Glasilo Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija Lapajnetova 19, 5280 Idrija Poštnina plačana pri pošti 5270 Ajdovščina tel: (05) 37 34 750 fax: (05) 37 34 754 OBVESTILA AVGUST 2021 AKTUALNO 86.220 INTERVENTNI UKREPI V PKP9 Zakon o interventnih ukrepih za pomoč gospodarstvu in turizmu pri omilitvi posledic epidemije covid19 (PKP9), objavljen v Ur.l.112/2021 z dne 14.7.2021, določa začasne ukrepe za pomoč pri omilitvi in odpravi posledic epidemije na najbolj prizadetih področjih gospodarstva. Glavni ukrepi zakona PKP9, so sledeči: 1. SOFINANCIRANJE REGRESA Državno pomoči v obliki financiranja regresa za letni dopust v višini 1.024 € na zaposlenega v sektorju turizma in gostinstva, industrije srečanj, športa in kulture, lahko uveljavlja delodajalec, ki na dan 15.7.2021 opravljajo kot glavno eno od naslednjih dejavnosti: 11.050 49.392 55. 56. 59.140 77.110 77.210 77.340 79.110 79.120 79.900 82.300 85.510 85.520 Proizvodnja piva (mali proizvajalec piva skladno s 77. členom Zakona o trošarinah (Ur.l.RS, št. 47/16)) Obratovanje žičnic Gostinske nastanitvene dejavnosti (vključujoč vse poddejavnosti pod 55) Dejavnost strežbe jedi in pijač (vključujoč vse poddejavnosti pod 56) Kinematografska dejavnost Dajanje lahkih motornih vozil v najem in zakup Dajanje športne opreme v najem in zakup Dajanje vodnih plovil v najem in zakup Dejavnost potovalnih agencij Dejavnost organizatorjev potovanj Rezervacije in druge s potovanji povezane dejavnosti Organiziranje razstav, sejmov, srečanj Izobraževanje, izpopolnjevanje in usposabljanje na področju športa in rekreacije Izobraževanje, usposabljanje in izpopolnjevanje na področju kulture in umetnosti 90.010 90.020 90.040 91.020 91.040 92.001 93.110 93.120 93.130 93.190 93.210 93.292 93.299 Specialistična zunajbolnišnična zdravstvena dejavnost – v sklopu slovenskih naravnih zdravilišč Umetniško uprizarjanje Spremljajoče dejavnosti za umetniško uprizarjanje Obratovanje objektov za kulturne prireditve Dejavnost muzejev Dejavnost botaničnih in živalskih vrtov, varstvo naravnih vrednot Dejavnost igralnic Obratovanje športnih objektov Dejavnosti športnih klubov Obratovanje fitnes objektov Druge športne dejavnosti Dejavnost zabaviščnih parkov Dejavnost smučarskih centrov Druge nerazvrščene dejavnosti za prosti čas Upad prihodkov Do sofinanciranja regresa je upravičen delodajalec, ki dejavnosti zaradi posledic epidemije ne more opravljati ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu. Šteje se, da upravičenec zaradi posledic epidemije ne more opravljati dejavnosti ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu, če bodo prihodki v letu 2021 upadli za več kot 20 % glede na leto 2019 oziroma 2020. Če ni posloval v celotnem letu 2019, 2020 oziroma 2021, je do pomoči upravičen tudi tisti upravičenec, ki se mu bodo povprečni mesečni prihodki leta 2021 znižali za več kot 20 % glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2019, 2020 oziroma 2021. Če v letu 2019 in 2020 ni posloval, je do pomoči upravičen tudi tisti upravičenec, ki se mu bodo povprečni mesečni prihodki v letu 2021 znižali za več kot 20 % glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2021 do 31. maja 2021. Pri izračunu upada prihodkov od prodaje se lahko upošteva prihodke od prodaje glede na povprečno število zaposlenih ali prihodke od prodaje glede na vrednost osnovnih sredstev, brez zemljišč, če je tak način upoštevanja prihodkov od prodaje za upravičenca ugodnejši. Višina pomoči za financiranje regresa za letni dopust se določi v sorazmernem delu zneska, če ima zaposleni skladno z ZDR-1 pravico do regresa v sorazmernem delu. Pomoč za financiranje regresa se določi glede na število zaposlenih vključenih v zavarovanje na dan uveljavitve tega zakona. Upravičena višina pomoči za financiranje regresa za letni dopust se ugotavlja na osnovi predloženih obračunov davčnega odtegljaja, na katerih delodajalec prikaže izplačilo regresa, podatkov o zaposlenih pri delodajalcu ali drugih dokazil. Postopek uveljavljanja preko eDavkov Za izplačilo pomoči za financiranje regresa za letni dopust upravičenec predloži izjavo preko informacijskega sistema FURS (eDavki). Rok za predložitev izjave je od 1. do 30. septembra 2021. FURS bo pomoč za financiranje regresa za letni dopust izplačal do 20. oktobra 2021. Upravičenec, ki je uveljavil pomoč za financiranje regresa za letni dopust in naknadno ugotovi, da je zahteval previsok znesek pomoči, o tem obvesti FURS najpozneje do 31. decembra 2021, in vrne znesek prejete pomoči v 30 dneh od vročitve odločbe. Po poteku roka za plačilo do plačila, se mu obračunavajo zakonske zamudne obresti po Zakonu o predpisani obrestni meri zamudnih obresti (Uradni list RS, št. 11/07 - uradno prečiščeno besedilo; v nadaljnjem besedilu: ZPOMZO-1). Vračilo pomoči Upravičenec, ki uveljavlja pomoč za financiranje regresa za letni dopust in naknadno ugotovi, da ni izpolnjeval pogojev obvesti FURS najpozneje do roka za predložitev davčnega obračuna in vrne znesek prejete pomoči v 30 dneh od vročitve odločbe. Po poteku roka za plačilo, se obračunavajo zakonske zamudne obresti po ZPOMZO-1. 2. SOFINANCIRANJE KRAJŠEGA DELOVNEGA ČASA Ukrep subvencioniranja skrajšanega delovnega časa delodajalec lahko uveljavlja za obdobje od 1. julija do 30. septembra 2021. Skrajšan delovni čas Delodajalec lahko delo s krajšim delovnim časom (najmanj 20 ur tedensko) odredi le delavcem, ki so zaposleni za polni delovni čas. Odreditev dela s krajšim delovnim časom ni mogoča delavcu: − v času teka odpovednega roka, − ki je zaposlen s krajšim delovnim časom, − ki je upravičen do dela s krajšim delovnim časom in prejema delno nadomestilo na podlagi predpisov o pokojninskem in invalidskem zavarovanju ali je upravičen do dela s krajšim delovnim časom na podlagi predpisov o zdravstvenem zavarovanju ali starševskem varstvu, − v treh mesecih od dneva nastopa delavca po sklenitvi pogodbe o zaposlitvi. Upravičeni delodajalci: Pravico do subvencije lahko uveljavlja delodajalec, ki: − je bil vpisan v ustrezen register pred 31. 12. 2020 − po njegovi oceni najmanj 10 % zaposlenim mesečno ne more zagotavljati najmanj 90 % dela (to pomeni, da jim ne more zagotavljati dela za vsaj 36 ur/teden) in − mu je s predpisom Vlade omejeno ali onemogočeno opravljanje gospodarske dejavnosti ( prejšnji ukrepi tega pogoja niso določali). Za povračilo nadomestila bo potrebno dokazati izpolnjevanje tega pogoja − nad njim ni uveden postopek stečaja ali se ne nahaja v likvidacijskem postopku, − ima poravnane vse zapadle davčne obveznosti na dan vložitve vloge − ima predložene vse obračune davčnih odtegljajev (REK-1) za obdobje zadnjih pet let do oddaje vloge Pred sprejetjem odločitve o odreditvi dela s skrajšanim delovnim časom mora delodajalec obvestiti delavce na pri delodajalcu običajen način. Delodajalec odredi delo s krajšim delovnim časom z odredbo. Vzorec je objavljen na spletni strani OZS. Višina nadomestila plače delavca in višina subvencije Nadomestilo plače: Za čas, ko bo delavec delal, mu pripada sorazmerni del plače in druga povračila stroškov v zvezi z delom (prevoz na delo, malica, …). Za odrejen skrajšan delovni čas delavcu pripada nadomestilo plače v višini 80 % osnove iz 7.odstavka 137.