i i “1-1-Pisanski” — 2010/4/26 — 15:54 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 1 (1973/1974) Številka 1 Strani 44 Tomaž Pisanski: MATEMATIČNA OLIMPIADA Ključne besede: matematika. Elektronska verzija: http://www.presek.si/1/1-1-Pisanski.pdf c© 1973 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. o XIV. MEDNARODNI MATfu'ffiTIČNI OLIMPIADI Že več let zapored sodeluje Jugoslavija na mednarodnih mate- matičnih olimpiadah za srednješolce. Lani je bila olimpiada na Po l j ske m, v Torunu, rojstnem mestu slovitega astronoma Mi ko Xa j a Kopernika. Torun je staro slikovito mesto ob WisXi na severu Po- ljske. Središče mesta je bilo zgrajeno v prejšnjih stoletjih. Ne - katere zgradbe, med njimi mestna hiša z muzejem, so celo iz 14. stoletja. Torun je bil v s e skozi univerzitetno sredi šče, v dana- šnji dobi pa postaja tudi močan turistični center . Na olimpiadi je sodelovalo š tirinajst e kip. Vsako ekipo je sestavljalo osem mladih matematikov, le ekipa Kube je štela sa- mo tri člane. V jugoslovanski e kipi so bili: Boris Lavrič, Dra- goslav Ljubic, Uroš Mi l ut i n ov i c , Ivan Mi r kov ic , Pavle Ml a deno v i c , Srdjan OgnjanOVic, Ma r ko Tadic in Vladimir Vu l ov i c . Tekmovalci so reševali kot običajno šest nalog. Za prve tri naloge so imeli na razpolago štiri ure. Naslednjega dne pa so za reševanje preostalih treh nalog i meli pol ure več časa. Tekmova- lec je lahko dosegel največ 40 točk. Za prvo nal ogo največ 5 točk, za drugo 6 točk, za šesto 8 točk in za ostale po 7 točk . Naloge za prvi dan, 1 0 . j u l i j 1972: l. Da n a je poljubna mno žica de- setih različnih dvoštevilč­ nih naravnih števil. Dokaži, da obstajata dve ne- prazni disjunktni podmnoži- ci dane množice, tako d a j e vsota elementov ene enaka vsoti elementov druge pod- množice . 2 . Dokaži, da velja nasledn ja trditev z a vsa naravna š t e - vila n " n > 4: "Poljubni tetivni četvero­ kotnik lahko razbijemo na n tetivnih četverokotnikov. " 44 3. Bodi ta m in n negativni celi š t e v il i . Dokaž i , d a je (2m) ! ( 2m ) ! m ! m ! ( m+ m l ! celo število . (Opomba : O! = 1 ). Na l o ge za drugi dan: 4. Poišči v s e rešitve ~l' x 2 ' x 3 ' x 4 ' x 5 ) naslednjega si- s t e ma neenačb: 2 2 (Xl x3x 5 l (x 2 - x 3 x 5) < O (X 2 2 - x 4x 1)2 - X 4 X l)( X 3 < O 5. Bdlfta f in g zealnf funk- o i j i 8 definfrW2 intw valu (-0, -1, ki ~adoMata enaebi 6. Dane so &+irk raslihs v n p ~ - - redlne ravalne. Dokaii, da obotaja pravilen tetrasder, ki Lma v vaaki od tab rav- nLn po an0 oglibZ1Je. Os em t e kmov alcev je doseglo vseh 40 točk. Dobili so prve na- grade. Drugo nagrado je dobilo 16 tekmovalcev, ki so nabrali manj kot 40 in več kot 29 točk. Tretjo nagrado je dobilo 30 tek- movalcev. Za nagrado so potrebovali vsaj 19 točk. Me d tretjenagrajenimi so tudi trije Jugoslovani: Vladimir Vu- lovic je dobil 26 točk, Boris Lavrič 25 točk in Ivan Mirkovic 23 točk. Lan i so se najbolje odrezali srednješolci iz Sovjetske zveze, skupno so dosegli 270 točk. Tik za njimi so z 263 točka­ mi Madžari, tretji pa so Vzhodni Ne mc i z 239 točkami. Jugoslavi- ja je dobila 136 točk in je delila z Avstrijo sedmo mesto. Po končanem tekmovanju smo vsi udeleženci olimpiade odšli na izlet