L „ Škofja Loka d z 0 MOZAIK 2010 070.489 (m j | j| j|||||||l| lil 120100184,2 COBISS c April 2010 KNJIŽNICA IVANA TAVČARJA ŠKOFJA LOKA ^ Iz vsebin?: Prodaja za avtomobilsko industrijo Cene surovin F Podelitev priznanj inovativnosti za leto 2009 Intervju Lojze Žumer Sl Šmikla gre na priprave KAZALO Beseda urednice 2 Uvodnik 3 Razvoj novih produktov v letu 2009 4 EC Sistemi 5 Prodaja za avtomobilsko industrijo 6 Cene surovin 8 Sejem Analyitka 2010 10 6 Sigma 11 Širimo prodajno mrežo 12 Podelitev priznanj inovativnosti za leto 2009 13 Rezultati inovativne dejavnosti v letu 2009 14 Intervju Janez Rihtaršič 15 Intervju Lojze Žumer 16 Šmikla gre na priprave 19 Problematika kostno-mišičnih oboljenj 20 Le zapoj, prijatelj, ti z menoj... 21 Slap Šprucar 22 Domel ima nov svet delavcev 22 Veleslalom za pokal skupine Domel 23 DONieL Domel, proizvodnja elektromotorjev in gospodinjskih aparatov Železniki, d.d. Otoki 21,4228 Železniki, Slovenija, tel, +386 4 51 17 100, fax: +386 4 51 17 106, info@domel.com; www.domel.com MOZAIK - brezplačno glasilo podjetja Domel d.d. naslov uredništva: Glasilo Mozaik - Domel, Otoki 21,4228 Železniki tel, 04 51 17 192, fax: 04 51 17 19_3; e-mail: stefan.bertoncelj@domel.si Uredniški odbor: Odgovorni urednik: Štefan Bertoncelj; Glavna urednica: Romana Lotrič; Člani odbora: Tadeja Bergant, Anita Habjan, Danica jelene, Štefka Jeram, Janja Kozjek Katarina Prezelj, Andrej Šuštar, Aleksander Volf Foto:, Anita Habjan, Romana Lotrič, Katarina Prezelj, Jani Šolar, Martina Zgaga, Lojze Demšar, Tine Benedičič, Avgust Novšak, Ben Christopher Smith, arhiv Lojze Žumer, foto arhiv; grafično oblikovanje: Klemen Budna/GTO Košir; lektorica: Majda Tolar; tisk: Tiskarna GTO Košir; Leto 2010, Številka 2; Letnik 30; Izvodov: 1600 Stališča avtorjev ne odražajo nujno stališč uredništva. BESEDA UREDNICE Že smo v najlepšem letnem času. Pomlad je čas prebujanja, čas ki nas obdaja s soncem in toploto. Narava se prebuja, dnevi so vse daljši. Z letnim časom je povezano tudi naše razpoloženje, ko smo bolj optimistični in ustvarjalni. Pred vami je druga letošnja številka internega glasila Mozaik. Tudi za tokratno številko smo prejeli veliko gradiva. Zahvaljujemo se vsem piscem besedit in avtorjem fotografij za prispevke, s katerimi sooblikujete glasilo. Romana Lotrič Glavna urednica Vabimo vas k sodelovanju tudi v naprej. V uredništvu se prizadevamo in si želimo, da bi bilo glasilo čim bolj pestro, zanimivo in aktualno. Glasilo je vir informacij za zaposlene, upokojence, štipendiste in tudi za vse ostale o dogajanju, tako v podjetju kot tudi izven njega. V tokratni številki pišemo o avtomobilski industriji, novih produktih, novih projektih, širjenju na nove trge, gibanju cen surovin, sodelovanju Domela s tujimi univerzami. V podjetju namenjamo veliko pozornosti inovativni dejavnosti, zato smo tudi letos v ta namen podelili priznanja za inovativnost. Pogovarjali smo se tudi z nekdanjim direktorjem Lojzetom Žumrom. Naša izobrazbena struktura je bogatejša še za enega doktorja. Preberite si, kaj je o tem povedal Janez Rihtaršič. V današnjem času so vse bolj pogosta kostno mišična obolenja. Posledicam se lahko deloma izognemo tudi s fizično aktivnostjo. Predlagamo vam idejo za nedeljski izlet. Tudi letos smo se Domelovci pomerili v veleslalomu na Soriški planini. Pričakalo nas je sončno sobotno jutro in druženje je bilo zares prijetno. Na kulturnem področju tokrat pišemo o pevskih zborih. Mešani pevski zbor Domel ima že 30-letno tradicijo, Grudnove Smikle pa so sicer precej mlajše, a tudi zelo prepoznavne in uspešne. Uredniški odbor se je povečal še za enega člana. Pridružil se nam je Andrej Šuštar. Vabimo vas k branju in sodelovanju v želji, da prebujajoča narava tudi nas napolni z energijo. usčv&jy<\/'t\o yi/z<\K/e “ ‘-»55 , » Iz vsebin?: ' Prodija za avtomobilsko industrijo Cene surovin S’. * Podelitev priznanj inovativnosti za leto Intervju Lojze Žumer ■Sp Šmikla gre na priprave Na naslovnici: Minister za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo Gregor Golobič, predsednica uprave dr. Jožica Rejec in direktor razvoja in raziskav mag. Matjaž Čemažar foto Anita Habjan UVODNIK 3 Dragi sodelavci in sodelavke! Pomladi je narava vsa navdušena, kipeča in ustvarjalna. 