OBLIKOVANJE SAMOUPRAVNEGA ČLOVEKA Nl NITI KRATEK NITI PREPROST PROCES Leto dni poteka, odkar je bil pri ZPM občine Ljubljana Moste-Polje ustanovljen svet za delo s starši. Eden njegovih cfljev je bfl ugotoviti in pioučiti probleme ter interese mla-dih in staršev v občini. Letošnji program smo člani sveta še koordinirali s pro-grami WZ in osnovnih šol. Slednje so že seznaiiile svete staršev z vzgojnoizobraževalnim delom in sprejele predloge za morebitne izboljšave. Glede začetne metodologije smo se odločili za vprašalnik za starše, ki so ga oblikovali sodelavci in člani sveta za delo s starši pri ZPM Slovenije. Ker popula-cija ni reprezentativna, je veljavnost izsledkov omejena. Po-datki z obdelanega vprašalnika pa so vsekakor koristni za hačrtovanje konkretne vsebine vzgojnoizobraževalnega dela z mladimi in s starši. Kako ustvariti možnosti za aktivno uveljavljanje posamez-nika in kolektiva v delovni organizaciji? Z analizo globalne organizacije delovnega režima v kolek-tivih vidimo, da niso še izčrpane vse možnosti organizacije interesnih skupnosti oziroma prostega časa. To pomeni, da bo treba izdelati metodiko načrtovanja prostega časa kot pomembno komponento vzgojnoizobraževalnega dela. Starost anketiranih v Saturnusu znaša v 75 % 16 do 20 let, v 25 % pa nad 20 let. Probleme prostega časa čutijo mladi zlasti ob koncu tedna. Večina se je opredelila pri izbiri tem, ki bi jih želeli poslušati, za teme, ki nakazujejo možnosti rekreativnih dejavnosti. Praznine si žele zapolniti s športom, umetnostjo in spremljanjem množičnihposrednikov(knjige, filmi, TV časopisi). Naše razmišljanje in načrtovanje bi bilo torej treba usmeriti v iskanje odgovorov na te želje, in to ne le po deduktivni poti. Tudi do negativnih pojavov v vsakdanjem življenju v Sa- turnusu niso indiferentni. Mladi si želijo več strokovnega osveščanja. Izbire tem, ki govore o družini, o samoupravlja-nju in o delitvi dohodka nam nakazujejo misel, da bi bilo treba v reševanje problematike prostega časa vključiti več idejnopolitičnega delovanja z mladimi pa seveda delovanja mladinske organizacije, mladih komunistov ipd. To nam po-trjuje tretja skupina zbranih tem: Družina v samoupravni družbi, delegatski sistem in vloga sindikatov. Šola je še vse preveč usmerjena v izobraževanje, premalo pa skrbi za socialistično vzgojo mladih generacij. Novi zakon skuša okrepiti povezanost in vlogo staršev kot soorganizatorjev pri načrtovanju življenja in dela šole. Na tej relaciji se nam odpira vrsta vprašanj: kakšne oblike dela star-šev so ustrezne, ali morda nismo zaradi nekaterih oblik do staršev preveč avtokratski ipd., skratka, kako okrepiti tudi ta sistem samoupravnega demokratičnega sodelovanja. Anketiranih je bilo 26 oseb. Poprečna starost staršev je bila 35 let. Večina staršev ima še predšolske otroke, drugi pa jih imajo že v šolah. Kot najprimernejše dneve za predavanja so starši izbrali nedeljo, soboto ali četrtek. Stisko po pomoči je čutiti v izbiri tem, ki se nanašajo na učno pomoč in pomoč pri vzgojnem ravnanju, Starši posredno - prek otrok čutijo, da je šola še vedno preveč usmerjena v izobraževanje in premalo v vzgojo. Svojim otrokom ne utegnejo ali pa ne znajo pomagati. Ustaljene oblike vzgojnoizobraževalnega dela v osnovni šoli pa tudi ne ustrezajo več vsestransko raz-vitim potrebam mladine. Najbrž bi krajani Prežganja uspeš-neje reševali svoje probleme v celodnevni šoli. Mnogo bi pri-pomogel tudi VVZ, ko bi jim nudil enake možnosti organizi-rane in nenadomestljive predšolske vzgoje. Starši se tega do-bro zavedajo. Ni redek primer, ko pošiljajo svoje otroke po ure daleč v malo šolo. Pomoč v obliki svetovanja si žele v majhnih skupinah, ki bi jim omogočile sproščen pogovor. Teme so izbirali iz ciklu-sa, namenjenega predšolskim in šolskim problemom. Po iz-biri tem smo se odločili za organizacijo predavanj skoz vse šolsko leto. Poleg predavatelja bi sodelovala še skupina sveto-valnih delavcev, ki bi usmerjali delo po načelih skupinskega dela, obenem pa bi starše tudi obveščali z literarno vzgojno-izobraževalno problematiko. Osveščanje in izobraževanje staršev in mladih je širši druž-beni interes, zato je nujno koordinirati programe ter načrto-vati skupne akcije na osnovi podobnih analiz sedanje stvar-nosti. Svet za delo s starši pri obč. ZPM (M. Belec)