člena ZDR-1. Višina subvencije: Delodajalec bo prejel 80% izplačanega nadomestila plače (bruto II) vendar največ do višine 50% povprečne mesečne plače za leto 2020 ( največ 928,10 €). Obveznosti delodajalca: − delavcem mora redno izplačevati plačo in nadomestilo plače, − v obdobju prejemanja subvencije in še mesec dni po tem obdobju ne sme začeti postopka odpovedi pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga delavcem, ki jim je odredil delo s skrajšanim delovnim časom, ali odpovedati pogodbe o zaposlitvi večjemu številu delavcev iz poslovnih razlogov, razen če je bil program razreševanja presežnih delavcev sprejet že pred uveljavitvijo tega zakona in delodajalec za te delavce ni uveljavil subvencije po tem zakonu ali ZIUOOPE in − v obdobju iz prejšnjega odstavka ne sme odrejati nadurnega dela, neenakomerno razporediti ali začasno prerazporediti delovnega časa, če to delo lahko opravi z delavci, ki jim je odrejeno delo s skrajšanim delovnim časom, − voditi evidenco o izrabi delovnega časa delavca, ki mu odredi delo s skrajšanim delovnim časom, na način, da je iz nje razviden čas prihoda in odhoda z dela. − če delavca pozove na opravljanje dela s polnim delovnim časom, to predhodno sporočiti ZRSZ Sankcija za nespoštovanje je vrnitev vseh sredstev. Prejeta sredstva bo potrebno vrniti tudi, če je delodajalec k vlogi predložil neresnična dokazila. Vračilo nadomestil Prejeta sredstva bo potrebno vrniti v celoti (skupaj z zamudnimi obrestmi), če delodajalec začne postopke likvidacije po zakonu, ki ureja gospodarske družbe, v obdobju prejemanja sredstev in po prenehanju prejemanja sredstev, ki je enako obdobju prejemanja sredstev. O vračilu sredstev odloči Zavod za zaposlovanje z odločbo, delodajalec pa mora sredstva vrniti v 30 dneh po vročitvi odločbe. Delodajalec, ki je prejel subvencijo, mora v primeru, da je od 1. 1. 2021 dalje prišlo do izplačila dobička, nakupov lastnih delnic ali lastnih poslovnih deležev, izplačil nagrad poslovodstvu oziroma dela plač za poslovno uspešnost poslovodstvu, izplačanih v letu 2021 oziroma za leto 2021, o tem seznaniti FURS, najpozneje v dveh mesecih po izplačilu. Prejeta sredstva mora vrniti v 30 dneh po vročitvi odločbe, skupaj z zakonsko določenimi zamudnimi obrestmi, ki tečejo od dneva prejema subvencije do dneva vračila. Za kršitve so poleg vračila sredstev predpisane tudi globe. Postopek uveljavljanja delnega povračila nadomestila plače 1. Oddaja vloge na ZRSZ v 15 dneh od odreditve dela s skrajšanim delovnim časom. Skrajni rok za vložitev vloge 31. 12. 2021. 2. ZRSZ odloči o vlogi v 15 dneh od vložitve s sklepom (zoper sklep je možen le upravni spor) 3. Oddaja zahtevka za subvencijo – skrajni rok 30. 6. 2022. K vlogi se priloži tudi Odredbo o skrajšanem delovnem času. Ukrep velja od 1. julija do 30. septembra 2021 z možnostjo podaljšanj do 31.decembra 2021. 3. BONI ZA POTROŠNJO V GOSTINSTVU, TURIZMU… Uvedba bonov 2021 je namenjena izboljšanju gospodarskega položaja na področju potrošnje v gostinstvu, turizmu, športu in kulturi za vse državljane (odrasli 100€, mladoletni 50 €). Spremenjen je tudi pogoj za unovčenje lanskih turističnih bonov na način, da jih državljani lahko unovčijo tudi pri sezonskih ponudnikih namestitev in pri tistih, ki so dejavnost odprla v letošnjem letu. Bon je dobroimetje v informacijskem sistemu FURS, ki ga ima vsaka oseba, ki izpolnjuje predpisane pogoje (upravičenec do bona) in ga lahko unovči pri ponudnikih storitev, ki izpolnjujejo predpisane pogoje, za plačilo opravljenih dovoljenih storitev do 31.12.2021. Od bona se ne plača dohodnine in bon se ne šteje v dohodek pri uveljavljanju pravic po predpisih, ki urejajo pravice iz javnih sredstev. Zanj ni potrebno zaprositi in se ga ne dobi po pošti v fizični obliki. V veljavi sta dve vrsti bona: − TB (turistični bon): Bon z namenom odprave posledic epidemije v turizmu za izboljšanje gospodarskega položaja na področju potrošnje turizma v vrednosti o 200 € (oseba, ki je bila na dan 13. marec 2020 polnoletna in tudi vse osebe, ki so do konca leta 2020 dopolnile 18 let) in 50 € (vse ostale osebe) − BON21: Bon za spodbujanja potrošnje v gostinstvu, turizmu, športu in kulturi v vrednosti 100 € (oseba, ki je bila na dan 30. junij 2021 polnoletna in tudi vse osebe, ki so do konca leta 2021 dopolnile 18 let) in 50 € (vse ostale osebe) V zakonu je določena prenosljivost bona med upravičenčevimi sorodniki v ravni vrsti do drugega kolena (stari starši, starši, otroci, otroci zakonca ali zunajzakonskega partnerja, vnuki), zakonci, zunajzakonskimi partnerji, partnerji v sklenjeni ali nesklenjeni partnerski zvezi ter med otroci in njihovimi zakonitimi zastopniki, če to niso njihovi starši. Ne prenaša se med brati, bratranci, strici, sosedi, sodelavci, prijatelji itd. Za prenos bona na upravičenca je potrebna izjava ( Priloga 3 ali Priloga 3 - BON21). Unovčitev bonov 1. TB se lahko unovči za nastanitev ali za nastanitev z zajtrkom pri poslovnem subjektu, ki je na dan unovčenja bona: − vpisan v Poslovni register Slovenije (PRS) in v Register nastanitvenih obratov (RNO), kot izvajalec dejavnosti nastanitvenega obrata in − opravlja katero od dejavnosti po Standardni klasifikaciji dejavnosti (SKD): − 55.100 – Dejavnost hotelov in drugih podobnih nastanitvenih obratov 55.201 – Počitniški domovi in letovišča 55.202 – Turistične kmetije s sobami 55.203 – Oddajanje zasebnih sob gostom 55.204 – Planinski domovi in mladinska prenočišča 55.209 – Druge nastanitve za krajši čas 55.300 – Dejavnost avtokampov, taborov − − − − − − 2. BON21 se lahko unovči za plačilo storitve s področja gostinstva, turizma, športa in kulture pri poslovnem subjektu, ki je na dan unovčenja bona: − vpisan v PRS in − opravlja kot glavno dejavnost po SKD eno izmed dejavnosti: − − − 3.120 – Sladkovodno ribištvo 47.610 – Trgovina na drobno v specializiranih prodajalnah s knjigami 49.392 – Obratovanje žičnic − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − − 55. – Gostinske nastanitvene dejavnosti (vključujoč vse poddejavnosti pod 55) 56. – Dejavnost strežbe jedi in pijač (vključujoč vse poddejavnosti pod 56) 59.140 – Kinematografska dejavnost 77.110 – Dajanje lahkih motornih vozil v najem in zakup 77.210 – Dajanje športne opreme v najem in zakup 77.340 – Dajanje vodnih plovil v najem in zakup 79.110 – Dejavnost potovalnih agencij 79.120 – Dejavnost organizatorjev potovanj 79.900 – Rezervacije in druge s potovanji povezane dejavnosti 82.300 – Organiziranje razstav, sejmov, srečanj 85.510 – Izobraževanje, izpopolnjevanje in usposabljanje na področju športa in rekreacije 85.520 – Izobraževanje, izpopolnjevanje in usposabljanje na področju kulture in umetnosti 90.010 – Umetniško uprizarjanje 90.020 – Spremljajoče dejavnosti za umetniško uprizarjanje 90.040 – Obratovanje objektov za kulturne prireditve 91.020 – Dejavnost muzejev 91.040 – Dejavnost botaničnih in živalskih vrtov, varstvo naravnih vrednot 93.120 – Dejavnosti športnih klubov 93.130 – Obratovanje fitnes objektov 93.190 – Druge športne dejavnosti 93.210 – Dejavnost zabaviščnih parkov 93.292 – Dejavnost smučarskih centrov 93.299 – Druge nerazvrščene dejavnosti za prosti čas Preverjanje podatkov 1. Komu pripada TB (turistični bon) in BON21 se lahko preveri, na odprtem delu portala eDavki. Postopek: v iskalnik v desnem zgornjem kotu se vpiše davčna številka fizične osebe, Odpre se okno "Pogosta vprašanja", Upravičenec do bona za gostinstvo, turizem, šport in kulturo (BON21), Upravičenec do turističnega bona (TB), Klik za podrobnosti 2. Ali poslovni subjekt (PS) ustreza pogojem za ponudnika storitev za unovčevanje BON21 (za TB preverjanje ni mogoče) se prav tako preveri na odprtem delu portala eDavki. Postopek: V iskalnik v desnem zgornjem kotu se vpiše DŠ PS, Odpre se okno "Pogosta vprašanja" > Ponudnik storitve za unovčitev bona za gostinstvo, turizem, šport in kulturo (BON21), Klik za podrobnosti Ponudniki niso dolžni sprejemati bonov. Pri BON21 je dodatno predpisano, da ponudnik lahko določi najnižji možni znesek za koriščenje bona za posamezno opravljeno storitev. Pri unovčevanju bonov je potreben identifikacijski dokument, in podpis obrazca Potrditev unovčitve bona ( Priloga 1 in/ali Priloga 1 – BON21), v primeru prenesenega bona pa izpolnjeno Izjavo upravičenca o prenosu bona ( Priloga 3 in/ali Priloga 3 – BON21) oziroma v primeru unovčenja bona drugega upravičenca, ki ima zakonitega zastopnika ali skrbnika Izjavo zakonitega zastopnika oziroma skrbnika za unovčitev bona upravičenca po tretji osebi ( Priloga 2 in/ali Priloga 2 – BON21) BODITE OBVEŠČENI Sporočite svoj e-naslov, da vas informiramo o novostih in obveznostih Odloki, povezani z epidemijo COVID-19 se pogosto spreminjajo, zato spremljajte obvestila, prejeta po elektronski pošti in objavljena na spletni strani OZS www.ozs.si, da ne zamudite rokov za nadomestila, refundacije, olajšave... ZAKONODAJA SPREMEMBA DAVČNE OBRAVNAVE POVRAČIL STROŠKOV PREVOZA NA DELO IN Z DELA Pravica do povračila stroškov prevoza na delo je določena v delovnopravni zakonodaji (kolektivni pogodbi, podjetniški kolektivni pogodbi, internem aktu ali pogodbi o zaposlitvi). Uredba o spremembah in dopolnitvi Uredbe o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja (Ur.l.št. 114/2021 z dne 15.7.2021) spreminja določbe, objavljene v Ur.l.104/2021, ki sicer niso stopile v veljavo in določa naslednje spremembe: − sprememba višine kilometrine iz 0,13 na 0,18 €/km za vsak polni kilometer razdalje med običajnim prebivališčem in mestom opravljanja dela, za vsak dan prisotnosti na delu, če je mesto opravljanja dela vsaj en kilometer oddaljeno od delojemalčevega običajnega prebivališča. Do zneska 0,18 €/km se povračilo stroškov prevoza na delo in z dela ne všteva v davčno osnovo − neobdavčeno povračilo stroškov prevoza na delo znaša 140 €/mesec, pri čemer ni vezano na dneve prisotnosti oziroma je prisoten vsaj en dan v mesecu − izbris pogoja o predložitvi potrdila o nakupu imenske mesečne vozovnice − za zasebni sektor se nova uredba prične uporabljati pri obračunu za september 2021 S spremenjeno uredbo se spreminja le davčna obravnava te pravice, pri čemer se neobdavčena višina izračuna glede na dopolnjene kilometre od prebivališča do sedeža podjetja (v preteklosti je bila vezana na javni prevoz), podredno pa do višine 140 €/mesec (pogoj najmanj en dan prisotnosti na delo in oddaljenost najmanj 1 km). Po novi ureditvi bodo torej povračila stroškov za prevoz na delo in z dela do zneska 140 € neobdavčena (ne glede na to ali delojemalec prejme ta dohodek iz naslova kilometrine, zneska javnega prevoza, nakupa vozovnice,…) pod pogojem, da je delojemalec na delu prisoten vsaj en dan v mesecu in da je delojemalčevo običajno prebivališče vsaj en kilometer oddaljeno od mesta opravljanja dela. Če je znesek povračila stroškov za prevoz na delo in z dela višji od 140 €, se znesek, ki se ne všteva v davčno osnovo izračuna v višini 0,18 € za vsak polni kilometer razdalje med običajnim prebivališčem in mestom opravljanja dela, za vsak dan prisotnosti na delu, če je mesto opravljanja dela vsaj en kilometer oddaljeno od delojemalčevega običajnega prebivališča. Navedene spremembe se začnejo uporabljati za povračila stroškov prevoza na delo in z dela pri obračunu za mesec september 2021, za povračila stroškov prevoza do vključno meseca avgusta 2021 pa se uporablja 3. člen Uredbe (Uradni list, RS 140/06, 76/08, 63/17 in 71/18), torej brez spremembe, objavljene v Uradnem listu 104/21. PKP9- SKRAJŠAN DELOVI ČAS Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) je dne 16. 7. 2021 objavilo Pojasnila glede izvajanja ukrepa povračilo nadomestila plače za skrajšani polni delovni čas skladno z PKP9, Zakona o interventnih ukrepih za pomoč gospodarstvu in turizmu pri omilitvi posledic epidemije COVID-19 (ZIUPGT) ter drugimi ukrepi, sprejetimi na podlagi tega zakona in Zakona o nujnih ukrepih na področju zdravstva (ZNUPZ). Pojasnila MDDZS so še posebej pomembna z vidika izvajanja ukrepa povračilo nadomestila plače za skrajšani polni delovni čas, saj podrobneje opisujejo pogoje, ki jih morajo izpolniti delodajalci, ki želijo biti deležni tega ukrepa. 1. Omejeno ali onemogočeno opravljanje dejavnosti Za uveljavljanje ukrepa povračila nadomestila za skrajšan delovni čas, je določen pogoj, da mora biti opravljanje gospodarske dejavnosti s predpisom Vlade omejeno ali onemogočeno (15.člen). MDDSZ pojasnjuje, da 15. člen ne določa, da mora biti opravljanje dejavnosti s predpisom Vlade onemogočeno v celoti, kar pomeni, da je lahko onemogočeno tudi delno oziroma zadošča, če je opravljanje gospodarske dejavnosti omejeno. V tem delu gre za omilitev pogoja kot je bil do sedaj določen pri povračilu nadomestila plače za delavce, ki so bili napoteni na čakanje na delo doma. Pri presoji tega pogoja se upoštevajo tisti predpisi, ki neposredno onemogočajo opravljanje točno določene gospodarske dejavnosti in se tudi sklicujejo na točno določeno gospodarsko dejavnost. Ravno tako se pri presoji tega pogoja upoštevajo tudi predpisi, ki omejujejo opravljanje določene gospodarske dejavnosti in se nanjo tudi sklicujejo (npr. omejitev zasedenosti nastanitvenih kapacitet). V kolikor pa kakšen splošni predpis posredno omejuje ali onemogoča opravljanje neke gospodarske dejavnosti (npr. omejitev števila ljudi na določenem prostoru oziroma po kvadraturi) se bo pri presoji pogoja upošteval tudi tak predpis v kolikor neposredno vpliva oziroma omejuje opravljanje določene gospodarske dejavnosti. V okviru pogoja iz tretje alineje prvega odstavka 15. člena ZIUPGT je torej za odločanje pomembno ali je opravljanje gospodarske dejavnosti s predpisom Vlade RS omejeno ali onemogočeno. V veljavi je več različnih odlokov Vlade, ki posredno ali neposredno omejujejo ali onemogočajo opravljanje različnih gospodarskih dejavnosti, ki se sproti spreminjajo in dopolnjujejo. 2. Kdaj opravljanje gospodarske dejavnosti ni onemogočeno ali omejeno Po mnenju MDDSZ pa ni mogoče šteti, da je opravljanje gospodarske dejavnosti onemogočeno ali omejeno: − če so določeni zgolj pogoji pod katerimi se lahko gospodarska dejavnost opravlja, če le ti izhajajo zgolj iz varnostnih (preventivnih) razlogov zaradi preprečevanja širjenja okužb (npr. zagotavljanje ustreznega zračenja prostorov, zagotavljanje minimalnega stika med strankami oziroma potrošniki, razkuževanje prostorov in podobno) − da se zahteva po PCT pogoju (npr. za vstop v gostinski lokal) ne štejejo za omejitev. − Če je opravljanje gospodarske dejavnosti delodajalca omejeno ali onemogočeno posredno zaradi tretjih subjektov (primer, ko delodajalec ne more ali omejeno opravlja gospodarske dejavnosti zaradi svojih poslovnih partnerjev, katerim je dejansko onemogočeno ali omejeno opravljanje dejavnosti. 