ortopedjčnih pripomočkov kakor tudi pri povratku domov (§ 34 inv. zakona) in sicer v onem razredu potniških vlakov, kateri pripada ali bi pripadal vojnemu invalidu po činu v vojski. To ugodnost vživajo omenjene osebe na podlagi objave , ortopedskega zavoda. Objava mora imeti osebni popis lastnika potrjen s pečatom in podpisom sreskega načelnika. Ta nova naredba je glede naročanja in podaljševanja invalidskih-Jelezniških legitimacij napravila zelo veliko nepri-liko. Pomisliti je treba, da se bodo odslej vse prijave za nove legitimacije koncentrirale v ministrstvu, ki sigurno nima podatkov o tem, kdo ima pravico in kdo ne? Pošiljati bo treba overovljene prepise dokumentov in zopet posebej denar za legitimacije, kar bo zvezano s stroški, ki jih bodo imeli invalidi po nepotrebnem. Največji kaos pa lahko nastane s tem, ker se bo naenkrat zbralo veliko število legitimacij iz vseh strani, posebno ob koncu leta za podaljšanje in je vprašanje, kdaj bodo mogle biti podaljšane. Do sedaj so invalidi vse to opravili pri pristojnih finančnih direkcijah, pa še tam je bilo treba včasih čakati, posebno na izdelavo novih železniških legitimacij, ki so poleg drugih za aktivne drž. uslužbence in upokojence napravile mnogo dela železniškim direkcijam. Ako pa se bo sedaj samo pri ministrstvu in železniški direkciji v Beogradu koncentriralo na tisoče in tisoče naročil, smemo misliti, da jih invalidi dolgo ne bodo dobili. Zato apeliramo na g. ministra za promet, da to naredbo glede izdajanja in podaljševanja legitimacij spremeni tako, da bodo zopet podaljševale invalidske železniške legitimacije finančne direkcije, nove pa izdajale vse pristojne železniške direkcije. Protezna delavnica dobila podporo Stanju naše Protezne delavnice v Ljubljani je začasno pomagano, ker je pred kratkim dobila od Ministrstva so-jcialne politike in narodnega zdravja in sicer iz narodnega invalidskega fonda podporo v znesku 100.000 Din. Prvotno je mislila vpeljati dnevne nadure, po želji in intervenciji Oblastnega odbora pa je ta vsota rezervirana za redno poslovanje vse dni v tednu tako, da je Protezna delavnica vpeljala zopet redno delo tudi v četrtkih, petkih in sobotah, dokler bodo trajala sredstva. Po naših informacijah ta subvencija še ne bo zadostovala za celo budžetsko leto poleg rednega budžeta, ki je pre- Nova naredba za olajšavo pri železniški vožnji majhen, zato bo treba še nadaljne podpore. Zato že danes apeliramo na g. ministra socijalne politike in narodnega zdravja,: da izvoli podpreti Protezno delavnico v toliki meri, kolikor neob-hodno potrebuje za neomejeno poslovanje in nabavke. Ne želimo, da bi se kar naenkrat zopet znašli pred omejitvijo v Protezni delavnici med tem, ko naši invalidi-protezarji tako težko čakajo na proteze in popravila, brez katerih jim ni mogoče hoditi in izvrševati poslov. Za bodoči budžet pa želimo, da za stvarne potrebe ne sme manjkati kreditov, ker za zdravstvo invalidov vendar ne sme biti nobene krize. Invalide protezarje obveščamo, da sedaj na poziv Protezne delavnice lahko prihajajo vsak delavni dan v Ljubljano, do event. nadaljne spremembe, katere pa si ne želimo. Obračun in žrebanje Swepstaka Središnji odbor objavlja na podlagi načrta, odobrenega od ministrstva za kmetijstvo št. 72.127 od 24. oktobra 1934 interesentom poročilo in obračun drugega jugosl. Swepstaka. Prodanih je bilo 56.000 srečk, za katere je bilo prejetega 500.000 Din. Ves svoj pripadek 25% od celokupne vsote je Središnji odbor poklonil za premije, da jih je povečal. Izvedba drugega Swepstaka je zahtevala 150.000 Din stroškov, od česar znašajo samo poštnine 50.000 Din. Definitiven obračun bo predložen pristojnemu ministrstvu in Drž. razredni loteriji. Glavno žrebanje se je vršilo 23. junija in 2. julija 1935 pod kontrolo pristojnih državnih organov komisije 5 članov UVI; Donavskega kola jahačev, U. r. v. i. in pred mnogimi lastniki srečk. Glavno premijo je dobila na konja »Veshik« srečka št. 88.583 v skupnem znesku 105.000 Din. Drugo premijo na konja »Meraklija« srečka 137.703 v skupnem znesku 52.500 Din. Tretjo premijo na konja »Ljubljanka« srečka 80398 v skupnem znesku 17.500 Din. Ostalih 46 dobitkov po 500 Din so dobile srečke: 021112 027014 027837 028106 033290 034102 036296 037766 042396 043030 043659 048121 061104 069265 070171 072547 074578 086660 088105 089074 096423 100493 107077 108236 111359 113659 116212 118982 123019 128040 128564 137840 138942 139369 143648 149335 151965 155155 158859 160179 164729 168940 179224 187585 198360 199778. Dne 2. julija so dobile po 500 Din srečke 000116 000377 000567 001798 001954 002911 004937 007969 008603 009867 011919 013789 014561 017119 019985 021322 022916 025602 029264 031710 033507 034133 035995 038004 041448 043869 045802 048887 050781 051942 052454 055466 056512 058952 060737 062997 065585 067469 069147 073873 074441 075419 077223 079263 001239 002595 005549 007147 008405 010668 012767 013638 016595 018352 020563 021876 023276 026518 029324 031379 034601 034350 036421 039410 041175 043897 046322 049402 050222 052893 053506 055018 057402 058111 061020 062299 066438 067799 070973 073232 074480 076521 077675 079022 002810 003939 005294 008029 008310 010732 012029 013162 016260 018744 020827 022746 023133 027449 029975 031411 034127 035369 036383 041515 042055 043956 046386 049500 050081 052833 053963 055643 057603 058800 061974 063061 066066 069205 070517 073007 075374 076633 078624 081262 002189 004218 006573 008605 009829 010856 012048 014903 017447 019421 021957 022334 023113 027598 030593 032351 034529 