# 1. Nekaj uvodnih misli Pred nami je tretja okro`- nica pape`a Benedikta XVI. Ljubezen v resnici (Caritas in ve- ritate). Prvi dve Bog je ljubezen (2005) in Rešeni v upanju (2007) imata izrazito teološko vsebino, èeprav jima ne manjka niti antropološko-dru`bene, ki je znaèilnost nove. Vendar tudi pri novi okro`nici ne smemo prezreti teoloških izhodišè, ki bodo v besedilu ovrednotena. Cerkvena in dru`bena jav- nost je okro`nico prièakovala `e prej. Po nekaterih neurad- nih informacijah naj bi izšla ob 40-letnici okro`nice Pavla VI. O delu za razvoj narodov (Po- pulorum progressio, 1967). Nje- no sporoèilo naj bi nadaljevala glede na sedanje svetovne raz- mere. Nekaj vsebinskih zasnov in utrinkov nove okro`nice je bilo èutiti `e v letošnji novo- letni poslanici Benedikta XVI. Z odpravljanjem revšèine gradi- mo mir (CD-Nova serija 11, Ljubljana 2008). Èeprav okro`nico prišteva- mo k dokumentom, ki obrav- navajo dru`bena vprašanja, pri- naša prvenstveno antropološ- ke prvine, ki zadevajo èloveka in dru`bo. Èlovek (oseba – per- sona) je nosilec, dejavnik in cilj vsega dru`benega `ivljenja. Èe- prav je tudi dru`beno bitje (ens sociale), ki v odnosu do druge- ga spoznava in dopolnjuje sebe, ni zgolj del mno`ice, v kateri bi se njegova individualnost iz- gubila. Dru`beno vprašanje je v bistvu antropološko vpraša- nje; dru`bo moremo pravilno dojeti le na osnovi pravilnega razumevanja èloveka, ki je v lu- èi Bo`jega razodetja (Bo`jega naèrta) Bo`ja podoba, dele`en osebnega dostojanstva in pokli- canosti. Oèitek, da dru`beni nauk Cerkve ponuja “tretjo” pot med kapitalizmom in komu- nizmom, ki jima danes prište- vamo še liberalni kapitalizem, se je pre`ivel. Cerkev se ne uk- varja s politiko, paè pa jo v duhu evangeljskega nauka nav- dihuje, da bo slu`ila promociji èloveka, se pravi uveljavitvi nje- govega dostojanstva in poslans- tva. Kot tak je dru`beni nauk Cerkve sestavni del moralne teologije, ta pa obravnava èlo- vekovo individualno in dru`- beno razse`nost in dejavnost. Zato se okro`nica manj ukvarja z analizo in obsodbo sedanje- ga svetovnega stanja, ampak v duhu kršèanske etike, uteme- ljene na zdravem razumu, evangeljskem nauku in svoji dvatisoèletni izkušnji odpira poti v prihodnost. 2. Vsebinske zasnove in poudarki Predstavitev vsebinske za- snove okro`nice ima namen prikazati glavna vprašanja, ki jih le-ta obravnava. Hkrati `eli navesti nekaj najbolj `goèih in zanimivih segmentov, ki bi za- slu`ili podrobnejšo obravnavo. O tem kdaj drugiè. Sledeè za- snovi okro`nice navajamo vse- bino uvodnega in sklepnega dela ter šestih poglavij. Vsebin- sko predstavitev povzemam po besedilu, ki je bilo na voljo dru`benim obèilom ob pred- stavitvi okro`nice v Vatikanu 7. julija 2009 (prim. Medna- rodno oglaševalsko agencijo ZENIT, 7. julija 2009). V uvodnih besedah je ljube- zen oznaèena kot temeljno vo- dilo (gibalo) dru`benega nauka Cerkve. Vendar ljubezni ne ra- zumemo vsi enako; prihaja do razliènih tolmaèenj, kdaj zelo subjektivnih in nasprotujoèih si. Ljubezen brez opore v resnici se pogosto sprevr`e v èustvenost, sentimentalnost. Dru`beni raz- voj potrebuje resnico, ki jo izra- `ata dve naèeli: naèelo praviè- nosti in skupnega dobrega (iu- stitia, bonum