ARHEOETNOMUZIKOLOGIJA Paleolitska umetnost in filozofija prvega zvoka Mira 0 merz el Terlep 11 IZVLEČEK Zničemer ne moremo Jasno dokazovati prač/o-cekove nematerialne oziroma duhovne kulture. Ostajajo le bolj ali manj sprejemljive razlage in domneve, ki temeljijo na materialnih ostankih teh oddaljenih kultur, tudi glasbil, terdosedanjih athe-olaskih najdb. Le razmišljamo lahko o nevidnem svetu zvoka, o začetkih zvočne ustvarjalnosti in načini/) tonske produkcije, o zvočnih prip/riva/t, o namenskosti in vzgibih za tonsko ustvarjanje, o stopnjah zavesnfosilnega človeka iti rabe zvočnega jezika ter znanja, o načinilt razmišljatija in razumevanja pojavnega sneta ter iz lega izhajajočih kulturno-fi.lozqfsk.ih in religioznih predstavah. Navkljub skepticizmu arheologov o smiselnosti tovrstnega, razglabljanja ostaja razmišljanje o duhovni kuburinajoddaljenejše človekove preteklosti mikavno tudi za sodobno znanstveno misel. ABSTRACT There is no clear evidence of prehistoric man s f/nmaterialoJspiriiualculii.ue.Allwehavearcmore or less acceptable interpretations and'assumptions, based on the material remains of these remote culnues, iricludmgm.usicalinstrumerU.s, andonpast archaeologicalfinds. We can only reflect on ike invisible world of sound, on die beginnings of sound-related creativeness and on the ways tones were produced, on soundproducing objects, on the purposes and monies for creating sound, on the levels- of consciousness of fossil man, on the use of sound language, on his knowledge, ways of thinking and understanding of the phenomenal world, and on the cultural, philosophical and religious ideas which derived from them. Though archaeologists are sceptic whether such reflections ate sensible at all to contemplate the spiritual atlnue of the most remote past of"mankind'remains enticing to modern scientific, thought. 4j*lieoctiiomu*ilcologija Arheomuzikologija ali glasbena arheologija naj bi bila veda, Id preučuje arheološke vire in načine ustvarjanja zvokov v preteklih družbah z muzikološkimL arheološkimi, zgodovinskimi in tudi drugimi metodami znanstvenih disciplin. Glasbo - predvsem materialne preostanke glasbenega ustvarjanja, to je glasbil - prazgodovin škili obdobij razpoznava tudi kot oblike materializacije duhovne kulture. Interdisciplinarni termin Musical Archaeology ah Archaeomusicologyje sprejela Studijska skupina za glasbeno arheologijo pri International Council for Traditional Music na svojem mednarodnem srečanju v Stockholmu leta 1984. Mira Omerzel Teriep Z interpretacijo prazgodovinskega glasbenega tistvaijanja se ukvarjata t. i, historična arheontuzikologija in etnomuzikologija; slednja raziskuje razvoj, izvor in nasledstvo kulturnih glasbenih elementov in se loteva tudi primerjalnega študija glasbenih fenomenov sirom po svetu. Zato bi ji lahko rekli tudi arheoetnomuzikologija. Pri razmišljanju o kulturah tako oddaljenih obdobij, kot je npr. paleolitik, pa tudi mezolitik in neolitik, moramo poskusiti kolikor je mogoče izstopiti iz naših kulturno-civilizacijskih miselnih vzorcev, Id nas lahko pri razlaganjih in razumevanjih časovno in prostorsko oddaljenih kultur zavedejo ali celo speljejo v slepe ulice razmišljanja o načinu življenja in ustvarjanja davnih (fosilnih) prednikov. Tu lahko arheologiji priskoči na pomoč etnologija {in ctnomuzikologija). Arheolog in etnolog Ivan Šprajc1 pravi, da so nekatere predmete "prvič arheologi razložili, ko so med sodobnimi 'primitivi' našli podobna kamnita orodja" in da so te sklepe podprle "preproste, vsakdanje opredelitve, ki se jih cesto niti ne zavedamo"3. Sklepamo po podobnostih. Funkcijo najdbe določimo s sklepanjem na podlagi analogij, sicer ostaja arheološko gradivo nepovedno. Vsa naša sklepanja temeljijo na zavednih in nezavednih informacijah, zasidranih v naši zavesti. Glasbila, na primer piščali iz kultur ljudstev, ki jih lahko vsaj delno primerjamo s prazgodovinskimi, nam pomagajo izstopiti iz evropskih miselnih vzorcev in ponujajo v premislek možne analogije s prazgodovinskimi kulturnimi elementi. Številne arheološke najdbe koščenih, pa tudi glinenih in kovinskih glasbil iz starega in novega veka pričajo o Človekovi kontinuiteti zavesti in njenih mani fes ti ranih oblikah. Arheologi in etnologi ugotavljajo, da so prazgodovinski prežitki v sodobnosti evropskih kultur precej redki, pogostejši pa med zu naj evropskimi etničnimi skupinami.3 Še danes živijo po svetu etnične skupine, ki jih lahko po načinu življenja in kulturnih dobrinah primerjamo s prazgodovinskimi, čeprav seveda tu ne gre za istovetenje. Lahko pa so zanimiv in koristen kažipot pri naših razmišljanjih o časovno oddaljenih človekovih združbah. Že Rajko Ložar je opozarjal', da narodopisje ne sme prezreti najstarejših poglavij "narodoslovja", s čimer naj se ukvarja paleoetnologija (tudi paleoetnografija) kot veda o načinu življenja v arheološki preteklosti.s Tudi Curt Sachs seje pri svojih Študijah opiral na arheoelnomuzikološki primerjalni Študij glasbenih kultur današnjili ljudstev, primerljivih s prazgodovinskimi človeškimi združbami. Menil je, da lahko antropolog najde analogije orodij, naprav in celo duhovnih kultur iz prazgodovinskih jam Španije in Francije tudi npr. pri avstralskih Ahoriginih''. Seveda pa ne smemo mimo opozoril pred preveliko zanesenosrjo in povezovanjem vsevprek. Ce nam omenjene analogije ponudijo vsaj nove in drugačne miselne 1 Ivan Šprajc, W82T str. 78. " "Ce ?a arheološko najdbo rečemo, da je npr, sekira, storimo io zato, ker so takšne ali podobne še današnje sekire, kijih poznamo" (Ivan Šprajc, prav tam), ker so takšne naše izkušnje. :t Ivan Šprajc 1982, str. 76. 1 1943, str. 88. 5 Izraz aaj bi ae ustalil v deželah nekdanje Sovjetske zveze, pa tudi drugod v Evropi. * 1940, sto 6J-62. Axheo e t ji o m uzikologij a vzporednice, imamo več kot tehten razlog za primerjalni študij. Pogosto nam celo pokažejo možne rešitve, ki se jih sami ne bi domislili. Zato mislim, da je prevelik skepticizem nekaterih arheologov do tovrstnih primerjav povsem odveč in prav tako lahko vodi v slepoto. Dokazovanje kontinuitete od prazgodovine do danes je seveda izredno težavno tn sporno, pogosto celo nesmiselno. Kulturni elementi lahko tudi za stoletja izginejo, morda samo iz naše dokumentacije, in o njih za določena obdobja ni materialnih dokazov niti drugih virov. Sčasoma lahko tudi povsem spremenijo svojo funkcijo, čeprav ohranijo najzgodnejšo obliko. Če se prostorski razprostranjenosti etnoloških in arheoloških najdb ujemata, pa lahko potrjujeta večjo verjetnost za kontinuiran razvoj kulturnega p rež i tka. Kontinuiteta je tipološka. Govorimo pa tudi o podedovani zvočni izkušnji. Zanimive so arheoetnomuzikološkc interpretacije najdb in virov o koščenih glasbilih v evropskem prostoru in analogije s koščenimi glasbili naravnih' ljudstev na staroveški in prazgodovinski stopnji materialnega kulturnega razvoja. S tovrstnim vpogledom razjasnimo tudi osnovne dvome, ki obvladujejo raziskovalce prazgodovine, češ saj ni mogoče, da bi bile kosti, tako ali drugače obdelane, lahko glasbila. Arheoetnomuzikološka raziskovanja jih v skoraj enakih oblikah potrjujejo skozi tisočletja človekove zgodovine na različnih koncih sveta in sledijo razvoju koščenega inŠtrumentarija od srednjega paleolitika do 20. stoletja. Transccndendentalnost in mitotvornost prvobitnega zivoka in zavesti Pod pojmom prazgodovina razumemo desettistočletja staro, naši zavesti najbolj oddaljeno preteklost človekovega razvoja. Neandertalčeva zavest in znanje sta se razlikovala od kromanjončeve. Vedenje mezolilskega in neolitskega prednika se verjetno še očitneje razlikuje od zavesti obeh, Čeprav sta se človekov um in telo od prazgodovine fiziološko prav malo spremenila. Z ničimer ne moremo jasno dokazovati pračlovekove nematerialne oziroma duhovne kulture. Ostajajo le bolj ali manj sprejemljive razlage in domneve, ki temeljijo na materialnih ostankih teh oddaljenih kultur, tudi glasbil, ter dosedanjih arheoloških najdb. Le razmišljamo lahko o nevidnem svetu zvoka, o začetkih zvočne ustvarjalnosti in načinih tonske produkcije, o zvočnih pripravah oziroma zvočilih, o namenskosti in vzgibih za tonsko ustvarjanje, o stopnjah zavesti fosilnega človeka in rabe zvočnega jezika ter znanja, o načinih razmišljanja in razumevanja pojavnega sveta ter iz tega izhajajočih kulturno-filozofskih in religioznih predstavah. Navkljub skepticizmu nekaterih arheologov o smiselnosti tovrstnega razglabljanja ostaja razmišljanje o duhovni kulturi najbolj oddaljene Človekove preteklosti mikavno tudi za sodobno znanstveno misel. Od naše zavesti pa sta odvisni interpretacija kulturnih sestavin in raven razumevanja. Kar vemo o prvobitnih človeških vrstah, je verjetno le sled tistega, 1 Termin naravno ljudstvo razumem v smislu opredelitve etnične skupine, ki je v omenjenem načinu življenja Še tesno povezana z naravnim okoljem. Izraz uporabljam tudi zato, ker se nu zdi ustreznejši od izraza "primitivna ljudstva", ki pravzaprav kaže na naše nerazumevanje. T. i. naravna ljudstva so (bila) v mnogoecm duhovno naprednejša oil današnjih civilizacij, čeprav so "zaostajala")?) za tehnološkim obiljem (?) sodobnikov. Mara Qmerze] Terlcp___________________________________ kar je fosilni človek zares bil. Je bil mnogo popolnejši, kot si zamišljamo? Ali preprostejših in skromnejših miselnih sposobnosti in enostavnejših predstav? Kako lahko razbiramo sporočila zglajenih ali obdelanih kamnov in kosti, zaznamovanih s preprostimi črticami In črtami, luknjami, pikami in spiralami? Mi arheološki predmeti svojevrstne lepote, ki so si s človekovimi posegi pridobili videz posebnosti med množico neobdelanih kamnov in kosti, pričajo o enako posebni in svojevrstni rabi, kakršna je npr. ceremonialni ritual? Že homo ereetus, neandertalcev predhodnik, čigar zavest nam je še povsem nejasna, je imel dovolj razvite možgane in vokalni aparat, kar mu je lahko omogočilo govorno izražanje, počasno artikuliranje ter tako rojstvo jezika." V tej temi Časa našega prednika lahko iščemo tudi zibel prvotnega zvočnega jezika iu dialoga, morda