Katolišk cerkven list. Oanica izhaja "snfc petek n« celi poli, iu velj& po poati za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40kr., začetertleta 1 gld. 30 kr. ▼ tiskarn, o i :prejemana na leto 4 gold., za pol leta 2 gold., ta četert leta 1 gold.; ako zadent na ta dat praznik uide Danica ______dan ooprej. Tečaj XXVII. V Ljubljani 10. malga travna 1874. List 15^ Koledar za naslednji teden. April. Mali traven. 12. Bela nedelja in I. po veliki noči. Evangelij: „Jezus ae prikazuje." (Jan. 20.) Sv. Zenon, rojen afri-kanec, škof v Veroni in učenik, je z ukoro, s svetostjo in s čudeži prav veliko ljudi spreobernil k pravi Kristusovi veri. Cesarju Galijenu je bil njegovo edino hččr na njegovo prošnjo rešil hudobnega duha. Iz velike hvaležnosti mu je podal cesar svojo zlato krono, in dovolil mu je sve^o vero prosto oznarovati. Sv. škof se verne v Verono, serčno oznanuje vero v Kristusa, zatira ma-likovavstvo, in ko še nekega merliča v življenje obudi, skoraj vse mesto sprejme vero v Kristusa. To pa je mali&ke služabn ike tako peklo, da so ga s satansko jezo čertili in preganjali. Delal je serčno tudi zoper arijanske in pelagijanske krivoverce. Junaški Kristusov vojšak je po mnogem preganjanji in terpljenji dosegel krono mu-čenče v 12. apr. 380. Veronci so si ga za svojega pomočnika izvolili. Sv. Zenon je bil oče ubozih. Zlato krono, ki jo je bil od cesarja prejel, je razdrobil in ubogim razdelil; rekel je: ,,Kdor rad ubogim deli, je Bog njegov dolžnik". Poterpežljivost je ob koncu ene svojih pridig tako-le povzdigoval: „0 poterpežljivost, kako rad bi te vredno preslavljal, pa še bolj s svojim djanjem, kakor s svojo besedo! Ti si podpora devic, zavetje vdov, palica zakonskih, tolažba sužnjih. S teboj najdejo ubogi pravo zadovoljnost; s teboj so preroki v čednosti rastliinapo-steljni z Jezusom se združili. Ti si mati in krona mu čencev, terdnjava vere, sad upanja in prijatlica ljubezni. Blagor njemu, kdor te ima v sercu!" Sv. Saba sprič. se je bojeval za sv. vero, ko so poganski Goti ob Donovi kristjane neusmiljeno preganjali. On sam Gotovec, je bil zavolj svoje stanovitnosti utopljen 1. 372.; sv. Viktor sprič.; sv. Julij pap. spoz.; sv. Konstantin šk. spoz. 13. Ponedeljek. Sv. Ida, vdova. Bila je hči pobožnih staršev, okoli 1. 1058 žena bogoljubnega grofa Evstahija Buljonskega. Njuni otroci so bili: Evstahij, Bogomir (Gottfrid) Buljonski (Bouillon), Balduin in Adelhajda. Ida jih je izrejevala v Božjem strahu. Ko so bili sinovi odrastli, se je ravno ta čas začela kri-žanska vojska. Sli so namreč keršanski knezi, grofi, vitezi s svojimi trumami (slednji je imel križ na obleki) v sv. deželo, da bi jo rešili nevernikom iz rok. Bogomir in Balduin sta šla z njimi v Jeruzalem. Terd je bil boj pri Jeruzalemu; pri naskoku na zidovje je bil Bogomir pervi na obzidji in je tam postavil bandero sv. Križa. Sinova se v sv. deželi junaško vojskujeta, Ida mati pa priserčno moli v kapelici prežalostne Matere Božje; v duhu zamaknjena vidi Bogomira v lesenem stolpu, ki svojim vojakom serčnost daje, pušice na sovražnike meče, in pervi na obzidje plane. Križarji so enoglasno Bogomira izvolili kralja v Jeruzalemu. Kadar so ga hotli kronati, jim reče: „Breme sicer prevzamem, zlate krone pa si ne bom pustil na glavo djati tam, kjer je bil moj Zveličar kronan." Po Bogomirovi smerti je bil njegov brat Balduin kralj v Jeruzalemu; njegova sestra Adelhajda je bila žena cesarja Henrika IV. — Ida je s svojim možem Evstahijem živela v sveti ljubezni in v blagem miru; na njeno prošnjo je sozidal lepo cerkev in pri nji vstanovil korarijo. Po Evstahijevi smerti je Ida še z veči gorečnostjo opravljala telesne cVn mikati; tudi čudeže je delala, zlast« nad bolniki. V bolezni je svojo poslednjo obleko vbogajme podelila, potem je prosila za svete zakramente, in je v Gospodu zaspala 13. apr. 1. 