Poštni urad 9020 Celovec Verlagspostamt 9020 Klagenfurt VESTNIK Izhaja v Celovcu Erscheinungsort Klagenfurt Posamezni izvod 7 šilingov mesečna naročnina 25 šilingov celoletna naročnina 250 šilingov za Jugoslavijo letno 5000 dinarjev P.b. b. LETNIK XLH. CELOVEC, PETEK 29. MAJ 1987 ŠTEV. 22 (2329) Spremembe je treba temetjito pripraviti Preden se izvede kakršnakoti sprememba pri ureditvi dvojezičnega šolstva na Južnem Koroškem, je treba prej skrbno in postopno uveljaviti ceio vrsto ukrepov, ki naj zagotovijo, da bo sprememba v korist enojezičnih in dvojezičnih šolarjev. Tako so prejšnji četrtek soglasno menili zastopniki zveznega ministrstva in zagovorniki skupne šole v mešani 27-članski strokovni komisiji na njenem tretjem zasedanju. Zagovorniki koroškega modela so vztrajali pri svojih predlogih. Soglasnega mnenja vseh članov komsije še ni, zato pa tem bolj napeto lahko pričakujemo rezultate četrte seje, 30. junija, ko bo komisija sprejela svoje prvo vmesno poročilo. Trenutno se v komisiji uveljavlja bolj strokovno mnenje, ki išče možnosti za integracijo vseh učencev, jasno pa je, da mnenje in predlogi komisije za politiko niso obvezujoči. Na tretji seji je bilo največ govora o trenutni izobraževalni situaciji prijavljenih in neprijavljenih šolarjev in o načinu izvedbe izboljšanja dvojezičnega šolstva. V razpravi o morebitnem drugem učitelju, je bilo s strani zastopnikov ministrstva jasno podčrtano, da ta ne sme biti slabše kvalificiran od prvega, njegova naloga pa naj ne bi bila ločevalnega značaja - nasprotno, pomagal naj bi v skupnih razredih učiti šolarje, ki imajo pač različno jezikovno predznanje. Od zagovornikov skupnega pouka pa je bilo poleg tega poudarjeno, da drugega učitelja ni mogoče uvesti, če se proti temu brani sedanje učiteljstvo. Glede ugotavljanja znanja slovenščine pri šolarjih so predvsem Slovenci poudarili, da je treba prenehati z dosedanjo prakso, ki se uporablja tudi v politične namene. Če se ugotavlja znanje jezika, potem ga je treba ugotoviti pri vseh učencih, tudi pri neprijavljenih in to le za pedagoške namene, ne za politične. Učitelju naj bi ta informacija olajšala diferenciran pouk in nič več! Prav tako so kritizirali dosedanjo prakso izobraževanja dvojezičnih učiteljev, katerih dopolnilno izobraževanje poteka večinoma le v nemškem jeziku. Soglasje med zastopniki ministrstva in zagovorniki skupne dvojezične šole pa je vladalo predvsem glede izvajanja kakršnihkoli sprememb v dvojezičnem šolstvu. Tako dunajskim strokovnjakom, ki imajo veliko opraviti s šolskimi reformami, kot tudi zagovornikom skupne šole je bilo jasno, da je treba izvesti cel kup ukrepov, preden se za šolarje pri pouku kaj spremeni. Čeprav Imedn „Kar se dogaja na Žihpoljah, v Železni Kapli nima kaj opraviti s preskušanjem koroškega pedagoškega modela", sta dunajski strokovni komisiji zagotavljala inšpektor Franz Wiegele in prof. dr. Dieter Antoni. Kaj se potem Slovenci razburjamo? Zagotovila sta! Kaj hočemo več? Toda na isti seji je dr. Ralf Unkart, vodja ustavne službe pri koroški deželni vladi menil, da pa žihpolj-skega in železnokapelskega preskušanja" (šolski poskusi to menda niso) le ni mogoče čisto