5 takšno navdušenostjo in ustvarjalnostjo delujemo tudi v Domelu na vseh programih in se zavedamo, da inovativnost vrti svet naprej in daje vedno boljše rešitve. Jožica Rejec Predsednica uprave Prodaja v prvih treh mesecih je 8 odstotkov nad pričakovanji in je presežena na večini programov, razen na programu motorjev, in sicer zaradi vstopa kitajskih dobaviteljev pri dveh kupcih. Kratki roki naročil in velike spremembe, tako pri povečevanju kot pri zmanjševanju napovedi, kažejo, da bo poslovno leto še nestabilno in nepredvidljivo. Zavedamo se, da bo del vzorca postal stalnica in tudi planiranje, ki bo s hitrim prenosom informacij do naših dobaviteljev in proizvodnje omogočilo večjo odzivnost, prilagajamo novim razmeram. Napovedi do polovice leta kažejo, da bo prodaja v načrtovanih okvirih. Naročila na lani pričetih petih projektih tudi potekajo v pričakovanih okvirih. Začetne težave, ki spremljajo zagone novih proizvodenj, rešujemo in obvladujemo. Prodaja seje v primerjavi z lanskim letom povečala. Ker pa smo ohranili število zaposlenih, v celoti prešli na 40-urni delovni čas in povečali plače po kolektivni pogodbi za 4 odstotke, moramo še naprej racionalno gospodariti s sredstvi in stroški. Inovativnost je na vseh področjih gonilo napredka. Nagrade za inovativnost za leto 2009 smo podelili 11. marca sodelavcem z najbolj učinkovitimi predlogi. Nagradili smo tudi direktorja, ki je dosegel največje število predlogov na zaposlenega. Ker se zavedamo pomembnosti inovativnosti, smo pričeli tudi z izobraževanji o inovativnem razmišljanju in ustvarjanju idej ter nadaljujemo z izobraževanji za sistem 6 sigma, ki bo kot orodje vodilo k poglobljenemu sistematičnemu pristopu za izboljšanje stabilnosti proizvodnih procesov. Nadzorni svet Domela je potrdil pričetek procesa pripojitve Tehtnice k Domelu. V času vladnega obiska na Gorenjskem nas je obiskal minister za visoko šolstvo g. Gregor Golobič. Predstavili smo mu potrebe industrije po še večjem sodelovanju med slovenskimi univerzami in inštituti, s katerimi Domel sicer veliko sodeluje. Prepričani smo, da če bil pogoj za profesorje na fakultetah tudi sodelovanje z industrijo na pomembnih projektih, bi se le-to še okrepilo in izboljšalo. Spomnimo se še na 27. Aprila - dan, ko bomo praznovali štiriinšestdeseto obletnico ustanovitve kovinarstva v Železnikih, pa tudi ustanovitve Domel Holdinga, kar je pomenilo začetek tega, da smo danes sami lastniki Domela in je naša usoda povsem v naših rokah. To je pomemben dosežek, pa tudi vrednota. Žal pa je tako, da se včasih določenih stvari zavemo šele potem, ko jih izgubimo. Bodimo veseli in ponosni na to, kar smo dosegli. Pomlad naj vam da krila za veselje in ustvarjalnost. Hr -- Sl, RAZVOJ------------- NOVIH PRODUKTOV V LETU 2009 Matjaž Čemažar Leto 2009 si bomo zapomnili po prvih posledicah recesije, po zmanjšanju naročil in po še večjem pritisku na cene, saj je konkurenca s Kitajske ob šibkem dolarju še izrazitejša. Recesija pa na srečo ni vplivala na razvoj novih produktov, ki so se v lanskem letu zelo intenzivno odvijali. Gre predvsem za projekte, ki temeljijo na elektronsko komutiranih motorjih bodisi za uporabo v avtomobilski industriji, prezračevalni tehniki ali za uporabo v vrtnih orodjih. Za program sesalnih enot, še vedno Dometov glavni program, pa je bilo leto 2009 prebojno leto za hitrotekočo sesalno enoto - 467, s katero smo na osnovi velikega števila vzorčenj in testiranj v preteklih letih uspeli prepričati še najbolj konzervativne kupce in s tem zapolniti montažno linijo 7 0. Recesija pa poleg ekonomskih vplivov pušča posledice tudi pri navadah in vrednotah potrošnikov. Prav te spremembe lahko ključno vplivajo na karakteristike produktov, ki bodo v bližnji prihodnosti na trgu. Ena najbolj očitnih sprememb je prav pomembnost učinkovite rabe električne energije, saj le-ta postaja ena od dobrin, brez katere si življenja ni več moč predstavljati. Električna energija pa zaradi ekoloških vplivov pri proizvodnji, kakor tudi zaradi omejenosti virov, postaja vse bolj pomembno trgovsko blago. Cena energije postaja vse višja in stroški, povezani s porabo električne energije, v marsikaterem procesu niso več zanemarljivi. Z razvojem energijsko učinkovitih elektromotorjev se odpirajo nove priložnosti zmanjševanja porabe in s tem stroškov električne energije. Prav zmanjševanje porabe električne energije oz. višanje energetskih izkoristkov je glavno vodilo kupca EC