O MERILNI TEHNOLOGIJI Z VIDIKA PODJETNIŠKEGA MIKROOKOLJA Rudi Zorko Metrel d.d., Horjul, Slovenia Kjučne besede: meritev, inovacija, metrologija, podjetje, globalnost, dodana vrednost, strošek, povezovanje, strategija, mikrookoije, makrookolje Opisani so vidiki poiožaja podjetja v panogi merilne tehnike in v obdobju giobaiizacije.Posebej so poudarjeni notranji poslovni procesi v podjetju,položaj podjetja v globalnem okolju in pomen povezav in sodelovanja.Izraziteje so opredeljene spremembe v vsebini in delovanju mikrokolja v podjetju. About metrology from entrepreneurial microenvironment point of view Keywords: measurement, innovation, metrology, globalisation, added value, cost,price, interconnection, strategy, microenvironment, macroenviron-ment Era of globalisation at one hand and possibilities of positioning of the hightech company in the field of measurement technology on other hand is described. Integration of measurement in sophisticated engineering solutions is present in new produts and services. Therefore, there are more and more equipment with analysing and diagnostics perfornamance present on the market. Industry metrology is driving force for new products and services. Quality should be measured and it is done by measurement of parameters and characteristics. A company on global market is affected by different pressure like dangers and opportunities. Technology itself is not enough for the succes of the company Management of the intellectual property in the company is a key issue to the success. Open innovation circle is very important to realise most competitive solutions with best inputs and resources. Innovations portfolio in the company shows the presence of various innovation steps like continuous, by leaps and radical, innovation. All the time Business Opportunity Evaluation is part of decision making process. Collaboration of the company with the partners is very important but it must be part of core stratey vision and goals Analysig of mistakes in cooperation is very useful to improve relatioships. Only 30% business relationships are succesful, nearly 70% are finished premature. Microenvironment of the company is most oriented to this categories of creations: - permanet innovating - strategyc planning - customer is first - R&D processes - Manufacturing process - Total predictive maintenance - six Sigma quality criteria - cell manufacturing - standartisation activities - products placing - purchasing marketing - management of reductions - continuously improvements - measurement of succes Uvod Poslovno udejstvovanje na področju ustvarjanja dodane vrednosti v povezavi z izdelki in storitvami merilne tehnologije sodi v področje takoimenovanih »visokih tehnologij«. Tudi zato in ne samo zato je to področje, ki je v intenzivnem razvoju in kot tako tudi zelo razširjena strokovna disciplina v večini področij človekovega ustvarjanja in projektiranja naprav moderne dobe. Temeljne zakonitosti metrologije povezane z novimi tehnologijami in merilnimi metodami ob uporabi mikroproce-soriev in druge proračunalniške koncepcije nudijo vsak dan nove naprave pa tudi nove do včeraj še neaktualne storitve. Nekatera podjetja delujejo tudi alternativno na povsem novih principih lahko bi rekli nadkukorenčno. To pomeni iskanje še neodkritih priložnosti za določeno skupino uporabnikov. Danes opažamo, da se je meritev sama, kot fizikalna operacija enostavno skrila v celovitost rešitve inženirskega izziva na določenem pojavu. Čeprav je meritev večkrat prektrita z procesiranjem, obdelavo signala in drugimi tehnološkimi danostmi še vedno nastopa v svojem bistvu ko je merjenje skupina eksperimentalnih postopkov, ki imajo za cilj določitev ene veličine. Merjenje je tudi proces primerjave vrednosti neznane veličine z veličino, ki je vzeta za enoto mere. Znanstvena disciplina, ki tudi podpira gospodarske učinke podjetništva v področju merilnih tehnologij je Metrologija. Metrologija je znanost, ki se ukvarja: z metodami merjenja veličin realizacijo in vzdrževanjem etalonov fizikalnih veličin razvojem in izdelavo merilnih naprav obdelavo, analizo, pomnjnejm in prenosom merjenih rezultatov Merjenje je nastalo kot rezultat potrebe za ugotavljanje količinskih (kvantitativnih) karakteristik naravnih pojavov in je neposredno rezultat potrebe po primerjavi. Od samega opažanja naravnega pojava na merjenje letega se je prišlo ravno zaradi razvoja znanosti v 17. stoletju/F. Bekon/. Metrologija je razvejana na zakonsko, industrijsko in znanstveno metrologijo. Zakonska metrologija je področje, ki ga določa država z zakoni in predpisi. Zakonska metrologija zagotavlja :mer-sko enotnost v državi, razvoj metrologije v skladu s tehnološkim razvojem države, povečanje kakovosti izdelkov in storitev, zaščito potrošnikov v kupoprodajnih odnosih in nadzor zaščite človekove bivalne in delovne sredine. Industrijska metrologija je področje, ki omogoča, da se industrijski in drugi proizvodi izdelujejo v skladu z mednarodnimi standardi/SIST, lEC, VDE, ISO, GE,. . . /Kakovost izdelka predstavljajo lastnosti s katerimi se ustvarja kakovost dela in življenja. Ocenjevanje kakovosti se opredeljuje z meritvami karakteristik parametrov oziroma veličin. Znanstvena metrologija je področje, ki povezuje razvojno in raziskovalno delo, ki vključuje merjenje največje točnosti in natančnosti v metroloških laboratorijih. Nekater ključne besede za področje merilne tehnike so predvsem:točnost, preciznost, ločljivost, linearnost, občutljivost, prag delovanja, stabilnost, ponovljivost, histereza, vhodna in izhodna impedanca. Podjetje v globalnem okolju Položaj podjetja iz dejavnosti merilne tehnologije je vezano tako na nevarnosti kot tudi na priložnosti na tržišču. Med nevarnosti lahko štejemo zasičenost trga, vojna cen, konkurenca, nova zakonodaja, itd. Ključno je, da podjetje vedno znova preverja in ugotavlja pretok denarja, dohodkovnost oziroma dodano vrednost. V globalnem prostoru tudi za panogo merilne tehnologije obstojijo izzivi in priložnosti a seveda tudi nevarnosti. Tehnologija sama po sebi še ne določa uspeha manage-menta upravljanja inovacij. Za uspeh je potrebnih še več parametrov. Predvsem stalna inovacija v podjetju je zelo pomembna za uspešnost plasmana izdelkov. Svoje mesto v razvojnem procesu ima stalna, skokovita pa tudi radikalna inovacija. Kupci pravzaprav niso pretirano zainteresirani za tehniške lastnosti izdelka, več jim pomenjo prodajni argumenti v katere so preoblikovne tehniške lastnosti, ki prepričljivo kažejo na vrednost izdelka v vrednostni verigi kupca. Izdelki in storitve (instrumenti, testerji, umerjanje) v panogi merilne tehnologije so del poslovnih modelov, ki so zazanamovani predvsem z: naravnanim tržnim segmentom vrednoto za uporabnika vezano na aktualno zasnovo in tehnologijo Mnogo podjetji se znajde v zanki (toda tega se še ne zavedajo) pretok denarja Podjeije X Slaine nevarnosti • Zasičenost trga • Zasičenost cen f^otnje v sistennu * Konl{ ' Notranja tiihnoloSkii . baza Zuniinjn 1(3 h nolo Ska baza Zuniinji raziskovalni projüktl Licenca za tehnologijo Viti luhnologije Notranji r