ločiti od pedago- škega modela! Se sedaj spoznate? Da in ne?! Šolniki zanikajo, juristi „ vidijo povezave", politiki pa že spreminjajo svoje ocene (npr. minister Neisser), ker so se na Žihpoljah prepričali, da „koroški model ne ločuje"! Ta zmeda v koroški šolski politiki je tako edinstvena, da verjetno ne more postati „zgledna za Evropo". Je to nesposobnost ali zavestno zavajanje javnosti? Morda celo oboje. je eden izmed zagovornikov koroškega modela dejal, da so te predstave „radikalne", je prevladovalo mnenje, da sprememb ni mogoče administrativno izvesti od danes na jutri. V primeru, da se uvede drugi učitelj, morajo učitelji vaditi sodelovanje („team-teaching"). Povrh tega se mora ves učiteljski zbor ukvarjati s tako spremembo. Treba je prilagoditi učne načrte (saj mora tudi enojezični učenec kaj zvedeti o kulturi soseda), pripraviti izboljšane učne pripomočke, predvsem pa mora biti omogočeno znanstveno spremljanje „reforme". Sprememba mora imeti jasen okvir, strokovnjaki naj imajo možnost opazovanja, da bi po potrebi lahko izvedli še kake dodatne pozitivne spremembe. Predlagani so bili še drugi ukrepi, ki naj bi pred vsakršno reformo izboljšali vzdušje v korist dvojezični šoli. In poglobitev strokovnih kontaktov Delegacija pedagogov iz Slovenije pod vodstvom predsednika komiteja za vzgojo in izobraževanje, Francija Pivca, je na dvodnevnem obisku na Koroškem prejšnji teden predlagala, naj se poglobijo strokovni kontakti. Možno bi bilo razviti seminarje za dvojezične učitelje in izvesti izmenjavo docentov na univerzah v Celovcu in Ljubljani. Predlagali pa so tudi razširitev sodelovanja pedagoških strokovnjakov na vso delovno skupnost Alpe-Jadran. Ob spremstvu predsednika koroškega Deželnega šolskega sveta je delegacija obiskala izobraževalno ustanovo za vzgojiteljice, javni otroški vrtec v Šentjakobu, dvojezični otroški vrtec šolskih sester v Šentpe-tru pri Šentjakobu ter pedagoško akademijo v Celovcu. Tovariško srečanje bivših koroških partizanov Zveza koroških partizanov vabi nekdanje borce in aktiviste s Koroške in iz Slovenije, ki so se za časa nacizma borili na Koroškem na tradicionalno tovariško srečanje, ki bo v nedeljo 31. maja 1987 s pričetkom ob 10. uri v gostilni VVutte (pri Lucu) v Veseiah v Podjuni. Ta naša srečanja - vsako peto leto je na Koroškem - so lepa priložnost, da se srečamo v tovariškem krogu in obudimo spomine na težke čase, ko smo se skupaj boriti proti zločinskemu nacifašizmu. Po kratkem kulturnem sporedu bo poskrbljeno za pogostitev in razvedrilo. Prisrčno vabijeni! Zvezni predsednlA JFaldAelm .s/cer m vojn; zločinec, AljnA temu pa ga America n c Ao črta/a Iz svojega seznama nezaže/jenll: oseA. TaAo /v laAAo v najArajš! oAllA! opisa/! „rezul-faf" večcevnega oAlsAa Anac/erja VranUzAega v A mer; A;, Afer se je pogovarja/ z anjvlsjlm! prečravn/A;. Le-?;' so m a menda IzAazoval! vellAo zanimanje m zagotavljal! naA/onje-nost, A; jo goj;jo C A vstrlje. G/er/e JValdAelma pa .so vztraja/; pr; .s voj; prvo?;;; odločitvi, za Aatero je Alla po njlAovem argamenoranuja or//oč;7na „geograj.sAa m organlzacl/sAa A/lzl-na" - ?aAe pa v ITa/dAelmovem primera /e m mogoče IzAljučeva!;', .saj je