tudi prve tonske naslade. So morala od kidture ereetusa preteči še tisočletja do praČlovekove iznajdbe zvočnih pomagal, preprostih zvočil in glasbil? Z novimi najdbami iz časa neandertalske kulture -tako s piščaljo iz Divjih bab 1 kot z medvedjimi čeljustnicami, ki so naravno glasbilo, z odbitimi roglji ali z njimi, z luknjicami ali brez - pa se zagotovo pričenja obdobje razvoja glasbil. Zvočne priprave bi sicer lahko morda služile le za preprosto signaliziranje in opozarjanje pred nevarnostjo, za plašeuje ali vabljenje živali, lahko pa tudi za večtonsko zvočno izražanje, kjer je bilo to mogoče. Je imel zvok tudi kakšno drugačno vlogo v življenju fosilnega prednika? Paleolitski lovci, ki so pričeli razvijati rudi zvočni jezik sporazumevanja, z besednim artikuliranjem zagotovo niso bili tako gibčni kot mi, sodobni pripadniki vrste homo sapiens. Njihovo bivanje v naravnem okolju je bilo pogojeno z intenzivnim opazovanjem, prisluškovanjem in prilagajanjem naravnim pojavom in s tem z vsakodnevno in nenehno senzibili-zacijo čutil. S senzibilizacijo čutil in z razvojem miselnih sposobnosti je moglo rasti tudi spontano praktično izkustvo ter analogno posnemanje vidnega, slišnega in čutenega, pa tudi glasovno posnemanje in analogno čaranje: vetra, dežja... (na primer z brnivkami). Misteriji pa so običajno ritualizirani. In kot pravi B. Gavela, je življenjsko izkustvo izgradilo neizmerne in neizčrpne temelje podzavesti, v kateri je shranjeno vse umsko bogastvo Človeškega dela: intuitivna, logična, ustvarjalna moč človekovega duha. 0 tej strani človeškega bitja in življenja znanost malo ve. Znanstvena misel o duhovnem življenju v Človeški prazgodovini je Šele v povojih.'* In kjer jezik ni dovolj gibčen ter zadosten za izražanje čustev in misli (um je običajno vedno korak pred praktičnim izkustvom in dejanji), se, kakor kažejo tudi analogije iz sodobnega sveta iz kultur ljudstev in plemen, ki žive na kulturni stopnji paleolitskih lovcev, še posebej skrbno razvijajo komplementarni jeziki: tako zvočni (glasbeni) kot simbolni in likovni. Zakričimo, Če nas je groza ali strah, zastokamo, če nas kaj boli, tarnamo, če hočemo ublažiti bolečino... Izhaja iz teh priniarnih ozvočenih emocij tudi nadaljnje kultiviranje zvočnega izraza, tonskih oblik in zvočnih formul, to je zvočnega jezika? Efekti krikov, posameznih zvokov in šumov, zvočnih obrazcev in ritmov, različnih tonskih višin in * Joseph Campbell 1983, str. 25. ■ Branko Gavela 1977. etr. 23. Arn eoel □ um uzikologija tonskih barv pa imajo t.i. ekstrasenzorni vpliv na izvajalca in poslušalca. Zavedni ali nezavedni. Vodi od tod pot h glasbi v pravem pomenu besede, k zvočnemu izražanju in uživanju v zvočnem bivanju, torej k umetnosti? Glasba naj bi imela v mlajšem paleolitiku v kulturi homo sapiensa - mislečega bitja oziroma kromanjonca - že osrednjo bivanjsko (obredno?) vlogo. Homo sapiens je že samosvoj ustvarjalec: homo faber in tudi umetnik. Kromanjonec Potočke zijalke in Mokriške jame iz obdobja mlajšega paleolitika naj bi imel že visoke intelektualne in psihične kvalitiete.111 Homo sapiens je umetnik življenja in preživetja. Umetnost je najverjetneje izraz te borbe in odraz spoznavanja naravnih zakonov. Tudi mnenju veČine raziskovalcev, ki preučujejo paleolitsko kulturo in umetnost, je umetnost ritualno magijsko delo. Prav tako je glasba po svojem poreklu in bistvu resno opravilo, ne zabava! Umetnost, ki jo ustvarja človek s petimi osnovnimi čutili, med katerimi imata sluh in vid in z njima zvok in slika primarno vlogo, vpliva na človekov um, zavedni in nezavedni, m mu omogoča doseganje višjih (transcendentalnih) stanj zavesti, kjer se združita zavedno in nezavedno, človek in kozmos, življenje in smrt, trenutnost in večnost v celoto. Z umetnostjo stopa človek v spiritualno središče svoje biti in sveta. Materialno in spiritualno se združita v celoto, v skupni obstoj. Piščal, igranje nanjo in piskavec z zvočno igro in zvokom samim ponujajo izkušnjo nedeljivosti, enovitosti brczčasja in nadčasovnosti, kjer tudi po predstavah naravnih ljudstev in plemen paleolitske kulturne stopnje še bivajo tako sodobniki kot njihovi predniki. In v transcendentalnem brezčasju in brezprostorju je zvok orožje in orodje. Orodje za obredno prehajanje (zopet zavedno ali nezavedno) iz enega stanja zavesti v drugega in drugačnega, iz trenutne realnosti v imaginarno. Zvok je tudi psihološko in magično orodje za doseganje želj enega: nematerialnega {stik z duhovi, demoni predniki,.,.) in z ritualno osredotočenostjo tudi materialnega (npr. dober ulov). Z zvokom se prosi, roti ali plaši zveri. Zvok kot svojevrstna obredna molitev služi za aktiviranje duha ali za umirjanje glasne zavesti in misli, kar omogoča jasnejše zaznave in izostritev vseh čutil. Lovci s puščicami Ln ostmi so jih potrebovali. Z zvokom so imeli tudi orodje za transformacijo svoje psihofizične biti. Zopet: za zavedno ali nezavedno transformacijo. Zvok je transformacijski sam po sebi. To je njegova bit. Zvočne frekvence lahko povzročijo bolečino, zato so tudi orožje. S transform iranjem bolečine v neboleče stanje (novo rojstvo) zvok zdravi. Primer transformacijske bolečine so tudi iniciacijski obredi oziroma posvetitve v nova stanja (npr. v odraslost). Zvočne frekvence razstavljajo in sestavljajo. Zato so glavno orodje obredij in tudi analogije življenja in smrti. Za občutenje zvoka ne potrebujemo intelektualnega naprezanja, temveč le prepustitev njegovemu delovanju. Intelekt je prej ovira, kar spoznava tudi človek atomskega veka, ki zaradi intelektualne preobremenitve izgublja sposobnost spontanega odzivanja na naravno, nevidno, komaj slišno {ultra in infra zvok) in neslišno, na Čarno bit zvoka. In kot pravi J. Campbell o znamenitih kromanjoiičevih jamskih slikarijah iz mlajšega paleolitika (aurignacien) pa tudi o srednjepaleolitskih risbah svetovne neandertalske dediščine: kdor je gledal ta mojstrska dela, ki naj bi imela '" Glej tudi delo Branka Üavele 1982, str. 60. iVaša predstava o jamskem človeku je običajno precej napačna. .\ek arbcnlogje nekoč v resnobni šali dejal, da bi lahko ledenodobnega Kromanjonca mirno poslali na pariške ulice, če bi ga osirigli, obrili in oblekli v današnjo konfekcijo, ___________________________________Mira OmefKel Terlep___________________________________ predvsem magijski značaj, in občutil ta nema sporočila, ve, da so jih lahko ustvarile te roke dovršenih umetnikov velike transcendentalne modrosti vseh časov." Zlasti nas preseneti t.i. umetnostni stil X-žarčenja, ki naj bi pripadal mitologiji velikih lovcev od magdaieniena dalje vse do sodobnih lovcev paleolitske življenjske kulturne stopnje. Umetnost, ki kot plod rentgenskih oči transcendentalnega uma zre v notranjost bitij in izrisuje organe, notranje skelete in druge notranje strukture (npr. plod v materi). Je priča tovrstne pronicljive umetnosti tudi naša ribica iz jame Mala Triglavca? Samo sporočila transcendentalne vrednosti se lahko prenašajo skozi tisočletja hi imajo kljub velikanskim spremembam slila življenja še vedno podobno čarno {izvenčasovno, izvenprostorsko, to je transcendentalno) moč, všečno očesu in umu. Kaj pogojuje tovrstno všečnost risbe in zvoka, je vprašanje, ki mora zanimati tudi sodobnega muzikologa in etnomuzikologa. Paieolitskih slikarij na Slovenskem res še niso našli, pač pa le orodje,1" okrašeno s preprostimi vrezanimi črtami in črticami, ter koščene piščah.!! Človekova čutila (vid, sluh, tip, vonj, okus) se razvijajo bolj ali manj sinhrono in komplementarno. Ce je bil homo sapiens sposoben tako dovršenih slikarij oziroma vidnega izražanja, zakaj ne bi bil sposoben tudi slušnega, zvočnega? Zvok se seveda ni mogel ohraniti. Neme priče so oliranjena glasbda. Se posebej govorijo glasbi v prid večtonske pišeali, to je piščah z več luknjami in torej z obsežnejšimi zvočnimi možnostmi. Tudi pri ljudstvih paleolitske kulturne stopnje, kjer ni velikih in poslikanib podzemnih jam (na primer pri Bušmanih in Pigmejcih), sta glasba in ples glavni izrazni ali sveti opravili. Skozi ohranjeno umetnost poskušamo razpoznavati življenje in predstave pračloveka. Kamenodobni prednik je po mnenju raziskovalcev paleolitske mitologije in umetnosti verjetno poskušal na nek način - najpogosteje magičen - zagotoviti tudi ravnovesje kuzmiČnega in zemeljskega. Živalski in rastlinski svet sta mu morala govorili s svojim lastnim simbolnim jezikom, ki mu je moral prisluhniti, da je lahko po svojih močeh uravnaval ravnotežje med seboj in naravo, od katere je bil življenjsko odvisen, Moral je občutiti moči kozmičnih sil, od vremenskih do zverskih. Strah in bitka za preživetje sta pomočnika pri rojstvu ideje o superiorni sili in mitologiji, kije prednica religioznih predstav. Po J. Campbellu je homo sapiens že živel svojevrstno religiozno (mitološko) življenje." Sporočila podzemskih jam potrjujejo lovsko ritualno magijo, ki se odvija globoko v trebuhu zemlje, v jamah, ki simbolizirajo maternico, kjer ni dneva in noči, kjer se čas ustavi, kjer je odsotno nebo in se v "kaosu" preporodnega ustvarjanja izgubi tudi smisel za vsakršno orientacijo.Ir' V sporočilih stenskih risb in slikarij se je oliranilo zgodovinsko nezavedno naše vrste: v nesmrtni in brezčasni večnosti "jamskih templjev1', iz katerih teme se poraja kot iz teme maternice novo življenje, so se mogli "198?, m. 79, '" Številno prav v Potočki zijalki in iVlokriški jami: glej Srečko in Mitja Brorlar 1983. str. 177. '■' Okraski na koščenih predmetih imajo lahko praktičen smisel ali .simboličen pomen: domnevno gre tudi za nekakšen koledar. Je elovek svoj prehojeni estetski eul obogatil z domnevnimi duhovi čutno dojemljivega sveta, ki naj hi mu pomagali vz poslavljati sožitje z naravo? Clej tudi Božo Skerlj 1962. " 1983. str. 157. 