PoStnina plačana v gotovini Ljubljana, četrtek 9. aprila 1936 Cena Din 1*— Uredništvo in uprava: Ljubljana, Novi trg št. 4/II Naročnina: ietno Din 24'— polletno „ 12’— četrtletno „ 6 — Izhaja vsak drugi četrtek GLASILO JUGOSLOVANSKEGA LJUDSKEGA GIBANJA ZBOR Leto I Štev. 2 Odpri se grofe! V dobi svetovnega vojnega klanja so klicale množice trpečih milijonov: »Padamo, trpimo, da bi bil mir na zemlji in dobra volja med ljudmi!...« Ko pa so pospravili s krvjo namočene zastave vojne, so vsi tisti, ki so s trnjem oviti gledali vizijo pravične, srečne in velike Jugoslavije — izginili. Tisti, ki so prvi zakričali to sveto ime v grom topov — so umolknili, listi, ki so za veliko idejo padali v grobove — so pozabljeni. Tisti pa, KI NAJ BI PODEDOVALI vero junaških borcev — SO POTISNJENI V KOT. Carstvo mraku je zavladalo na zemlji. Carstvo slabejšili, NE PA BOLJŠIH. Štrosmajer, Karadžordže in Matija Gubec, Karadžič in Starčevič so gradili edinstvo. Tisoči so padali pod vešali in pod mečem. Kumanovo, Cer, Krf, Dobrudža, Doberdob, Kajmakčalan so gledali, kako bomba in bajonet odpirata težka vrata iz groba v svobodo. Aleksander Ujedinitelj jih je odprl in omahnil strt sredi dela za mir, pravico in resnico. Rušijo tisti, ki so v dobi nacionalizma bili naj večji nacionalisti; med unitaristi — največji unitaristi; med separatisti — največji separatisti; ob poskusih nasilja — najhujši nasilniki; danes pa so »rojeni« demokrati tisti »Zbor« pa kliče z Njegošem: »BREZ SMRTI NI VSTAJENJA!« Zaman so skala, grob in plošča, zaman do zob oborožena straža rimskih vojščakov-najemnikov. VSTAL BO KRISTUS in bo slavil svojo ALELUJO! Vstal bo, ker ne more umreti... TUDI JUGOSLAVIJA NE MORE UMRETI! Odvalila bo pretežko ploščo, da bodo popadali stražarji v prah. Na njenih rokah, nogah in prsih bodo žarela krvava znamenja prestanega in premaganega trpljenja, ponižanja in sramote. Vstala bo, KER MORA VSTATI, ker črpa svojo ogromno moč IZ MILIJONOV, KI SO OSTALI POŠTENI IN JUNAŠKI TUDI V TEŽKEM, NEJUNAŠKEM ČASU »Zbor« pošilja jugoslovanskim bratom vseb veroizpovedi tu in onstran meja velikonočne pozdrave: Na veselo, težko priborjeno vstajenje, bratje! Dimitrije Ljotič: Stanovska demokracija Mnogo in marsikaj govorijo našim prijateljem o svobodi — prav lepo in sladko govorijo. Besedičijo tudi o napredku, o pomoči brezposelnim, o javnih delih, o razdolžitvi kmetov, o olajšanju položaja malega človeka in še mnogo lepih stvari dnevno opisujejo. Proglašajo se za čuvarje ljudskih svoboščin in narodovih pravic. Kot Don Kihot se borijo s.veternimi mlini, z namišljenimi sovražniki ljudstva tisti s skrajne levice, kakor tudi predstavniki »čiste demokracije«, kakršno nam je prinesel kapitalizem, ko je zavojeval svet. Ne branimo se pred ponaredbami, saj je laži plitvo dno. Namesto izgubljanja časa in obrambe samega sebe želimo, da hi naši prijatelji spoznali sebe, sVoje prave interese, stanje, v katerem se nahajamo in pa načine, kako moremo priti do zadovoljitve svojih potreb in svojih pravic. Nesporno je, da ljudstvo želi, hoče in uvi eva potrebnost, da samo skrbi za se- vnHi/raVnira SVoje živlienje po svoji volji, da si olajša svojo usodo, da pride do. red. dela, da vsuk trud ■ zodovol,, potrebe dc,„ca rodbine. NeSp„r„0 je> ,,a