ŠOLSKA PRAKSA Obnova starodobnega kolesa v osnovni šoli Igor Keber, prof. geo. in soc., 2. osnovna šola Slovenska BIstrica Članek predstavlja obliko individualne diferenciacije dveh učencev, ki na tehničnem področju zmoreta več. Učenca sta razvila idejo, da bi prenovila starodobno kolo in napisala vodnik Kako obnovim kolo. Pri delu sta učenca uporabila več metod dela, in sicer analizo pisnih virov, delo v delavnici, primerjavo kolesa z ostalimi kolesi na kolesarskem poligonu ter obisk Avto moto kluba Classic Slovenska Bistrica. Na koncu sta se učenca preizkusila tudi kot učitelja, in sicer sta predstavila kolo učencem 5. razreda, ki so ju z zanimanjem poslušali. Kolo bomo na šoli uporabljali še vrsto let za ozaveščanje učencev 2. osnovne šole Slovenska Bistrica o trajnostni mobilnosti. Mesec februar je čas, ko se slovenski devetošolci d) Ob predstavitvi in končani raziskavi izbranega ozirajo po nadaljevanju svoje šolske poti. Februar- pojava pa učenec dobi še vrstniško povratno ja so informativni dnevi. Srednje šole odpirajo svo- informacijo in delo vrednoti še sam. ja vrata in vabijo bodoče srednješolce. Medtem ko marsikateri otrok do dneva, ko prvič prestopi Na 2. osnovni šoli Slovenska Bistrica vsako leto uči- prag izbrane srednje šole, ne ve, ali se je odločil telji ponujamo možnost opravljanja raziskovalnih prav ali ne, drugi že točno vedo, kaj si želijo. Takšni nalog učencem višjih razredov. Tako so naši učenci učenci že na daleč kažejo svoje zmožnosti bodisi v šolskem letu 2019/20 predstavili kar sedem razi- na likovnem, tehniškem, gibalnem, govornem ali skovalnih nalog z različnih področij. V nadaljevanju vodstvenem področju. predstavljam eno izmed nalog. Omenjenim učencem slovenska osnovna šola OBNOVA STARINSKEGA KOLESA ponuja več v okviru notranje individualizacije. Ta- kšnim učencem se nudi sodelovanje na različnih Cilji in hipoteze tekmovanjih, projektih in raziskavah, saj na ta na- V šolskem letu 2019/20 sem se z učencema deve- čin širijo svoje znanje in veščine ter hkrati pred- tega razreda lotil projekta obnove starinskega ko- stavljajo ime svoje šole. lesa Rog. Učenca sta se zaradi svojega veselja do tehnike in tehnologije dela lotila resno. V slovenskem izobraževalnem prostoru so razisko- valne naloge zelo popularne. Raziskovanje mladih Pri delu smo najprej načrtovali raziskovalno nalo- vzpodbujajo različne organizacije, kot so Bistra, go. Sklenili smo, da si moramo najprej zastaviti na- Zveza za tehnično kulturo Slovenije, Mladi razisko- men in cilje našega dela. Naša šola spodbuja upo- valci za razvoj Šaleške doline, Zveza prijateljev mla- rabo koles in samostojnega prihoda v šolo, zato dine Maribor, Mladi za Celje in še mnogi ostali. smo sklenili, da bomo z obnovljenim kolesom po- skušali promovirati trajnostno mobilnost na naši Med izdelovanjem raziskovalne naloge se učenec šoli. Med obnovo kolesa je sproti nastajal priročnik nevede izuri tudi v korakih formativne spremljave Kako obnoviti kolo. S tema ciljema smo se lotili na- pouka. slednje faze našega dela, in sicer postavitve delov- nih hipotez oziroma raziskovalnih vprašanj. Vedeli a) V uvodu si zastavi namene in cilje naloge. smo, da bo delo zahtevno in dolgotrajno. Čas v šoli Delovne hipoteze služijo učencu kot kriteriji pa zelo hitro mine. uspešnosti. Zastavili smo si naslednje hipoteze: b) S pomočjo metodologije dela bo prišel do do- • Obnova kolesa je zahtevna. kazov o delu. • Obnova kolesa je finančno velika investicija. • Staro kolo je v primerjavi z novejšimi manj učin- c) Z dokazovanjem in interpretacijo hipotez bo kovito in okretno. prišel do povratne informacije. Med razisko- • Otroci ne poznajo tovarne in koles Rog. vanjem si bo ves čas zastavljal vprašanja, ki • Otroci se zavedajo pomena varnosti v cestnem mu bodo služila kot podpora učenja. prometu. 