13 Glej Joseph Campbell 198.1, str, 52, 63,67. Arh e oetno ri i u y. i kol og ij a odvijati iniciacijski obredi (v novo rojstvo) in druga spiritualna dejanja, ki pomenijo izkušnjo v psihološki dimenziji lovca in žrtve, človeka in živalskega sostanovalca pokrajine hkrati. Lovca, Id poskuša odpreti svoj um izkušnjam življenja in smrti ti. mistični in mitološki logiki enovitosti človeškega in živalskega sveta, lovca ali častilca živalskega sveta, ki kot lovski ali obredni jemalec živalskega življenja za potrebe svojega življenja (meso, kosti, koža, salo...) žival zaznava kot del lastne biti. je poskušal paleolitski prednik v "svetih jamah" s slikarijami ali brez njih tudi s "svetim zvokom" v "svetem času" na "svet način" vplivati na lastno zavest, jo trans-formirati ali transform i rati zavest posvečenih iniciantov ali kolektivne človeške združbe, ki ji je pripadal, v nov status: v svet odraslih, v lovsko združbo, v svet živih ali v svet mrtvih...? J. Campbell je prepričan, da se glavni elementi paleolitske umetnosti1" dedujejo iz paleolitskega obdobja do sodobnih mitologij velikih lovcev: tudi od Aztekov, severnoameriških Indijancev, zlasti Pueblo Indijancev in aleutskih Eskimov, avstralskih Aboriginov, plemen evroazijskih šamanskih ljudstev živečib od Sibirije do Skandinavije, (io južnoameriških prebivalcev Tierra del Fuegans.I? V omenjenili kulturah paleolitske stopnje "velikih lovcev", ki žive v nekakšnih brezčasnih conah nemerljive preteklosti, Še vedno poznajo obredja, v katerih imajo pomembno vlogo kosti, lobanje in kult totemskih živali, na severu predvsem medvedji kult. Zdi se, da imajo vse človeške združbe, od tistih najstarejših nam znanih, svojevrstne običaje in obredja vezana na preproste mitološko-religiozne predstave oziroma na predstave o življenju in smrti. In totemizem naj bi bil univerzalna prareligija prazgodovinskih človeških združb, ki predpisuje tabuje m narekuje rituale totemistične magije, Sledimo mu lahko, po mnenju nekaterih, že od mlajšega paleofitika dalje. Skupna osnova človekove psihe pogojuje arhetipsko mišljenje kolektivno nezavednega, ki je mitotvorno in temelji na anatomiji naše vrste. Zato v primeru podobnosti posameznih kulturnih elementov v različnih delih sveta, ni nujen prenos, saj povsod znano kulturno invencijo, na primer koščene piščali ah brnivke (bull-roarer), lahko razumemo tudi kot produkt kolektivnega psihičnega substrata. Samanska magična praksa s slikarijami, zvoki, plesom oziroma gibom ima najverjetneje metafizično razloge. Obredi, vezani na življenje in smrt, so skozi vso človeško zgodovino tesno povezani in zliti v enovit sistem, zlasti pri čaščenju živali in pokopavanju mrtvih. Po mnenju velikega raziskovalca mitoloških predstav Josepha Campbella, zagovornika prazgodovinskega medvedjega čaščenja, paleolitska tradicija medvedjega kulta izvira že iz kulture neandertalca, v kateri naj bi medved uživa] ugled gospodarja živali.18 Medvedji kult naj hi se po njegovem razvil v obdobju "jamskih svetišč" (v srednjem in predvsem mlajšem paieolitiku), na mitološko difuzijo sorodnih predstav pa lahko še danes naletimo na obrobjih vseh kontinentov: najstarejši prazgodovinski kulturni 16 Palcolilsko dediščino velikih lovcev in metalcev kopij nuj bi sestavljalo: obredje, ki temelji na čaščenju živali (medveda) ali čaščenju drugih totemskih živali (iti šamanski magični in lotemislični praksi), umetniški stil X-žarčenja, l«v 8 puščicami in sulicami. l7W83.3tr. 130-IÄS. '" 1983. str. 133. ________________________Mira Omerzel Tcrlep___________________________________ elementi centralnoevrazijskega in centralnoameriškega področja se ohranjajo na obrobnih področjih polarnih ali težko dostopnih polpuščavskih in pragozdnih predelih. Predvsem tam, kjer pripadniki človeške vrste še vedno živijo v odmaknjenih in izredno težkih življenjskih pogojih.1" Samanizem,""ki potuje skozi čas in prostor od kulture neandrtalca irt predvsem kromanjonca kot element življenjskega stila, je lahko z umetnostnim stilom X-žarčenja iti z magično uporabo brnivk (bull-roarer) - predvsem koščenih, koščenih piščalk tolkal in drgal, družbeni in obredni regulator življenja. Leta temelji na mitoloških idejah totemizma, na idejah, ki postavljajo žival (na severnih in polarnih področjih predvsem medveda) v bratovskc-sestrski odnos in celo "krvno sorodstvo", in narekujejo totemistično in magično prakso. Nakazovale in potrjevale naj bi ga že jamske slikarije kromanjonca. Jesti, ali biti pojeden, je pravilo oziroma prvi naravni zakon v živalskem kraljestvu zveri prazgodovinskih lovcev. Neandertalec je moral živeti po zakonih zven, ki so ga obkrožale in ogrožale ves čas. Živali, s katerimi je živel v istem okolju, so do neke mere narekovale njegov življenjski slog in zahtevale pozornost negovega uma: intelekta in občutij. S pozornostjo uma pa se rojevajo globlji uvidi in umetnost Homo sapiens neandertalensis je bil verjetno prvi med Človeškimi vrstami, ki je pokopaval mrtve z darovanjem, s čimer se pričenja zgodovina mitologije'1 hi pojavi ideja o zagrobnem življenju oziroma ideja o nadaljevanju življenja po smrti." Je res le slučaj, da so v plasteh neandertalske kulture našli kosti z luknjami oziroma domnevna koščena glasbila? Je zgolj naključje, da koščena glasbila odkrivamo od paleolitika skozi desettisočlctja zgodovine vse do 20. stoletja in atomskega veka? Je le slučaj, da koščena glasbila poznajo ljudstva in plemena, ki žive ponekod celo v podobnih klimatskih razmerah kot paleolitski predniki in imajo podoben način življenja, ki se izraža tudi v sorodnih (arhetipskih ali dedovanih?) iznajdbah uma in v podobnih kamnitih m koščenih pripomočkih, tudi glasbilih, morda porojenih iz sorodnih miselno - filozofskih -mitoloških in religioznih predstav? Naključja deloma zanikajo tudi sodobne pišeali iz medvedjih kosti eskimskih in severnoameriških indijanskih ljudstev, ki na različne načine še vedno z zvoki iz koščenih cevi častijo Velikega medveda. '" Poj, Campbellu (1983. str. 132} naj bi bili Pušmani, Pigmejci, Hotentoli poslednji dediči v kreativni verigi paleolilskih kulturnih elementov izpred 30.000 let. Pridružujejo se jim tudi severnosibirska ljudstva in severnoameriški Eskimi, 211 Samanizem. kot ga razumemo danes, je po Mircea Elijadeju (1985) sicer prednjeazijski in sibirski religioüni Fenomen (str, 29). Svoje zametke ima v kulturi fosilnega človeka, ki naj bi bil že tudi homo religiosus. 11 Joseph Campbell 1983, str. 51-52. 3 Prav tam. Tudi načini neandertalskcga pokopavanja kljub odsotnosti umetniških elementov kažejo na svojevrstne predstave: pokopavanje v spečem položaju na boku in na vzglavniku iz grmade prazgodovinskega orodja (LeMoustier, Francija, neandertalske kulture iz konca Riss-Wiirmskega obdobja; smrtjo v številnih mlajših kulturah simbolizirana s spanjem), pokop v položaju koraka ali hoje, pokop v smeri vzhod - zahod (po gibanju sonca?), v grobiščih najdene dolge cevaste kosti vtaknjene v čeljusti živali (Monte Carmel. Izrael, 60.000 let pred sedanjostjo). pokopavanjedomncvnihL'zakoncevs'zglavo ob glavi nad trupli otrok (La Ferrassie, Francija, 40,000 let pred sedanjostjo), pokopavanje ob kosteh in orodjih, pokopavanje s cvetjem oziroma zdravilnimi zelmi (gorovje Zagros, Irak, 60.000 let pred sedanjostjo: grobišče različnih časovnih obdobij, ki je do danes zatočišče oziroma zimsko bivališče nomadov). A rl icoelnomuz ikolo gij a Umetnost iii zvok ix medvedjih kosti v obredih čaščenja medveda Jamski medved {Ursus spelaeus Blum), tako imenovan zaradi pogostih obiskovanj podzemnih jam, je bil sodobnik neandertalca. Izumrl je pred 10.000 leti. Žive! je na celotnem ozemlju Evrazije.2' Klatil naj bi se po vsej srednji Evropi, Balkanu, po alpskem prostoru in na jugu daleč po Apeninskem polotoku.21 PraČlovekov sodobnik je bil skoraj 100.000 let: od začetka Riss-würemskega Interglaciala in skoraj do konca Wurm a, ko je zaradi podnebnih sprememb vse redkejši, oziroma že bolnik, saj kažejo njegovi fosilni koščeni ostanki vrsto patoloških sprememb.2^ V jame naj bi hodil predvsem p rezi m o vat, kotit in umirat. Piščali iz medvedjih kosti so torej številnejše iz obdobja, ko je medved kot vrsta že propadal. Je medved pomenil paleolitskemu lovcu dar, ki obvezuje k spoštovanju in hvaležnosti? Čeprav ni zanesljivih dokazov o lovu nanj in še manj o kultu medveda, si vendar lahko zastavimo vprašanje, ali morda le niso koščene piščali iz medvedjih golenic, stegnenic in eeljustnic, prstnoČlenske žvižgavke ter koščene brnivke in strgala služila kot zvočno-magičen pripomoček za boljši ulov te živali menda okusnega mesa, v obredih za zaščito pred to zverjo, ki je dosegala težo ene tone, ali preprosto v ritualih čaščenja in lotemistične magije te mogočne živali?26 Nekateri raziskovalci medvedji kult zanikajo, drugi ne. Podobno je z lovom nanj. R. Pavlovec piše, da "dejansko govore nekatera dejstva za jamskega medveda kot lovno žival, zopet druga govore proti temu. Ker pa so marsikje našli ožgane medvedove kosti ali razbite kosti prav na tistih delih, kjer je človek lahko prišel do mozga ali možganov, lahko verjamemo, da je imel pračlovek na nek način opraviti z jamskim medvedom. Manj verjetno je, da bi se lotil samo poginule živali..."27 S. in M. Brodar pa pišeta, "da moramo poudariti, da je v Potočki zijaLki razmeroma več argumentov, ki govorijo za lov, kakor tistih, ki govorijo proti..." m da v zapisnikih o izkopavanjih najdemo vrsto podatkov, ki bi jih lahko tolmačih v tem smislu {v smislu kidta medveda?),2" misleč pri tem predvsem na dve skupim lobanj odrasiih, a ne starih medvedov, najdenih v globeli ob jamski steni [-'otočke zijalke.^ Med njimi so našli tudi spodnje čeijustnice, izolirane kanine in posamezne cevaste kosti. Te gomile kosti so obdajali (op. varovali?) kosi debelega grušča. Drobnih kosti medvedjih šap med njimi ni bilo, kar verjetno potrjuje človekov poseg."1 -'Ivan Turk 19BB. str. 72. -'Prav tam. 0 Glej Rajko Pavlovec 1990. ■" Medved menda naravnih sovražnikov ni imel, ogrožala ga je le skupina ljudi ali trop volkov. (Glej Ivan Turk l<)88,str.73.) -7 Rajko Pavlovec 1990, str. 33. 11 Srečko in Mitja Brodar 1983, str. 158. V skupini dvajsetih lobanj je osem nepoškodovanih in najdenih na majhnem prostoru približno pol kubičnega metra. Malo odmaknjena je druga skupina dvajsetih lobanj že odraslih jamskih medvedov na štirih kubičnih metrih. Srečko in Mitja Brodar 1983, str. 158. 