motorjev Svvegon s področja ventilacijske tehnike, za katerega je bila razvita družina EC motorjev. V letu 2009 je bil to najintenzivnejši projekt, tako po investicijah kakor po obsegu. Vsak novejši objekt je danes klimatiziran oz. vsaj prezračevan, za kar je potrebna prezračevalna enota z dvema motorjema ali pa celo s štirimi motorji. Sistemi za prezračevanje navadno obratujejo neprekinjeno 24 ur na dan in 7 dni v tednu in postajajo vse večji porabniki električne energije. EC motor s kolesom in elektroniko vgrajen v klimat Domelov EC motor z močjo 4,5 kVVje v primerjavi z dobrim asinhronskim motorjem boljši za najmanj 6 odstotkov, kar pri stalnem obratovanju pri polni moči pomeni 4 MWh letnega prihranka energije. Pri izračunu potencialnih prihrankov toplogrednih plinov to pomeni 21 manj izpustov C02, za uporabnika pa je pomemben prihranek pri obratovalnih stroških v znesku 400€. Ni čudno, da se je ameriška vlada odločila financirati vgradnjo bolj učinkovitih motorjev, saj je učinek subvencije veliko bolj smotrn in okoljsko učinkovitejši, kot je investicija v kakršno koli obliko proizvodnje električne energije iz obnovljivih virov. Potencial za novorazvito družino EC motorjev je torej velik, uspešnost tega programa pa bo odvisna predvsem od nas samih; motorji so tehnično konkurenčni, poskrbeti moramo, da se bodo proizvajali pod konkurenčnimi pogoji (zanesljiva, a optimalna konstrukcija, učinkovit proizvodni proces, ustrezni materialni viri...). V letu 2009 sta postavljeni še dve liniji EC motorjev, in sicer za avtomobilsko industrijo in vrtno opremo. V prvem primeru gre za zamenjavo klasičnega pogona kompresorja za klimatsko napravo z jermenom za direktni pogon z EC motorjem. Prav v primerih hibridnih pogonov se danes večinoma jermensko gnani sistemi nadomeščajo z direktnimi pogoni. Zaradi tehničnih prednosti gre v večini primerov za EC ali DC motorje. S projektom Visteon je Domel pridobil zelo pomembno vstopnico na nov trg, kar potrjuje interes korejskega Hyundaja, s katerim se bodo potencialne količine povečale. O projektu razvoja EC motorjev za paleto akumulatorskih vrtnih orodij podjetja Stihi je bilo v Mozaiku že pisano, izpostavil bi pomembnost projekta za podjetje Stihi, saj potek projekta budno spremlja sam lastnik g. Stihi. Zaradi ocenjenih priložnosti na trgu in želje, da bi z novo paleto prišli na trg pred konkurenco, so se roki za poskusne serije skrajšali, vendar ne na račun kvalitete. Razvojne aktivnosti pa se odvijajo tudi na t.i. »starih programih«, kamor štejem tako sesalne enote kot tudi motorje.Ta program še vedno pomeni večinski del prodajne realizacije, lahko mu rečemo tudi »krave molznice«, iz katerega lahko črpamo sredstva in vire za nove programe. Skupaj s Philipsom je bil v letu 2009 razvit nov univerzalni motor na osnovi 315 reza in se vgrajuje v kuhinjske aparate (mikser, kuhinjski procesor) višjega cenovnega razreda. Skupaj z njimi delamo na bazičnem razvoju kuhinjskega robota, kar je modna muha zadnjega leta. Razvija se 315 motor za električno žago Stihi, ki bo nadomesti stator in rotor. Na področju sesalnikov pa so se končno zgodili premiki, ki napovedujejo zmanjšanje vhodnih moči oz. uvajanje energijske nalepke. Trenutno najpomembnejši prodajni atribut sesalnikov je hrup, pri čemer so v vseh boljših znamkah vgrajeni Domelovi motorji; Rovventa je lansirala model Silence Force in Silence Force Compact z enoto 462 in 463; Electrolux je izvedel obsežno marketinško akcijo za nov model UltraOne (trenutno najtišji sesalnik) z vgrajeno462.3.651/9.VPhilipsovih sesalnikih sov celoti vgrajene Domelove sesalne enote, bodisi da so izdelane v Železnikih bodisi v Domelovem podjetju na Kitajskem. Novejši energijsko bolj učinkoviti sesalniki (Studio) imajo vgrajene enote 464, dela pa intenzivno potekajo na projektu Yoga, kjer se na poseben način vpetja zmanjša vpliv vibracij, kijih povzroča sesalna enota.To naj bi bil najtišji sesalnik na trgu, trenutno pa je še nekaj ugank tako na motorju kot na vpetju in sesalniku samem. Tipi sesalnikov v prihodnosti pa bodo bolj korenito posegli v področje nizkih moči in visokih izkoristkov. Da bomo pripravljeni na nove izzive, delamo bazične raziskave na novem tipu in tehnologiji turbo kolesa, ki postaja vse bolj podoben kolesu turbopolnilnika. Philipsov nov kuhinjski procesor s 15-letno garancijo z vgrajenim