kmej £ mn. da zaeotov , pravi|„0 ppoJajo . delkov svoj zaslužek ter pošteno življenje sebi in svojcem. v O vsem tem vsi govorijo na dolgo in široko — toda vsi tega ne delajo. Oni pravijo: vse to bo ljudstvo dobilo, čim S1 bo moglo svobodno izbirati za predstavnike ljudi svojega zaupanja. Toda VSl vemo, kako se to zaupanje v življenju izraža. Nekateri si pridobijo zaupanje, ker so spretno navezali razkroplje- ne posameznike na sebe z menicami iin dolgovi, drugi s podporo oblasti, tretji s spretnimi ter ognjevitimi govori in z obeti. Mi se razlikujemo od njih, ker zahtevamo istočasno tudi zagotovitev, da vstopajo v narodno predstavništvo samo tisti, čijih interesi so identični z interesi vseh, ki so jim dali zaupanje in ki so od le-teh tudi odvisni. Zato zahtevamo, da se državni organizem preuredi tako, kot ga je življenje že uredilo. Življenje pa je ustvarilo razne stanove z raznimi nalogami in raznimi družabnimi funkcijami za splošne potrebe vsega ljudstva. Zato zahtevamo, da se organizirajo stanovi in da postane država zadružno-stanovska. Da bi pa zagotovili, da bi ljudske posle urejevali res najbolj poklicani in najizbranejši ljudje z najboljšimi moralnimi lastnostmi, zahtevamo tudi ureditev kandidiranja za volitve. Take zagotovitve ni, če masa plačanih ali napitih kričačev kot neorganizirana tolpa kandidira bankirja, ki naj brani interese svojih dolžnikov ... Zato zahtevamo, da vršijo kandidacije organizirana stanovska združenja, ki bodo najlažje mogla izbrati najsposobnejše in najboljše može za obrambo tako stanovskih, kot splošno ljudskih in državnih interesov. Pravijo, da to lii demokracija. Saj res ni v tistem smislu, kot jo razumejo liberalni kapitalizem in njegovi goreči branilci. Le-ti branijo liberalno demokracijo kot največjo svetinjo — ker jim je najpohlevnejša služkinja ... Take demokracije pa mi nočemo; nihče, ki dela in trpi, je noče. Kajti ona sploh ne more zaščititi upravičenih ljudskih interesov — tudi če bi to hotela. Mi hočemo stanovsko demokracijo. Zahtevamo, da stanovi rešujejo svoja vprašanja in proučujejo svoje potrebe, pa jih nato v medstanovskem predstavništvu skupno z državno upravo prilagodijo duhu splošnih ljudskih in državnih potreb in interesov. Naši nasprotniki pravijo, da je to reakcijonarno, nazadnjaško, protiljud-sko — ker mislijo, do dne 19. IV. 1936 ob 9. uri dopoldne v prostorih g. N. Pravdiča na Vodah, s sledečim dnevnim redom: 1. Pozdravni govor. 2. Poročilo pripravljalnega odbora. 3. Čitanje pravil. 4. Poročilo delegatov iz Ljubljane in Zagreba. 5. Volitev odbora. 6. Raznoterosti. SRESKI POVERJENIKI. Predsednik Jugoslovanskega ljudskega gibanja Zbor je odredil na podlagi § 46. naših pravil sledeča sreska poverjeništva in imenoval sledeče njihove poverjenike: Srez Brežice: Tov. Gabrič Ivan, zidarski mojster, Brežice. Srez Radovljica: Tov. Kirhmajer Jakob, posestnik Rateče-Planica. Srez Laško: Tov. Šturbej Franc, rudarski paznik, Trbovlje, Loke 412. "Vsi prijatelji v teh srezih, ki nameravajo v svojih krajih organizirati naše gibanje, naj se obračajo na zgoraj imenovane tovariše. Srezi, ki še niso dobili svojih poverjenikov, naj se v vseh vprašanjih organizacije obračajo na starešinstvo Ljubljanskega organizacijega področja »Zbora«, Ljubljana, Novi trg 4/II. Predavanje »Zbora« v Slovenskih Konjicah. V nedeljo, dne 5. t. m. je bil v prostorih gostilne Sutter Maks v Slovenskih Konjicah sestanek naših prijateljev iz tega sreza, ki ga je organiziral naš tov. Julče Hmelak, posestnik iz Oplotnice, za predavanje o načrtnem gospodarstvu in Jugoslaviji. Predaval je tov. Ture Šturm iz Ljubljane. Sestanek je pridobil za našo misel novih borcev, maloštevilnih, toda odločnih in prepričanih. Veliko število volilnih plev pa prepuščamo drugim, da jih prvi »veter raznese. za »bratimljenje«, kjer so cesarsko-pru-eki častniki učili svoje nemške vojake, kako naj pri bratimljenju širijo med ruskimi vojaki — komunizem! Poleg tega je cesarjeva Nemčija prav rade volje dovolila, da se Ljenin in njegovi sodrugi vrnejo še v vojnem času iz Švice preko Nemčije v Rusijo v plombiranem vagonu! Ruski vojaki so zapustili fronte in hiteli domov po »mir in zemljo«. Sledila je komunistična revolucija. Kmetje so razbili veleposestnikom vse poljedelske stroje, orodje, razrušili in požgali gospodarska poslopja, sadovnjake itd., delavci pa so to isto delali s tovarnami in stroji v njih. Razbili so torej vse tisto, kar je medtem že postala njihova last, ki bi imela v bodoče vendar služiti njim samim. Njihovi voditelji pa so razdejali še vse ostalo narodno gospodarstvo z vsemi bitnimi narodnimi vrednotami kot je družina, vera, človeško dostojanstvo itd. Nemci pa so medtem z vojaškimi godbami zasedli Ukrajino, Japonci pa Sibirijo. Na srečo pa so morali prvi spet od-ondot, ker so medtem zmagali zavezniki na francoski in solunski fronti, drugi pa zato, ker so imeli tudi Amerikanci in Angleži svoje apetite v Sibiriji. Ukrajina in Sibirija sta torej ostali ohranjeni Rusiji brez vsake zasluge komunistov, kakor n. pr. tudi ni nobena zasluga Albancev, če je Albanija vsaj na papirju samostojna država. Zato pa je izgubila Rusija na za-padu ogromne oblasti, ki jih naseljuje čisti ruski narod. Kar ni razdejala sama revolucija, so dokončale državljanske vojne. Lakota, bolezni, pomanjkanje vsega in povsod. ^ Edino upanje tedanjih oblastnikov je še bila svetovna revolucija! Kajti po komunistični ideologiji sploh ni mogoč pra- vi komunizem, če ni splošen po vsem svetu, poleg tega pa bi bila samo taka revolucija lahko rešila Rusijo popolnega gospodarskega propada. Na čelu vseh, ki so tako mislili in delali, je stal Trocki in predstavniki mednarodnega proletarijata, v kolikor se jih je našlo v Rusiji. Toda Trockijevi nasprotniki so se kmalu prepričali, da pri moderno organiziranih državah in njih vojskah posebno v mirnem času ni niti misliti na kako splošno evropsko revolucijo, pa da je evropski velekapital tudi še vse premočan, da bi se dal kar na hitro roko ugnati. Poleg tega so videli, kako se likvidirajo posamezni taki poskusi v Evropi z intervencijo sosednih vojsk (n. pr. Bela Kunova Madžarska) ali pa so videli, kako imajo taki poskusi ravno obraten učinek (n. pr. Italija). Radi vsega tega je kmalu prevladala druga struja, ki je izprevidela, da se bo morala Rusija rešiti sama, da jo treba gospodarsko obnoviti, če se noče, da bo propadla, prodno bo dočakala zelo dvomljivo pomoč mednarodnega proletarijata s še bolj dvomljivo svetovno revolucijo. Posledica vsega tega