1113. Vodilo sv. Ide: Zakonski ljudje naj po v^aki ceni, če le ni zoper vest, ohranijo med seboj mir. Kjer ni miru, — ni daru. — Sv. Hermenegild sprič.,od svojega očeta kralja Leovigilda umorjen (glej 28. svečana). Ss. Kar p šk., Papil dijakon, njegova sestra Agatonika, Agato-dor njih služabnik, sprič. — Sv. Ur s šk. spoz. 14. Torek. Sv. Lidvina, devica, hči ubožnih staršev, rojena 18. suš. 1380, na Cvetno nedeljo, ko se je Kristusovo terpljenje v cerkvi bralo; pri sv. kerstu ji je bilo dano ime Lidvina, to je, Terpinka (Pobožni Tomaž KempČan, ki je tisti čas živel, je obširno popisal njeno življenje.) Že sedemletna deklica je s posebno pobožnostjo Marijo častila. Memo cveteč. telesne lepote je imela tudi imenitne dušne zmožnosti. Že v 12. letu jo sili oče, naj si zbere enega izmed mnozih snubačev; ona pa mu odgovori, da v to se ne bo nikoli podala in nikakor ne. Bog pa ji je take poskušnje začel pošiljati, da je snubači gotovo niso več nadlegaii. Stari 15 let Bog pošlje hudo bolezen; sicer je ozdravela, pa je bila tako bleda in revna, da je nobeden poprejšnjih snubačev ne pogleda. Kmalo po tem pade na ledu, in si eno rebro zlomi; znotraj se ji naredi oteklina, se ji predere, in iz nje izteče toliko gnoja, da je popolnoma oslabela, in tri leta po vsih štirih lazi. Bolezen čedalje hujši prihaja, zraven otekline začne meso gnjiti, červi debeli kakor perst iz nje lezejo. Čudovito pa je bilo to, da gnjiloba ni imela celo nič neprijetnega duha. K tej bolezni pritisne še vodenica, 19 let terpi neznanske bolečine; po tem 6e je loti huda merzlica, ki terpi 17 let. Na desno oko je popolnoma oslepela, levo pa je bilo tako slabo, da ni smela gledati svetlobe. Do 11*. leta svoje bolezni je Lidvina še kaj malega vživala, po tem pa nič več druzega kakor pre-sveto Rešnje Telo. V tej svoji dolgi in hudi bolezni je imela tolažbo v premišljevanji Kristusovega terpljenja, v prejemanji svetih zakramentov in tudi v tem, ker je svoje terpljenje za duše v vicah Bogu darovala, in jih s tem veliko rešila. Pa tudi Bog sam ji je pošiljal nebeško tolažbo, ker bila je pogostoma v nebesa zamaknjena. Tudi dar čudežev je od Boga prejela. Bog je rešil svojo poterpežljivo služabnico velikonočni torek 1. 1433, v 53. 1. njene starosti, in v 39. 1. njene hude bo-lezni. Ljubi kristjan! v bolezni, ki te je, ali te bo zadela, iši po zgledu sv. Lidvine tolažbe in poterpežlji-vosti v premišljevanji Kristusovega terpljenja in v prejemanji ss. zakramentov, voljno prenašaj bolečine v duhu pokore za storjene grehe, spominjaj se terpečih duš v vicah, ozirai se z očesom žive vere v nebesa, ter bodi s sv. Pavlom prepričan, „da vse terpljenje sedanjega časa se ne da primerjati prihodnji časti, ktera bo nad nami razodeta". 'Rim. 8, 18.) Ss. Tiburcij, Valerijžfn in Mak si m sprič.; sv. Prokul šk. sprič.; sv. Domina dev. sprič.; sv. Lambert šk. spoz.; sv. Abundij misijonar spoz. 15. Sreda. Zveličani Peter Gonsalec, iz reda sv. Dominika, rojen 1190 v Astorgi na Spanjskem od plemenitih in silno bogatih staršev. Njegov stric, škof v Astorgi, je zmožnega dečka v posebno skerb sprejel, in vsled tega je Peter hitro v vednostih napredoval. Zavoljo učenosti in čistega življenja je bil še mladeneč, pa že kanonik stoljne cerkve, kmalo po tem pa dekan. To hitro Njegovo poviksanje k toliki časti je satanu bila lepa prilika, ga navdajati z nečimernostjo. Zasede neki dan nečimurni dekan lepega konja, in jaha v skok po mestu in sicer tje, kjer je bilo viditi veliko ljudi; konj pa se spotakne, in treši jezdeca v blato. Ko se pobira iz blata, vstane velik vriš in smčh. Dekan pa na glas zavpije: „Ker me svet zasmehuje, mu bom herbet ober-nil in ga zasmehoval. Peter stopi v dominikanski samo-sten, in kmalo je popoten redovnik. Ko je njegova po-božnost in pridigarska govornost po vsem Španjskem slovela, ga pokliče kralj Ferdinand III na kraljevi dvor, da vojakota oznanuje besedo Božjo, in m61i za zmago zoper Saracene. Njegovi molitvi je bilo pripisovati, da so nevernike premagali, in jim vzeli veliko mesto Se-vilo. Nekteri dvorniki pa so mu grajali ostro življenje in ostre pridige; to sliši neka vlačuga, in jim reče: „Koliko mi ^aste, in jaz ga bom speljala v to, kar nam očita." Dvorniki ji obljubijo lepo plačilo. Vlačuga gre o mraku v Petrov šatorček (vojaki so imeli tudi tam na polji svoje šatoriša), in ga jokaje prosi, naj jo spove. Peter ji reče: „Se že mrači, jutri zjutraj pridi". Hi-navka pa zdihuje: ,,0h, oh! sveti oče! necoj necoj; če to noč umerjen?, imate vi na vesti mojo dušo. Peter se d& pregovoriti, da bi jo spovedal, ostudna babura pa začne gerde reči govoriti in celo, da bo sama sebe končala, če se njena volja ne spolni. Svetnik ji reče počakati, gre iz šatora, napravi velik ogenj, razgerne čezenj svoj plajš, pokliče hinavko in se pričo vsih vleže na plajš ter precej dolgo leži na ognju; vstane, pa ne on, ne plajš se ni celo nič osmodil. Dvorniki se prestrašijo, svetega moža odpušanja prosijo in tudi hinavka se je spreobernila in delala resnično pokoro. Še z veliko dru-zimi čudeži je pokazal, da je res Bog z njim. — Umeri je veliko nedeljo 1. 