novim 315 motorjem EC SISTEMI— SPONZORIRAMO IMPERIAL RACINO GREEN TEAM Prvi modeli novega 3D turbo kolesa nove generacije sesalnih enot Veliko aktivnosti je povezanih s pocenitvami materialov, kjer predvsem zaradi nihanja kakovosti komponent s Kitajske nismo najbolj uspešni. Kljub temu pa Domel na račun uvajanja teh komponent prihrani cca 1 mio €, kar je zavidljiv znesek, za katerega seje vredno truditi. Trg je danes preplavljen z izdelki različnih cenovnih in kakovostnih nivojev. Pri mnogih kupcih se srečujemo z različnimi pričakovanji, tako tehničnimi kot cenovnimi. Kljub proizvodnji na Kitajskem in visoki avtomatiziranosti proizvodnje v Železnikih ne moremo konkurirati na nižjih cenovnih razredih, zato je pomembno, da s svojo kakovostjo in odličnimi karakteristikami prepričamo tiste kupce, za katere je kakovost odločilnega pomena, karakteristike pa znajo unovčiti z bolj inovativnimi in zmogljivejšimi izdelki na trgu. Da smo lahko prepričljivi pri kupcih, pa morajo biti naše rešitve inovativne, izdelki pa vrhunski in konkurenčni v svetovnem merilu. K tej inovativnosti pa lahko prispevamo prav vsi zaposleni, zato ste vsi vabljeni k sodelovanju. Imperial Racing Green (IRG) je zahteven in obsežen projekt dodiplomskih študentov, v katerem sodeluje več kot 100 študentov iz 8 različnih oddelkov univerze Imperial College iz Londona. Cilj projekta je razviti okolju prijazne tehnologije. Skonstruirati, izdelati ter stestirati dirkalnike, ki ne bi oddajali emisij oz. bi bila stopnja emisij enaka nič. Pri raziskavah univerze Imperial College iz Londona je energija ena izmed glavnih tem. Projekt IRG študentom ponuja praktične izkušnje pri delu z zelenimi tehnologijami ter njihovo uporabo. Projekt se neprestano v vodstvu ekipe projekta IRG študenti in nadgrajuje in trenutno akademiki je v teku izdelava treh novih vozil; za dve vozili se načrtuje, da bosta tekmovali na tekmi Formula Študent, ki se vsako leto odvija na dirkališču v Silverstonu. V preteklosti je ekipa, kot edini predstavnik iz Velike Britanije, sodelovala na prvenstvih Formula Zero proti ekipam z Nizozemske, iz Belgije, Španije in iz ZDA. Sodelovanje z Domelom Ekipa Imperial Racing Green razvija poseben sistem gorivnih celic za peto serijo vozil, IRG05. Čeprav je formula šele v začetni stopnji razvoja, bo IRG05 hibrid gorivne celice in ultrakondenzatorja, ki bo dirkal na tekmi Formula Študent. Za izdelavo podsistema katode gorivne celice je ekipa izbrala Domelova BLDC puhala, ker so lahka in so visoko zmogljiva. Ko je Domel izvedel za ta projekt, seje odločil, da ga bo sponzoriral na ta način, da bo brezplačno dobavil potrebne komponente. Projekt IRG je pri nadaljnjem razvijanju ekološko prijaznih tehnologij v veliki meri odvisen od radodarnosti sponzorjev. Več informacij najdete na www.imperialracinggreen.com g. Matt Wong, Mechanical Engineering Stores Za Univerzo Imperial College of Science, Technology and Medicine LONDON prevedla Neva Demšar. Sesalnik Philips (Studio) in Electrolux (UltraOne) april 2010 ______________________ PRODAJA---------- ZA AVTOMOBILSKO INDUSTRIJO Srečko Pirih Avtomobilska industrija (Al) v svetu povezuje na milijone ljudi. Je najbolj razvita industrijska panoga, ki pospešuje druge, npr. naftno industrijo, ind. materialov in opreme, elektronike itd. Je generator za znanstvene in raziskovalne ustanove. Veže ogromna materialna sredstva, opremo, storitveno dejavnost in ima kljub trenutnim kriznim razmeram v svetu ogromno ekonomsko moč. Še pred kratkim je veljala ocena trenda, da bo v 1.2012 vpliv strukture takšen, da bo ekonomska moč dobaviteljev v Al kar 80%, na strani finalistov pa le 20%. Slovenska Al je v znatni meri vpeta v to panogo z 1,5 mrd EUR s skoraj 10% slovenskega izvoza. Kaj pa mi? Pred leti smo se spoprijeli s to priložnostjo in nam dobro kaže. V avtomobile se vgrajuje vedno več elektromotorjev vseh vrst. Razvojni oddelki finalistov v Al intenzivno razvijajo hibridne pogone in električne avtomobile, delajo na čim večjih izkoristkih motorjev z notranjim izgorevanjem, na čimmanj škodljivih snoveh v izpuhih. Zato uvajajo samostojne - eksterne pogone črpalk, kompresorjev itd. in s tem dosegajo krajše, le nujno potrebne čase delovanja aplikacij in natančne regulacije. Prav tu je priložnost za proizvajalce motorjev, tudi Domela. Najpogostejši so naslednji pogoni DC