3" Prav tam. Mira Omcrzel Tertep Ker tu niso našli človeških kosti, arheologi menijo, da jama ni bila stalno bivališče pračloveka, temveč lovska postojanka. Je bila morda lahko tudi ali le obredno mesto? Skupina arheologov piše, da neandertalei v Divjih babah I verjetno niso prebivali, pač pa so jamo stalno obiskovali iz nam neznanih razlogov." V publikaciji o Divjih babah beremo: "Nehote nas prevzame občutek, da so se neandertalci stopili z najdiščem v harmonično celoto in da v nobenem pogledu niso spremenili njegovega naravnega ritma dogodkov, to je zimovanja in poginjanja jamskega medveda ter nabiranje in prehajanje njegovih kostnih ostankov v fosilne ostanke. Če ne bi v jami pustili sledov svojih ognjev in svojih kamenih orodij, ne bi nikoli zvedeli zanje, pa čeprav bi prekopali vso jamo." Govori harmonija med medvedom in Človekom čaščenju medveda v prid? S. in M. Brodar se sprašujeta, zakaj so od časa do časa prihajali aurignacienski ljudje v hribe visokoalpskih jam. Po njunem je edina razlaga lov.1- V okolici Potočke zijalke je živelo tudi okoli 40 drugih živalskih vrst, vendar v jami najdemo več kot 99% kosti jamskega medveda, to je okoli 1500 živali. Torej je bila lovna žival predvsem medved, pristavljata, čeprav jih je večina tu tudi poginila, Zdi se, pišeta, da je Človek medveda lovil predvsem zaradi kož in manj zaradi hrane (v Potočki zijalki je najden prototip igle).:!:i Ali pa morda občasen obisk jame potrjuje obredno "sveto" mesto "jamskega svetišča" davnih prednikov, čaščenje in darovanje medveda ali darovanje medvedu? Ob kuriščih in ognjiščih v Divjih babah I so arheologi običajno odkrivali tudi skupke večjih kosti jamskih medvedov in medvedje lobanje z razbitim možganskim dnom. Za razbitine so raziskovalci prepričani, da so delo človeških rok. Analogije lahko najdemo tudi v Divjih babah I, v Mokriški jami in na Ljubljanskem barju.51 Tudi v Potočki zijalki nas presenečajo najdbe, kakršne so medvedja lobanja z okroglo luknjo (dostop do možganov ali kultni predmet?), prstni členek z luknjo (žvižgavka?), rebro z luknjo (brnivka?), izjemno velika medvedja čeljustnica z luknjo v roglju (obesek ali brnivka?}, pa vrsta medvedjih spodnjih čeljustnie z rogljem ali brez njega (koščene pisčali?), nadalje pa medvedji čeljnstnični rogelj z luknjo (brnivka, amulet?) iz Divjih bab. Cevaste kosti jamskega medveda z luknjami (pišeali?) pa najdemo v vseh naštetih najdiščih." Morebitna zvočna kulisa medvedjega čaščenja obredje prej potrjuje kot izključuje! R. Pavlovee navaja, da kažejo na čaščenje medveda morda tudi najdbe iz Mornove zijalke pri Šoštanju (arheologi so bolj skeptični), predvsem pa najdbe v bližnji Vetrnici na Hrvaškem.'"' Po mnenju akademika M. Maleza naj bi bilo čaščenje medveda razširjeno po vsem alpskem in predalpskem prostoru, vendar ni bilo vezano na neka splošna pravila, pač pa le na 11 kan Turk, Metka Cnliher», Janez Dirjec 1988, str. 30-32. K 1983, sir. M 13 Srečko in Milja Brodar 1983, sir. 158. " Ivan Turk, H o ris Kaviir 1997, str. 156. * Nam spOTO&jo kaj tudi zlomljene spolne kosli jamskega medveda, najdene v Poločki zijalki? Ali pogosti zlomi spodnjih čeljusti? Gre morda za kultne predmete mnei in plodnosti? (Glej Srečko in Mitja Rrodar 1983 in Hajko Pavluwc 199Ü.) ■"' Mirko Malez (19f>9) je odkril v njej (> lobanj jamskega medveda, ki so bile postavljene tako, da so z goliti gledale proč od jamskih sten oziroma proti jamskemu vhodu. Ena lobanja naj bi slo žila lodi kot kamen obzidanega ognjišča. (Glej Bajto Pavlovee 1990. str. 33-34.) Amcoot ii oin i E z i kol ogtj a paleolitsko lovsko populacijo,1' P. Pavlovec hkrati pritrjuje tistim, ki menijo, da je prailovek jamskega medveda verjetno zelo dobro poznal in ga na nek način častil. 0 tem pričajo lobanje in predvsem dolge eevaste kosti, za katere se zdi, da niso na kij učno odvržene, ampak postavljene v nekem redu ali z nekim namenom. So tudi glasbila iz čeljustnic in cevastih kosti izdelana s posebnim namenom in iz posebnih delov okostja? Zdi se, da bi mogli pritrditi tistim raziskovalcem, ki menijo, da se v umetnosti -torej tako v likovni kot zvočni (glasbeni) - pojavljajo jamske podobe, inštrumenti pa iz surovin (kosti) tistih bitij, Iti so za pračloveka imela poseben pomen (in na primer magičen vpliv na plodnost, lov na živali), in da je religiozno (mitološko) in magično (totemistlcno) pojasnjevanje umetnosti v paleolitskem obdobju človekove zgodovine edino možno."1 Tudi J. Campbell piše, da paleolitski umetniki verjetno niso portretirali nepomembnih živali, temveč le živali določene vrste, določene vrednosti in pomena v življenju.,w Bi o podobnem pomenu lahko sodili tudi pri izdelavi koščenih glasbil iz kosti pomembnega ali dragocenega jamskega medveda? Med darovanimi in čaščenimi živalmi so vedno i mole velik ugled živali z dobrim, užitnim mesom.'" "Ce priznavamo nekakšno čaščenje medveda, potem lahko tudi domnevamo, da je pračlovek jamskega medveda morda le poznal kot okusno jed in ga torej lovi!. Seveda ne moremo izključiti možnosti, da se je medveda bal in naj bi daritve ali drugačni kultni običaji pomagali pri varovanju pred medvedovim napadom ali pri uspešnem boju z njim."" Po mnenju nekaterih naj bi sledovi kultnih obredov segali še v srednji paleolitik,'2 (ie upoštevamo medvedovo spodnjo čeljustnico kot naravno glasbilo in najdbo iz Divjih bab 1 kot piščal, lahko premik zvoČno-kultnega v srednji paleolitik le potrdimo. J. Campbell je poskušal slediti medvedjemu čaščenju po srednjeevropskih in skandinavskih paleolitsldh slikarijah podzemnih jam, po slikarijah in risbah, ki so nastale od mousteriena in kulture neandrtalca do magdalenlena in kulture kromanjouca (najzanimivejše v jamah Montespan, Lascaux, Le Trois Freres...). Kromanjonccm pripadajo tudi v nekaterih jamah najdene medvedje figure in figurice, verjetno kultne (npr. v jami Montespan). PiščaSi iz medvedjih kosti so v kulturi kromanjonca najpogostejše! Avtor meni, da lahko čaščenje medveda zasledimo tudi pri stavili Grkih (boginja Artemida, medvedka, boginja plodnosti, lova, divjadi), pri evropskih poganskih in predkršeanskih ljudstvih, pri Keltih {boginja Artio), v rimsko-il irski tradiciji in še v Času elizabetinske Anglije."'"' Tudi Campbell ugotavlja, da svojevrsten odnos do medveda, poleg jamskih slikarij, potrjujejo tudi v nenavadnih legah uskladiščeni medvedji fosilni ostanki." Najzanimivejše naj bi bilo najdišče Draehcnloch, kjer so našli medvedje lobanje in kosti, J' Prav tam. 3" Branko Cavela 1982T sir. 62. Glej tudi Z. HorusiteLy 1955, str. 137,139. '■"' 19B3, str. 62, '" Rajko Pavlovec 1990, str. 33. " Prav tam, >~ Po navedbah Rajka Pavlovca 1990, str. 33. " 1983, ste 62. 76, lit " Wildkirelili. Drachenloeli in Wildeiimannlisloch v Švici, Peteri iöhle v Nemčiji (glej [983, str. 5455). ___________________________________Mira Omerzel Te Hep______________________________ naložene pod kamnitimi ploščami (zavarovane?). Odkrili so jih ob jamski steni ter obdane s kamni. Tu je bila najdena tudi medvedja lobanja z dolgo kostjo za ličnico, ki jo nekateri razlagajo kot človekov kultni predmet. Kažejo najdbe na darovanje ali čaščenje medveda in na morebitno sodelovanje paleolitskih šamanov? Campbell zatrjuje, da je v zgodovini mogoče najti vrsto etnoloških paralel z darovanjem (čaščenjem) kosti, posebno med lovci s severa. S čaščenjem in darovanjem kot priprošnjo in zahvalo. Podobnost s palcolitskim domnevnim obredjem s kostmi in pretikanjem cevastih kosti skozi lobanjo živali lahko še danes opazujemo pri ljudstvu Ajnu, ki še v 20. stoletju lovi, časti in daruje ulovljenega medveda. Ajnujci medvedu pred žrtvovanjem vtaknejo med čeljusti palice in ga zatem obredno, ob petju in igri na različna glasbila, le ob zvokih in brez besed pojedo. Prepričani so, da je od tega obrednega dejanja odvisen dober ulov vseh živalskih vrst v gozdu. Medveda razumejo kot gospodarja živali, ki pooseblja moč, od katere je odvisna naklonjenost vseh živalskih vrst.* Medvedu naj bi bila bila po prepričanju J. Campbella tudi v najstarejši človekovi zgodovini, v neandertalski kulturi, morda dodeljena vloga gospodarja živali."' Kult medveda je sicer po Campbellu razprostranjen od vzhoda do zahoda in naj bi bil najstarejša religiozno-lilozofska predstava oziroma verovanje. Najdemo pa ga, podobno kot koščene piščali, se v 20. stoletju pri evrazijskih in severnoameriških etničnih skupinah: čaščenje medveda poznajo Finci, Estonci, Danci, Laponci, Norvežani, Lamuü (ob morju Okhotks), ljudstvo Ajnu (na polotoku Hokkaido, Japonska), Voguli, AJeuti (Eskimi), Cukei, Mongoli in severnosibirska ljudstva Ostjaki, Votjaki, Korjaki, Kamčadalei, Giljaki, Jukagirgi, Tungujci, v severni Anicriki azijatski Eskimi, severovzhodna indijanska plemena Naskapi, Abnaki, Malecite, Penobscot in severozahodna indijanska plemena Sasta, Carrier.'1' Naštete etnične skupine, Id žive Še danes v kulturah, sorodnih palcolitskim, uporabljajo tudi koščene piščali pri obredih in kultnem čaščenju "velikega" medveda.Ii! Nekatera omenjena ljudstva in plemena Še danes verjamejo, da se medved v času zimskega spanja (hibernacije), ko preživi mesece brez hrane, vzdržuje tako, da črpa moč in življenjski sok iz svojih šap, predvsem prednjih. Tu se ponovno spomnimo odkritij A. Ch, Bradove, ki nam v disertaciji odkriva spoznanje, da se v vse piščali iz goleničnih kosti "piha" vedno od kolena navzdol, proti šapam simbolično iz telesa ven, torej v smeri odtekanja življenja. Si je fosilni človek s koščeno piščaljo poskušal zagotoviti medvedjo moč in njegovo "nenavadno" sposobnost preživetja brez hrane v času hibernacije? Medved je hkrati človeku najsorodnejše bitje, saj tudi on lahko hodi po dveh nogah. Po predstavah evrazijskih in severnoameriških etničnih skupin medved vse sliši, tudi na daleč, in dobro pomni, zato se o njem med lovom ne govori. Se pa sporazumeva z zvoki. Sicer pa se ga ,s Beri Joseph Cnmphell 1983, str. 56. 1,1 Joseph Campbell 1983, sir. 54-55. 