izvirno znanstveno delo UDK 159.96 Okoliščine, sprožilci, značilnosti in bazične dimenzije doživljanja posebnih stanj zavesti LEONIDA KOBAL Univerza v Ljubljani, Visoka šola za socialno delo, SI-1000 Ljubljana, Tržaška 33 IZVLEČEK Po definiciji se posebna stanja zavesti (PSZ) razlikujejo od običajne budne zavesti, v zahodni kulturi pa so velikokrat označena kot patološka ali vsaj eksotična (Dittrich, 1993). Namen raziskave je bil spoznavanje sprož.ilcev, okoliščin, značilnosti, vrst in bazičnih dimenzij PSZ. Vzorec so sestavljali študenti drugega letnika psihologije, skupina "normalnih odraslih", člani meditativne skupine, člani skupine za izkustveni ples ter posamezniki z diagnozo psihoze. Uporabila sem dva vprašalnika. Vprašalnik o spremenjenih stanjih zavesti 1. ki je anketnega tipa, povzema okoliščine, sprožilce, opis in vplive doživetja na nadaljnje življenje. Vprašalnik o spremenjenih stanjih zavesti 11 ugotavlja bazične dimenzije PSZ. Rezultati kažejo, da je doživljanje PSZ vezano na določene okoliščine in sprožilce, ki vzburjanje povečujejo, npr. stresne situacije, oz. vzburjanje zmanjšujejo, npr. meditacija, sprehodi v naravi itn. Izpostavljenost sprožilcem je lahko spontana ali rezultat zavestnega iskanja. Rezultati so tudi pokazali, da temeljno čustveno doživljanje med doživetjem PSZ pomembno prispeva k razlikam v doživljanju PSZ in menim, da nakazuje obstoj vsaj dveh bazičnih dimenzij PSZ. Doživljanje blaženosti, sreče, miru se povezuje z dimenzijo mističnega doživetja (Dittrich, 1993), doživljanje strahu, groze, tesnobe med doživetjem pa z. dimenzijo ego-ogroženosti (Dittrich, 1993). Menim, da na prisotnost posamezne dimenzije pomembno vplivajo osebnostni faktorji, predvsem posameznikova notranja in zunanja integriranost ter njegovo trenutno psihofizično stanje. Ključne besede: posebna stanja zavesti (PSZ). sprožilci PSZ, značilnosti PSZ. bazične dimenzije PSZ ABSTRACT CIRCUMSTANCES, TRIGGERS, CHARACTERISTICS AND BASIC DIMENSIONS OF EXPERIENCE OF ALTERED STATES OF CONSCIOUSNESS Altered states of consciousness (ASC) differ by definition from ordinary waking state of consciousness, and in the frame of west culture they are often characterised as pathologic or at least exotic (Dittrich. 1993). The purpose of the research was to find out triggers, circumstances, characteristics, types and basic dimensions of ASC. The sample involved students of psychology, a group of "normal" adults, members of meditation group, members of dance group (workshops for experimental dance) and individuals with diagnosis of psychosis. I applied two questionnaires. The Questionnaire of ASC I summarises triggers, circumstances, a description of ASC and influences they have on future life of the individual. The Questionnaire ofASC II establishes basic dimensions ofASC. The results show that experiences of ASC are related to some triggers and circumstances that may both increase agitation (e.g. stress circumstances) and decrease it (e.g. meditation, walking in the nature). The exposure to the triggers can be spontaneous or it can be a result of conscious search. The results also show that basic emotional experience during experiencing ASC significantly contributes to the differences in experiencing ASC, and it confirms the existence of at least two basic dimensions of ASC. Experiencing blissfulness, happiness and peace during ASC is related to the dimension of mystical experience (Dittrich, 1993), while on the other hand, experiencing fear, dread and anxiety is more often related to the dimension of ego-desolation (Dittrich. 