035074 037722 041862 042458 045076 047397 049671 051434 052875 053735 055301 057527 059757 061307 065047 066497 069171 070188 073759 075872 077913 078059 082105 002106 004093 007967 008056 009767 011788 012841 014459 017755 019030 021002 022881 024560 028173 030293 032717 034228 035284 037454 041950 042009 045634 048634 050844 051753 052516 054590 056953 058767 060285 062492 065654 066005 069978 071838 074868 075620 077674 079561 082113 083868 086158 089858 090585 094871 095729 097900 099381 102226 105006 107766 109217 110308 113978 116845 117645 120202 120864 121979 122062 124727 126819 127804 130778 133727 135068 137502 138614 141545 142140 142460 143071 143697 145520 148510 150785 151909 153942 154332 156899 159434 160840 163693 164295 167194 169498 084016 086279 089899 090379 094683 095192 097083 101857 102979 106858 108355 109085 110020 114539 116894 117710 120925 120364 121267 122162 124644 126190 127292 131203 134862 136935 137059 139110 141276 142229 142463 143179 144762 145665 149683 150609 152532 153725 154809 157755 159942 160197 163936 165603 167522 169534 085564 087601 090929 091539 094102 095534 098103 101236 104280 107531 108253 110379 111895 115441 116065 118150 120284 121887 121903 122963 125304 126655 128687 131437 134824 136453 137427 140867 141660 142198 142860 143918 144101 145445 149947 150862 152415 153444 155225 158182 160843 162144 164669 166630 168341 169862 085657 088947 090931 092193 094212 096793 098004 101223 104201 107747 108118 110729 112111 115270 117496 119292 120462 121091 122979 123160 125558 127531 129711 133900 135356 137176 138930 140041 142634 142827 142927 143252 144920 147453 149891 151823 152662 154089 156310 158422 160536 162887 164353 167908 168691 170490 085843 089998 090605 092641 095665 096290 099226 102441 105327 107119 108726 110287 112706 115009 117983 119416 120884 121534 122806 123850 125377 127528 129720 133861 135300 137347 138191 141001 142116 142109 143663 143910 144114 147166 150687 151453 152828 154474 156165 159741 160793 163004 164217 167653 169699 171945 171251 172054 174015 179401 181592 182420 184263 186914 188627 191120 195860 195957 197463 199569. 171333 173596 175913 180873 181596 182670 184534 187919 188391 191987 192042 196703 198155 171049 174268 175735 180950 182542 183230 184175 187092 189939 191500 194055 196761 198016 172251 174150 178321 180980 182139 183797 184773 188501 189967 192554 195630 196759 198771 172042 174183 178630 181255 182951 184116 185494 188417 190267 192428 195061 197395 199013 bodoči Utešnjene dobitke za »Tretji Jugosloveski Sweepstak« je dobilo 1000 srečk: od 000351—000375 000401-000425 011326—011350 016401-016425 025726-025750 030651—030675 032776—032800 038651-038675 041176-041200 044376—044400 055926—055950 063151—063175 082126—082150 084526—084550 087676—087700 101926—101950 132626—132650 147126—147150 175851—175875 189926—189950 194776—194800. 005951—005975 014551—014575 018176-018200 030251—030275 031976-032000 038626-038650 039101—039125 042631—042675 044526—044550 059176—059200 080851—080875 083401—083425 087026—087050 096226—096250 114151—114175 136626—136650 155626—155650 175951—175975 191651—191675 Izdajanje dobitkov se vrši od 10. julija 1935 naprej v pisarni Sweepstaka v Beogradu, Kralja Ferdinanda ul. 2, vsak dan od 9. do 13. ure. Srečke je treba poslati s priporočenim pismom z označbo točnega naslova lastnika zadete srečke. Po preteku 3 mesecev srečke zapadejo. Spremembe dobimo Pred zaključkom lista smo dobili od Središnjega odbora brzojav, pa tudi naši dnevniki so prinesli za nas razveseljivo vest, da je vlada dobila pooblastilo z zakonom o dvanajstinah, da more potom uredbe sprejeti spremembe in dopolnitve invalidskega zakona iz leta 1929. S tem smo dobili neko gotovost, da bodo tako dolgo in težko pričakovane spremembe vendar sprejete. Že dve leti se to vprašanje odlaga, delali so se načrti, iskala se je finančna podlaga, a vendar sprememb ni bilo. Zakaj ne, zato ker ni bilo prave volje. Hvaležni moramo biti sedanji vladi, da je takoj ob početku pokazala pozitivno dejstvo, ko je v finančnem zakonu, ko je predpogoj in podlaga za zboljšanje invalidskega zakona predvidela možnost za spremembo. Brez finančne podlage bi se ne dalo nič zboljšati in ta pa je sedaj zasigurana. Prepričani smo sedaj, ko je pot za nov invalidski zakon odprta, da ne bomo dolgo čakali nanj. Vprašanje pa je samo še, kakšne bodo nameravane spremembe? Nek načrt je izdelan še po naročilu prejšnjih vlad in je bilo tudi sporočeno, da je zakonodajni odbor nanj pristal. Znano je, da dotične spremembe še nikakor ne bodo zadostne, vendar pa bi popravile najhujše krivice vojnim žrtvam posebno tistim, katerim je invalidski zakon iz leta 1929 odvzel vse pravice. Želimo, da bi sedanja vlada, ki je pokazala za nas veliko razumevanje in plemenito gesto, invalidsko i vprašanje zares primerno in zadostno zboljšala ta-o, da bodo naše vojne žrtve dobile vsaj najnujnejšo in najpotrebnejšo zaščito. Ako se primerja poprejšnje izdatke za invalidsko oskrbo s sedanjimi in prejšnjo zaščito z današnjo, ki jo je vstvaril invalidski zakon iz leta 1929, moramo pričakovati z izdatnim zboljšanjem skoro le to, kar smo prav za prav že imeli. Ako se popravi le to socijalno krivico, bomo že zadovoljni. Ker imamo lahko najboljše upe od predvidene revizije, je naša velika želja, da bi se končni načrt sprememb določil s sodelovanjem najširšega zastopstva izkušenih sodelavcev iz vrst našega udruženja, ker le ti lahko pokažejo pravo in najuspešnejšo rešitev. Mi smo prepričani, da se