11 Glej zemljevidi? razprostranjenosti čaščenja medveda v: Joseph Campbell 1983, str. 147. !a Prihližno v času od (JOflO-2500 pred našim štetjem, kuje prišlu do velikih klimatskih sprememb in klimatskega optimum a, naj i) i se tudi čaščenje medveda razširilo iz centralnih evropskih in azijskih pudrotij preko Aljaske na severna in vzhodna obrohna področju; od tinskedo Labradorja in preko Beringnve ožine na ameriška tla. O tej tez! še vedno tečejo burne ra/jirave. (Joseph Campbell, str. 147). 11 Die Kernspaltf löten von tiaithabu verwendten Formen in Mittel- und Nordetiropa. Göttinnen 1971, (Glej Kay m on d M17 Inn 1575.) Arh e ootn o m u zt k o 11 »gi ja omenja le s simboli: medved je Stari oče, Dober strie, Stari mož, Dober prijatelj, Gozdni oče ali Gozdni stric,..r,tl Pred lovom pripadniki večine omenjenih ljudstev izvajajo gibno-zvočne rituale: pojejo, plešejo, "čarajo" z mislijo in uroki, bobnajo in igrajo na pišcali.51 Tudi našteta sodobna ljudstva uporabljajo v lovskih ritualih medvedje kosti. Neposrednih podatkov o čaščenju nredveda v slovanski davnini ni, posredno naj bi odnos do njega izpričevale podedovane šege in navade.'2 Te ga prikazujejo kot totemistič-nega človekovega prednika in sveto žival, ki jo je potrebno častiti in ji darovati s pesmijo, plesom, maskiranjem (s kožami totemske živali medveda), hrano in simbolističnimi obredi plodnosti in spolnega akta in jo tako podkupiti. Sicer zna biti žival tudi neprijazna. Verovanja in šege slovanskih narodov, v katerili naj bi se po mnenju D. Ovsea izražalo čaščenje nekaterih živali, naj bi izhajale iz lovsko-nabiralniških kultur. V njih se zrcalijo tudi elementi kulta demoničnih živali, predvsem velikega orla, volka, (velikega ali belega) medveda,jelena,konja,bika,kače...'1 Zimitativno magijo naj bi poskušali ljudje vplivati na razmnoževanje živali in splošno plodnost. Istočasno pa se v šegah kaže tudi želja po istovetenju z določenimi živalmi: najočitneje v maskiranju z živalskimi kožami in z zvočnim posnemanjem čaščenih živali/"1 Slovani in tudi neslovanska ljudstva naj bi po mnenju D. Ovsea prevzeli iz starejših lovsko-nabiralniških kultur (kultno?) čaščenje gospodarjev gozda oziroma divjadi. Gozdni mož, lešij, gornik, hostnik. divji mož ali gozdna mati, šumska majka, murna Paduri... naj bi se prikazovali v obliki volka, orla, jelena, medveda ali Še pogosteje medvedke,''ki so jo balkanski Slovani imenovali baba ahtelka.r>(' Verovanje, da seje mogoče zaščititi pred živaljo (volkovi, medvedi) tako, da se ■*" Pri omenjenih ljudstvih je splošno razširjeno tudi prepričanje, da sla človek in žival eno telo (delo istega 1 Vorca) in da se človek vrne v podobi medveda, če želi, in si to z obredom zagotovi. Zato je ubijanje medveda ritualni alti (pri du bivanja njegove moči?). Giljakiga na primer ne ubijejo zahrbtne, temveč ga pozovejo na časten, enakovreden boj: v stoječi pozi. Severnoameriška in sibirska ljudstva ga prikličejo iz bivališča z opravičilom, češ, ne bodi jezen name, moram te ubili, ker potrebujem tvnjo kožo, meso... Tako se mu opravičijo. (Joseph Campbell 1983, od str, 150) Tudi zato, da hi zvoki ugajali medvedu. Azijatski Eskimi, ameriški Naseapi in ljudstvo Ajnu imajo posebne šege, ko pripeljejo medveda v vas: take ob prihodu kol o)) ritualnem uživanju medvedjega mesa ne izrečejo besede, temveč le pojn, šamani pa bobnajo. (Beri Joseph Camphell 1983, od str. 147.) Prav posebna sta lov in žrtvovanje medveda pri ljudstvu Ajnu, ki je menda prepričano, da je medved le obiskovalec iz sveta duhov, iz transcendentalnega sveta onkraj torej, v katerega se tudi vračajo iz trenutnega ujetništva "na tem svetu", kjer čakajo na vrnitev. Zalo so hvaležni tistim, ki jim vrnitev v svet prednikov omogočijo. Tudi pliea (srbetipsko?) simbolizira duha, kar ponazarja že njen let Ho morda i?, podobnih simbolnih razlogov izdelovali tudi »iščali iz penil niti kosti (uln)?Tudi ljudstvo Ajnu je prepričano, daje medved med živalmi najpomembnejši uhiskovalee, zato ga s peljem, igranjem na glasbila (na pišcali in bobne) pripeljejo v vas in ga ob zvokih in z besrdami hvaležnosti in zalivate ter obrednim plesom žrtvujejo oziroma darujejo. Obredno vabljenje, ubijanje medveda ob glasbi in jemanje medvedjega življenja je opisano lud i v finskem epu Kalevala. :yl Damjan Ovsee 1991, str. 348-349; po Tokarevu, ;3 Damjan Ovsee 1991, od str. 33S. " Clej Damjan Ovsee 1991, str. 356-3Ü7. Semljenje z medvedjimi maskami (kožami) je znano (udi v najstarejših koledarskih in pustnih šegah slovanskih narodov (glej Damjan Ovsee 1991. sli-. 34.9), Posebej za medveda ali medvedko ho pripravljali lud i jedi oziroma obredno hrano, s katero so počastili medveda v hiši (Belorusi, Makedonci), verujoč pri lern, da je medved prednik človeškega rodu (verovanje v totemistično inkarnaeijo). >r' Glej Damjan Ovsee 1991, str. 335-34v\ M Prav tain, str. 3*19. Tudi med Slovani je veljalo, da se čašeene živali omenja te s simbolnim, to je zaščitnim imenom. Puški lešij naj hi imel najraje medveda, kije, najmogočnejši med mogočnimi, čuval tudi gospodarja gozda, če je le-la zaspal. Šege so se kasneje prenesle tudi na domače živali. ___________________________________Mira Omerwl TWh-p___________________________________ z njimi "pobratiš" ali stopiš z njimi v botrino, naj bi direktno kazalo na sledove totemističnih verovanj."' V slovanskih grobovih, sežigališčih in zavetiščih zasledimo ostanke žrtvovanih mladih ali odraslih živali: lobanje, lopatice, kosti, tudi jelenov in medvedov. Morebitno žrtvovanje pa potrjujejo tudi votivne figurice in majhna k ul t na glinena plastika v podobi medvedov/'8 Tudi slovanski vrači, čarovniki, šamani in zdrav i k: i, imenovani volhovi, bajalniki, varožci, žreci,.., naj bi v različnih združbah imeli zelo pomembno vlogo z vedeževanjem iz živalskih kostt in vodenjem obrednih magičnih iger. V indoevropski slovanski pradomovini naj bi iz kosti živali ali jelenovih rogov izdelovali amulete proti boleznim,"" svinjski zobje pa naj bi bili čarovniŠko sredstvo proti škodljivim silam že iz nedoločljive preteklosti. Ljudsko zdravilstvo na Slovenskem pozna še v 20. stoletju stolcene kosti in kremplje različnih živaii kol zdravilna sredstva. Tudi po mnenju D. Ovsca je slovanski nakit (nanizane školjke, zobje) verjetno prav tako imel vlogo amideta, zaščitnika pred škodljivimi silami kot magično obrambno sredstvo.6'1 So imeli obešeni votli zobje in ogrlice iz nanizanih školjk ali preluknjanih kosti tudi obrambno-zvočni pomen? So imele morda šape, kremplji in čeljustnice in z njimi tudi pišČali iz nožnih cevastih kosti, prstnih Členkov in čeljusrnic soroden pomen tudi v najoddaljenejši prazgod^ vini? Nas slovanska in staroslovanska dediščina spomnita na še eno, do sedaj morda prezrto, filozofijo življenjskih predstav in prvobitnega zvoka ali celo tipološko kontinuiteto? Njihove šege in navade nas spomnijo, daje mogoče medveda razumeti na različne načine, ga "častiti" povsem svojstveno (tudi z zvokom glasbil iz medvedjih kosti) in da lovni edino merilo za čaščenje. Iz spoštovanja, enakopravnosti in odvisnosti se je mogel razviti svojevrsten medvedji kult. V ospredju so lahko tudi čaščenja zaradi njegove moči, tako fizične kot navidezno nadnaravne (hibernacija), s katero laliko vlada živalskim vrstam, totemska povezava med človekom in živaljo, in varovanje pred njo, ter priprošnje, zahvale za darove, kot so kože, kosti, salo... Totemistična mitologija oziroma verovanje in simpatetična magija. Sta bila prazgodovinski odnos do medveda in njegovo morebitno čaščenje v paleolttskem obdobju v čem podobna ritualom medvedjega kulta omenjenih ljudstev? Ne glede na to, ali so arheologi potrdili lov na jamskega medveda v paleolitiku in ti. čaščenje medveda ali ne, imamo lahko opraviti s šegami in verovanji oziroma mitologijo, vezano nanj iz različnih nelovskih razlogov. V njih je zvok morda imel pomembno vlogo, z njim pa tudi glasbila, kot so koščene brnivke, piščali, žvižgavke, drgala. :" Sled lega so dandanašnja vraževerja o volkodlakih, vampirjih... CIrj Damjan Ovsec 1991, sir. 348! Zlasti na Balkanu se še dolgo v 20. stoletje obdržijo različna verovanja, šege in navade, |X)vezane na primer z volkom, drugim najpogostejšim gospodarjem živali (tretji je je len), kot totem ist i čn hrt prodnikom. Vučari odeti v volčje kože so koledovali zlasti pred pustom na dinarskem območju ter zbirali darove in vabili volka na svatbe: volka, totemskega prednika (Rosna). Novorojenčke so potegovali skozi "viifijo zev" oziroma volčjo čeljust, da bi ga tako obvarovali zla (beri Damjan Ovsee 1991, sir. .W6-348). Po arbeoloskih najdbah iz severne Rusije (10. in II, stoletje) so imeli srebrni kremplji in iz srebra narejene volčje čeljusti očitno zaščitno vlogo (prav tam, str. 34S). V teh primerih gre pae za čaščenje volka. 58 Damjan Ovsec 1991, str. 198-200. a Damjan Ovsec 1991, str. 212. M 1991, str. 212. Aril i^ ÖC I n o m iizi ko I ogija Funkcionalnost glasbil določa tudi njihovo obliko in pogojuje njihov razvoj. Zdi se, da kljub arheološki skcpsi še ni izrečena zadnja beseda o povezavi paleolitske umetnosti z odnosom do živali (na primer medveda). 