je bila, da je bil Trocki izgnan iz Rusije, njegovi privrženci neusmiljeno poklani, pozaprti in internirani, skupaj z mednarodnim pro-letarijatom iz drugih držav, ki je Rusom v Rusiji sami postal ne samo nepotreben, temveč tudi naravnost nadležen! Zato pa je dobil spomenik v Moskvi socijalist-revizijonist Lassale, ki je svoje dni napisal Marxu, da ne more biti na svetu izhodna točka Želja, kako naj bi kaj bilo, temveč dejstvo, kako je! Ko je potem komunistično-»demokra-tično« »delovanje« v Nemčiji povzročilo celo Hitlerja, in so Japonci postali vedno bolj predrzni, je to še bolj pospešilo obračun s preostalimi Trockisti. Z obnovo Rusije se je moralo posebno radi Japonske zelo hiteti. Za hitro obnovo pa je bilo potrebno smotreno delo, za to pa zopet osebna pobuda, ki pa se pri vseh zemljanih, pa tudi v Rusiji dobi le, če človek vidi v svojem delu za svoj trud tudi nagrado, s katero lahko svobodno razpolaga. To pa je bil prvi začetek povratka nazaj k zasebni lastnini. Toda za delo v korist splošnosti treba poleg osebne pobude še morale, etike, notranjega miru, idealov metafizike, sicer se pobuda za delo spremeni v sebičnost in grabežljivost. Začel se je povratek k lastnemu domu, k družini, k otrokom v družini, k ruskemu narodu, k ruski domovini, pa deloma tudi že celo k veri (sedanji ruski maršal Tuhačev-skij je ostro nastopil proti brezbožnikom v vojski, komsomolci [komiteti sovjetske mladine] pa povsod med mladino). Začel se je boj proti ločitvam in splavom. (V Ljubljani vprizorjeno »Tuje dete« kaže realen način oprezne vzgojne agitacije proti splavu v sodobni Rusiji, gonja proti tej vprizoritvi v Ljubljani pa zmedene pojme od realnosti odmaknjenih evropskih »moralistov«, od katerih nihče avtorjevega namena v tem gledališčnem komadu ni zapazil, ali pa ni smel zapaziti.) Krilenko, to je tisti Krilenko, katerega smo videli v prvih komunističnih vrstah že 1. 1917., je na dolgo govoril 1. 1936 na zasedanju OIO. sovjetov o na-cijonalni zamisli, ki jo treba v Rusiji spraviti do popolne veljave, Radek piše v »lzvestjah« o geniju ruskega naroda, o ruskem nacijonalizmu in Stalin daje Amerikancu Ho\vardu časopisno izjavo, v kateri proglaša zapadno evropske komuniste dobesedno za tragikomične junake, ki zaman sanjajo, da jim bo Rusija prinesla svetovno revolucijo! Skratka, — ruska komuna je končala svoj kratkotrajni pot po Rusiji, kakor pred dobrimi 60 leti njena predhodnica pariška komuna. Postala je le krvav epilog v zgodovini ruske revolucije, kakor je bila pariška komuna epilog francoskih revolucij. Razmere v Rusiji pa se razvijajo podobno, kakor so se razvijale po pariški komuni v Evropi. Še vlada tam reakcija zapadno evropske navlake, vidimo pa znake nekega odzgoraj še neiskrenega, odspodaj pa prav iskrenega, nam še čisto nepoznanega, novega nacijonalizma prave ruske mladine in vojaka, zapaža-mo celo neke stanovske tajne volitve, za enkrat še z mnogimi lišenci (takimi, kateri nimajo ali pa jim je odvzeta volilna pravica), torej začetke skoroda neke stanovske demokracije, vendar pa bo trajalo še precej časa, preden bo odpadla vsa zapadno evropska navlaka ter bo zavladala prava široka ruska duša brez »izmov«, ker je sama vse to skupaj v novi človečanski obliki. Iz najnovejših izjav