gospodarske, obrtniške in narodne. Izhajajo vsako sredo po celi poli. Yeljajo v tiskarnici jemane za celo leto 3 gld. 60 kr., za pol leta 1 gld. 80 kr., za četrt leta 90 kr. pošiljane po pošti pa za celo leto 4 gld. 20 kr., za pol leta 2 gld. 20 kr., za cetrt leta 1 gld. 15 lu*, nov. den. Ljubljani v sredo 13. januar ja 1864. ? njo popra- ; ona najske banke imajo veljavno besedo suje vlada svetú, kadar želi to ali uno izvediti ima pravico, sama po sebi vladi predlagati nasvete o tej in uni zadevi, — ona voli dva zastopnika kup-čijstva in obrtnijstva v deželni zbor, ktera Nove volitve za zbornico kupčijsko in obrtniško imata dolžnost se potegniti za prid domače kupcije (Handels- und Gewerbekammer) ljubljansko so razpi- in obrtnije. Obrlnijske stvari. Odprto pisemce fabrikantoni 9 trgovcem in obrtnikom kranjskim. sane. Čas volitve se po takem bliža. Treba tedaj, da vsi trgovci (kupci), fabrikantje, obrtniki in rokodelci, ki imate pravico voliti, se zdramite iz navaclne zaspanosti in volite tako, da izvoljeni bojo v prid vam in domo- Lejte vse to in še mnogo druzega je izročeno zbornici kupčijski in obrtnijski! Ali ni to veliko, in veliko vec ? vini naši. treba kakor mislite? Da pa izpolnuje zbornica svoj imeniten poklic da 7 ima možé Je Nekteri sicer pravijo : „čemu nam ta zbornica? kaj imamo od nje druzega kot še več davka?" Al, dragi ro-jaki, take besede , ki poznajo deželo našo in v resnici Iju bij o narod naš in jezik njegov, — ki dobro Zi^^ci ivvj L ov> ud vxvc*4 v** * •»■ v poznaj o p o t r e 1) g nj ene , — jvi oo z^<»vc; u. «a j v ovujiu so zdaj prazne besede. Ali so kupčijske dolžnost in svojega pokliča, in ki se tudi truda in ki se zaved a j o svojih in obrtnijske zbornice potrebne ali ne 7 v dobiček deželi, kolikor ji stroškov prizadenejo, ali so toliko zamere ne vstrašijo, kadar je treba govoriti ali de to zdaj pretresati je prazno slamo mlatiti. Zbornice so lati za prid celôte in ne le za lastni dobiček. Ni strahú , da ne bi imeli taci h mož! Al da se z d aj ; ^ VI, v Vi va, J V J^ A MáJ li vy ^J 1 LA 1AJ W 4.XJ JL uv VA va • m ^ ^ a ^ v v «4. 1 1 U M 11 VA y W W JL 1X1 VI 1 V V in tajiti se ne dá, da utegnejo veliko upljiva izberó najbolji, treba je prevdarka treba imeti na kupčijstvo in obrtnijstvo ^-----"n",1" uvua jv. p^uairva, — n^wc* je, vi« da nam morejo stopi mnogo veljavnih mož skupaj in da izberó po svoji da veliko koristiti ) i ako za nas de laj o ? za nje plačujemo, moramo skrbeti in da tedaj i ker da najbolji vednosti in vesti take, ktere morejo nasve- žaki se volijo v zbornico, ki imajo glavo za to tudi srce na pravem mestu. pravi mo- to va ti, da jih volijo potem vsi kteri ? pa voliti. imajo pravico Da pa se taki izvolijo, ne srne biti, da bi le nekteri volili, ampak voliti morate vsi Slišali smo, da se snuje tak odbor, ki kmali bode i ki imate pravico zato. Mar vam mora biti, da zbornica za pomore k napredku, omiki, pravici, svojo stran pri- nasvetoval možé, kteri naj se volijo v zbornico ,Laib. Zeitg." našo razglasil jih bode po „Novicah" in , ? čija in obrtnija čedalje bolj cvetè nakladajo preveliki davki 7 da da kup- pomnite dvoje Kadar pa pride čas volitve ? si ? dragi volivci > za- prvo: da nihče ne zanemari da delà domaćega se jima ne volitve, zakaj to je sveta dolžnost vsakemu, komur je uma in dlana se morejo povzdigniti na tako stopnjo, da jih ne zatira blago ptujih dežel, in da sploh mar za njegov lastni prid in za prid dežele lijo kakor hočejo; meni je vse eno 5 V vo- take naj nemarne besede se sramuje vsak pošten in pameten mož danda- drugo pa je, da vsi kakor eden volite po blagor avstrijanske obrtnije in avstrijanske kupcije več veljá kakor hrepenenje po tem, da nam ptuje države „w^uwx, , , «uv hvalo pojó, ker od nas dobiček vlečejo, mi pa od tega ne trobite vsak svoje, zakaj pot^em se nasnji, tehtnem prevdarku nasvetovane možé, in da trmasti nicesa nimamo. vam mora biti, da je zbornica naša skrbna za Mar I | to, da se napravijo obrtnijske in rokodelske sole, v kterih naši sinovi dobivajo poduk tudi v tistem razcepijo g la- so vi , m primen se lahko , da tak je iz voljen, kterega vas je groza. Skušnje pri mnozih volitvah po vseh takrat stopijo narodi V se jeziku ustavnih deželah to učé, da iz otročjih let, kadar volijo tako ? ki je njih materni jezik, da brez ovinkov mo- vse in vsi za enega i da Je eden za domače sole, kakor nemški mládenec v nemške, laski v laske itd. Dokler ni nauk odprt rejo stopiti v svoje Prevdarite dobro, kar Vam, dragi rojaki, to odprto ' > » icAu^^ itu. JL/VU1W ui písemce za *uc»j il Ci oi^u i Ci Ci Ci y r^i/v,i v; jjlv/a^^aiv^c* ua va vsem našim ljudém na n aj kr aj ši in naravni pot i, zega cilja in konca nima, kakor blagor kupčijstva zdaj na srce poklada ktero nobenega dru- to je, na poti domaćega jezika, ne zaželjeni napredek v obrtnijstvu in rokodelstvu po celi deželi. Ivranjec ima prebrisano glavo; tega živa priča so nam prav v rokodelskih rečéh naši samoúki, ki bi mogli dospeti do pravega mojsterstva, ako bi se omikali v obrtnijskih šolah s pomočjo maternega jezika. Ravnopravnost je tedaj tudi na tem polji tako živa potreba, kakor ribi voda; za to mora skrbeti zbornica naša. bo se razširil toliko in obrtnijstva naše dežele! Gospodarske stvari. sviloreji na Kranjskem- novo na Nesreća v sviloreji po drugih deželah je obudila vljenje v tem kmetijskem opravilu po Kranjskem Zbornica kupčijska in obrtnijska vživa važne pra- Kuga svilodov na Laškem prignala je k nam Lahov ki v poddružnici du- iskajočih zdravega zaroda ; skupovali so na Kranjskem více; ona nasvetuje moze, izrejene svilne mešičke (kokone) po še nikdar ne sli-Šani ceni, namreč po 4—8 gold. funt. Ta neznano velika cena je prebudila željo po vsi kranjski deželi, se s svilorejo ukvarjati ter se zaželenega dobička udele-žiti. Tisoč in tisoč murbovih dreves se je zasadilo po deželi; celó mnogo kmetov se je poprijelo sviloreje. AI bolezen svilodov pojenjuje po Laškem; cena mešičkov gré nazaj do vrednosti svile, in treba bode za ljubo vzeti to ceno, ktera še vedno dobro izplačuje svilorejo, kar dostoletne skušnje laške in francozke de-žele dokazuj ej o. Oziraje se 11a te-le okolistave je c. kr. kmetijsko društvo v Ljubljani skrbelo za priložnost, da bodo kranjski svilorejci mogli izrejene svilne mešičke po primerni ceni spečati blizo doma. Jez sem prevzel nalogo skupovati ta pridelek in ga izdelovati v svilo. Kdor koli prinese tak pridelek, se mu bode plačeval v živem stanu po vrednosti do sedemdeset soldov (krajcarjev) funt; kdor ga pa prinese čez petdeset funtov, mu bode na voljo dano ga prodati ali pa ga izmotati dati za se in plačilo za-nj dobiti po dobíjeni ceni, kadar se bode prodal celi eno-letni svilni pridelek, se vé, da se najpred povrnejo stroški izmotanja. Ako ima kdo še kaj umorjenih mešičkov od pre-teklega leta in jih želi oddati, naj