po severozahodnem delu Poljske, tako sem utegnil poklepe- tati z našim nagrajencem Borisom Lavričem. Presek: Boris, kako si zadovol jen z rezultatom, ki si ga do- segel na olimpiadi? Kaj si pričakoval pred tekmovanjem? Ali so bile naloge po tvojem mnenju težke? B . La v r i č : Z rezultatom sem zadovoljen. Nisem pa zadovoljen s tem, kar sem na tekmovanju delal. Prve, najlažje naloge nisem re- šil zato, ker sem napačno prebral besedilo, tudi pri drugi sem nekaj spregledal in mi je v resnici žal, da nisem osvojil več točk. Težko je reči, kaj sem pričakoval pred tekmovanjem, sem pa le upal na 3.nagrado. Naloge niso bile težke. Potrebno je bilo le nekaj spretnosti, ne pa mnogo znanja in miselnega napora. Presek: Ali bi lahko opisal, prosim, kako se pripravljaš na tekmovanja in posebej, kako si se pripravil na l a n s ko o l i r:p i a - do? B.Lavrič: Ko med letom prebiram nekatera zanimiva matematična dela, na primer knjižice iz zbirke "Matematična biblioteka" ali morda ruske zbirke nalog za srednješolce ter rešujem naloge, ne mislim, da se s tem pripravljam na tekmovanja. To delam zgolj iz veselja do matematike. Res pa je, da sem se letos pred olimpia- do intenzivneje ukvarjal z matematiko. Kljub temu so mi dnevi pred tekmovanjem ostali prosti. Presek: Ali si zadovoljen z načinom izbire tekmovalcev v "o- l i mp i j s ko " ekipo? B.Lavrič: Način izbire po mojem ni najboljši, toda skoraj ne- 46 mogoče bi ga bilo spremeniti. Tekmovalec mora v pičlih nekaj na- logah pokazati svoje sposobnosti in ravno med temi nalogami so mogoče take, ki mu "ne ležijo". Presek : Jugoslavija je letos sedma do osma. Kaj meniš, bi bi- lo potrebno storiti, da bi na naslednjih olimpiadah svojo uvrsti- tev popravila? S.Lavrič: Potrebno bi bilo več organizirane priprave, več med- sebojnega sodelovanja, kar pa je seveda težko izvesti. Poleg te- ga nekateri tekmovalci težko dobijo dober material za delo - tu- di z menoj je bilo tako! Prese k: Gotovo si reševal naloge iz prejšnjih olimpiado Ali se ti zdi, da so naloge vsako leto težje, t.j. da njihova kvali- teta raste? S. La v r i č: Da, res je. Težavnost nalog raste in s tem tudi kva- liteta. zgodi pa se, vendar zelo redko, da so naloge kakšne olim- piade lažje od prejšnjih. Pr e s ek : Še leto dni je pred tvojo naslednjo pomembno odločit­ vijo. Zdaj ti je matematika konjiček, šola pa nujnost. Ali že veš, kaj boš študiral po končani gimnaziji? Kako boš zapolnil praznino v sebi, ki bo nastala, ko boš prenehal tekmovati? S . Lavri č: Študiral bom tehniško matematiko. Bolj mi ugaja kot pedagoška. Tekmovanja bom skušal nadomestiti s tem, da si bom po- iskal primerno gradivo za nadaljnji študij, pa tudi z reševanjem težjih p rob lemov , ki jih bom skušal dobiti. Pre s ek : Zvedel sem, da tudi sam sestavljaš in posplošuješ na- loge. Ali bi lahko bralcem Preseka zastavil kakšno manj znano na- logo? S .La v r i č : Kje naj leži točka, da bo vsota razdalj te točke od vseh oglišč pravilnega n-kotnika najmanjša? Pre s e k : Boris, najlepša hvala za razgovor. Že l i m ti obilo u- spehov v nadaljnjih tekmovanjih, študiju in delu. Upam, da boš v prihodnje del znanja in idej predajal mlaj šim vrstnikom tudi v Preseku. To mo Pi s anski 47