60 let gni pri zrc sazu Summary THE FUTURE TASKS OF THE SLOVENE ETHNOCHOREOLCKiY Mirko Ramovs The author analyzes the hitherto orientation, work and the result.-, of the Slovene etlmochoreology and presents its future tasks, in the future, ethnochoreology wilt have to pay more attention to contemporaiy problems, its starting-point will be the human being as a dancer and the role of I he dance in the life of contemporary men and women in Slovenia. Folk dance has been the main object of the hitherto research of ethnochoreology, which defined it as the dance, charac-terislic lor the widest strata of the (folk) inhabitants of the Slov ene ethnic territory l.'ntil recent past the majority of the Slovcne population were peasants, therefore the scholars focused their research exclusively on rural population. The folklorists researched various written sources and gathered the ficldwork material, which included the writing down of the dances, their melodies and the context in which they were performed. The results of the reseatcli were presented in various treatises and - above all - in the publications of the material about dance. The future research of the dance tradition will continue in the areas that have not been researched yet. Special attention will be given to the origins of the Re/.ija dance, its melodies, and 10 the phenomena of folklore The research will include the contemporary dance phenomena ll will locus On the men and women as the dancers and not merely on the dance itself The scholars will consider the dancers' altitude towards dance, their experience of dance and on dance as a form of nonverbal communication. The researchers will put an attention to dance in which the members of all social strata dance to entertain themselves. Therefore, the et I inochoieologists will study all the dancing events in various circumstances ■ that what contempt jrarv ethnology of dance defines as "Jiving practice". P.thnochoreology will also pay attention to the dance repertoire, to the emerging and disappearing of the dances and to the dancing style that unravels the human's culture ill movement - in our case that of the Slovene men and women. This research includes also the research on dance music and its influence on the repertoire and the performance of dance. The methods of research will remain various as they were until now. The researcher will become more engaged. The special emphasis will be put on the audiovisual documentation. firago Kune j ______UDK 930.253(086.7): 534.852 Razmišljanja in napotki pri arhiviranju žvočnega gradiva Arhiviranje in hranjenje zvočnega gradiva je velikokrat povezano s težavami, ki se jih začenjamo zavedati šele v sedanjem času, koso nosilci zvoka že začeli propadali in posnetki na njih izgubljajo kvaltjftcf ter velik del informacij Avtor v članku opozori na težave pri arhiviranju zvočnega gradiva, opiše osnovne lastnosti magnetnih 'rakov - kot doslej edinega preizkušenega in zanesljivega arhivskega nosilca zvoka - ter vpliv okolja nanje, Navede tudi nekaj temeljnih napotkov pri ravnanju z magnetnimi trakovi in njihovem predvajanim I judje se že več stoletij ukvarjajo z ohranitvijo in varovan-*- ■ *! ; »SWíií i: \ * k.:.!,. i .«a.! ih1 . ml,..'. 1' ...,. ■ .1 .:. ■, ii 1. 1..■ : ¡ ■ A■ Ji; -t!' Lit' i mm problemov ne poznajo ali jim niso kos, saj ni potrebne tovrstne literature, ki bi probleme povzela in obdelala. Pojavljajo se različni članki in razprave z nasveti in priporočili glede uporabe, shranjevanja in vzdrževanja avdiovizualnih nosilcev podatkov. Pogosto .se celo izkaže, da nt mogoče dati jasnih teoretično utemeljenih odgovorov in so napotki rezultat izkušenj ob delu na tem področju, in ravno izkušnje in njihova izmenjava lahko zelo pomagajo pri reševanju nasialih težav. V ta namen je nastalo mednarodno združenje zvočnih arhivov (IASA), ki se ukvarja z različnimi področji arhiviranja (sistematizacija, katalogizacija, tehnično področje, šolanje in izobraževanje...) ter svoje izkušnje in izsledke posreduje svojim članom in Širši javnosti Avdiovizualni nosilci podatkov dosegajo v primerjavi s pisnimi viri neprimerno večjo stopnjo integritete. Packa v knjigi ali pretrgana stran