yla8aak v getevhei MLADOfT LETNIK XIX 1ULI3 1926 ŠTEVILKA 7 Ivan Podlesnik: Dr. Janez Evangelist Krek in Orli. Počasi in vztrajno se zbira gradivo za velik življenjepis, ki naj nam delovanje tega izrednega moža od vseh strani natančno pojasni in naslika. Ne bo odveč, ako poizkusimo načeti tu vprašanje: v koliko je bil Krek v zvezi z ustanovitvijo orlovske organizacije in kako nam jo je s svojimi bogatimi nasveti in delom podpiral. Ta razprava bo obenem pojasnila marsikaj iz tistih časov, ko je mlado drevo orlovske organizacije šele s svojimi koreninami zatipalo mater zemljo. Dvajset let pravkar mineva od tistih dni. Hočem pripovedovati na podlagi spominov, zapiskov, pisem in časopisja. Naj se ne tolmači napačno to, da bom moral v tem večkrat govoriti tudi o sebi in svojih odnošajih do Kreka in drugih tistočasnih voditeljev prosvetnega in političnega dela med slovenskim narodom. Najprej si poglejmo okvir, v katerega hočem potem vtakniti našo sliko. Liberalizem pod vodstvom dr. Tavčarja se je med Slovenci boril za zadnje svoje postojanke. V borbi za življenje in smrt se je posluževal vsega, o čemer je upal, da mu bo podaljšalo življenje. Med tem tudi slovenskega sokolstva, čigar starosta je bi takrat dr. Tavčar. Šli so tako daleč, da so hoteli na nekem občnem zboru proglasiti načelo, da more biti Sokol samo tisti, ki je organiziran v liberalni stranki. To namero so preprečili Sokoli iz Trsta. Tako je zgledalo na zunaj. Na znotraj je pa pripravljal dr. V. Murnik velike reforme glede tehničnega dela. Dr. V. Ravniharju pa se je zdelo, da Sokol preveč zanemarja izobraževalno delo. Zato je deloval na to, da se je pričenjalo s predavanji in izleti. Sokol je tedaj zavzemal postojanke samo v mestih in trgih. Na kmete še ni prodrl. Navzlic temu, da se ga je hotela liberalna stranka popolnoma polastiti, ni kazal na zunaj svojih svobodomiselnih teženj tako jasno in odkrito, kot jih kaže sedaj. V razumevanje nadaljnjega moram že sedaj pripomniti, da je Sokol pod mladimi iz Sokola I v Ljubljani, predvsem pod dr. Pestotnikom, pokazal šele jasno: to smo, taki smo, to je jedro sokolske ideje. Prej pa je bilo mnogo "slepomišenja glede verskih, svobodomiselnih in drugih bistvenih vprašanj v sokolstvu. Da se je tozadevno pokazala jasna luč, je nemajhna zasluga orlovstva, ki je že prva leta v vsiljenemu mu trnju s sokolstvom klicalo po jasnosti in resnici na obeh straneh se bojujočih. Tako je bilo torej tedaj na strani slovenskega svobodomiselstva: politično so gubili tla korak za korakom. Na njih tokrat slabo obdelani njivi prosvetnega dela pa so že začeli vstajati mladi delavci, katerih vrste so se zbirale zlasti iz slovenskih akademikov, prihajajočih takrat iz Prage in z Dunaja. V sokolstvu je dal dr. V. Murnik s svojo krepko roko in srcem polnim same ljubezni do sokolstva jasno smer tehničnemu delu, katero je dvignil v poslednjih letih do viška. Organizatorično pa se je jelo preurejati, pomlajati in presojati pod dr. V. Ravniharjem, dr. Pestotnikom in njiju sodelavci. Temu nasproti pa je stala med Slovenci tedaj druga četa pod vodstvom dr. Ivana Šušteršiča in dr. Janeza Ev. Kreka. Ta četa je narastla kmalu v armado, ki si je popolnoma osvojila političen teren na Slovenskem. S svojimi izobraževalnimi in gospodarskimi organizacijami pa je prodirala od mest in trgov do zadnjih gorskih vasi. Dva močna moža, duševno bogata, z jasnimi cilji pred seboj, sta stala na čelu te armade. Poleg sebe in za seboj pa sta imela cel štab izvrstnih in požrtvovalnih