e-novičke maj 2012 Dragi bralci, pred vami je majska številka letošnjih e-Novičk. V njej smo povzeli bogato dogajanje zadnjih dveh mesecev. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke.............................................................................................................................2-3 Pilotno smo izpeljali program Ugotavljanje izobraževalnih potreb posameznika in okolja ............................2 Izpeljali smo delavnico za svetovalce svetovalnih središč za izobraževanje odraslih......................................2 Vabilo k objavi izobraževalne ponudbe za šolsko leto 2012/2013 ...................................................................3 Projekti ESS.......................................................................................................................................4 Temeljno usposabljanje vodij in svetovalcev v svetovalnih središčih ISIO .....................................................4 Teden vseživljenjskega učenja 2012 ............................................................................................4-5 Razstava TVU v Cityparku v Ljubljani ............................................................................................................4 Odprtje TVU 2012 v Murski Soboti .................................................................................................................5 Mednarodno sodelovanje..............................................................................................................5-6 Kolegialna presoja kakovosti na Finskem ........................................................................................................5 Evropsko leto 2012 ........................................................................................................................6-7 Z EUekspresom o Evropskem letu aktivnega staranja in solidarnosti med generacijami ................................6 13. Festival prostovoljstva ................................................................................................................................7 Pomembne publikacije...................................................................................................................7-9 e-zbornik Pedagoško andragoških dnevov 2012...............................................................................................7 SURS izdal publikacijo Izobraževanje v Sloveniji...........................................................................................8 Izšla so priporočila Cedefopa z naslovom Potrebni pogoji za izvajanje ECVET.............................................9 Iz drugih virov............................................................................................................................10-11 Četrta številka VETAlert ................................................................................................................................10 Delež odraslih, vključenih v srednješolsko izobraževanje, se je nekoliko zvišal ...........................................10 Izšla je nova dvojna številka NOVISIOVU 2012...........................................................................................11 Izšla je tretja letošnja številka glasila ADEES................................................................................................11 Kotiček je vaš..............................................................................................................................12-15 Uspešen zaključek projekta UNIP ..................................................................................................................12 Študijski krožek Beseda slovenske Istre prejel Kocjančičevo nagrado za leto 2011 ......................................12 Odprto pismo Andragoškega društva Slovenije ministru Turku ....................................................................13 Dejavna starost in destigmatizacija demence .................................................................................................14 in še prispevke v rubrikah Ne prezrite, Posveti, konference in Novosti iz knjižnice .............15-20 ^^^^^ z vami Andragoški center Slovenije DOMAČE NOVIČKE Pil otno smo izpeljali program Ugotavljanje izobraževalnih potreb posameznika in okolja Za zaključeno skupino zaposlenih iz Razvojno izobraževalnega centra Novo mesto smo 29. marca letos izpeljali pilotno izvedbo programa Ugotavljanje izobraževalnih potreb posameznika in okolja. Izvajalki programa sta bili zunanji sodelavki ACS, dr. Nives Ličen (Filozofska fakulteta) in Polona Franko (Much, izobraževanje d.o.o.). Za načrtovalce različnih izobraževalnih dejavnosti je zelo pomembno, da znajo opredeliti in razumeti potrebe po izobraževanju v procesu nastajanja, in sicer na različnih ravneh: na osebni ravni (potrebe posameznika), v kontekstu organizacije oziroma društva (potrebe ustanove, podjetja in skupine ustanov v širšem okolju) in kot zadovoljitev potrebe širše skupnosti (družbene potrebe). Delavnice se je udeležilo 18 udeležencev: • več kot 40 odstotkov jih je bilo v starostni skupini do 30 let, tretjina pa je bila starih med 31 in 40 let; • 80 odstotkov udeležencev je imelo dokončano visoko oziroma univerzitetno izobrazbo; • skoraj polovica (44 odstotkov) jih je imela na področju izobraževanja odraslih od dve do pet let delovnih izkušenj ; • približno enak odstotek udeležencev (43) jih v izobraževalni organizaciji opravlja delo organizatorja izobraževanja, petina pa delo strokovnega sodelavca; • večina udeležencev ima redno zaposlitev. Ob zaključku izobraževanja smo z evalvacijskim vprašalnikom, ki so ga oddali vsi udeleženci, preverili, kako so bili z usposabljanjem zadovoljni. Rezultati so pokazali, da so bili udeleženci z izpeljanim zadovoljni. Posebej so pohvalili strokovnost obeh predavateljic; všeč jim je bilo, da sta v času izobraževanja izmenjavali različne metode dela - predavanja, diskusije, delo v skupinah itd. Zahvalili so se nam za dobro vsebinsko in organizacijsko pripravo programa, predvsem pa so bili veseli priložnosti, da smo program izpeljali za zaključeno skupino v njihovem okolju. Mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Izpeljali smo delavnico za svetovalce svetovalnih središč za izobraževanje odraslih V prostorih Centra za dopisno izobraževanje - CDI Univerzum smo 3. aprila 2012 izpeljali delavnico za svetovalce svetovalnih središč za izobraževanje odraslih. Namenjena je bila predstavitvi ugotovitev spremljanja in zunanje evalvacije dejavnosti svetovalnih središč. Delavnice se je udeležilo 30 svetovalcev in vodij iz vseh 14 svetovalnih središč za izobraževanje odraslih ter nekateri direktorji ljudskih univerz, pri katerih svetovalna središča delujejo. Delavnico smo izvedle sodelavke ACS: mag. Tanja ViličKlenovšek, dr. Tanja Možina, Sonja Klemenčič, Jerca Rupert in mag. Andreja Dobrovoljc. 2 Na podlagi poslanih poročil o spremljanju dejavnosti svetovalnih središč za izobraževanje odraslih v letu 2011 smo pripravili ugotovitve o delovanju svetovalnih središč v letu 2011: o številu in značilnostih strank, ki so središča obiskale oziroma so navezale stik po telefonu ali elektronski pošti, ter o značilnostih svetovalnih storitev. V nadaljevanju smo predstavili ugotovitve zunanje evalvacije dejavnosti svetovalnih središč v letih 2010-2013. V predstavitvi smo se osredotočili na temi, ki ju v zunanji evalvaciji podrobno preučujemo, in sicer na delovanje svetovalnih središč izven sedeža središča (na dislokacijah) ter strokovno usposobljenost vodij in svetovalcev v svetovalnih središčih. Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS Vabilo k objavi izobraževalne ponudbe za šolsko leto 2012/2013 * C S • S I A C KAM P ZNANJ 5e Andragoški center Slovenije vabi izvajalce izobraževanja odraslih k brezplačni objavi izobraževalne ponudbe za odrasle za šolsko leto 2012/2013 v spletnem Pregledu ponudbe izobraževanja odraslih - KAM PO ZNANJE. S Pregledom že vrsto let uspešno informiramo najširšo javnost o možnostih formalnega, zlasti pa neformalnega izobraževanja in učenja odraslih, hkrati pa zagotavljamo pomembne informacije strokovni javnosti, ki deluje na področju informiranja in svetovanja za izobraževanje odraslih. Podatke o izobraževalni ponudbi za novo šolsko leto bomo zbirali od 15. maja do 15. junija 2012, ko bomo objavili prve informacije o izobraževalni ponudbi za leto 2012/2013, novejše podatke o izobraževalni ponudbi pa bomo zbirali in objavljali tudi med letom. Podatke bomo zbirali prek elektronskih obrazcev ali prek tiskanih obrazcev, dostopnih na spletnem naslovu http : //pregled.acs. si/prij ava. http://pregled.acs.si Vabimo vas, da izkoristite brezplačno priložnost za promocijo lastne izobraževalne dejavnosti in se pridružite skoraj 300 izvajalcem izobraževanja, ki vsako leto v Pregledu predstavijo več kot šest tisoč izobraževalnih programov za odrasle. Spletni Pregled ponudbe izobraževanja odraslih bo objavljen na spletni strani ACS, dostopen pa je tudi na spletnih straneh Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport, Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve ter na drugih spletnih straneh in portalih. Več dodatnih informacij lahko dobite pri avtorici članka (T: 01 5842 570, E: erika.brenk@acs.si). Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS 3 PROJEKTI ESS Temeljno usposabljanje vodij in svetovalcev v svetovalnih središčih ISIO 11. in 12. aprila 2012 smo v okviru Temeljnega usposabljanja vodij in svetovalcev v svetovalnih središčih ISIO na ACS izvedli tretjo, zadnjo delavnico z naslovom Komunikacijske veščine v svetovalni dejavnosti v izobraževanju odraslih. Predavateljica, Mirjam Dominko, je štirinajstim udeležencem predstavila osnove komunikacijskih veščin za svetovalce, ki so med drugim z igro vlog preskusili, kako vzpostaviti in vzdrževati dober stik s svetovancem, kako poteka vodenje svetovalnega pogovora, kako poslušati in na kaj biti pozoren pri uporabi jezika v svetovalnem pogovoru. Evalvacija celotnega usposabljanja je pokazala, da so bili udeleženci zelo zadovoljni, saj je bila splošna ocena usposabljanja 4,5 (na lestvici od 1 do 5). Naloga sodi v aktivnost Usposabljanje in spopolnjevanje za svetovalno delo v izobraževanju odraslih, ki jo izvajamo v okviru projekta ESS Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014. Jerca Rupert (jerca.rupert@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2012 Razstava TVU v Cityparku v Ljubljani Razstava, ki smo jo pripravili leta 2010 ob 15. obletnici Tedna vseživljenjskega učenja (TVU), je v preteklih dveh letih s pomočjo koordinatorjev in izvajalcev TVU gostovala širom po Sloveniji, na različnih prizoriščih pa bo na ogled tudi letos. Pred letošnjim nacionalnim odprtjem Tedna smo z njo gostovali v enem največjih slovenskih nakupovalnih središč, v Cityparku v Ljubljani (na fotografiji). Širša javnost si je razstavo lahko ogledala med 23. aprilom in 7. majem 2012. Posnetek z razstave je pripravil V maju si boste lahko ogledali razstavo še v Celju, in sicer na 9. sejmu ekologije in varovanja okolja EKO od 15. do 18. maja med 9. in 17.30 uro ter v Citycentru Celje od 21. do 31. maja. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 4 Janez Platiše. Odprtje TVU 2012 v Murski Soboti V petek, 11. maja 2012, ob 11. uri, je bilo v Gledališču Park, Štefana Kovača 30 v Murski Soboti izpeljano nacionalno odprtje Tedna vseživljenjskega učenja 2012. Medtem ko je letošnji TVU že sedemnajsti po vrsti, je bila njegova najpomembnejša prireditev - slovesno odprtje festivala učenja s podelitvijo priznanj Andragoškega centra Slovenije (ACS) za izjemne dosežke v izobraževanju odraslih - že sedmič zapored organizirana na lokalni ravni. Andragoški center, nacionalni koordinator TVU, je moči združil z območnim koordinatorjem TVU, Ljudsko univerzo Murska Sobota. Slednja že vrsto let zelo uspešno povezuje številne izobraževalne in druge akterje na tem območju, pri zagotavljanju