3. Upoštevanje glavne dejavnosti MDDSZ pojasnjuje, da se pri odločanju ne bo upoštevala zgolj glavna dejavnost, ki jo delodajalec opravlja, temveč vse dejavnosti, pri čemer je pa pogoj, da je delavec v tej dejavnosti dejansko zaposlen in bi, če opravljanje dejavnosti s predpisom ne bi bilo onemogočeno ali omejeno, dejansko opravljal delo v tej dejavnosti. 4. Odreditev dela s skrajšanim delovnim časom, če delodajalec za delno povračilo nadomestila plače ne bo zaprosil MDDSZ pojasnjuje, da delodajalci (26. člen) lahko odredijo delo s skrajšanim delovnim časom tudi v primeru, če za delno povračilo nadomestila plače ne bodo zaprosili. Primer: delodajalec sicer izpolnjuje ostale pogoje za priznanje pravice do povračila nadomestila plače, opravljanje gospodarske dejavnosti pa ni ves čas onemogočeno ali omejeno s predpisom Vlade, je delodajalec do povračila nadomestila plače lahko upravičen zgolj za čas, ko je opravljanje gospodarske dejavnosti s predpisom Vlade omejeno ali onemogočeno, delavcem pa je sicer ves čas lahko odrejeno delo s skrajšanim delovnim časom od polnega. Vendar za čas, ko opravljanje gospodarske dejavnosti s predpisom Vlade ni onemogočeno ali omejeno, stroške nadomestila plače krije delodajalec sam. NADOMESTILO ZA KARANTENO Zakon o nujnih ukrepih na področju zdravstva (ZNUPZ), Ur.l.112/2021 z dne 13.7.2021 ureja nadomestila plač delavcem zaradi karantene na domu ali nemožnosti opravljanja dela zaradi višje sile zaradi obveznosti varstva, ustavitve javnega prevoza ali zaprtja mej in povračilo izplačanih nadomestil plače. Delavec, ki zaradi karantene ali višje sile ne more opravljati dela, je upravičen do nadomestila plače v višini kot je določena v 138. členu ZDR-1 za primer začasne nezmožnosti zagotavljanja dela iz poslovnega razloga in sicer v višini 80 % njegove povprečne mesečne plače za polni delovni čas iz zadnjih treh mesecev, pri čemer ZNUPZ določa, da takšno nadomestilo ne sme biti nižje od minimalne plače. Delavec, ki bo v karanteni zaradi stika z okuženo osebo v okviru opravljanja dela za delodajalca in zato ne more opravljati dela v skladu s sklenjeno pogodbo o zaposlitvi, delodajalec pa zanj ne more organizirati dela na domu, ima pravico do nadomestila plače, ki bi jo prejel, če bi delal. Obveznosti delavca Delavec mora najkasneje v 24 urah obvestiti delodajalca o tem, da je v karanteni in o razlogih za karanteno na domu, najpozneje v treh delovnih dneh od prejema dokazila o napotitvi v karanteno na domu, pa mora to dokazilo posredovati delodajalcu. Delavec, ki je odsoten z dela zaradi višje sile pa mora delodajalca najkasneje v treh delovnih dneh obvestiti o vseh okoliščinah, ki vplivajo na nastanek višje sile. Uveljavljanje nadomestila Delodajalec uveljavi pravico do povračila izplačanih nadomestil plače najpozneje v 8 dneh od začetka odsotnosti delavca zaradi karantene na domu ali odsotnosti delavca zaradi višje sile z vlogo, ki jo poda v elektronski obliki pri Zavodu za zaposlovanje. V primeru, da delodajalec ne razpolaga z vso potrebno dokumentacijo, vseeno pošlje nepopolno vlogo in jo bo naknadno dopolnil, sicer bo vloge, ki so podane prepozno, zavod zavrgel. K vlogi delodajalec priloži kopijo dokazila o napotitvi v karanteno na domu in izjavo, iz katere izhaja, da za delavca ni mogoče organizirati dela na domu, v primeru višje sile pa delodajalec priloži izjavo delavca o obstoju okoliščin, ki vplivajo na nastanek višje sile. Zavod bo o vlogi odločil z odločbo in v primeru pozitivne rešitve se nato z delodajalcem sklene pogodba o povračilu izplačanih nadomestil plače, v kateri se določijo medsebojna razmerja, obveznosti in odgovornosti. V primeru pozitivne rešitve država povrne izplačana nadomestila v celoti, ob tem pa dodajam, da tovrstna povračila lahko zahteva vsak delodajalec, četudi morda nima poravnanih pravočasno vseh svojih davčnih obveznosti. Delodajalec mora v obdobju prejemanja povračila izplačanih nadomestil plačem, delavcem, izplačevati neto nadomestilo plače in poravnavati prispevke za obvezna socialna zavarovanja, sicer je dolžan prejeta sredstva v celoti vrniti. V primeru kršitve pravilnega izplačila, ki je omenjen v prejšnjem odstavku kot tudi v primeru, če ne omogoči zavodu za zaposlovanje nadzora, je delodajalec lahko oglobljen z zneskom od 3.000 do 20.000 €, manjši delodajalec, torej delodajalec, ki ne glede na statusno obliko zaposluje 10 ali manj delavcev pa z globo od 1.500 do 8.000 €, medtem, ko se odgovorno osebo lahko kaznuje z globo od 450 do 2.000 €. Samozaposleni in družbeniki niso več upravičeni do delno povrnjenega izgubljenega dohodka za čas trajanja karantene na domu ali nemožnosti in opravljanja dela zaradi višje sile zaradi obveznosti varstva otroka. Ukrep povračilo izplačanih nadomestil plač zaradi karantene na domu ali nemožnosti opravljanja dela zaradi višje sile zaradi obveznosti varstva, ustavitve javnega prevoza ali zaprtja mej velja od 1. julija do 31. decembra 2021 ČEZMEJNO IZVAJANJE STORITEV Novosti sprememb in dopolnitev zakona o čezmejnem izvajanju storitev (ZČMIS-A) V slovenski pravni red se je prenesla nova Direktiva 2018/957/EU. Spremembe in dopolnitve zakona so bile objavljene 20.7.2021, a te bodo začele veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije. Po novem bo čezmejno izvajanje storitev lahko uporabnik izvajal tudi z delavci, ki so bili napoteni k njemu, a le na podlagi dogovora z delodajalcem za zagotavljanje dela. Ta pogoj pa je, da je med delodajalcem za zagotavljanje dela in napotenim delavcem sklenjeno delovno razmerje za ves čas napotitve. Tuji delodajalec, ki bo opravljal storitev na podlagi od enih zakonskih dovoljenih načinov bo moral pred pričetkom izvajanja storitev prijaviti storitev pri Zavodu Republike Slovenije za zaposlovanje z vsemi potrebni podatki, ki jih predpisuje dopolnitev zakonskega predpisa. Bistvena novost novega zakonskega določila je, da se bodo čezmejne storitve izvajale s strani tujega delodajalca lahko največ 12 mesecev, a z možnostjo podaljšanja na 18 mesecev. To pomeni, da bo moral tuji delodajalec predhodno prijaviti čezmejno storitev na Zavodu Republike Slovenije z obrazloženim obvestilom. V primeru, da tuji delodajalec nadomesti delavca z drugim napotenim delavcem ob upoštevanju istovrstne storitve in naziva delovnega mesta, se bodo te napotitve seštevale. Tuji delodajalec bo moral v času čezmejnega izvajanja storitev v Republiki Sloveniji na kraju opravljanja storitve hraniti in na zahtevo nadzornega organa dati na voljo vso dokumentacijo, ki je predpisana zakonskimi določili (ZČmIS-A). Tudi tuje samozaposlene osebe bodo morale prijaviti opravljanje čezmejne storitve v Republiki Sloveniji, kot tuja podjetja. Prav tako pa bodo morali imeti ustrezno dokumentacijo, ki jih predpisujejo nova zakonska določila (ZČmIS-A). Spreminja se tudi zakon o delovnih razmerjih, ko tuji delodajalec napoti na začasno delo v Slovenijo na podlagi pogodbe o zaposlitvi po tujem pravu. V času napotitve tujega delavca v Slovenijo mora tuji delodajalec zagotoviti pravice po predpisih Republike Slovenije. Upoštevati pa mora kolektivne pogodbe na ravni dejavnosti, kot druga zakonska določila slovenske zakonodaje. V primeru podaljšanja napotitve, ko ta presega 12 mesecev, mora tuji delodajalec zagotoviti vse pravice delavcu po predpisih Republike Slovenije, ki urejajo delovna razmerja, kadar je to za delavca ugodneje. Vir: OZS ZAKONI IN ODLOKI ZA ODPRAVO POSLEDIC COVID-19 Zakoni in odloki, povezani nalezljive bolezni COVID-19 z epidemijo 1. Zakon o interventnih ukrepih za pomoč gospodarstvu in turizmu pri omilitvi posledic epidemije COVID-19 (ZIUPGT) (Ur.l. 112/2021 z dne 12.7.2021) – PKP9 2. Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic COVID19 (ZDUOP) (Ur.l. 15/2021 z dne 30.12.2020) – PKP8 3. Zakon o interventnih ukrepih za pomoč pri omilitvi posledic drugega vala epidemije covid-19 (ZIUPOPDVE) (Ur.l. 203/2020 z dne 30.12.2020) – PKP7 4. Zakon o interventnih ukrepih za omilitev posledic drugega vala epidemije COVID-19 (ZIUOPDVE) (Ur.l. 175/2020 z dne 27.11.2020) – PKP6 5. Zakon o začasnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic COVID-19 (ZZUOOP) ( Ur.l. 152/2020 z dne 23.10.2020) – PKP5 6. Odlok o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji (Ur.l. 122/2021 do 126/2021 z dne 4.8.2021) 7. Odlok o določitvi pogojev vstopa v Republiko Slovenijo zaradi zajezitve in obvladovanja nalezljive bolezni COVID-19 ( Ur.l. 109/2021 do 124/2021 z dne 4.8.2021) 8. Odlok o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev neposredno potrošnikom na področju voznikov in vozil v Republiki Sloveniji (Ur.l. 120/2021 z dne 22.7.2021) 9. Odlok o začasni omejitvi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Ur.l. 96/2021 do 120/2021 z dne 22.7.2021) 10. Odlok o začasnih ukrepih za zmanjšanje tveganja okužbe in širjenja okužbe z virusom SARS-CoV-2 (Ur.l.188/2020 do 1126/2021 z dne 4.8.2021) 11. Odlok o izjemah od karantene na domu po visoko tveganem stiku s povzročiteljem nalezljive bolezni COVID-19 ( Ur.l.87/2021 z dne 28.5.2021) 12. Odlok o načinu ugotavljanja izpolnjevanja pogojev prebolevnosti, cepljenosti in testiranja v zvezi z nalezljivo boleznijo COVID-19 ( Ur.l. 126/2021 z dne 4.8.2021) KORONAVIRUS - INFORMACIJE Koronavirus - informacije za delodajalce Aktualne informacije in navodila za delodajalce lahko spremljate na spletni strani OZS www.ozs.si/koronavirus-info, kjer so objavljene sveže informacije. Poleg splošnih informacij lahko tam najdete tudi informacije naših strokovnih sekcij, odgovore na pogosta vprašanja in vzorce pogodb. INFORMACIJE PREDLAGANE SPREMEBE DAVČNE ZAKONODAJE S predlogom spremembe Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb, enega od zakonov iz paketa sprememb davčne zakonodaje, se predvideva spodbujanje gospodarskega okrevanja po pandemiji covida-19 in nekatere administrativne razbremenitve. Sprememba Zakona med drugim določa: − novo olajšavo za vlaganje v zeleni in digitalni prehod poslovanja ( naložbe v računalništvo v oblaku, umetno inteligenco, okoljsko prijazne tehnologije, čistejši javni in zasebni transport ter energijsko učinkovitost stavb) − nadgraditev olajšave za zaposlovanje, ki jo bodo delodajalci lahko uveljavljali, če bodo na novo zaposlovali mlade do 29 let, osebe s poklicem, za katerega na trgu ni dovolj kadra, in tiste, ki prvič vstopajo v zaposlitev − olajšava za donacije se bo zvišala z 0,3 odstotka na en odstotek obdavčljivih prihodkov, uveljavljati pa jo bo po novem mogoče tudi za donacije za športne namene − zvišuje se tudi olajšava za izvajanje praktičnega dela v strokovnem izobraževanju Predlagane spremembe naj bi začele veljati 1.1.2022. PRISPEVKI IN DAVKI POENOSTAVLJENO PLAČEVANJE PRISPEVKOV PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA Plačevanje prispevkov z enim e-računom Samozaposleni in družbeniki, ki so sami dolžni obračunavati prispevke za socialno varnost, lahko obveznosti plačujejo na podlagi e-računa. Zavezanec za plačilo prispevkov, ki se odloči za poenostavitev plačevanja se pri svoji spletni banki prijavi na prejem e-računa. FURS je v Registru izdajateljev e-računov vpisan z nazivom Ministrstvo za finance Finančna uprava Republike Slovenije, naslov Šmartinska cesta 055, 1000 Ljubljana, davčna številka 77695771. V prijavi se za »Referenčno oznako izdajatelja e-računa« vpiše davčna številka zavezanca, ki prijavo oddaja. Z oddano prijavo se šteje, da se zavezanec strinja tudi s Splošnimi pogoji plačevanja obveznih dajatev z e-računom. FURS na podlagi obračuna prispevkov pripravi zbirni plačilni nalog, ki vsebuje podatke o javnofinančnih blagajnah, vrstah in višini dajatev. Zbirni plačilni nalog FURS pošlje zavezancu (preko njegove banke) v obliki e-računa. Zavezanec e-račun in plačilni nalog samo potrdi in s tem neposredno poravna znesek obveznosti (z enim nalogom poravna vse štiri prispevke za socialno varnost: PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti). Obračune je treba preko eDavkov predložiti do 15. v mesecu, zneske pa poravnati najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. E-račun bo izdan po predložitvi obračuna. Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Mesečna zavarovalna osnova je zavezancu določena glede na dosežen dobiček. Zavezanci, ki nimajo plač, plačujejo prispevke od osnove, od katere plačujejo prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, do 20. dne v mesecu za pretekli mesec. Do 15. dne v mesecu je potrebno preko sistema eDavki davčnemu organu predložiti obračun prispevkov na predpisanem obrazcu (OPSVZ), oziroma se obračun šteje za predložen na osnovi predizpolnjenega obrazca POPSV, ki ga pripravi FURS. Minimalna osnove za plačilo prispevkov Od leta 2018 dalje je osnova za prispevke za socialno varnost 60 % povprečne plače za preteklo leto. Povprečna letna plača za leto 2020 je 1.856,20€, najnižja osnova za plačilo prispevkov je 1.113,72€ (60% x 1.856,20€), najvišja pa 6.496,70€ (3,5 kratnik PP 2020 = 3,5 x 1.856,20€). Najnižji prispevki, ki jih samostojni podjetnik plačuje od februarja 2021 dalje so v višini 425,43€, najvišji pa 2.481,75€. Če želi samozaposleni zavezanec plačevati prispevke od višje zavarovalne osnove, kot je tista, ki mu je določena na podlagi doseženega dobička, v obračunu prispevkov – OPSVZ obrazcu, v polju 110 vpiše znesek zavarovalne osnove, od katere želi prispevke plačevati. Posebno obvestilo davčnega organa o zvišanju zavarovalne osnove ni potrebno. Zasebniki plačajo prispevke na prehodni račun: − akontacijo dohodnine do 10. v mesecu, − prispevke do 20. v mesecu za pretekli mesec, − dajatve za zaposlene na dan izplačila plač, Obrazec obračun prispevkov Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vroči zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVZ najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI Pavšalni prispevki za zdravstveno, pokojninsko in invalidsko zavarovanje za popoldanski s.p. Osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic (popoldanci), morajo biti obvezno zavarovani za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni pri opravljanju navedene dejavnosti (PIZ) in za poškodbo pri delu in poklicno bolezen (ZZ). Popoldanci plačujejo pavšalni prispevek za zdravstveno zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicno bolezen in pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. 