1993). I think that appearance of each dimension is significantly influenced by personality factors, first of all by inner and outer integration of the individual and his/her actual psych ophysiolog ica l sta te. Key words: altered states of consciousness (ASC), triggers ofASC. characteristics ofASC, basic dimensions ofASC Uvod Zavest zajema vse listo, čemur namenjamo pozornost, kar doživljamo. Sem ne sodijo le doživetja, ki se vežejo na naš subjektivni svet misli, čustev, predstav, sanj, telesnih občutkov, temveč tudi doživetja tridimenzionalnega sveta (Velmans, 1996). Odsotnost zaznavanja, mentalne aktivnosti, odsotnost čustev, misli, občutij ne pomeni nujno odsotnosti zavesti. Raziskave mističnih doživetij kažejo, da je obstoj neintencionalne zavesti možen, da obstaja zavedanje samo na sebi, ki presega običajno zavest misli, čustev, občutkov, zaznav (Forman, 1996). Vprašanje zavesti ni novo, le pogled nanj in na njegovo raziskovanje je v nenehnem spreminjanju, ker je iskanje odgovora stalno krožno povezano z evolucijo človeštva. Razlike v opredelitvah zavesti se pojavljajo zaradi dveh dejavnikov (Sugman-Bohinc, 1996): - ne moremo opisovati pojava zavesti, ne da bi bili sami pri tem zavedajoči se in s tem zavezani prav tistim zakonitostim, ki jih raziskujemo; - različnost temeljnih epistemoloških predpostavk o sebi in (v) svetu, na podlagi katerih razvijajo različni avtorji iz različnih kulturnih in psihosocialnih prostorov-časov svoja pojmovanja zavesti. Posebna stanja zavesti (PSZ) Krippner (1972) je opredelil PSZ kot duševna stanja, ki jih posameznik ali opazovalec lahko prepozna po drugačnem psihičnem delovanju od tistega, ki je značilno za njegovo običajno budno stanje. Običajno stanje zavesti je v veliki meri odvisno od kulture oziroma norm, vrednot in običajev skupine, v kateri posameznik živi. Na drugi strani je običajno stanje zavesti določeno z zgradbo živčnega sistema in pogoji življenja na zemlji. To pomeni zoženost in osredotočenost zavesti na razmeroma ozko področje, ki je povezano s preživetjem. Značilnosti običajnega stanja zavesti v zahodni kulturi so (Heron, po Lamovec, 1995): 1. Svet dojema kot mehanicističen, materialističen in determinističen. 2. Prevladuje usmerjenost k nalogam, s poudarkom na delu in dosežkih, inte-lektualnosti, analitičnosti, praktični učinkovitosti, organizacijskih pravilih, postopkih in položajih. 3. Medosebno in čustveno življenje se odvija v dokaj ozkih in dobro varovanih mejah, ki služijo ohranjanju razdalje med ljudmi, kar povzroča številne zadrege in odtujenosti. Ljudje čustveno izražanje močno nadzorujejo in ne dovoljujejo katar-zičnega sproščanja. 4. Omejuje posameznikovo notranje doživljanje, mu pripisuje čisto subjektivnost in zanika njegov status resničnosti. Hkrati pa je to zasebno območje izvor užitkov in zadovoljstev, ki jih posameznik sistematično goji in išče. Ti užitki se nanašajo predvsem na telo, lastnino, opazovanje od daleč ter na družabnost, ki služi razvedrilu. Privatno območje je tudi mesto, kjer pasivno prenašamo veliko psihičnih bolečin, kon-fiktov, tesnobe in nelagodja. Dittrich (1993) navaja pet glavnih značilnosti PSZ: - opazen je odklon v subjektivnem doživljanju ali psihološkem funkcioniranju "normalnega" posameznika glede na njegovo/njeno običajno budno zavest; - ne gre samo za spremembo čustvovanja ali motorične aktivnosti, temveč tudi za nenavadno doživetje sebe in okolice - spremenjeno zaznavanje prostora in časa; - v primerjavi s psihiatričnimi obolenji trajajo le nekaj ur; - so rezultat posameznikovih lastnih aktivnosti, iskanj, lahko se pojavijo spontano v toku normalnega načina življenja in niso rezultat bolezni ali nenaklonjenih socialnih razmer; - od socialnih norm zahodne kulture so obravnavana kot iracionalna, abnormalna, eksotična ali celo patološka. Običajna, budna zavesi torej ni edino stanje zavesti. Vsakdo pozna sanje, ki predstavljajo drugačno zavest, veliko ljudi doživi stanja globoke sproščenosti, vzhi-čenosti, ganjenosti ob lepoti narave ali ob stiku z ljubljeno osebo, ki za trenutek osvetlijo realnost na drugačen način. Musek (1995) navaja, da ljudje največkrat opisujejo doživetje PSZ z značilnostmi, kot so: * spremenjeno občutje realnosti - v