izobraževalnih in drugih priložnosti za odrasle pa sodelujejo ne le v festivalu učenja, temveč skozi vse leto. Okrog 300 udeležencev odprtja sta nagovorila gostitelja - predstavnik Občine Murska Sobota, gospod Stefan Cigan, ki je izrazil odobravanje nad dejstvom, da jim je bila zaupana tako pomembna državna prireditev, ter mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, ki je poudaril, da Center slavi 20-letnico uspešnega razvijanja izobraževanja odraslih v Sloveniji. V nadaljevanju sta potrdila pomen festivala učenja in mu izrekla podporo gospa Patricia Cular, državna sekretarka Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve, ter dr. Jurij Šink, predsednik Nacionalnega odbora za TVU iz Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Osrednji del prireditve je bila predstavitev devetih novih dobitnikov priznanj ACS (na fotografiji). Udeležence so navdušili njihovi strnjeni videoportreti, nato pa so nagrajence spoznali še v živo, ko so jim bila priznanja podeljena in so nekateri spregovorili o prehojeni učni poti, se zahvalili za pomoč, ki so je bili deležni v obliki zavzetega svetovanja ali pri samem izobraževanju, ter poudarili pomen prejetega priznanja za njih same in ljudi, ki jih obkrožajo in podpirajo. Nacionalno odprtje TVU 2012 je zaključila Alenka Kučan, direktorica Ljudske univerze Murska Sobota, ki se je zahvalila vsem, ki so soustvarili ta nepozabni dan, poln navdihujočih sporočil o tem, da za učenje nikoli ni prepozno in da je to dejavnost, ki nas bogati in povezuje v dobrem. Preberite celotno Izjavo za javnost o nacionalnem odprtju Tednu vseživljenjskega učenja (TVU) 2012. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Iro legialna presoja kakovosti na Finskem V okviru projekta Leonardo da Vinci Evropsko kolegialno presojanje v svetovanju v poklicnem Mpbraževanju odraslih (European Peer Review in Guidance and Counselling in Adult Vocational Education 5 - EuroPeerGuid), v katerega je vključen tudi Andragoški center Slovenije, je med 12. in 16. marcem letos potekala kolegialna presoja kakovosti na Finskem. V presoji kakovosti svetovalne dejavnosti v izobraževanju odraslih na Finskem (na fotografiji) sta v vlogi mednarodnih 'kolegic presojevalk' sodelovali tudi sodelavki ACS, dr. Tanja Možina in mag. Tanja Vilič Klenovšek. V kolegialno presojo kakovosti so bili vključeni trije projekti s področja svetovalne dejavnosti v izobraževanju odraslih, ki jih vodijo tri finske izobraževalne organizacije (Keuda, Edupoli, Luksia). Presoje kakovosti so bile izpeljane v skladu s strokovnimi usmeritvami, pripravljenimi v predhodnih projektih Leonardo da Vinci, namenjenih razvoju metode kolegialne presoje (peer review). Kolegi presojevalci smo na Finskem preizkušali: • uporabo metode kolegialne presoje kakovosti v svetovalni dejavnosti v izobraževanju odraslih, • predlagana vsebinska področj a in • pripadajoče kazalnike kakovosti za svetovalno dejavnost v izobraževanju odraslih, ki jih je pod vodstvom sodelavk ACS pripravila skupina strokovnjakov iz štirih držav (Finska, Francija, Portugalska in Slovenija). V skladu s temi tremi izhodišči je med 7. in 10. majem potekala kolegialna presoja kakovosti tudi v Sloveniji. Vanjo so bila vključena tri izbrana svetovalna središča za izobraževanje odraslih (Ljubljana, Murska Sobota in Žalec). V vlogi mednarodnih presojevalk sta bili finski kolegici iz Keuda Vocational Collegea, Marjo Liete in Ulla-Riitta Kara. Več o projektu EuroPeerGuid si lahko ogledate na projektni spletni strani. Mag. Tanja Vilič Klenovšek (tanja.vilic.klenovsek@acs.si), ACS EVROPSKO LETO 2012 Z| EUekspresom o Evropskem letu aktivnega staranja in solidarnosti med generacijami Predstavništvo Evropske komisije v Sloveniji je v začetku aprila izdalo letošnjo 4. številko spletnega časopisa EUekspres. Tokratna izdaja je posvečena Evropskemu letu 2012. Evropska unija se sooča z demografskimi spremembami: evropsko prebivalstvo se stara, saj starejši živijo dlje, rodnost pa je nizka. V