da invalidsko vprašanje na veliko načinov bolje urediti brez veliko večjih izdatkov s pritegnitvijo zaščite v javnih življenjskih gmotnih socijalnih eksistenčnih vprašanjih, kjer sedlaj invalidi ne uživajo nobene zaščite. Zato apeliramo na merodajne faktorje, da naj se to vprašanje temeljito pretrese, da bo započeto delo rodilo zaželjene uspehe in pomirjenje v vrstah vojnih žrtev. Novi ljudje, novi upi Preokret v državni politiki, nova vlada, več svoboščin, vzbujajo tudi nam vojnim žrtvam nove upe. Morda bo vendar sedaj nekaj več storjenega za rešitev invalidskega vprašanja, morda vendar nas sedaj ne bodo pustili pozabljene in nam dali novi, izboljšani invalidski zakon. Taki upi vstajajo v nas in naše oči se obračajo na Narodno skupščino, da spregovori svojo odločno besedo in reši invalidsko vprašanje v zadovoljstvo vsem vojnim žrtvam Jugoslavije. Dva problema se stavljata na mizo Ministrstva socialne politike in narodnega zdravja, na mizo Ministrstva financ in na kateder predsednika Narodne skupščine. In ta dva problema sta: 1. Kako živijo vojne žrtve, ki jih je priznal Invalidski zakon iz leta 1929? 2. Kaj je s tistimi vojnimi žrtvami, katerih ta zakon ni priznal? Ce bi se nas hotelo poslušati, mi bi na oba ta vprašanja lahko odgovorili z vso odločnostjo: »V BEDI.« Razlika je samo v toliko, da I. in II. kategorija priznanih vojnih žrtev živi relativno dobro, če smemo rabiti to besedo za ljudi, ki so pohabljeni do skrajnosti. Ostale priznane vojne žrtve živijo v bedi, v pozabljenosti, v obupu. Nepriznane vojne žrtve po Invalidskem zakonu iz leta 1929 žive istotako v strašni bedi, ali za 70 odstotkov večji od priznanih vojnih žrtev. Ta položaj vojnih žrtev je znan tudi preko mej Jugoslavije. Da je tako, se prav nič ne čudimo. Kajti znana nam je nerednost političnih strank v preteklosti, kakor tudi njihova jalova borba, ki ni prinesla nobenih dobrin državi, najmanje pa našim vojnim žrtvam. In zato upamo, vsaj sedaj upamo, da je nastopil čas renesanse za vse, pa tudi za naše vojne žrtve, katerim poleg priznanja in hvaležnosti dolguje država tudi i, materijalno pomoč. Zato smo ukrenila, da izvedo poslanci sedanje narodne skupščine, kakšen je ta invalidski problem, da je ta problem pereč ne samo v interesu narodne odbrane, temveč tudi v interesu narodne morale in narodnega gospodarstva, da se čimpreje reši in to povoljno za vojne žrtve. Vojne žrtve so tu, vojne žrtve so še žive in zato se ne more še dalje trpeti ta veliki greh, da bi se to vprašanje pustilo v nemar. Mi verujemo v nove ljudi, ki so sedli h krmilu države. Naj nas ta vera ne ogoljufa, naj nas ti upi ne prevarijo. Mi vsi pa, ki smo na bojnih poljanah prelivali kri, umirali, trpeli, da je vstala naša Jugoslavija, pa se strnimo v našo fronto Udruženja vojnih invalidov še tesneje, bodimo glasni s svojimi zahtevami, da se v vsakdanjem šumu in kriku ne presliši naš glas. Važne tekoče zadeve V zadnjem času se sicer pripravlja veliko delo, t. j. spremembe invalidskega zakona, poleg tega smo imeli tudi važne druge intervencije, o katerih poročamo v posebnih člankih tako, da je za našo stalno rubriko to pot že malo ostalo, vendar pa hočemo naše organizacije in čitatelje obvestiti v sledečem: 1. Načrt pravil je v tej številki objavljen do konca. Po sklepu oblastnega občnega zbora sedaj lahko organizacije pravila pravočasno predelajo in pošljejo svoje eventuelne predloge. Predlogi naj bodo vsaj do konca avgusta t. 1. dostavljeni Oblastnemu odboru, da jih bo mogel uporabiti za kongres. 2. Invalidski kongres je predviden okoli 20. septembra t. 1. v novem invalidskem domu v Beogradu. Isti čas se vrši tudi otvoritev invalidskega doma in odkritje spomenika Blagopokojnemu Viteškemu kralju, ki bo postavljen pred invalidskim domom. Obenem pa se vrši tudi kongres internacijonalnih bojevniških organizacij v Beogradu tako, da bo precejšnja udeležba tudi iz inozemstva. Natančnejših navodil in programa Središnji odbor še ni izdal, vsekako pa mislimo na precejšnjo udeležbo tudi naših invalidov. 3. Pri Sweepstaku, kolikor smo kontrolirali, je par srečk v naši banovini zadelo. 4. Finančna direkcija je ustavila podaljšanje in izdajanje invalidskih železniških legitimacij z ozirom na novo naredbo prometnega ministrstva, ki jo danes objavljamo. Kolikor je bilo Oblastnemu odboru poslanih legitimacij v času spremembe, jih je dobil nazaj, sedaj pa bodo malo počakale, dokler se zadeva ne razčisti. Seveda je Oblastni odbor interveniral na spremembo nove naredbe. Naše gibanje člani in članice Krajevnega odbora U. V. I. v Ljubljani se obveščajo, da se sprejemajo naročila za premog v društveni pisarni (Št. Peterska vojašnica) vsak ponedeljek, sredo in četrtek med uradnimi urami od 9. do 1. pop. Krajevni odbor udruženja vojnih invalidov v Metliki opozarja vse svoje člane in članice, da se bodo do nadalj-nega vršile redne odborove seje vsako prvo nedeljo v mesecu ob 9. uri v šoli v Metliki. Ako pade prvega na nedeljo, pa isto nedeljo. Opozarjajo se člani in članice, da če bodo imeli kakšne želje, naj se zglase vedno na dan seje pri odboru. Razvitje invalidske zastave v Karlovcu. V nedeljo dne 21. t. m. bo Oblastni odbor v Karlovcu razvil svojo invalidsko zastavo. Od Oblastnega odbora iz Ljubljane se vdeležita predsednik in podpredsednik, iz Maribora tudi 2 delegata, pričakovati pa je invalidske udeležbe iz Črnomlja, Metlike in drugih bližnjih krajev. Vojna sirota, stara 15 let, prosi za mesto trgovske učenke kje na deželi, kjer bi imela vso oskrbo v hiši. Je zdrava in močna in bi eventuelno v prostih urah