i ...';. OBZORJA STROKE Inga Brezigar RAZSTAVA, KI SMO JO ŽELELI NASLOVITI PO SLEDEH LEPE VIDE" Ob koncil kakšne razstave se včasih zazdi. tla je ostala nedorečena, da nI povedala tistega, kar naj bi. Zdi se, tla je sled. ki jo je zapustila v spominu tistih, ki jim je bila namenjena, le preveč bežna, posebej če za razstavo na menjena denarna sredstva ne zadostujejo za daljši liter.tr ni opis od skromne zloženke. Zato sem tudi ob pred č;i s ne m koncu že ta k p kraikc razstave o dojiljah in služkinjah, postavljene ob letu družine 19'.''i v razstavnih prostorih (Ionskega muzeja na gradu Krom-berk, začutila, da bi lemaiika zasluzila Se dodaten opis o nastanku, namenu in, žal. neuresničenem cilju. Zakaj pravzaprav razstava o tej tematiki kol osrednja občinska prireditev leta družine v občini Nova Gorica? Nedorečeni cjlj ki sem ga kol koordinatorku razstave želela realizirati, ni bila le predstavitev določene tematike ob določeni spominski prireditvi, pač pa angažirana razslava, ki »aj ob predstavljenem dogodku iz preteklosti spodbudi razpravo o sedanjem trenutku, o realnosti sedanjega položaja posameznih članov družine posebej in družine kot celote v clriižhi. Usoda dojili in služkinj je namreč usoda žena. ki jim naložena skrb za eksistenčno preživetje družine in njenih potomcev. Te žene torej v družini funkcionirajo lic le kol gospodinje in vzgojiteljice otrok, pač pa llitli kol delavke, ki * prod a ¡osvojili "osnovnih sredstev" služijo denar za življenje ln napredek svoje družine. V tem smislu smo želeli današnji ¿eni - maleri in delavki piibližali usode nekdanjih žena - mater, dojilj in služkinj, prek prikaza vrste pričevanj o tej posebni Vrsti zaposlovanja in z njo povezano emigracije žena l'ojav te vrste ženske emigracije v iS. in 19. Stoletju je namreč Se tden v nizu dokazov oženi-delavki, ki razbijajo mil o "naravni l[1 večni" vlogi ženske kol "matere in gospodinje", ler dokazuje, da je bila ženska vedno upoiabljana tudi kot tleska", Mjt je tako funkcioniral kol pomagalo, s katerim se je dalo laže zanikati aktivno vlogo žene kol delavke enakovredni aktivni vlogi moža kol delavca in zanikati tudi Pravjee, ki izhajajo iz tako razumljene enakovredne vloge spolov v družbi tem v zvezi je tudi neuresničeni cilj razstave spodbudili nikoli dovolj pogosto razpravo o ženi - delavki v današnji družbi in družini Ta se hitro lahko znajde v položaju, ko mož kot tehnološki višek izgubi službo in druge ne dobi lei ko saina s skromnim zaslužkom in dvema ali več šoloobveznimi Otroci ne ve. kako, preživeli meseca od enega do drugega Plačilnega dneva. Družina pa mora živeti - in v takem položaju so naše Aleksandrinke - žene z t Ionskega in iz Vipavske doline, pa uidi z Utd in Tolminskega, pripravile kovček in odšle za zaslužkom, ki so jim ga predhodnice -sosede, tete, druge sorotluice priskrbele v Egiptu. Družina je tako ne le preživela, pač pa tudi napredovala in nemalokrat je mož ženo poslal po Še dodaten zaslužek za popravilo hiše ali nakup zemlje, češ: 'Otroka že lahko nona povarva". In naše stare mame. po primorsko no ne ". rešujejo tudi današnjo ženo, če so le dovolj blizu, da lahko popazijo, "povarvajo" otroka. V tem smislu smo želeli današnji ženi - materi in delavki približali usode nekdanjih žena - dojilj m služkinj preko prikaza vrste pričevanj o lej posebni vrsti zaposlovanja in ženski emigraciji i) pojavu dojilj (imenovane tudi imie pod nemškim in baje poti italijanskim vplivom) na našem območju se ni veliko govorilo Nekaj pričevanj o dojiljah in varuškah, ki so bile tudi v "slovenskih meščanskih hiša11 druge polovice preteklega Stoletja... vendarle popolnoma samoumevne članice .služinčatll". je zapisala Alenka Puharv knjigi Prvotno besedilo življenja leta l9