sodelavcev. Politično delo te armade je bilo osredotočeno v stranki, predhodnici sedanje SLS. Gospodarsko delo je imelo svoje izhodišče v Zadružni in Gospodarski zvezi. Prosvetno delo pa se je stekalo iz Slovenske krščanske socialne zveze. Pri tej poslednji se moramo sedaj nekoliko pomuditi. Dr. Janez Ev. Krek, stolni vikar Luka Smolnikar, bogoslovni profesor dr. Aleš Ušeničnik, dr. Josip Gruden, urednik Ivan Štefe, dr. Evgen Lampe in še drugi so jo tedaj vodili, ustanavljali izobraževalna društva po Sloveniji, predavali po njih itd., da je rastla in se razcvitala v mogočno drevo, ki je dajalo premnogo žlahtnih sadov. Že kmalu od početka njene ustanovitve je padla med voditelje misel: pridobiti mladino, zlasti mladeniče za izobraževalna društva, včlanjena v Slovenski krščanski socialni zvezi. Ta misel se je razmišljala od seje do seje, toda korenin ni mogla pognati. Smolnikar in Štefe sta jo hotela uresničiti najprvo z uniformami. Dajmo fantom uniforme! In res je Štefe že naročil in predložil k seji nekaj, kar ni bilo podobno ne žandarski, ne vojaški in ne veteranski uniformi. V naivni navdušenosti se je mislilo, da bo uniforma vse. Leta 1904. so priredili mladeniči iz Štajerske, ki so bili organizirani v Štajerski mladeniški zvezi, izlet na Brezje in v Ljubljano. Zvečer pred odhodom iz Ljubljane se je vršila na Koslerjevem vrtu veselica, pri kateri so nastopali fantje iz Štajerske kot govorniki. Veliko jih je bilo; ko so se formirali za odhod na kolodvor v sprevod, so bile njih vrste goste in dolge. Gledal in poslušal sem jih in prišla mi je misel v glavo: Kako lepo bi se dala razviti potom teh fantov iz mest in trgov sokolska telovadna ideja n a k mete v vasi. V zvezi s tem moram spregovoriti nekaj o sebi. Jaz sem bil tedaj mlad uradnik v Ljudski posojilnici v Ljubljani, katere predsednik je bil dr. Ivan Šušteršič. Sedaj veliki zavod je bil tedaj še majhen, nastanjen v Zvezdi, v hiši, kjer je sedaj Trgovska šola. Telesno sem bil slabo razvit, zato se mi je svetovalo, da naj telovadim. Vpisal sem se v Sokola in pridno posečal telovadnico. Tam sem se bil seznanil z dr. V. Murnikom, s katerim sva mnogo občevala. Bolj in bolj sem se začel zanimati za sokolstvo. Uvidel pa sem, da se pri sokolstvu preveč zapostavlja organizatorična stran, za katero dr. Murnik, zatopljen v tehnično delo, ni kazal pravega zanimanja. Začel sem s predavanji pri naraščaju, pisal sem o sokolstvu članke za »Slovenski Narode, nastopal kot govornik na izletih itd. Takrat je začel nastopati tudi dr. V. Ravnihar, ki je pokazal razumevanje za moja stremljenja. Tudi njegov cilj je bil ta, da prodre Sokol iz ozkih mej mest in trgov na kmete. Resnici na ljubo moram priznati, da od strani svojih kruhodajalcev nisem naletel na nobene ovire pri svojem sokolskem delu, kar je bilo za tisti čas strastnih političnih bojev med »libe- ralizmom« in »klerikalizmom« veliko in skoraj nerazumljivo. Pokojni Štele je poizkušal sicer parkrat proti meni rovariti (kar mu ne štejem v zlo, ker je za tiste razmere popolnoma razumljivo), toda ni se mu obneslo. Moji gospodarji so gledali pač na moje delo v uradu. Delo izven urada1, so pa trpeli, ker so bili bolj liberalni kot liberalci, dasi k temu niso bili dolžni, ker je nasprotna stran izvajala načelo: v naše službe naše ljudi! (Dalje.) Leopold Turšič: Varuhinje. Kot golobička s solnčnega grička cerkvica bela blešči, . z drugega tiha soseda nemo čez polje jo gleda, nemo ji govori: Varujva, varujva zlato polje, varujva solnčne gorice, naj