PM, BL DC, pa tudi koračni motorji. Predstavnike vsakega od teh Domel uspešno vpeljuje v proizvodnjo in prodajo. K avtomobilskemu programu Domela sodijo tudi komponente, ki pa jih proizvaja in trži PE KO. Le malo je proizvajalcev v Sloveniji, ki imajo položaj razvojnega dobavitelja v Al (Forvvard source supplier). Druga možnost je biti globalni dobavitelj (Global source supplier) kot možen proizvajalec že razvitega in v proizvodnjo vpeljanega izdelka. Cene so v zadnjem primeru stisnjene do kraja. Ni rečeno, da Domel v bodočnosti to ne bo sprejemal, trenutno pa nimamo možnosti, ker smo, enostavno povedano, predragi. To je možno le, ko so npr. vse kapacitete opreme na voljo. Imamo srečo, da na vseh projektih, ki jih trenutno vpeljujemo, nastopamo kot razvojni dobavitelj za nove rešitve, ki so šele prihodnost v novo razvijajočih se vozilih. Na vseh treh projektih, ki se delno že zaključujejo, ima Domel položaj dobavitelja 2. reda. Motorje proizvajamo za dobavitelja 1. reda, ki naš motor vgradi v sestavni del - aplikacijo, npr. črpalko, kompresor, varnostni sistem.Tega pa ta dobavlja finalistom. Po tržnih analizah za to leto naj bi bile potrebe blizu 95 mio motorjev s področij naših zgoraj omenjenih motorskih programov. To je zelo subjektivna ocena; nekateri se nagibajo k še višjim številkam. Kar velik delež proizvodnje ostaja tudi znotraj lastne proizvodnje finalistov. Domel ima glede elektromotorjev kar nekaj poslovnih stikov s firmami, ki imajo visoko prodajno realizacijo v svetovnem merilu. Imamo povpraševanje za elektromotorje s področja EU. Naj naštejemo le večja povpraševanja znanih podjetij; Hella (43), Continental (3), Visteon (18), Getrag (48), ZF Achsantriebe in ZF Lenksysteme (9), Magma (4), lxetic, Saleri, Aurora, Eberspacher (61), Behr (34), Lear (11) ...vse iz nivoja dobaviteljev 1. reda. Številke v oklepajih pomenijo mesto med 100 največjimi dobavitelji 1. reda na svetu po prihodkih. DC motorji: Prednosti Boscha, Denso, Brose in Nidek-a so, da ti ponujajo sisteme dobaviteljem 1. reda in finalistom, kjer mi ne moremo konkurirati. Naši konkurenti so srednji proizvajalci, kot so Buhler, Kahling, Johnson itd. z motorji za določene aplikacije.Tu bi imeli velike priložnosti, če bi bili tehnično, časovno in komercialno konkurenčni. EC motorji:Trend elektromotorjev v Al je na EC pogonih, daljših in zanesljivejših pogonih z visokim izkoristkom. Navadno se zahtevajo tudi kontrolne enote - elektronika, ki pa je v Al specifična zaradi avtomobilskih standardov. Domel že navezuje dolgoročno partnersko sodelovanje z možnimi proizvajalci. Glavni konkurenti EC motorjev so Buhler, EM K, Kahling,TRW, Nidek, Pa pst. Buhler je na trgu v Al zelo močan na črpalkah, motorjih z reduktorji, ker ponuja motorje, elektroniko, reduktorje in pretočne črpalke z zelo kratkimi razvojnimi časi za nove rešitve. Pa pst podobno poskuša biti najmočnejši na prenosih, menjalnikih. KM - koračni motorji: Na področju varnostnih sistemov je trg v porastu.Trg za žaromete seje pomaknil na mala vozila zaradi trenda LED osvetlitve in s tem v DC motorje z reduktorji. Trg je poleg korejskih proizvajalcev precej dominanten z Johnson - Saia, s proizvodnjo na Madžarskem za žaromete in za zelo zahtevne aplikacije. Domel ima dobre priložnosti v novih aplikacijah, ki niso vključene v program Saia. Glavne Domelove prednosti so v inovativnosti, tehničnem znanju na področjih prav teh vrst motorjev, mladostni zagnanosti in geografski lokaciji. Slabosti vidimo v nepoznavanju razvojnih trendov, posebno nadgradenj (elektronika, reduktorji), v dragih materialih in stroških dela ter premajhnih razvojnih in nabavnih virih, ki v delu z dobavitelji še niso prilagojeni zahtevam v Al. Če povzamemo nevarnosti, so te na področju nedoseganja zahtev kakovosti, cen materialov in dela ter kar visokih investiranj. Priložnosti pa vsekakor imamo z znanji in s prilagodljivostjo. Priložnost je dobro navezati na visoki cilj, da bi v petih do desetih letih postali razvojni dobavitelj 1. reda z dograditvami raznih aplikacij za Al. KJE SE VIDIMO V DOMELU? Zgoraj je bilo navedenih nekaj pomembnih podatkov iz Al in neposredno iz našega obsega oz. vrst elektromotorjev, ki so glavni predstavniki za vgradnjo v avtomobile. V nadaljevanju pa je dobro videti naše posebnosti na naših glavnih aktivnostih. DC PM elektromotor 484.3.7XX je