pomagala tudi v gospodinjstvu. Prijazne ponudbe prosim na naslov: Urankar Anica, Jarše 58 p. Moste pri Ljubljani. Za spomenik Blagopokojnega Viteškega kralja Aleksandra L so darovali naši Krajevni odbori sledeče vsote: Mokronog 43.50 Din, Ptuj 200 Din, Maribor 200 Din, Šoštanj 100 Din, Novo mesto 50 Din, Brežice 50 Din, Slovenska Bistrica 8 Din, Zagorje 75 Din, Črnomelj 100 Din, Velika Polana 50 Din, Dolenja Lendava 50 Din, Selca nad Škofjo loko 25 Din, Ljubljana 200 Din, skupaj 1151 dinarjev 50 p. Ptuj. — Članstvo tuk. Krajevnega odbora se obvešča, da so do sedaj predložene železniške legitimacije in za nekatere člane in članice naročene članske knjižice prispele in jih radi tega, ker so nam tukaj v napotju, pozivamo, da jih pridejo takoj, ali čimprej dvigniti, in sicer: po železniške legitimacije: Matečko Peter, Pihler Ignacij, Plajn-šek Ivan, Kolednik Andrej, Plohl Tomaž, Macun Franc, Sel Ivan, Petek Franc, Požar Štefan, Rižnar Franc, Gabrovec Janez, Senica Alojz, Majcenovič Franc, Kotolenko Anton in Bezjak Ivan iz Muretincev. Po članske knjižice pa: Bezjak Ivan iz Muretincev, Habjanič Ivan, Jakopec Andrej, Kajnih Martin, Matečko Peter, Pepelnjak Franc, Rižnar Franc, Širovnik Janez, Topolovec Jurij, Trofenik Ignacij, Žnidarič Franc, Klajnšek Marija, Kunstek Gera in Skok Ana. Vsaka članska knjižica stane Din 5. Kdor pa želi, da se mu železniška legitimacija, ali članska knjižica pošlje na dom in ker bomo razpošiljali to le v priporočenem pismu, nam mora poslati v pismu in po pošti: za samo železniško legitimacijo Din 5.—, za samo člansko knjižico Din 10.—, a skupaj za železniško legitimacijo in člansko knjižico pa Din 12.—. Istočasno naznanjamo vsem našim članom in članicam, da bomo te dni, t. j. še pred 1. avgustom t. 1. odposlali vsem članom in članicam neke vrste tiskovin, ki jih bo rabil tuk. Krajevni odbor kot statistiko radi pravilnejše razdelitve Božičnih in Velikonočnih podpor, ki jih dobimo vsako leto iz Narodnega Invalidnega fonda, da jih takoj izpolnijo in pustijo pri svoji občini v kateri stalno bivajo, potrditi in nato nemudoma semkaj vrnejo, bodisi osebno, bodisi po pošti. Za vsako tiskovino bo treba plačati Din 1.50. Te tiskovine, ki morajo biti natančno in čitljivo izpolnjene tako, kot je tam rečeno, se lahko vrne tudi po pošti, mora se pa obenem priložiti tudi zä kritje stroškov znamka za Din 1.50. Eno znamko za Din 1.50 pa je treba nalepiti na kuverto in na hrbtu napisati naslov, kdo je pismo odposlal. Nezadostno frankirana pisma se ne sprejmejo! Kjer pa ne bo, poleg tiskovine priložena znamka za Din 1.50, se je ne bo vzelo v poštev. Krajevni odbor Udruž. vojnih invalidov v Ptuju. Še en odgovor na resolucijo. Uprava drž. monopola kraljevine Jugoslavije je sporočila pod št. 20472 od 7. junija 1935 sledeče: Glavnemu oddelku fin. kontrole v Ljubljani levi breg. Sporočite Udruženju vojnih invalidov v Ljubljani po točki 3 in 4 priložene resolucije, da se pravilnik za maloprodajo tobaka nahaja v redakciji in da bo tudi isti poleg zakona o drž. monopolu predvideval za invalide prvenstvo za dobivanje dovoljenj maloprodaje tobaka. Revizija obstoječih trafik se ne more sedaj izvesti v interesu fiskalnih dohodkov in v interesu kupovalcev, pač pa bo mogoča event. šele na podlagi novega pravilnika. Pripominja se, da se o priliki podeljevanja dovoljenj tudi sedaj gleda na prvenstvo invalidov, v kolikor jih je v poedinih slučajev reflektantov za maloprodajo tobaka. Pravila Udruženla vojnih invalidov (Nadaljevanje.) (Ker Krajevni odbori nimajo pravil Sre-dišnjega odbora, objavljamo nadaljne točke v celoti in ne samo one, ki so spremenjene.) XI. Središnji odbor. Čl. 43. Središnji odbor je ožji in širši. Ožji odbor tvorijo predsednik, 9 članov in 5 . namestnikov upravnega in 5 članov ter 3 namestniki nadzornega odbora. Ožji središnji odbor je vrhovna uprava in nadzorna oblast nad vsemi organizacijami udruženja. Tudi je predstavnik udruženja. Na čelu upravnega odbora je predsednik, ki je obenem predsednik udruženja, njegov predstavnik in pooblaščenec udruženja pred vsemi oblastmi v državi. Ožji središnji odbor voli samo kongres po teh pravilih na vsako drugo leto. Čl. 44. Središnjemu odboru so podrejeni vsi 0rgani in člani udruženja, ki pod njegovim nadzorstvom in njegovih navodilih izvršujejo svoje delo v smislu teh pravil. Delo središnjega odbora spada pod nadzorstvo kongresa. Direktivo za delo dobiva od širšega središnjega odbora. Čl. 45. Predsednik in člani ožjega središnjega odbora morajo stanovati v Beogradu. V udruženju sme obstojati samo en ožji središnji odbor. Čl. 46. Širši središnji odbor tvorita ožj;i srednji odbor in po en delegat oblastnih od-borov, izvoljen na oblastni skupščini, širši Središnji odbor je direktivni organ središ-''joga odbora. Soja širšega središnjega odbora je ve- lja vna, ako je na njej navzoča nadpolo-l'čna večina pripadajočih delegatov. Od-°cbe se sprejemajo z navadno večino. ^eia seiam prisostvujejo tudi člani k zornega odbora ožjega središnjega od-°ra> brez pravice glasovanja. Čl. 47. ^ Dolžnosti ožjega središnjega odbora 1. da pod zakonito odgovornostjo upravlja celokupno imovino in vse sklade udruženja, 2. da se zanima in podvzema korake za popolno izvajanje in vporabljanje invalidskega zakona, 3. da deluje na popravku invalidskega zakona v smislu potreb vojnih žrtev. 