V RAZPRAVI JE PREDLOG ZAKONA O SPLOŠNI LJUDSKI OBRAMBIIN DRUŽBENI SAMOZAŠČITI Korak naprej v podružbljanju V tekn je razprava, ki jo vodijo organizadje SZDL, o tem novem predlogu zakona, ki naj bi kar dmbolj odseval stanje in potrebe na področju splošne ljodske obrambe in drožbene samozalčite. Rešitve, ld jih bo zakoo vseboval pa bi tako v kar največji možni meri prispevale k podrnžbljanju obrambe in varnostne fankrije ter omogocfle delovnim ljodem in občanom, da še v večji meri kot doslej nveljavljajo svoje pnvice in dolžnosti na tem področjn. Pri oblikovanju tega predloga pa je se-stavljalce vodila vrsta ugotovitev in spo-znanj, ki so svojo trajno in občasno prisot-nostjo opozarjale na bolj dosledno in učin-kovitejše razreševanje teh problemov. Na- še uredništvo je s tem v zvezi pripravilo krajši razgovor katerega namen je bil osvetliti nekatere vidike razvijanja in po-družbljanja splošne ljudske obrambe in dmžbene samozaščite. Razgovora so se udeležili Milan Buh - predsednik koordi-nacijskega odbora za LO in DS pri OK SZDL, sodelavec sekretariata za Ijudsko obrambo pri občinskem izvršnem svetu Sašo Golobič ter Janja Gorjup iz vzgojno-varstvene ustanove Vrhovci, Janez Sovan iz delovne organizacije Ilirija-Vedrog in Rudi Pizzulin iz krajevne skupnosti Kole-zija. Z razraščanjem, razvijanjem ter po-družbljanjem obrambe in zaščite se je po-kazala potreba, da se vsebina prej dveh ločenih zakonov (za obrambo odnosno družbeno samozaščito v okviru zakona o notranjih zadevah) zasnuje v enem samem dokumentu, saj sta obramba in družbena samozaščita zgrajena na enakem koncep-tu, ne glede na čas kdaj in kako je uporab-ljeno v praksi. S tem pa so dani boljši pogoji za bolj podružbljeno vlogo obeh področij tako v delovnih organizacijah kot tudi v krajevnih skupnostih. V preteklosti smo se soočali in vsakodnevno srečevali s preveč samostojno in suvereno vlogo re-dno ali občasno zaposlenih referentov za ljudsko obrambo v vseh sredinah. Marsik-daj je tako tovrstna problematika ostajala »namen sama sebi« seveda v pretečeni meri vsled ne dovolj dobrega poznavanja širše vloge obrambe kot take s strani de-lovnih ljudi in občanov, ponekje pa celo odborov, ki jim je bila poverjena ta dolž-nost. Seveda pa so bili prav zaradi tega prisotni tudi primeri, ko so vsi »računaJi« na opravilo referenta češ, saj je za to tudi nagrajevan. Precej takšnih razmišljanj je že odpravljenih, precej je k temu prispeva-la uspešno izvedena akcija NNNP, ki je v vzgojnem smislu pokazala na precejšnjo osveščenost naših ljudi. Ta prizadevanja pa je potrebno nadaljevati, razraščati se mora vloga družbene samozaščite in obrambe povsod, več je zato treba storiti v uličnih in vaških odborih, pa tudi v hišnib svetih. Danes lahko govorimo tudi o pre-mikih v delovanju civilne in še posebej narodne zaščite, nekaj novosti pa na teh področjih opredeljuje v smislu okrepljene vloge tudi predlog samega zakona. Do sedaj so delovali povsod odbori za ljudsko obrambo, nov zakon pa daje moč-nejši in ključni poudarek komitejem za splošno ljudsko obrambo in družbeno sa-mozaščito. Le-ti so politično operativni or-gani, njihova naloga pa je, da ocenjiijejo notranje varnostne in vojaško politične si-tuacije v svetu ter na tej podlagi