namenjen za črpalko za zavorni sistem v motornem delu avtomobilov. Že to, da je motor namenjen za zavorni sistem v motornem delu, mnogo pove o zahtevnosti in zanesljivosti motorja. Projekt izdelka in procesa poteka od leta 2004, v oktobru 2009 pa je bil začetek proizvodnje. Vpeljava izvedenk še poteka, kljub temu pa bo letos izdelanih nad 70.000 kosov, že drugo leto 297.000 kosov. Rast pa je predvidena še naprej. Ocenjujejo, da vse kaže na podvojene številke. S tem projektom smo se naučili mnogo novega. Morda je bila to draga šola, spoznanja in metode pa so vsekakor osnova za vse nadaljnje postopke na našem AP. Več kot 5 krat smo imeli njihove presoje tudi z najvišjih ravni, s tem pa so tudi oni vlagali v nova znanja Domela. Postopoma so se spremenila tudi naša razmišljanja, kaj pomeni biti v Al. BL DC motorji oz. sestavni deli 744.3.5XX: Statorji in rotorji so namenjeni vgradnji v kompresorsko enoto s samostojnim pogonom za klimatsko opremo hibridnih, električnih in tudi obstoječih prestižnih vozil. Osnovni razvoj je nastal v razvojnem centru kupca v Kerpnu iz Nemčije. Pri nas pa je bil izdelek razvojno dopolnjen z Domelovim znanjem in z uvedbo procesov izdelave. Prvi prodajni količinski potencial je nizek in je namenjen za velikega evropskega prestižnega finalista s poudarjenimi možnostmi v kasnejših visokih količinah. Začetek proizvodnje seje zgodil v oktobru 2009. Kupec je korporacija, kije nastala iz Fordove skupine in je razvejana po vsem svetu, tudi na Daljnem vzhodu. Za visoke količine povprašujejo prav od tam. Projekt že poteka, potekajo pa tudi že dodatna investiranja. Začetek proizvodnje je planiran za julij 2010. S tem izdelkom in izdelkom še za drugega zahtevnega in stalnega Domelovega kupca smo uspešno vpeljali novo tehnologijo izoliranja paketov z zalivanjem s plastiko, kar omogoča PE KO tudi nove ponudbene priložnosti. Rotor za ta program dobavlja Kolektor Idrija. KM - koračni motor manjših dimenzij od predhodnega - premer le 25 mm. Namenjen je za izdelek s področja varnostnih sistemov - aplikaciji radarskega sistema za merjenje razdalje do prednjega vozila za enega največjih dobaviteljev Al iz Nemčije.Trenutno ga vgrajujejo v enega od blagovnih znamk avtomobila, ki je v naših očeh vedno na najvišjem nivoju. Za ta namen je bil zaradi zahtevnosti zgrajen zaprt protiprašen proizvodni prostor in klimatiziran laboratorij, o katerem je v enem od predhodnih glasil Mozaika že pisal dr. M. Nastran. Proizvodnja že poteka, projekt pa je v zaključnih stopnjah. Vzporedno potekajo priprave, razgovori, razvoj izdelkov in procesov potencialnih povpraševanj, kalkulacije, ponudbe, študije pogodb itd. za nove rešitve motorjev za komponente za Al. Tako so v delu elektromotorji za polavtomatske menjalnike v avtomobilu, pa motorji raznih črpalk, samostojnih pogonov v prednjih in zadnjih diferencialih, električnih ročnih zavorah itd.Tako kot smo bili nominirani na zgornjih treh programih, naj bi v letošnjem letu pridobili še kakšno nominacijo iz omenjenih projektov, ki jih že nekaj časa tudi vzorčimo. KAKŠNI SO TRŽNI KORAKI? Za dosego nominacije so potrebne aktivnosti predvsem na razvojnem in tehnološkem področju, področju obvladovanja dobaviteljev, področju zagotavljanja kakovosti in vseskozi na področju prodaje. Prodajnikje po avtomobilskem standardu TS v položaju predstavnika kupca, ki je tudi potrjen s strani uprave podjetja. Od resnejših začetkov je v stalni povezanosti s potencialnimi kupci pri vseh dogovorih od prejema kupčevih specifikacij pa vse do konca projekta in v obdobju začetkov redne proizvodnje. Na svetu so tri področja z intenzivno Al in s tem v zvezi tudi področja proizvajalcev komponent 1. Reda, in sicer v Evropi (vodi Nemčija), Daljnem vzhodu in Severni Ameriki (NAFTA). V Nemčiji nam omogoča prve in nadaljnje stike naš sodelavec Peter Batsch, ki je na AP zelo dejaven. Postopki navadno potekajo na naslednji način: izpolnitev obširnih vprašalnikov, podpis pogodbe o nerazkrivanju podatkov izven podjetja, pridobitev specifikacij in zahtev, pogodb vseh vrst za primer ugodnega poteka projekta. Običajno je potrebno podati poročilo o finančnem zdravju podjetja, tega je potrebno podati vsake pol leta, pa tudi kasneje. Razvoj in tehnologija obdelata podatke in izdelata podlage za kalkulacije, ki jih obdela naš controlling, kupcu pa je potrebno predložiti