spremenjeni zavesti se realnost močno spremeni ali pa se začne dogajati drugačna realnost, kjer običajne zakonitosti zaznavanja in mišljenja ne veljajo več; dogajajo se nam stvari, ki se nam bi zdele v običajni stvarnosti nemogoče, neverjetne ali protislovne; * spremenjen občutek časa - občutek, da časa ni, da "stoji" ali da se čas "zgošča"; * izguba kontrole - npr. občutek, da se moramo vdati v dogajanje; * čustvene spremembe - npr. prosto in nezadržano izražanje čustev ali nasprotno, odsotnost čustvenega doživljanja (meditacija); *spremembe telesnih občutkov - pojavijo se občutki telesnih sprememb, občutje breztelesnosli, drugačnega telesa in ločenosti od telesa; * spremenjena intenzivnost in pomen doživljanja - doživljanje stvari je posebno intenzivno in globoko (stanje navdiha); * občutek neizrekljivosti - nezmožnost opisati doživetje z besedami; * občutek prenove, preporoda; *povečana sugestibilnost. Negativna posledica PSZ pa so lahko manija, anksioznost, strah, depresija, ki jih opisujejo mistični spisi kot posledico nepripravljenosti, pomanjkanja nezaupanja itn. (Copestake, Malony, 1993). Bazične dimenzije posebnih stanj zavesti Dittrich (1993) je ugotovil, da imajo PSZ, ne glede na vrsto in intenziteto spro-žilcev PSZ, tri primarne in eno sekundarno neodvisno dimenzijo. Dimenzija "oceanske neskončnosti" odraža stanje, podobno mističnemu doživetju, dimenzija "ego-ogrože-nosti" označuje zelo neprijetno stanje, ki ga uživalci drog imenujejo "slab trip", dimenzija "vizij" pa vključuje doživetje vidnih vizij ali psevdohalucinacij, iluzij in sinestezij ter spremembo v pomembnosti predmetov. Sekundarna dimenzija je dimenzija spremenjenih stanj zavesti in vključuje različne fenomene PSZ. Dittrich (1993) primerja bazične dimenzije PSZ z Huxleyevo delitvijo PSZ na doživetje "nebes", doživetje "vizij" ter doživetje "pekla". Dimenzija "oceanske neskončnosti" naj bi zajemala značilnosti doživetja "nebes", za katerega je značilno pozitivno doživljanje blaženosti, mistično razodetje, občutenje enosti. Dimenzija "vizij" pomeni dvig iz puste vsakdanjosti ter pogled na svet iz bolj jasne perspektive. Dimenzija "ego-ogroženosti" pa naj bi se ujemala z doživljanjem "pekla". PSZ nujno ne pomenijo doživljanja blaženosti, pozitivega doživetja, doživetje nebes, ki je navadno povezano z doživljanjem svetlobe, intenzivnih barv, spoznanj, doživljanjem ločenosti od telesa, razosebljenja (Huxley, 1993). Doživetje posebnega zavedanja je lahko pekel, ki v posamezniku zbuja strah, grozo pred neskončnostjo, spremenjen svet grozi v vsakem delčku svoje prisotnosti. Spremenjeno zaznavanje telesa se zrcali v občutku, da se telo vedno bolj gosti, tlači skupaj, pojavlja se občutek ujetosti, utesnjenosti, teže. Negativno doživljanje je pogosto v psihozah, pri jemanju meskalina, LSD-ja v neprimernih razmerah, v primeru prisotnosti negativnih čustev, kot so strah, sovraštvo, jeza ali zloba, torej v odsotnosti zaupanja in ljubezni. Vrste in načini kategorizacije posebnih stanj zavesti (PSZ) Govorili o PSZ pomeni govoriti o celi vrsti zaznavnih, čustvenih, spoznavnih in doživljajskih fenomenov, ki tako kot življenje samo vzniknejo v stalni krožnosti med sistemi, ki jih lahko poimenujemo nevrofiziološki sistem, psihološki sistem, socio-kulturni sistem ter sistem naravnega okolja. Metafora PSZ je torej poskus opisa doživetij, ki jih tisti, ki jih doživlja, ovrednoti kot drugačna od svoje običajne zavesti. Opazovalcu so doživetja navadno dostopne le prek opisa, jezika tistega, ki jih je doživel. Različnim načinom kategorizacije PSZ (npr. iz stare vzhodne in zahodne tradicije in raziskav v tem stoletju) je skupno to, da označujejo običajno budno stanje kot le eno izmed možnih stanj in da vsi govorijo o najvišjem stanju zavesti kot o stanju, s katerim je presežena dvojnost. Vzhodne tradicije, kot je staroindijska, razlikujejo več stanj zavesti, ki se vrstijo od budnega