v splošnem ne pomeni bistvene izgube informacije, saj lahko izgubljene črke nadomestimo s sklepanjem iz konteksta. Rri avdiovizualnih nosilcih pa je pomembna vsaka podrobnosi signala, ker je to že informacija zase in tako nenadomestljiva. Poškodovan ali raztegnjen trak (poškodovana brazda na plošči, praska na CD-ju...) lahko povzroči uničenje do takšne mere. da nosilci ne delujejo več, kar pomeni popolno izgubo podatkov. Ponavadi so modernejši formati (digitalni nosilci...) zaradi svoje velike gostote podatkov bolj občutljivi in terjajo še večjo pazljivost, Nekaj značilnosti in priporočil pri arhiviranju magnetofonskih trakov Osrednji del zvočnega arhiva Glasbenonarodopisnega inšti tuta ZRC SAZU obsega magnetne trakove. Ti so različne kvalitete, starosti, različnih proizvajalcev ter posneti Z različnimi tehnikami snemanja in različnimi aparaturami. Tako lahko zasledimo celotračno, dvolračno in štiriiračno posnete trakove in trakove, posnete s hitrostmi 2,4 cm/s t,7S cm/s, 9,5 cm/s, 19 cm/s in 3B cm/s. Starejši 1 rakovi so posneti v mono tehniki, več tračno in z manjšimi hitrostmi (starejše snemalne aparature, varčevanje traku), novejši pa v stereo tehniki in z višjimi hitrostmi (boljša kvaliteta posnetkov, novejše snemalne aparature). Za vse magnetne nosilce zvoka so značilne določene lastnosti, ki so ključnega pomena pri hranjenju, vzdrževanju in ravnanju z njimi. Ker so magnetni trakovi še danes edini zanesljiv in preizkušen arhivski nosilec zvoka, bom v nadaljevanju opisal nekaj najpomembnejših lastnosti magnetnih trakov ter nekaj priporočil, kako ravnati z njimi Velike kakovosti magneinega trakti ni lahko obdržali, saj je upogljiv in sestavljen iz različnih sestavin. Ima veliko površino (za približno eno uro predvajanja potrebujemo okoli 50 m" traku) in je izpostavljen različnim vplivom. Magnetni delčki v trakti in velikosti rež snemalnih glav so velikostnega reda cigaretnega dima. Magnetne lastnosti trakov (in s tem posnetki) so zelo odvisne od "okolja". tj. zlasti klima is ki h razmer hranjenja, mehanske zaščite in čistosti atmosfere. Vpliv temperature in vlage Temperatura in vlaga imava odločilen vpliv na kvaliteto zapisa pri skladiščenju magnetnega trnku. Znano je, tla ima temperatura velik Vpliv na kemične procese. Na grobo lahko ocenimo, da zvišanje temperature za 10° C podvoji hitrost kemičnih reakcij. Tako nam neprimema temperatura v arhivu lahko zelo pospeši procese staranja zvočnih nosilcev. Neposredno s temperaturo je povezana tudi relativna vlaga v 62 ozračju, ki močno vpliva na kemične lastnosti in raztezanje magnetnih trakov. Iz tega lahko sklepamo, da je najidealnejše hranjenje trakov pri najnižji možni temperaturi in vlagi. Vendar pa se v praksi pokaže, da je najpomembnejša konstanl-nost temperature in zračne vlage, saj s tem preprečimo neprijetne kemične in mehanske posledice (kondenziranje vlage, mehansko raztezanje traku ,,,), Tako so za arhivske duplikate, ki niso skoraj nikoli uporabljeni, najustreznejše klimatske razmere okoli 10" C in ¿5 % relativne zračne vlage, za druge trakove pa 20" C in 45 % relativne zračne vlage pri majhnih nihanjih okoli teh vrednosti ( +/- 1Q C, +/-5 % relativne zračne vlage), Takšen kompromis se priporoča zaLo, da zmanjšamo klimatske Spremembe pii prenašanju trakov it arhiva v delovne prostore, kjer klimatske razmere niso enake kot v arhivu. Najbolje bi bilo, da bi bili vsi prostori, kjer delamo s trakovi, enako klimatizirani, nikakor pa ne bi smeli presegati temperature 25" C in relativne zračne vlage nad 60 %. Zato je še posebej pomembno, da ne puščamo magnetnih trakov (tlidi kaset idr.) na mestih, kjer se lahko pregrejejo (pod namiznimi lučmi, na okenskih policah, v avtomobilih...), saj lahko ne samo izgubimo kvaliteto posnetkov, ampak celo popolnoma uničimo posnetke I1 ra v tako so z J skladiščenje Zelo neprimerni vlažni prostori (kleti, kuhinje...), kjer lahko pride do hidrolize ali napada plesni in tako uničenja traku. Vpliv Čistosti okolice 1'rah in nečistoča sta pogosto izvir mehanskih težav pri predvajanju posnetkov. To velja še posebej za novejše, digitalne nosilce zvoka, kjer je gostota podatkov zelo velika. Nečistoča lahko povzroči kratke