EU se število ljudi, starejših od 60 let, vsako leto poveča za dva milijona. Tudi razmerje med delovno aktivnimi in ljudmi, starejšimi od 65 let, se bo do leta 2060 s štiri proti ena zmanjšalo na dva proti ena. Evropska komisija je zato objavila belo knjigo o ustreznih, varnih in vzdržnih pokojninah, v kateri preučuje, kako naj se EU in države članice spopadejo z velikimi izzivi, ki čakajo evropske pokojninske 6 sisteme. V njej Komisija izpostavlja pomen spremljanja ustreznosti, vzdržnosti in varnosti pokojnin ter podpira pokojninske reforme v državah članicah. V EUekspresu najdete: • pregled dejavnosti v okviru Evropskega leta aktivnega staranja in solidarnosti med generacijami; • predlog ukrepov za spodbujanje zaposlovanja mladih; • predstavitev Nataše Goršek Mencin, nove vodje Predstavništva Evropske ^ i komisije v Sloveniji; • pogovor z Lâszlojem Andoijem, evropskim komisarjem za zaposlovanje, socialne zadeve in vključevanje; • napovednik evropskih dogodkov spomladi in poleti po Sloveniji; • EU mit, razlago evropske terminologije; • dnevnik Vladimiija Ažmana, upokojenega arhitekta, ki je postal ljubitelj računalnika in interneta; • nagradno križanko. Vir: novica Predstavništva Evropske komisije v Sloveniji, 4. april 2012 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 13. Festival prostovoljstva Slovenska filantropija, Združenje za promocijo prostovoljstva, vabi k soustvarjanju 13. Festivala prostovoljstva, ki je letos med 12. in 19. majem. Festival, ki v Evropskem letu aktivnega staranja in medgeneracijske solidarnosti poteka pod sloganom Nikoli pre(malo)stari - zaprostovoljstvo, je čas za praznovanje in povezovanje, je pa tudi priložnost, ki spodbuja sokrajane in someščane k prostovoljstvu in na drugi strani opogumlja številne posameznike, da so svoj čas pripravljeni nameniti kot prostovoljci za dobro drugega. Vir: Filantropija.org, 24. april 2012 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE eœ bornik Pedagoško andragoških dnevov 2012 Na spletni strani Oddelka za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani je objavljen e-zbornik PAD 2012: Preverjanje in ocenjevanje znanja ter vrednotenje dosežkov v vzgoji in izobraževanju. 7 »Izbrana tematika je vedno znova aktualna, saj preverjanje in ocenjevanje znanja ter vrednotenje dosežkov predstavlja eno najzahtevnejših, odgovornih in občutljivih nalog v izobraževalnem sistemu. Pomembno vpliva tako na učence, dijake in odrasle udeležence izobraževanja, kot tudi na učitelje, izobraževalne institucije in družbo. Ob tem se zastavljajo številna vprašanja in vsaj na nekatera želimo skupaj z vami poiskati odgovore. Izhodiščno vprašanje je, kako notranje in zunanje ocenjevanje znanja ter vrednotenje dosežkov vplivajo na kakovost poučevanja, učenja in znanja, upoštevajoč tudi čustvene, motivacijske in vrednotne vidike. Odgovor nanj terja poglobljen razmislek o sistemskih, konceptualnih in izvedbenih rešitvah v našem sistemu izobraževanja. Smo z njimi zadovoljni? Kakšne spremembe si želimo?...« (predstavitev na spletni strani) Vir: spletna stran Oddelka za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS ej mm NCMCOUO MMMOba ĐMM MU PREVER|AN|E IN OCEN|EVAN|E /NAMA TER VREDNOTENIE DOSEŽKOV V VZGOJI IN IZOBRAŽEVANIH SURS izdal publikacijo Izobraževanje v Sloveniji V brošuri Izobraževanje v Sloveniji, ki jo je izdal Statistični urad RS (SURS), v kratkih komentarjih in grafičnih prikazih med drugim predstavljajo uresničevanje nacionalnih in skupnih evropskih strateških ciljev na področju izobraževanja in usposabljanja. Slovenija, tako kot tudi druge države članice Evropske unije, sodeluje pri uresničevanju skupnih evropskih strateških ciljev na področju izobraževanja in usposabljanja. Med temi so najpomembnejši tisti, ki so zapisani v Strateškem okviru za evropsko sodelovanje v izobraževanju in usposabljanju (krajše: Izobraževanje in usposabljanje 2020) in v strategiji Evropa 2020. V izdani publikaciji so predstavljene ugotovitve, kako se