4. da upravlja invalidski dom, njegove dohodke in izdatke in predpisuje pravilnike za notranje delo, 5. da izvršuje vse odločbe kongresa in deluje v soglasju s širšim središnjim odborom, 6. da obvešča širši središnji odbor q svojem delu za pretekli čas in mu predlaga bilanco, 7. da sestavlja budžet celega udruženja in stavi predlog širšemu središnjemu odboru in kongresu za odobritev, 8. da pregleduje delo oblastnih odborov in v slučaju nepravilnosti podvzema zakonite korake. Te preglede vrši središnji odbor preko svojih odposlancev, kadar se pokaže potreba. Dnevnice teh odposlancev odreja središnji odbor, ako jih on pošilja, ali pa dotični odbori, ki jih zahtevajo, 9. da pregleduje in odobrava budžete oblastnih odborov, 10. da daje rešenja v slučaju nesporazuma med krajevnimi in oblastnimi odbori v vprašanjih organizacije. Rešenja ožjega središnjega odbora so izvršljiva, 11. da pregleduje letne račune oblastnih odborov in v slučaju nepravilnosti podvzema zakonite mere, 12. da sestavlja vsakoletne bilance in jih predlaga v pregled širšemu središnjemu odboru in kongresu v odobrenje. Letne bilance se objavljajo v organu udruženja, 13. da se zanima za izvrševanje teh pravil, 14. da urejuje glasilo udruženja, 15. da vodi kartoteko članov, 16. da sklicuje vsake dve leti redni kongres po teh pravilih, 17. da na vsakih 6 mesecev, ali po potrebi tudi pogosteje sklicuje seje širšega središnjega odbora na dneve, katere odredi, 18. da predpisuje potrebne pravilnike, 19. da se zanima za zgradbo in po materijalnih možnostih tudi sam gradi zdravilišča po toplicah in klimatičnih krajih za zdravljenje in oporo svojih članov, 20. da v slučaju potrebe tolmači odredbe pravil. Čl. 48. Ožji Središnji odbor ima seje po potrebi. Seje upravnega odbora sklicuje predsednik upravnega odbora, nadzornega pa predsednik nadzornega odbora. Seja je sklepčna kadar je na njej navzoča nadpolovična večina članov in namestnikov. Vsak član ožjega središnjega odbora je dolžan prihajati k sejam. Kdor ne pride zaporedoma na 3 seje in ne opraviči izostankov se smatra, da je prenehal biti član središnjega odbora. Na njegovo mesto stopi namestnik po vrsti izvolitve. Odločbe središnjega odbora se sprejemajo s prosto večino glasov. V slučaju enakega števila glasov odloča predsednikov glas. V slučaju važnih nesporazumljenj ima vsak član odbora pravico zapisniško oddvojiti svoje mnenje, toda delo odbora mora ostati v vsakem slučaju interna stvar udruženja. V slučaju, da se vsled ostavke ali drugih slučajev število članov ožjega središnjega odbora zmanjša nad polovico, ter se izčrpajo namestniki, je dolžnost središnjega odbora sklicati širši središnji odbor radi popolnitve ožjega središnjega odbora do prvega kongresa, ako razlogi niso resnejšega značaja, kar oceni širši središnji odbor. Čl. 49. Dolžnosti in pravice širšega središnjega odbora so: 1. da daje direktive za delo ožjemu središnjemu odboru, 2. da pazi kot kontrolna oblast, da se delo ožjega središnjega odbora vrši po odredbah pravil in po sklepih kongresa, 3. da stavlja svoje pripombe in zahteva potrebne popravke k delu ožjega središnjega odbora, 4. da sprejema odločbe v vprašanju udruženja, držeč se odločb kongresa, 5. da pregleduje in odobrava budžet za prihodnje leto rednega trajanja mandata središnjega odbora, da odobrava ali odklanja poročilo o delu za pretekli čas in v slučaju nepravilnosti podvzame potrebne ukrepe za odpravo nepravilnosti in v zaščito imovine, 6. da odobrava izredne izdatke, ki niso predvideni po budžetu, pa so potrebni in nujnega značaja, 7. da izbere za vsako plenarno sejo finančni odbor od 3 oseb za pregled finančnega poslovanja ožjega središnjega odbora za preteklo dobo, kateri o stanju pismeno poroča plenumu s svojim predlogom. Odbor 3 oseb se sestaja štiri dni pred sklicanimi plenarnimi sejami na račun središnjega odbora. Ta odbor se voli vedno na predidočem plenumu. Čl. 50. Dolžnosti in pravice predsednika središnjega odbora so: 1. da v vseh prilikah predstavlja udruženje in v njegovem imenu podvzema vse, kar je v njegovem interesu toda v sporazumu in s pomočjo središnjega odbora, 2. da upravlja telokupno delo v udruženju in vodi nadzorstvo nad delom osob-ja v središnjem odboru, 3. da sprejema in odpušča vse osobje, kateremu središnji odbor odreja plače. To osobje mu je disciplinsko podrejeno in ima pravico kaznovanja z odvzemom plače do 15 dni. Proti odločbi o kaznovanju ima osobje pravico pritožbe na širši središnji odbor, njegova odločba pa je izvršljiva, 4. da sklicuje seje upravnega odbora in jih vodi, 5. da otvarja in predseduje sejam širšega središnjega odbora, 6. da odreja izplačila v mejah budžeta in podpisuje račune skupno z blagajnikom, 7- da daje za vsa nujna izplačila do 500 Din samostojna naročila, za katera mora zahtevati naknadno odobrenje ožjega središnjega odbora, 8. da podpisuje vse akte ožjega središnjega odbora, 9. predsednik ima pravico na vsoto za stroške, katero mu odreja kongres. Čl. 51. Dolžnosti in pravice podpredsednika so: 1. da zastopa predsednika kadar je od- soten. V slučaju ako je tudi podpredsednik zadržan zastopati predsednika, odredi predsednik v sporazumu z ožjim odborom enega člana, ki ga zastopa, o čemui obvesti vse oblastne odbore. Čl. 52. Dolžnosti in pravice generalnega tajnika so: 1. da vodi vse administrativne posle ter v sporazumu s predsednikom odpravlja vse zadržke za pravilno delo v pisarnah središnjega odbora, 2. da sopodpisuje vse akte središnjega odbora izvzemši finančne, katere sopodpisuje blagajnik, 3. da vodi zapisnike sej ožjega in širšega središnjega odbora ter jih objavlja po potrebi v glasilu udruženja. Pri širšem središnjem odboru in kongresu se vodi stenografske zapisnike, 4. da pri vsem pomaga predsedniku, Generalni tajnik središnjega odbora