1240. NeČimurnost zvelič. Petra opominja slehernega izmed nas: „Vari se ošabnosti." „Kjer je napuh, ondi je tudi sramota; kjer je ponižnost, tam je tudi modrost." (Preg. 11, 2.) Prevzetnost hodi pred potrenjem, in napuh pred padcem. (Preg. 16, 18.) O Ss. B asilisa in Anastazija plemeniti gospč in učenki aposteljnov sprič.; ss. Maron, Evtihet in Viktorin sprič. 16. Četertek. Zvelič. J o a hi m S i en s ki, iz-reda služabnikov Marije Device VII žalost, rojen v Sieni 1. 1259. Se deček je imel preserčno ljubezen do Matere Božje, po trikrat na dan je hodil v njeno cerkev molit; v šolo in iz šole gredč jo je na stopnicah v cerkev pozdravljal; svojim sosolarjem je tako lepo govoril od nebeške Kraljice, da so bili do solz ginjeni. Vsako sredo in saboto se je postil na čast presveti Devici. V 14. letu se mu je Marija v spanji prikazala v nebeški svetlobi, rekoč: „Pridi k meni, moj ljubljeni sin, med število svojih služabnikov sem te zapisala". Precej drugi dan gre mladeneč v samostan; sv. Benicij, takrat viši sprednik tega reda, ga z veseljem sprejme, in mu dd samostansko obleko in imč „Joahim", poprej se je imenoval Chiaramonte (Kiaramonte). V samostanu je hitro napredoval v vsih samostanskih čednostih, zlasti pa v ponižnosti. Radi bi ga bili masnika posvetili, pa iz ponižnosti ni v to privolil. Silno ostro in spokorno je živel in molil s tako pobožnostjo, da je bil pri molitvi in premišljevanji pogostoma zamaknjen in čudoma od tal po-vzdignjen. Nek mož je bil grozno nepoterpežljiv v svoji božjastni bolezni; Joabim ga k poterpežljivosti opominja, bolnik mu pa odgovori: „Veliko ložje je poterpežljivost pridigovati, kakor križ poterpežljivo nositi." Joahim prosi Boga, da naj bolnik zadobi zdravje iu naj njegova bolezen njega zadene. Zgodilo se je in Joahim poterpežljivo prenaša to hudo bolezen do smerti. Joahim prosi Marijo, naj mu sprosi milost umreti veliki petek; njegova prošnja je bila uslišana. Umeri je veliki petek, ko so v cerkvi peli besede: „In je glavo nagnil, in je dušo iz sebe dal." (Jan. 19, 30.) Vodila zv. Joahima: Vsak dan se Mariji priporočaj, da te vzame pod svoj materni plajš. Poterpežljivo prenašaj križe in težave. ,,Poterpežljivost vam je potrebna, da Božjo vo^jo storite in dosežete obljubo." (Hebr. 10, 36.) Ss. Kal is t in Karizij sprič.; ss. Op t a t, Lu-perk, Sukces, Marci j al, Urban, Julija sprič.; sv. Pa tem šk. spoz. 17. Petek. Sv. Liberal spoz., rojen v Altinu, mestu na Beneškem. Pobožni škof HeUjodor ga je k veri Kristusovi spreobernil; pod takim in tolikim učeni-kom je tako v dobrem napredoval, da se je vsem posvetnim službam odpovedal, in le Bogu služil. Tisti čas se je tudi na Beneškem arijanska kriva vera razširjala; Liberal se ji je z vso gorečnostjo zoperstavljal, ter svoje rčjake z besedo in z zgledom, očitno in po hišah v katoliški veri podučeval. S tem si je nakopal veliko sovraštvo arijancev; v temno ječo so ga zaperli, in grozovito stiskali. Pa stanovitni Kristusov vojšak je vse terpljenje z voljnim duhom prenašal; iz ječe rešen je šel na otok, ki se je imenoval „Kastraceum", kjer je po mnozih dobrih delih keršanske ljubezni, zatajevanja samega sebe, bolan za merzlico, sveto v Gospodu zaspal. Njegovo truplo je bilo v Tarvizo preneseno, na njegovem grobu se je mnogo čudežev godilo. Tarvižani so si ga v pomočnika izvolili, tudi Oglejska cerkev ga je jela častiti. Naša škofija danes njegov praznik obhaja. Vodilo sv, Liberala so bile Kristusove besede, ki naj so tudi naše: „Ako hoče kdo za menoj priti, naj zataji sam sebe, in naj vzame svoj križ, in naj hodi za menoj." (Mat. 16, 24.) Sv. Anicet pap. sprič.; sv. Inocencij