Izhaja 1. In 3. soboto vsakega meseca. □ Celoletna naroinina znaša 2 K, posamezne številke po 10 vin. □ □ □ □ o Uredništvo: Fr. Terseglav, Ljubljana (Katol. tiskarna). □ □ □ □ c Upravništvo: Lud. Tomaži?, Ljubljana (Katol. tiskarna). Št 16, V Ljubljani, dne 26. avgusta 1911. Letnik IV. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIimilllllllllllllllllMIIIIIIIIIII Naša načela. III11IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Boj z naravo. Pred letom ravno v tem mesecu druge košnje sva postala prijatelja. V meni je bilo takrat polno ognja navdušenja in upal sem se stvari, za katere bi danes ne imel več poguma. Odprlo se mi je tisto leto novo življenje; vse krog mene je bilo jasno in lepo, v meni samem pa toliko veselja, da sem hotel, da so vsi ljudje krog mene veseli in zadovoljni. Na njegovem belem dvoru sva sc sešla. Takrat je bilo žalostno v tistem domovju. Od jutra do večera in od večera do jutra sama žalost in nezadovoljnost v srcih. On sam, mladi gospodar, se mi je zdel kot berač, ki sedi ob cesti in prosi miloščine. Pa so bili njegovi hlevi polni najlepše živine in njegove shrambe naložene blaga. In vendar : kot berač. Njegovo srce je bilo tako prazno in revno. Nekega večera mi je odprl prazno shrambo svojega srca in videl sem, da ni tam notri prav nič, kar bi ga moglo dvigniti in mu vžgati ljubezen do življenja in dela. Počivala je pa tam notri črna strast, ki je razjedala njega in kopala temelje njegovemu belemu dvoru. Rekel sem, da je bilo takrat v meni toliko veselja, da sem hotel, da so vsi ljudje krog mene veseli in zadovoljni. Postala sva prijatelja. Najino prijateljstvo je bilo tako lepo, da sem se tisti čas vedno čudil ljudem, ki pravijo, da ni prijateljstva. S početka je šlo nekam težko. Bil je kot bolnik, ki pride po dolgem času prvič zopet na solnce in sveži zrak. Ko pa so se njegove oči navadile gledati v solnce življenja, potem je pa šlo lahko in zaupanje drug v drugega je med nama rastlo. Beli dvor ni hil več dom žalosti, temveč dom f dela in zadovoljnosti. Mladi gospodar ni bil več podoben beraču, temveč bogatinu, ki je lahko razsipal bogatstvo svojega srca. Srce ni bilo več shramba strasti, temveč zakladnica utrjene vere in ljubezni do dela in življenja. Zmagal je! In letos v tem mesecu sva prišla zopet skupaj nek večer na njegovem domu. Pripovedoval mi je svoje načrte za bodočnost. Bratje, hotel bi, da bi ga slišali, s koliko ljubeznijo mi je pravil o zemlji, na kateri je zrastel in ki redi njega in njegovo družino. To niso bile besede pesnika, ki govori o zem’ji kot o ljubeči materi, o domovini kot o nečem velikem in lepem. To so bile preproste besede kmeta, ki je govoril o zemlji kot o velikem svojem prijatelju, nerazdružljivem drugu, s katerim živi veselo in žalostno življenje in na če-gar srcu se hoče odpočiti in enkrat umreti. Pokazal mi je svoje hleve in mi pravil, koliko živine namerava še kupiti, kako jo hoče rediti. In potem dva lepa mlada vranca za vprego in celo vrsto težkih tovornih konj. Hodil je med njimi kot med svojimi prijatelji. Ogovoril tega, pogladil onega. Vse mu je hilo lepo in zadovoljnost se mu je brala v očeh. Ne vem, ali je hilo prav ali ne: dotaknil som se težkih njegovih dni v preteklem letu. — Da, prav! Življenje