jih kmali, še pred veliko nočjó meni pošlje. Take bodem primerno dražje plačeval. V Ljubljani 3. prosenca 1864. Dr. Jože Orel. Haj je kmetijstvu koristniše : koze rediti ali pa ođpraviti jih ? *) Ko je bil Bog prva Člověka ustvaril, jima je rekel: Rastita in množita se, ter napolnujta zemljo. I. Mojz. I. 28. Karkoli je Bog ustvaril, vse je Člověku v prid storil, pa tudi vsaki kraj zemlje je njemu na korist s' potrebnimiv stvarmi preskrbel, da člověk povsod živeti zamore. Člověk živi od žival in rastlin, od tega, kar mu zemlja rodi in redi. Ker so pa kraji na zemlji raz-lični: topli in mrzli, ravni in gorati, so različne tudi stvari, s kterimi se člověk živí. Ravni in topli kraji so bolj poljedelstvu, gorati in mrzli pa živinoreji ugodni, da člověk tedaj v vsakem kraji lahko svoj živež dobi, ako si ga po primeri kraja goji. Ker so pa nekteri kraji tako gorati in strmi, pusti in trdi, da niso ne poljedelstvu, ne težki živini ugodni, je Bog ustvaril ovcé in kozé, ki po strminah hoditi in si živeža iskati zamorejo, da bi taki kraji, brez ljudi, neugodne puščave ne ostali. Ovcé živé poleti od trave, pozimi od sena in žlahnega, suhega listja f dajo kmetu volno in nekoliko mléka; kozé pa živé poleti od listja in žlahnih zelišč, pozimi pa od bolj pustih stvari, kot ovce. Poleti dajo obilno žlahnega mléka, ktero zdravniki slabotnim ljudém v zdravilni živež svetujejo. Stiri kozé dajo za pridno (dobro) kravo mléka, in štiri do šest kozlič-kov, ki so tudi za pridno tele vredni; toraj štiri kozé kravo nadomestijo, naj bodo kraji še tako trdi in pusti, česar osem ovác donesti ne more. Kozé in ovce pozimi mléka nimajo, pa tudi manj zajedó. Kozé živé pozimi od brstja, trdega listja in drugih pustih stvari, česar druga živina užiti ne more, ker imaj o dober vkus in trdne zobé. Ker so pa kozé sadnim in drugim žlahnim dre-vesom škodljive, imajo toliko sovražnikov, kolikor dlak. *) V „Novicah" in „Pratiki" so se že veckrat grajale kozé; naj se slisi tuđi hvala njih , kakor jo je prinesel „Umni gospodar" goriški. Vred. Pa Bog jih ni vstvaril, da bi lahkih in trdnih nog in dobrega vkusa, kakor so, po polji in sadnih vrtih. ampak po visokih gorah, mrzlih hribih in strmih pe-činah, kamor goveja živina ne more , svojega živeža iskale, ter kmetu iz pustih krajev dohodkov donašale. Kozé objedajo poleti trnje, robido , česminje in drugo grmovje , kar pašnikom in drugi živini veliko nadlego delà, gojzdom pa tudi v noben prid ni; kdor tedaj paš-nike trebiti želi, naj kozé vanje pusti, da bodo pašniki boljši in kozé se redile. Živina dá gorskemu kmetu najbolji vspeh. Zato mora on svojemu kraju primerno živino rediti; toraj so za strme goré kozé ravno tako potrebne , kakor mrzli in nerodovitni grenski in lapski deželi sedlóni (Renn-thiere). Od kod bo kmet pod julskimi gorami denar vzel, da bo shajati mogel, ce se mu kozé odvzamejo ? Mar mislijo preganjavci koz , da bo kmet za krvinovec, robidnice, trnovce in lešnike, ki rastejo, kodar bi imel kozé pasti, denar prejel, da bo davke opravljal in solí kupoval ? Sicer se ne more tajiti, da kozé nekoliko škode gojzdom res storé , vendar pa ne toliko, za kolikor so tožene ; ako se jim pa tudi mala škoda prizanesti noče ali ne more, bi se mogla tudi goveja in konjska živina s pašnikov ođpraviti. Stvarnik sam je preskrbel, da kozé gojzdom naših krajev, ki so sploh bukovega in hvojnega špikastega) pleména, velike škode ne delajo. Bukovo listje jedó kozé le tistikrat, ko se odpira, dokler ni kakih 14 dni staro, potem pa celo poletje ne več. Ako tedaj v tem krátkém času med drugim tudi za kak bukov list popadej o , drevja vendar ne objedó. Drugači delà v tej reci krava ali konj, ki celo poletje bukovo listje objeda ter grm do čistega objé , kar doseči more , česar koza nikdar ne storí. Res je, da kozé pozimi brstje jedó, vendar za brst mladih bukovih drevés najmanj marajo, ker je prepust ; brsta starih dreves , ki je za cvetje napravljen , pa doseči ne morejo. Pozimi jedó kozé tudi smrečje; ker pa smreka le en vrh ima , je ta tudi bolj močen in trd, da ga koza ne odjé rada, ter rajše postranske vejice obira, kar pa nič ne škoduje. Za mecesnovo drevce pa pozimi zato ne mara, ker obletí pa pust brst ima; toraj kozé v gojzdih , ker le žlahne paše iščejo , tako malo škode storé, da jo po drugi strani s svojo koristjo sto- terno povrniti zamorejo. Ko bi kozé gojzdom zares tako škodljive bile, kakor jih tožijo, bi ne bilo, koder hodijo, nikdar mo-goče mlađega gojzda zarediti, 0 čemur pa skušnja drugači uči. — Kjer Soča izvira, v Trenti, so pred 80 leti železno rudo kopali in žgali (zidovje plavža še zdaj stoji), toraj gojzde do čistega pokončali pa rudarstvo popustiti mogli. Ta srenja ima zdaj 52 his in 340 dus; nima druzega pridelka, kot nekoliko krompirja in zelja; redi po dvatavžent koz in toliko ovác, pa samo sedem do osem krav; vendar v celi bovški okraj ni ni takih smrekovih in mecesnovih gojzdov, kakor v Trenti, od kodar druge srenje teh krajev za poslopja lepega lesa dobivajo. — V tem kraji sta bila nekdaj dva hriba po-gorela. Eden je cesarski, drugi pa srenjski; v cesar-skega ne smé nobena koza iti, v srenjskem se pa vsaki dan pasejo , in ta se je spet lepo obrastel, uni pa je gol ostal; tedaj ni na kozah, temuč na kraji ležeče, da se gojzd zaredi, , ali pa zastane. Da so pa gojzdje v naših krajih zginili, hribi prazni in goli postali, in se tudi, kakor so nekdaj bili, obrasti ne morejo, niso koze tega krive, kakor se misli, ampak vzroki te neugodne prikazni se moraj0 drugod iskati in so sledeči: Prvic, slabo gospodarstvo. Kadar se gojzdje posekajo, bi se ne smelo vse drevje od kraja poséci, kavno orodje sploh, tako pa posebno knjige nabirali! ampak se mora tù in tam , posebno proti vrhu gojzda Kako neutrudljivo še dandanašnji iščejo starih, pa shra- nekoliko starih dreves za seme pustiti, da se spet mlado njujejo nove knjige! Glasovite knjižnice: vatikanska, drevje zaseje in zaredi, pa tudi mlado drevje se mora parižka, oksfordska, upsalska, bečka dvorna itd. so puščati, da, kadar korenine posečenih dreves pognjijejo, tako rekoč orožnice duha, shrambe človeške izobraže- mlađo drevje zemljo drži, da se meline in vsadi ne nosti, ponos in dika dotičnih narodov. Koliko potreb- delajo; po tem pa tudi ni treba kakih šest let nobene nejše so pa knjižnice še le nam Slovencem! Koliko živine va-nj pustiti, da se gojzd spet obrasti zamore. poduka je še našemu Drugič, neugodno vreme. Veči ko je po- nezaveden je še naš prosti rojak ljudstvu treba ! Kako zaspan in j ki na vse druge na- manikanje gojzdov, hujše so tudi povodnji, ktere po rode več zaupanja in spoštovanja stavi, nego na sebe črteninah rahlo zemljo razderejo do gole skale; najrajše samega, ker se mu se ne s a nj a da tudi on ima se to na solnčni strani godi, zato so pa navadno hribi pravico in dolžnost