šk. spoz.; sv. Štefan opat spoz.; sv. Robert opat spoz. 18. S a b o t a. Zvel. Benedikt Jožef Labre, ubožni romar, je bil rojen na Francoskem 26. suš. 1748. Bil je naj starejši med petnajst otroci. Njegovo izreje-vanje je bilo kaj lahko, ker ni imel nad seboj navadnih otročjih napdk: bil tih, pohleven, vbogljiv, se je pridno učil, in rad molil. AltarČke je narejal, in maše-val, manjši bratje pa so mu stregli. Z velikim veseljem je pri sv. maši s toliko pobožnostjo stregel, da so se vsi nad njim spodbudovali. Mladeneč je trikrat prosil višega trapistov, da bi ga sprejel v svoj ostri rča; pa zavoljo svojega šibkega in slabotnega života ni bil uslišan. V 21. letu je stopil v rčd cistercenzov, pa je m6gel samostan zavoljo bolezni zapustiti, rekoč: „Božja volja se zgodi." Po zgledu sv. Aleša je zapustil svojo domačo deželo, in je romal na Laško, kjer je vse imenitne božje pota obiskoval. Vse njegove čednosti so bile junaške, zlasti njegova goreča ljubezen do Boga in bližnjega in do uboštva; skerbno se je varoval tudi z naj manjšim grehom Boga žaliti, svoje zaničevavce in obrekovavce je zagovarjal in zanje molil; ponudene milošnje je le toliko vzel, kolikor mu je bilo za prav pičlo hrano treba; če mu je kdo kaj več posilil, je med uboge razdelil. Njegova ponižnost je bila globoka, pokoršina do spovednika prav natančna. Njegova gorečnost v molitvi je vse presegala. Pred sv. Rešnjim Telesom je nepremakljivo klečal po 6 ur, včasih celi dan, in še dolgo v noč. Njegova čistost je bila tolika, da so ga druzega sv. Alojzija imenovali, angelja v človeškem mesu; ženstva ni v obraz pogledal. Svoje sveto življenje je sklenil v Rimu v 36. letu svoje starosti 1783. K njegovemu mert-vaškemu odru je ljudstvo derlo; bila je tolika gnječa, da so ga mogli v cerkev prenesti in ondi stražo postaviti ; slednji si je hotel nekoliko njegove obleke prilastiti. Veliko nedeljo so ga v cerkvi pokopali; njegovi udje niso bili celo nič oterpnili. Na njegov grob so celo imenitni gospodje in gospč po kolenih dersali. Brez števila veliko Čudežev se je godilo. Papež Pij IX so ga med zveličane prišteli. Vodilo sv. Benedikta Jožefa so bile besede sv. pisma, naj bojo pa tudi vodilo tvoje: „Zvezo sem naredil s svojimi očmi, da bi celo ne mislil na devico". (Job. 31, 1.) Oči so okna, skozi nje se zunanji sovražnik v serce vriva, in v njem nečiste misli in hudo poželenje budi, zatoraj je treba zapirati te okna. Blaženi Apolonij, starašina sprič.; ss. Elevterij šk. in An ti j a njegova mati sprič.; sv. Koreb mestni oblastnik sprič.; sv. Kaldin, kardinal šk. spoz. ttazfa&nUo avstrijanskih nadškofov in Škofov zastran osnov cerkvenih postav, ki so deržavnemu zboru predložene. (Dalje.) Avstrijanski škofje bi bili nezvesti svojemu po-slanju, ako bi se naj določniše ne ustavili temu nauku, da se deržavina naj viši oblast razteza tudi na Cerkev zadevnega deržavnega okroga. To terjenje ni le neresnično, ampak je tudi nedoslednje tistemu, kteri ne taji Boga in neumerjočnosti. Vsak kristjan tako terjenje mora zavreči. Pa tudi možje, kteri namerjajo keršan-stvo zatreti, ta nauk v resnici zametavajo: zakaj ne vsakratne deržavine postave, ampak načela, pMkterih hočejo družbinstvo prestrojiti, te jim veljajo za naj višji reč, in oni se cenijo čisto opravičene netiti rogovilstvo, hujskanje in očitno silo, da bi deržavine vravnave in postave svojim osnovam služne storili. Ako se jim je to sponeslo, jim pač veljajo te postave za nedotakljive in kdor jim slepe pokoršine ne skazuje, on je rogovilež in izdajavec veličanstva. Ko tedaj škofje glas povzdigujejo za naj viši oblast, ktera gre Cerkvi v njenem področji, s tem zastopajo vero v Boga in neumerjočnost, keršan-stvo in naj viši postavo svobodnosti. Pa tudi za prihod-njost domovine se poganjajo. Gotovo je, da nevarnost in stiska za Avstrijo boae rastla v tisti meri, v kteri se bo množilo sovraštvo zoper keršanstvo in zoper čednost. Glasen zgled so nove šolske naprave. Kolikor bolj natanko v zmislu svojih začetnikov se te postave spolnu-jejo, taliko bolj hitro iz šole beži vera in nravni strah, pokoršina, pridnost in rčd. Razun tega učitelj, ki mčni, da je poklican za aposteljna novošegne