commune). Gre za etièni kategoriji, ki morata v dru`bi (grško pólis) dobiti tudi institucionalizirano obliko (z za- koni in predpisi). Obe naèeli sta v slu`bi promocije èloveka in dru`be. Prvo poglavje se navezuje na okro`nico Pavla VI. O delu za razvoj narodov, ki govori o celostnem razvoju vsega èlove- ka in vsakega èloveka. Naèelo je postavil `e 2. vatikanski kon- cil v pastoralni konstituciji Cer- kev v sedanjem svetu (1965), okro`nica pa je spoznanja raz- širila in poglobila. Razvoj je prikazan kot “poklicanost” èlo- veštva, ta pa je v bistvu prese`- na (transcendentna). Ima na- 5  *   E =. B 1; 9#    ; 9%  '       mreè religiozno konotacijo: prihaja od Boga, k Bogu tudi usmerja èloveka in njegove de- javnosti. Pristen razvoj ni v prvi vrsti materialnega, zuna- njega znaèaja, ampak duhovne- ga, ta pa ustvarja nove vezi med ljudmi in ovrednoti tudi zuna- nje oblike razvoja, nerazvitost pa je v prvi vrsti posledica po- manjkanja povezanosti in bratstva med ljudmi in naro- di. Proces globalizacije nas sicer pribli`uje drugemu, toda brats- tva ne ustvarja. Pristen razvoj se na poseben naèin manifesti- ra v spoštovanju in vrednote- nju èloveškega `ivljenja, o èe- mer je Pavel VI. spregovoril v okro`nici O posredovanju èlo- veškega `ivljenja (Humanae vi- tae, 1968). Drugo poglavje obravnava razvoj in njegove dileme v se- danjem dru`benem kontekstu. Navaja nekaj pomembnih po- droèij. Razvoj, ki gleda le na osebno korist in zanemarja skupno dobro, je izraz sebièno- sti in osebne revšèine; zanemar- ja namreè celostni razvoj ose- be in dru`be. Èeprav je sodob- ni razvoj policentrièen, se po- veèujejo razlike med bogatimi in revnimi. Korupcija se je udomaèila v bogatih in revnih de`elah; na raznih podroèjih se uveljavlja protekcionizem (po- gojevanje uslug). Dr`ave mar- sikje zmanjšujejo pravice civil- ne dru`be, vlogo sindikatov, socialne varnosti ipd. Na po- droèju kulture se sicer uveljav- lja izmenjava dobrin, toda pre- buja se kulturni eklekticizem, ki te`i k “homologizaciji” `iv- ljenjskih stilov, izenaèevanju kultur, relativizmu in izgubi identitete. Najbolj so ogro`e- na vitalna podroèja `ivljenja: spoštovanje `ivljenja od spoèet- ja do naravne smrti, uveljavlja- nje protispoèetvene in abortiv- ne miselnosti kot znamenja (ali zahteve) razvoja ter pogojeva- nje pomoèi revnim s sprejema- njem `ivljenju nasprotujoèih praks. Tudi spoštovanje verske svobode je pogoj za resnièni razvoj, temu pa nasprotujeta fundamentalistièni terorizem ter širjenje ateizma, ki prinašata duhovno in èloveško obubo`a- nje. V sedanjih razmerah je po- membno, da je vsem ljudem omogoèen dostop do dela, da so zagotovljene pravice iz tega naslova, kar mora omogoèiti globalizirana dru`ba. Tretje poglavje ima po- memben naslov: Bratstvo, eko- nomski razvoj in civilna dru`- ba. Misli so osredotoèene na iz- kustvu daru, zastonjskosti, ki v svetu produkcije in tr`nega gospodarstva ni ustrezno ovrednotena. Bogastva narave in èloveškega uma pripadajo vsemu èloveštvu. V tem smislu je treba razumeti `e znane po- zive pape`ev glede odpisa dol- gov nerazvitim de`elam. Naèe- lo zastonjskosti je utemeljeno na dejstvu, da je prejemanje pred dajanjem, da je èlovek najprej