DRAGO KOS* Predmodernost ali postmodernost »črnograditeljskih« praks Gledano s sociološkega vidika so »čme gradnje« paradigmatičen problem modernih družb, ki ga »formalnosistcmsko« ni mogoče zadovoljivo, tj. dokončno rešiti. Problem je tako zapleten, da delni pristopi dejansko izkrivljajo podobo, celovitejši multidisciplinarni oz. interdisciplinarni pristopi pa so prav tako kot sama problematika zelo podvrženi neobvladljivi ekspanziji kompleksnosti. To tezo ni težko ponazoriti. Črnograditeljsko nezakonito neformalno prakso je dejansko mogoče sočasno napadati in braniti z zelo različnimi bolj ali manj utemeljenimi argumenti. Prav to, da problema ni mogoče brez ostanka sistemsko umestiti, pomeni, da imamo opraviti z vgrajeno nekonsistentnostjo modernih družb, v katerih nc more priti do sistemske kohabitacije neformalne, tj. predmoderne in formalne moderne prostorske prakse. Poseganje v prostor mimo zakonitih regulacijskih mehanizmov je izrazit kazalnik predmodernosti oz. nepopolne modernizacije. V takšnih »prehodnih« oz. obmodernih (Bernik. 1989) družbenih okoliščinah je težko dosledno vzdrževati visoke standarde pravne države, npr. zagotavljanje kodificiranih in enakih možnosti poseganja v prostor. Zelo pogosto se dogaja, da »prvi melje tisti, ki prvi pride«, tj. da -pionirski nezakoniti posegi dejansko prejudicirajo namembnost nekega prostora Črnograditeljsko nezakonito prakso jc torej mogoče obravnavati na zelo veliko. tudi nasprotujočih si načinov; a) Z ožjega upravljavskega vidika je nezakonito poseganje v prostor videti predvsem kot motnja v rutinskem upravljavskem postopku. b) Ekonomistom je razširjenost črnograditeljstva lahko izhodišče za razpravljanje o (brez)vrednosti prostora (Vahčič. 1985) ali pa dokaz investitorske zadrege tistih, ki imajo »kapitalske« presežke. c) Bolj socialno usmerjeni bi nedvomno lahko utemeljeno zagovarjali čmogra-ditelje, ki so izbrali neformalno nezakonit način reševanja svojih stanovanjskih stisk (Vujovič, 1981. 1985). č) Kljub v zadnjem času deklarativno visoki ekološki zavesti (ToŠ. et al. 1993) je pri ravnanju in vrednotenju nezakonite neformalne prostorske prakse mogoče ugotoviti precej lahkoten oz. celo grob odnos do občutljivega ravnotežja med različnimi uporabami fizičnega prostora. d) Samo po sebi se razume, da je zlasti odmeven medijski pristop k čmogradi-teljstvu. Za velik del občil je odmevnost črnograditeljske problematike najpomembnejši element, ker pač prispeva k dvigovanju naklade. e) V tesni povezavi z odmevnostjo je nedvomno tudi politični vidik, ki se izraža v politični (ne)moči akterjev nezakonitih posegov v prostor. f) Realno težo ima tudi zdravorazumski dvom o upravičenosti nenadne radi- * Ma«: Dragu Km. ra/iskovalcc na KDV ' V prostoru, kjer st po|avi ena črna gradnja. |e /elo vetjelno. da bodo /ck) hiuo zrasle Se nove Prvi -črni. poseg deliqc kol •kristalizacijsko jedro«, okrog katerega nastane večja koiKentraaja (Caniar. Kos. 1987) kalne prekinitve že kar ustaljenega, relativno strpnega odnosa do tovrstne nezakonite prostorske prakse.' g) Omeniti je treba tudi skrajne zlorabe' te problematike, ki se kaže v bolj ali manj odkritih [>obudah za posege, ki naj bi (etniCno) »počistili« določen prostor.' Posebej je treba omeniti »higienistične diskurzei. ki spadajo med pogoste »sle-pilne« manevre pri obravnavi nezakonite neformalne gradnje. Zanje je značilno zlasti enostransko poudarjanje zdravju škodljivih posledic črnograditeljstva. Iz zgodovine urbanizma so takšni zastavki dokaj znani. Spadajo med konstitutivne elemente modernega urbanističnega planiranja (Ciantar. 1984), kije nastajalo tudi kot reakcija na neznosne bivanjske razmere v industrijskih mestih. Prikazi alar-mantnosti stanja v »nehigienskih naseljih« (Bobič/Vujovič, 1981; Saveljič 1988) so pomembni predvsem zaradi tega. ker z učinkovanjem na javno mnenje dosegajo široke mobilizacijske učinke. Obravnave, ki poudarjajo zgolj pravni vidik, dosegajo učinek le pri posameznikih z »izostrenim« pravnim čutom oz. pri tistih, ki so neposredno prizadeti. Kot sem že omenil, se plnoma jasno, da se vloga trga ne da v celoti nadomestiti s planom, pa je prostorsko planiranje tudi v družbah s prevladujtičim tržnim urejanjem na nek način »vsiljivo celostno«. Tu se ne moremo spuščati v razpravo, zakaj je tako oz. ali j« takšno »totalitarno« izhodišče pri prostorskem urejanju nujno ali ne. Za to razpravo je la teza pomembna zaradi tega. ker hočem pokazati, da sc kljub precejšnjim regulacijskim prizadevanjem (Dekleva el al. 1991; Valenčak. 