modrosti, nima ne veselja ne spretnosti, da bi podučeval začetne vednosti. Postava o zunanjih pravih katol. Cerkve obsega razne določila, ki deržavi tudi v Cerkvinem okrogu naj vikši oblast prilastujejo, če tudi to ni nikjer naravnost izrečeno. V tem te postave skoraj zmiraj prestopajo kon-kordat in pa 15. člen deržavljanskih pravic, ker skor zmiraj čisto taje Cerkvi njeno samostojnost v gospodarstvu njenih notranjih zadčv. V oziru na cerkveno premoženje pravi „razjasnilo", da za potrebe Božje službe in za obranjenje svojih služabnikov Cerkev ne more pogrešati zunanjih pomočkov. Razun o časih preganjanja so celo poganski cesarji spoštovali postavno pridobljeno cerkveno premoženje. Cerkev za svojo lastino zahteva le samo tisto brambo, ktera ^re vsaki pravni družbi. Cerkev, se v6, s svojim vplivom sega tudi na zunanje, in ko bi deržava hotla vse v svoje okrožje spraviti, kjer koli se Cerkvino djanje tudi zunaj kaže; bi s tim deržava Cerkvi tajila spolnovanje njenih dolžnost in vsakikratna vlada bi v tem samovoljno dovo lila ali pa prepovedala, kar bi se ji poljubilo. ,,Olika" ne more slišati besed: „Išite narpoprej kraljestva Božjega in njegove pravice"; toda kjer ta nauk serca prešine, tam je prihodnjost družbinstva zarovana. Dalje škofje segajo bolj v posebnosti in oporekajo zoper izraz 1. §.: „Deržavne postave in v njenih mejah veljavne cerkvene ukaze," kakor da bi cerkvene postave le toliko veljave imele, kolikor jih deržavne postave po-terjujejo, tedaj kolikor so znotraj njenih mej. S tim se deržavni oblasti očitno pripisuje pravica, da bi smela cerkvenim postavam veljavo odtegniti, ako bi ji ne bile po volji, toraj tudi dolžnost jim pokoršino skazovati: ne more pa deržava druzega storiti, kakor da pri izpeljavi tacih cerkvenih postav svojo pomoč odreče. Nedavno je veljalo za liberalno to, da so po zgledu v severni Ameriki priporočevali ločenje Cerkve od der-žave; zdaj pa so nasprotniki spoznali, da to bi bilo za katol. Cerkev še preveč dobro: toda Cerkev ne priznava od Boga zahtevane razmere v ločenji Cerkve od deržave, ampak v prijaznem sodelanji obeh moči za blagor človeštva. Zato je Cerkev tudi keršanskim vladarjem dopustila obširen vpliv pri volitvi predstojnikov in učenikov keršanskega ljudstva. Ta vpliv se v Avstriji ni le ohranil, temuč se je tudi razširil. Nad vse to pa osnova nove postave (§. 6) zahteva kakor za kanonikate in za svetne duhovnijske službe, da škof tudi pri prostem podeljenji, tudi pri službah, ki niso cesarskega ali cesarskih vradnij podeljenja, mora izvoljenega deželni vladi naznaniti, ktera bi smela zopor izvolitev ugovarjati, in ako se škof zoper te ugovore pritoži, da ima poslednjič minister za bogoČastje poslednjo besedo ter pravico reč razločiti! In le če v 30 dnčh od vlade ni ugovora, se smč zadevni duhoven v službo vstanoviti. Čisto nova, neslišana zahteva. Te naredbe se hočejo raztegniti celo tudi na namestnike, o čemur v apostoljskem pisanji 5. listop. 1855 ne besedice ni. « » Škofje menijo, da tako djanje ni opravičeno, ako se ozira na dosedanje obnašanje dušnopastirskega du-hovstva. Kakor pa so zdaj okolišine, se utegne zgoditi, da duhovna, kteri svoje dolžnosti do svetne gosposke tudi narbolj zvesto spolnuje, natolcujejo za vladinega sovražnika, zato ker si v šoli prizadeva vero in nravnost (čednost) ohraniti, ker svari zoper branje rogovil-skih časnikov, ali pa o civilnem zakonu to pravi, kar Cerkev uči že od časov mučencev in avstrijanski škofi s škofi vesoljnega sveta vred pričajo in oznanujejo. To bi bila krVica, ktere pač ne namerja vlada Njih veličanstva. Škofje določno zahtevajo, da deželne vradnije naj smejo ugovarjati le iz vzrokov dokazanih djanj v zgolj deržavljanskih in politiških rečeh. V 8. §. si vlada prilastuje pravico dušnega pastirja odstaviti, ako bi bil kaj tacega zakrivil, da bi bil dalje na svojem mestu nevaren za očitni rčd. Škofje pa odgovarjajo, da je to odveč, ker je duhovni pastir že tako za svoje djanje odgovoren kaznjivi postavi. Od pravno dobljene cerkvene službe pa ne more noben duhoven drugač odstavljen biti, razun po obravnavi, kakor je v cerkvenem pravu zapovedana. Sicer nasprotniki zatar-najo, kolikorkrat se jim poljubi, češ, da