13 Izvestje 1 8 • 2 0 2 1 ��� ČLANKI Preh ran jevaln e zapovedi, tabuji in priporočila, vezan i n a čas n osečn osti, poroda in zgodn jega otroštva n a severn em Primorskem * KA T ARINA ŠRIMPF VENDRAMIN | ZRC SAZU, In štitut za sloven sko n arodopisje katarin a.srimpf@zrc-sazu.si Izvleček: Prispevek se posveča vprašan ju preh ran jevaln ih priporočil, zapovedi, prepovedi in tabujev, ki so bili v preteklosti vezan i n a čas n osečn osti, poroda in prvih mesecev otrokovega življen ja n a severn em Primorskem. Osvetljuje povezavo h ran e in verovan j ter ljudske medicin e v kon tekstu skrbi za mater in otroka v predporodn em in poporodn em obdobju s pomočjo an alize različn ih pisn ih virov. Klju čne besede: h ran a, priporočila, tabuji, n osečn ost, otroštvo, Goriška. Uvod H r a n a j e s r e d s t v o z a z a d o v o l j e v a n j e e n e o d o s n o v n i h č l o v e š k i h p o t r e b , i s t o č a s n o p a j e t u d i kulturni element, okoli katerega so se spletli tako različni rituali kakor tudi prepovedi in omejitve. V slovenskem prostoru so bili in so še vedno ne sa- m o p r a z n i č n i č a s k o l e d a r s k e g a l e t a , š e p o s e b e j božič in velika noč, ampak tudi mejniki v življenj- s k e m c i k l u , k o t s o n p r . p o r o k e , k r s t i , p o g r e b i , m o č n o p o v e z a n i s h r a n o . O b h r a n i s e p r a z n u j e , žaluje, s hrano se preprečuje bolezni, zdravi (glej L ysaght 2002; Keber 2016). T ako je hrana poveza- na tudi s časom nosečnosti in poporodnim obdo- bjem. Splošno sprejeto mnenje je, da mnoge žen- ske razumejo nosečnost kot enega najlepših ob- dobij v življenju, istočasno pa je to obdobje pove- zano tudi s strahom in negotovostjo. T o nakazu- j e j o t u d i š t e v i l n a v e r o v a n j a i n p r a k s e , k i s o s e v preteklosti spletli okoli nosečnosti in se v določe- ni meri ohranjajo še danes (glej Rožman 2004). V prispevku se bomo posvetili vprašanju pre- h r a n j e v a l n i h p r i p o r o č i l , z a p o v e d i , p r e p o v e d i i n * Pr ispev ek je krajša ver zija član ka Pomen h r an e v kulturi r ojstv a 19. in pr v e polov ice 20. stoletja, objavljene v : Gl a snik Sl ovenskega etnol oškega društva 61, št. 1 (2021), 75–85. Raziskav a je bila opr av ljen a s fin ančn o podporo J av n e agen cije za r aziskov aln o dejavnost R epublike Slov enije v okvir u r aziskovalnega pr ogr ama E tn ološke in folklor ističn e raziskav e kultur n ih prostor ov in pr aks (P6-0088). 1 Gr adiv o, zajeto v besedilu, se n av ezuje n a kraje, ki so v preteklosti spa- dali pod Goriško, ki je v se do 1. sv etov n e v ojne v gr obem v ključevala kr a- je v Zgor n jem in Spodn jem Posočju, n a območju Kr asa in dela spodnje Vipavske doline (Makuc 2011: 55) ter n ekoliko šir še, n pr . n a Cer kljan - skem. tabujev, ki so bili vezani na čas nosečnosti, poro- d a i n p r v i h m e s e c e v o t r o k o v e g a ž i v l j e n j a n a s e - vernem Primorskem, natančneje na območju Go- riške in nekoliko širše. 1 Pogledali bomo, v kakšnih o b l i k a h i n f u n k c i j a h s e j e v p r e t e k l o s t i p o j a v l j a l a h r a n a v l u č i s k r b i z a m a t e r i n o t r o k a t e r k a k š n o v l o g o j e i m e l a h r a n a v k o n t e k s t u v e r o v a n j t e r l j u d s k e m e d i c i n e v p r e d - i n p o p o r o d n e m o b d o - b j u . P r i s p e v e k t e m e l j i na i zb or u s i c e r ze l o r a zp r - šenega gradiva, ki so ga zbrali različni etnologi in l j u b i t e l j s k i z b i r a l c i . G r a d i v o z r c a l i v e r o v a n j a i n prakse, zabeležene in prisotne predvidoma v ob- dobju od 2. pol. 19. stoletja do sredine 20. stoletja v kmečkem okolju, nekaj ostalin pa se je ohranilo do danes.Kot je ugotavljala Marija Makarovič, se je kmečko prebivalstvo, ki je do močne urbaniza- cije in industrializacije po 2. svetovni vojni na Slo- v e n s k e m p r e d s t a v l j a l o v e č i n o , v 1 9 . s t o l e t j u š e vedno v večini zdravilo z domačimi zdravili ter se zatekalo namesto k strokovno usposobljenim ra- n o c e l n i k o m a l i a k a d e m s k o i z o b r a ž e n i m z d r a v n i - k o m k s a m o u k o m , z d r a v i l c e m i n v r a č e m Izvestje 1 8 • 2 0 2 1 14 ČLANKI ��� (Makarovič 1988–1990: 481). Kajti še ob koncu 19. s t o l e t j a s i r e v n e j š i k m e t j e i n b a j t a r j i z a r a d i e k o - n o m s k i h r a z l o g o v p o g o s t o n i s o u p a l i p o s l a t i p o z d r a v n i k a . T a k o s o b i l a l j u d s k a m e d i c i n a i n z n j o povezana znanja med ljudmi dolgo močno priso- tna (Makarovič 1988–1990: 484), kar se kaže tudi v t r d o ž i v o s t i n e k a t e r i h v e r o v a n j , p o v e z a n i h s pred- in poporodnim obdobjem. Prehranske prepovedi in zapovedi P r e h r a n s k i t a b u j i 2 s o s t a l n i c a s k o r a j v s e h družb. V ečina religij ima predpise, ki smatrajo do- ločeno hrano kot primerno ali neprimerno za uži- vanje. T ako so na primer splošno znane zapovedi, k i p r e p o v e d u j e j o u ž i v a n j e s v i n j i n e m u s l i m a n o m in