pokazati, kaj veljá. Al zaupanje v i w • , • i i • i*i ••/ v • \ /~\ • 1 • • 1 • • • • 1 v f g moci; na to na solnčni strani bolj goli, ko na osonji (senčni). Osonja sebe samega izvira le iz poznanja svojih stran je pozimi, če ne pod snegom, vendar večidel spoznanje pa narode posebno vodi izobraženost. zmrzla ZiULll /jiCX y ted ci J y Uill Ul j U1V> VJW Ulliaill O Y yJ tJV/l\ J AXliJAbt4'4A Jf^ ^^ MWIIVIMUMUIJJX HMJIV^W AMUWilJM) VLU1UW» V^V šnega je jeseni imelo; zato' pa tudi spomladi hitreje je tedaj kteremu koli narodu treba knjig in knjižnic ko na solnčni strani; tudi na solnčni strani našemu jih je krvavo treba. Brez knjižnic seme književne delavnosti ne bode kali pognalo, brez pomočí v miru J K/ \J VA Uli V 111 J 1 w 11 VAIA1 I VVIUVI K/^f v/â-i J Jl V% W v ▼ V/ V^A AM V/ 11 V/ KJ V • drevje ohrani svoj sok, kakor- knjigah pa se dandanašnji najlože razširja omika. Po Če pozene, sneg pada, pa od solnea ogret, ali s plažom odleti " b ? r —— - f---------- drevje lomi in zemljo razdira, ali pa hitro skopni ? ki da potem zmrzlina zemljo razganja, solnce pregreva in v meline ali v nerodovitne puščave spreminja Tretjič, nemila sekira. knjižnic ne bode narodna omika globoko se vkoreninila. Se posebno imam šolske knjižnice po mestih v misli; njih važnost naj kratko povem šoli se samo srenjskih pašnikih temelj znanostim polaga; al kakor golo zidovje še ni in gojzdih" hoče vsaki prvi gospodar biti in vse sam pripravno stanovališče, tako tudi šolski nauk sam še imeti; zato nihče škode ne varuje; še celo iz zgole hu- ne zadostuje življenju. Mnogo potrebnih reci se zadobije in nevošljivosti padajo vrhi mladih drevés, kakor voljo pomanjkanja časa celo ne dá v šoli spomeniti. da les nič vreden in potreben ne bil. Solske tedaj nauke podpirati, dopolnjevati in pomnože- Zato bi bilo važno in koristno, da bi se, kar les vati: to je knjižnicam prepuščeno. Ako so pa knjižnice Slovencem potrebne, so pa / j C4 L \J KJ JL MllV/ T UiUll \J X11 11 v 1 1U Uli V j Vi Ul Ml U v j n iai ivu f ia ui t vv/ j v i^ jli j lunivvviii 1 v/ j^r v zadene, pašniki in gojzdi med kmete razdelili, da bi že z učnega stališca silno vsaki svoj del bránil in gojil; ter vidilo bi se, koliko gledé národnosti še mnogo potrebnejše. Našemu di-dobro gospodarstvo pomaga, da gojzdi napredujejo. •— jaku, ki je y mestu navadno zapuščen, bi morale hiš-dokaz te trditve naj sledeči resnični izgled služi: V nega učitelja, ljubeznjivega odgojitelja in prijatla uče-Hudajužni na Tominskem so bili kmetje pred 50 leti nika namestovati. Kar v učilnici ni dobro razumel, to kos pašnika med se razdelili, da bi lés odgojili (zředili), bi mu imele slovenske knjige tolmačiti ; kar bi ga pa- meten odgojitel imel učiti, to naj bi nadomestovale knjige ucilnice še in res imajo zdaj lep crn gojzd smrekovega lesá za svoje potrebe va-nj branili. ? V ce naše tudi koz niso ne odpravili ne jim sposobne. Zlasti v današnji dôbi, ko Naj bi tedaj slavna kmetijska družba niso z vsem po zahtevanji narodnih pravic vredjene te zadeve v prevdarek vzeti blagovolila, ter neugodnim bi imele knjižnice toliko večo VVHHJJl w V IV V I VUJVjll^j nalogo. Da bogate slo- napakam srenjskih pašnikov in gojzdov, kakor vé in venske knjižnice tudi učiteljem in omikanemu občinstvu zna ? v okom prišla, kar bi gotovo veliko več pripo- dobro strežejo, tega ni treba dokazovati. moglo gojzdom v napredovanje, kot pa odprava koz, Ako je vsacemu narodu prirojeno, da skrbi na vso ki so gorskim krajem neovržljivo potrebne in kmetij- moc za svoj dušni in telesni prid, in ako je izobraže- stvu koristne ; toda preveč jih vendar biti ne smé da nost tista pot, po kteri se dá lože priti do zaželenega po sili škode ne delale; zakaj kozé v hudi lakoti cilja in konca, tedaj moramo izobraženosti tudi vsake vse, kar doseći morejo, objedó; to se vidi pred hlevom in na pot, ko na pašo gredó, kar se pa v gojzdu, kjer si imajo kaj izbrati, nikdar ne godi; zato bi mogli gojzd- vrata, ki so do sedaj zatvorjene bile, odpreti, posebno pa knjižnic svetišča, kjer se duhovi preteklih in sedanjih časov k izobraživnemu pogovoru zbirajo. Nabirajmo narji dobro pogledati, kaj kozé na paši, pa ne kaj v toraj zaklade zares podučnih in zanimivih knjig; ponu sili uuuiv j^u^icuau , rvcij xw; AI ^ iia> jjaoi , ua J po poti gredé, jedó, in potem sklep storiti da za- jajmo tečno dušno hrano naši uka željni mladini, která je voljo majhne škode, ki jo kozé naredijo, ni vredno vse nada in porok naše bodočnosti; povišujmo izobraženost koristi, vsega prida, ki ga po drugi strani donašajo od- ttvuoiij y ovujMi ^iiuaj ivi ^cv ui ugi onam uuuaoaju^ uu" I1&S6^3) íuua^ iu wxvcv/jjlijli vj y ua xiao j v y wxjct m mvv^j vzeti ubogemu kmetu, ki mora vendar tudi svoje do- vzdigniti se na stopnjo, kjer stojé drugi omikani narodi! roda, in pokažimo, da nas je volja in moc, po- hodke imeti, če hoče shajati. Fl. • • r. Gorici. N. Slovstvene stvari Slovensko slovstvo. Gotovo književnih zađevah. * Liturgika to je sveti obredi vri vnanji katoliski JU4V1/W! y , l>\J y Ol/Dlt \JKJi OU/t JJI V V IV^jiVJ 1/ /KM/VVl/tcn/b službi boïji; za gimnazijalno, realno in sploh odraslo da knjižnice (bukvarnice) izobraženju mladost, spisal Anton Lésar, kateliet ljubljanske realke? U.C* rwUJlZiUi\JC ^UUtVVilUlUJCJ lZlUUI čt^tJIJJ U 'HIVUUUSV , SJJlUUjb XXIIIUIL jUCoií/ , ft/CCC/^/C-Ct/ (jJUJUVJU narodov pomagajo veliko. One daj ej o književnikom (pi- tiskal in zalozil Karol Viniker v Brnu 1863. sateljem) gradiva, na ktero se dajo nove poslopja zna- Tako je imé prekrasni knjigi, ki nam ni bila le nosti postaviti. Brez knjižnice je književnik riba brez silno potrebna za šolsko rabo, ampak kakoršne smo v vode. Al ne manj rabijo knjižnice tudi prosveti in cerkvenem svojem slovstvu jako pogrešali. „Novice'- omiki prostega ljudstva, ker posamni ljudjé iz knjig so svojem čast. bravcem to važno knjigo sicer že na- nabrano seme med rojake sejejo, zastarele razumke či- znanile, danes pa hočejo o nji nekoliko obširneje go- nove v plodno zemljišče zasajajo. Vsakoršne pa voriti. „Danica" jo je stijo vednosti in znanosti telesno in duševno blagostanje na- „Novice" • ----- ~--------------- ~ ~ WK, .-k ^ 1*1 » XJ. W WlM^V/UVMrlijV "M „ A. T T J J. P a IVttU 111 * u v> Al v> w » V », 1 V rodu privabljajo, narodni ponos krepčajo , do držav- cvetica po njenem podučnem obsegu in jeziku, o^v, ljanske ga veljave povzdigujejo. Kako marljivo so Ita- mladna pa, ker je tako rekoč prva na tem polji 1? • _ • T7J • \T • • \ • • 1 • • • • • TT 111 V • . • 11 111 rekó imenovala „cvetno spomlad' „spomladna cvetica" spo ? lij ani ? Francozi, Němci in drugi izobraženi narodi na y saj SVOJI sestavi. gladkem y čistém in sploh lahko začetku svojega izobraževanja kakor vsakojako omi- umevnem jeziku ti ne našteva le skoraj vseh katoliških I W^M E .-.