dele`en izkustva ljubez- ni, da bi jo lahko posredoval drugim. Trg ne sme postati prostor (pre)moèi bogatih in uspešnih nad revnimi; tudi trg je treba socializirati, poèlove- èiti, civilizirati. To je mogoèe doseèi z upoštevanjem naèel so- lidarnosti in medsebojne vza- jemnosti na raznih ravneh: trga, dr`ave in dru`be. Tr`no gospodarstvo in globalizacija dru`be ne uresnièujeta svojih ciljev zgolj na dru`beno-eko- nomskem podroèju, ampak predvsem na podroèju ljubez- ni, ki korigira razne dru`bene disfunkcije. Èetrto poglavje obravnava razvoj narodov, dol`nosti in pravice ter vprašanje okolja. Revni narodi, ki jim pogosto primanjkujejo osnovna sreds- tva za `ivljenje, kot sta hrana in voda, imajo pravico do do- brin, ki jih imajo drugi v izo- bilju. Pravice in dol`nosti so- dijo med etiène kategorije, ki so med seboj povezane, sicer zaidemo v napaène vzgojne in `ivljenjske modele. Za pravilen razvoj in njegovo usmeritev gospodarstvo potrebuje etièna naèela, etiko, ki je prijateljica èloveku. Z razvojem je tesno povezano tudi demografsko vprašanje, ki ga ni mogoèe raz- lagati v smislu dosedanjega pri- stopa, da demografska rast ovi- ra razvoj. Sedanje stanje ka`e ravno nasprotno: odprtost za `ivljenje je vir dru`benega in ekonomskega razvoja, ki ga us- tvarja dru`ina v etièni odgovor- nosti, ne pa ovira za razvoj. Tudi okolje (vse stvarstvo) je v duhu razodetja Bo`ji dar èlo- veku in èloveštvu. Bogate de- `ele morajo zmanjšati porabo in iskati obnovljive vire ener- 5   # gije. Od vseh, bogatih in rev- nih, se zahteva nov stil `ivlje- nja, ki se ne bo vdajal hedoniz- mu in porabništvu. V èasu glo- balizacije je še kako potrebno mednarodno sodelovanje, prav tako prenova mednarodnih struktur, ki se bodo osvobodile birokratskih postopkov in po- tratnih vzorcev ravnanja z do- brinami. V duhu humane eko- logije je treba absolutno spo- štovati spoèeto `ivljenje in pra- vico do naravne smrti. Takšna ekologija je tudi garancija za pravilno vrednotenje varovanja okolja. Peto poglavje govori o so- delovanju èloveške dru`ine, ki je tako po Bo`jem naèrtu kot naših prizadevanjih cilj vsega (celostnega) razvoja. Na tem podroèju lahko veliko prispeva kršèanska vera, èe dobi svoje mesto v dru`benem `ivljenju. Èe, nasprotno, dru`ba ovira ali prepoveduje njeno delovanje, s tem ka`e zavirajoèo in nasilno dr`o; onemogoèena sta dialog in sodelovanje. V dru`benem `ivljenju je treba upoštevati na- èelo subsidiarnosti, ki prepre- èuje razrašèanje paternalizma in odvisnosti od dr`ave oziro- ma bogatih. Pri tem imata vzgoja in izobra`evanje po- membno vlogo; prizadevata si namreè za celovit razvoj osebe, ki je sposobna kljubovati nez- dravim oblikam ponudb, kot je na primer seksualni turizem, ki poni`uje èloveka na raven predmeta; zanj so odgovorne de`ele provenience in destina- cije. Ne gre zanemariti tudi na- rašèajoèih migracij in delavs- tva. Vprašanj ne more rešiti po- samezna de`ela; potrebni so skupni napori dr`av in deloda- jalcev, ki v spoštovanju delavca, ne pa v njegovem izkorišèanju, delo podredijo celostnemu raz- voju osebe. Prav tako je potreb- na prenova svetovnih institu- cij (Zdru`enih narodov) ter navzoènost uèinkovite “svetov- ne politiène avtoritete”, ki