judom ter govejega mesa hindujcem. Obstajajo pa tudi začasne prepovedi oz. tabuji, ki so vezani n a f a z e č l o v e š k e g a ž i v l j e n j s k e g a c i k l a , k o t s o m e n s t r u a c i j a , n o s e č n o s t , o t r o š t v o , d o j e n j e , a l i posebne dogodke, na primer čas priprave na lov, v o j s k o v a n j e , p o r o k o , p o g r e b i t d . ( D e n H a r t o g 2 0 0 3 ; M e y e r - R o c h o w 2 0 0 9 ; K n i g h t 2 0 1 0 : 3 8 2 – 3 8 4 ) . P r e k p r e p o v e d i i n o m e j i t v e u ž i v a n j a določene hrane ali pijače eni osebi ali celotni soci- alni skupini se lahko izoblikujejo segregacije gle- d e n a s p o l , s t a r o s t , r a z r e d n o a l i k a s t n o , v e r s k o oz. etnično pripadnost (Godina Golija 1996: 212). V e nd a r p a za ob s t oj e m p r e hr a ns k e ga t a b uj a n e t i č i e n s a m v z r o k ( B a s k a r 2 0 0 4 ; M e y e r - R o - chow 2009). Nekateri prehranski tabuji so se raz- vili kot poskus nadzora človekove usode, drugi, ki temeljijo na religijskih verovanjih, imajo morda v ozadju korenine, ki so povezane z zdravjem ljudi, m e d t e m k o j e o m e j e v a n j e n e k a t e r i h ž i v i l l a h k o tudi dokaz razlik med spoloma oz. prevlade ene- g a s p o l a n a d d r u g i m . N e n a z a d n j e j e v o z a d j u mnogih prehranskih tabujev, tudi takšnih, pri ka- terih se dozdeva, da imajo verski oz. duhovni iz- vor, lahko tudi ekološki ali zdravstveni razlog. Do- m n e v e n s l a b v p l i v n a z d r a v j e j e z a t o t u d i e d e n izmed temeljev številnih prehranskih tabujev, ve- z a n i h n a n o s e č n o s t i n p o p o r o d n o o b d o b j e ( M e - y e r - R o c h o w 2 0 0 9 : 8 ) . S k u p n i e l e m e n t l e - t e h j e p o s k r b e t i , d a s e r o d i z d r a v o t r o k . K e r j e o t r o k devet mesecev popolnoma odvisen od matere, je hrana, ki jo nosečnica zaužije, ena od pomembnih stvari, prek katere lahko ta vpliva na razvoj še ne- rojenega otroka. Nič nenavadnega torej ni, da se je v povezavi s hrano v nosečnosti razvilo mnogo prepovedi in nasvetov. Zaznamovanje »drugega stanu« V s a k d o v ž i v l j e n j u z a m e n j a n e k a j d r u ž b e n i h kategorij. Z rojstvom vstopi v svet živih, nato za- pusti svet otrok in vstopi v svet odraslih; potem izstopi iz sveta samskih, da bi vstopil v svet poro- čenih, in nazadnje zapusti svet živih, da bi vstopil v s v e t m r t v i h . V s l e h e r n i i z m e d t e h z a p o r e d n i h s t o p e n j j e v s e u r e j e n o , v s e j e n a s v o j e m m e s t u . K o l j u d j e p r e h a j a j o d r u ž b e n e k a t e g o r i j e , s e r a v - nov e sje por uši v k ate gor iji, k i jo člov e k zapušča, in v kategoriji, v katero vstopa. V eni nastane vr- zel zaradi izgube, v drugi pa se zgodi pretres za- radi novega člana. V času prehoda človek ne pri- pada nobeni kategoriji, » lebdi zunaj vseh pravil, je 'na robu'« (Cazeneuve 1986: 97). Ljudje so verjeli, da so prav ta liminalna stanja še posebej občutlji- v a z a r a z l i č n e a n o m a l i j e , k i s o j i h p o s k u š a l i p r e - prečevati z različnimi rituali, prepovedmi in zapo- vedmi (Gennep 1960; T urner 1987: 3–19). T u d i n o s e č n o s t j e v m e s n o s t a n j e , k o ž e n s k a prehaja iz ene družbene vloge v drugo, kajti v ve- čini družb predstavlja prvi otrok za žensko najve- čji premik v vlogi in položaju. Materinstvo naredi i z d e k l e t a z r e l o ž e n s k o , n e o d v i s n o o d n j e n e d e - janske starosti (Kitzinger1994: 1). Ženska z mate- r i n s t v o m p r i d o b i s p o š t o v a n j e s k u p n o s t i , i s t o č a - sno pa je njena vloga matere postavljena na pie- destal občudovanja in tudi opazovanja, kajti otro- ci so v vsaki družbi nosilci prihodnosti. V č a s u p r e d 2 . s v e t o v n o v o j n o s o v s l o v e n - skem in tudi evropskem prostoru otroci pomenili zagotovilo za nadaljevanje rodu, ohranjanja rod- b i n s k e m o č i , p r e m o ž e n j a , z e m l j e i n t u d i d r u ž i n - ske dejav nosti. Pomembna naloga žensk je zato b i l a , d a r o d i j o n a s l e d n i k a t e r s k r b i j o z a n j e g o v o dobrobit že, ko je v maternici (Kitzinger 1994: 39– 49; Žagar 1997: 2; Kofol 2003: 214). Nosečnost in rojstvo otrok so zato spremljala različna priporo- čila in tabuji, s katerimi se je poskušalo vplivati na b i o l o š k e p r o c e s e t e r t a k o p r e p r e č i t i k a k r š n e k o l i hibe. Ker pa si vsaka nosečnica želi roditi zdrave- g a o t r o k a , j e b i l a t i s t a , k i j e v e r j e l a v p o s l e d i c e kršenja tabujev, motivirana, da jih ni kršila. T abuji, v e z a n i n a t a č a s , p a n e r a z k r i v a j o s a m o p r a k s , 2 Beseda tabu v Polin eziji ozn ačuje n ekaj, kar je » po eni stra ni sveto, posve- čeno, z druge stra ni pa strašno, neva rno in nečisto. Izvirno označuje mo- ment svetega , ki še ne l očuje med svetim in nečistim« (Fr eud po R ožman 1999: 285). V antropologiji so ter min tabu r aziskov alci upor abljali, kadar so sklicev ali na prepoved v sklopu r ituala (Kn igh t 2010: 382). 