16 Didakta tudi, kje so bile nalepke kolesa. Ta postopek nam je kasneje služil pri sestavljanju kolesa. Razstavljanja kolesa je bilo zelo hitro konec. Sledil je postopek raziskovanja preko spleta. Ugotovili smo približen čas nastanka in tip kolesa. Ker nismo vedeli, ali imamo vse originalne nadomestne dele, smo obiskali AMK Classic v Slovenski Bistrici, kjer imajo razstavljen dobro ohranjen primer kolesa, kot je naš. Ugotovili smo, da nam manjkata tačka kole- sa in sedež. Naš sedež kolesa je bil namreč strgan. Pred iskanjem ličarja, ki bi nam prebarval kolo, smo ogrodje kolesa pripravili sami. Dobro smo ga zdr- gnili s smirkovim papirjem, saj smo s tem privar- čevali pri strošku barvanja. Prav tako smo z RAAL lestvico določili kodo barve, da smo lahko naročili barvanje. Imeli smo srečo, da so nam barvanje in cinkanje uredili starši enega izmed raziskovalcev. S Starinsko kolo Rog tem smo prihranili nekaj denarja. Med čakanjem na urejene dele kolesa smo imeli v Metode dela načrtu veliko dodatnih opravil. V delavnici smo ser- S postavljenimi cilji in delovnimi hipotezami smo visirali obroča koles, polirali sestavne dele ter iskali se lahko lotili dela. Postavili smo si časovnico dela. nekatere manjkajoče dele, kot so bili sedež, zračni- Ta se v raziskovalnem žargonu imenuje tudi meto- ce, plašča, zvonček, pedalke in nalepke za kolo. dologija dela in je izgledala tako: • Iskanje teoretičnih osnov naloge. Pred obnovo smo imeli tudi željo po nadgradnji • Fotografiranje in razstavljanje kolesa. svetil na kolesu. V sprednjo in zadnjo luč smo vgra- • Pregled vseh delov in sestavljanje seznama mo- dili led svetila. Originalni dinamo smo pustili pritr- rebitnih manjkajočih sestavnih delov. jen na kolesu. • Obisk AMK Classic in ogled zbirke starodobnih koles. • Iskanje obrtnikov, ki bi nam opravili kakovostno barvanje sestavnih delov kolesa. • Iskanje obrtnikov, ki bi nam opravili cinkanje svetlečih delov. • Iskanje manjkajočih delov na spletu in v živo na bolšjem sejmu v Mariboru. • Vodenje evidence o izdatkih obnove. • Vodenje dnevnika del in sprotno pisanje priroč- nika Kako obnovim kolo. • Električna dela na svetilih. • Čiščenje, servisiranje in poliranje uporabnih de- lov. • Sestavljanje kolesa. • Testna vožnja s kolesom. • Primerjava kolesa s sodobnejšim kolesom na kolesarskem poligonu. Po zastavljeni časovnici del smo se lotili raziskova- nja teorije. Preverili smo, kaj je na to temo že napisa- no, raziskali smo, kakšna je zgodovina kolesarjenja in tovarne Rog. Proučili smo tudi, katere vrste koles obstajajo in kakšna je prihodnost kolesarjenja. Obnova kolesa Posamezne dele kolesa smo pred začetkom razsta- vljanja natančno fotografirali. Takrat smo izmerili Nadgradnja svetil 17 Didakta ŠOLSKA PRAKSA Sledilo je končno sestavljanje kolesa. Fotografije so Nekoč so kolesa imela na