0 duhovni kulturi in zvoku se intenzivneje preliva črnilo v zadnjih letih. Zdi se, da kultni odnos do različnih živali (medveda, jelena...) v mezolitiku in neolitku ni več problematičen in zatorej je povezava religioznih predstav z zvokom in glasbili jasnejša. Zvok in glasba v paleolitski kulturi Zdi se, da so podobno kot sekire, klini in druga kamenodobna orodja, tudi koščena glasbila v neprekinjeni rabi vsaj od mlajšega paleolitika ali celo od srednjega paleolitika dalje, kar vse bolj odkriva današnja znanost. Ze paleolitsld prednik je kot zvočila laliko uporabljal vode kosti (votle cevi), zobe, rogove, školjke... Vprašanje je, ali je znat tudi z lastnimi glasilkami alt brlizganjem skozi nos oponašati živalske glasove. Praktično izkustvo in slučajno spoznanje. da se izvotljena kost pri svkanju mozga lahko oglasi, da podobno lahko votla cev in tudi kost, če ju potolčemo ob nek predmet ali ob podobno vodo cev, zazvenita, enako kot zazveni kamen, če potolčemo z njim oh drug kamen ali predmet, sta morala voditi tudi do namensko izdelanega zvočila, Z muzikoioškega stališča je vseeno, ali je človek zavestno izvodil kost in preluknjal njeno steno ali pa je luknjo naravnega ali živalskega izvora le uporabil. Glasbilo je lahko tudi naravno oblikovan predmet, kot npr. voda cev, naravni odmevnik oziroma školjka.,. Kosti z luknjami, ki so delo človeških rok, so le bolj gotovo namensko izdelana glasbila. M. Brodar piše, da je očitna razlika med paleolttskhni najdbami vzhodnega in zahodnega dela Alp. V vzhodnih Alpah so preluknjane kosti Številne, v zahodnem delu jih ni. Pojavljajo se tudi v srednjem paleohtiku, najpogosteje pa ob začetku paleolitskega obdobja.M Tako na primer v Švicarskih visokoalpskih postajah ni lukenj v kosteh, čeprav so zveri, ki grizejo, ugotovljene tudi v teh jamah, piše M. Brodar. To dejstvo seveda govori namensko izdelanim luknjam in piščalim določene kulture in pokrajinske pripadnosti le v prid. Zdi se tudi, daje prazgodovinski (paleolitsld) evropski vzhod poznal več koščenih glasbil, evropski zahod pa več jamskih slikarij. Na vzhodu bi utegnilo biti vodilno čutilo zaznav in kreacije uho, na zahodu pa oko. Tudi C. Sachs pri razmišljanju o prazgodovinskih glasbilih opozarja na prvotno naključno rabo zvenečih predmetov, ki se razvijejo v namenska zvočila in glasbila.1'2 Mislim, da mu lahko pritrdimo. Nanizane školjke ali preluknjani zobje na vrvici so na primer tudi zvočila, ki ob hoji žvenketajo, pozvanjajo, ropotajo in prinašajo nosilcu LovTSlnega zvočnega okrasja izkušnjo zvokotvornosti različnih predmetov. Sachs domneva, da so se preproste koščene piščali tako naključno razvile iz rabe votlih koščenih cevi.(l'f Tudi današnji izraz "piščal" za golenico (lat. tibia) in v rimski antiki enako imenovana pisčal, po njegovem označujeta podobno votlo cev oziroma kost: tako pri glasbilu kot tudi pri človeku. Vendar ni mogoče povsem zagotovo pojasniti omenjene etimologije. Zanimivo je, da tudi najstarejše nam znane civilizacije pripisujejo piščali božansko 11 1985, str. 45. ": Curi Sachs 1962, str. 220-221. " Prav lam. Mira Qmf rzel Teriep poreklo nadnaravnega izvora. Zvok, ki prihaja iz glasbila, je zvok nevidnega duha, duha posrednika med materialnim in spiritualnim, torej tudi med živimi in mrtvimi. Zagotovo že v starem veku pa je božanskost pripisana tudi struni in bobnu. Šamani številnih ljudstev so za vzpostavitev domnevnega stika z duhovi in prednild uporabljali piščali, ropotulje, brnivke, bobne in trobila. Azteki so uporabljali drgala iz človeških kosti v obredjih prerodilve in plodnosti, v kultih žrtvovanja in darovanja: da bi po smrti darovane žrtve (tudi človeške) zagotovili novo rojstvo žrtvovane vrste. Tako piščali kot tudi koščena drgala so faliČna. Zveza piščal - podolgovato drgalo - falos - plodnost - življenje - novo rojstvo je pogosto simbolen vzvod v obredjih in magiji naravnih ljudstev za vsesplošno plodnost človeka, narave in živali. Podolgovat predmet (piščal, drgalo iz kosti) služi kot amulet, ki zagotavlja novo rojstvo."1 Zato jih polagajo v grobove pokojnikov. Po Sachsu iniportirane piščali polagajo v grobove eelo etnične skupine, ki ne poznajo igre nanje.'" Celo v Evropi še v 20. stoletju dajejo pokojnikom k zadnjemu počitku in ob slovesu iz tostranstva v krste piščali: kot na primer v Halozah baloške žvegle. P, Collaer je v Oceaniji zabeležil totemisrični ritual s "svetimi piščalmi", dolgimi čez meter in pol, na katere igrajo pri darovanju totemske živali - svinje: glasbeniki pihajo skozi enotonske piščali, ne povsem enakih dolžin in tako različnih tonskih višin. S piščalmi se skoraj dotikajo žrtvovane živali, ki jo polože na obredni ogenj. Glasbila naj bi tako iz totemske živali prenesla življenjsko bit totema plemena na živeče."" Je morda podobno razmišljal tudi paleolitski prednik? Ali je določenim delom človeškega ali živalskega telesa pripisoval posebno vlogo, magičen ali totemistični pomen, simbol: na primer lobanji, čeljustnici, femurju, tibiji, lalusu, prstnemu členku? Je podobno, kot je razmišljala Bradova v omenjeni disertaciji o koščenih piščalih, fosilni človek morda s piskanjem na golenično piščal po analogiji vdiha in izdiha, ki simbolizirata življenje in smrt, v smeri gibanja življenjske sile (vdiha/izdiha) v ali iz telesa (ali po kosti od kolena navzdol ali navzgor), sodeloval v obredjih mrtvih ali v obredjih žrtvovanja? Od neolitika dalje, od zgodnje železne dobe, naj bi bile človeštvu povsem zagotovo znane tudi nosne piščali s svojevrstno simboliko, meni C. LSachs.'" Nadaljnje raziskave bodo pokazale, če so bile znane tudi v paleolitiku. Nosne piščali naj bi se ohranile do 20. stoletja le še v Polineziji, z igro nanje pa se je ohranila svojstvena filozofija življenja in smrti, analogna staroindijskim predstavam. Pihanje oziroma igranje skozi levo nosnico je simboliziralo življenje, pihanje skozi desno pa smrt. Piščali življenja so zato pobarvali z rdečo barvo, piščali smrti pa s Črno. Tudi Številne piščali sodobnih naravnih ljudstev so obarvane s simboliko, lastno posameznim združbam, le rdeča in črna se zdita arhetipski barvi ne glede na čas in prostor: rdeča kot barva življenja (barva krvi oziroma življenjske sile) in črna kot barva smrti. So imele morda kakšno simboliko tudi rdeče obarvane piščali iz paleolitskega najdišča Geissenklösterle?(lft Morda pa je homo sapiens 14 Glej (udi Curt Sad« 1910. sir. 44-45. Pogosto so na mlajših pa ieol its kili slikarijah človeške ßgttre upodobljene s pudaljšanimi lalusi, kar dokazuje vsaj nekakšno razumevanje njegove vloge, čeprav lahko povsem svojstveno, "' Prav tam. 111 ii z i koi o gij a pogojevala nadaljnje iskanje novih zvočnih frekvenc in nadaljnji razvoj prvobitnih zvoČil in glasbil. Na osnovi materialnih preostankov koščenih glasbil lahko o glasbi fosilnih prednikov bolj ali manj le ugibamo. Kdaj se je človek začel izražati ne samo z zvokom, temveč tudi z glasbenim jezikom, zaradi glasbe same, zaradi samoizraznosti ali občutenja glasbenih parametrov in povezovanja zvokov v glasbene formule, pa se vedno ni mogoče zagotovo reči. Nadaljnje raziskave bodo morda jasneje dokazale, ali se "službeni zvok" (obredni) v mlajšem ali že v srednjem paleohtiku prevesi v transmisijo emocij in zvočnih parametrov, s čimer se pričenja tudi zavestna glasbena umetnost. Po novih znanstvenih odkritjih sodeč, bi si mogel z zvoki obogatiti življenje že neandertalski prednik izpred 40.000 let pred sedanjostjo. Kam postavljamo meje začetkov instrumentalne glasbe in glasbe nasploh, pa je odvisno tako od bere arheoloških odkritij kot tudi od interpretovega razumevanja sporočil arheoloških najdb. Natančno bi morali preučiti vse dosedanje arheološke najdbe človekove zgodovine in pretresti razpoložljive pisane vire in dokumentacijo o njih. Se posebej natančno bi morali preučiti koščena glasbila in nanje vezana obredja slovanske in predkršČanske kulturne dediščine, na katerih je rastlo tako srednjeveško kot novoveško instrumentalno izročilo. Šele nato bomo lahko bolj gotovo razmišljali tudi o razvojni poti glasbi! na Slovenskem. Utegnili bi najti še kakšno prezrto glasbilo ali zvočilo, Id je trenutno še izven našega spoznanja in zavesti. Paleolitska umetnost in kulturno nasledstvo Naša zavest težko sprejema teze o obstoju kontinuitete človeškega razvoja, miselnosti, umetnosti oziroma posplošeno - intelektualne evolucije od prazgodovine (vsaj paleohtske) do danes, kar na svojstven način sicer potrjujejo prežitki, ki se prenašajo iz neke zgodovinske in intelektualne epohe ali razvojne stopnje človekove zavesti. "Da tu ne gre za kontinuiteto v smislu stratigrafijc, je jasno: tako kontinuiteto bi tudi zaman iskali. Kontinuiteta je namreč tipoloska... Pojem tipološke kontinuitete pa prav tako predstavlja neko istovetnost, čeprav le v najmanjši meri," je že leta 1943 zapisal Rajko Ložar v nestavku o prazgodovinskih osnovah slovenskega narodopisja, ki se je med prvimi lotil razmišljanja o izvoru našega kulturnega nasledstva. ™ Seveda je vselej potrebno upoštevati tudi faktorje razvoja, prehajanja in preseljevanja kultur ter občečloveško arhetipsko tvornost našega uma in psihe. Zahvaljujoč naravi pračloveka, strukturi ljudskega duha in intelekta... je mogel antični človek postaviti osnove za nove vzpone, do katerih je prispela sodobna družba.'' "Zasledovanje elementov lovske nomadske kulture v naši etnografiji (misleč v smislu današnje etnologije - opomba avtorice) spada med njene težje probleme..."" V umetnostne Tl Glej Joseph Campbell 1983, str. 57. 75 Prav tam. 761942, str. B7. 77 Branko Gavola 1977, str. 87. ,sFajko Ložar 194,Ulr. 79. Mira Omcrzel Tcrlep okvire sodi tudi glasbena umetnost ali umetnost zvoka, katere vsebina se ne more "otipljivo" in torej jasno dojemljivo ohraniti, ostaja pa nam posredno z našim kulturnim nasledstvom, vedenjem, izkustvom ter predmetnostjo človekove materialne kulture, to je z glasbili. Prav tako obstajajo živi odnosi med etnografsko (beri etnološko - opomba avtorice) in prazgodovinsko t. i. materialno kulturo. Sem spada predvsem v prvi vrsti hiša, nato po vrsti ostali elementi {orodje, orožje, noša, itd.)'" Spomnimo se na primer samo jame (zijalke) - človeškega bivališča v rabi še nedavno, oblačil iz kože in rastlinja,"11 torej elementov, ki so se obdržali do atomske dobe. Svojstveni dokazi nadčasovnosti človeške ustvarjalnosti in intelektualne evolucije ter zavesti so (tudi) številne "sodobne paleolitske"31 in mlajše antropomorfne strukture, za katere lahko rečemo, da so v primerjavi s paleolitskimi manifestacija istega spiritualnega in intelektualnega fenomena, podobnega filozofskega in religioznega interesa za svet, da so funkcija podobnih opazovanj in emocij/52 čeprav jih glede na čas nastanka razdvajajo tisočletja. Določena so s človekovo bitjo in nravjo zavesti. Drzne in zanimive so primerjave današnje aH (pol)pretekle ljudske kulture s prazgodovinskimi preostanki, kar je nakaza] že Rajko Ložar,83 naprej pa jih je razvila delovna skupina Alpes Orientales."'1 Če pogledamo Še koščene predmete, ugotovimo, da se je raba zverinskili kaninov kot