vse razčlenitve v kalkulaciji, navadno na njihovih predpisanih načinih. Vse je potrebno dokazati. Tudi pri tehnoloških časih si ne moremo privoščiti velikih odstopanj, saj so ob t.i. Run@Rate ti s strani kupca takoj ugotovljeni. Vsekakor je za prodajo tu največ dela, saj se ob pogajanjih izdelujejo številni približki.Tudi vlaganja morajo biti določena in jasna. Posebno poglavje so vzorčenja A, B in C. C vzorci morajo biti izdelani že na serijskih orodjih in na že določeni strojni opremi, ki pa še ni potrebno, da je povezana s transportnim sistemom. Po opravljenih pogajanjih, ki so navadno trda, se pričakuje, da bi bili nominirani, kar se stori s t.i. Nominacijskim pismom, ki določa vse; ceno, pogoje, roke, plačila orodij itd. Po pravilu bi šele takrat začenjali z investiranji, vzorčenji B in C. V praksi pa se vedno mudi, aktivnosti ne teko zaporedno, ampak se včasih začne z naročanji brez garancij. To si nekako upamo privoščiti zaradi zanesljive poslovne etike Nemcev, nikakor pa si ne bi upali tega pri romanskih kupcih. Pomen pridobitve nominacije kot razvojni dobavitelj pomeni, da smo druga dva (navadno so na začetku trije) prehiteli po kriterijih kupca, kjer pa sta verjetno najpomembnejša inovativni in časovni dejavnik. Razstavljanja izdelkov na sejmih si za enkrat še ne moremo privoščiti, saj smo za vse tri zgoraj opisane izvedene projekte še zavezani k nerazkrivanju podatkov. Privoščimo si lahko le nastop v okviru ACS (Avtomobilski grozd Slovenije), kjer pa lahko nastopimo na njihovih razstavnih prostorih, a le izključno z nevtralnimi prikazi. Razvojno delo izdelka in procesa mora biti izdelano po zahtevah APQP in še posebno po PPAP (sprostitev), ki je potem osnova za R@R pred začetkom proizvodnje. Za ves proces skrbi vodja projekta oz. projektna pisarna. Vse je terminsko določeno po dnevih in odgovornih osebah. Za prodajnika je pomembno, daje v stiku s potencialnim kupcem v vsakem času; za tistega iz Daljnega vzhoda zgodaj zjutraj, za tistega iz NAFTA pozno popoldne. In prav ti premiki na področju AP in stiki s potencialnimi kupci dajejo čar delu, hkrati pa je to sij naših priložnosti. RAST PROGRAMA, RAST PRIHODKA AP V letu 2008 je bila realizacija okrog 0,6 mio €, v letu 2009 pa 1,2 mio€. Za leto 2010 načrtujemo ob dokaj zanesljivih napovedih blizu 3 mio €. Iz prikazanih treh vpeljanih projektov načrtujemo v 1.2014 kar 9,2 mio €, z novimi potencialnimi projekti, ki še bodo vpeljani, pa okoli 15,5 mio €, kar naj bi pomenilo okrog 15% Domelove realizacije - dobra alternativa osnovnemu programu. Lahko vidimo, da je rast programa visoka. Posebno visoka bo letos (čez 200 %) in v 1.2011. Zaradi visokih vložkov omenjenih treh projektov so prvi večji dobički sicer vidni šele v 1.2013. In če je verjeti drugim, ki so že dolgo vpeti v Al, je stalnost dela zelo zagotovljena. In kaj je z našim poslanstvom; da postanemo učinkovit in cenjen partner - dobavitelj Al na področju visokozahtevnih elektromotornih pogonih in kaj z visokim ciljem, ki ga je dobro osvojiti tudi v naši podzavesti; postati dobavitelj Al 1. reda. L* :-5' K ,-te. —z*. j! «^■11 n. CENE SUROVIN Plan nabave je pomemben sestavni del poslovnega načrta. Tako kot vedno, je tudi za leto 2010 plan nabave postavljen tako, da upošteva nekatere predpostavke, istočasno pa so v plan nabave vgrajeni dogovorjeni cilji, ki jih nabava mora doseči, kot nujni pogoj za uspešno realizacijo poslovnega načrta. Glede na dejstvo, da izdelavni material v strukturi odhodkov predstavlja več kot polovico (v izkazu poslovnega izida stroški blaga in materiala za leto 2010 predstavljajo 52 % vseh odhodkov), je jasno, da so najpomembnejši cilji nabave vezani na zagotavljanje materialov in komponent po najnižjih možnih cenah. Za realizacijo cilja, da stroški izdelavnega materiala v letu 2010 ne presežejo 52 % odhodkov, se cene kupljenih materialov in komponent v povprečju morajo znižati za 3 % v primerjavi s cenami iz plana za leto 2009. Izraženo v denarju to pomeni, da je treba na različne načine (pogajanja z dobavitelji, iskanje cenejših virov in alternativ) pri nabavi potrebnih materialov za plan 2010 prihraniti okroglo en milijon evrov. Ta prihranek bo vse prej kot lahko doseči. Posledica finančne in gospodarske krize, s katero smo bili prizadeti tako kot večina panog in poslovnih subjektov, je, da na trgu vladajo izredne