res deloval v enota/; In v A raj;'/;, Ajer.so .se dogajal; vojn; z/očlnl. Torej je Avstr;)! usojeno, C živ! s predsednlAom, A! v dragi/; država/; n! doArodošel. KaAo do/go do to „oAre-menjeno" razmerje traja/o, do poAa-za/ se/e nadaljnji poteA zadeve. Od Avstrije In njeni/; od/očl/nld dejavnl-Aov d! Allo spričo taAega položaja prl-čaAovatl, da d! svetovno javnost z dejanj! prepriča/!, da se dodo zdaj resno /otl/! premagovanja nacistične preteA/ostl. Fednar se ravno v tem pog/eda dogajajo stvari, A! mečejo čudno /ač na našo državo In od Aate-rld se Aaže, da je odnos do nacizma v Avstr;);' že v osnov! povsem drugačen Aot v dragld država/;.' Medtem Ao drugod v sveta nacizem g/edajo Aot enAraten pojav, Aot an/večjo zad/odo č/oveAa In Aot najdajš; zločin, ga pr! nas odravnavamo /e Aot eno Izmed mnogld oddodlj zgodovine, pr! čemer se predajamo utvari, da nam do z zamolčanjem d; omalovaževanjem aspe/o prlArlt! tud! madež, A! se Imenuje soodgovornost In soArlvda. Ta že v osnov; napačen pristop je drez dvoma vzroA, da smo v Avstr;)! pr! premagovanja nacistične preteA/o-s?! odtlča/1 neAje sred! poti. Se več; prav ta pristop dopušča, da nerazčiščena preteA/ost vse do// prerašča v sedanjost - saj n! dneva, da ne d! Allo s/lšat! o pojavi/; In dogodAld, A! dl jld /a/iAo do/j o/; manj poveza/! z oživljanjem nacistične miselnosti. Le toAo je potem možno, da se neAnter! zgražajo zaradi nacistične zastave, s Aatero je Allo demonstrativno opozorjeno na nacistično preteA/ost, ne čutijo pa potrede protestirat! zaradi nastopa avs?r;jsAe vojsAe pr! šent/nAodsAem spomenlAu a/! zaradi najrazličnejši/; odAr!?!/; In prlArltld neonacistični/; nAc;j. /n AaAor je slišati, nameravajo v avstrljsA; vojsA! zdaj uradno uvesti nego tradicij avstrl/sAld vojaAov v nemšA; tve/irmacd? (/). KaAšne so Alle te „?rad!c;je", dl predvsem /a/tAo povedala Jugoslavija, Ajer so A!!! pr! nacistični/; grozodejstvi/; In z/očlnl/; doAazano najdo/j množično udeležen!prav Avstrijci. Bo s taAšnlm premagovanjem nacl-tlčne pre?eA/os?! sp/od Adaj uspe/o popravit; ug/ed Avstrije In njenega predsednlAa, A! je odenem tud! vrdovn! pove/jnlA vojsAe? rj- PRERER!IE na strani 2 Kako doigo s takim presedrtikom? 2 „Smo)!e ni Haider!" 3 Razveseijiva prireditev v Stovenjem Piajberku 4 „Pomiadanski spevi" v žitrajski šoti 5 Visokošoiskevoiitve na avstrijskih univerzah 6 Britanski zgodovinar o povojnih dogodkih na Koroškem 8 SAK po zmagi v VVotfsbergu na drugem mestu! „Ko! Siovenec in sociniist..." Na 23. kongresu koroške SPO je bila ena izmed tem tudi manjšinsko vprašanje: sociahstična mladina je vložila resolucijo, v kateri se izreka proti uresničitvi takoimenovanega koroškega pedagoškega modela in se izreka proti vsakršni ločitvi, med delegati pa je bil tudi Tomaž Ogris, predsednik Slovenske prosvetne zveze, ki se je javil pravna to temo k diskusiji. Njegov prispevek objavljamo v povzetku in v lastnem prevodu (poročilo pa na 2. strani). Predsednik Slovenske prosvetne zveze Tomaž Ogris (drugi z leve) je bi! delegat na 23. kongresu koroške SPO. -Sem .Slovencev m .soc!n/l.s't, A! je prizadet od razprave o manjšm^Aem vprašanju. Kot .Slovencev pa se laAAo tud! v .STO do Aro