stanja, sanjskega stanja, stanja globokega spanca (šušupti) do najvišjega stanja intuitivne zavesti, turije, ki pomeni začasno ukinitev predmetne zavesti in ga je možno doseči predvsem skozi osebnostni in duhovni razvoj. Notranjo dimenzijo človeškega hitja sestavlja spekter zavesti, ki poteka od občutkov, zaznav, impulzov, predstav, simbolov, konceptov, zakonov, formalnologičnih in vidnih operacij do psihičnih, subtilnih, vzročnih in nedualnih stanj zavesti. Z drugimi besedami naj bi spekter zavesti segal od predzavesti, samozavedanja do superzavesti; od predosebne, osebne do transosebne zavesti; od instinktivne, mentalne do duhovne zavesti; od predformalne, formalne do postformalne zavesti; od instinkta, Ega do Boga (Wilbcr, 1997). Krippner (po White, 1972) navaja obsežen pregled PSZ: /. Sanjsko stanje - lahko ga določimo s pomočjo elektroencefalograma (EEG), na katerem se kaže kot odsotnost počasnih možganskih valov ter kot pojav hitrih očesnih gibov (REM). 2. Stanje spanja - značilni so počasni možganski valovi ter odsotnost hitrih očesnih gibov. 3. Hipnagoško stanje se pojavlja na prehodu med budnostjo in spanjem. Pogosto ga spremljajo vidne in včasih tudi slušne predstave. 4. Hiperaktivno stanje - značilna je podaljšana in izostrena budnost. Lahko je posledica drog, ki stimulirajo aktivnost možganov, npr. kofein, amfetamini, aktivnosti, ki zahteva intenzivno koncentracijo ali je posledica ukrepov, ki so potrebni za preživetje posameznika, npr. v vojni. 5. Letargično stanje - značilna je topa in upočasnjena duševna aktivnost. Lahko je posledica utrujenosti, deprivacije spanja, podhranjenosti, dehidracije, neuravnoteženosti sladkorja v telesu, depresivnih drog, npr. alkohola, ali depresivnega razpoloženja. 6. Privzdignjena stanja (stanja očaranosti, navdušenja, ekstaze) vključujejo zelo intenzivna čustva, ki jih posameznik vrednoti kot zaželena, prijetna, pozitivna. Stanja so lahko posledica spolne stimulacije, ekstatičnih plesov, orgiastičnih ritualov, religioznih aktivnosti ter različnih drog. 7. Histerična stanja prav tako spremljajo zelo intenzivna čustva, ki jih posameznik vrednoti kot negativna in destruktivna po naravi. Lahko so posledica jeze, besa, ljubosumja, panike, strahu, terorja, groze pred 'biti posedovan', nasilnih, razgrajaških dejanj, psihonevrotske anksioznosli, različnih drog. 8. Stanja fragmentacije (razdrobljenosti) se kažejo kot pomanjkanje občutka integracije med pomembnimi deli, vidiki ali vsebinami celotne osebnosti. Značilna so za psihoze, nekatere psihonevroze, disociirane osebnosti, amnezije. Stanja lahko povzročimo z drogami, psihičnim stresom, fizično travmo možganov, psihološkimi pred-dispozicijami (shizofrenija) in z eksperimentalnim manipuliranjem (senzorna depriva-cija, hipnoza). Lahko so prehodnega značaja ali trajajo dalj časa. 9. Regresivna stanja - značilno je vedenje, ki ne sovpada s posameznikovo psihološko zrelostjo in kronološko starostjo. Lahko so začasna (droge, hipnotična regresija) ali trajna (senilnost). 10. Meditativna stanja spremlja minimalna mentalna aktivnost, odsotnost vidnih predstav in nepretrgan ritem valov alfa v možganskem zapisu. Stanje lahko dosežemo s senzorno deprivacijo, z masažo, z lebdenjem na vodi in z meditativnimi disciplinami. 11. Stanja transa - značilna je odsotnost neprekinjenih alfa-valov, povečana sugestibilnost, izrazila budnost, zbranost in usmerjenost pozornosti na zelo omejeno število dražljajev. Stanja lahko povzročimo s hipnozo, z rituali, npr. plemenskimi plesi in glasbo, ter z opazovanjem enolične aktivnosti, npr. opazovanje radarja, vožnja po zasneženih planjavah. 12. Sanjarjenje pogosto spremljajo hitri gibi oči in se pojavlja v transu. Lahko ga inducira hipnotizer, ki sugerira osebi, naj doživi sanjam podobno izkušnjo. 