-u ! I I SBhř * I H IT I * naših obredov, temuč ti jih tudi po najboijših virih y razlaga, razjasnuje in njihovo zgodovino ob kratkem pripoveduje. Po kratkem v vodu ti pred oči stavi v delu posvečevavne obrede: daritev 14. Sv. Ciril in Metod; prigodbe in povesti v spevih zložil Anton Umek. i Društvo sv. Mohoi v Celovcu štej že 1522 svojem prvem sv. maše, sv. zakramente (svetstva), posebej poglavitniše blagoslavljanja in blagoslove ; I IAJVVVV OU. KAJ U K>U\J U \j U* y O J It/Ûil letnih in 140 dosmrtnih udov. Matica je narastla do posvečevanja sploh, 3250 gold., spravilo je na svitlo • t V 1 ^ /^i V W m amm V 15. Slovenske večernice j^uo^ KJ Kj i ^ O wiM^ukjiM, w ij uiij MI AU. ^ O / Miv t ouoi\\j v uiv^u ^ • • ^jyu^uA druže m delu pa poveličavne obrede ali cerk- ljenje treh kranjskih bratov od J. Cigi zvezek zapopade veno službo Božjo: molitev, bratovšine, procesije (ob-hode) božje pota (tudi romarske cerkve rimske) petje 16 Slovenske večernice zvezek godbo, sv. čase in dneve po treh cerkvenih dôbah (bo- Pa tudi po vnanji obliki je jako lična ta knjiga in čast delà tiskarju in záložníku 7. Zgodbe sv. cerkve, spisal Anton Lé 18. Koledarček za leto 1864. žicne, velikonočne in binkoštne). Koledarstvo koledarčka družbe sv. Mohora Karolu Viniker-ju v Brnu. Njeno vred- f nost zlasti tudi zvišuje pridjani imenni in rečni razgled v abecednem redu. Ta izvrstna knjiga obsega 16 pôl Bleiweis 19. Domač koledar slovenski pisal Peter Hieing leto 1864 i tečaj 7 20 Velika pratika za leto 1864; spisal dr. Janez m veljá gold. ? dobiva se pri bukvarjih vseh slo- venskih krajev, ki jo hocejo prejemati od založitelja iz Brna. — Toliko je menda našim bravcem zadosti pri- poročila, da si jo omislijo. Kdor jo le kolikaj pregleda, prepričal se bo, da je naša sodba resnična in pravična. Jako bode koristila slovenski naši mladini, gotovo bo pa tudi cas duhovnim pastirjem zlajšala razlago kato-liških obredov že s samim i m e n o s 1 o v j e m (tehnic- nimi izrazi). Nadjamo se j da se bodo vrata odprle pri Slovencih sploh. Zlasti je tudi pripravna ta knjiga za šolske dařila. Pregled slovenskega slovstva v letu 1863. 21. Vi seča pratika za leto 1864; založil J. Giontini. Muzikalno slovstvo : 22. Bohinska popotnica; dr. L. Toman-u posvětil Dragotin JKrištof. 23. Četvorka iz jugoslov. napevov; složil dr. Benjamin Ipavic. 24. Ivanka Slovenka za dvospev, možki glas in glasovir složil Anton Hribar. 25. Spominke ; kadrilja po slovenskih napevih posvetila dr. Jan. Bleiweis-u kranjska čitavnica. 26. Pomnice; kadrilja po slov. napevih posvetila Fid. Terpincu kranjska čitavnica. 27. Slovenska maša za moški čveterospev, violon in Že orgije, zložil Janez Miklošič. več let donasajo „Novice" o svršetku leta gled duševnih proizvodov slovenskega naroda vidi ■■■■^■■■■■■H šlo pre- 28. Glasi gorenski; > da svet Andrej Vavken. pesem za čveterospev, zložil y kako se pomnožuje slovstvo. Od 1859 1863 Je 29. Razun tega je treba omeniti pesmi >7 Kdo počasí naprej, čeravno spešno letos pa je na- m ar u ill Ci X • kteri je več skladateljev napravilo napeve, kterimi je bil poslavljen Gaš. Mašek-ov. Za tim so na- , ki jih je donašal „Učiteljski Tovara". Razlicne delà : 30. Staroslověnská slovnica; spisal Jož. Marn. 31. Zlati klasi: na svitlo dal iz kol. slov. dr. Jan Je med pravila naša književnost orjaški skok namesti dozdaj navadnega koraka. Dospěli smo letos tako visoko, kakor še menda nikoli popřed. Naša skrb mora tedaj biti, da vzdržimo na tej visočini domačo književnost ter da se ne damo riniti ne za las nazaj. Prišle so v preteklem letu sledeče delà na dan: peví Novinarstvo : Bleiweis. ? 1. Novice Ljubljani. 7 21. tečaj, vrednik dr. Janez Bleiweis v Nikomed Ravnikar. 33. Hitri račun ar; 32. Kratek kranjsko-slovenski besednjak; sestavil 2. Zgodnja ]>anica; 16. tečaj, vrednik Luka Jeran tabela, izdal A. Dzimski. natis, in nova štempeljska v Ljubljani. 34. Zgodovina ss. aposteljnov Cirila in Metoda j iz Slovenski Prijatel; 12. tečaj, vrednik Andrej českega po Bily-u poslovenil Janez Majciger. Einšpieler v Celovcu. 4. Slovenski Glasnik; 6. tečaj, vrednik Anton Ja-nežic v Celovcu. 5. Učiteljski Tovarš ; 3. tečaj, vrednik Andrej Pra- 35. Pesmarica ; zbirka slovanskih pesem, vredil tečaj pro tni k v Ljubljani. Naprej ; Ljubljani (78 listov). Umni Gospodar; Gorici. dr. Radoslav Razlag. 36. Slovenska slovnica; spisal Anton Janežič. 37. Hermanov govor v graškem dež. zboru ; slovenil Fr. Levstik. L • lf,-. po- y vrednik Miroslav Vilhar v 38. Prvi nauk v lepo- in hitropisji ; poslovenil rušic v tečaj 7 vrednik Andrej Ma- Anton Lésar. . Torbica jugoslov. mladosti; vrednika Nikomed Praprotnik. Ravnikar in Lj. Tomšič v Zagrebu. 39. Lepopisni izgledi; spisal Fr. Grkman. 40. Darek pridni mladosti; 2. zvezek, izdal Andr. Cvetje iz domaćih in tujih logov; izdaja Anton Bune. 41. Čudne poti božje vsemogočnosti ; spisal Fr. Janežič v Celovcu. Rodilo nam čega sadů: Je v zvezkih slede- 42. Abuna Soliman; sestavil Anton Umek, založil Luka Jeran. Na sveti večer o polnoči; epična pesem v spevih zložil Gr. Krek. 10. Virgiljev Georgikon 43. Postonjska jama; popisal dr. Etbin H. Costa. to. je poljedelstvo 44. Goriški letnik bukve, poslovenil rajni dr. Jože Subie. 11. Sofoklov Ajant; žaloigra, iz grščine poslovenil Matija Valjavec. Zakrajšek. 7 tečaj 7 na svitlo dal France leto Erjavec. 12. Kitica Andersonovih pravljic; poslovenil Fr. spisal Matija Majar. 45. Jezičnik ali pomenki o slovenskem pisanji; , spisal Jož. Marn. 46. Uzajemna slovnica ali mluvnica slavjanska ; 47. Nauk za mladino od M. A. Mureta; poslovenil 13. Veronika desenička; epična pesem v 15 spevih, Anton Umek. zložil Jož. Frankolski. 48. Krški raki za kratek čas; drugi košek. 49. Narodne nose Blaznik. kranjske; na svitlo dal Jožef • € njimi pogovarjal, da je marsikaj izvedil, kar sieer vladar 50. Liturgika; dva delà, spisal Anton Lésar. vsak če tudi še tako prost člověk, je smel njemu. Sprejemal je ljudi na posebnem mostovžu. ne izve, pa 51. Program gimnazije v Mariboru je prinesel : Cele bukve so napisane pogovorov, o kterih se pripo Delitev in vodilne misli Demostenovega drug ega govora s prevodom; spisal Jos. Šuman. veduje > da jih je imel ž njimi. Damo svojim bravcem kopico tacih zanimivih pogovorov 52. Program novomeške gimnazije: O časoslovji * Nekega dné pride jud, ki se je latinskega jezika v primeri s slovenskim; mostovž in pripoveduje cesarju spisal P. Ladislav Hrovat. liko Je bil dal krstiti, na na dolgo in široko, koza človeški rod storil, da se je dal krstiti in je 53. Program goriške gimnazije: o slovenskih tudi svoje brate in sestre na to pregovoril; nazadnje narodnih pesmih; spisal Janko Pajk. prosi cesarja, naj mu dá — penzijo zavoljo tega. Cesar 54. Program ljubljanske realke: Slovenska slov- ga prime za roko ter reče: „Tako lepo in dobro ste nic a v pregledih; spisal Anton Lésar. storili, da mi ni mogoče vas plaćati ; tega ne more 55. Slovenski letopisi glavnih šol so izišli v Ipavi, noben člověk storiti; to je samo Bogu mogoče, in ta Loki, Postojni in deloma v ljublj. št. Jakobški soli. 56. Makrobiotika ali nauki, po kterih se more bičkarije. ■v X I f» ^v rji « w 1 ^ /% ms-v m~m /J /n w ln m ^ /\ rl I ^ X ^ • /\ 1—1 1 bo to tudi storil, ako se niste pokristjanili iz golj do- u človeško življenje zdravo ohraniti in podaljšati; po Hu-feland-u spisal dr. M. Prelog. Nek bogatinec je prosil cesarja Jožefa štipendije svojemu sinu in pripelje sina tudi na mostovž. Sin Je 57. Óbčna povestnica; spisala Matija Vertovec in bil ves nališpan in imel je dve uri z dolgimi veriži- Miha Verne. Priloga „Novic' i (poslednje 3 pôle). cami, s kterimi se je igral, ko je oče cesarju razkladal > 58. Marija naša pomočnica, povest za mlade in da brez tuje pomoci svojega sina ne more študirati Cesar mu reče: „Saj kaj tacega tudi ni treba. vašega sina ure veselé, naj se raje za urarja -odraščene ljudi. 