pri nas uresničujejo ključni strateški cilji iz dokumenta Izobraževanje in usposabljanje 2020 in z njimi povezani nacionalni cilji. Ta dokument namreč obravnava vseživljenjsko učenje kot temeljni okvir izobraževanja. V ta temeljni okvir se razvrščajo naslednji strateški cilji: 1. uresničevanj e načela vseživlj enj skega učenj a in študij ske mobilnosti; 2. izboljšanje kakovosti in učinkovitosti izobraževanja in usposabljanja; 3. spodbujanje pravičnosti, socialne vključenosti in dejavnega državljanstva; 4. krepitev ustvarjalnosti in inovativnosti, vključno s podjetništvom, na vseh ravneh izobraževanja in usposabljanja. Podlaga za spremljanje doseganja nacionalnih in evropskih meril so mednarodno primerljivi statistični podatki in kazalniki. Nekaj pomembnejših ugotovitev iz vsebine: 8 • Delež mladih, ki zgodaj opustijo izobraževanje, je nizek (v letu 2010 jih je bilo 5 %). Cilj strategije Evropa 2020 in dokumenta Izobraževanje in usposabljanje 2020 je 10 %. V Sloveniji smo s 5 % cilj že dosegli. • V vseživljenjsko učenje je bilo v letu 2010 v Sloveniji vključenih 16 % odraslih. Evropski cilj je 15 %, kar smo Slovenci že presegli. • Med prebivalci, starimi od 30 do 34 let, je takih, ki imajo višješolsko ali visokošolsko izobrazbo, skoraj tretjina. Do leta 2020 želimo doseči, da jih bo nad 40 %. Vir: novica SURS, 24. april 2012 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla so priporočila Cedefopa z naslovom Potrebni pogoji za izvajanje ECVET Evropski sistem kreditnih točk v poklicnem izobraževanju in usposabljanju (European Credit System for Vocational Education and Training - ECVET) je močno orodje za povečanje čezmejnega sodelovanja na področju izobraževanja in usposabljanja. Uvajanje in izvajanje kreditnega sistema v poklicnem izobraževanju in usposabljanju bo omogočilo vsem državljanom, da v Evropski uniji uveljavljajo svoje kvalifikacije, rezultate učenja in vse nove učne ali delovne izkušnje. Evropski center za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja (European Centre for the Development of Vocational Training - Cedefop) je spremljal izvajanje sistema ECVET v državah članicah. Poročili, ki jih je pripravil za leti 2010 in 2011, kažeta velik napredek na tem področju. Kljub temu pa je vse bolj jasno, da so potrebne skupne smernice pri oblikovanju strategije. Knjižica Cedefopa Potrebni pogoji za izvajanje ECVET (Necessary conditions for ECVET implementation) prinaša seznam petnajstih potrebnih pogojev in ukrepov, ki jih morajo vzpostaviti v državah članicah, če želijo celovito izvajati priporočila iz leta 2009. Knjižica je bila pripravljena v tesnem sodelovanju z Evropsko komisijo, člani skupine uporabnikov sistema ECVET in podpornimi organizacijami (npr. mrežo evropskih agencij za vseživljenjsko učenje). Namenjena je predvsem oblikovalcem politike in ustanovam, pristojnim za načrtovanje kvalifikacij poklicnega izobraževanja in usposabljanja. Vir: novica Cedefop, 3. maj 2012 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Necessary conditions for ECVET implementation 9 IZ DRUGIH VIROV ČMrta številka VETAlert V aprilski številki VETAlert, mesečnega izbora publikacij, objavljenega v Qsdefopovi bibliografski bazi - VET-Bib, je mogoče dostopati do petih Cedefopovih publikacij in devetih publikacij, ki so jih izdali uradi na evropski ravni. Objavljene so najnovejše publikacije in dokumenti (večinoma z online dostopi) o štirih temah, in sicer: • prepoznavanju potreb po strokovni usposobljenosti, • razumevanj u kvalifikacij, • analizi politik izobraževanj a in usposablj anj a, • razvoju vseživlj enj skega učenj a. Vir: spletna stran Cedefop, 20. april 2012 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Delež odraslih, vključenih v srednješolsko izobraževanje, se je nekoliko zvišal SURS je objavil končne podatke o srednješolskem izobraževanju mladine in odraslih v Sloveniji (konec šolskega leta 2010/2011 in začetek šolskega leta 2011/2012). V šolskem letu 2010/2011 je bilo v programe