15 Izvestje 1 8 • 2 0 2 1 ��� ČLANKI s t r a t e g i j i n v e r o v a n j d o l o č e n e s k u p n o s t i , a m p a k k a ž e j o t a k o n a s k r b s k u p n o s t i z a p o s a m e z n i k a , k a k o r t u d i s k r b p o s a m e z n i k a , d a s t o r i z a s k u - p n o s t v s e , k a r j e v n j e g o v i m o č i ( R o ž m a n 1 9 9 9 : 288; Ramšak 2001: 109). Nosečnost in hrana V p r e t e k l o s t i j e b i l o v s l o v e n s k e m k m e č k e m o k o l j u s p l o š n o r a z š i r j e n o p r e p r i č a n j e , d a b o p r i hiši toliko otrok, kolikor jih bo Bog dal. Pri poro- č e n i h p a r i h s o b i l i o t r o c i p r i č a k o v a n i i n z a ž e l e n i , š e p o s e b n o p r v o r o j e n c i . Z a k o n b r e z o t r o k j e b i l po drugi strani v očeh okolice sramota. Če zakon- ski par ni mogel imeti otrok, je ženska veljala za »jalovo«, zato so se takšne ženske vedno trudile, da bi s pomočjo zeliščnih pripravkov in magijskih praks prišle do želenega otroka. Medtem pa si je prenekatera mati s številčno družino želela, da bi i m e l a k a k š n e g a o t r o k a m a n j ( Ž a g a r 1 9 9 7 : 3 – 4 ) . D o u v e d b e k o n t r a c e p c i j s k i h s r e d s t e v , k i s o ž e n - skam omogočala učinkovito nadzorovanje repro- dukcije, so si te ob neželenih nosečnostih poma- gale z raznimi rastlinskimi pripravki. Za rastline, s p o m o č j o k a t e r i h j e m o g o č e p o v z r o č i t i s p l a v , s o veljali rženi rožički, oleander, vinska rutica, kore- n i n a p e t e r š i l j a , n a v a d n i v r a t i č i n d r u g e ( B o h i n c 1985; Oder 1992: 297). Za odpravo mrtvega plodu ali za splav » je bilo treba piti zavrelico rdečega vina i n r d e č e m e t l i k e , z e l i š č e p a p o l a g a t i m e d n o g e i n piti zavrelico vina in korenin bele čemerike in seme luštreka«. T ak pripomoček je bil tudi obliž na tre- b u h i z v o d n e » z a v r e l i c e v i j o l i c « j e p i s a l M ö d e r n - dor fer (19 64: 314). V kr ajih v okolici Kobar ida pa s o z a s p o d b u j a n j e m e n s t r u a c i j e p r i p r a v l j a l i p r i - pravke iz rutice, vina in sladkorja. V erjeli so tudi, d a k s p o d b u j a n j u m e n s t r u a c i j e p r i p o m o r e i z o g i - banje kisli hrani in večje uživanje mlečne prehra- ne. V Podbeli so za spodbujanje prve menstruaci- je pripravljali jed iz belega vina, različnih cvetov, rozin, sladkorja, olja in črnega kruha (Sosič 2000: 232–233). 3 P r i p r i č a k o v a n i h i n z a ž e l e n i h o t r o c i h s o p o - skušali na različne načine vplivali na njegov videz, k a r a k t e r i n t u d i s p o l . K o š e n i b i l o m o g o č e v n a - p r e j i z v e d e t i o t r o k o v e g a s p o l a , s o z m a g i j s k i h p r a k s a m i n a p o v e d a l i a l i c e l o č a r a l i s p o l o t r o k a . Zanimivo je, da so nekatere bile povezane z dolo- č e n i m i ž i v i l i . V K o b a r i d u j e b i l o t a k o r a z š i r j e n o p r e p r i č a n j e , d a m o r a n o s e č n i c a , č e h o č e r o d i t i f a n t k a , v j a m o v r e č i z l a t o j a b o l k o , č e s i j e ž e l e l a deklico, je morala vreči navadno. Podobno vero- v a n j e s o p o z n a l i t u d i v L o g u p r i B r e g i n j u , k j e r j e m o r a l a ž e ns k a , k i j e ž e l e l a r o d i t i d e k l i c o , v v o d o v r e č i j a b o l k o , z a d e č k a p a u k r i v l j e n n o ž k r i v e c ( Š a r f 1 9 7 9 : 3 5 1 ) . R o j s t v a v v a s i s o n a p o v e d o v a l i tudi lešniki. T ako so v Ljubinju na T olminskem do- bro letino lešnikov tolmačili kot znamenje, da bo v vasi veliko rojstev (Rutar 2000: 165). Še več verovanj in praks je vezanih na hrano i n p o s a m e z n a ž i v i l a , s k a t e r i m i s o p o s k u š a l i š e p r e d r o j s t v o m v p l i v a t i n a v i d e z o t r o k a . R a z š i r j e - no je bilo na primer verovanje, da na značaj otro- ka vpliva stik nosečnice s krvjo, zato nosečnica ni s m e l a j e s t i k r v a v i c i n m e s a , i z k a t e r e g a k r i š e n i p o p o l n o m a o d t e k l a , p r a v t a k o p a n i s m e l a k l a t i perutnine ali prestrezati krvi pri kolinah, da otrok ne bi postal krvoločen, sadist ali morilec (Rožman 1 9 9 9 : 2 8 7 ) . V i s t e m k o n t e k s t u l a h k o r a z u m e m o t u d i v e r o v a n j e , k i s o g a p o z n a l i v B r d i h , i n s i c e r , d a n o s e č n i c a n e s m e g l e d a t i k l a n j a ž i v i n e , s i c e r bo otrok iznakažen (Sirk 2009: 112). V e r o v a n j a o z n a m e n j i h , k i s e p o j a v i j o z a r a d i ž e l j a n o s e č n i c e p o d o l o č e n i h h r a n i , s o p o z n a n a ž e i z s r e d n j e g a v e k a i n s o r a z š i r j e n a s k o r a j p o v - sod po svetu (T olksdorf 1975; Forestell in Mennel- l a 2 0 0 8 : 5 6 ; P h i l l i p s 2 0 0 8 ) . S k u p n o t e m v e r o v a - njem je, da dobi otrok znamenje, če si nosečnica zaželi hrano, ki je ne more takoj zaužiti, ter se ob t e m d o t a k n e d e l a s v o j e g a t e l e s a . P r i t e m s e n a otrokovem telesu pojavi