se razvriska trpinu srce, naj raziskri se mu lice — uslišiva prošnje njegove vsakdanje, v solzah sejal je, v radosti naj žanje!... Kar po vseh gričih so oživele cerkvice bete, v zboru neslišnem hite: Varujmo, varujmo svojim vasicam zlato polje tudi me!.., Junaštvo. Nemški spisal dr. J. Klug, prevel J. J. (Dalje.) Uro pozneje stoji Milan pl. Javorški v delavnici rektorja, ki s prijaznim obrazom stopa pravkar vstopivšemu nasproti. »Milan, ti najbrž prihajaš, da mi sporočiš, kako hočeš svoje počitnice pred vstopom na visoko šolo preživeti pri kakem svojem prijatelju in da se moramo zato posloviti?« »Ne, oče rektor, nasprotno: prihajam, da vam sporočim, da se ne nameravam posloviti od vas in od zavoda. Prihajam s prošnjo, da me obdržite — za vedno!« »Kako, Milan, te-li prav razumem? — Ti" hočeš — —?« »Da, oče, jaz hočem postali jezuit! Ali še veste, kaj sem vam pripovedoval, ko sem se vrnil s svežega groba, svoje matere ? Kaj sem svojemu nirtvemu očetu in svoji umirajoči materi prisegel? To bi sedaj rad izpolnil, oče! Ah, letos, na smrtni dan moje drage matere, sem imel tako čudne sanje! Bilo mi je, kakor da sem v nebesih. Veliko, neznansko veliko zlatih prestolov sem videl tam, in na njih so sedeli nebeščani in prepevali čudovite nebeške melodije. Iskal sem: po -blestečih vrstah in sem slednjič , našel med nebeščani svojo mater. Na- smihala se mi je, kakor bi me bila že davno opazila — toda zlati prestol na njeni strani je bil prazen. ,Mati, kje je oče ?‘ sem vprašal — ona pa mi je namignila k sebi in mi rekla tiho, pa slovesno in resno: ,Milan, on čaka tvoje sprave!‘ ,In kako dolgo bo moral čakati, mati?' sem vprašal dalje. ,Da bo en očena.š izmoljen do konca!' je odgovorila — jaz pa sem se v tem hipu prebudil. »Sedaj pa ne vem, častiti oče,« nadaljuje Milan, »kaj se to pravi. Mislim pa, da moram za očeta moliti in da bom moral zanj, veliko moliti. In to bom mogel pač najbolje izpolniti, če — da, oče, to je moj zrel in premišljen sklep — če postanem duhovnik.« »Milan,« izpregovori redovnik, »če te Bog kliče, potem mu sledi! Saj smo često govorili med seboj o smrti tvojega očeta — morda, ne, Milan, lahko rečemo, gotovo čaka njegova duša, da doprineseš spravo za krivdo ti, Milan! Kako boš mogel spravo doprinesti in kdaj jo boš doprinesel, to ve le Bog! Bodi samo pripravljen — tvoja ura bo enkrat že prišla! In tvoje sanje, Milan? Kako naj si razlagani zagonetno besedo iz ust tvoje matere? En očenaš je tako hitro izmoljen, da je pač komaj dovolj časa za spravo težkega dejanja! In vendar ima en sam očenaš toliko v sebi in je tako globok, da bi ga morali moliti vse človeško življenje, da bi se slednjič ob smrti izpolnila poslednja prošnja: reši nas hudega! In sedaj naj blagoslovi Bog tvoj sklep in naj bo v zveličanje tvoji in tvojega očeta duši!« — Štiri tedne pozneje zapusti Milan pl. Javorški ljubi, tihi samostan, ki mu je bil doslej drugi dom, in odpotuje v noviciat Družbe Jezusove. Dvajset let je prešlo. V poslovnem prostoru angleškega upravnega poslopja v mestu Kampur v Indiji vlada mrzlično razburjenje. Veliki upor Sepojcev pod poveljstvom Nane Sahiba se je razlil kakor strašen val črez vse ozemlje Doaba in Audha. Od vsepovsod prihajajo strašna poročila o porazih in pobojih zasovraženih Evropcev in o pretresljivih prizorih, ki so se pri tem dogajali. Sepojci so narasli v strašno moč — nobenega dvoma ni več: angleška moč jim bo podlegla, če se ne zgodi kaj čudovitega. Poslednji ukazi in depeše so izgotovljene. Sir Ha rti