Med iraško vojno se je predsednik ZDA veèkrat skliceval na sporoèilo Svetega pisma. To je neupravièeno, ker Sveto pismo ne odo- brava vojn, niti ne govori o uporabi nasilja. Èe se `e zdaj lahko ozremo na iraško voj- no, dobimo pretresljiv vtis, da je šlo po za- hodni ideologiji za posvetno kri`arsko voj- no — oboro`eno še vedno z isto psevdoteo- logijo in isto zlorabo Biblije kot pred tisoè leti. Kajti kocke so padle najpozneje z uvr- stitvijo nekaterih dr`av v “os zla”. Izraz se je v Evropi zdel bolj ko ne smešen. Kakor se je pokazalo, je to bil nesporazum, kajti za njim je stala krvava resnost. Najprej in predvsem sta sodniški gestus in habitus tistih, ki se sami ocenjujejo kot dobri, druge pa uvršèajo med zle, vzbudila pri nas globoko nasprotovanje. Tukaj ne trèijo druga ob drugo le ocene o samem sebi, temveè podobe o svetu. :  F%)G  F)G    Kar najprej moti, je ostra in neusmiljena delitev v “mi” in “drugi” seveda z nasprotnim vrednotenjem. Kajti oznaka, da so drugi “zli”, predpostavlja, da se govorci štejejo za “dobre”. @e takšno dualistièno vrednotenje spominja na boj med dobrimi in zlimi silami ob kon- cu sveta, torej na boj Mihaela proti satanu. Biblija prikazuje ta boj vsekakor v vojaških sli- kah, toda iz tega dogajanja izvzema èloveka. Kajti za ljudi velja zdaj in do konca èasov sivo v sivem in po vsej Novi zavezi odpoved na- silju brez kakršnihkoli omejitev. Vse drugo, vsaka vrsta absolutnosti je ra- zen tega nezdru`ljiva z osnovami “tolerant- nega so`itja”, ki se je razvilo kot splošno pra- vilo skupnega `ivljenja v civiliziranem sve- tu, prepojenem z zahodnimi vrednotami, pa tudi drugod. Za to ranljivo globalnost je vsak dualizem, ki razvršèa v belo in èrno, tako mu- èen kakor tudi unièujoè. Izolira namreè ti- stega, ki zastopa to stališèe in moti konsenzno dru`bo. Prav v protestih proti vojni v Iraku je ta enotnost, ki sega od Indonezije prek Ki- tajske do Mehike, pridobila novo obliko. Ka- kor je res, da se pri tem stekajo razlièni in- teresi in kakor je zanesljivo, da splošna post- moderna toleranca ne more nadomestiti ne kulture ne stališè, pa mora torej veljati, da absolutne uvrstitve, zlasti moralne, v najbolj- šem primeru delujejo smešno. Retorika o “dobrem” in “zlem”, ki se na- naša na `ive ljudi, je votla, porojena iz slepega precenjevanja sebe in je na poti k posledicam vsake ideologizirane netolerance, namreè k uboju in umoru. Patos te retorike izvira, kakor se upravièeno domneva, iz napaènega religioz- nega samovrednotenja. Ker je njegov izvor nedvomno kršèanski, bo ta “nova” ideološka uporaba kršèanstvu zanesljivo škodila. Toda oèitno pomanjkanje poni`nosti, povezano s pripravljenostjo za nasilje, dovoljuje precejšnje dvome, da bi šlo pri tem za izvirno in legitim- no izdajo kršèanstva. Izvore tega pogleda lahko najprej prika- `emo nepolemièno. Segajo daleè nazaj v krš- èanstvo in temeljijo na usodno napaènem tol- maèenju. Po eni strani so `e kmalu po po- javu islama, kršèanske apokrifne apokalip- se, kot na novo nastali spisi, Mohameda in islam štele kot utelešenje absolutno zlega na koncu èasov. Po drugi strani pa so, in to je tukaj pomembnejše, prevzele