13. Stanje dnevnega sanjarjenja - značilno je hitro pojavljanje različnih misli, ki so zelo malo povezane z zunanjim okoljem. Lahko se dogaja z odprtimi ali zaprtimi očmi. Če so oči zaprte, se lahko pojavijo vidne predstave in hitri gibi oči. Lahko je posledica dolgočasja, socialne izolacije, senzorne deprivacije, deprivacije nočnih sanj, psihodinamičnih potreb (želja po izpolnitvi), spontanih pojavov period sanjarjenja in fantaziranja. 14.Stupor spremlja bistveno manjša možnost zaznavanja zunanjih dražljajev ali pa le-to sploh ni možno. Motorična aktivnost je možna, vendar je bistveno manj učinkovita. Tudi učinkovitost uporabe jezika je manjša. Nastopa pri različnih psihozah ali kot posledica drog. predvsem opiatov in velike količine alkohola. 15. Koma je globoka nezavest in zanjo je značilna popolna neodzivnost na zunanje dražljaje. Uporaba jezika ni možna, motorične aktivnosti pa je le malo. Lahko je posledica bolezni, zastrupitve, epileptičnega napada, možganske poškodbe. 16. Razširjena (mistična) stanja zavesti: značilen je znižan senzorni prag, spremenjena percepcija zunanjega in/ali notranjega okolja. Stanja se lahko pojavijo spontano ali jih povzročimo s hipnozo, s senzorno prenasičenostjo, s psihedeličnimi drogami in rastlinami. Ta stanja se razvijejo skozi štiri različne ravni: senzorno, spominsko-analitično, simbolično in integralno. Na senzorni ravni naj bi prišlo do sprememb v zaznavanju časa, prostora, telesa. Na spominsko-analitični ravni sc pojavljajo nove ideje in misli, ki se nanašajo na posameznikovo psihodinamiko ali na koncept sveta in vlogo, ki jo ima posameznik v njem. Na simbolični ravni prihaja do identifikacije z legendarnimi in zgodovinskimi osebnostmi, z evolucijskim ponavljanjem, arhetipi in z mističnimi simboli. Na integracijski ravni prihaja do religioznega in/ali mističnega doživetja, v katerem se oseba sreča z Bogom ali vzrokom bivanja ali doživi subjektivni vtis, da se raztaplja v energetskem polju univerzuma. 17. Vsakdanja, budna zavest - značilno je logično, racionalno, vzrok-posledica mišljenje, usmerjenost k cilju in občutek kontrole nad lastno mentalno aktivnostjo. Prisotno je refleksivno mišljenje, to pomeni, da se oseba zaveda sebe kot tistega, ki nekaj doživlja. Indukcija posebnih stanj zavesti Ko je bil človek član rodovne skupnosti in je bilo njegovo preživetje odvisno od uspešnosti ulova in nabiralništva, je živel v skladu s samim seboj in naravo. Ni poznal delitve na materialno in duhovno; oba svetova sta se prepletala s subtilnimi vezmi in ustvarjala občutek enosti z vsem. Z razvojem civilizacije pa je postajal prepad med obema svetovoma vse večji. Človek si je pomagal z odkrivanjem in razvijanjem najrazličnejših postopkov in tehnik, ki so mu omogočile ponovno najti stik z lastno rodovno, kozmično prvobitnostjo. Preučevanja namernih sprožilcev PSZ kaže, da se kljub površinski raznolikosti večina osredotoča na nekaj, kar je za analitično, intelektualno polovico možganov preveč kompleksno, tuje, razpršeno ali monotono: na dihanje, na ponavljajoče gibanje telesa, na glasbo, vodo, plamen, brezpomenski zvok, prazno steno, paradoks. Osredotočenost v difuzen in monoton fokus lahko sproži drugačno zavedanje (Ferguson, 1980). Sprožilci so tudi povezani z večanjem ali manjšanjem možganskega vzburjenja; oba ekstrema olajšujeta vstop v drugačno zavedanje. Različni umetniki, veliko majhnih otrok, od katerih mnogi v procesu socializacije to sposobnost doživljanja izgubijo, umirajoči in ljudje, ki so doživeli močne psihofizične travme, lahko spontano prehajajo med vsakdanjim svetom in svetom vizije oziroma svetom drugačnega zavedanja (Huxley, po White, 1972). V določenih primerih lahko pomeni tudi psihotična epizoda transpersonalno doživetje (Grof, 1988). Veliko ljudi doživlja "vrhunska doživetja", l.i. trenutke globoke sproščenosti, radosti, vznesenosti ob določenem spoznanju, lepoti, ljudje pa se med seboj razlikujejo v pozornosti, ki jo doživetju namenijo, ter v verbalizaciji doživetja (Maslow, 1982). V vseh