and, angleški upravnik, se vzdigne raz mehkega stola in stopi na visoko okno v sobi, ki jo nastopajoči tropski mrak napolnuje polagoma s poltemo. Zunaj je tiho, kakor v grobu. Nihče več si ne upa na, ulice, po katerih je še včeraj divjal strašen upor, iz strahu, da se le-ta naenkrat vnovič vzdigne in zadivja, kakor divja žival, ki je ušla iz železne kletke, in sedaj kdovekje leži v skritem kotu, iz katerega bi jo mogel izvabiti že en sam nepreviden človeški korak. Težke misli se pode po glavi Sira Hartlanda. Žena in otrok sta mu na varnem — — — toda, ali ju bo še kdaj videl? — In zopet prihaja ena tistih strašnih ur nadenj. Prikazen stoji za njim v teh temnih urah, grozovita prikazen, ki mu sika v uho, kakor sika strupeni gad v travi: »Ali še veš, kako si hladnokrvno nanj pomeril in ga ustrelil? — Ali še veš, kako je ležal dolgo razprostrt vznak na svojem hrbtu in gledal z začudenimi očmi v temnomodro nebo in kako je rdeča kri iz njegovega telesa tekla, tekla, tekla...? Ali še veš'----ti-------ti — — — morilec? — Ali se zavedaš, da si iz uboge žene naredil vdovo in iz nesrečnega otroka siroto?« — Toda danes šepeta glas prikazni okoli Sira Hartlanda tišje in skrivnost-neje, nego sicer: »Slišiš li — sedaj prihaja maščevanje! Zaničujoče, zasmehujoče maščevanje prihaja! Kmalu ti poženo strupeno kroglo v telo... hahaha, vidiš, kako se vse na svetu maščuje?« — »In ti ju ne boš videl nikdar več — — nikdar---------nikoli — — in tudi tvojega otroka mati postane vdova in tvoj sladki otrok uboga, zapuščena sirota!« Mrko gleda Sir Hartland skozi zamreženo okno ven v krvavordeče večerne oblake. Ah, koliko dušne muke mu je že povzročil oni nesrečni dan! Kako je povpraševal in iskal, iskal in povpraševal, da bi izvedel za bivališče mladega grofa Javorškega. Edina sled je peljala v jezuitski samostan, kjer je izvedel, da se neki jezuitski pater Milan Javorški mudi kot misijonski duhovnik nekje v misijonskih deželah in da je pred odhodom izrazil odločno željo, naj njegovega bivališča ne razodenejo nikomur — željo, ki je niso mogli pustiti neizpolnjene. O kaj bi Sir Hartland dal zato, da bi se mogel vreči na kolena pred sina po njem umorjenega očeta in ga prositi: »Odpusti mi, ah, odpusti mi v imenu mrtvega, na katerem sem postal morilec, da bo moja vest našla enkrat mir, mir, mir in mi bo prenehala venomer in venomer očitati in šepetati čez dan ter vpiti čez noč: Morilec si — — morilec — morilec — morilec — — in — — si -----proklet!« Stokajoč si pokrije Sir Hartland z rokami svoj obraz, v katerega so se zarezale globoke brazde, česar bi doba najlepših moških let ne bila pustila za seboj. »Proklet, ah, proklet,« zavzdihne polglasno, »in smrt stoji pred vrati in trka in govori: ,Ali si pripravljen?*« Tako bi ne bil, ne, tako Sir Hartland pred dobrim četrtstoletjem ni govoril — — takrat, ko se je še igral z vsem, kar je bilo sveto. Toda kes nad veliko krivdo more ošabni napuh v človekovi duši temeljito ponižati in potlačiti. Ne, Sir Hartland se ne boji smrti! Toda iz vere svoje mladosti si je bil rešil še toliko, da ni hotel z nespravljeno krvavo krivdo na duši stopiti pred večnega sodnika. Tam doli, nekaj ulic odtod, leži mala cerkvica katoliškega misijona. Tja hiti sedaj pogled Sira Hartlanda, ki ga je njegova katoliška mati nekoč pobožno in dobro vzgojila, čeprav je njegovo poznejše življenje zabrisalo mnogokaj svetih vtisov njegove mladosti. Ali ne bi mogel tam doli še v poslednji uri najti odpuščanja in pokoja in miru, v poslednji uri pred svojo