številne kršèan- ske skupine, ki so naseljevale Novi svet, iz radikalne angleške reformacije zavest izvo- 2 B5#F  ,  # ljenosti. Kot skupina izvoljencev imajo taki kristjani boljše inštitucije (zakone, ustavo). Kar je bila za Jude nekoè postava kot pod- laga za ponos o izvoljenosti, to je v militant- nem protestantizmu postala skrajno ostra iz- daja ustavnega patriotizma. Visoko spošto- vanje zakona in civilnega reda v kalvinizmu je precej doprineslo, da se ta red misijonarsko uporablja kot zdravilo, s katerim naj se oz- dravi svet. Da se lahko v svetovno zgodovino nasilno posega, je domneva, ki temelji na obièajni napaèni razlagi 20. poglavja Janezovega ra- zodetja, ki traja `e od kri`arskih vojn naprej. Tam je po poteku tisoèletnega kraljestva go- vor o tem, da bosta Gog in Magog ogro`a- la mesto Jeruzalem. Nato pride po “bitki na- rodov” sodišèe. V èasu kri`arskih vojn so na- vedbo o tisoè letih razumevali dobesedno in so se odpravili reševat Jeruzalem. Toda v Ja- nezovem razodetju ni niti z besedico ome- njeno karkoli o kršèanskih pomo`nih èetah pri napadu trum brezbo`nih ljudstev proti Jeruzalemu. Te so `e v zaèetku kri`arskih vojn dodali v grandiozni napaèni razlagi. Tako so nastale kri`arske vojne. Predsednik Ronald Reagan je takoj v zaèetku svojega mandata rekel, da smo “generacija, ki se nas dotika za- deva z Gogom in Magogom”. Toda z naèel- no na konec sveta usmerjenim razumevanjem zgodovine je na vidiku striktna razdelitev na dve skupini; v dobre in zle. Dobri se razu- mevajo kot pomo`ne èete bo`jega sodišèa. Prizorišèe pa je Bli`nji vzhod, predvsem Je- ruzalem. Dobri lahko svetu prinesejo luè re- sniène postave. Tudi to je eklatantna napaèna razlaga. Kristjanom Janezovega razodetja je prepo- vedano vsako nasilje. Proti temu pa, da bi smeli neko skupino oznaèevati kot “praviè- no”, drugo pa poimensko kvalificirati kot zlo, nastopa generalno biblièno prièevanje, da so vsi ljudje grešniki in da ni enega pra- viènega. Posebej prilika o ljuljki med pše- nico pri Mateju 13,24-30 svari pred tem, da bi ljudi delili na dobre in zle, temveè da zlo in zle ljudi prenašamo. Kajti biti v zlu ni vedno nevarnost za druge, temveè tudi za kristjane same, kot ka`e zadnja prošnja v oèenašu (“In ne vpelji nas v skušnjavo, tem- veè reši nas hudega”). K biblijskim besedam, ki se zlorabljajo `e od nekdaj, spada tudi vojaško zveneèi Jezusov izrek: “Ne mislite, da sem prišel zato, da pri- nesem na zemljo mir; nisem prišel, da pri- nesem mir, ampak meè” (Matej 10,34). Le èe ta stavek loèimo iz kakršnekoli mo`ne zve- ze znotraj vseh evangelijev in Jezosovega spo- roèila in le èe ne upoštevamo, da je veèino Jezusovih besed treba razlagati metaforièno, lahko v njih razberemo poziv k vojni. V evan- gelijih pomeni stavek: “Nisem prišel, da bi pospeševal slo po harmoniji, temveè zahte- vam spoprijem za evangelij; kajti ta spor za resnico mora biti, èetudi se z njim unièijo dru`inska zlizanost in naveze.” 