časih in kulturah so ljudje delali poizkuse, katerih cilj je bil doživljanje PSZ, da bi tako spoznavali sebe in univerzum. Huxley (po White, 1972) kot možne sprožilce PSZ navaja hipnozo, različne tehnike koncentracije in meditacije, deprivacijo spanja, senzorno deprivacijo. V zgodovini zasledimo poizkuse, ko so menihi, svečeniki, mistiki odhajali v puščavo, gorske votline z namenom, da bi doživeli razodetje. Sistematično so poskušali vplivati na dihanje, ker se z odlaganjem vdiha poviša koncentracija CO, v krvi in to lahko spodbudi vizionarsko doživljanje. V mnoge mistične in religiozne rituale sta bila vključena post in samopoškodovanje. Nezadostne količine vitaminov in mineralov ter nezadostna količina použitih kalorij lahko spremenijo človekovo psihično doživljanje. Samopoškodbe, npr. samobičanje, so povezane s povečanim izločanjem adrenalina in histamina, ki imata velik vpliv na psihično doživljanje. Že prebivalci prvobitnih kultur so razvili obredne plese za doseganje PSZ. Le-ti so kombinacija glasbe s točno določenim ritmom, določenih telesnih gibov, ki ponavadi zahtevajo veliko vrtenja okrog svoje osi, npr. sufijski plesi, posnemanja določenih likov, npr. šamansko posnemanje živali. Pomembno kategorijo sprožilcev PSZ so v zgodovini predstavljale tudi različne psihedelične substance, npr. pejotl. meskalin, v tem stoletju LSD itn. Navedeni sprožilci kažejo, da so ljudje poskušali spremeniti kemično dogajanje v lastnem telesu, da bi dosegli PSZ. Problem Namen moje raziskave je ugotavljanje: - okoliščin, sprožilcev in značilnosti PSZ, - trenda v povezovanju posameznih značilnosti PSZ v možne kategorije, - obstoja bazičnih dimenzij doživljanja PSZ. Metoda Vzorec V raziskavo je bilo zajetih 148 preizkušancev (34 moških in 114 žensk) v starosti od 16 do 70 let, ki so pripadali petim skupinam: 1. skupina študentov drugega letnika psihologije, 1. 1996/97 (N= 50), 2. skupina normalnih odraslih oseb (N= 43), 3. skupina oseb z diagnozo psihoze (N= 11), 4. skupina članov izkustvenega plesa (N= 14), 5. skupina članov meditativnih skupin (N= 30). Znotraj skupin so bili preizkušanci izbrani po slučaju. Kriterij izbora preizkušancev v skupinah od 3 do 5 je bil le pripadnost določeni skupini v skladu s pričakovanji, da je v izbranih skupinah večja verjetnost doživljanja PSZ. Instrumenti V raziskavi sem uporabila dva merska instrumenta, ki sta bila sestavljena na osnovi študija literature in zastavljenega raziskovalnega problema: 1. Vprašalnik o spremenjenih stanjih zavesti /, ki je anketnega tipa, vključuje demografske podatke (spol, starost, izobrazbo, poklic), podatke o doživljanju in pogostosti doživljanja PSZ, o starosti ob doživetju PSZ, o kraju in indukciji PSZ, o pripravljenosti na doživetje, opis doživljanja pred, med in po doživetju, oceno vpliva na nadaljnje življenje (odnos do sebe, okolice, doživetja) in oceno pomembnosti doživetja kot pomembnega za osebnostno in duhovno rast. 2. Vprašalnik o spremenjenih stanjih zavesti II, ki ugotavlja izraženost temeljnih dimenzij PSZ, je nastal na osnovi podatkov o raziskavi Dittricha (1993). Ohranila sem lestvice z nekaterimi postavkami, na osnovi študija literature pa sem dodala še nove postavke, izdelala odgovorni list in način vrednotenja. Vprašalnik vključuje štiri lestvice (skupaj 85 postavk, na katere preizkušanci odgovarjajo z DA, NE, NE VEM). Prve tri naj bi po Dittrichu ugotavljale bazične dimenzije PSZ: - lestvica "oceanske neskončnosti" zajema značilnosti mističnih doživetij; - lestvica "ego-ogroženosti" zajema doživetja strahu, groze pred izgubo ega; - lestvica "vizij" zajema doživetja vizij, vidnih halucinacij, iluzij; - lestvica "spremenjenih stanj zavesti" zajema različne druge fenomene posebnega zavedanja. Rezultati Slika 1: Kraj doživetja PSZ 30% Slika 2: Indukcija PSZ terapija, serrinar psihofizični stres 17% Tabela 1: Frekvence in odstotki preizkušancev, ki so opisali