59. Zlati vek ali spominica ss. Hermagoru in For-tunatu, sv. Nikolajů in sv. Cirilu in Metodu ; spisali : Cebašek, Hladnik, Hrovat, Jeran, Kovačič, Lésar, Lo-trič, Marn, Terstenjak, Umek, Vončina. 60. Drobticne za leto 1863; 17. tečaj. Izdala bo- goslovska knjižnica v Mariboru, vredil dr. Jož. Ulaga. 61. Zgodbe svetega pisma stare in nove zaveze za ljudske šole, s podobŠinami in dati. Vidim, da Vf /✓ UC1." * Neka kmetica pripelje svoja dva sina pred ce- sarja in reče: da so moja zemljopisom ? poslo- venil Anton Lésar, izdala c. k. šolsko-knjižna založba na „Presvitli cesar ste dali oklicati, samo edini sini vojaščine prosti. Jelite, potem sta fanta prosta, ker sta moja edina sinova ?" Zenica! vi ste še modrejša kot postava; zato naj se zgodi, česar zahtevate" — ji reče cesar. * Nek fajmošter je prosil cesarja, volil sveto deželo obiskati. Jožef mu prijazno odgovori: » da bi mu pri- 62. Zgodbe katoliške cerkve in pravila lepe ob- ??Vaš pobožni namen mi dopada; svetujem vam pa naše. Prvi del „Slomšekovega i ponovila" za šole v druzem natisu, vredil Anton Lésar, izdala c. k. nedeljske vendar, da bi rajše še tako dolgo počakali da šolsko-knjižna založba na Dunaji. svoj dobro zasluženi pokojni stan nastopite. Za ta čas pa opravite Bogu bolj dopadljivo djanje, da kot dušni JLv 1J^ j lcj LI CK UCXl\J IjKJ Oi 11 CL X-/ Li A1 ćij 1 • v^iwf ivv viv/^wuiji » v J J ? w ^ ^ 63. Sveto pismo stare in nove zaveze, z razlago pastir svoje dolžnosti domá spolnujete in svoje farane po Alioli-ji, leta 1856 pričeto, letos dovršeno, izdano pridno učite." M /\ X I V Av ti« ^ X M A ^ ^Vs I •« Ln I « IV rv rm AN rC 1 /\ X na povelje in stroške preč. ranjega ljublj. knezoškofa Antona Alojzija Wolfa, vredoval Juri Volec. drugih narecjih se je spisalo o slovenskih za- Mlad člověk žlahne rodovine je dobil imenitno službo in pride cesarju se zahvalit. „Presvitli cesar rece te časti nisem vreden." Jožef mu odgovori: devait : 64. 65. Ivan Macun Uspomena na Sloveniju; spisal Anton Kos Kratek pregled slovenske literature ; ni samo pisal y # 66. Jihoslovani, iz slovnika naučného v Pragi. 67. „Anton Martin SlomŠek in seinem Leben und To pač sam dobro vem ; podělil sem vam to službo da se sitnosti vaših staršev znebim." Nekega profesorja, kteri se mu je přišel poklo-je vprašal cesar: „Ktere jezike učite mlade ple- odgovori: „Fran- Zakaj pa ne y Wirken", spisal Fr. Kosar 68 Einšpieler Stimmen aus Innerosterreich ; vrednik Andrej jezik najbolj širil po šolah nit meniče v Terezijanu?" Profesor mu cozki, italijanski in angležki jezik! — „^««.«j tudi českega?" — praša Jožef dalje, ki je sicer nemški u saj imam vec čeških Razun tega je izišlo dosti molitvenih knj stavilo se in predstavljalo več gledišnih iger slovenskih čitavnic že deluje spasonosno za dušni blago kakor pa francozkih in angležkih podložnikov!" , pre- * Nek prosivec je přišel v obleki iz francozkega Osem sukna. Jožef stopi k njemu, potipa njegovo obleko z ..Fran- našega naroda, snujete se ravnokar V se dve novi v Ptu roko cozko." im 1/ V£JVl. U UV k/JL IV X1J VJJIXXUI i) J^ V WJL jy W O in ga vpraša: „Kakošno je-to sukno?" Kaj bi nosili, če bi tacega ne bilo?" in Celovcu, in sčasom bi se utegnile ustanoviti v Ćr- „Pomagal bi si s tem, ki bi se domá dobiti utegnilo." miju, Ipavi, Novomestu, Kamniku, Slovenski Bistrici, — In vi hoćete službo v mojih deželah?" ga vpraša livu 11JW, ijjavi, Í.1UVUU1CÓIU, cl III 111IV U, UiUVCUSM AJ1BU1UI, - XIX VI OiUiUU v Lliyj i i J. Ljutomeru itd. Ce bomo dočakali čitavnic tudi v manjih Jožef mrzlo in se obrne od njega moo+ili in f ol ATTAV^nlriU w» ínI/\rr/\v\ « lr\í nlr Arvn rl ri A 1 A O llSol AÛC3 O mestih in trgih slovenskih, potem pa matice slovenske bômo I predovali še čisto drugače kakor letos ; Nekega dné je slišal cesar vojaka ? ki sta bila daj srečo in blagoslov Zagrebu Bog pred njegovimi vratmi na straži, nevoljno čez-nj govoriti. K. Cestnik K njima stopi in reče: „Ljuba moja ? ako hočeta da tako o meni govoriti, pojdita vsaj spred vrat, aa vaji ne bom slišal." Preplašena poklekneta vojaka pred cesarja Kratkočasno bersio. — m I -1__M Kopka pripovedk iz življenja cesarja Jožefa m nihče * ga ni odsihmal bolj hvalil, kot ona dva vojaka. Cesar je dal prepoved oklicati > smé obleke imeti, v kteri gole prsi kaže, češ, da ženstvo ne da se to Cesar Jožef II fjv^L xx., sin cesarja Franca x. m in. Terezije, vladar avstrijanski od leta 1765 do 1790 in Marij bil ravno tako priljuden kakor bistroumen mož skrivé, da ga niso poznali, zahajal med ljudi in se'ž ktero Vam morem skazati." ; Je Rad je ne spodobi. Vkljub tej prepovedi pride na mostovž neka gospa malo manj ko tako napravljena. Cesar vidi, da je stara, grda in suha ko trska reče tedaj : as moja prepoved ne zadeva; to je edina milost, * Neki kmet je přišel k cesarju in mu dal bukve mači jezik tudi iz naših ljudskih šol umaknil *) rekoč, da ne mara za nje, ker se ne spolnujejo. vendar lepo slovenski duh razvija in krepi. y m^^^M m H ^^H I I Hl WĚ IH I Bile so postavne bukve. Kmeta je namrec njegova rodoljubje čedalje med ljudstvom bolj izbudi, Da se pa smo na grajščina stiskala. Jožef je preiskal pritožbo in pomagai kmetu. * Ubog kmetič je přišel pravili ,,slovensko družbo", ktere namen bode, utemeljiti sčasoma slovensko knjižnico, da se tako tudi cesarju in ga prosi pod- prosto ljudstvo za napredek zdrami. Že Je nam nekaj in pore, rekoč, da se mu godi, kakor v nebésih. Jožef rodoljubnih duhovnih gospodov podpore přiřeklo ga praša, kako neki to misli, ker bi nikake podpore tako se nadjamo , da bode uspešno napredovala mlada ne potřeboval, ce bi se mu res tako godilo. Kmet od- naša družba. — 28. u. m. smo se prvikrat nekteri pri govori: ,,V nebesih ne j e j o in ne pije jo!" Cesar je obče spoštovanem rodoljubu g. Iv. Dermuc-u, po domače pomen- uslišal njegovo prošnjo * Uboga žena se je rila do cesarja, da bi mu prošnje pismo podala. Stražnik jo nekoliko oj stro zavrne. Cesar pri Pekiču sošli, kjer smo se v različnih rečéh kovali, se kratkočasili in slovenske pesmi peli. Kmetje so pripovedovali, da so jih sosebno „ rece yy to ži j 0 , tožimo." Novice" za narod Ako ubozih ljudi ne poslušamo , kadar nam vnele in za napredek spodbudile. Radostni smo se ob kako bo Bog nas poslušal, kadar njemu kaj zvečer razšli s srčno željo, naj se naša družba množi * in národní duh saj toliko razcveta, da se mati Slava ne Nekdo je s prošnjo přišel k cesarju na mostovž bode več solzila nad svojimi otroci! 