smrtjo, ki se mu zdi gotova že v najbližjem času? Pojutrišnjem že, že jutri morda? — — Sir Hartland seže po pištoli na pisalni mizi in se odpravi na pot. Nekaj minut pozneje je v cerkvici katoliškega misijona. (Dalje.) P. KI.: Postanek proega društva „Oret“ na Jesenicah. (23. II. 1906.) Telovadno gibanje se je razvilo med jeseniškimi fanti v letih 1902. do 1904. To gibanje je zanesel na Jesenice nemški »Turnverein« po uradnikih. Njega članstvo je obstojalo iz uradnikov in tovarniških mojstrov ter njihovih sinov. Slovenske fante je zamikala orodna telovadba in zato jih je več pristopilo k »Turnvereinu«. Nemci, ki so vedeli, kako privlačna je telovadba za mladino, so razvili agitacijo za pristop v njihovo društvo. Ker so se tisti čas vrgli Nemci na Jesenice z vso silo, da si priborijo vodstvo in moč tudi v javnem življenju, je slovenstvo po društvih začelo resno misliti, kako bi zlasti mladino vzdržalo pred pogubnim nemškim vplivom in ponemčevanjem. Lela 1904. se je ustanovilo telovadno društvo »Sokol«, v katerem se je zbrala povečini liberalna mladina. Ker pa je »Sokol« takoj iz početka pokazal svojo protikatoliško tendenco (v /istem času je češko sokolstvo nastopilo s svojim protikatoliškim programom), je jeseniško »Slovensko katoliško izobraževalno delavsko društvo«, ustanovljeno 1.1897., zavzelo svoje stališče proti »Sokolu« in »Turnvereinu« ter prepovedalo svojim članom telovaditi pri Sokolu. Izključilo je tudi nekaj članov, ker se niso hoteli pokoravati tej prepovedi. Proti »Turnvereinu« je postavilo že takoj ob njegovi ustanovitvi najstrožje odredbe, ker je uvidelo njegov namen. Toda v fantih, včlanjenih v društvu, je težnja za telovadbo prodirala naprej, tako da je v maju l. 1905'. kupilo društvo drog in staro bradljo, ki ju je postavilo na vrt gostilne pri »Markdtu« na Savi, kjer je bil v dvorani prvega nadstropja društveni lokal. Začelo se je telovadili. Tisti čas so se vršili na Jesenicah delavski shodi, na katerih je bil govornik dr. Janez Ev. Krek, ki se je zelo zanimal za društveno življenje. Fantje so ga prosili, da bi se splošno po vseh društvih vpeljala telovadba, in sicer vsled skupnih izletov in javnih nastopov. Dr. Krek je obljubil, da se bo pri centrali 8KSZ zavzel za to, in je res 12. novembra 1905 na občnem zboru SKS/, v Unionu v Ljubljani stavil predlog, da se ustanovijo po društvih SKSZ telovadni odseki. V skoro istem času je bil premeščen na Jesenice za kaplana g. Karel Čuk, ki je bil sam telovadec. Fantje so se ga tesno oklenili. Dobili so dvorano v gostilni jrri »Zvitem rogu«, last g. Petra Rozmana, postavili vanjo bradljo in drog. Začelo se je telovaditi s polno paro. Tedaj pa se je sprožila misel za lastnim društvom. In prišel je važni zgodovinski dan 23. svečana l. 1906., ko se je zbralo okrog 40 fantov v svoji dvorani in ustanovilo telovadno društvo »Orel« ter si postavilo prvi odbor. Bil je sestavljen sledeče: Rake)' Ferdinand, predsednik; Karel Ćuk, tajnik; Krive Janez, odbornik; Ažbe Ivan načelnik: BHoneelj Janez, podnačelmk: Zen Maks. vnanelj Društvo ]e bilo ustanovljeno in delati se je začelo na lastno odgovornost. Začulila se je potreba poslovnika, potreba pravilne telovadbe. Obrnili so se na pripravljalni, odbor za ustanovitev telovadnih odsekov. In jrrišli so g. Ivan Podlesnik za organizatorno delo, gg. Perdan, Albert in Aleksander Jeločnik za telovadbo. Čez poletje se je pokazala nevarnost, da bi delo v novem društvu utegnilo zaspali, ker se je začel graditi »Delavski dom«, kateremu je postavil temeljni kamen dr. Janez Ev. Krek. Toda gg. Podlesnik in drugi so hodili vsako nedeljo na Jesenice in vadili mlado društvo, da ni zastalo. Se dobro so v spominu besede g. Podlesnika: »Samo ne prenehati, v jeseni ustanovimo v Ljubljani telovadno društvo in ne boste več sami.