razmere. Občutimo jih tako na prodajni kot tudi na nabavni strani. Logična posledica zmanjšanega povpraševanja in torej presežka ponudbe bi bila zniževanje cen. Žal pa temu ni tako, saj imajo velik vpliv na kreiranje razmer na trgu povsod prisotni ukrepi za zmanjševanje stroškov, negotovost, pričakovanje oživljanja gospodarstva in s tem povezane špekulacije, ki predvsem umetno napihujejo cene borznih (za nas pomembna baker in aluminij) in ostalih strateških surovin (jekla, nafta). V plan za 2010 vgrajene predpostavke so, da je cena bakra 4.000 € /1 (ali 5.600 $ /1), da je cena aluminija 1.550 €/1 (ali 2.170 $ /t) in daje menjalno razmerje med evrom in dolarjem 1 :1,4. Struktura V spodnji tabeli so navedene najpomembnejše blagovne skupine, katerih nabavna vrednost za plan 2010 presega 1 mio EUR, in njihov delež v strukturi: PLAN 2007 BLAGOVNA SKUPINA 0101 ELEKTROPLOČEVINA 0301 LAK ŽICA 0303 KOLEKTOR 0701 LEŽAJI - KROGLIČNI 0501 DUROPLASTI - BMC 0302 ŠČETKE 0799 IZDELKI IZ KOVIN 0503 PLAST. MASE - IZDELKI 0704 ODLITKI Navedene blagovne skupine predstavljajo preko 80 % vrednosti materiala. Osnovne surovine, ki so ključnega pomena za našo proizvodnjo, so torej: • jekla (elektropločevina, pocinkana pločevina, jekla za gredi, ležaji in ostali izdelki iz kovin, npr. razna ohišja, vijaki, kovice, vzmeti ipd), • baker (lak žica, vodniki, delno tudi kolektor, ščetka), • aluminij (aluminij za turbo kolesa, odlitki) in • nafta (posredno in neposredno). Borzne in ostale strateške surovine Baker in aluminij sta borzni surovini. V prvem kvartalu leta 201 Oje bila predvsem cena bakra bistveno višja od planirane (povprečna cena bakra v prvih treh mesecih je bila 5.226 € /1). Pomembno je, da večina kupcev akceptira prilagajanje cen naših izdelkov cenam bakra nad planirano vrednostjo. Gibanje cene bakra v obdobju 2002 -2010 Kupfer (in US Doller/Tonne) Gibanje cene bakra v obdobju april 2009 -april 2010 Mipier (in us uonan lonnej Jen Feh Gibanje cene bakra v letu 2010 Tudi cena aluminija je bila v prvem kvartalu višja od planirane, je pa odstopanje bistveno manjše kot pri bakru (povprečna cena aluminija v prvih treh mesecih je bila 1.562 € /1). Gibanje cene aluminija v obdobju 2002 -2010 Gibanje cene aluminija v obdobju april 2009 -april 2010 Alumimum (in US Doli ar/ lonnel Apr Mei Jun Jul Gibanje cene aluminija v letu 2010 Aiuminium |in us uouer/ lonne; Kupfer (in US Doller/Tonne) Vir: www.westmetall.com. Poudarjena linija v diagramu je cena (v $/t), šibkejša linija pa količina zaloge surovine, s katero se trguje na borzi. Z jekli se ne trguje na borzi. Znajo pa jeklarji obseg ponudbe prilagoditi povpraševanju tako, da se ustvarja primanjkljaj, ki spet povzroči pritisk na cene. Za prvi kvartal letošnjega leta velja, da smo na vseh vrstah jekel in izdelkov iz jekel uspeli realizirati dobave po cenah, ki so pomembno nižje od planiranih. V marcu so se 9 začeli pritiski na cene in že sedaj je jasno, da cene ne bodo ostale na istem nivoju. Po najbolj črnih scenarijih se napoveduje rast cene železove rude celo med 80 in 100 %. Po nekaterih izračunih bi taka skokovita rast cen samo v Evropi ogrozila preko 100.000 delovnih mest.Vzadnjih mesecih smo priča naraščanju cen starega železa, ki je za proizvajalce, kot je naš največji dobavitelj (Acroni ' Jesenice), osnovna surovina. Gibanje cene jeklenega odpadka (starega železa) v obdobju 2003 - 2010 l U4 TB1* "07 W W Vir: www.eurofer.com Gibanje cene jekla v obdobju 1991-2010 Jeklo - odleta 1991 v USD rrao-iei •». i,„ .i co oooi | i J : V' AT noa ; ao« Gibanje cene jekla v obdobju april 2009 -april 2010 ________________________Jeklo - zadnje leto v USD_______________ UNrrsC ET/.TEB BTfEt K knl .1 .n.l,U. OO OO 01 Ol 20 0 Gibanje cene jekla v letu 2010 jeno - zaonie s mesece v uuu ■n. 1.... ,1 4.MIVSI. 00:00 Ol: 01:20.0 ■x II , r f / \ Z-/V- v a y „0 Vir: www.surovine.si Nafta, katere cena v letošnjem letu tudi narašča, ima dvojni vpliv: • kot surovina (duroplasti, termoplasti, impregnacijski laki ipd), • kot energent - rast cene energije (poleg nafte še zemeljski plin in električna energija) je univerzalni argument za pritisk na cene na vseh blagovnih skupinah in na cene prevozov. Gibanje cene nafte v obdobju 1998 -2010 Gibanje cene nafte v obdobju april 2009 -april 2010 Maf-00 Apr-09 M«y-09 Jun-09 JuM» Aug-06 SepOO Od-09 Nov-09 Deo