znamenje na tistem me- stu, kamor se je nosečnica dotaknila. Möderndor- fer v knjigi Ljudska medicina pri Slovencih piše, da poznajo takšno verovanje praktično na celotnem slovenskem območju, » zaradi tega je noseča mati vedno pazila, da ni segla tedaj, kadar si je česa po- želela, v obraz, da otrok ni dobil znamenja na tem v i d n e m m e s t u « ( M ö d e r n d o r f e r 1 9 6 4 : 2 0 9 ) . T a k o j e b i l o r a z š i r j e n o m n e n j e , d a i m a m a t e r i n o z n a - m e n j e o b l i k o i n p o d o b o s a d e ž a , k a t e r e g a s i j e noseča mati zaželela. Če si je na primer mati zaže- lela sliv in jih ni dobila, je otrok dobil bulo; če si je zaželela češnje ali fižol, je bilo znamenje take obli- ke in velikosti (prav tam). Kožna znamenja naj bi p o v z r o č a l a t u d i n e p o t e š e n a ž e l j a p o p i j a č i ( M ö d e r n d o r f e r 1 9 6 4 : 2 0 9 ) , v B r d i h p a s o m e n i l i , da je otrok postal pegast, če se je nosečnica poli- la z vinom (Sirk 2009: 112). 3 Ni sicer pov sem jasn o, ali so te pr ipr av ke in jedi upor abljali samo pri spodbujan ju pr v e men str uacije ali tudi za spodbujanje splava; domn ev a- mo pa lah ko, da so si ženske v saj poskušale pomagati n a takšen n ačin. Izvestje 1 8 • 2 0 2 1 16 ČLANKI ��� V e r o v a n j e o n o s e č n i š k i h ž e l j a h i n z n a m e n j i h pa ni nekaj, kar je obstajalo samo v preteklosti. T a v e r o v a n j a , k o t k a ž e j o o b j a v e n a s p l e t u i n l a s t n a raziskava (Šrimpf 2011: 11), so še vedno prisotna. Č e s o v p r e t e k l o s t i r a z i s k o v a l c i , p r e d v s e m i z m e d i c i n e i n s o r o d n i h v e d , v z r o k z a n o s e č n i š k e p r e h r a n s k e ž e l j e i s k a l i v b i o l o š k i h i n f i z i o l o š k i h p r o c e s i h , k i s e o d v i j a j o v t e l e s i h n o s e č n i c , p a v zadnjih letih vse več raziskovalcev upošteva tudi kulturni vpliv. Raziskovalci se vedno bolj zaveda- jo, da so nosečniške želje biološko dejstvo s kul- t u r n i m i p o s l e d i c a m i , k o t s t a s e i z r a z i l i k l i n i č n i i n z d r a v s t v e n i p s i h o l o g i n j i N a t a l i a C . O r l o f f i n J u l i a M . H o r m e s ( 2 0 1 4 ) . K o t j e m e d p r v i m i u g o t a v l j a l n e m š k i e t n o l o g U l r i c h T o l k s d o r f , s o n o s e č n i š k e ž e l j e k u l t u r n o p r o g r a m i r a n e i n s t r u k t u r i r a n e (1975: 98), kar dokazuje tudi to, da si nosečnice v različnih okoljih poželijo različno hrano. Nosečni- šk e sk omine po hr ani se pojav ljajo v sk or aj v seh kulturah, katero hrano si ženske največkrat zaže- lijo, pa je odvisno od kulturnega okolja (Orloff in Hormes 2014). Rojstvo otroka Fanči Šarf piše, da je še v začetku 20. stoletja p o r o d n a s l o v e n s k e m p o d e ž e l j u v e l j a l z a n e k a j n e p r i j e t n e g a , n e k a j , k a r j e t r e b a s k r i t i i n z a n j i m zakriti sledi (Šarf 1979: 345). Šega, da je treba pri porodu zatemniti okna, da ne bi zli duhovi škodo- v a l i p o r o d n i c i i n o t r o k u , j e o d s e v t e g a , d a j e b i l v s a k p o r o d s m a t r a n z a s k r i v ( n o s t ) e n d o g o d e k , katerega izid ni bil vedno srečen (Orel 1944: 226; Rožman 1997: 242; Puhar 1998: 95). Da bi novoro- jenemu otroku zagotovili srečo v življenju, so po- nekod tik pred porodom na mizo nastavili kruh in vino. S tem darom so želeli pridobiti naklonjenost rojenic, da bi po okrepčilu novorojencu sodile do- bro (Orel 1944: 266; Kropej 2008: 237). Hrana ni bila povezana samo z vero v rojeni- ce, ampak je ponekod imela aktivno vlogo tudi v času poroda. Podatki iz časov, ko so ženske v ve- čini rojevale doma, 4 nakazujejo, da so pomoč naj- večkrat nudile lokalne ženske, babice, ki v večini niso bile formalno izučene za pomoč pri porodu ( R ožman 19 9 7; Kov ačič 19 9 7; R ijav e c 20 16: 20 6) . K l j u b m a n k u ( m e d i c i n s k e g a ) z n a n j a p a n a m r a z - l i č n i v i r i k a ž e j o , d a s o l j u d j e v s e e n o p o z n a l i 4 Pr v i porodn iški oddelek je Ljubljan a dobila leta 1789, v en dar je še sto let kasn eje v por odnišn icah r odilo zelo malo žen sk. T e so bile bolj kot n e na- men jene žen skam iz socialn ega dn a (Puh ar 1998: 95). T r en d pov ečev a- n ja por odov v por odn išnicah se je začel zvišev ati šele po 2. sv etov n i v oj- n i skupaj z r azv ojem zdravstv a in zdravstv en ega sistema (Sapač 2018: 18), kar nakazujejo tudi pr ičev an ja s T r n ov ega in okolice (R ijav ec 2016: 207–208). N a s l o v n i b a k r o r e z p r i r o č n i k a o o s k r b i m a t e r e i n n e g i o t r o k a i z d a n 1 8 9 4 v L e i p z i g u , n e m š k e g a k i r u r g a F r i e d e r i c h a A u g u s t a v o n A m m o n a ( H r a n i Z R C S A Z U , R P N G , A r h i v i n k n j i ž n i c a d r . H e n r i k a T u m e ) . 