za pridobitev srednješolske izobrazbe vključenih 15.518 odraslih, kar predstavlja 1,3 % prebivalstva v starostni skupini 25-64 let. Delež vključenih je v primerjavi z letom 2006/2007, ko je znašal 1,5 %, nekoliko nižji, v primerjavi s preteklim letom pa se je povišal za 0,1 odstotne točke. V opazovanem šolskem letu je izobraževanje zaključilo 4.685 odraslih. Med njimi jih je največ (71 %) končalo srednje tehniško in drugo strokovno izobraževanje, 25 % pa srednje poklicno izobraževanje. Vrsta izobraževalnih institucij Vključeni Končali izobraževanje Skupaj Ljudska oz. delavska univerza vsi 15 518 ženske 8 053 moški 7 465 vsi 4 685 ženske 2 652 moški 2 033 4.431 2.907 1.524 1.462 1.108 354 Druge specializirane organizacije za IO 2.434 1.328 1.106 811 491 320 Izobraževalni center (enota) pri podjetjih Enota za IO pri šolah Izobraževalni centri pri GZ ali OZ Drugo 137 8 111 7 130 /1 47 1 1 7fl 5 42 i 11 n 8.221 295 3.664 147 4.55/ 148 2.170 93 102 960 35 53 1.210 58 49 Odrasli, vključeni v srednješolsko izobraževanje, in odrasli, ki so zaključili izobraževanje, po izobraževalnih institucijah, Slovenija, konec šolskega leta 2010/2011 10 Med ustanovami, ki organizirajo izobraževanje odraslih za pridobitev izobrazbe, se v največjem številu pojavljajo enote za izobraževanje odraslih pri šolah, ki izobražujejo 53 % v srednješolsko izobraževanje vključenih odraslih. Približno 30 % izobraževanja za odrasle že praviloma organizirajo ljudske univerze, precej manjši delež (16 %) pa specializirane organizacije za izobraževanje odraslih, ki sicer organizirajo pretežni del neformalnega izobraževanja. Vir: novica SURS, 26. april 2012 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je nova dvojna številka NOVISIOVU 2012 Na Sektorju za izobraževanje odraslih in vseživljenjsko učenje pri Ministrstvu za izobraževanje, znanost, kulturo in šport so pripravili novo dvojno številko NoviSIQVU-03 -042012. V njej opozarjajo tudi na zapisa dveh delovnih srečanj: objavljamo poročilo 1. srečanja delovne skupine za financiranje v izobraževanju odraslih (Working Group on Financing Adult Learning - Report on the 1st meeting and its follow up) in program dela delovne skupine za kakovost v izobraževanju odraslih (Working Group on Quality in Adult Learning - Work programme ). Po 1. maju 2012 bo po novi organizacijski shemi izpeljana združitev Sektorja za izobraževanje odraslih in vseživljenjsko učenje s Sektorjem za višje šolstvo. Novo vodstvo bo določilo novo obliko tovrstnih novic. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je tretja letošnja številka glasila ADEES Andragoško društvo Slovenije je objavilo majsko številko e-glasila,v kateri: • se odzivajo na tekoče politične dogodke z odprtim pismom ministru dr. Žigi Turku, v katerem navajajo razloge za samostojno delovanje Andragoškega centra Slovenije in ohranitev samostojnega Sektorja za izobraževanje odraslih pri Ministrstvu za izobraževanje, znanost, kulturo in šport; • predstavljajo program dela društva za letošnje leto in povzemajo ključne dejavnosti delovanja društva v letu 2011; • vabijo na letno skupščino ADS, ki bo v ponedeljek, 11. junija 2012 ob 17. uri v Ljubljani (razprava ob skupščini bo namenjena razmisleku o tem, kdo in kako naj upravlja izobraževanje odraslih v Sloveniji); • vabijo, da se jim v društvu pridružite kot člani. Vir: spletna stran ADS, 14. maj 2012 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 11 KOTIČEK JE VAŠ Us pešen zaključek projekta UNIP Z zaključno konferenco, ki je bila 23. marca v Šeškovem domu v Kočevju, je šest partnerjev v projektu Uvajanje novih izobraževalnih programov - UNIP (Ljudska univerza Kočevje - poslovodeči konzorcijski partner, Center za izobraževanje in kulturo Trebnje, Društvo organizacij za izobraževanje odraslih na srednjih šolah, Razvojno izobraževalni center Novo mesto, Šolski center za pošto, ekonomijo in telekomunikacije iz Ljubljane in Zveza ljudskih univerz Slovenije) uspešno zaključilo triletni projekt. Strokovno