bo uveljavljala naèelo subsidiarno- sti in solidarnosti. Šesto poglavje obravnava povezavo med razvojem in teh- niko (tehnologijo). Le-ta ni ne- kaj absolutnega; ne sme prevla- dati nad èlovekovo etièno od- govornostjo. Napaèno bi bilo, èe bi v èasu globalizacije pre- vladala nova, tehnièna ideolo- gija, ki jo na svoj naèin podpi- rajo dru`bena obèila; le-ta mo- rajo biti v slu`bi promocije ose- be in dru`be. Vprašanja tehni- ke se zaostrujejo zlasti na po- droèju bioetike, kjer se uveljav- lja èlovekova (samo)zavest, da je vse, kar lahko stori, tudi do- voljeno, tako na primer ekspe- rimentiranje z embriji, kloni- ranje ipd. Podroèje bioetike je eno najbolj obèutljivih in vno- viè potrjuje zaèetno izhodišèe, da je današnje dru`beno vpra- šanje v resnici antropološko vprašanje; èlovek, njegova du- hovna podoba in bolj èloveš- ka dru`ba sta osnovni cilj vsega prizadevanja. Tako se poka`e, da mora imeti razvoj pred oèmi poleg materialnega stremljenja tudi in predvsem duhovne raz- se`nosti. Pri tem ga morata vo- diti dve naèeli: strokovnost in etika. Sklepni del spodbuja krist- jane, da razvoj potrebuje nji- hovo molitev. Ta jih usposablja za pomemben prispevek k raz- voju današnjega sveta. Spodbu- ja jih tudi k dejavni ljubezni, odpovedi sebi, sprejemanju soèloveka, k prizadevanju za praviènost in mir. 3. Refleksija o nekaterih segmentih Ob koncu navajam nekaj podroèij, ki jih okro`nica od- pira in so – po mojem osebnem preprièanju — vredna vnoviène- ga premisleka in nadaljnjega poglabljanja. Vsekakor je po- treben študijski pristop, ki ga besedilo, kakršno je ta okro`- nica, zahteva. 1. Naslov okro`nice “Ljube- zen v resnici” povezuje pomem- bni Bo`ji in èloveški stvarnosti v korelacijo in enoto. Zapisano je, da je “Bog ljubezen” (1 Jn 4,9), da je Kristus o sebi rekel “Jaz sem pot, resnica in `ivlje- nje” (Jn 14,6). Dovolj za teološ- ko razmišljanje, ki mu v èasu ze- meljskega bivanju ne bomo prišli do konca. Povezava (sin- tagma) med ljubeznijo in resni- co vsebuje tudi antropološke pr- vine: ljubezen izra`a èlovekovo najglobljo te`njo po sreèanju (komunikaciji) in edinosti z drugim, resnica pa je vrednota, ki jo èloveški razum nenehno iš- èe. Prva, ljubezen, moèneje pou- darja subjektivno, druga, resni- ca, pa objektivno stvarnost. Sve- 5       to pismo pozna tudi drug po- menski vrstni red in etièno zah- tevo, ko pravi, da moramo “os- tati v resnici”, da bomo tako “v ljubezni v vsem rasli k njemu, ki je glava, Kristusu” (prim. Ef 4,15). Izkustvo potrjuje, da mora biti tudi resnica izra`ena v lju- bezni, sicer je drugi te`ko spre- jema. Kakor velja naèelo ljube- zen v resnici, velja tudi naèelo resnica v ljubezni. 2. Vera je bo`ji klic, na ka- terega èlovek odgovarja s svo- jim sprejemanjem ali zavraèa- njem. Tudi skrb za celosten raz- voj osebe in dru`be je klic (“po- klicanost”), ki ga èlovek in èlo- veštvo sprejemata kot nalogo, spoznavati, napredovati, dopol- njevati ... sebe, dru`bo in stvars- tvo. Kar se tièe teološkega vidika razvoja, se kršèanstvo sklicuje na svetopisemsko navedbo: “Rodi- ta in se mno`ita ter napolnita zemljo; podvrzita si jo ...” (1 Mz 1,28). V tem smislu koncil spod- buja kristjane, “naj se vneto tru- dijo za vestno spolnjevanje svo- jih zemeljskih dol`nosti in naj se v tem dajo voditi duhu evan- gelija ... Po veri je spolnjevanje teh dol`nosti v skladu s pokli- cem, v katerega je kdo poklican, še bolj stroga obveza.” (CS 43.) Duh evangelija je pri tem ne samo zanesljivo vodilo za od- govorno ravnanje, ampak tudi zagotovilo, da bodo èlovekova prizadevanja z Bo`jo pomoèjo obrodila duhovne in zunanje sadove. 