mora biti član istega. On je plačana oseba, honorar pa mu določa širši središnji odbor, ki ga tudi izbere. Za opravljanje administrativnih poslov udruženja in invalidskega doma se ustanovi položaj administrativnega tajnika, plačanega uradnika, ki mora biti iz vrst vojnih žrtev. Čl. 53. Dolžnosti in pravice blagajnika so: 1. da pod zakonito odgovornostjo vodi blagajno udruženja in nadzor nad vsemi posli finančnega značaja, 2. da sopodpisuje vso finančno korespondenco, 3. da v sporazumu s predsednikom vodi ekonomsko in finančno stran udruženja ter se zanima za njeno pravilno izvedbo, 4. da sestavlja budžete središnjega odbora, 5. da vrši vsa izplačila po odločbah upravnega odbora in po nalogu predsed-nika-naredbodavca, 6. da prisostvuje sejam ožjega in širšega središnjega odbora in kongresom radi pojasnil v blagajniških poslih, 7. da sestavlja bilance s pregledi imovinskoga stanja udruženja, 8. da položi kavcijo v znesku 100.000 Din v gotovini, hipoteki ali državnih papirjih po borznem tečaju. Kot pomožna moč se doda blagajničnemu odseku strokovni knjigovodja. V blagajni središnjega odbora se lahko zadržuje gotovine za redno potrebo do 10.000 Din. Čl. 54. Dolžnosti in pravice članov upravnega odbora so: 1. da v sporazumu s predsednikom pod-vzemajo vse, kar bi služilo za močnejši in hitrejši razvoj udruženja, 2. da pri vsem pomagajo predsedniku, 3. da z največjim zanimanjem čuvajo ugled udruženja in energično odklanjajo vse, kar bi škodovalo njegovemu ugledu, 4. /da prisostvujejo sejam ožjega in širšega središnjega odbora, 5. da odobravajo potrebne izdatke v mejah budžeta, 6. da s koristnim delom služijo udruženju, delujoč z vsemi silami, da bo od-odgovarjalo svojemu namenu, 7. položaj članov upravnega odbora je časten. Dolžnosti in pravice članov prenehajo, če podado ostavko, o katere uvažavanju se dotične obvešča pismeno. Čl. 55. Dolžnosti in pravice članov nadzornega odbora so: 1. da nadzorujejo upravljanje celokupne imovine udruženja in prejemajo za to nase polno moralno in materijalno odgovornost, 2. da nadzorujejo pravilno finančno organizacijo udruženja in dajejo v to svrho potrebna navodila blagajniku preko predsednika, 3. da odpravljajo vse zapreke k pravilnemu finančnemu poslovanju udruženja, 4. da v slučaju nepravilnosti in zlorab, podvzamejo vse potrebno v zaščito imovine udruženja, 5. da v slučaju velike, neodklonljive nepravilnosti ali zlorabe pri delu upravnega odbora v materijalnem oziru, pod-vzemajo zakonite korake za varovanje interesov udruženja. Nadzorni odbor lahko v neodložljivi potrebi skliče izredni kongres v teku 30 dni od ustavitve dela in objavi njegovo sklicanje v glasilu udruženja ter nosi za to polno moralno in materijalno odgovornost, 6. da vsak mesec pregledajo knjige in blagajno udruženja, pravilnost potrdijo, nepravilnost pa ugotove zahtevajoči popravila, ako so mogoča, 7. da prisostvujejo sejam širšega središnjega odbora, brez pravice glasovanja in dajejo svoja poročila o imovinskem stanju udruženja, 8. da podpisujejo letne bilance udruženja, 9. da podajajo kongresom svoja poročila. Cl. 56. Vse delo, ki se opravlja v udruženju ali po predvidenih forumih, je interna' stvar udruženja. O delu daje samo predsedstvo poročila in komunikeje. XII. Kongresi. CL 57. Vsedržavni invalidski kongres more biti redni ali izredni. Redni kongres se vrši vsako drugo leto o Binkoštih. Kongresi so redno v Beogradu v domu vojnih invalidov Kralja Aleksandra I. ako sam kongres ali širši središnji odbor ne odredi drugače. Izredni kongres se vrši, kadar ga središnji upravni ali nadzorni odbor skliče, ali kadar ga po zahtevi nad-polovične večine oblastnih odborov skliče Središnji odbor. V slučaju ako središnji odbor ne skliče izrednega kongresa v teku enega meseca od sprejema zahteve oblastnih odborov, ga skličejo oni neodvisno od središnjega odbora, za kar nosijo polno odgovornost. Ravnotako sklicuje tudi nadzorni odbor središnjega odbora in širši središnji odbor (glej čl. 48 teh pravil). Redni in izredni kongres tvorijo delegati in njihovi namestniki, izvoljeni na oblastnih skupščinah po teh pravilih. Vsak delegat ima pravico samo na en glas. Delegati morajo imeti pooblastila podpisana od predsednikov in tajnikov oblastnih odborov in opremljena s pečati. Overovljene prepise zapisnikov skupščin, na katerih so izvoljeni delegati, mora pribaviti središnji odbor in jih staviti na razpolago verifikacijskemu odboru. Člani ožjega središnjega odbora prisostvujejo kongresu brez pravice glasovanja. Tudi nimajo pravice glasovati člani širšega središnjega odbora, lahko pa so delegati eni ali drugi, ako so izvoljeni na skupščinah po teh pravilih. Na kongresu so navzoči blagajnik središnjega odbora, urednik lista brez pravice glasovanja ter tehnično osobje, kolikor ga je potreba. Čl. 58. Kongres se sklicuje s pismenim pozivom preko oblastnih odborov in preko ostalih listov v prestolici in pokrajinah. To sklicanje z ugotovljenim dnevnim redom, se ima objaviti najkasneje mesec dni poprej. Čl. 59. Redni ali izredni kongres otvarja predsednik središnjega odbora, ako pa je sklican od strani nadzornega odbora, ga otvarja predsednik nadzornega odbora. Ako sklicuje oblastni odbori izredni kongres, ga otvarja eden od predsednikov oblastnih odborov. Vsak kongres se po otvoritvi konstituira in sicer izbere predsednika in njegovega namestnika, 2. tajnika za vodenje zapisnika, ki imata pravico do nagrade, katero jima odredi kongres in 3 overova-telje zapisnika, ki so obenem števci glasov. Ko se kongres konstituira, se izvoli verifikacijski odbor 