zadnjem blatniku nape- nam služile, da smo pravilno sestavili ključne dele ko- ljane elastike, ki so služile gospem, da se jim v špice lesa, kot so zavore, os gonilke in ležaj sprednjih vilic. zadnjega kolesa ni zapletlo krilo. Ker tega nadome- stnega dela ni več v prodajalnah z nadomestnimi deli, zato smo se morali znajti po svoje. Pri bližnjem trgovcu s tkanino smo našli podobno elastiko in jo sami namestili v za to namenjene luknjice na za- dnjem blatniku. POVRATNA INFORMACIJA Ves čas dela s kolesom smo sledili zastavljenim hipotezam. Nekaj smo jih lahko potrdili že med sestavljanjem kolesa, nekaj hipotez pa smo v razi- skovalnem delu naloge tudi morali preizkusiti. • Obnova kolesa je zahtevna. Ugotovili smo, da kolesa samega po sebi ni preveč zahtevno razstaviti. Zahtevni so bili na- Pobarvani deli slednji koraki, kjer smo morali razmišljati, kako bomo kolo ponovno sestavili. Potrebno je bilo dele označiti, jih pravilno odložiti ter očistiti. Za Učenca sta ves čas obnove vodila evidenco stroškov. nekatere dele kolesa smo potrebovali poseb- Eno naših predvidevanj je namreč bilo, da je obno- no orodje, kot na primer za razstavljanje veri- va kolesa finančno velika investicija. Poleg evidence ge. Med sestavljanjem kolesa so nam pri ne- stroškov je sproti nastajal vodič z naslovom Kako ob- katerih postopkih manjkale delovne izkušnje. novim kolo. Med delom v delavnici smo sproti ugotavljali, da smo kakšnega izmed sestavnih delov med Težave pri obnovi razstavljanjem pomanjkljivo označili. Zaradi Nekaj težav je predstavljalo iskanje delov za kolo. navedenih dejstev smo to hipotezo potrdili. Sedež, plašče in zračnice smo dobili pri bližnjem tr- govcu s kolesi. Sedež je trgovec imel na zalogi, saj je • Obnova kolesa je finančno velika investicija. hkrati zbiratelj starinskih predmetov. Zvonček smo Ob kratkem popisu del na začetku obnove smo dobili na bolšjem sejmu v Mariboru. Pedalke ter Rog ugotovili, da bo prenova kolesa draga. Za obno- nalepko smo dobili preko spleta. Kolesu pa je manj- vo kolesa smo zapravili 88 €. Obnova bi bila še kala še glavna nalepka. Ta nalepka je bila na kolesu dražja, če bi morali plačati barvanje in cinkanje pred barvanjem zelo slabo ohranjena. Fotografijo delov kolesa, če bi morali kolo nabaviti in če bi originalne nalepke smo dobili v AMK Classic. Kasneje morali plačati strošek za tisk nalepk. Vsa ome- smo to fotografijo odnesli h grafičnemu oblikovalcu, njena dela smo dobili sponzorsko. Kolo smo ki je oblikoval novo nalepko in jo tudi vektorsko ob- dobili od stanovalcev bloka, ki so ga želeli vreči delal, da smo jo lahko natisnili. stran. Ko danes pogledamo obnovljeno kolo, je čudovito, ampak ob ocenitvi ima kolo veliko Težavo je predstavljala tudi poslikava kolesa po bla- večjo sentimentalno kot finančno vrednost. tnikih in ščitu za verigo. Te črte so bile v originalu Drugo hipotezo smo potrdili, saj če primerjamo narisane ročno, kar pa je predstavljalo velik problem. vložena finančna sredstva in znesek, ki bi ga Nastalo težavo smo rešili z nalepkami, ki smo jih na- dobili ob prodaji kolesa, bi bili na 0 € zaslužka. mestili namesto ročno poslikanih črt. Ugotovili smo, da je obnova kolesa draga. • Staro kolo je v primerjavi z novejšimi manj učinkovito in okretno. To hipotezo smo ovrgli s primerjavo kolesa Rog in novejšim in modernim