3. Med vero in razumom, razvojem in dvomom o njegovi smiselnosti obstaja v sodobni miselnosti neka korelacija. Ne- kateri tako povzdigujejo moè razuma in znanosti, ki bosta odgovorila na vsa vprašanja z ene strani, da zanikajo vlogo vere z druge. Podobno se do- gaja glede vrednotenja razvo- ja: nekateri so preprièani v nje- govo vse-odrešujoèo moè in obljubljajo raj na zemlji, drugi zavraèajo razvoj, ki naj bi bil kriv tolikih napetosti med ljud- mi, porušene harmonije med èlovekom in stvarstvom. Janez Pavel II. v okro`nici Sijaj resni- ce (Veritatis splendor, 1994) bra- ni razum, ki èloveka spodbu- ja k iskanju resnice in omogoèa njeno globlje spoznanje. Zani- kanje narave in moèi razuma pomeni zanikanje spoznanj, znanosti in dosedanjih priza- devanj èloveštva na tem po- droèju. Pavel VI. in Benedikt XVI. pa s svojima okro`nica- ma O delu za razvoj narodov in Ljubezen v resnici branita po- men in upravièenost razvoja pred tistimi, ki v njem vidijo le negativne posledice, zato re- signirano zavraèajo razvoj in zagovarjajo ekologizem (roke proè od narave!). Nekateri za- radi tega pogosteje kot v pre- teklosti zagovarjajo relativizem ali celo “diktaturo relativizma” kot prevladujoèo miselnost èlo- veka, ki je podvomil v lastno naravo, sposobnost in delo. Is- kanje resnice, ki vkljuèuje ra- zum in vero, prizadevanje za razvoj, ki upošteva vsega èlo- veka in vse èloveštvo, ne ustvar- ja napetosti, še manj nasprotij, ampak harmonijo, ki ustreza Bo`jemu naèrtu ter èlovekovim prizadevanjem in prièakova- njem. 4. Èeprav nova okro`nica spada v vrsto socialnih okro`- nic, se dotika mnogih podro- èij èlovekove eksistence in dru`- benega dogajanja. V luèi evan- geljskega nauka bomo v njej našli antropološke, teološke in etiène osnove za zanesljivo orientacijo na dru`benih, gos- podarskih, politiènih, vzgojnih, bioetiènih, kulturoloških in drugih podroèjih. Zasnova okro`nice je bila najbr` nareje- na pred izbruhom svetovne gos- podarske krize, ki so jo neka- teri strokovni krogi `e napove- dovali. Sodelavci in svetovalci pri pripravi okro`nice pa so nedvomno zaznavali predvsem etièno praznino, ki ni mogla os- tati brez negativnih posledic v globaliziranem svetu. V okro`- nici bomo zaman iskali stati- stiène podatke in analize, ki polnijo raèunalniške programe in police raziskovalnih ustanov. Tudi obsodb pre`ivelih ideološ- kih in politiènih sistemov v njej ne bomo zaznali, še manj napo- vedi za prihodnost. Vendar bomo našli vizijo prihodnosti, ki brez oklevanja zare`e v se- danje stanje, v katero je èloveš- tvo zašlo, ker ni ravnalo v skla- du z ljubeznijo, ki ustvarja med ljudmi vezi solidarnosti in bratstva, in resnico, ki vodi èlo- vekovega duha k modremu in odgovornemu ravnanju. Sled- nje pa mora slediti novemu bi- nomu: strokovnosti in etiki.  9%.. 5