BO ALI NE BO prišlo do sprememb v telesni kulturi Člani sveta za telesno kulturo pri predsedstvu OK SZDL so na eni svojih zadnjih rednih sej obravnavali predlog reorgani-zacije in radonalizadje vrhunskega športa v Ljubljani. Predlog je pripravila strokovna služba telesnokulturne skupnosti Ljub-ijana Moste-Polje na podlagi stališč, pripomb, predlogov in mnenj vseh dejavnikov v teiesni kulturi, predvsem delegatov skupščin TKS in ZTKO. Po razpravi, v kateri so so-delovali vsi prisotni, ter ob razširjeni razlagi predsednika skupščine občinske ZTKO Branka Elsnerja in sekretarja TKJS Pavla Kosa so navzoči sprejeli sklep, da tak predlog sprejema tudi svet ter ga po-sreduje predsedstvu OK SZDL. Predlog objavljamo v celoti. Izhajajoč iz razprave o problematiki vhunskega športa v Ljubljani ob pripra-vah na novo srednjeročno obdobje, ki so bile opravljene v telesnokulturnih skupnostih na ravni občin in mesta in so izpostavile predvsem: — organizacijske in mate-rialne probleme vrhunskega športa, — pomanjkljivo delova-nje delegatskega sistema, — potrebo po racionaliza-ciji vrhunskega športa z zmanjšanjem števila pred-nostnih športnih panog in z zmanjšanjem števila pred-nostnih selekcij ter prednost-nih športnikov in — potrebo po tesnejšem sodelovanju vrhunskega športa z združenim delom in po večjem obsegu svobodne in neposredne menjave dela med združenim delom in vr-hunskim športom, je 8. seja skupščine TKS Ljubljana Moste-Polje 25. junija 1980, sprejela sklep, da predloži 7. seji skupščine TKS Ljubljana v zvezi s to problematiko na-slednji predlog: Ker menimo, da v novo srednjeročno obdobje ne smemo stopiti z vsemi pro-blemi organizacijskih in ma-terialnih pomanjkljivosti v vrhunskem športu, predla-gamo skupščini TKS Ljub-Ijana v temeljni premislek na-slednje ugotvitve in zadolžila, da prek svoje strokovne službe in svojih teles predlog še natančneje opredeli in agrumentira, da bi mogel na jesenski skupščini TKS Ljub-ljana služiti kot izhodišče za reorganizacijo in racionaliza-cijo vrhunskega športa v Ljubljani. TKS Ljubljana Moste-Polje je to delo opravila in razširjeni in dopolnjeni pred-log reorganizacije vrhun-skega športa v imenu izvrš-nega odbora TKS Ljubljana Moste-Polje pošilja v pretres skupščini TKS Ljubljana. Pri tem pa mora poudariti, da razširjeni in dopolnjeni pred-log reorganizacije izhaja v bi-stvu iz sprejetja koncepta ra-zvoja vrhunskega športa v Ljubljani, da je napravljen brez natančnejše znanstvene analize, se pravi bolj na osnovi empiričnih izkušenj in da se dotika izključno organi-zacijskih in družbeno-mate-rialnih problemov vrhun-skega športa, ki pa so v Ljub-ljani trenutno tudi najbolj problematični. Predlog se omejuje na: 1. racionalizacijo vrhun-skega športa 2. oživitev delegatskega delovanja in svobodne in ne-posredne menjave dela 3. neposredno odvisnost strokovnih zvez od ustanovi-teljev 4. racionalizacijo admini-strativno-finančnega poslo-vanja. V tej zvezi predlagamo: K 1. V zvezi z organizacij-sko in materialno racionaliza-cijo vrhunskega športa naj se — prenese vrhunski šport od prvih do vldjučno republi-ških selekcij v pristojnost občin; — na ravni mesta naj se združujejo samo še sredstva za zvezne ligaše in za katego-rizirane športnike prednost-nih in neprednostnih športnih panog; — odločitev o prednostnih športnih panogah naj se prav tako prenese v pristojnost občin. S temi organizacijskimi spremetnbami bi se pretežni del vrhunskega športa in od-ločanja o njem prenesel v ob-čino, se pravi v konkretne družbene sredine, s čimer bi se interes občanov in delavcev ter njihova odgovornost za vrhunski šporl vsekakor po-večala. S tem prenosotn pa bi bila dana tudi možnost za re-ševanje