17 Izvestje 1 8 • 2 0 2 1 ��� ČLANKI tehnike, za katere so verjeli, da lahko z njimi lajša- jo porod. Za to so v prvi vrsti uporabljali zelišča, ponekod pa so porodnice jedle še hrano, za kate- ro so verjeli, da pripomore k lažjemu porodu. Za lajšanje težkega poroda so na primer pripravljali p r a š e k i z p o s u š e n i h r i b j i h j e t e r i n ž o l č a , k i s o g a z a m e š a l i v v i n o . P o z n a n o p a j e b i l o t u d i v e r o v a - n j e , d a j e o b t e ž k e m p o r o d u » p o r o d n i c a p o p i l a kozarec urina od otrokovega očeta, kar ji je olajša- lo porod, če pa urin ni bil od pravega očeta, je poro- d n i c a p r i p r i č i u m r l a « ( M ö d e r n d o r f e r 1 9 6 4 : 3 1 1 ) . P o n e k o d s o p r i t e ž k e m p o r o d u n a t r e b u h p o r o - dnice polagali obkladke iz vode, v kateri so kuhali česen s kito vred (Möderndorfer 1964: 311–312). V okolici Kobarida so odpiranje pri porodu spodbu- jali s kamiličnimi kopelmi in pitjem sirotke (Sosič 2000: 21–23). T u d i z a u s t a v l j a n j e p o p o r o d n i h k r v a v i t e v s o uporabljali različne čaje ali druge pripravke iz ze- lišč. Na Cerkljanskem so ustavljali krvavitve s tem, d a s o ž e n s k i d a l i z a » e n l e š n i k v p r a h z d r o b l j e n i h križev«, tj. sten, ki ločijo orehova jedrca (Mödern- dorfer 1964: 314–315). Poporodna dieta S k r b z a p o r o d n i c e s e n i k o n č a l a o b p o r o d u , ampak se je nadaljevala tudi kasneje. Največkrat se je kazala v zagotavljanju počitka in poporodni dieti, ki je bila sestavljena iz jajc, belega kruha in vina. V era, da naj bi vino porodnici vrnilo moč, je b i l a s p l o š n o r a z š i r j e n a , z a t o s o g a p o r o d n i c a m pogosto dajali (Šarf 1979: 347). Kot hrana, ki vrača moč, so veljala jajca in pa m e s n e j u h e ( M ö d e r n d o r f e r 1 9 6 4 : 3 1 6 ; B a l k o v e c Debevec 1994: 230). Še posebno je za takšno ve- ljala kokošja juha, ki so jo priporočali še v začetku 9 0 - i h l e t 2 0 . s t o l e t j a ( O d e r 1 9 9 2 : 2 5 0 ) , p o n e k o d pa tudi pozneje. V Goriških Brdih je tako porodni- ca po porodu najprej dobila šamado, posebno pi- jačo, ki so jo v lekarni po naročilu pripravili iz man- dljevega olja in raznih aromatičnih dodatkov. Ša- mado so nosečnice pile nekaj dni pred porodom i n p o n j e m . V j e d i l n i k j e o b v e z n o s o d i l a k o k o š j a juha, zakuhana z zdrobom ali vlivanci; porodnica mesa ni smela uživati. Kokoš za prvo juho je mo- rala prinesti porodničina mati, in to belo ali črno. Poleg kokošje juhe so pripravljali juho iz posuše- n e g a n a r i b a n e g a k r u h a ( r i b a n i c o ) , k r u h o v o j e d ( h r v a t i c o ) , p o r o d n i š k o o m l e t o ( l e t v a n o a l i ǝ l t v a - n o f r t a l j o ) , p r e p e č e n e c , o b l i t s č r n i m v i n o m , o c v r t e k r u h o v e r e z i n e ( š n i t e ) , r e d k o t u d i š o d o (šoto) (Sirk 2009: 14–15). N a T r n o v s k i p l a n o t i s o p o r o d n i c i p o p o r o d u pripravili kokošjo juho, »za moč« pa šoto, ki je bil » s t e p e n j a j č n i r u m e n j a k s s l a d k o r j e m a l i v i n o m i n pravo kavo«, za pijačo so ji dali čaj ali mleko (Rija- vec 2016: 207). Porodnica pa ni smela še tri tedne jesti sveže zelenjave (prav tam). Običajno hrano je porodnica začela uživati po čiščenju, približno trideset dni po porodu. T akrat je bila sposobna za normalno življenje in je začela opravljati vsa dela (Sirk 2009: 14–15). Obeležitev prihoda novega člana U m r l j i v o s t o t r o k j e b i l a n e k o č z e l o v e l i k a i n ljudje so se bali, da bi otrok umrl nekrščen, zato je bil krst pomemben del obreda ob rojstvu. Čeprav je bilo v družini pogosto veliko otrok, sta bila krst in gostija po krstu vedno svečan dogodek, s kate- rim so novorojenega otroka sprejeli v krščansko o b č e s t v o i n v a š k o s k u p n o s t ( Ž a g a r 1 9 9 7 : 9 ) . S hrano so poskušali ustvariti svečanost dogodka, z darovi pa so ženski po porodu prihranili pripra- vo hrane. Po krstnem obredu so tako na novoro- j e n č k o v e m d o m u p o g o s t o p r i p r a v i l i s l a v n o s t n o kosilo, lahko pa so se na poti ustavili tudi v gostil- n i , k j e r s o » z a p i l i o t r o k a « , o b t e m p a s e j e l a h k o zgodilo tudi, da so se domov vrnili brez njega (Ku- har 1972: 184). V Brdih so na primer krst proslavili na novoro- jenčkovem domu s slavnostnim kosilom. Jedilnik je bil podoben prazničnemu jedilniku ob osebnih praznikih. Poleg drugega peciva niso smele manj- kati šnite: »Pripravili so jih tako, da so kruhove re- zine najprej namočili v osladkanem vinu (otrokom v o s l a d k a n e m m l e k u ) , n a t o v s t e p e n e m j a j c u , j i h ocvrli na maslu in ocvrte potresli s sladkorjem. Po prvi svetovni vojni so Brici prevzeli italijansko nava- do (ki se je obdržala do danes), da so za krst kupili konf ete. Modre za dečka, rožnate za deklico« (Sirk 2009:17). Obvezen del krsta je bilo tudi botrino obdaro- vanje porodnice. T ako je na T olminskem ob krstu botra materi krščenca prinesla liter vina ter tri ali štiri bele pogače, ki so bile navaden, kvašen, toda bel kruh. Botra je otroke v hiši lahko obdarovala tudi z do 20 cm dolgimi štručkami, domači pa so jo v zahvalo nato pogostili s šnitami (Rutar 2000: 57, 157). Na T rnovem in okolici pa je botra za dar p r i n e s l a m a s l e n k r u h , b o t e r p a d e n a r ( R i j a v e c 2016: 213). Izvestje 1 8 • 2 0 2 1 18 ČLANKI ��� D o d v a t e d n a p o p o r o d u , p o n e k o d t u d i p o krstu, se je obhajalo botrinjo, to je bila pojedina in priložnost, da je botra obdarovala porodnico. T o dvojno obdarovanje so poznali na primer v T olmi- nu, kjer je pred prvo svetovno vojno botra ob kr- stu porodnici podarila bele hlebce kruha, ob bo- trinji, po enem tednu, pa še pogače, riž, sladkor in olje. Novorojenčkovi starši so takrat botrom po- n u d i l i p o t i c o i n o c v r t e š n i t e ( M i k l a v č i č - B r e z i g a r 1996: 280). V Brdih je bila botrinja pogosto koša- r a , p o l n a d o b r o t , k i p a j e m o r a l a b i t i p o k r i t a , d a sosedje ne bi videli, kaj je v njej, sicer bi hrana lah- ko porodnici škodovala. V njej je bil hleb »finega« k r uha, potica, jajca, štr učk a masla, ste k le nica pi- kolita ali dobrega črnega vina. Mesnina ni sodila v b o t r i n j o , k e r p o r o d n i c i n i s o p r i p o r o č a l i m e s a vse do čišče oz. vpeljevanja, cerkvenega obreda, s katerim je ženska spet postala del skupnosti. Po enem tednu naj bi dar prinesla tudi mati porodni- ce, od katere se je pričakovalo, da hči zopet ob- dari s kokošjo (Sirk 2009: 17–18). Na darove v obliki hrane, ki so jih matere do- bivale po rojstvu otroka, ne gre gledati samo kot n a d a r i l o , k i s o j i m g a d a j a l i z a t o , d a b i p o č a s t i l i otrokovo rojstvo. Irena Rožman je ugotovila, da j e p o m e n p o g a č e o z . k r u h a s m i s e l n o o c e n j e v a t i tudi v luči spolne delitve dela in pomanjkanja hra- ne. Kajti navadno so ženske, če so le uspele, po- s k r b e l e , d a j e d r u ž i n a p r v i t e d e n p o p o r o d u š e jedla kruh, ki ga je nalašč zato spekla dan ali dva p r e d p o r o d o m . P o g a č a , k i j o j e m a t i d o b i l a o d b ot r ov , p a j e ot r očni co š e za d od a t ni t e d e n r a z- bremenila peke kruha, ki je bilo eno najnapornej- ših gospodinjskih opravil. Šega darovanja pogače o z . b o t r i n j e j e b i l a p o m e m b n a t u d i , k e r s o j o n e g l e d e n a s o c i a l n i s t a t u s d o b i l e v s e ž e n s k e , t u d i t i s t e , k i s o ž i v e l e v p o m a n j k a n j u ( R o ž m a n 2 0 0 8 : 402). Prehrana otroka Materino mleko naj bi bila osnovna hrana za novorojenega otroka. Pomanjkanje mleka je zato pomenilo neugodno stanje, ki so ga želeli odpra- viti z različnimi jedmi in pripravki. Ena takšnih jedi j e b i l a k u r j a j u h a , v k a t e r i s o k u h a l i š e n t j a n ž e v e korenine. Mleko naj bi povečevalo tudi pitje žga- n j a i z š m a r n i c , p r e v r e t e k i z s r č e n k e i n s l a d k e g a j a n e ž a t e r p r e v r e t e k v i n a i n s e m e n h r e n a . V i s t i namen so uporabljali tudi različna mazila: » Mate- re so si mazale prsi z vodno zavrelico sladkega jane- ž a i n f a j g e l n o v e g a s e m e n a , a l i p a z o l j e m , v katerem se je kuhal sladki janež in kuminovo seme. […] T o je odprlo materi mlečne žile « (Möderndor- fer 1964: 317). M a t e r i n o m l e k o p a n i i m e l o s a m o h r a n i l n e vrednosti za otroka, ampak so mu pripisovali le- potilne, predvsem pa zdravilne moči. T ako so na C e r k l j a n s k e m v n e t e o č i z d r a v i l i z » ž e n s k i m m l e - kom«, verjeli pa so tudi, da pomaga pri napenja- n j u ( » h r a s t « ) ( S o s i č 2 0 0 0 : 2 3 9 ) . V P o n i k v a h n a Krasu pa so pravili: » Če ujeda koga v ušesu, je do- b r o , d a m u z l i j e j o n o t e r m a l o m l e k a p o r o d n i c e « (Matičetov 2019: 178). K o s o o t r o k e z a č e l i n a v a j a t i n a g o s t o h r a n o , so tudi tej posvečali veliko pozornosti. S hrano so p o s k u š a l i o l a j š a t i z d r a v s t v e n e t e ž a v e o t r o k a , g a pomiriti ali vplivati na njegov razvoj. Za pomiritev otrok so matere namesto dud, ki so v množično uporabo prišle v drugi polovici 20. stoletja , upora- b l j a l e k r p e , v k a t e r e s o z a v i l e k o š č e k s l a d k o r j a , k um i no, j a ne ž, l a hk o t ud i m a k a l i k r uhov o s r e d i - co. T akšne dude so pomakale tudi v vino ali žga- n j e ( Š a r f 1 9 7 9 : 3 4 7 ) , k a r j e š e d o d a t n o p r i p o m o - glo k pomiritvi otroka. Da so olajšali otroku rast prvih zob, so mu za g r i z e n j e d a j a l i k o r e n r u m e n e g a š e b o j a , k i s o g a namočili v medu, v Brkinih pa so ga po licih mazali z b r i n o v i m o l j e m . Z a z d r a v l j e n j e n a p e n j a n j a p r i otrocih pa so uporabljali kamilico in majaron (So- sič 2000: 241). Sklep Človeško življenje je prepleteno z rituali, pra- ksami in verovanji, ki označujejo posebne dogod- ke v življenjskem krogu. Rojstvo otroka je čas ne- izmernega veselja, lahko pa tudi neizmerne žalo- sti in družinskih tragedij. Povezano je z mnogimi šegami in navadami, rituali in verovanji, ki so po- s k u š a l i p r e p r e č i t i n e s r e č n e z a p l e t