1. Od 1.1.2021 je višina pavšalnega prispevka za zdravstveno zavarovanje v višini 38,61€ in sicer 9,65€ (povprečna plača oktober 2020 = 1.821,44€ x 0,53%) in dodaten prispevek v višini 28,96€ (25% povprečne plače oktober 2020 = 25% X 1.18.21,44€ x 6,36%). Zavezanci plačajo prispevek za ZZ ne glede na število dni opravljanja dejavnosti v posameznem mesecu. 2. Od 1.4.2021 do 31.3.2022 je pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje 38,68€ (doslej 36,56€). Prispevek se določi s Sklepom o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja (Ur.l.36/2021 z dne 12.3.2021) in velja za obdobje od aprila tekočega koledarskega dela do marca naslednjega koledarskega leta. V primeru, da zavezanec v posameznem mesecu začne na novo opravljati dejavnost ali preneha opravljati dejavnosti in jo opravlja dejavnost manj kot 15 dni, plača polovičen znesek prispevka PIZ. Skupni pavšalni prispevki do 31.3.2022 so 77,29€ (38,61€ + 38,68€), ki se jih plača na prehodni račun do 20. v mesecu za pretekli mesec. Primer plačila – 1. Način (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki PIZ DPD - ZPIZ 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 44008 38,68€ do 31.3.2022 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki ZZV DPD - ZZZS 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 45004 38,61€ od 1.1.2021 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Akontacija dohodnine od dohodka iz dejavnosti DPD 0110 0888 1000 030 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 40002 X,XX € Primer plačila – 2. Način (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Prispevki PIZ DPD 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 38,68€ do 31.3.2022 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Prispevek ZZV DPD 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 38,61€ od 1.1.2021 Obračun prispevkov – oddaja obrazca v eDavke Obračun prispevkov za socialno varnost za osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic, so morali zavezanci (popoldanci) prvič oddati za januar 2018. Zavezanec mora oddati obračun do 15. v mesecu za pretekli mesec, če FURS do 10. v mesecu v sistem eDavkov ne odloži predizpolnjenega obračuna oz. je ta obračun napačen. PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za družbenike, ki so poslovodne osebe (zavarovalna podlaga 040) je od januarja 2020 90% povprečne letne plače za preteklo leto. Od februarja 2021 dalje je najnižja zavarovalna osnova 1.670,58€ (90% povprečne letne plače za leto 2020, ki je 1.856,20€), najvišja pa 6.496,70€ (3,5 kratnik PP 2020 = 3,5 x 1.856,20€). Zavezanec plača prispevke za socialno varnost najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec in sicer najmanj v višini 638,16€ in največ v višini 2.481,75€. Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVL najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Od leta 2015 dalje so najnižje osnove za plačilo prispevkov za socialno varnost za zavarovance iz delovnega razmerja vezane na znesek zadnje znane povprečne letne plače v RS, preračunane na mesec. Za izplačila od 1. 1. do vključno 28. 2. se za izračun minimalne osnove za zavarovance iz delovnega razmerja uporablja znesek povprečne plače predpreteklega leta, za izplačila od 1. 3. dalje pa znesek povprečne plače preteklega leta. Najnižja osnova za obračun prispevkov za delavce v delovnem razmerju je 60 % zadnje znane povprečne letne plače v Sloveniji, preračunane na mesec (144.člen ZPIZ-2). Če je izplačana plača oziroma nadomestilo plače nižje od minimalne osnove, se od razlike do minimalne osnove obračunajo in plačajo vsi prispevki. Ta razlika vpliva le na obračunavanje in plačevanje prispevkov. To pomeni, da delodajalcem razlike do najnižje osnove ni treba prišteti k bruto plači v enakem smislu kot to velja za dodatke, torej se zaradi te razlike delavčeva bruto plača ne spremeni. Zaradi obračunanih prispevkov pa ta razlika posredno vpliva na delavčevo neto plačo. Za izplačila od 1. 1. 2021 do 28. 2. 2021 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju 1.052,30 € (60 % x 1.753,84 €). Za izplačila od 1.3.2021 dalje je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju 1.113,75 € (60 % x 1.856,20 €). Osnova za plačilo prispevkov zaposlenih za izplačila od 1.7.2021 do 31.12.2021 Za plače in nadomestila plače, ki jih bodo delodajalci izplačali v obdobju od julija do decembra 2021 PKP8 določa nižjo najnižja osnova za plačilo socialnih prispevkov. Najnižja osnova se bo začasno znižala s 60% povprečne plače na višino minimalne plače. S tem ukrepom se v določenem obsegu razbremeni delodajalce, ki so se jim zaradi dviga minimalne plače stroški povišali. Najnižja osnova za plačilo prispevkov za izplačila od 1.7.2021 do 31.12.2021 je 1.024,24 € (minimalna plača 2021, ukrep iz PKP8 – 28. člen). PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO Kratkotrajno delo je brezplačno opravljanje dela v mikrodružbi ali zavodu z najmanj enim in največ desetimi zaposlenimi ali pri samozaposleni osebi z največ desetimi zaposlenimi. Opravlja ga lahko zakonec ali zunajzakonski partner, starši ali otroci lastnika mikrodružbe ali samozaposlene osebe, ki lahko opravljajo pomoč v podjetju največ 40 ur mesečno in za to ne prejmejo plačila. Delodajalec mora voditi evidenco o opravljenem kratkotrajnem delu (ime, naslov in davčno številko osebe, ki opravlja kratkotrajno delo, uro začetka in zaključka opravljanja kratkotrajnega dela, skupno mesečno število ur opravljenega kratkotrajnega dela). Delodajalec mora osebo, ki opravlja kratkotrajno delo, zavarovati za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni (obrazec M12) in za čas opravljanja dela preko eDavkov oddajati REK-2 (vrsti dohodka 1509). Znesek za zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicne bolezni je od 1. 1. 2021 v višini 5,46€ (0,30% PP za oktober 2020 = 0,3% x 1.821,44€) se plača na TRR: SI56 0110 0888 3000 073, sklic: SI19 davčna številka 45004. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO Odredba o uskladitvi najnižje bruto urne postavke za opravljeno uro začasnih in občasnih del (Ur.l.24/2021 z dne 18.2.2021) določa od 19. februarja 2021 minimalno bruto urno postavko za študentsko delo v višini 5,89 € ( doslej 5,40 €). Začasno in občasno delo dijakov in študentov je vključeno v pokojninsko in invalidsko zavarovanje (pokojninska doba) in zdravstveno zavarovanje. Od zneska na študentski napotnici se plačujejo prispevki za PIZ v višini 15,5%. Delodajalec na znesek na napotnici plača prispevek za PIZ v višini 8,85%, prispevek za zdravstveno zavarovanje 6,36%, prispevek za poškodbe pri delu in poklicne bolezni v višini 0,53%, koncesijsko dajatev v višini 16% in dodatno koncesijsko dajatev v višini 2%. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV Odredba o višini urne postavke in višini dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo upokojencev (podlaga tretji odstavek 27.c člena Zakona o urejanju trga dela), Ur.l.28/2021 z dne 26.2.2021 določa, da je od 1. marca 2021 do 28. februarja 2022 višina urne postavke upravičenca za opravljeno uro začasnega ali občasnega dela ne sme biti nižja od 5,50 €, višina dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo pa v seštevku v koledarskem letu 2021 ne sme presegati 8.235,53 €. PODATKI O PLAČAH Povprečna mesečna bruto plača na zaposleno osebo v Sloveniji za maj 2021 je znašala 2.007,80€, neto plača pa 1.286,61€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje januar maj 2021 je znašala 1.987,23€, neto 1.275,98€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje marec maj 2021 je znašala 2.004,00€, neto 1.285,49€. MOZAIK PODJETNIH Kartica Mozaik podjetnih, kartica tisočerih ugodnosti za člane OZS. S kartico Mozaik podjetnih zlahka prihranite letno članarino. Uporabite svojo kartico Mozaik podjetnih in prihranite! Preverite aktualni seznam. partnerjev in njihovih ugodnosti, ki ga ki ga članom OZS, imetnikom kartice Mozaik podjetnih nudijo partnerji projekta. MOJ OBRTNIK vašega podjetja, 90 dnevno brezplačno prejemanje povpraševanj, ugodnejši prejem povpraševanj, brezplačen prejem SOS povpraševanj. https://www.mojobrtnik.com/ Članom Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije, portal Moj Obrtnik nudi: brezplačno spletno predstavitev IZ URADNEGA LISTA 107 109 109 8.7. 9.7. 9.7. 109 9.7. 109 109 109 112 9.7. 9.7. 9.7. 13.7. 113 14.7. 114 15.7. 120 22.7. 120 22.7. 120 22.7. 120 122 22.7. 23.7. 124 29.7. KORONAVIRUS ODLOKI – objavljeni od 3.5.2021 Odlok o določitvi pogojev vstopa v Republiko Slovenijo zaradi zajezitve in obvladovanja nalezljive bolezni COVID-19 Odlok o določitvi pogojev vstopa v Republiko Slovenijo zaradi zajezitve in obvladovanja nalezljive bolezni COVID-19 Odlok o omejitvah in načinu izvajanja javnega prevoza potnikov na ozemlju Republike Slovenije Odlok o omejitvah in načinu izvajanja ponujanja in prodajanja blaga in storitev neposredno potrošnikom na področju voznikov in vozil v Republiki Sloveniji Sprememba Odloka o začasnih ukrepih za zmanjšanje tveganja okužbe in širjenja okužbe z virusom SARS-CoV-2 Sprememba Odloka o začasni omejitvi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 Sprememba Odloka o začasnih omejitvah ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji Zakon o interventnih ukrepih za pomoč gospodarstvu in turizmu pri omilitvi posledic epidemije COVID-19 (ZIUPGT) Odlok o dopolnitvi Odloka o določitvi pogojev vstopa v Republiko Slovenijo zaradi zajezitve in obvladovanja nalezljive bolezni COVID-19 Uredba o načinu unovčitve bona za izboljšanje gospodarskega položaja na področju potrošnje v gostinstvu, turizmu, športu in kulturi, povračilu sredstev preko informacijskega sistema Finančne uprave Republike Slovenije ter načinu vodenja in upravljanja evidence bonov Odlok o omejitvah in načinu izvajanja ponujanja in prodajanja blaga in storitev neposredno potrošnikom na področju voznikov in vozil v Republiki Sloveniji Odlok o omejitvah in načinu izvajanja javnega prevoza potnikov na ozemlju Republike Slovenije Odlok o spremembi in dopolnitvi Odloka o določitvi pogojev vstopa v Republiko Slovenijo zaradi zajezitve in obvladovanja nalezljive bolezni COVID-19 Sprememba Odloka o začasni omejitvi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 Odlok o začasnih omejitvah ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji Odlok o spremembah in dopolnitvah Odloka o določitvi pogojev vstopa v Republiko Slovenijo zaradi zajezitve in obvladovanja nalezljive bolezni COVID-19 126 4.8. Podaljšanje odlokov do 15.8.2021: Odlok o začasnih omejitvah ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji (Ur. l. št. 122/21), Odlok o začasni omejitvi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Ur. l. št. 96/21, 101/21, 104/21, 109/21, 114/21 in 120/21), Odlok o omejitvah in načinu izvajanja ponujanja in prodajanja blaga in storitev neposredno potrošnikom na področju voznikov in vozil v Republiki Sloveniji (Ur. l. št. 120/21), Odloka o začasnih ukrepih za zmanjšanje tveganja okužbe in širjenja okužbe z virusom SARS-CoV-2 (Ur. l. št. 188/20 do 120/21) 126 4.8. Odlok o načinu ugotavljanja izpolnjevanja pogojev prebolevnosti, cepljenosti in testiranja v zvezi z nalezljivo boleznijo COVID-19 105 2.7. 105 108 108 108 2.7. 9.7. 9.7. 9.7. 108 9.7. 108 108 108 114 115 116 119 121 123 123 123 123 9.7. 9.7. 9.7. 15.7. 16.7. 16.7. 20.7. 23.7. 27.7. 27.7. 27.7. 27.7. 124 29.7. DRUGE OBJAVE Višina najnižjih osnovnih plač za posamezne tarifne razrede in višina povračil stroškov prehrane med delom ter službenih potovanj v dejavnosti trgovine Slovenije, ki od 1. 7. 2021 dalje znašajo IDRIJA - Sklep o določitvi javnih parkirnih površin v Občini Idrija, kjer se plačuje parkirnina IDRIJA - Odlok o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo na območju Občine Idrija IDRIJA - Pravilnik o subvencioniranju obrestne mere in stroškov najetih stanovanjskih kreditov v Občini Idrija IDRIJA - Sklep o lokacijski preveritvi za določanje velikosti in obsega stavbnega zemljišča v enoti urejanja prostora EUP CP_8/50_A, Zadlog IDRIJA - Sklep o lokacijski preveritvi za določanje velikosti in obsega stavbnega zemljišča v enoti urejanja prostora EUP LP_21/195_A, Zavratec IDRIJA - Sklep o lokacijski preveritvi za določanje velikosti in obsega stavbnega zemljišča v enoti urejanja prostora EUP VP_3/39_A, Vojsko IDRIJA - Sklep o lokacijski preveritvi za določanje velikosti in obsega stavbnega zemljišča v enoti urejanja prostora EUP IK_2/16_A, Masore IDRIJA - Sklep o prenehanju statusa grajenega javnega dobra lokalnega pomena Uredba o spremembah in dopolnitvi Uredbe o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja Pravilnik o dopolnitvi Pravilnika o vračilu dela prispevkov delodajalcev za prvo zaposlitev Uredba o spremembi Uredbe o povračilu stroškov za službena potovanja v tujino Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o čezmejnem izvajanju storitev (ZČmIS-A) Zakon o spremembah Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2J) Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa (ZPrCP-F) Poročilo o gibanju plač za maj 2021 CERKNO - Odlok o spremembi Odloka o proračunu Občine Cerkno za leto 2021 CERKNO - Sklep o ukinitvi statusa javnega dobra IDRIJA - Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o subvencioniranju obrestne mere in stroškov najetih stanovanjskih kreditov v Občini Idrija PRISPEVKI - OBVEZNOSTI JULIJ 2021 PRISPEVKI ZASEBNIKA in DRUŽBENIKA prispevek PIZ ZZ Starš. var. Zaposl. Bruto zavarovalna osnova v EUR TRR SI56 SI56 SI56 SI56 0110 0110 0110 0110 stopnja 0888 0888 0888 0888 2000 3000 1000 1000 003 073 030 030 24,35% 13,45% 0,20% 0,20% referenca SI19 SI19 SI19 SI19 DŠ-44008 DŠ-45004 DŠ-43001 DŠ-42005 najnižji ZASEBNIK najnižji DRUŽBENIK najvišji 1.113,72€ 1.670,58€ 6.496,70€ (60% PP 2020=60% X 1.856,20 €) (90% PP 2020=90% X 1.856,20€) (3,5 kratnik PP 2020) 406,79 224,69 3,34 3,34 638,16 1.581,95 873,80 13,00 13,00 2.481,75 271,19 149,79 2,22 2,23 425,43 PRISPEVKI SKUPAJ DOLOČITEV ZAVAROVALNE OSNOVE - individualno osnova 1. ZASEBNIK: Najnižja osnova za prispevke = 60% PP leto 2020 (PP za 2020 je 1.856,20€), prispevki skupaj 425,43€ 1.113,72 € 2. ZASEBNIK: Osnova za prispevke = dobiček, povečan za obračunane prispevke, preračunan na mesec in znižan za 25%, vendar najmanj do višine 60% PP za leto 2020 (60% x 1.856,20€= 1.113,72€) 3. DRUŽBENIK: Najnižja osnova za prispevke družbenika = 90% PP za leto 2020 (PP za 2020 je 1.856,20), prispevki skupaj: 638,16€ 4. ZASEBNIK IN DRUŽBENIK: Najvišja zavarovalna osnova = 3,5 x povprečna letna plača 2020 (3,5 x 1.856,20 €), prispevki skupaj: 2.481,75€ OLAJŠAVE 1. Splošna olajšava - letni dohodek do 13.316,83 € (mesečni do 1.109,74 €) PODATKI O PLAČAH Povprečna plača MAJ 2021 Povprečna plača