« V jeseni se je res ustanovil telovadni odsek v Ljubljani, takoj za njim v Sl. Vidu nad Ljubljano. Trije odseki so bili in že so si ustanovili Zvezo telovadnih odsekov. Toda imena »Orel« ni prevzela zveza od jeseniškega društva, ki je tudi takrat prenehalo biti društvo in je postalo odsek kat. del. izobr. društva. »Delavski dom« je bil dogotovljen jeseni l. 1906. in telovadci so dobili telovadnico, opremljeno z orodjem: drog, bradlja, konj, koza, krogi, plezalne vrvi, skok, palice in ročke. Spomladi, 26. maja l. 1907., se je vršil v Ljubljani v Unionu prvi telovadni nastop Z TO, kjer so nastopili odseki Ljubljana, Št. Vid in Jesenice. Jeseniški odsek je nato začel s polnim delovanjem in ustanavljal v okolici odseke. Na Koroškem je ustanovil Orla v Št. Janžu, Svečah in Celovcu. Na ponovni predlog Jeseničanov je slednjič ZTO prevzela ime »Orel« dne 19. marca 1909 na Bohinjski Bistrici. Prevzem imena »Orel« je bil samo oficijelnoga značaja, ker so se vsi člani že prej imenovali tako. Naj h koncu omenim še psovko »čuki« tirčna bolest pred smrtjo« poje skoro dobesedno po tisti znani Župančičevi: Srce, zakaj drhtiš, česa, povej, se bojiš... Kaj pove ta pesem, in kaj Tvoja! Preberi ju in boš razumel, zakaj Tvoje nikakor ne morem objaviti. Sploh bi Ti svetoval, da opustiš pesnikovanje (sic!), kter s takimi pesnitvami si pač ne boš pridobil trdih src urednikov. Vsaj mojega ne! Poizkusi s prozo! Zdi se mi, da utegneš imeti več sreče. Iz nekega Tvojega dopisa — če je bil res Tvoj! — bi zamogel to sklepati. Bog živi! j. K. S. P. Upam, da se bo Tvoja želja tekom prihodnjih let izpolnila. A treba bo preje dograditi Stadion. Takrat ga bomo morali pokazati svetu dovršenega v vsej krasoti in veličini, ki jo je zamislil arhitekt. Delajmo povsod in vedno na to, da se to čimpreje zgodi! — Prvi prihodnji slovanski orlovski tabor pa bo 1. 1929. in sicer v Pragi. Tako je bilo že davno določeno. I. R. P. Tvoja »Rudarska pesem« — če ni izposojena, kdo more danes to kontrolirati! — je z ozirom na tozadevne zahteve precej popolna in jo bom skušal priobčiti. Prosim pa potrpljenja! Še kaj pošlji! Bog živi! Fr. B., Št. Peter: Kaj se pravi »voditi se dati od živcev«, je razvidno iz konteksta (zveze ali smisla) dotičnih stavkov. Dopisnikom. Nabralo se je, hvala Bogu, precej dopisov. Pridejo čimpreje na vrsto! Tolmačev nabiralnik. Parada: slovesno ogledovanje čet; provinca: pokrajina kot del države; univerza: vseučilišče; armada: vojska; harmonirati: skladati se, soglašati; eminenca: »odličnost«, naslov, s katerim se navadno nagovori kardinal; triumfalen: zmagoslaven, slaven; konzul: uradnik, imenovan od državne oblasti za varstvo domačih interesov (koristi) v tujih krajih; magistralno osebje: osebje pri mestnem upravnem oblastvu (županstvu); drapiran: prevlečen (z zastavami); kritik: ocenjevalec, presojevalec; bankerot: denarni polom v sled prezadolženosti; mehanik: strojni delavec; produkt: izdelek, plod; biološki: življenjeslovski; delikatesa: slaščica; senat: starešinstvo, državni svet; mineralije: rudnine; pacijent: bolnik; riskirati: tvegati, poskusiti; klinika: bolnica, zavod, v katerem se dejansko uči zdravljenje bolnikov; komite: odbor; špecijelen: poseben; tenis: posebna igra z