naše je hoj, težaven, všasih obupen. Ampak eno je: kdor izvojuje najprvo boj v sebi in sam s seboj, dobi v tej zmagi toliko moči, da se bori potem z lahkoto s težavami vsakdanjosti. Moči- za ta prvi in glavni boj da samo vera. Solnce življenja! — Poglej, ko gledam zemljo ali živino na paši, ali ko gonim konje pred vozom, se mi vedno zdi, da se borim. Ko or jem ali kosim imam občutek, da se borim z zemljo Ampak to je boj ljubezni! Ko gledam požeto njivo pred seboj, sc mi zdi, da sc mi zemlja smehlja in da me povprašuje: ali si zadovoljen? V borbi si pridobil sad vži-vaj ga v ljubezni! Ko mi krava rodi tele, se mi zdi, da berem v njenih očeh zadovoljnost, da mi je podarila novo bogastvo. Ko pripeljem od dela izmučenega konja v hlev in mu pogledam v oči, berem tam notri vprašanje: ali si zadovoljen z menoj? In človek ne bi ljubil vsega tega? Nespametni, ki zapuščajo domovino! En sam košček te zemlje ne dam za bogastvo tujine. Seveda je treba za vse to Ij.ubezni in razumevanja. — In kje si dobil to veliko ljubezen? — Vzrastla je v meni takz-at, ko sem zatiral v sebi strasti in se dvigal do novega življenja. — Torej v boju z n ar a v o. — Da, v boju! V boju za boljšim in plemenitejšim. V boju za samega sebe, v boju za srečo je rastla ljubezen. — In sedaj si srečen? — Da! Najbolj takrat, ko sedim med svojo družino, ali hodim med njivami, ali pa v hlevu pregledujem živino in delam načrte za gospodarstvo bodočnosti. — Kako malo je treba, da je človek srečen! — Samo ljubezni! Tako mi je govoril mož, ki je bil pred letom kot berač ob cesti. Brez ljubezni, brez vere in upanja v življenje. Tisti večer mi je bilo mehko v srcu, da so mi prišle solze v oči . . . Tako lep je bil ta avgustov večer, da sem povedal o njem vam, bratje. Ivan Podlesnik. Marijina stranka. Naš narod zelo ljubi Marijo. Tudi naši Orli so ljubitelji Marijini. Kakšen pomen •ima Marijino češčenjc za ves narod, zlasti pa za mladeniče, o tem bomo še pisali, ko bomo nadaljevali članke z naslovom: V čem je naša moč? Za danes natisnemo le neko poročilo o vsebini pridige, ki jo je imel o važnosti in zmislu Marijinega češčenja o priliki shoda slovenskih katoliških nepolitičnih društev naš dr. Krek leta 1902. Mnogi od mladega rodu tega seve sploh ne vedo, mnogi starejši so vodivne misli tiste pridige pozabili. Glasile so se pa tako-le: »Razmere ob času rojstva Božje Matere so značilne tudi za moderno dobo. V Palestini je vladal tujec Edomljan H e r o d, ki se je po lizunstvu do Rimljanov vrinil Judom za kralja. Pravoverni Izraelci so imeli silno težav. Preganjal jih je, mnogo tudi pomoril. Ne politiške, ne verske svobode ni bilo nikjer. Vrh tega so bile v Marijini domovini usodne stranke. Imenitniki, — grško vzgojeni judovski aristokratje, — so pripadali stranki saducejev. Za vero se niso brigali; tajili so celo življenje po smrti, ljudstvo so zaničevali. Farizeji — druga stranka — so se krčevito držali judovskih šeg, toda le zato, da so ljudstvo ložje slepili in izžemali. Hoteli so brezpogojno imeti vodstvo ljudstva v rokah. Silno častilakomni in oderuško skopi so bili. Escni — tretja stranka — se niso nič vdeleževali javnega življenja. Skrivali so sc po samotnih krajih in tam opravljali svoje poste in molitve. Ljudstvo