JANUAR - MAJ 2021 Povprečna plača FEBRUAR - APRIL 2021 Povprečna bruto plača (PP) 2020 Povprečna bruto plača (PP) 2019 Minimalna plača od 1.1.2020 Minimalna plača od 1.1.2020 291,67 + (1.558,37-1,40427 x bruto dohodek) 3.500,00 + (18.700,38 -1,40427 x skupni dohodek) 291,67 203,08 220,77 368,21 291,67 3.500,00 2.436,92 2.649,24 4.418,54 3.500,00 2.819,09 Če delojemalec ne želi, da se mu upošteva povečana splošna olajšava, se davčna osnova zmanjša za 291,67€ 291,67 STOPNJE PRISPEVKOV neto € 1.286,61 1.275,98 1.285,49 1.208,65 1.190,74 PRISPEVEK DELAVEC sklic akontacija davka na dejavnost SI56 0110 0888 1000 030 SI19 DŠ 40002 PIZ nesreče pri delu SI56 0110 0888 2000 003 SI19 DŠ 44008 ZZV pavšalni prispevek SI56 0110 0888 3000 073 SI19 DŠ 45004 SKUPAJ Znesek € 8,85% SI19 DŠ-44008 6,36% 6,56% + 0,53% SI19 DŠ-45004 Starševsko varstvo 0,10% 0,10% SI19 DŠ-43001 Zaposlovanje, starševsko varstvo SKUPAJ: 0,14% 0,06% SI19 DŠ-42005 22,10% 16,10% LESTVICA SI19 DŠ-40002 DEJANSKI PRAZNIKI 22 176 0 0 DELOVNI DNEVI JULIJ 2021 OBRAČUN UR 38,68 38,61 SKUPAJ 22 176 77,29 POVRAČILA STROŠKOV V ZVEZI Z DELOM Vrsta izplačila Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja Neobdavčeni znesek za prehrano (na dan prisotnosti, najmanj 4 ure dela), prisotnost na delu nad 10 ur - za vsako dopolnjeno uro nad 8 ur + 0,76€ Terenski dodatek Prevoz na delo (neobdavčeno po uredbi od 1.8.2008) Kilometrina za službeno potovanje (neobdavčeno po uredbi) Regres za letni dopust Najvišji znesek od katerega se ne obračuna prispevke je povprečna plača za predpretekli mesec) 6-8 ur Dnevnice za službeno pot v Sloveniji 8-12 ur nad 12 ur LETNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad osnova do € dohodnine € € 8.500,00 25.000,00 50.000,00 72.000,00 KONTO 15,50% DELOVNI DNEVI prehodni račun DELODAJALEC Pokojninsko in invalidsko zavarovanje Zdravstveno zavarovanje Dohodnina OBRTNIKI - POPOLDANCI namen 6.496,70 € letna olajšava € 291,67 + (1.558,37-1,40427 x bruto dohodek) bruto € 2.007,80 1.987,23 2.004,00 1.856,20 1.753,84 1.024,24 940,58 1.670,58€ mesečna olajšava € - letni dohodek nad 13.316,83 € (mesečni nad 1.109,74€) 2. Posebna olajšava: 1. otrok 2. otrok 3. otrok 3. za rezidenta, ki se izobražuje (dijaka ali študenta) 4. za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje 5. za dohodke iz delovnega razmerja: - mesečni bruto dohodek do 1.109,74€ - mesečni bruto dohodek nad 1.109,74€ individualno 8.500,00 25.000,00 50.000,00 72.000,00 1.360,00 5.650,00 13.900,00 22.480,00 SKUPAJ 16 % + 26 % nad 8.500,00 + 33 % nad 25.000,00 + 39 % nad 50.000,00 + 50 % nad 72.00,00 6,12 € + 0,76 € 4,49 € 0,18 € 0,37 € 2.007,80€ 7,45 € 10,68 € 21,39 € MESEČNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad € osnova do € dohodnine € 708,33 2.083,33 4.166,67 6.000,00 708,33 2.083,33 4.166,67 6.000,00 113,33 470,83 1.158,33 1.873,33 SKUPAJ + 26 % + 33 % + 39 % + 50 % 16 % nad 708,33 nad 2.083,33 nad 4.166,67 nad 6.000,00 VSEBINA AKTUALNO ............................................................................................................................................................................ 1 INTERVENTNI UKREPI V PKP9......................................................................................................................................... 1 BODITE OBVEŠČENI ....................................................................................................................................................... 4 ZAKONODAJA........................................................................................................................................................................ 4 SPREMEMBA DAVČNE OBRAVNAVE POVRAČIL STROŠKOV PREVOZA NA DELO IN Z DELA .................................................. 4 PKP9- SKRAJŠAN DELOVI ČAS ......................................................................................................................................... 5 NADOMESTILO ZA KARANTENO ...................................................................................................................................... 6 ČEZMEJNO IZVAJANJE STORITEV .................................................................................................................................... 7 ZAKONI IN ODLOKI ZA ODPRAVO POSLEDIC COVID-19 .................................................................................................. 7 KORONAVIRUS - INFORMACIJE ....................................................................................................................................... 7 INFORMACIJE ....................................................................................................................................................................... 8 PREDLAGANE SPREMEBE DAVČNE ZAKONODAJE.............................................................................................................. 8 PRISPEVKI IN DAVKI ............................................................................................................................................................ 8 POENOSTAVLJENO PLAČEVANJE PRISPEVKOV ................................................................................................................. 8 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA ....................................................................................................................... 8 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI ................................................................................................ 9 PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE ............................................................................................................. 9 PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE ................................................................................................................................... 9 PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO ................................................................................................................................ 10 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO ................................................................................................... 10 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV .................................................................................................. 10 PODATKI O PLAČAH ..................................................................................................................................................... 10 MOZAIK PODJETNIH ..................................................................................................................................................... 10 MOJ OBRTNIK .............................................................................................................................................................. 11 IZ URADNEGA LISTA .......................................................................................................................................................... 11 PRISPEVKI - OBVEZNOSTI JULIJ 2021 ............................................................................................................................... 12