izpade podatkov ('"drop out") ali pa pokvari kvaliteto posnetkov (odmik glave od traku in s tem izguba predvsem višjih frekvenc, ki so že tako najbolj Občutljive na procese staranja). Najboljša obramba je skrb za Čistost prostorOV, kjer se trakovi nahajajo (arhiv in delovni prostori), tako tla tam ni dovoljeno prehranjevanje, pitje in kajenje (že cigaretni dim lahko povzroči motnje pri predvajanju). Ravnanje z magnetnimi trakovi Trak ne sme priti v stik z umazanijo, s prahom, kemikalijami ali z močnejšimi magnetnimi polji. Čim manj naj se ga dotikamo z rokami. Obe strani traku je potrebno obravnavati enako skrbno, saj se poškodbe in umazanija z zadnje stran' lahko prenesejo skozi trak ali na nesejo na oksidno stran naslednjega ovoja. Vse površine, s katerimi pridi: trak v stik, morajo biti gladke in čiste, da se trak mehansko ne poškoduje Zato je potrebno reprodukcijske aparatu¡e redno čistiti (vsakih osem ur) - vendar ne samo glav. ampak tudi vsa vodila. Čistimo z mehko tkanino, ki ne pušča dlačic, ter-po potreb i z ustreznim topilo11' (lsopropan alkohol...), ki ne poškoduje aparatur. Guiíiijas" pot i s kalni kolešček lahko čisi imo le s topili, ki ne poškoduje}0 gume. Pred uporabo moramo trak prilagoditi na klimatske raznihč V delovnem prostoru (cc so ti drugačne od tistih v arhivske»1 prostoru), in sicer tako, da naj se trak nahaja v delovnem pIttS* toni vsaj 6 do S ur pred predvajanjem. Trakove v arhivu moramo redno previjali, da ublažimo efcld kopiranja in druge nevšečnosti. Arhivske trakove previjal11" vsake 3 leta, druge vsakih 6 mesecev. GLASNIK SED 35/1995, št. a à 60 let gnl pri zrc sazu Predvajanje trakov Pred predvajanjem je potrebno preveriti, če je reprodukcijska aparatura pravilno nastavljena in očiščena (testni referenčni trakovi). Nepravilno nastavljene aparature lahko bistveno vplivajo na kvaliteto reprodukcije. Trak' i/, arhiva Oioramo najprej nekajkrat previdno previli od začetka do konca, da ublažimo efekt kopiranja in "očistimo" trak. P0> končanem predvajanju trak v celoti previjemo, da odpravimo morebitne "stopnice" in ga gladko navijemo. Vsak trak spravimo v svoj ovoj (škatlo) in ga vi skladiščimo pokončno. VIRI: VZDRŽEVANJE in ravnanje z video trakovi. Navodila RTV Slovenija. DRAFT EBU Teehnical Documeni . ?. 2. 1994. SCHl'HPR, Diet rit h 1983: Behandlung, Lagerung und Konser-viemng von Schalllragem, V: Da s Schallarchiv 13, str. 29-57. Summary REFLECTIONS AND INSTRUCTIONS ON PU ITINC. THE AUDIO MATERIA!. IN THE ARCHIVE Brago Kunej In the article the author - recording engineer in the Institute of ethnomusieology - warns against the problems we come across when we put the audio material in the archives, he describes basic characteristics of" magnetic tapes and the influence that the surroundings have on them. The amhor also gives some basic instructions on how to deal with magnetic tapes and liow to perform them. Putting the audio material in tire archives and keeping it there present some problems, which we have become aware of i'ecentlv, when the recording media have already staried to deteriorate, so the quality of the recordings have worsened and a lot of information ¡live been lost. In the article the author briefly describes some of the most important dangers Which threaten the recording media and lie also gives advice on how to avoid or at least lessen those dangers. The magnetic tapes are the only tested and "reliable" archival sound carrying media at the moment, therefore their basic cliaracleristics are described, as well as ihe influence of the surroundings (temperature, moisture, dig) on archiving till magnetic tapes and on their aging. The author added also some basic instructions on how to deal with magnetic tapes and how lo perforin them, so that the recordings would not be damaged or even completely destroyed because of the lack of knowledge or maltreatment. The recordings are usually unique documents (from the point of view 6t different f ields of science and art) and therefore of immense importance and value. Skupina Autodafe nu otvoritvi razstave v Slovenskem etnografskem muzeju ob kongresu Štrekelj -Murko, 25. 10. ¡995-Pot o: AleS Gačnik. glasnik sed 35/1995, št. 4 11