30. u. m. sem kaj drago oblečen. Jožef ga praša, koliko ga ta obleka bil v celovški čitavnici, ko ji je ravno od si. deželnega stane; odgovori reče cesar mu: ,,500 goldinarjev. u yy Tako !" tako bogat, da bi - vzemite si od obleke penzijo ; jaz nisem si mogel obleko za 500 fl. kupiti. a * Meseca novembra 1787 sta se sošla generala Lascy in Lavdon na mostovžu pri cesarju. Jožef praša Lav- glavarstva dovoljenje došlo, kar je izvrstno družbo tako razveselilo, da živio- in slava-klici so navdušeno doneli po sobani. Bog daj srečo mladi čitavnici! Trstu dona: „Koliko časa, mislite, bo treba, da Beligrad magate?" Lavdon odgovori: „Presvitli cesar strah jan. ep pre- ako vse pripravljeno, kar je za obsedo mesta treba si upam v desetih ali dvanajstih dneh město v svojo oblast dobiti!" Lascy je mislil, da je Lavdon pač enmalo roko ter reče : Novo leto nam je přineslo in grozo. Uže prvi dan je vstala močna burja in sneg je šel, kakor bi cunje trgal. Ponoći je nastopil mraz in dobili smo led skoraj po vsem mestu, burja pa dné tako narastla, da je dimnike podi- je rastla in ? cesar ga prime za preveč govoril „Midva, dragi Lascy, mu morava že verjeti, zakaj beden naji še ni nikoli nobene trdnjave premagal/ rala, strehe odnašala, ljudi, kakor muhe metala. A o r\ Í no- * Leta 1782 je bil papež Pij VI. na Dunaji. Nekaj Naši časopisi pravijo, da od leta 1802 ni bilo take vihre in da se je zgodilo tisoč nesrec. V pristaniŠci so bile skoraj vse ladije poškodovane, več ljudi je nevihta ubila, samo v mestno bolnišnico so přinesli 24 hudo in nad ÍOQ ranjenih oseb. Gorjé je dni pred njegovim odhodom pride neki kmet zjutraj nositi. Cena bilo deklam, ki so zgodaj na mostovž in čaka ondi do večera, da bi pa-peža vidil. Zvečer ob sedmih ga zagleda cesar in praša, kaj želí. Kmet mu odgovori, da je deset milj deleč vsega najpotrebnejšega živeža je četrti morale vodo dan v mes- prišel in že celi dan tu stojí in čaka, ker bi papeža rad vidil. Cesar mu reče smehljaje, naj gré ž njim ter zeló poskočila, mnogo prodalnic je bilo zaprtih, nicah ni bilo več mesá, mléka nismo imeli, še za kruh je bilo těžko. Kdor ni moral, ni šel iz hiše. Dobro Je bilo, da so na mnogih krajih poleg hiš privezali vrví y ga pelje sam k papežů, kteremu je želja kmetova tako dopadla, da ga je blagoslovil, pa mu še svetinjo podařil. da so ljudjé se mogli držati, to pa je ledů kom Ko je šel kmet vès vesel iz cesarjevega g rada, je rekel zunaj straži: „Oj, če bi to moji rojaki vsi vedili dajejo sv. oce yy tudi y da selo prišlo. se denarjev, vera, da bi bilo celo * Nekega dné je stal star, sivoglav kmetič na mo- bilo zlo, da na mnogih krajih niso niti odpravili, niti ne s pes potresli. !z Trsta. (Slovanski jezik pri c. k. oficir jih. Kako-se nekteri kmetje spakuj ej o. Pet je v v Barkoli in Bezo-vici. veseljem sem zvedil, da tukajšnji soldaški častniki ali Prvi sneg in zadnje cesnje. Čitavnica.) Z velikim stovžu z dvema jerbasčekoma; cesar ga praša hoče? Kmetič odgovori mu: „Želim, da bi basčeka z rudečimi jagodami v dar vzeli?" Cesar ga kaj da cesar jer- pogleda y se spomni in ga praša, ali mu jih ni že kdaj oficirji so že zdavno přejeli oštro pa hvale vredno povelje, da se učijo slovenskega jezika in jim je tako mo goče, treba. razumeti prostake in pa ž njimi govoriti, kadar je Kako da se še vedno nekteri naših slovenskih v dar prinesel. „Da, presvitli cesar! ko je bila ruska ljudi spakujejo z nemščino y která jim toliko od rok gré JL . . r / x u - -- kakor zajcu boben, mi dokazuje smešnica, velika knežinja tu." Cesar vzame oba jerbasčeka, podari nedavno o ti zadevi zvedil. Na kolodvoru rakekovem so ki sem jo kmetu dva cekina in mu reče: „To je bilo pred petimi leti y takrat ste bili 74 let yy stari, jeli te? Nosite mi še deset let, ako bom še živel, tacih jagod iz svojega gojzda, pa vselej * T û+o 1 7Q3 • v jeseni, in zlo me bo to veselilo!" nemščino ž njimi Leta 1783 je prišla k njemu žena s tožbo, da njeni in še z nekimi druzimi, ki so v mož z njo grdo ravná in prosi cesarja na kolenih y privoli > da se loči od moža. Cesar ji reče meni prav nič mar." Ko zvita baba vidi yy To naj ni y rece y namena ne doseže ben, da s svojim jezikom Še celó Cesar ji odgovori mirno in kratko: y da svojega da je njeni mož tako hudo- cesarju ne prizanese bili nedavno stopili v voz štirje kmetje — trdi Kranjci. Eden ni hotel ne besede v svojem domačem jeziku pre- govoriti s svojimi tovarši, ampak je po vsi sili lomil tistem po slovenski odgovar-jali. Med drugim kvasanjem je tudi djal: „Willst nicht Fenster ausmachen?" Na to ga nek nemšk popotnik denn Das kommt harein Luft" vozu sedeli, ceravno so mu zavrne, rekši: „Aber, lieber Ilerr, was hat Ihnen das Fenster gemacht?" ni mar. Spolnuj svoje dolžnosti, svoje spolnoval. Z Bogom!" yy To pa tebi nic potem bo mož tudi mu kmet odgovori, ki še ni nehal s svojo lepo In na take abotne ljudi naletí člověk še po- nemscino gostoma, da se po pravici tujci iz njih norca delajo. *) Napravili so namreč mesca maja u. 1. nekteri Županje — rojeni Dopisi. Slovenci in s Čisto slovenskimi priimki do slav. deželnega Koroska belašk kol Čeravno im^i vomi« x íi w v; i w u u v ^ x\ u i i g, ^^ --vi a Y JLiv nemškutarčki v naši okolici delajo, kar morejo, da vodo napeljujejo na svoj malin, in celó želé, da bi se do glavarstva prošnjo, naj se v 3 ljudske sole nase obcine (bek-stajnske) vpelje nemški jezik kot učni jezik, ker s slovenskim jezikom se ne pride čez Koren (!), le do kanalske in le skoz. mali del ziljske doline in do reke Zile, — in slanili reČí \ ae vee takih ne- Pis. petju naših Slovencev v Barkoli ali pri sv. Jerneji podrla in z zvonika vrgla vogalen kamen, kteri kake 3 blizo Trsta sem ob priložnostih že veckrat kaj lepega, cente tehta ; cesta in ulice so z opekami in kamnjem slišal; pred nekimi dnevi sem se pa sam prepriČal, kako bile posejane ; veliko čudo je, da ni pri ti priliki kakega izvrstno da pojó, zlasti v cerkvi. Zelo sem se veselil člověka nesreća zadela, kar bi se pa bilo žalibog! ko sem jih poslušal. ,,Ali to ti je pac petje! — sem si kmali pripetilo. Naš gosp. okrajni predstojnik v družbi Še enega uradnika namreč je, vrnivši se iz Vrabč po mislil to so ti grla, to je glas, to je skladnost! velika žalost me je pa obšla, ko sem skoraj vse Al drugo službenem ogledu, prav blizo St. Vida omamljen in ali nasprotno našel v Brezovici blizo Materije v gornji oslepljen od snega in strasne burje v neki vrt v zamet Istrii, čeravno sem bil nekdaj slišal, da tudi tam se v cerkvi prav lepo poje Peli so slabo , in pa tudi zagazil, iz kterega bi se bil težko rešil, ako bi ne bila že pomoč se o pravem času mu došla stare pesmi ? ki se nikjer vec ne 1 • v • • slisijo. peli „tantum ergo sacramentum" in „genitori geníto- que" po latinski v kmečki cerkvi! Čuda je , ktero mu je gosp. Vrh tega so okrajni zdravnik, ki je tudi na omenjenem ogledu bil pa na konji naprej jahal, iz bližnje gostivnice poslal. 