počutim, v njej /a/tAo najdem tud! .svojo politično domovino. Toda razprava o dvojezičnem šolstvu do A Iva oA/lAe, Aatere morajo mislečega č/oveAa sArAetl. Trenutna šo/sAa ureditev doAro junAclonlra. To potrjujejo tud! poročila šo/sA/A oA/as?!. KljuA temu pa je služila po svojem rezultatu nepomem-Ana Kl/D-jcv.sAa ljudsAa zaAteva Aot povod za prepir. F tem prepiru je SPG opustila svojo vlogo sodn/Aa /n se postvlla na stran močnejš/A. To je razvidno tud! Iz tega, da je TP vložila v deželnem zAoru zaAtevo, zdaj pa žene SPO pred saAo. Tega tud! ne spremen! dejstvo, da sta K/7D In PP sicer umaAnl/a svoje modele, saj sta to naredila prav v času, Ao se je porod!/ AorošA! mode/, A! !n?enc;jam po ločitvi, Imenovanim v vlsoA! mer! ustreza. Mode! AorošAe pedagošAe Aom!.s;je n! mode/ SPO, A/juA temu pa .SPO sAuša, da A! zanj navdušila preAlval-stvo. To dela v sozvoč/u s raAltlčno OFP ter s stranAo „adop?lvnega Hitlerjevega sina", AaAor so drug! poimenoval! Haiderja, /n Aer je to/lAo govora o „pras?raAu" moramo videti, da /e-tega Aolj razplAuje nepremagana JFaldAelmova preteAlost Aot pa .Slovenci. Z manjšino seveda n! mogoče doseč! večine pr! volltvaA, toda Ado ve, a!; Ao to veljalo tud! še jutri. TollAo nemšAonaclona/cev na KorošAem pa spe! nimamo, Aot to vedno trdijo. Za taAo vzdušje, A! je naperjeno prot! manjšini, vedno znova posArAljo šele med;)!. Pa še eno oseAno misel Al rad povedal. Za p/an/Ao Ir: druge redAe rastline ter žival; smo sAlenlll, da j!A ščitimo, pa čeprav j!A nismo podvrgli ni AaAr-šnemu štetju! Kar pa storimo za rože In žlva/1, pa A! moralo Alt! za ljudi Aar samo po seA! umevno. IVlAaAor ne smemo zait; na tisto pot, da A! z zmanjšanim oAsegom zaščite številčno nazadovanje narodne sAupnos?! še podplAova/! Ir: pospeševali. Koro-šAa Au/tnra stoj! na dve!: noga/;, IzguAa ene A! Alla vseAaAor tud! njeno siromašenje. Zato pa vas tud; pozivam, da glasujete za predlagano resolucijo Socialistične mladine. ,,PoHtika miru se mora gojiti najprej doma" V Celovcu je bit 23. dežeini kongres SPO Smode rti Haider" Spravtjivo so zvenete besede predsednika koroških sociaiistov Leopoida Wagnerja. ko je v soboto na 23. dežetnem partijskem kongresu ugotovi), da je Avstrijska državna pogodba )e „v vetiki meri" izpotnjena in da ima manjšina pravico opozarjati na pomanjktjivosti in na potrebe, ki jih prinaša čas. Dos)ej je Wagner neizprosno ugotavtja), daje državna pogodba popotnoma izpotnjena. Toda spravtjivim besedam je s)edi)a groba ktofuta tistim, ki se v manjšinskem šo)stvu ne strinjajo s pedagoškim modetom „koroške pedagoške komisije". „Le ptačani agitatorji („bezah)te Agitationstrager") so še proti pedagoškemu modetu", kajti vsi ostati, „ki so se pogtobiti v vsebino, ga podpirajo!" je izjavi) Wagner. Narodnostno vprašanje je Leopold Wagner v svojem glavnem (dotgem, a ne preveč temeljitem) referatu na partijskem kongresu obravnaval v zakijučnem detu. Mir in dobrososedske odnose je treba gojiti najprej doma; stovenska narodna skupnost, ki živi v deželi, se ne sme izpodrivati; je dejal Wagner. Tudi slovenski sode-želani naj bi se počutili v deželi tako „K/einc Zeifang" je vede/a že Jun pred 23. parn/s/rem /mngre.s'wn /