gorskim kole- som. Na začetku smo menili, da je starodobno kolo za staro šaro in da ga je povozil čas. Na šolskem kolesarskem poligonu smo preizkusili obe kolesi v štirih disciplinah. To so: pospeše- vanje, okretnost, zavorna pot in izgled. Primer- javo smo opravili hkrati s prvim preizkusom prenovljenega kolesa. Kolo se je zelo izkazalo Replika originalne nalepke kolesa Rog Sport v vodljivosti in prav tako v hitrosti. Izgled ko- 18 Didakta lesa smo ocenili z anketo mimoidočih. Večini se bali, da bomo ostali brez rezultata. V maju smo anketirancev je bil všeč retro izgled kolesa. To prejeli novico, da bomo lahko predstavili nalogo na hipotezo smo ovrgli. daljavo. Glede na razmere je predstavitev potekala dobro, le »leska« kolesa komisija ni imela priložnosti • Otroci ne poznajo tovarne in koles Rog. videti dobro. Kljub temu smo se uvrstili na državno To hipotezo smo potrjevali v petem razredu 2. tekmovanje, kjer smo dosegli bron. osnovne šole. Učenca sta petošolcem razložila, kaj delata, in kolo tudi razkazala. Učence sta Ob lepem izdelku sta učenca izkazala tudi lastno povprašala o poznavanja tovarne Rog in nje- zadovoljstvo. nih koles. Ob pregledovanju izpolnjenih anket smo ugotovili, da mlajši učenci ne poznajo ZAKLJUČEK nekdanje tovarne Rog in koles, ki so jih tam iz- Ob nastajanju naloge sem kot mentor raziskovalne delovali. To hipotezo smo potrdili. naloge učencema nudil izkušnjo, ki jo bosta v ži- vljenju še kako potrebovala. Celoten proces obnove VRSTNIŠKO IN LASTNO VREDNOTENJE DELA kolesa sta dobila v svoje roke. Lahko sta skozi delo Vrednotenje dela sta učenca izkusila na več nivojih. pokazala svojo ustvarjalnost. Kolo sta razkazala mlajšim učencem. Na obisku sta poudarila pomen kolesarjenja za zdravje našega Skozi delo smo ves čas v šoli ustvarjali informativno telesa, poudarila sta pomembnost nošenja čelade, propagando za nadaljnje raziskovalce. Šola ima še povabila učence k prometnemu krožku v priho- zdaj možnost občudovati naše kolo in zagotovo bo dnjih letih, s pomočjo kolesa sta razkazala en del to kolo še nosilec nadaljnjih projektov in nalog. Kolo slovenske kulturne dediščine, poskušala sta navdu- še danes izpolnjuje svoje poslanstvo. Nekoč je skr- šiti učence za raziskovanje ter urjenje ročnih spre- belo za vsakodnevni prevoz, danes pa nas opomi- tnosti … nja, da je gibanje zdravo za telo in duha. Raziskovalno nalogo in kolo sta predstavila komisi- Seveda so nas občasno med delom spremljale tudi ji za ocenjevanje raziskovalnih nalog, kjer pa so se težave. Največjo težavo je predstavljalo pomanjka- stvari malo zapletle. V mesecu marcu 2020 je slo- nje časa. Ure pred in po pouku so bile prekratke. venski izobraževalni prostor ustavila epidemija ko- Kljub temu smo naše delo sklenili s ponosom, saj ronavirusa. Naše delo je bilo sicer končano, naloga smo se pri delu zabavali in hkrati ohranili del sloven- je bila oddana v branje strokovni komisiji, kolo pa ske kulturne dediščine. je nekaj mesecev samevalo v šoli. Dela so zastala. Ostali smo na točki, ko smo se morali pripravljati Oba učenca sta trenutno že vpisana v srednjo šolo. na zagovor nalog na daljavo. Termini predstavitev Kot sem predvideval, oba sta si izbrala tehnično so se odmikali in kljub prizadevnemu delu smo smer. Ponosen sem nanju. Test kolesa Obnovljeno kolo Rog Sport 19 Didakta