O organizacijskem statutu za šolske vrte. di se nii, da so vsi kranjski šolski vrtnarji z veseljem pozdravili ofganizacijski statut za šolske vrte, ki ga je izdal vis. c. kr. dežplni šolski svet dne 9. rožnika t. 1. št. 1236. S tem se je pokazalo, da imajo sedaj naša višja šolska oblastva resno voljo, urediti prirejanja in vzdrževanja šolskih vrtov. Prav pametno je in gotovo šolskemu vrtnarstvu tudi prav koristno, da sinemo pred konono ureditvijo te zadevp šolski vrtnarji sanii znabitne premcrabe ozironia potrpbnp dostavke nasvetovati. Da si je ta statut izdplek temeljitili posvetovanj vrtnarskih veščakov, vendpr sp nieni vidi v nekaterih toekah nejasen — ali boljp učitplju nasproti naravnost poin an j k 1 j i v. Bodi mi dovoljeno, da povem ta svojo misli, ki obsegajo delonia predloge, ki smo jih sprejeli šolski vrtnarji litijskega okraja na severni strani Bogonšberka. Touka 1. ostala naj bi nespremenjena, nikakor pa ne tudi druga. Pri nas je za šolski vrt namenjeno zemljišče res nad 4 are (423 H(-2) veliko, a leži krog šole tako, da so pravo za pravo trije kosi, iznied katerih je jeden na jedneni konci 3"8 m, a drugi samo 1*4 m. širok. Kako se more tak vrt lepo urediti, si labko vsak sam misli. Krajnenm šolskemu svetu je seveda 1p mera merodajna, a za obliko se ne briga, ker o tem tudi statut molči. Točka 2. naj bi se glasila: ,,Šolski vrt bodi na ugodnem kraji blizu šole in naj obseza, ako krajne razmere dopuščajo, vsaj 4 are velik sarao j eden (1) k os''. Pri točki 3. se popolnoina pogreša: a) vrtne lope, b) čebelnjaka, c) g o r k e g r e d p, d) j a m e z a mešanec, Šolski vrtnar ima mnogokrat na vrtu opraviti, ko ga zasači dež, da v hišo niti be- žati 110 liioro. Razno orodjo Uuli nu more vudno od donia na vrt in zopet doniu nositi, kajti ucitelj - vrtnar moro pri svojein drugpni uradnom poslu največkral lo po nialo časa na vitu delati, a ko bi orodjc tain pustil lpžati, bi kazalo zanikarnega gospodarja. Da bi učitelj-vrtnar, ki z veseljem opravlja svoj posol na vrtu, kdaj se tam v lopi najrajp odpočil in se veselil svojega vrtnega pridelka, unievno jo samo ob sebi, zato naj se mu privošči in nakloni vsaj ta ugodnost za njegov trud. Točka 4. naj se popolni tako, da se izroci urejon (ali tudi neurejen) šolski vrt tisteinu voditelju oziroma stalnemu učitelju — če se more izbirati — ki je r e s z m ožen šolski vrt oskrbovati. V raznib prilikah utegne krajni svet na večrazrodnicah izročiti vrt tisteinu uuitelju, ki je v šoli bolj prizanesljiv, ki je dober orglavec ali pa — če je predsednik gostilničar — tistemu, ki najpogosteje gostilno okiskuje, ne glede na to, je li teh kdo vrtnarstva zmožpn ali ne. Točka 5. ostane naj tudi nespremenjena. V točki G. glasi naj se zadnji stavek: ,,V tem slučaji skrbi šolska obč i n a s a m o z a o g r aj o i n z a v r t n o orodje (znabiti t udi za rigolenje)". Premisliti jp, da smo učitelji že itak največ le slabo placani, pa naj kupujemo šo vrtno orodjp in je nosimo s sabo kakor črevljar na kmctib kopita! Znabiti sp bode kdo pri lem spotikal na nagradi, ki sc ima deliti uzornim šolskhn vrtnarjem. Gospoda, ta misel je napačna, kajti lahko utogne uzornih vrt.narjev na vsem Kranjskem vo.6 biti, kakor pa jih pride po 36 gld. na 1600 gld. Vsi, kateri bi zastonj upali, morali bi si vrtno orodjo jedino zato kupiti, kp.r so tudi uzorni vrtnarji. Kaj-ne čudna logika! Kako pa je sploh z nagradami, o tpni jo tožil že marsikdo čč. gg. tovarišev, a tudi jaz se ne izvzamem. Lani in letos trudil sem se vrhu običajnega vsakoletnega opravila na vrtu še z razširjenjem, z ograjenjem, z notranjini urejenjem itd., ker sem skušal sam brez občinskih stroškov solski vrt zboljšati. In nagrada? —• Lani na svojo nagrade se tikajočo prošnjo celo odgovora nisem dobil, a letos — seveda čakam in Bog vedi, če ne tudi zopet — zastonj. Končno inoram še dostaviti, naj se statut popolni tudi tako, da n a s 1 e d n i kvrtnar prednika po porazumljenj i odškoduje za razne sadeže na šolskem vrtu. Utegne se pri raznih prestavah zgoditi, da prednik pride v kraj, kjer šolskega vrta niti dobil no bo. a na prejšnjem mestu bi moral nasledniku ,,polno skledo" pustiti. *P. n. tovariši, pobrigajmo se sedaj, dokler je čas, da nain pozneje no bodo treba sitnim biti. Upam lorej, da se šp kdo gg. tovarišev oglasi javno o tej stvari. Ncpomuk. ?r/