orodje, okrasje, zvočilo ali amulet obdržala od prazgodovine do praga atomske dobe"", da sta klin in sekira v neprekinjeni rabi od paleolitka do danes, daje koščeno piščal "izumil" kamenodobni lovec, poznajo pa jo številne etnične skupine in ljudstva na vseh kontinentih, Tzvenevropske naravne civilizacije pa jo uporabljajo še danes. Umetnostni arhetipt in simbolika povezujejo ljudi ne glede na razdalje. Kromanjončeve slikarije živali na jamskih stenah so na primer razvrščene tako, kot "bi vsi prazgodovinski umetniki hodili na isto umetnostno akademijo", je v šali dejal nek arheolog. Zdi se, da je enako s koščenimi glasbili: kot bi vsa paleolitska koščena glasbila izdelali v isti mojstrski delavnici. Duhovno izročilo evropskih, pa tudi neevropskih narodov, pozna vrsto pravljic, pripovedk in pesmi o "pojočih kosteh", ki so lahko predkrščanskega ali arhetipskega izvora in govore človeku, ki jim zna prisluhniti (na Slovenskem balada o goslih iz kosti, ki izdajo umor),"'' Ves svet pa pozna Številne pripovedke o tem, kako je nastala piščal: najpogosteje iz živega bitja (človeka ali živali), pa tudi iz bitja druge ravni (drevesa). Zanimivo je, da so mnoge svetovne pripovedke ah pesmi o koščenih piščahh in drugih " Rajko Ložar 1943, str. 82. "Se v aaietft Stoletju sejo alpski planšar oblekel v plašč iz rastlinskega ličja, se ogrnil i živalskim kožuhom ali si na glavo poveznil drevesno gobo. 81 Glej tudi misli Ivana Sedeja (1985, str. 9 in 79) o "nadčasovneni zvenu'' ljudske plastike in navidezno prazgodovinski ornamental ni tradiciji. 62 Glej tudi Branko Gavela 1977, str. 156. 0 1942, str. 79. 84 Glej istoimensko publikacijo V, 1969. 85 Se Janez Vajkard Valvasorje pisal o kraševski hojevitosti. Kraševci kot orožje nosijo na popotovanjih s seooj - enako kot prazgo d minski človek - dolge čekane (Mirko Rupel 1969, str. 204.) »6SLP-i,š[.52. A rh eo e tno tiui ni kologija glasbilih povezane s simbolom smrti aH posredno z novim rojstvom. Z zahvalo za dar (žival) in s svarilom živih pred izničenjem mrtvih. Tudi s priprošnjo, kije lahko zvočna. To nas privede na misel o povezavi (po mnenju nekaterih) z morebitnim prazgodovinskim kultom mrtvih, preko katerega naj bi telda simbolična nit življenja. Ob tem se moramo ponovno spomniti znamenite evropske in slovenske balade o "mrtvaški kosti" iz okolice Kamnika. Balada pripoveduje o umoru objestneža, ki seje nespoštljivo vedel do mrtvaške kosti,,!' torej do prednikov. Balada o mrtvaški kosti in balada o koščenih gostih, ki izdajo umor, sta razširjeni skoraj po vsej Evropi in se po ugotovitvah strokovnjakov opirata na preostanke verovanja o moči posameznih delov telesa88 ter sodita med okamenine, ki so dosegle naš čas.fl'J Vendar Evropejec v zgodbi, ki jo je še v začetku našega stoletja pripovedoval, pel in igral na koščeno piščal, ni več slišal in videl tega, kar je morda slišal, spoznaval ali učil tisti, od kateiega jo je slišal in prevzel včeraj! Mrtvaške kosti in glasovi koščenih piščali so personiileirani z duhovi prednikov, zato je treba z njimi ravnati tako kot z živimi. Na vseh kontinentih in skozi vso človekovo zgodovino -tudi še pri starih Grkih in ljudstvih predvojne Evrope - jim prisojajo izredno moč. Verujejo, da je v njih duh ali mogočno Božanstvo (modrost). Le-ta tistega, ki igra na koščeno glasbilo, in tistega, ki posluša ali je v stiku z "mrtvaško kostjo", poveže z nadčut-nim svetom ali mu daruje nadnaravno moč uvida v nevidno in neznano. Nespoštljivi kršilci koščenega tabuja so kaznovani! "SLP-Ut.M. as Glej Milke Matičelnv- 1955 in 196]. Vsaj delno je ohranjeno izročilo o moči mrtvaških kosti, posebej še lopatic in lobanj, ki vsebujejo novo življenjsko šilo (glej Milko Matičetov 1955). Z njimi je mogoče vedeževati incoprati (Janez Dolenc 1955, str. 157-163). Najbližji sorodniki, otroci ali dobrodelke so še v 20. stoletju na Slovenskem ob glasnem joku (obrambnega pomena?) umirali in v prt zavijali lobanje svojih pi-crinikov. Položili so jih na vetje kosti. Pod njimi navzkrižno položene stegenske kosti so v obliki križa gledale izpod lobanj (prav tam, str, 30}. Izročilo o tovrstnem obrednem umivanju, čaščenju in shranjevanju lobanj je bilo še v 20. stoletju (ponovno!) vezano na alpski in deloma predalpski svet. "* Zanimivo je, da je balada o mrtvaški kosti omejena na zelo majhno območje pod kamniškimi planinami, belokranjska različica pa je svojevrsten in izjemen pri nier v ustnem izročilu. Mira OmrTM-J Ti-rlep Balada o mrtvaški kosti Tribute, Bela krajina (SLP -1, št. 39/3) Zapis 1906 -1909 Poslušajte kristjani kaj je storil nesrečni mladenič, da je šal čez britoj žegnani, je tam našel mrtvaško kost. Jo je sunil iz nogo. "Kaj je tebi, inrivačka kost, da si tako (....) Pridi k meni, boš večerjala!" Ona muje odgovorila: "Kaj je tebi, mladenič, da si tako žalosten? Vavek si žvižgal in o pel, zdaj pa si tako žalosten." "Kaj mi nuca pripovedvat." Tak dolgo ga je poprašvala, da povedal ji je vse. Sla je stara mati v farovž k gospodu župniku. Oni so jo prav lepo podučili; "Tako jim gosti naredite, ko tem živim ljudem! Tako jih lepo spremljajte, ko te žive ljudi! On tako naj modro muči, ko da govoriti ne zna." Ko deveta ura je odbila, kosti na vratih trkajo. Ko v hišo pridejo, se za mizo usedejo. Se sorte so mladenČa poprašvale, on jim odgovora ni dal. Ko dvanajsta ara je odbila, kosti se vzdigujejo. "Hodi, ti mladenič z nami, bos videl kje naš je dom!" Ko na britoj pridejo: ''Hodi zdaj, ti mladenič, doma, A rheoot nomuziko 1 U£;ij a zdaj ü videl, kje naš je dom! Hodi v farovz gospodu se zahvalit, da so te prav lepo podučili, da ü tako modro mučal, ko da govoriti ne znaš, Da si samo besedo dal zdrobile bi te. na sončni prah. Kod boš rajžal ino hodil, pasi inrtvaČke kosti stat!" Vodice, Gorenjska (SLP -1, št. 39/13) Zapis 1958. Fanfč je šu deleč v vas, deleč ke v ta treko vas, Cez travničke tri, čez b'rucke tri, potočke tri, studence tri. Srečava gaje mrtvaška kost, mrtvaška kost, božja modrost. Sunujoje s ta levo nogo, azgnaivjoje s ta desno roko. Mrtvaška kost spregovori: "Kaj me pa suješ, fanfč ti?" Ko urca bije polnoči, fanfč, že bolan leži. Ko urca bije dve al tri, fant'r. že mrtov leži. Poslušaj, mladi fantič ti, de se kej tacga ne zgodi. Mira Omerzol TerJcp Balada o gosliii iz kosti Strmec pri Logeh pod Mangrtom, Primorsko (SLP -1, št. 52) Zapis 1910' Div'e sest/e sta se po blaži, skregale, Ta starš tu mlajš a src'e ubodla je, worglajuje u no siwnojezero. Peršuje ribič ribce l"ovit, ujewje nu čudna ribiču. Z ročic je naredit l"okiče, sperstuje naredu šravbiče, z leščuje naredu strunice, na b'eli grad je g"osti šel. On je začeu' milo g"osti, an starši sestra milo jokati. Slovensko ljudsko izročilo v baladi o goslih iz kosti posredno govori o koščenih glasbilih v naši glasbeni dediščini. Pri ustnem prenosu in ob zbledelem spominu na koščena glasbila so lahko nastale raznovrstne spremembe in napake. Omemba koščenih gosli bi se utegnila prvotno nanašati tudi na druga koščena glasbila, tako piščali kot drgala ali brnivke. Pa tudi izraza gosti in gosli označujeta v ljudski jezikovni rabi nasplošno pojem muzicirati in katerokoli glasbilo. Imamo opraviti z arhetipsko ali s kulturno dediščino? Svoje biološko in psihično nasledstvo dolguje človeštvo prazgodovinskemu obdobju preteklosti, sodobna umetnost, ljudska in stilna, pa je tudi naslednica mlajšega in morda celo srednjega paleolitika: tako tipološko in oblikovno kot tudi v arhetipskem smislu in v dedovani zavestni zvočni izkušnji. In prav zato, ker sodobnih koščenih glasbil iz zadnjega stoletja nismo našli, bo morala sodobna arheoetnomuzikološka znanost skrbno preučiti glasbila minulih stoletij in tisočletij ter razjasniti zastavljena vprašanja in trenutno nevedenje, ki se pojavljajo v raziskavah, razpetih med prazgodovino in sodobnostjo. ™ V SLP- J lahko preberemo (str. 301), da je zgodba o umoru, ki fia izda glasbilo narejeno h umorjenčevega telesa. znano kol prozno ali pesemsko izročilo po vsej Evropi, po mnenju nekaterih pa naj bi se balada izoblikovala v Skandinaviji (Morveška. Švedska), A rh eoetnomuz iko lo gi j a LITERATURA IN VIRI BRODAR, Srečko in Milja, 1983: Potočka zijalka visokogorska postaja aurignaeienskih lovcev. Potočka zijalka eine hochalpine Aurignacjagerstation, Ljubljana. BRODAR, Mitja, 1985: Luknje v fosilnih kosteh. Zbornik Ivana Rakovca, SAZU XXVI, str. 2947 in tabele, Ljubljana. CAMPBELL, Joseph, 1983: The Way of the Animal Powers, Historical Atlas of World Mythology, Vol. 1, London. COLLAER, Paul, 1974: Ozeanien, MGB1/1, Leipzig. DOLENC, Janes:, 1955: Ljudsko izročilo o čarovništvu v naših krajih, Loški razgledi II, str. 157-163, Škofja Loka. EI JADE, Mircea, 1985: Šamaoizam, Novi Sad, GALIN, Krešimir, 1988: Areheulogical Findings of Musical Instruments in Yugoslavia, Narodna umjetnost, S. L 2, str. 123-148, Zagreb. GA VELA, Blanko, 1982: Praistorijska arheologija, Beograd. CAVELA, Branko, 1977: iz. dubirte vekova. Zagreb, GOLDMAN, Jonathan, 1993: Sonic Entrainmenl, Mttsic Physician for Times to come, str. 217-233, Madras- London. liAHN, Joachim in MUNZEL, Susanne, 1995: Eine Knochenflöte aus dem Aurignaeien des Geibenklösterle bei Blaubcureil, Alb - Donao - Kreis, Fun d berichte aus Ballen - Würteoiberg, Band 20, str. 1-20, Stuttgart. IIORUS1TZKY, Z„ 1955: Eine Knochenflöte aus der Höhle von Istdllöskö, Acta Archaeologica V, str, 133-140, Budapest. LOŽAR, Rajko, 1943: Prazgodovinske osnove slovenskega narodopisja, Etnolog, Knjiga XV-1942, str. 70-88, Ljubljana. MALEZ, Mirko, 1959; Das Paläolithikum der Veternicahöhie und der Bären kult, Quartär 10-11, str. 171-188, Bonn. MATTCETOV, Milko, 1955: Umita in v prt zavita lobanja pri Slovencih, Slovenski etnograf VIII, Ljubljana. M ATI GETOV, Miiko, 1901; Sežgani in prerojeni človek, Ljubljana. MORENO, Joseph, 1993: The Music Therapist: Creative Arts Therapist and Contemporary Shaman, Music Physician lor times to come, str. 167-185, Madras - London. OMERZEL - TERLEP, Mira, 1997: Tipologija koščenih žvižgavk, piščali in flavt ter domnevna paleolitska pihala Slovenije / Typology of hone whistles, pipes