žogo; kandidat: pripravnik; kdor se poteguje (ali ponuja) za kako službo; soliden: pošten, reden, zanesljiv; masiranje: drgnenje telesa; eleganca: izbornost, ličnost, brhkost; definitiven: odločilen, končen; akcija: delnica; komisija: pooblaščeni cenilci. Iz kraja v kraj — Trbovlje. Trboveljski orlovski odsek je eden najstarejših v celi O. P. Po par letih obstoja, je bil ravno »Orel« eden glavnih činitelje v, da se je zgradil »Društveni dom«, kjer so imele vse katoliške organizacije svoje prostore. Pa že po desetih letih je postal ta >Društveni dom« pretesen za naše organizacije. Iz »Orla« so rastli tudi drugi odseki, kakor: dramatični, pevski in tamburaški. Pri voditeljih, pa tudi med članstvom je začela rasti iskrena želja po novem, večjem »Domu«. In ta želja se je na splošno zadovoljnost deloma že izpolnila. O božiču lanskega teta je bil »Dom« slovesno otvor j en. Vsestranska požrtvovalnost je rodila* menda pač lahko trdimo, najmodernejše urejen »Društveni dom« v celi Sloveniji (glej sliko M str. 118.). V novem »Domu« je velik gle- dališki oder, prostorna dvorana z obširno galerijo, telovadnica posebej in veliko dru-štvenili sob. »Dom« ima električno razsvetljavo in vodovod. Velika skrb vseh, zlasti še Orlov je, da še dolg poravnamo, ki je še delno ostal na »Domu«. V ta namen nam je dovoljena velika efektna loterija s krasnimi dobitki (čez 400). Glavni dobitek je enodružinska hiša ob cesti, ki bo tekom enega meseca zgrajena. Odseki, oziroma člani, ki bi hoteli proli 10 odst. proviziji prevzeti razpečavanje naših srečk, naj pišejo na »Orlovski odsek Trbovlje«. Vsi za enega, eden za vse! s tem orlovskim geslom se obračajo trboveljski Orli na svoje brate širom Jugoslavije, da tudi oni poklonijo majhno žrtev v obliki srečke, ki stane 10 Din, za veličasten »Dom« v Trbovljah, ki je obenem dika vsega našega katoliškega dela. Bog živi! (Uredništvo zadevo toplo priporoča.) Za šalo in zares r Za smeh. Izhod. Slab gledališčni pisatelj je šel nekoč k slavnemu francoskemu pisatelju Dumas in ga je prosil, naj mu da takoj 300 frankov, sicer bo umoril sebe in svoje tri otroke. Dumas, ki je zelo rad pomagal, je iskal po žepih, a je spravil samo 200 frankov skupaj. — »Moram imeti 300 frankov, ali pa so izgubljeni moji trije otroci in jaz tudi!« je vpil pisatelj. — »Veste kaj, tole Vam svetujem,« je dejal Dumas, »vzemite tehle 200 frankov in umorite zaenkrat samo samega sebe.« Ta se pa spozna! Mala Fanika je toliko časa nadlegovala staro mamo, da jo je vzela s seboj v kino. Po predstavi je vprašala Fanika staro mater, ki ni prav dobro slišala, kako se ji je prav za prav dopadlo. »Za tebe je bilo morebiti prav lepo, jaz pa nisem nič slišala,« je bil odgovor mamice. Uganke naših Orlov. Urednik: Peter Bulknvii-Domen Zgonik, p. Prosek (Italija). 1. Uganka. (Tone, Sarajevo.) Slama z lesom je objeta in ž njim v hišico se spleta; hiša je brez oken, vrat, da ne more vanjo tat! Notri namreč so zakladi v mnogoteri kriti kadi. — Malo misli in povej pravo ime hiši tej! 2. Zlogovnica. (Boris Rihteršič, Celje.) Oral, znak, sum, grad, izlain, stan, luč, kras. Poišči znan pregovor, ki je skrit v teh samostalnikih. 3. Kvadrat. (Nace Cuderman, Tupaliče.) a a d | e e g i j | j i i n n | o p r r s | t v Beri v prvi vrsti od zgoraj navzdol, v v spodnji vodoravni in končni vrsti od spodaj navzgor. Kdor bo to uganko prav rešil, dobi 100 dinarjev. 