9%   )  * *   Predsednik Bush ljubi tudi drugo bese- do evangelijev, namreè stavek o nujni odlo- èitvi za ZDA ali za teroriste (govor z dne 20. septembra 2001). Stavek ustreza Luki 11,3 in Mateju 12,30. Tukaj govori nekdo, ki kot zad- nji sel konca sveta poziva k dokonèni odlo- èitvi. Toda predsednik bi moral pomisliti, da se ta stavek najde pri Ciceru, in sicer iz ust podlegle stranke. Toda predsednik bo še naprej mislil, da bojuje odloèilni eshatološki boj “dobrega proti zlemu”, “we fight evil” (mi se bojujemo proti zlu) (16. oktobra 2001). Tako preostane sklep: Toliko konca sveta ni bilo še nikoli! Naèelno napaèna razlaga nekaterih skupin v ZDA je skrajno nebiblièna. To je toliko manj razumljivo, kakor se tudi pri nas zo- pet zaèenja Biblijo razlagati in blatiti, kakor da odobrava vojne in nasilje. Paè pa obsta- 2   ja `e pri omenjenih ameriških skupinah — kot pri kri`arskih vojnah in pri angleški refor- maciji — sekularizacija kršèanskih predstav o bo`ji sodbi. Kajti tisti, ki ne more èakati na Boga, mora sam vzeti zgodovino v svoje roke in postane samozvani sodni eksekutor. Kjer Bog ni “Gospod”, tam prevzamejo njegovi domnevni izvoljenci vlogo sodnika. Religiozne miselne sheme se loèijo od re- sniènosti Boga in zapovedi humanosti, ki so v Stari in Novi zavezi brez razlike specifiè- ni izraz Bo`je volje. Nasprotno tem izvoljen- cem ravno ne gre za to, da bi izpolnjevali zah- tevano Bo`jo voljo, temveè si lastijo vlogo, ki jo ima v Bibliji kveèjemu Bog sam in nje- govi angeli. Kdor jemlje v zakup vlogo Boga kot sodnika, je s tem sicer prevzel neko re- ligiozno shemo, dela pa s tem Bogu konku- renco na skrajno nedovoljen naèin. Kajti v vsej Bibliji ima monopol nad oblastjo Bog — èloveku ravno tisto ni dovoljeno, kar pri- pada edino Bogu, namreè soditi in loèeva- ti. Tako je imel po Luku Jezus dva uèenca, ki bi rada nad neposlušno vas poslala nebeški ogenj, torej blisk in grom, kar pa jima Jezus brezpogojno prepove, èeprav ta vas njega in uèence nerazumljivo ni sprejela. Zaradi tega je tudi povsem konsekvent- no, èe iste skupine iz ZDA odklanjajo tudi “svetovno sodišèe” v smislu mednarodnega sodnega stola. Kajti izvoljenci so itak sami sodniki. Kdor pa v tem smislu nastopa kot osvoboditelj sveta, se drugim ka`e kot skrajno neprijeten predhodnik poslednje sodbe. Zato lahko tako predstavo o svetu imenujemo “kri- `arsko”. Da se pape` temu ni prikljuèil, tem- veè si prizadeva za mir, je po eni strani v zvezi z njegovo vseskozi biblièno teologijo muèe- ništva, po drugi strani pa s tem, da je `e petsto let predstava o nasilnih sodnih eksekutorjih predvsem znaèilnost protestantov anglosak- sonske provenience. Celo goreè protikomu- nist Pij XII. je imel sicer v mislih kri`arsko vojno proti boljševizmu, vendar jo je sam os- tro zavrnil. Poskus, da bi uporabo nasilja legitimirali s kršèanstvom, ima izkljuèno ideološki znaèaj in temelji na izdaji osnov Nove zaveze. Tudi judovstvo razumeva svojo izvoljenost povsem kot trnovo pot. Zato neka molitev rabina za- nesljivo ni prazna iznajdba, ko se obraèa na Gospoda in pravi: “Oh ljubi Bog, naj bomo, èe je le mogoèe, nekoliko manj izvoljeni in bi zato morda, èe je le mogoèe, nekoliko manj trpeli.” &,@C ' * Pisec je profesor za novozavezno teologijo na univerzi v Heidelbergu. ** Die Zeit 58, 17, 16. 4. 2003, str. 38. 2