e a l i p o č a s t i t i prihod novega člana. V preteklosti in v nekaterih skupnostih po svetu še danes nosečnost in porod n i s t a ( b i l a ) m e d i c i n s k o n a d z o r o v a n a , a m p a k s t a d e l v s a k d a n j e g a ž i v l j e n j a . Z a r a d i v e l i k e g a š t e v i l a s p l a v o v , s m r t n o s t i o t r o k i n p o r o d n i c s o s p r e j e - m a l i n o s e č n o s t k o t č a s , v k a t e r e m n a m a t e r i n otroka prežijo nevarnosti, pred katerimi ju je tre- ba zaščiti. T ako so verjeli v vrsto tabujev, prepo- vedi in pravil, katerih namen je bil zagotoviti roj- stvo zdravega otroka. Eden od delov vsakdana, ki je bil v času noseč- nosti in po porodu najbolj podvržen prepovedim in različnim pravilom, je bila in je še vedno hrana. 19 Izvestje 1 8 • 2 0 2 1 ��� ČLANKI Ne le, da so želeli vplivati na dober izid poroda in »pričarati« zdravega otroka, razširjena so bila tu- d i v e r o v a n j a , d a s e l a h k o s p o m o č j o h r a n e , k i j o n o s e č n i c a z a u ž i j e a l i j o d a o t r o k u , v p l i v a t u d i n a f i z i č n e i n p s i h i č n e l a s t n o s t i o t r o k a , t a k o ž e l e n e kot neželene. S k o z i p r e d s t a v l j e n e p r a k s e , r a z š i r j e n e m e d l j u d m i n a s e v e r n e m P r i m o r s k e m , v i d i m o , d a s o p r a v i l a i n t a b u j i , p o v e z a n i s h r a n o , p o s k u š a l i r e - gulirati predvsem neželene vplive, ki bi jih hrana ( l a h k o ) i m e l a n a o t r o k a m e d n o s e č n o s t j o i n k a - sneje. V zroke za telesne hibe, kakršnekoli druge anomalije, bolezni ali smrti otroka ter vsa odsto- panja od želenega in pričakovanega pa so iskali in o b r a v n a v a l i k o t p o s l e d i c o k r š i t v e t a b u j e v , m e d i - cinskih, religioznih ali moralnih pravil. VIRI IN LITERA TURA B a l k o v e c D e b e v e c , M . 1 9 9 4 : O b č i n a M e t l i k a : Etnološka topogra fija sl ovenskega etničnega ozeml ja – 2 0 . s t o l e t j e . L j u b l j a n a : Z n a n s t v e n i i n š t i t u t F i l o z o f - ske fakultete. Baskar , B. 2004: Pr eh r anjevalne pr epovedi in ta- buji: fragmen ti iz antr opologije pr ehranjev anja. Em- zin: Revija za kulturo 14/ 3–4, 57–60. Boh inc, P. 1985: Slovenske zdravilne ra stline: V o- dnik za na biranje in pripra vo zdra vil nih zelišč. Ljublja- na: M ladin ska knjiga. C a z e n e u v e , J . 1 9 8 6 : S o c i o l o g i j a o b r e d a . L j u b l j a - n a : Z a l o ž b a Š K U C i n Z n a n s t v e n i i n š t i t u t F i l o z o f s k e fakultete. Den Har tog, A. P. 2003: T aboos. V : Solomon , H. K . ( u r . ) , E n c y c l o p e d i a o f F o o d & C u l t u r e . N e w Y o r k : Scr ibner , 384–386. Forestell, C. A. in J ulie A. M. 2008: Food, Folklor e and Flav or Pr eference Dev elopmen t. V : Car ol, J. L.- K., Sar ah, C. C., Elliot, H. P. (ur.), Ha ndbook of Nutriti- on and Pregnancy. T otowa: Human a Press, 55–64. Genn ep, A. van 1960: The Rites of Passa ge. Chica- go: Un iv ersity Pr ess. G o d i n a G o l i j a , M . 1 9 9 6 : T e o r e t i č n a i z h o d i š č a e t n o l o š k e g a p r e u č e v a n j a p r e h r a n e . T r a d i t i o n e s 2 5 , 211–221. Kitzin ger , S. 1994: Me, matere. Ljubljan a: Gan eš. K e b e r , K . 2 0 1 6 : H r a n a , k i z d r a v i : v a r o v a l n a i n zdrav iln a vloga hrane v času epidemij kolere. Glasnik slovenskega etnol oškega društva 56/1–2, 5–13. Knigh t, C. 2010: T aboo. V : Spencer , A. B. J. (ur .), T h e R o u t l e d g e e n c y c l o p e d i a o f s o c i a l a n d c u l t u r a l a n t h r o p o l o g y . L o n d o n , N e w Y o r k : R o u t l e d g e , 382–384. Kofol, K. 2003: Zasebno življen je družin v pr ete- k l o s t i . V : T r e b u š k i z b o r n i k : A l p s k i m l a d i n s k i r a z i s k o - val ni tabor , Dolenja T rebuša , 1996– 1998. T olmin: T ol- minski muzej, 195–232. K o v a č i č , K . 1 9 9 7 : P o r o d n a b a b i c a Š a n t l a A n a i z okolice T rsta in njen a zapuščin a. Etnolog 7/ 1, 71–85. Kr opej, M . 2008: Od Ajda do zlatoroga – sloven- s k a b a j e s l o v n a b i t j a . C e l o v e c , D u n a j , L j u b l j a n a : Moh or jeva. K u h a r , B . 1 9 7 2 : O d m i r a j o č i s t a r i s v e t v a s i : P o l j u - d n o z n a n s t v e n a r a z p r a v a . L j u b l j a n a : P r e š e r n o v a družba. L y s a g h t , P . ( u r . ) 2 0 0 2 : F o o d a n d c e l e b r a t i o n : from f a sting to f easting: proceedings of the 13th Con- f erence of the Interna tional Commission f or Ethnol o- g i c a l F o o d R e s e a r c h , L j u b l j a n a , P r e d d v o r , a n d P i r a n , S l o v e n i a , J u n e 5 - 1 1 , 2 0 0 0 . L j u b l j a n a , D u b l i n : Z a l o ž b a Z R C , Z R C S A Z U , D e p a r t m e n t o f I r i s h F o l k l o r e , U n i - v ersity College. M a k a r o v i č , M . 1 9 8 8 – 1 9 9 0 : Z d r a v s t v e n a k u l t u r a agrar nega pr ebivalstv a v 19. stoletju. Slovenski etno- graf , letn . 33/34, str. 481–528. M a k u c , N . 