5 članov, ki pregledajo pooblastila delegatov. Verifikacija se vrši po teh pravilih: vpiše delegate v spisek, sestavi zapisnik in ga s poročilom poda kongresu. Kongres je pravnovelja-ven, ako je na njem navzoča nadpolovič-na večina delegatov oblastnih odborov. Oblastni odbori so dolžni mesec dni pred kongresom obvestiti središnji odbor, ako bodo njihovi delegati prisostvovali kongresu. Ako središnji odbor iz poročil razvidi, da na kongresu ne bo mogoče zadostno število delegatov, odloži kongres, ker mora smatrati, da ni bilo prisotnih dovolj delegatov. V teku enega meseca se skliče drugi kongres, ki sklepa samo o tolikimi delegati, kolikor bo navzočih. Odločbe kongresa se sprejemajo s prosto večino glasov. Na kongresu se glasuje tajno ali javno z vstajanjem ali sedenjem po odločbi kongresa. V slučaju potrebe se po odločbi kongresa glasuje poimensko. Čl. 60. Pred prehodom na dnevni red se izvoli odbor za prošnje in pritožbe od 6 članov oblastni delegatov. Ta odbor pregleda prošnje in pritožbe ter predloge odstopljene kongresu in stavi po njih kongresu svoje predloge. Vse prošnje, pritožbe in predlogi pb-edincev morajo biti dostavljeni ožjemu središnjemu odboru 30 dni pred kongresom in sicer preko oblastnega odbora. Prošnje, pritožbe in predlogi poedinih odborov in skupščin morajo biti ravnotako dostavljeni sl-edišnjemu odboru 30 dni pred kongresom potem, ko jih poprej (sprejme odbor, ali skupščina dotičnega odbora z nadpolovično večino glasov. Prejem prošnje, pritožbe ali predloga organa se potrjuje z overovljenim prepisom izvoda iz zapisnika odbora ali skupščine. Čl. 61. Pristojnost vsedržavnega kongresa je: 1. sprejemati ali odklanjati poročilo o delu središnjega odbora, ter sklepni račun o stanju imovine udruženja. Ako je delo opravičeno, daje središnjemu odboru razrešitev, v nasprotnem slučaju pa pod-vzame nadaljne korake, 2. voli predsednika središnjega odbora, 3. voli člane ožjega središnjega odbora z namestniki, 4. sprejema odločbe v vseh vprašanjih udruženja, 5. sklepa o spremembah in dopolnitvah pravil. Radi volitve članov ožjega središnjega odbora izbere kongres kandidacijski odbor iz 10 delegatov oblastnih odborov, ki s predsednikom udruženja predlagajo potrebno število kandidatov za ožji središnji odbor. Volitev se vrši s tajnim glasovanjem. Ožji središnji odbor se konstituira na prvi seji in izbere: podpredsednika, nadzorni odbor pa predsednika in tajnika. Tajnik in blagajnik upravnega odbora sta plačani osebi. Plače jima odreja širši središnji odbor na prvi seji takoj po kongresu. Na kongresu se vodi zapisnik, katerega overavata overovatelja zapisnika, podpisujejo pa ga tudi predsednik kongresa in oba tajnika. Zapisnik kongresa z vsemi dokumenti kongresa, se izroči središnjemu odboru. Čl. 62. Postopanje na izrednih kongresih glede konstituiranja je ravnotako kakor na rednih s to razliko, da se na izrednih rešuje samo ono, radi česar so sklicani. XIII. Obči vsedržavni zbor. Čl. 63. Obči vsedržavni zbor sklicuje ožji središnji odbor v soglasju s širšimi radi odločb o izredno važnih vprašanjih občega značaja, kadar zahteva potreba. Vsedržavni zbor tvorijo vsi invalidi in vdove padlih vojakov, ki so člani udruženja. Obči vsedržavni zbor razpravlja samo o vprašanjih, radi katerih je sklican, kar ne spada v delokrog rednih ali izrednih kongresov. Obči vsedržavni zbor se vrši v Beogradu, po potrebi pa v drugem kraju, o čemur odloča širši središnji odbor. Čl. 64. Vsi organi stoje v zvezi s središnjim odborom preko višjih odborov, katerim pripadajo. V vprašanjih, ki prekoračijo delokrog dela oblastnih odborov, se krajevni odbori obračajo na središnji odbor preko svojih oblastnih odborov. Ako višji organ ni pravočasno vpošte-val prošnje ali vloge, ima poedinec ali krajevni odbor pravico obrniti se neposredno na središnji odbor. Proti odločbam višje organizacije se lahko poedinci ali krajevni odbori pritožijo na središnji odbor po pristojnem potu in sicer v vprašanjih organizacije. Odločba središnjega odbora je izvršljiva. XIV. Dohodki. Čl. 65. Središnjemu odboru pripadajo sledeči dohodki: 1. volila njemu namenjena, 2. dohodki lista, 3. državne subvencije, 4. dohodki, katere sam pridobi. Vsi ostali dohodki pripadajo odborom, katerim so namenjeni. Vsak oblastni odbor je na koncu vsakega leta dolžan poslati središnjemu odboru znesek od čistega dohodka v procentih, ki so predvideni po teh pravilih. Krajevni in oblastni odbori se ne morejo baviti z nobenimi trgovskimi posli, brez odobrenja središnjega odbora. Čl. 66. Bilance in budžeti krajevnih in oblastnih odborov se zaključujejo z 31. decembrom vsakega leta do kraja zadnjega meseca pred skupščino ter se pošljejo višjemu organu v odobritev. Poleg budžeta je vsak odbor dolžan poslati višjemu organu pregled računa, v katerem mora biti celotno gibanje dohodkov in izdatkov, kakor tudi stanje imovine za preteklo leto. Letni račun podpisuje upravni in nadzorni odbor. V slučaju, da se morajo tekom leta napraviti izdatki preko odobrenega budžeta, se zahteva pravočasno odobrenje od višjega organa z obrazložitvijo potrebe. Računsko leto se začenja 1. januarja, zaključuje pa 31. decembra vsakega leta. XV. Glasilo udruženja Čl. 67. Udruženje izdaja svoje glasilo »Ratni invalid« kot svoj organ za vzajemno obveščanje, dajanje navodil o delu na okrepitvi udruženja in zaščiti pravic in interesov invalidov. Vsak odbor je dolžan sprejemati list, ga redno predplačevati, obenem pa zbirati čimvečje število naročnikov med invalidskimi vrstami. Glasilo udruženja urejuje urednik z redakcijskim