PSZ (N=121), glede na kategorije, dobljene z analizo vsebine opisov doživetij, odgovorov na vprašanja, ki so ugotavljala vpliv PSZ na posameznikovo nadaljnje življenje in na pojmovanje PSZ kot pomembnega z.a posameznikovo osebnostno in duhovno rast. KATEGORIJE r l mil) DoZlVMTJKM J. MlSliL\'i Siis 1.1. intenzivno razmišljanje, visoka koncentracija mm wm 1.2. slan je brez misli 17 IM; X splosso 1'stmmm m STA NJE 2 1. nemir, vznemirjenost, razburjenost M 13.1 2 2. žalost, stanje žalovanja, depresija mm m; 2 3. sproščenost, razigranost (zabava, uživanje ilrog), vsakdanjost M 25,4 ~> 4 strah, tesnoba, napetost, občutek ogroženosti, zmedenost 10 2 S globoka sproščenost (meditativno stanje), fenomeni pred/med/po spanju 51 41,8 2.6. zaljubljenost * 2 7 stres (psihični, fizični) 18 14.8 kategorije f II. MED DOZIVt l JF.M , ............ /'.'.....Z.i/A'4 VASJt* TELESA ; 1 1 pridobitev eteričnega, energetskega telesa 22 i«,« 1 2 nezmožnost kontrole telesa (mišic), otrplost, negibnost telesa, trans 44 36,1 1.3. poudarjeno čutenje telesa (gomazenje, napetost kože ...), močan pritisk v določenem delu telesa, čutenie toplote, energije v telesu III? 1 4 zaznavanje se je preselilo v določen del telesa, preseganje meja telesa - razširitev v prostor nevidnost, doživljanje ločenosti od telesa m 24,6 1 S občutenje breztežnosti, lebdenja telesa, občutek letenja 4(1 32,8 1 6 razširitev določenega dela telesa, npr. okončine, glava 7.4: 2, 7A-ANAVANJKVASA 2 1 čas je mineval počasneje kot navadno 20 16.4 2 2 čas ie mineval hitreje kot navadno m 9.8 ? 3 občutek "brezčasnosti'. doživljanje preteklosti, sedanjosti, prihodnosti kot eno 42 34.4 T. 7A7.NA VANJU I'HOS tVKA, OKOI.KE 3 1 spremenjeno zaznavanje okolice: nez.aznavanje okolice, okolje kot kulisa, zaznavanje iz različnih perspektiv, npr. ptičje, videnje različnih barv v prostoru, okolju, spremenjeno zaznavanje razdalj SC) pred očmi zavrtelo celo življenje, prejšnja življenja 13 i 0.7 5.3. tok številnih, izredno pomembnih misli, doživljanje, da ima vsaka stvar svoj pomen, individualna spoznanja 48 39.3 S 4 ostala je samo praznina, zavedanje (brez misli) 8 m 5.5. doživljanje nepomembnosti starih problemov, bremen, izpolnjenosti, ljubezni, miru, sproščenosti, ekstatičnosti 55 45,1 5 6 soočanje z blokado, bolečino, očiščenje mm 5 7 5 7. vizije, astralna projekcija, fenomen "že videno" 15 !2,3 5.X. slik z višjimi duhovnimi bitji (ansieli, vodniki) 11 9,0 5.9. strah pred izničenjem, drugi strahovi, napad ntisli 14 11,5 5.10. paranomialni fenomeni (telepatija, jasnovidnost...), stik z umrlim 15 i 2,3 5.11 čutenje, da je vse eno, občutek povezanosti z vsem, doživljanje cnosti z naravo, zavedanje višje resnice, božjega počela, stik z bistvom življenja 20 213 5.12. drugo t 0,8 KATKCORUK mfm s m s JU. PO IX)'/J VETJU L MISEEM PKOCE.Sf 1.1. različni uvidi, spoznanja 30 24,6 MMl>UK\o PMHOlT/JCm vrt.v./;. 2.1 strah, tesnoba in druge negativne emocije S 1 2.2. zadovoljstvo, sreča, hvaležnost, blaženost 44 36,1 2.3. mir, spokojnost, sproščenost 37 30,3 2.4- zmedenost, blodnje, nesposobnost spominjanja 22 18,0 2.5. hujša motenost delovanja psihičnega aparata, npr. psihoza T .5,7 2.(S. vplivi na fizično telo (minila utrujenost, bolečine v telesu, moteno zaznavanje, spanje, prebuditev iz spanja ali kome) 19 15/) 2.7. pripravljenost na dejanje, opozorilo, odprtost do vseh in vsega rt 4.9 KATKGOHI.TK r % /V. OD.XOS DO SAMIT,A SEBE L SPREMENIL; i 1.1. zavedanje notranje psihične moči, spoznanje, daje v meni vse vedenje, vir energije, spoznanje, da je človek sam (odgovornost) 39,? 