0 r i s a n j i. Pri okrajni učiteljski skupščini v Krškem 4./8. govoril J. L. Risanje, katero se je posebno z novimi šolskimi postavami v narodne šole vpeljalo, ima dvojni namen. Formalni (oblikovni) namen doseže se s tem, da se otroku pri risanji roka in oko vadi, da se čut do lepega izobražuje. Materjalni (tvarni) namen je pa v tem, da se otrok kolikor toliko v risanji za praktično življenje izuri. Risanje se je sicer v ljudske šole vpeljalo, ali prašati moramo: kakošno je to risanje? Je-li tako uravnano in negovano, da se po njem vsaj nekoliko dosežeta prej omenjena namena? Malo kje. Vzroki temu so, da nemajo vsi učitelji potrebne izurjenosti, da ne poznajo prave me- tode, in da se pravih sredstev ne poslužujejo. Ako se ne varara, neguje se po naših šolah skoro izključljivo le stignaografično (pikčasto) risanje od najnižje do cajvišje stopinje, in kar je najhujše pri tem, da se od 1. do zadnjega razreda rabijo risanke, v katerem so pike sarao po 1 centimeter narazen. Tako risanje, katero se le za nižjo stopinjo pripuščati sme, ne zasluži na srednji in višji stopinji več imena risanja, kajti to potezanje kratkih čertic od pike do pike je le nekaka igrača za odrasle učence; pri tem se ne uri niti roka, niti oko; samo lepotni čuti se nekoliko izobražuje, ako jiin učitelj lične podobice za kopiranje na tablo risa. Pri risanji zgreši učitelj s tem pravo pot, da se včasi strogo po predlagah, včasi pa po lastnih uzorih ravna. V prvem slučaju ne more primerno prikorakati do težje tvarine, zlasti ako slika na primer iz Grandauerjevib uzorov vse podobice, katerih ne more takoj preobladati, v drugem slučaju pa more metodično postopati le posebno temeljito v risanji izobraženi učitelj. — S stigmografičnim risanjem naj učitelj risanje v ljudski šoli pač začenja, a zapušča naj ga kmalu in kon[6a naj s prostim risanjem. Kjer ima učitelj malo učencev, pa dobre klopi, dober risarski papir in vsa še druga potrebna sredstva, ondi naj kar na nižji stopinji (z 2. šolskim letom) s prostim risanjem na čiste risanke začne. (V takem ugodnem slučaju je pa le malokateri učitelj.) Kako naj toraj učitelj prehaja k čisto prostoročnemu risanju? V 2. šolskem letu imajo otroci risanke s pikami 1 centimeter oddaljenimi (n. pr. Prva risanka Felkl-nova); v 3. šolskem letu pa naj učitelj da otrokom risanko s pikami 2 cm. oddaljenimi (n. pr. Druga risanka Felkl.); v 4. šolskem letu imajo otroci še večjo izurjenost, zato naj jim da učitelj n. pr. tretjo risanko (pike 4 cm.); v 5. in 6. (7., 8.) šolskem letu naj pa risajo na risanke brez pik (Četerta risanka F.). Učitelj naj se posluži Grandauerjevih ali Tretau-ovih predlog. Te so od vlade odobrene in vstrezajo popolnem svojemu namenu; le to naj bi si učitelj pri Grandauerju zapomnil, da vsa tvarina v njih (12 zvezkov) je naaienjena le za 8 razredne šole. Pri 2- in 3razrednih ni treba več jemati, nego to, kar je za nižjo in sredDJo stopinjo predpisano. Sploh pa je učitelju pri rabi Grandauerja, pri katerem je le to obžalovati, da nima praktičnih slik iz življenja in obližja otročjega, treba nekoliko Djegov navod premišljevati. Kjer ima šola več (3., 4.) razredov, ondi je vsekako treba razne risanke (1., 2., 3., 4.) vpeljati, ali tudi na dobro osnovanih enorazrednicah bi lehko dal učitelj svojim na raznih stopinjah stoječim učencem razne risanke (1., 2., 3.) in pri risanji potem vse oddelke lehko skupno podučuje; kajti eno in isto sliko more risati učitelj za vse učence na šolsko tablo; nje kopiranje pa ui enako težavno za vse, marveč je tim težje za učenca, čim manj pikčasto risanko ima. — Učitelj ali šola pa bi potrebovala za risanje prav za prav čvetere tudi le dvoje table, katere so namreč tako pikčaste, kakor risanke v otroških rokah. Zhaja pa nazadnje učitelj tudi z eno samo risarsko tablo, katera ima na eni strani pike po 1 dra. (za učence 1 cm.) narazen, na drngi strani pa je brez vseh pik ali čert. Kedar risa učitelj za risanke z 2, 4 cm., takrat je mnogo boljše, da si naredi na čisti strani sam takove pike, nego da risa na pikčasto (1 cm.) stran. Če pa risa na to stran, naj pa le potrebne pike zaznamuje.