vseh drugih proble-tnov vrhunskega športa, zlasti materialnih. V občinskih sre-dinah bi bila brez večjih pre-tresov opravljena tudi reduk-cija prednostnih športnih panog, ki je doslej na ravni mesta — kjer potekajo dogo-vori med posameznimi pano-gami — torej zunaj konkret-nega socialnega prostora ni bilo mogoče opraviti. Z ob-činskimi odločitvami o pred-nostnih panogah bi bila dose-žena neobhodna rationaliza-cija, ne da bi katerakoli od panog izgubila svoj domicil, izbrane prednostne panoge pa bi bile deležne koncentra-cije interesa in sredstfiv, se pravi, da bi postale zares prednostne. Ves drug dose-danji prednostni vrhunski šport, ki poslej ne^bi dobil podpore v nobeni občini in ki je doslej užival družbeno pomoč, bi odpadel s pred-nostne liste. Z manjšitni ko-rekturami dosedanjih kriteri-jev pa naj bi se vrhunski športniki tako teh kot drugih panog še naprej financirali iz združeniM sredstev na ravni mesta. Ne nazadnje bi se s tem TKS Ljubljana otresla nepotrebnega delovnega ba-lasta in se z vsemi svojimi močmi posvetila delu v okviru dejanskih skupnih interesov. K 2. S prenosom zgoraj na-vedenega v pristojnost občin je upravičeno pričakovati, da se bo povečal interes občanov in delavcev za delo občinskih TKS in ZTKO. S tem bodo ustvarjene tudi realne mož-nosti za oživitev delegatskega delovanja. Šele z T>živitvijo delegatskega sistema v skupi-činskih telesih telesnokultur-nih skupnosti pa bi se odprla tista možnost, ki stoji pred ljubljanskim vrhunskim špor-tom kot iniperativ, tj. mož-nost svobodne in neposredne menjave dela z združenim delom. Samoupravno spora-zumevanje med osnovnimi telesnokulturnimi organizaci-jami in združenim delom bi slednjič dobilo družbenospre-jemljivo institucionalno obli-ko, saj bi potekalo v okvirih občinskih TKS in ZTKO. K 3. Posamezne panoge (območne strokovne zveze) poslej ne bi več usklajevale svojih strokovnih in finančnih programov z drugimi pano-gami na ravni mesta, kjer se administracija ene zveze sre-čuje z administracijo druge, temveč le z neposrednimi no-silci in izvajalci panoge na ravni občine. Območne stro-kovne zveze bi s tem stopile v neposredno odvisnost od svojih ustanoviteljev tj. osnovnih organizacij in bi v skladu s samoupravnimi na-čeli opravljale le tiste naloge, ki bi jih nanje prenašali usta-novitelji in ki bi jih bili le-ti pripravljeni plačevati. V vseh tistih panogah, kjer ni zadost-nega števila osnovnih organi-zacij, se pravi ustanoviteljev, s tem pa tudi ne prave po-trebe po združevanju, bi ob-močne strokovne zveze lahko celo opustili in bi bila njihova funkcija zaupana osnovni or-ganizaciji, nosilcu zadnje se-lekcije. K 4. Ta reorganizacija vr-hunskega športa v Ljubljani vsebuje tudi racionalizacijo poslovanja in zmanjšanje šte-vifa zaposfenih v telesni kul-turi, zlasti v administrativno-finančnem aparatu. Po eni strani bi bili racionalno izko-riščeni zaposleni v občinskih TKS in ZTKO, ki za oprav-ljanje nalog vrhunskega športa ne potrebujejo novih delovnih moči, po drugi strani pa bi se zmanjšalo število za-poslenih v območnih stro-kovnih zvezah in v admini-strativno-finančnem aparatu mestne TKS in ZTKO. V ra-cionalizacijo pa sodi vsekakor tudi dejstvo, da vsebuje pred-videna reorganizacija le po-vezavo in sodelovanje nepo-sredno zainteresiranih izva-jalcev programov, kar naj bi povečalo delovno odgovor-nost, strokovnost in racional-nost porabe razpoložljivih sredstev. Z reorganiziranim načinom dela bi se samo denarna naka-zila v vrhunskem športu zmanjšala za dve operaciji, saj denarja ne bi bilo več treba nakazovati z občin na mesto in od tod na območne strokovne zveze, temveč bi ga občinske ZTKO nakazovale naravnost na osnovne organi-zacije.