and flutes and presumed paleolithic wind blowing instruments of Slovenia, Mousterienska '^koščena piščaF' in druge najdhe iz Divjih hah I - Slovenija / Mouste.rian "Bone Flute" and other Finds from Divje babe I Cave Site - Slovenija, Opera Instituti archaeologiei Sloveniae, vol. 2, ed. Ivan Turk, sir. 199-218, Ljubljana. OVSEC, Damjan, 1991: Slovanska mitologija in vemvanje, Ljubljana. USR&DKAR, Radko, 1996: Rokodelsko zdravljenje, Življenje in tehnika, (oktober), str. 11-18, Ljubljana, PAVLOVEC, Rajko, 1990: Jamski medved - bolnik ali čaščenec, Življenje in tehnika, marec, str. 31-36, Ljubljana. RUPEL, Mirko, 1969: Valvasorjevo berilo iz Slave Vojvodine Kranjske, knjiga VI, Ljubljana. SACHS, Curt, 1940: The History of Musical Instruments. New York. SACHS, Curt, 1962: Reallexikon der Musikinstrumenten, Hildesheim. SEDEJ, [van, 1985: Slovenska ljudska umetnost, Ljubljana. SLP-1,1970: Slovenske ljudske pesmi 1, (Kumcr, Zmaga, Matičetov, Milko, Merhar, Boris, Vodušek, Valens), Ljubljana. SKERIJ, Božo, 1962: Ljudstva brez kovin, Ljubljana. SPRAjC, Ivan, 1982: O razmerju med arheologijo in etnologijo, Ljubljana. TURK, Ivan, 1988: Razmišljanja o hližnjih srečanjih med neandrtaleem in jamskim medvedom v Divjih babah (L del), Idrijski razgledi XXXI1I/1, str. 7-30, Idrija. TURK, Ivan, CULIBERG, Metka, DIRJEC, Janez, 1989: Paleolitsko najdišče Divje babe 1 v dolini Idrijce, Ljubljana. TURK. Ivan, KAVUR, Boris, 1997; Pregled in opis paleolilskih orodij in ku rise/Review and description of paleolithic toots and hearths; Mousterienska "koščena piščal" in druge najdbe iz Divjih bab l v Sloveniji/ Mousterian "bone Flute" and other Finds from Divje babe I Cave Site in Slovenia, Opera Instituti archaeologici Sloveniae, Vol. 2, str. 119-156, Ljubljana. \]CB - Musikgeschichte in Bildern 43 43 M im OmorKeJ TferUu) .36 BESEDA O AVTORICI Mira Omerzel Terlep. dr., etnologinja in muzikologinja. deluje kol umetnica in raziskovalka slovenske kulturne dediščine. Njeno raziskovalno delo in razprave so posvečeni zlasti ljudskim glasbilom in pesmim, zvočni identiteti slovenstva (serija člankov v reviji Etnolog), vplivu zvoka na človeka in odnosu med človekom in živaljo (Konji naše pravljice. 19%). iSjenadoktorskadisertacija(lW8) nosi naslov Zgodovinski razvoj ''predklasičnega" ljudskega instrumental^a od paleolitika do našega Časa na slovenskem etničnem ozemlju. ABOUT THE AUTHOR Mira Omerzei Teile]). Ph.D., ethnologist and musicologist is an artist and researcher of the Slovene cultural heritage. Her research work and treaties are primarily dedicated to folk instruments and songs, the sound identity ol the Slovenes (a series ol articles in the journal Etnolog), the influence of sound on man and the relation hetvveen man and animal (Konji naše pravljice, 1996). Her doctoral dissertation (1998) is entitled Zgodovinski razvoj ''predklasičnega" ljudskega inštrumentarija od paleolitika do našega časa na slovenskem etničnem ozemlju ("The historical development of "p re classical" folk instruments from the Paleolithic to the present in the Slovene ethnical territory"). SUMMARY ARCHAEOETHNOMUSICOLOCY. PALEOLITHIC AKT AND PHILOSOPHY OF FIRST SOUND The brain and vocal apparatus of Homo erectus, the predecessor of the Neanderthal man, were sufficiently developed to enable him to express himself through speech, to slowly articulate and to warrant the birth of language, the cradle of primeval sound language. The natural environment Palaeolithic hunters lived in required their sense« to be highly developed. Complementary languages were developed: a sound (musical), a symbol, and a visual language. From man's primary sound-creating emotions (moaning, screaming) forms of torses and formulas of sound, rhythmical patterns and timbre, which have an extrasensory effect both on the maker of these sounds and on the listener: that of art and of a ritual magical performance. By its origin and essence music is a serious activity, not entertainment! Art (at first most probably a therapeutic activity), created by man with his five basic senses, among which hearing and sight and consequently sound and pictures play a primary role, influence man's conscious and unconscious mind, and enable him to achieve higher - the modern expression would be transcendental - stages of consciousness, Sound is a weapon and an instrument alike. An instrument to achieve a higher level of consciousness and a transformation of one's psychophysical being. Sound frequencies take apart and compose, lift and penetrate. What is born, is a hunter's sonorous ritual magic, witnessed by the messages in underground caves and by archaeological finds - including musical instruments - a magic performed deep down in earth's womb, requiring a mystical and mythological Ari leu et i\i11 nu v, iko Lo gij a logic about the unity of the human and tlie animal world (especially the bear cult, but also other wild animals, the cult of human survival and totemism; the universal prehistoric religion of prehistoric human communities). Some elements of Palaeolithic art were passed on from the Palaeolithic Age down to the modern mythologies of great hunters. The common basis of man's psyche is determined by archetypal reflections of the collective subconscious which create myths and is based on the anatomy of our species. The Palaeolithic tradition ol the bear cult originated from the culture of Neanderthal man and even today traces of it can be found in fringe areas on all continents. Shamanism and its magical use of bull-roarers - especially bone ones, bone whisdes, bone percussion instruments - was the social and ritual regulator of life, based on the mythological ideas of totemism which mark the beginnings of the history of mythology and that of music. It is reasonable then to wonder whether bone whistles made from bear shinbones, thighbones and mandibles, phalanx whistles, bone bull-roarers and scrapers were perhaps used as sound and magical aids to better hunt these animals, in rituals seeking protection from them, in ritual worship of the bear which was (according to Malez) common in the pre-alpine and Alpine regions. Especially where these sound-producing aids were made of the bones of animals which had a distinct meaning to prehistoric man. Is that the reason why whistles made of the bones of cave bears prevail? Do these finds and cave paintings refer to the activities of Palaeolithic "musicians" - Shamans? Was man seeking (he respect oi his animal companions or was he worshipping them? In prehistoric times ■i Siovenia too the bear was considered to be man's totemist predecessor. Imitation magic was to ensure either his fertility or protection from him. Conceivably, this giant animal was worshipped in an utterly specific way which included sound produced by instruments made of bear bones and bunting may not have been the only motive of ritual worship, but also respect, equality and dependence... Bone musical instruments have been in use continuously at least since the late Palaeolithic age or even since tire middle Palaeolithic age. It does not matter whether a bone was hollowed by man or whether the holes were of natural origin. A naturally L-haped object which can produce sounds is a musical instrument too. In the Eastern Alps numerous perforated bones have been found. It appears that bone instruments were more common in the prehistoric (Palaeolithic) European East, while cave paintings are found in greater numbers in the West of Europe. Objects strung together like shells lor instance provide the bearer of such "sonorous ornaments" with the experience of sound being produced. Am one; the oldest civilisations known to us sound is considered to be a mediator between the material and the immaterial, and the whistle to be a divine attribute. The association whistle longitudinal scraper - phallus - fertility - life - new birth often is the symbolic lever in the rituals and magic of natural peoples, seeking the general fertility of man, nature and animals, the mediator between the living and the dead. In their role of sound amulets musical instruments, made from a totemist animal's bones, were thus to transfer the essence of life from a tribe's totem to the living. Was this perhaps the way the Palaeolithic hunter reflected? Or did he ascribe a special role, symbolic meanings to specific parts of the body: e.g. to the skull, mandible, femur, \l\n\ OtoetaaeJ Iferlep tibia, phallus, or phalanx? Where musical instruments used to produced masking sounds? Did man fear the bear or did he want to win him over? Every tone frequency creates a rhythm which causes our brain waves to change, causes resonance and dissonance in our auditory and biological fields. The effects of high frequencies produced by phalanx whistles woidd require detailed study. Fast rhythmical drumming, scraping or rasping can change our brain {brain waves - EEG) into equivalent rhythmical resonance (consonance) and thus change man's consciousness (to alpha, theta and delta stages). Through sound, rhythm and movement we can achieve that the entire human community experiences psychosomatic changes and tunes in to a similar level of consciousness (experiencing) and even experiences so-called Shamanisl (ritual) trance (theta). The similarities in the musical crcativeness (instruments) in different cultures from different historical ages can be attributed to the transfer and migration of cultural elements, but also be interpreted as a manifestation of the same spiritual and intellectual phenomena, attributed to akin philosophical and religious interest in the world, and to identical emotions, determined by man's essence and nature of consciousness. Are we dealing with archetypal or cultural heritage? Modern ait, whether high or folk art, is certainly and in some way a successor of the Palaeolithic period: iu typology and forms as well as in the archetypal sense and in the inherited conscious experience oi sound (see also the ballad on the skeleton bone and the ballad on the bone fiddle).