nižje duhov-stvo zdihuje pod trinoštvom višega duhovstva, tukaj pa se jim ravnanje škofov še premehko zdi. Paragraf 18., kakor je dobil v spodnji zbornici pristavek, hoče odverniti, da bi se nad odpadnimi katoličani ne smelo izobčenje izreči. Škofje zoper to oporekajo ; ko bi se katoličani tudi le zgolj terpeli v Avstriji, se jim ne more braniti, da bi odpada od resnice kakor ostudnega djanja ne priznavali in tega priznanja ne izrekli z obsojenjem. Celo protestauške vlade bi to morale brez ugovora dopustiti: kako bi mogla to prepovedati vlada, ki je njena cesarska hiša s toliko večino prebivalstva katoliška! Škofje protestujejo nadalje zoper neko stranko, ktera od učenega bogosiovstva (teologije) zahteva, da bi bilo necerkveno; — takim ne smejo škofje ne naj manjšega vpliva privoliti v nauk mladenčev, ktere bodo posvečevali mašnike novega zaveta. Zoper omiko pa škofje niso; že 1. 1849 in 1856 so se naznanili voljne sprejemati v bogoslovski nauk le take, ki so z zadostnim vspehom gimnazijo izveršili. Sicer je pa glaven namen bogosiovstva zlasti tudi ta, da se prihodnji dušni pastirji v stanovitni čednosti dobro vterdijo. Oziroma na patronstvo se mora ločiti patronstvo nad Božjo hišo in patronstvo nad cerkveno službo (du-hovnijo). Poslednje sega naj globokeje v cerkveno življenje. Katoliškim občinam dušne pastirje dajati je gotovo pravica zunaj mej deržavne oblasti; toraj je patronstvo od Cerkve podeljena pravica, in mora se soditi po cerkvenih postavah. Sčasoma so drugi dobili z bremeni tudi pravice patronaške: reč je dobila cerkveno podlago. Mora se pa zlasti to zapomniti, da škof duhov-nije mora prosto podelovati, kolikor ni pri tem omejen s kako pravno pridobljeno patronsko pravico. S cerkvenim posestvom se mora gospodariti po cerkvenih postavah. Pravica, konkordat, Cerkvi zagotovljena samostojnost v vravnavi njenih notranjih zadev to tirja. Osemnajstletna skušnja obilno priča, da deržava s tim ne zgubi nič svojega doželenega vpliva. Deržava po 54. pa to gospodarstvo sebi prilastuje, namreč: ako se da zanesljivo misliti, da kacega cerkvenega premoženja v namen ti*te cerkve ni čeloma potreba, vlada sm«' obilnust oberniti drugim cerkvenim namenom. Tukaj so pat namesto besedi: ,,v edinosti z vdeleženim škotijstvom postavili beserle: po zaslišanji dotičnega škofijstva!" Kar je vladna predloga imela o v mi'sto vanj i ali vpeljevanji dušnega pastirja v njegovo službo, tisto je bilo primčrno dosedanjemu; deržavni zbor pa je sprejel prenaredbe, kterim se mora pristaviti pojasnjenje, da cerkveni vikši podeli cerkveno službo in pa tudi z njo sklenjene pravice. Pri zadčvnih opravilih ne sme biti nobenega videza, kakor da bi te podeljenja izhajale od deržavne oblasti. Škofje opomnijo, da ministrska ukaza 20. rožn. in 13. mal. serp. 1860 o prodajanji in obdavko vanji cerkvenega premoženja sta obsegala primerljeje, v kterih je treba privoljenja od sv. Stola. V to zadeva tudi § 51. osnovanih postav, z edino izjemo tega, kar se ozira na privoljenje sv. Stola. To ima prav videz, kakor da bi se naj višemu Poglavarju katol. Cerkve na Avstrijan-skem ne hotel noben vpliv do cerkvenih zadev dopustiti. S tem pa bi se tajila Cerkvina vstava sama, ktera je v vsem bistvenem božjega vstanovljenja. Razmere, ki so bile s konkordatom vstanovljene, so bile postavljene tako, da se je z naj veči skerblji-vostjo prizanašalo vsim pravicam, ki se deržavi spodobijo. Ako se pa spremembe, ki jih nova postava hoče doseči, bolj natanko prevdarjajo, se vidi, da vse deržavi ne pripravljajo nobenega spomina vrednega dobička ali saj tacega ne, kteri bi se v edinosti s pravico in spodobnostjo ne bil dal doseči. Toda tudi manj znatno postane znatno, ker, kakor se mora verjeti, izhaja iz načela, čigar zmaga bi bila konec Cerkve. Pa ne le Cerkve same: človeštvo bi bilo ob vse visoko in sveto, ako bi nad vedno menljivo deržavno pjstavo nič višega ni stalo. (Konec nasl.) S. Pietro in eineoti. Sv. Peter v ietezfi v Rimu. (Spisuje Val. Gasperšič.) III. Da vstrežemo pobožni vedičnosti bravcev, kaj da je sv. Peter počel v breznu temne ječe, naj povemo saj eno reč. Bila sta Proces in Martinijan jetniška strežnika sv. aposteljna. Sv. Peter