1.2. pozitivnejša samopodoba, večje samozaupanje, ljubezen do samega sebe 36 29,5 1 3 večja volja do življenja, sprejemanje vsega, kar prihaja 28 23.0 1.4. spoznanje "notranjega jaza", duše, nezavednega, notranjega miru 29 23,K 1.5. začetek osebne transformacije, osebna integracija, zavedanje napak 15 12.3 1.6. boleče psihično stanje - trpljenje, psihična kriza, zmedenost, iskanje samega sebe, negotovost. siljenje v doživetja K 66 j. Nisi'iiEMmmm .19. m KArKcoki.ii: r mm V ODSOSIX) OKOLICE mm mmmsNii 1.1 zanimanje za parapsihološke pojave mm 5.7 1.2. ljubeč, prijazen, spoštljiv odnos do vseh in vsega, manjša kritičnost, večja toleranca do težav, večja sprejemljivost, občutek povezanosti z vsem in vsemi 43,4 1.3. doživljanje narave kot lepše, doživljanje ljudi kol bolj prijaznih 22 1X.0 1.4. ljudje mi nebi verjeli ....... 4,1 15. spoznanje minljivosti, zavedanje nesmiselnosti igranja, sprenevedanja, večja odgovornost do vsega, nov začetek - redefiniranje stvari .14. 111: 1.6. odtujenost od okolice, zaprtost v samejia sebe, negativen odnos do okolice y 7,4 2. mSEMMEME : M 3:1,1 katmjoruk f m vi. odnos i)oi)b>,ivi';i -current status and perspectives of hallucinogens (101-118). London: The Parthenon Publishing Group. Ferguson, M. (1995). Vodnarjeva zarota 1/2, osebna in družbena preobrazba v 80-ih. Ljubljana: Ad-hocracy. Fischer, R. (1972). On Creative, Psychotic and Ecstatic States. White, J., The Highest State of Consciousness (175-194). New York: Anchor Books. Forman, R. K. C. (1996). "What Does Mysticism have to Teach Us About Consciousness?". Towards a Science of Consciousness 1996 (Tucson II Conference Proceedings), Program in religion . New York: Hunter College, City University of New York. Grof, S. (1988). The Adventure of Self-discovery . Albany: State University of New York. Huxley, A. (1972). Visionary Experience. White, J., The Highest State of Consciousness (34-57). New York: Anchor Books. Huxley, A. (1993). Vrata zaznavanja. Nebesa in pekel. Ljubljana: Studia Humanitatis. Jakobi, J. (1993). Jungovput individuacije. Skopje: Olja Ivanovska. James, W. (1990). Raznolikosti religioznog iskustva. Zagreb: Naprijed. Jung, C. G. (1994). Sodobni človek išče dušo. Ljubljana: Julija Pergar. Krippner, S. (1972). Altered States of Consciousness. White, J., The Highest State of Consciousness (1-7). New York: Anchor Books. Lamovec, T. (1995). Ko rešitev postane problem in zdravilo postane strup. Ljubljana: Lumi. Maslow, A. H. (1982). Motivacija i ličnost. Beograd: Nolit. Maslow, A H (1972). The "Core-Religious" or "Transcedent" Experience. White, J., The Highest State of Consciousness (352-364). New York: Anchor Books. Maupin, W. A. (1972). Zen Buddhism: A Psychological Review. White, J., The Highest Slate of Consciousness (204-224). New York: Anchor Books. Miličinski, L. (1990). O mističnem ali meditativnem doživetju. Primorska srečanja, 108/109. Moody, R. (1984). Življenje po življenju . Zagreb: Prosvjeta. Musek, J. (1993). Znanstvena podoba osebnosti. Ljubljana: Educy. Musek, J. (1995). Neznanke duha. Ljubljana: Educy. Musek, J. (1997). Onstranska pričevanja in obsmrtno izkustvo, znanost pred izzivom. Aura, 96, 12-14. Myers, O. C. (1972). The Mystical Experience: Facts and Values. White, J., The Highest State of Consciousness (135-153). New York: Anchor Books. Naxon - Ripinsky, M. (1993). The Nature of Shamanism . Albany: State University of New York. Pahnke, W. N. (1972). Drugs and Mysticism. While, J., The Highest State of Consciousness (257-277). New York: Anchor Books. Pcruš, M. (1995). Vse v enem. eno v vsem - možgani in duševnost v analizi in sintezi. Ljubljana: DZS. Pcruš, M. (1997). Vsenavzočnost zavesti. Ljubljana: DZS. Prince, R., Savage, C. (1972). Mystical States and the Concept of Regression. White, J., The Highest State of Consciousness (114-134). New York: Anchor Books. Šugman, B. L. (1996). Pojmovanje zavesti in zaznave v jeziku kibernetike II. reda. Psihološka obzorja, 5(4), 61-71. Velmans, M. (1996). An introduction to the science of consciousness. Velmans, M., The Science of Consciousness (1-22). London/New York: Routledge. Wapnick, K. (1972). Mysticism and Schizophrenia. White, J., The Highest Slate of Consciousness (152-174). New York: Anchor Books.