2 0 1 1 : H i s t o r i o g r a f i j a i n m e n t a l i t e t a v novoveški F urlaniji in Goriški. Ljubljan a: Založba ZRC, ZR C SAZU. Matičetov, M . 2019: Bedenice: Kra ški šopek Mil ka Ma tičetovega iz Koprive . Ljubljana: Založba ZR C, ZR C SAZU. Meyer-Rochow, V. B. 2009: Food T aboos: Th eir O r i g i n s a n d P u r p o s e s . J o u r n a l o f E t h n o b i o l o g y a n d Ethnomedicine 5/ 18, 1–10. Miklav čič-Brezigar , I. 1996: Občina T olmin: Etno- l oška topograf ija slovenskega etničnega ozeml ja – 20. s t o l e t j e . L j u b l j a n a : Z n a n s t v e n i i n š t i t u t F i l o z o f s k e fakultete. Möder n dorfer, V. 1964: Ljudska medicina pri Sl o- v e n c i h . L j u b l j a n a : S l o v e n s k a a k a d e m i j a z n a n o s t i i n umetn osti. Oder, K. 1992: Občina Ravne na Koroškem: Etno- l oška topograf ija slovenskega etničnega ozeml ja – 20. s t o l e t j e . L j u b l j a n a : Z n a n s t v e n i i n š t i t u t F i l o z o f s k e fakultete. Or el, B. 1944: Slovenski ljudski običaji. V : R ajko, L. (ur.), Na rodopisje Slovencev I . Ljubljana: Klas, 263– 349. Or loff, N. C. in Julia M . H., 2014: Pickles and Ice C r e a m ! F o o d C r a v i n g s i n P r e g n a n c y : H y p o t h e s e s , Izvestje 1 8 • 2 0 2 1 20 ČLANKI ��� Pr elimin ar y E v idence, and Dir ection s for Future Re- sear ch. Frontiers in Psychol ogy 5, 1–15. Phillips, W. 2005: Cr av in gs, M ar ks, and Open Po- r e s : A c c u l t u r a t i o n a n d P r e s e r v a t i o n o f P r e g n a n c y - R e l a t e d B e l i e f s a n d P r a c t i c e s a m o n g M o t h e r s o f African Descen t in th e United States. Ethos: Journal o f t h e S o c i e t y P s y c h o l o g i c a l A n t h r o p o l o g y 3 3 / 2 , 231–255. Puh ar , A. 1998: Por od na slami, rojstv o v temo: Iz zgodovine r ojev anja n a Slovenskem. Delta: Revija z a ž e n s k e š t u d i j e i n f e m i n i s t i č n o t e o r i j o 4 / 3 – 4 , 95–108. R amšak, M . 2001: Zgodbe z obr obja: Vloga kor o- š k i h p o d e ž e l s k i h ž e n s k v p r v i p o l o v i c i 2 0 . s t o l e t j a . Etnolog 1, 91–126. R ijav ec, A. M. 2016: T rnovska čitanka – izbor za pi- sov o živl jenju in delu l judi s T rnovega , okol iških vasi in zasel kov. Lokv e: Dr uštvo ljubiteljev n arave Plan ota. R o ž m a n , I . 1 9 9 7 : Z g o d o v i n s k i o r i s b a b i š t v a n a Slovenskem in porodn a pomoč v far i V elike Br usnice na Dolen jskem od 1840 do 1945. Etnolog 7, 241–288. R ožman, I. 1999: Odnos do smrti z zgledom h o- m e o p a t s k e g a t a b u j a m e d n o s e č n o s t j o . E t n o l o g 9 , 285–294. R ožman, I. 2004: Peč se je podrla! Kul tura rojstva na slovenskem podežel ju v 20. stoletju. Ljubljan a: Slo- v en sko etn ološko dr uštvo. R o ž m a n , I . 2 0 0 8 : Š e g e o b k r s t u v k o n t e k s t u družben ih spr ememb ali: »O šegi in njen i spr emen lji- v osti«. V : Gradišn ik, I. S. (ur.), Čar izročil a : Za puščina Nika Kureta (1906-1995). Ljubljana: Založba ZR C, ZRC SAZU, 387–406. R utar , M. 2000: T olminska je pesem: Zbrana obja- v l j e n a i n n e o b j a v l j e n a d e l a u č i t e l j i c e , m u z e a l k e i n etnologinje Marije Ruta r. T olmin: T olminski muzej. Sapač, B. 2016: Porod nekoč in da nes. Diplomska naloga. Mar ibor : Un iv erza v Mar ibor u, Fakulteta za zdrav stv en e v ede. S i r k , D . 2 0 0 9 : I v á n o v v e n e c : B r i š k e š e g e i n n a v a - de. Dobrov o: samozal. D. Sirk. Sosič, B. 2000: Gr adivo o ljudski medicin i v zapi- s i h t e r e n s k i h e k i p S l o v e n s k e g a e t n o g r a f s k e g a m u - zeja. Etnolog 10, 213–254. Šar f, F. 1979: Porod in nega dojen čka v luči soci- alno h igienskih r azmer . T ra ditiones 5–6, 345–352. Šr impf V en dramin , K. 2011: Prehra njeval ne zapo- v e d i , p r e p o v e d i i n t a b u j i : N o s e č n o s t , r o j s t v o , o t r o - š t v o . S e m i n a r s k a n a l o g a . L j u b l j a n a : U n i v e r z a N o v a Gor ica, Podiplomska šola ZR C SAZU. Š r i m p f V e n d r a m i n , K . 2 0 2 1 : P o m e n h r a n e v k u l - t u r i r o j s t v a 1 9 . i n p r v e p o l o v i c e 2 0 . s t o l e t j a . G l a s n i k SED 1 (61), 75– 85. T o l k s d o r f , U . 1 9 7 5 : S c h w a n g e r s c h a f t s g e l ü s t e ( P i c a e g r a v i d a r u m ) . K i e l e r B l ä t t e r z u r V o l k s k u n d e 7 , 81–106. T ur n er , V. 1989: Betwixt and Between: The Limi- n a l P e r i o d i n R i t e s d e P a s s a g e . V : M a h d i , L . C . , F o - ster , S., Little, M ., (ur.), Betwixt & Between: Pa tterns o f M a s c u l i n e a n d F e m i n i n e I n i t i a t i o n . L a S a l l e : O p e n Court Publish ing, 3–19. U t h e r , H . - J . 2 0 0 4 : T h e T y p e s o f I n t e r n a t i o n a l F olktales: A Classifica tion a nd Bibliogra phy , based on the System of Antti Aarne a nd Stith Thompson, Part I . F F C 2 8 4 . H e l s i n k i : S u o m a l a i n e n T i e d e a k a t e m i a = Academia Scien tiar um Fenn ica. Žagar , J. 1997: V ra ta kroga : O rojstvu in zgodnjem o t r o š t v u n a S l o v e n s k e m . L j u b l j a n a : S l o v e n s k i e t n o - gr afski muzej.