odborom. Urednik je dolžan prisostvovati sejam širšega središnjega odbora in kongresom radi vprašanj invalidskega tiska. Za organizacijo naročnine in administracijo lista se ustanovi pri središnjem odboru odsek za administracijo z administratorjem na čelu, kateri je plačana oseba. Tudi urednik je plačana oseba. Njihove plače odreja ožji središnji odbor in s tem obvešča širši odbor. XVI. Častno razsodišče. Čl. 68. V svrho poravnave vseh sporov med člani in odboru v samem udruženju, da onemogoči razpravljanje teh sporov izven udruženja in se s- tem ohrani bojevniški ugled, se ustanavlja za vse člane in odbore častno razsodišče po sporih v domeni udruženja. Častno razsodišče se ustanovi po oblastnih odborih in pri središnjem odboru. Čl. 69. Pri oblastnih odborih sestavljajo častno razsodišče predsednik in 2 razsodnika, katera izbereta sporni stranki. Člani odbora ne smejo biti razsodniki. Ako je predsednik sporna stranka, ga nadome-stuje odbornik, katerega izbereta razsodnika. V slučaju, ako se razsodnika ne skladata pri postavitvi predsednikovega namestnika, ga izbere odbor na seji. Vse razsodbe se sprejemajo s prosto večino glasov. V slučaju enakosti odloča predsednikov glas. Čl. 70. Vse spore po prijavi katerekoli sporne stranke razsodišče pretehta in po svobodnem prepričanju razsodi. Čl. 71. Za spore, pri katerih častno razsodišče izsledi krivice poedinih članov ali organov, napravljene napram članom ali udruženju, izreče sledeče kazni: 1. opomin, 2. ukor, 3. ograničenje moralne in materijalne podpore za krajši ali daljši čas, 4. lizključitev iz članstva začasno ali za vedno. Za vse spore materijalnega značaja do zneska 500 Din je pristojno častno razsodišče. Vse razsodbe se objavljajo v glasilu udruženja, ako častno razsodišče tako odloči. Čl. 72. Častno razsodišče pri središnjem odboru tvorijo predsednik središnjega odbora in 6 članov razsodnikov, katere volijo sporne stranke. Predsednika v odsotnosti zastopa podpredsednik. Ako je sporna stranka član oblastnega ali središnjega odbora, izbereta vsaka sporna stranka po 3 člane razsodnike, dotični pa sebi predsednika izven teh odborov. Pri enakosti glasov odloča glas predsedujočega. Odločbe častnega razsodišča se sprejmejo potom zapisnikov. Častno razsodišče za predsednika središnjega odbora je širši središnji odbor. Čl. 73. Kdor od članov ali organizacij se ne bi držal teh pravil, navodil in naredb središnjega odbora, ali odločb in naredb svojega višjega odbora, je storil krivico, katera spada pod razsodbo. Kazni izreka višji organ, odnosno organ, katerega naredba se ni izvršila. Kazni postanejo izvršljive, ko jih odobri ožji središnji odbor, ako ni obstojala pritožba. Kazni so: opomin, ukor, izključitev iz članstva, in ukinitev organa. Te kazni se objavljajo v glasilu udruženja. XVII. Prenehanje udruženja. Čl. 74. Udruženje preneha, kadar to odloči obči vsedržavni zbor, ki se radi tega skliče. Za prenehanje mora glasovati na zboru dve tretjine članov udruženja. V slučaju prenehanja se kapital udruženja naloži v Državni hipotekarni banki s tem, da se ima izročiti samo udruženju vojnih invalidov, katero bi se ustanovilo v iste svrhe. V slučaju prenehanja kakega odbora se imovina istega odda v hrambo prvemu višjemu organu, kateri je dolžan naložiti gotovino pri Državni hipotekarni banki ali Poštni hranilnici do obnovitve ali ustanovitve drugega novega odbora, kateremu se imovina odda na razpolago. ČL 75. V udruženje vojnih invalidov Kraljevine Jugoslavije se sprejme kot avtonomna sekcija Udruženje ruskih vojnih invalidov Kraljevine Jugoslavije na čelu s središnjim odborom, katerega sedež je v Beogradu. V svojem notranjem delu se Udruženje ruskih vojnih invalidov v Kraljevini Jugoslaviji upravlja po pravilih, hi jih je potrdilo Ministrstvo socijalne politike in narodnega zdravja in ministrstvo notranjih del. XVIII. Prehodne odredbe. ČL 76. Dosedanje organizacije Udruženja vojnih invalidov s središnjim odborom Srbov, Hrvatov in Slovencev, preidejo z vsemi svojimi organi in imovino v Udruženje vojnih invalidov, družin padlih, umrlih in pogrešanih bojevnikov, njihovih roditeljev in sirot kraljevine Jugoslavije s sedežem središnjega odbora v Beogradu. ČL 77. Oblastni odbori, predvideni po teh pravilih, ki že obstojajo kot taki, ostanejo do prvih rednih skupščin, ki se morajo vršiti po teh pravilih najkasneje do 1. maja 1935. Do sklicanja oblastnih skupščin traja mandat izvoljenih delegatov za kongres in širši središnji odbor. ČL 78. Vsi nekončani spori častnega razsodišča po prejšnjih pravilih preidejo pod pristojnost častnih razsodišč po teh pravilih. ČL 79. Organi udruženja smejo obstojati samo na podlagi teh pravil, njim se morajo prilagoditi vsi dosedanji odbori in udruženja v roku, ki je predviden v teh pravilih. ČL 80. Imovina okražnih in krajevnih odborov ter podružnic po čl. 62 starih pravil se odda oblastnim odborom v dotičnih krajih. Oblastni odbori vodijo imovino teh bivših odborov ter jo vporabljajo samo v korist invalidov iz dotičnih krajev. ČL 81. Ta pravila so sprejeta po pooblastilu desetega rednega kongresa v Dubrovniku z dne 4. julija 1933 in se bo postopalo po njih, kadar jih končno sprejme in odobri tretja plenarna seja širšega središnjega odbora, ki se vrši 26. in 27. junija 1934. Obvezno moč pa dobe, ko jih odobri in potrdi pristojna oblast in veljajo za vse organizacije, predvidene po njih, v celi državi. Izdaja Udruženje vojnih invalidov. OdgO" vorni urednik: Matej Jevak, Miklošičev cesta št. 13. Tiska tiskarna »Slovenija« Ljubljani, predstavnik Albert Kolman.