Šusteršič - Simon- Sch warz. c. kr. okrajno solsko nad- zorništvo. Lakoničao prinaša ofieiozno glasilo uradni razglas Simona za namestnika c. kr. okrajoega nadzornika g. Turka. Ničesar nepričakovanega ni to za nas, da ae je imenovalo Slomškarja za začasnega namestnika c. kr. okr. šol. nadzornika. Saj to amo že domuevali, da bo prvo kar bo aedaj ukrenila deželna vlada in kar bodo zahtevali klerikalci od deželne vlade: da se bo za c. kr. okrajne šolske nadzornike nastavljajo pristue Slomškarje, da ae ne bo več oziralo pri tem na zmožnosti in sposobnosti in da se bo na ta način pospešila uradna agitacija za Slomškovo Zvezo pri oddaji služb, da se bodo dobivala tajinstvena poročila, oziroma se bo diktiralo Bnepristrano1- kvalifikacijo in izzivanje neljubih oaeb. To, da postaja dobrobit š o 1 s t v a in njega korist s1a v n i deželni vladi deveta briga.to nam dokazujejo premeščenja iz službenih ozirov, da se najboliše učne osebe po izjavi g. nadzornikasamega — dokazano! — po iniciativi klerikalnib dež. poslancev, ker so njim te oaebe iz politiških vzrokov neljube — preganja in s tem ubija. Oe pa alavna deželua vlada domneva, da bo s šikanami klerikalnih c. kr. okrajuih šol. nadzornikov in z njih pristranostjo pri oddaji služb in pri kvalifikaciji pospeševala in polnila Slomškovo Zvezo, se je zopet zmotila. Ne dvomimo, da se bo marsikdo vdal novemu terorju — njih nam ne bo žal — a vendar je to dokaj opaano početje alavne dež. vlade, zakaj šikane bodo tudi dokaj pospesile nezadovoljstvo in gnev poštenega in delavnega učiteljstva; in mi že danea odklanjamo odgovornoat za vsekakršne nadaljne posledice, ki se bodo brezdvomno pokazale pri uspehih v šolstvu. Naša okrajna društva so uamenjena tudi v pospeševanje šolstva iu pouka, toda če račuoa v tem oziru alavna deželna vlada na naš idealizem, se je prokleto zmotila, zakaj naša društva ao po pravilih določena tudi v bran stanu, in ker brez dobrena učiteljstva iii dobrega šolstva je njih prva naloga boriti se za dobrobit učitelja, ker le to je predpogoj dobremu šolstvu. Ker se pa od strani slavne deželne vlade u b i j a i n izziva dobro učiteljstvo, ni uaša dolžnost, skrbeti potem več za vlado in šolstvo, zakaj počemu bi mi bili bolj vladni nego je vlada saraa; počemu bi mi bili bolj papežki nego je papež sam; počemu bi mi bili bolj šolski nego so šolske korporacije same! Mi poznamo može in poznamn tudi njih zmožnosti. Birokratizem in pedanterija je še danea odo, kar ubiia 95 % uspehov, ki bi jih lahko doaezalo naše ljudsko šolstvo. Birokratizem in pedanterija je ono, ki ubija marsikaterega dobrega učitelja, ki ubije marsikaterega dobrega vzgojitelja, ki je Dajusodepolnejša rana našemu šolstru. Birokratizem in pedanterija je ono, ki pri kvalifikaciji da raarsikomu drugo atopnjo nego jo zasluži; in dokler se bo nastavljalo za e. kr. okr. šol. nadzornike birokrate, pedante in nezraožne praktike, dotlej je »nadzorovanje" samo jahanje učiteljstva in ne pospeševanje šolstva. Pa če bi še bila birokraška natančnost povod vladi, da imenuje SimoDa za nadzornika; saj eelo Pirnat iz Mokronoga upa na nadzorništvo in še maraikdo drugi! — Doba krealur nima imena po veleumih, temvee po kreaturah aamih! Goapoda, prijaznoat še ni vse, zakaj marsikdo jo izrablja in jo nadevlje k o t k r i n k o hinavščini. če mi poveš v obraz tako, ne pozabi v pisarni, kaj si mi pravil; ne pa, da se nara bo reklo po katastrofah — nepovoljno kvalificiran! Danes imamo tajno kvalifikaeijo inni cuda, fie se goji neodkritosrčnoat ia nezaupnost, da amo potem tudi mi nezaupui. Oaanaauči.dadaneanesmerao verovati niti za- konom, da danes ne smemoračunati na poštenost.zakaj najodkritosrčnejši in ^najpoštenejši so bili nepošteno ogulj ufani. Oas Das uči: mi sodirao družbo po njenih članih! Mogoče je, da se bodo aedaj uradno in obvezno razpisovala zborovanja podružnic Sloni. Zveze, zakaj uemogoče to pri naa ni, če se je že tako prakticiralo. Mogoče je, da ae bo uprizarjal uradno-politiški prilisk od voditeljev na podrejeno ufiteljstvo in se vpričo e. kr. okr. šol. nadzornika denunciralo z anarhisti; zakaj nemogoče to ni pri nas na Kranjskem — kar se je že prakticiralo. Gospoda, čaa nas uči! Uboga skrb za šolstvo, ki ae izpreminjaš v osebno politiško terorsko goDJo, zakaj pristrano imenovanje nam izpričuje, da je namen slavne c. kr. klerikalno-deželne vlade, postavljati za e. kr. šol. nadzornike može, ki se izkazujejo kot spretui strankarski priganjači ; o katerih posebnih zaslugah in zmožnostib, se upamo dvomiti! Eao je gotovo; kal pristranosti je vsadila v to vprašanje že slavna deželna vlada sama, ker je namenoma pri tem vprašanju prezrla izvrstne učitelje, ki so priznani pedagogi, ki službujejo v novomeškem okraju in ki jim nepristrani šolski organi priznavajo sposobnost in zmožnost. Stvar deželne vlade je, da skrbi za dobrobi1: šolstva; naša stvar je pa, da čuvamo nad nemoralnostmi, ki bi se utegnile goditi. Bojimo se ne ničesar, ker točno izpolnjujemo službene dolžnosti; krivica aepalahkogodituditem, ki to vestno vrše. Gospoda, čas nas uči! Ne od nas, od vaa je odvisno, kako bomo abajali! Pazite, konzuli, mi vemo še mnogo, in naj magari prične deževati — zaupmc! K sklepu še konštatujemo strankarstvo deželn