7 da učitelju ; ki je ob enem tudi orglar , ni mar za to, kar se lepo drugod godi! (Jul sem vendar, da se bo ta na-paka popravila in sicer po skrbi vrlega novega župana gosp. Ivana LiČana. — Velik mraz in strašna burja, ki je ni bilo take v Trstu že od leta 1802 do druzega in tretjega tega mesca., sta dala priliko tukajšnemu listu 97 Osserv. Triestino" pisati te-le zanimive vrste v prvem letošnjem listu: „Prvi sne g in zadnje češnje smo vidili danes (to je drugi dan prosenca) skupaj v Ter-gestu. Češnje, ki so bile začele prihajati že rudece, so zrejale pod milim nebom na neki njivi kraj drevoredov blizo sv. Andreja, sneg pa je padel preteklo noc z vra- govim viharjem. Led ki danes izjemno škriplje po » 11JL1 V 11ÍC41 J blUi y i\l vi Ci li \j u 1 U j 111 il KJ QtVllJ^lJV^ v naših ulicah, se ni mogel bolj očitno na laž devati kakor da so razpostavili sadja pridelanega izvan letne ; in pa^ skoraj dozorjenega po zeló prijaznim pod- dobe nebjem. a Čudno z are s Podoba je 7 da vse druge so čitavnice, ki jih imamo dozdaj po slovenski zemlji, živejse, kakor je tukajsnja. Ne vera, kaj prav je tega krivo. Le to vem, da skoraj vsi udje tožijo, da čitavnica ni v sredi mesta, ali da je saj preveč na strani in zatoraj predelec, da bi jo udje utegnili obiskati bolj pogostoma. Čujem vendar, da se bo to vendar v kratkem primerno popravilo in da bo potem konec tožbam. Ob neki priložnosti sem pregledaval marsiktere mo- litne bukvice, ki se jih Slovenci posluževajo, pa našel sem, da je v njih še zmiraj veliko germanizmov, na pr „štrafenge", „gnada", „žegen" itd. Ali bi se vsč krat dalo temu v okom priti? Mislim, da lahko zegen itd. Ali bi se vsaj en- 7 c e se le ho ce! Xabrežina 6. prosenca. M-č. Od do 5. t. m. zvečer je tukaj snežena burja strašno razsajala. Za-voljo zametov so na železnici trije hlaponi med Nabre-žino in Trstom v snegu zaostali, nobeden vlak ni mogel iz Trsta in tudi iz Tržiča (Monfalcone) v Nabrežino ne. Poštno štafeto so morali v Trst in Gorico čez hribe in doline peš pošiljati in tudi po telegrafu ni bilo mogoče naznanil dajati. Veliko popotnikov je bilo prisiljenih, te dneve tukaj prebivati ; državni minister vitez Schmer- V • ling, vrnivši se iz Benetk 9 Je bil primoran za voljo hu- dega vremena v Gorici ostati; vojvoda modeneški iz Laskega přišedši, je s posebnim vozom pot do Trsta srečno zmogel. Danes so začeli vlaki od vseh strani dohajati. Med Nabrežino in Devinom so v tem hudem Tudi ze od dné vremenu trije popotniki zmrznili. t. m. pogrešajo nekega domaćega člověka iz Prečnika bližnje vasi '"J^ y «en , boje oc, Uči lil LllUl ilJCgčl 11CĎ1CV Dasiravno je preteklo leto tukaj bila huda 7 se, da ni tudi njega nesreća zadela. V vendar trta in oljka obilo rodile, tako, da susa, ste Je V se dobrega vina in olja po pošteni ceni na prodaj. mnogo Iz ipavske doline pros A. Nastop no- vega leta se je pri nas s strašno zimo napovedal. Medio je in burja je strašno^ razsajala, da stari ljudjé take ne-vihte ne pomnijo. V St. Vidu in okolici je mnogo gospo-darjev, kterimje samo pri strehah, ktere so pri nas zgolj Se peti dan je burja nehala, in se nam je zopet prijazno solnce prikazalo. Zdaj se drug drugemu pripoveduje, koliko groze je doživel te dni. Piv ke 10. jan. Takošne burje, kakoršna je bila v prvih dneh novega leta na Pivki, pomnijo: prav za prav ni bila burja, vihár g°rji skoraj ne e ljudje grozovit pri V. bii Sempetru, v Za- ki je zlasti više po Pivki, Knežaku in Bistrici več streji popolnoma raz-metal in nektere dalec odnesel ; v Sempetru je skoraj vse opeke s cerkve vrgel. Fotihnil je zdaj vihár, pa mraz se bolj čuti. Dokler je bila zima toliko voljna 7 so se v postojnski jami razne delà zvršile , ki so se že več časa potrebne kazale. Razširjeni so bili namreč nekteri ozki prehodi, zvikšan je bil nizki predor v novi Franc Jožefovi jami, povećan je bil tudi prostor pred vhodom v jamo. Med tem delom so se nektere kosti jamskega medveda našle v stranskem hramu poleg ple-sišča , morebiti se bo v ondašnji ilovici še celo medve-dovo hrodje razodelo, kakor se je bilo poprej zgodilo na plesišči. Pred vhodom v jamo se je pri razširjanji prostora pokazala luknja v stransko široko jamo, ki drži proti veliki cerkvi ali velikemu domu; vidi se, da je unanji konec te jame le z razdrobljenim skalovjem in zasipom zaprt, in tako se spricuje ljudska pripoved, da je Pivka pred časom pri tej prostorni odprtini pod zemljo tekla, dokler velik posip z brega ni tište jame zagradil. Po nekterih zgodovinskih naznanilih bi se utegnilo soditi, da se je ta posip zgodil krog leta 1590 ko je bil hud potres ; takrat pravijo , da je voda tri leta stala po pivški dolini, dokler si ni pri drugi strani pod zemljo poti odprla. Razun poprej povedanih del pri boli postojnski jami se delajo tudi priprave za novo prostorno in položno cesto iz trga proti jami; nova pot je že razmerjena, stroŠki tega delà so precenjeni; o tem gré dalje pomenek, kako se bodo obilni stroški tega delà zravnali. Podsoviški. iz Vrhilike 11. jan. * Danes smo pokopali pošte- k. okrajnega kirurga gosp. Verne-ta nega moza, c. ki je po (brata nepozabljivega nam tržaškega prošta) dolgi pljučni bolezni v 59. letu svoje starosti umri. Vdova s 4 otroci žaluje na grobu vrlega očeta je spoštovala vsa okolica. Naj v miru počiva 7 ki ga ! Iz Št. Janža na Dolenskem jan Mnogo umetnikov ste „Novice" že naznanile in njih delà pohvalile. Razglasite še JanezaMan dl ina, roj enega Ljubljančana, sedaj posestnika in orglarja v Trebnem. Veliko hvale vrednega je že naredil, pa le eno omenim 7 ktere Je to delo so orgije v Sentjanžu s 18 spremeni za okó in sluh tako napravil, da jih je vsakdo vesel. Marsikteri orglar se baha z registrom „vox humana", pa -----J ~ -----X------/ VAIV J^ f*"' --------- s kamnjem obloženo, ali pa s škrlmí krite, volilo 12 odbornikov: 6 iz vrste kupčev mora p ove dati, da je človeški glas, sicer bi ne uganil, da je. Iz Mandlin-ovih orgelj pa čuješ popolnoma človeški glas. Stefan Peterlin. Iz Ljubljane. Kupčijska in obrtnijska zbornica je oklicala, da po pravilih zborničnih se bo 30. dné t. m. iz vrste opeko burja do 100gld. škode napravila; tudi vec dimnikov