je ta dva, pa še druzih 47, ki so bil i jetniki ali pa strežniki tiste ječe, spreobernil k sv. veri. Sv. Peter novovercev ne more kerševati zarad pomanjkanja vode; zdajci pa studenec privrč iz zemlie, in temu čudežu ni konec še dandanašnji, ko se voda, samo za pc3t globoka, nikoli ne uteče, ne upade, ako-ravno jo celi dan zajemajo. Vklenjen psrvak aposteljnov terpi 9 mescev v ječi, v desetem mescu pa preterpi mučeniško smert na križu. Verni prijatelji v Rimu, kakor uni v Jeruzalemu, kupijo okove, kteri so stiskali ude sv. Petra. Skriti so bili v pervih časih preganjanja ti sveti oklepi, vender srečno najdeni pod papežem Aleksandrom I okoli 1. 116. Kako sc je to zgodilo, nam po-jasnujejo spisi sami sv. Aleksandra. Bil je ta tisti papež, ki je k sv. veri spreobernil Ermeta, rimskega prefekta (predsednika), njegovo deržino in mnogo imenitnih oseb. Trajan ga je zato ukazal vjeti in v ječo djati. V ječi je tudi ta med drugimi spreobernil deklico Balbino k sv. veri. Pa ne samo spreobernjena, tudi na truplu ozdravljena je bila deklica od žalostne bolezni. Hvaležna deklica se ni naveličala papeževih oklepnikov kuševati, kakor bi hotla polajšati težo okovov. Sv. Aleksander pa ji reče: Nehaj, hčerka, poljubovati moje oklepnike; glej tem bolj najti tiste, ktere je nosil sv. Peter, tiste moraš častiti in pogostoma poljubovati. Dolgo opraševaje (zakaj znano je bilo rimskim kristjanom, kje da so), jih je Balbina našla in zaupala plemeniti rimski gospej Teodori, sestri Ermetovi, že k sv. veri spreobernjeni. Ustno izročilo v Rimu se dandanes in pisma poterjujejo, da je bila Teodora na homcu Eskvilinu dala vstanoviti molivnico, ktera je bila posvečena sv. Petru. V to sve-tiše so bili vklepniki položeni in od tistega časa izpostavljam češenju vernikov. Okoli 1. 439 je cesarica Evdoksija, žena Teodozija cesarja, na popotvanji po Sveti deželi, dobila od Juve-nala, jeruzalemskega škofa, tiste dvoje oklepnike, s kte-rimi je bil sv. Peter vklenjen v Jeruzalemu na povelje Herodovo. Pobožna cesarica dovoli en oklepnik cerkvi v Konštantinopeljnu, kjer je prebivala in ktera cerkev je bila posvečena temu aposteljnu; druzega pa pošlje v Rim svoji hčeri Evdoksiji, ženi cesarja Valentinijana III. Cesarica sprejme to svetinjo z velikim veseljem, in ukaže, naj se na prostoru starega moliša od Teodore zidanega postavi častitljiv tempelj, kteri se je imenoval „Bazilica Evdoxiana" sv. Petra v železji, in ukaže, da bazilika naj postane hramšče konštantinopoljskih okovov z rimskimi skupaj. (Konec prih.) Ogled po Slovenskem In dopisi. Iz Ljubljane. Darove za sv. Očeta, ki jih verni slovenski sinovi in hčere po „Danici" izročujejo očetu vsih vernikov, smo pred Veliko nočjo oddali v zanesljive roke, po kterih so jih prejeli Pij IX, kakor bodo razvidili da-rovavci iz naslednjih pisem, ki so po večem posnete. Darovi, skor vsi v zlatu zmenjani, znesejo kacih 3880 frankov. Iz Rima, 30. sušca. R. H. — Cvetno nedeljo ob 7 smo v Rim dospeli. Prenočiše imamo tik Vatikanskih stebrovij. Gosp. superior dr. Jan. Cernčič (v ilirskem vstanovu sv. Jeronima) nam bojo v kratkem preskerbeli zaslišanje pri sv. Očetu. (Naprosili smo tega preizverst-nega rojaka v posebnem pismo zato dobroto. Vr.) „Ho-sana Sinu Davidovemu" smo slišali peti v Vatikanski cerkvi. Iz Rima 31. sušca naznanja gosp. kanonik Cernčič. Gosp& R. in njena sestra gospodičina V. (vse sploh visoko spoštovani gg., ki ste na svojem potu v Rim dobrotno sprejele to nalogo. Vr.), kakor ste srečno prišle v Rim, tako tudi v Vatikan. Monsignor Ricci (papežev hišnik) je mene berž uslišal. Davi smo bili na Vatikanu. Njima je Monsign. Ricci dal poseben prostor na samem; bilo pa je še veliko druzih ljudi. Malo pred poldnem pridejo sv. Oče. One ste imeli v rokah — eno posodo z denarnimi darovi, drugo posodo jabelk, jaz pa adreso. Povedal sem sv. Očetu, da ste ti dve iz Ljubljane; in za darove, da jih Jim pošlje Vaša dežela, dobri Slovenci; za adreso pa, daste jo v imenu rojakov napisali. Blagovoljno so sprejeli darove in adreso, obljubili, da hočejo pokusiti »Kranjskih jabelk" in meni, da bodo brali adreso. Dali so bi igoslov nam, Vam in Slovencem. Kadar so nas razveselili, so šli v drugo sobo k