Stalina in Molotova tudi posnemamo, da se bo letos izvršila ustavna reforma, ki vsebuje v glavnem volitve s splošno, enako in tajno volilno pj'avico ter zelo zmanjšanim številom lišencev po kandidatnih listah, ki jih bodo sestavljale po mestih stanovske poklicne organizacije, na deželi pa zadruge kolektivnih gospodarstev (kolhozov). Te 'volitve naj bi bile nekak prehod iz razredne diktature k načelu svobodne izbire po sposobnosti. Kak komunistični zamaknjenec bo seveda dejal, da vse to vendar odgovarja Marxovi teoriji o nadaljnem razvoju proletarske diktature. Čudno je le, kako to, da so nad takim razvojem v Rusiji tako strašno navdušeni ravno vsi stari pravoverni komunisti s Trockim vred, da so jih v Rusiji na najmanjšo roko — zaprli, če že ne izgnali ali poklali. Da so vsa društva starih komunistov razpustili, inozemcem v Rusiji pa odvzeli legitimacije ruske komunistične stranke. In kominterna? Zgodovina se ponavlja, samo v obratnem smislu! Kakor so nekoč za svetovne vojne cesarsko nemški oficirji imeli tečaje za bratimljenje z Rusi in širjenje komunizma med — Rusi tako imajo sedanji Rusi tečaj, ki ga vodi Bolgar Dimitrov za bratimljenje v kamu-nističnem smislu v celo zapadno Evropo* Rusi vračajo »blago«, ki je prišlo iz za-padne Evrope, da razdeja Rusijo, zapad-ni Evropi, da razdeja gnilo zapadno Evropo. Maršal Tuhačevskij, carski oficir iz stare plemiške družine, ima poleg granat, letal, strupenih plinov itd. na zalogi tudi projektil z bacili komunizma in daleko-metni top debelo Berto-kominterno, s katerim izstreljuje te bacile v Evropo, propadajočo pod težo liberalnega kapitalizma in njegove »demokracije«. Nemškim oficirjem leta 1917 ni nihče očital komunizma, ko so ga takrat trosili po Rusiji. Tega se najbrž spominja tudi Litvinov, pa analogno temu tudi on sedaj trdi, da kominterna in Rusija nista eno. Pa nima v tem oziru niti preveč neprav. Vendar pa je ta dualizem zapadno-evrop-ski macchiavelističen cinizem, ki želi bližnjemu tisto, česar se sam otepa z vsemi štirimi in ki jasno kaže, da so v oficijel-ni Rusiji še zelo daleč od slovanske miselnosti in sozavesti, da je še mnogo neslovanskega tam in, da nam je še čakati zmage slovanske duše, ki bo ne z nasiljem in zlobo, marveč z dobroto in usmiljenjem duhovno zajela vso izmučeno Evropo. Vsega tega ne bo povedal Hitler, ker išče svoje kolonije v Ukrajini, pa mora svoje priprave opravdati pred zapadno Evropo pod krinko evropskega čuvarja nad komunizmom, ne bo vam povedala strankarska »demokracija«, ker se zaveda, da evropske »demokracije« tudi takrat ne bo v Rusiji, oziroma takrat še najmanj, ko ji bo zavladala prava slovanska duša, ne bodo vam pa tega povedali niti naši komunisti, ker se, — vsaj kar jih je idealnih zamaknjencev med i njimi — niti sami ne zavedajo svoje kla-verne vloge, drugi med njimi pa so za tako ivlogo dobro plačani. Lahko vam to povejo samo tisti, katerim je tuja vsa zapadno-evropska navlaka in katerim je ideal tretje carstvo Dostojevskega, ne samo vseslovansko, temveč obenem tudi vsečlovečansko, ki bo prišlo, ker mora priti! Lattnik lista konzorcij. Predovnik konzorcija Ture Sturm, Celovška 28. Odgovorni urednik Ivan Marjek, Celovška 200. Tiskarna »Slovenija« (predstavnik A. Kolman), vsi v Ljubljani.