4. Posetnica. (šaleški.) SIMON P OŠ A Kaj je ta mož? Rešitev ugank je poslati v zaprtem pismu do 5. avgusta uredništvu »Mladosti , Ljubljana, Ljudski dom. — Izžreban rešilec vsi* ugank dobi novo Sveto Pismo. Rešitev ugank v 6. številki: I. Zlogovnica: Bobnič. — 2. Vraza: Platina, platana. — 3. Dopolnilna uganka: Neretva, Snežnik, Janežič, turneja, Japonec, Poljane. — 4. Posetnica: Vinogradnik. Vse uganke so prav rešili: Ljudevit Do-manjko, Žihlava; orlovski odsek na Brezovici pri Ljubljani; 'Tone Korošak, Sv. Jurij ob Šč.; Franc Modrinjak, Središče, in Joško Kessler, Borovnica. Izžreban je bil: Orlovski odsek na Brezovici. Vsebina 7. številke: I. Podlesnik: Dr. Janez Ev. Krek in Orli. — L. Turšič: Varuhinje. — J. Klug: Junaštvo. — P. KI.: Postanek prvega društva »Orel« na Jesenicah. — F. Strah: Orlovsko slovo. — Carantanus: Sv. Urh-Sv. Helena - Sv. Krištof. — Odemsov: Srečoliov. — Otokar J.: Kako smo potovali v Ameriko. — Orlovska pisma. — To in ono: Telovadba in sport. — Nove knjige. — Urednikov radio. — Tolmačev nabiralnik. — Iz kraja v kraj. — Za šalo in zares. — Slika: Društveni doni v Trnovljah. .BrezolKoholna produkcija* 1, Liubljana, Poljanski nasip 10/26, pošlje vsakemu naročniku „IVllčiclOSti" zanimiv cenik brezplačno. zahtevajte ga takoj: ne bo vam Zal! Urednik: Jože Jagodic. ■ bične ilustracije ■ in jasni klišeji dajo reklami šele prauo lice! Jugoslovanska tiskarna Mubllana. Kopllarlcva ulica 6 Klišarna - Litografija - Kameno-in offset-tisk - Rotacija - Stereo-tipija - Knjigo- in umetniški tisk ■ -------------------------e | Salda-konti, štrace, | blagajniške knjige, I = amerik. žurnale = 1 odjemalne knjižice itd. — nudi p. n. trgovinam po izredno ugodnih cenah knjigoveznica K. J. D. S V Ljubljani, Kopit. 6/11. % Edini slovenski zavod brez tujega kapitala je Vzajemna zavarovalnica v Ljnblianl, Dunalska c. 17 Sprejema v zavarovanje: L Proti poiaru: a) raznovrstne Izdelane stavbe kakor tudi stavbe med časom gradbe j b) vso premično blago, mo bilje, zvoaove la enako; ej poljske pridelke, ti to in krmo. 1. Zvonove proti razpold In prolomu. X Sprojsms v novoustanevlfeniem 11 v 11 o niskom eddelkn savnrovanje na dotlvetje ks sami, otročke dete, dalje rentna la Ifudakm —varovanja v vseh kombinacijah. Skupno premagamo skupne težave I TEODOR KORN Ljubljana, Poljanska cesta 8 se priporoča cenjenemu občinstvu za izvrševanje vsakovrstnih kleparskih in vodovodnih instalacijskih dei ter za pokrivanje streh. Vsa stavbna in kleparska dela v priznano solidni izvršitvi. Proračuni brezplačno in poštnine prosto. Popravila točno in po nnjnižji ceni. Podružnica v TRSTU, Via Mlramare 66, ki jo vodi poslovodja g. Franjo Jenko. Prodajalna K.T.D. (prej Ničman) Ljubljana (poleg Jugoslov. tiskarne) Vse pisalne potrebščine, podobe, molitveniki, svetinje, devocijonalije itd. Svoji k svojim! 0--------------------- JCaša domača J{olinska Cikorija te izborna in izdatna. Zelo priporočamo! &---------------------0 LDHikuš Ljnbllana Hleslnl trg 15 priporoča svojo zalogo delnlkon In solnč-ntkoo In izprehede#! palic. Popravila ločno in solidno. Klobuke, srajce, krauate, dežne plašče, dežnike l. d. modna blago kupite najceneje pri .Amerikancu1, Ljubljana, stari trg io. Zahtevajte cenik! Za h le vaj te cenik! Društvena nabavna zadruga v Ljubljani (Ljudski dom) ima v zalogi: vse potrebščine za kroj, telovadne obleke, telovadne čevlje, poslovne tiskovine in knjige za odseke. Tiskovine za Čebelico. —Zaloga knjig „Orlovske knjižnice*. — Zaloga vseh potrebščin za šminkanje Igralcev. — Sprejema vloge v Centralno Čebelico. Kupujte pri laslnem podjetju! Kupujte pri lastnem podjetju! ,Ju