drugim Pa zopet so se k nam povernili in se v novič z nami razgovarjali. Monsign. Pacca (maggior-domo) je malo bolehen, in ga še nisem mogel viditi. Iz Rima, 1. mal. travna. R. H. — Zadnji dan sušca nas je došla redka sreča, da smo dobili posebno sprejetje pri sv. Očetu. Veliko Rimljanov iz naj viših stanov se je bilo zbralo v Vatikanu , tolik >, da so sc sv. Oče utrudili. — Kaj prijazno so sprejeli poslane darove in nekomu iz njih spremstva jih izročili. — Najt so, kar se je iz adrese razvidilo, za Ljubljanke nagovorili. Slovenskemu, Njim serčno vdanemu ljudstvu so sv. blagoslov podelili. — Obraza so sv. Oče zdravega, glasu močnega, obnašanja preljubeznjivega. — Položile sve pred sv. Očeta posodico z V;ič naročenih lepih ja belk, in bili so s tem darom vidoma razveseljeni. „Io mangiero di queste mele," so rekli z veliko prijaznostjo. Srečno drevo, čigar sad bode namestnik Kristusov vžival. Ni gotovo, kdaj se domu vernemo, — kje po Beli nedelji. Pozdrav znancem in prijatlom. — Milost, knezo-škof Lavantinski bodo v tem letu v naslednjih farah zakrament sv. birme delili: 1*5. aprila v Slivnici pri Mariboru; 26. aprila v Frarau; 9. maja v Zgornji Ponikvi; 10. v št. Jurju; 11. v št. J-inžu; 12. v št. Martinu pri Saleku; 13. v Skalih; 1 1. v Šoštanju; 15. v Zavodnjih; 16. maja v Belih vodah; 7. junija^ pri sv. Antonu v Slov. goricah; 8. pri sv. Jurju na Sčavnici; 9. pri Mali Nedelji; 10. v Ljutomeru; 11. pri s v. Križu poleg Ljutomera; 12. v Veržeju; 13. v Kapelih pri Kadgoni; 14. v št. Petru pri Radgoni: 18. junija v Cirkovicah; 27. julija na Cerni gori pri Ptuju; 28. pri s v. Lorencu na Dravskem polji; 29. julija pri št. Janžu na Dravskem polji; 22. avgusta pri sv. Ru-pertu nad Laškim; 23. na Laškem; 24. pri sv. Marjeti; 25. pri sv. Jederti; 26. na D»lu; 27. v Terbovijah; 28. v Sirjih; 29. v Loki; 30. v Razborji; 31. v Jurjevem klostru: 1. septembra pri sv. Lenartu nad Laškim in 2. sept. pri sv. Miklavžu nad Laškim. Iz Zreč, 6. aprila. — Hude bolezni so zadevale naš') faro; bolni vedno hujše so postajali stari in mladi, revni in bogati, nekteri so bili že zastarani bolniki. Ljubi bralec, vera, da te mika vediti, kakšne so te bolezni; kar povedal ti bom zdaj naravnost. V dušnih boleznih je potreba tudi zdravnikov, da se povodenj hudobij ustavi, in tako je tudi silno skerbelo našega domačega zdravnika za zveličanje naših duš silno vnetega gosp. P. Er., da bi bolezni iz duliovnije odpravili in svoje ovčice ozdravili. Ker so sami v težavni fari brez duhovnega pomočnika, jim je bilo Še bolj težavno te bolezni odpraviti. Poklicali so dva za zveličanje duš goreča zdravnika, misijonarja iz častite Jezusove družbe, v misijon za domačo faro. 22. sušca so jima izročili svoje b ilne ovčice, da bi jih ozdravila, zgubljene na pravi pot pripeljala, mlačne bolj ogrela, omahljive poterdila in stanovitne še bolj stavovitne storila. Misijonskih pridig ne bom omenjal, kake so bile: samo toliko naj povem: na cvetno nedeljo po blagoslovljenju križa, ko so misijonar od nas slovo jemali, ko smo še kerstno obljubo ponovili, ko so župniku štolo nazaj izročili: oh kak jok je nastil po cerkvi! Vsim je bilo britko misijonarje tako hitro zgubiti: tako radi so jih ljudje imeli. Od severne strani na zidu farne cerkve je lepi veliki misijonski križ nam v spomin in za slavo večnega življenja. Oh koliko ljudi obojega spola zdaj moli pred in po opravilih pred tim križem in se ss. odpustkov vdeležuje. — Nad tem misijonoin se je tudi satan v peklu hudo repenčil in po svojih pomagal-cih očitno pokazal, kdo da je še vedno ta prekanjeni sovražnik sv. Cerkve. Kar se je nasprotnega tačas zgodilo, ni vredno, da bi omenjal. Pa pokazalo se je, kako slovensko ljudstvo ohrani in spoštuje sv. vero, v časti ima cerkvene obrede in duhovnike in se nc da motiti. Pojdite vi nesprcmišljeni liberalci rakom žvižgat, ne pa nas v sv. veri motit! Prescrčna hvala gg. misijonarjem, g. župniku in vsim, ki so k niisijonu pripomogli, m *<1 njimi tudi gospodu učitelju, »la j<* tako skerbno pomag.il otrokom se sv. inisijona vdeležiti, in da je tako neutrui-Ijivo temu času prim rn«» z zbranim petjem misijonsko svečanost povz ligova!. Enaka hvala trisemu županu .M.