1991) pojavlja spontano prostorsko delovanje. ki se uspešno izogiba široko razvejanim mehanizmom regulacije. Paradoks prostorskega planiranja je torej, da je v »teoretični« zasnovi »totalitarno«. čeprav je očitno, da praksa lega načela ne potrjuje. Zaradi tega je razumljivo. da mora biti »ideološko podprto«, tj. mora producirati določeno zavest o eks-kluzivnosti svojega poslanstva (Rotar, I9S5). Zelo nazoren in praktičen primer, kako jc realni domet prostorskega urejanja omejen, se ponuja že na podlagi bežnega poznavanja narave migracij vas-mesto. Poptilnoma nemogoče je plansko urediti negativni stanovanjski saldo in pojavljanje nezakonitih rešitev stanovanjskega vprašanja v primerih, ko neki urbani centcr obkroža relativno slabo razvita regija. Mesto bo delovalo privlačno na okolico ne glede na slabe stanovanjske razmere, ki jih ponuja imigrantom, toliko bolj, kolikor je večja razlika v razvitosti med centrom in obrobjem. To nam potrjujejo predvsem južnoameriški primer, pa tudi razmere v nekdanjem jugoslovanskem prostoru lahko pojasnjujemo z objektivno razliko med redkimi razvitejšimi centri in pasivnim oziroma nerazvitim obrobjem. Kot kažejo izkušnje nekaterih držav, ludi s strogo omejitvijo notranjih migracij ni mogoče dovolj omejiti privlačne moči urbanega centra. Že la ugotovitev zadošča za sklep, da prostorsko urejanje, ki je omejeno na določeno (mestno) območje, ne more uspešno usmerjali tokov, katerih izvor jc zunaj pristojnosti določene prostorsko administrativne enote. Treba pa je poudariti, da oznake »totalitarno« v povezavi s prostorskim planiranjem ne razumem dobesedno. Poudarjam zgolj implicitno težnjo, ki nedvomno obstaja in se kaže na nekaterih marginalnih področjih. Skratka, urbanistično/ prostorsko urejanje se velikokrat izkaže kol zelo »neživljenjsko«. tj. v praksi velikokrat prihaja do »usodnega soočenja neodložljivih življenjskih potreb občanov na eni strani in nemoči javne uprave (poud. D K.) na drugi« (Bučar/Šmidovnik, 1975:225). Kadar razpravljamo o konfliktu med nezakonito (črnograditeljsko) zidavo in formalnimi mehanizmi urejanja prostora, govorimo torej povsem konkretno o konfliktnem odnosu med svetom-življenja in sistemom. Dejansko je torej razprava o črnogradileljstvu paradigmatičen primer kolizije med osnovnima diho-tomnima poloma, kot ju jc na lx>lj abstraktni socialno-filozofski ravni definiral Habermas (1987/91). Vse te in še mnoge druge vidike bi torej moral zaobseči pristop, katerega namen bi bil celovito obravnavati nezakonito prostorsko prakso. Občasni hudi ' Prav picdpismanicntctUih metli icKioploMciTuitičiKMOgurciK. I<><>l) m njjholi -uilajaUkt» odknva -kofcmiu-cit&ko- iuira\t> fonnalncga pr<>\tor>icga urejanja. /.apleti. ki nedvoumno potrjujejo, da formainosistemska ureditev ne daje ustreznih rezultatov, napeljuje na sklep, da pri tem ne gre zgolj za tehnično vprašanje oz. da je tehnologija reševanja neprilagojena naravi in obsegu pojava. Zaradi tega zaostritve nemalokrat dosežejo vrhunec v fizičnih obračunih med posamezniki in izpostavljenimi predstavniki države (inšpektorji). Skratka, ne da bi se spuščali v podrobne raziskave, lahko ugotovimo, da se pri reševanju te problematike porabi veliko energije oz. da rezultat ni premosorazmeren vloženim naporom. Izvor to\Tstnih konfliktov je torej treba iskati v osnovni strukturiranosti družbe, v kateri je mogoče opazovati sobivanje predmodernega, tj. tradicionalističnega odnosa do prostora, z modernimi in mogoče celo postmodernimi. Ta teza bi nedvomno zahtevala obsežno razpravo o naravi družb, kjer se dogaja prepletanje težko združljivega. Vendar ne bom tvegal tako obsežne digresije, poudaril bi le, da je za določitev stopnje tradicionalizma v neki družbi odnos do prostora zelo indi-kativen. Predvsem je pomembna stopnja legitimnosti administrativnega formalno institucionalnega urejanja prostora. V predmodernih družbah pomeni lastništvo večinoma že tudi določanje namembnosti določenega prostora. V modernih družbah pa ima država s sistemom prostorskega urejanja možnost nekakšnega »delnega odložilnega« veta do svobl|ana BUCAR. Klance. ŠMIDOVNIK. Janez (1975): Javna upiava In o«)ii» ROTAR. Br»> (1985): RiMiji : uicnuki - idcoli^r v uihanumu in ifhiukiiiri. DE. LjiiMiani SAVEÜIC. BuniiUv. (1988): Bcopadika hvel»: I«i«livaiko.izd««c (ur ) Krm nad gtovom. Filip Vilnjii. Beograd