V Svastalov ,,dekadni računski stroj" in kako se rabi pri poučevanji. V zdanjem stoletji izumela so se jako važna iznajdenja v različnih strokah. Izvestno je, da tudi šola v tem nij zaostala, ampak da je tudi zelo napredovala, kajti marsikateri učitelj trudil se je, da bi sebi in drugim učiteljem olajšal težavno njihovo delo in da bi jim učni uspeh zagotovil v katerem koli predmetu. To nam kažejo razne razstave. Koliko pripravnih učil za ljudske šole je bilo uže na razstavah na ogled razpostavljenih! — Ne samo metode za branje in pisanje, ampak tudi učila za realije in način poučevanja v računstvu, so se v kratkem času jako predrugačila. Pri pouku o računstvu je glavna stvar nazor, kajti brez nazora otroci ne dobe pravih pojmov števil. Učitelj Wiedemann pravi v svoji knjigi, da je treba k uspešnemu računanji treh glavnih točk, in te so: 1) nazor, 2) zopet nazor in 3) še zmiraj nazor. Da pa učitelj vedno nagledno poučuje, mora pri pouku rabiti razne učne pripomočke, s katerimi učence posebno pri številjenji napeljuje, da sami pridejo do potrebnih sklepov in posledkov. Pri številjenji rabimo najraje naravna učila, recimo prste, orehe in lešnike, jabolka, črtalnike, črte i. dr. Zraven teh učil imamo pa tudi uže davno tako imenovani ruski računski stroj. Ta stroj pa zdaj v nekaterih šolah na Češkem izpodriva druga enaka iznajdba. Zove se: »Dekadni računskistroj", kateregaje izurail Ludovik Švastal, učitelj v Žižkovem na češkem. Ta stroj je lesen in urejen za 1., 2. in 3. razred ljudskih šol. ,,Dekadni računski stroj", ki ga je g. izumitelj poslal našemu ,,Slovenskemu učiteljskemu društvu", je narejen le za 1. in 2. razred, in tega oglejmo tedaj bolj na tanko! Nareja se dvoje vrste. Pri eni vrsti je pritrjena nanj deska, na katero se pišejo števila, pri drugi je pa priprava, s katero se stroj pritrdi na šolsko desko in se pod strojem piše na desko. Švastal nam je poslal vsake vrste po enega. Ta stroj z dvema predalčkoma je za 1. razred se številjenjem do 20, ta pa s tremi predalčki za 2. razred se številjenjem do 100. Tema strojema pridjane so tudi šibke (klinci), ki so v zvezke povezane. Stroj za 1. razred ima 2 predala, jednega za jeduice, drugega za desetice. Stroj za 2. razred pa tri, za jednice, za desetice in za stotice. Vsaka šibka kaže jednico. Imam li tu 9 šibek in eno še pridenem, jih imam 10. Te se povežejo v butarico in to je — desetica. Desetice treba je vložiti v predal za desetice. Imam li 9 desetic in pridenein še jedno, jih dobim 10 desetic. Te zopet povijera in tu je stotica. Te pridejo v tretji predalček. Vidi se tu na tanko koliko ima stotica desetic in desetica jednic i. t. d. Ta stroj irna pa zraven tega, da se po njem pojasnuje dekadna sestava števil, tudi to, da se na njem učencem lehko kaže, kako se števila sestavljajo po vrednosti. Uže naš slavni računar dr. vit. Fr. Močnik pravi, da je učence težko navaditi, da prav zapisujejo n. pr. 10 in 11. Razmišljeni učenci tu radi pišejo namesto 11 pa 101. Težavno je tedaj učencu jasno (po dozdanjih učilih) kazati in poočitovati kako višjo vrsto števil. Vse to pa se na Švastalovem stroji učencem lehko igraje pojasnuje. *) Švastalov računski stroj ima tedaj te-le prednosti: 1) Z njim se lehko razločujejo jednote višjih vrst od nižjih. 2) Z njim se izvrstno poočituje dekadna sestava števil. 3) Tu se lehko kaže, kako se pišejo števila s dvenoa in tremi številkami. 4) S tem računskim strojem se lehko pojasnujejo vsa druga računska opravila. 5) Ta stroj je tudi prav pripraven, da se z njim lehko prav jasno razklada metrična raera. J. Krulec. *) Kako se vse to in enako učenccm pojasnuje z imenovanira računskim strojem, more se le kazati in viditi pri stroji; zatorej bi bil tu odveč učni poskus, katerega tii ne natisnemo Uredn.