usmerjajo družbeno samozaščitne aktivnosti in obrambne priprave, vse v cilju, da se ohra-ni stabilnost in trdnost socialistične samo-upravne družbe ter njenega razvoja. Sam predlog pa nakazuje že nekaj rešitev tudi v smeri večjega, trajnejšega in nasploh vse-stranskega sodelovanja med TOZD in KS. Tem vprašanjem je bilo v preteklosti na-čelno posvečeno nekaj pozornosti, »zave-zujočih« opredelitev pa precej manj, na podlagi spoznanj in predvsem v praktičnih vajah - pa so potrebe narekovale »preob-razbo« tega poglavja. Javna razprava o tem predlogu se odvija preko KK SZDL, kar pomeni, da se delovne organizacije vključujejo s svojimi pripombami in do-polnilnimi predlogi v celovito akcijo v kra-jevnih skupnostih. Kanček sodelovanja je torej prisoten že pred sprejemom predloga tega zakona. Izjave Milan Bnh: »Čimboljše bo samozaščitno obnašanje delovnih ljudi in občanov, hi-treje bo zaživela tudi funkcija obrambne sposobnosti. S tem pa bomo dosegli večjo varaostno in obrambno osveščenost pri našib ljudeh oziroma trajnejšo prisotnost večje varnostne kulture. Zavedajmo se, da imajo delovni ljudje in občani pravico in dolžnost izvajati naloge s področja obram-be in družbene samozaščite.« Janez Sovan: »Lahko smo zadovljni, da je predlog tega zakona danes pred nami. Bolj poudarjena in naglašena vloga vseh subjektivnih sil tako v delovnih organizaci-jah kot najbrže tudi v krajevnih skupno-stih bo nedvomno rodila sadove. Uspešno se je to pokazalo že ob nedavni akciji NNNP, zastareli miselnosti so torej šteti dnevi. Delo referentov za obrambo in družbeno samozaščito moramo razumevati kot operativno-tehnično, kot strokovno pomoč - ne pa samostojno pripravo vseh dokumentov.« Jaaja Gorjnp: »Naš kolektiv je pretežno ženski, pa tudi po starosti smo mladi. Ker pač nimamo zaposlenega človeka za stro-kovno pomoč s tega področja, vse te nalo-ge opravljamo sami. V ta namen smo imeli še več vaj in predavanj. Precej celovito smo tako seznanjeni z nalogami ljudske obrambe in družbene samozaščite, pa ne samo v organizaciji sami, dobro namreč sodelujemo tudi z osnovno šolo in še pose-bej s krajevno skupnostjo.« v_ Sašo Golobič: »Komite za SLO in DS bo v KS predvidoma imenovala skupščina KS, v soglasju z občinskim komitejem za SLO in DS. Za svoje delo bo odgovarjal tako temu občinskemu organu, kot skup-ščini KS in v prvi vrsti seveda organizaciji zveze komunistov. V TOZD pa bo komite za SLO in DS imenoval delavski svet ali njemu ustrezen organ, seveda v soglasju z občinskim komitejem za SLO in DS. Od-govornost pa je docela enaka kot v KS, torej občinskemu organu, delavskemu sve-tu in v prvi vrsti organizaciji zveze komu-nistov.« Rudi Pizzulin: »V naši KS smo v smeri intenzivnejšega sodelovanja z delovnimi organizacijami že napravili korak naprej, čeprav se zavedamo, da moramo to pred-vsem delovno sodelovanje še razvijati. Navsezadnje je resnica in pot do zastavlje-nega cilja le ena - da so celovito priprav-ljeni dokumenti s področja splošne Ijudske obrambe in družbene samozaščite lahko edini korak za učinkovito delovanje. Sub-jektivnim silam - poleg zveze komunistov imamo v mislih predvsem sindikat in SZDL pa daje ta predlog zakona ključno vlogo, kar pomeni, da bomo lažje izvajali naloge.«