je obrtnikov, 2 pa izmed fužinarjev. nedeljo je bil, kakor so poslednje „Novice" povedale, občni zbor tukajšne družbe, ktere blagi namen bila imela po popřej naročeno orožje izdela že do 15. dné t. m., kar bi ukazu še izdelati do 15 je podpora bolnih kupčijskih pomočnikov. Družba Šteje zdaj 230 djanskih, 14 pa častnih udov, premoženje njeno ajela maja ; r se 2 uri delà čez navadni čas. tedaj 150 novih delavcev, in vsaki dan znaša 17.938 gold. 97 ivi., uu icii* ígui uu íeius St; * ^ , a.v/jv,i_i Auut « » ou ? j ^ umu ua jL^uiuajx. — je pomnožilo za 5068 gld. 73 kr. Skrb odborová mora Na Dunaji že delajo priprave, ako bi zopet utegnila v kr. od leta 1861 do letos se cenci Furch, rojen Mora\ Ceski pesnik umrl na Dunaj tedaj tudi vprihodnje biti na eno stran spodari s premoženjem ? da varno družbinim , na drugo pa j goda To predmestjih nastopiti povodinj silni led na Dona\ 7 ki J0 prerad delà Gosp. Drag. Lambl je zopet udje njeni dobivaj o v bolezni potrebne pomoci je prava dvojna stran tega društva in nič druzega ; zato so vsi drugi „poduki" edinosti toliko več brez po- , ki tega poduka sami naj- i so ravno natelj križevackega gospodarskega in šumarskeg V • 1 • v V ucilisca 7 111 sak Hrvat , ktere m u j mar za mena, ker jih daj ej o ljudje podarstva, mora se radovati, predek Karlovšl- časnik „Glasonoša" j da Hrvaška ima Lambla ob novem letu přišel bol] potrebujejo in se ne dajejo takim, k tega poduka najbolj potrebni. Izvoljeni so bili za od- Strašna v krasni novi obliki z dvema slikama na svetio bornike gospodje: Župan, Cegnar, Jentel divnik, Lozar, Petričič in Kozeli. Vidic Ka- iz nedavno položenih cevi za pl v Peštu pripetila 8. t. m. zjutraj vhajal puh v štacuno; 8. dné ( svecavo t. m. ponoći se ga je Domoljubni gospod dr. Jernej Zupanec je ma- nabralo toliko, da, ko je zjutraj přišel gospodar z dvema — oyviuvijwum ^v/o^^v* vil. u vi i^j „nia- -------?--7---J ~ -J----J T---— " ~ ' tici" daroval 100 gld. gotovega dnarja. — Přejeti gotov fantoma štacuno odperat, se v tem hipu vname po šta denár se naklada na obresti. cum izhlaplj in s tako silo raznese, da se je nedeljo je v čitavnici bil zopet prav vesel podrlo kos hiše; gospodar, fanta in še drugi ljudj v večer; vvod tej pustni veselici sta bila dr. Ipavcev kor „Domovina" in pa berílo : „kritika naših jedíl in pijač " hisi in zunaj hi so strašen konec storili dr gih pa bilo hudo ranjenih 7 Nemšk mnogo e m še Prihodnj o nedeljo se začne ob 8. uri veselica zmiraj zlo vrè in avstrijanska in pruska vlada ste če- zopet s petjem in berílom, ktero končá ravno omenjeno dalj v huj zadregi, ker se jima z nemškim narodom 77 kritiko." nedeljo se je odprla nova, 3. vrsta Sattlerjevih svetovidov. Zopet je 15 tacih na ogled postavljeno. vred upira tudi većina nemških vlad. Vojvoda derik 7 ki ga po vsaki ceni Schleswig-Holsteinci hočejo Holsteina in kljubuje s tem av- za vladarja, ni zapustil Rim, kakor se to 754 let pred Kristusovim rojstvom strijanski in pruski vladi. Brez boja ne bode konca 7 ustanovljeno město vidi z razvalin cesarskih palac na pa- Primorsko mesto in trdnjava Vera- kakor so latinském gricu. začel daj reci nastavlj kdo ni še dosti jasno. Angl 11445 visoki snežnik on reče besedo Wetterhorn v Svajci. 4) Slap reke Ni a gare, ki pride pravi čas ruz (Vera-Kruc) v Meksiki. ? ai ilij pa ga o Napol bode prví on le gleda in molčí 7 nJ V P so dokler ne ačili 4 Lahe 7 ima podobo podkve, v'severní Ameriki. pelj Abusimbilski v pečinah v Nubii Mali tem- ki so z Orsinovimi bombicami, samokresi in ostruplj 7 egipški Veneri posvećen nekdaj v Norvegii, najseverniši nos v Evropi. i u a u r xi ti un j ju^rv^idj jlaíxaaj. ^ ^ v^«^.* Sever no predgorje jim ne delà po nimi bodalci přežili po življenji Napoleonovem, češ, da na Laškem Kim Jezeru v Pincgavi. cerkve v Strassburgu. 10) Gora Schlern v Tirolih. Zeli pri francozka armada tako 7 da se pomnožuje sv. oce sami ne v S pred nj a stran krasne to pomeni Garibaldi se je popol ejo 7 kaj s pri z Celo mesto Meksiko, laško vlado, ki pa si ne upa očitno zoperstaviti nj berge in u imenovani v polnočnem soncu. Otoki „Spitz- govemu postopanj Parizu si je laška vlada do 25. liocnem soncu 9a se bo začudil marsikdo. 77 in p ol- svečana naročila 90.000 parov vojaških čevlj res m o 1 d a v o - v 1 a š k .Ie taka Vlada v svojo last vzela premožne 7 ker tukaj je 5 mescev neprenehoma dan. mniške posestva, kterih dohodki se štejejo na 18 mili- 12) Reka i? u d- jonov piastrov ali 3 milij. gold. S temi denarji so dosihmal ledenem morn. 1/ Ti otoki so v severnem son v severni Ameriki. 13) Razvaline Luxorske v Afriki. 14) Veliko sprehajališče Paseo Isabel Se- gunda v zahodnji Indii. 15) Ogled vseh pir amid v bili oskrbov tudi samostani v Jeruzalemu Ep itd 7 ete gore Na doljnem Egiptu. Od ure dopoldne do mraka so preteklega leta knezu Gorčak Turška vlada se zoperstavlja temu početj t poslednjih diplomatičnih zmag so konec ti lepi svetovidi na ogled postavljeni; vstopnina 20 nov. ministru > pravili sjaj krajc. ; otroci plačajo 10 kr. zdravico nanašaj Times" . ki obed. se na besede rekel da uskemu aapil nika noben minister nima tako u, prvemu Nekdo mu ležkeg Novicar iz domaćih in ptujih dežel. Zbornica gospôska dunajskega državnega zbora je pretresala přetekli teden državne dohodke in stroške za letošnje leto; marsikaj je sklenila drugač kakor je sklenila zbornica poslancev. To kar je v zbornici go-sposki bilo drugač narejeno, gré tedaj zopet doli v zbornico poslancev, da se tu še enkrat prevdari itd. ,,-Limes , JC ICiVLi, „UVUKLI IHILIIOI^L J tanko vrezanega peresa kakor knez Gorčakov nosno zadovoljnostjo je tako-le: „Da sem se na odgovoril po- knez na to pohvalo smeh držai o borbah diploma jnih, to mi ni nobena zasluga, kajti vedil sem. da za Rusij nasi, ampak mirna Tako pa preteče mnogo ne pride z druzimi dražega casa, opravili naprej da državni zbor dan t. m. mano stoj] sovražniki — sija. Pihnili smo na oblak kost, svitlobi ne tista Ru 7 7 , kakor jo dělají veličastna, mogočna Ru zatemňoval našo veli in Evrop nas ki hipoma vidila v naši pravi je državni minister vitez Schmerling iz Benetk přišel kursi na Dunaji 12. januarja na Dunaj nazaj 11. t. m. je zbornica poslancev R 0/ ° /o metaliki 72 fl. 80 ki- še zopet prijela svojih del. Minister dnarstva zahteva Narodno posojilo 80 fl. 5 kr Ažijo srebra 19 fl. 50 kr 5 fl. 72 kr. naj ^se mu dovoli še 14 milijonov gold, na posodo vzeti. da še ta in prihodnji mesec trpi državni Sliši se Loterijne srećke: zbor zbori. 7 in da se marca meseca se začnó dežel ni Po dunajskih časnikih je cesarski dunajski V Gradcu na Dunaji 5. jan. 1864: 48 39 44 ) , 83. 60. 73. 8. 14. orožnici (arsenalu) přetekli mesec došel ukaz da vse Prihodnje srečkanje v Gradcu in na Dunaji bo 16. jan. 1864. Odgovorni vrednik : Dr. Janez Bieiweis. — Tiskar in založnik: Joief Blazûik v Ljubljani.