je pri eni od najzahtevnejših nalog - usposabljanju multiplikatoijev -sodeloval tudi Andragoški center Slovenije. Projekt sta omogočila Evropska komisija s sredstvi Evropskega strukturnega sklada in Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. V projektu smo v celoti realizirali zastavljene cilje: • zagotovili smo kakovost, transparentnost in enoten pristop pri uvajanju novosti v izobraževalne organizacije, ki izvajajo izredno poklicno in strokovno izobraževanje odraslih; • pripravili smo obrazce in strokovne protokole za podporo pri prilagajanju, vodenju in spremljanju izobraževanja odraslih, še posebej pri priznavanju predhodno pridobljenega znanja in izvedbenem načrtovanju izobraževanja; • usposobili smo strokovnjake, ki so bili med potekom projekta (in bodo tudi v bodoče) dolžni prenašati nova znanja na druge izvajalce izobraževanja odraslih; • razvili smo zelo dobro informacijsko bazo in osnovna orodja pri vodenju, evidentiranju in spremljanju izobraževanja odraslih. Ob koncu projekta smo partnerji priznali, da je bila največja vrednost projekta naša timska povezanost, enotnost in sodelovalnost. Sicer različni izobraževalci odraslih, za katere se zdi, da smo včasih vsak na svojem bregu, smo imeli isti cilj: pripraviti uporabna in praktična navodila za vse, ki jih potrebujemo in uporabljamo, zato najbolje vemo, kakšna morajo biti. Celotni članek si lahko preberete tukaj, program in foto utrinke z zaključne konference pa najdete na spletni strani LU Kočevje. Ida Srebotnik (ida.srebotnik@scpet.net), Šolski center za pošto, ekonomijo in telekomunikacije iz Ljubljane UNIP Uvajanje novih izobraževalnih programov 9 V) I druAtvo tintant« « t) u habMln«i HLđSfes==__ V ""'"-"" "-dn"h Študijski krožek Beseda slovenske Istre prejel Kocjančičevo nagrado za leto 2011 Kocjančičevo nagrado - poimenovana je po Alojzu Kocjančiču, duhovniku in pesniku - podeljujejo Mestna občina Koper in občini Izola in Piran za posebne dosežki pri oblikovanju kulturne podobe slovenske Istre. V 12 letu 2011 je nagrado prejel Študijski krožek Beseda slovenske Istre, ki že šestnajst let raziskuje, zapisuje in ohranjanja jezikovno izročilo tega dela Slovenije. Slavnostna podelitev je bila 20. aprila 2012 v Kulturnem domu v Izoli. Nagrado je podelil Koni Staimberger, predsednik komisije za Kocjančičevo nagrado. V utemeljitvi je med drugim zapisano, da krožek presega tradicionalne načine ohranjevanja identitete; je načrten, a dovolj sproščen, da pritegne nemotivirane ter hkrati omogoča obilico priložnosti za njihovo tovrstno sodelovanje. Dr. Nevenka Bogataj iz Andragoškega centra Slovenije je v svojem predlogu zapisala: »Študijski krožek Beseda slovenske Istre me je v dolgih letih delovanja prepričal, da so Istrani skromni, vitalni in humorni ljudje. V času recesije skromnost ni več razumljena kot vir manjvrednosti, ampak kot nenadomestljiva življenjska veščina in modrost ravnotežja. « »Kocjančičevo nagrado člani krožka sprejemamo z zadovoljstvom in prepričanjem, ker smo eni redkih, ki delujemo v njegovem pravem duhu. Alojz Kocjančič ni bil le duhovnik in pesnik. Našim ljudem je pomenil veliko več. Pomagal jim je, ravnal hrbtenico, utrjeval narodno zavest. Bil je pravi Čedermac. In s svojimi pesmimi je razkrival realno stanje tega prostora in na to neutrudno opozarjal, « se je na prireditvi zahvalila Nadja Rojac iz Trsta (na fotografiji), ki krožek vodi že enaj st let. Članek Olge Knez, objavljen na portalu http://www.slomedia.it (23. april 2012), lahko v celoti preberete tukaj. V naslednji številki e-Novičk bomo prestavili nagrajenca, Študijski krožek Beseda slovenske Istre, ki je v letu 2004 prejel tudi Priznanje Andragoškega centra Slovenije za posebne dosežke pri učenju odraslih v Sloveniji. Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Odprto pismo Andragoškega društva Slovenije ministru Turku Spoštovani gospod minister dr. Žiga Turk, po nameri Vlade, da Andragoški center Slovenije (ACS) združi z drugimi javnimi zavodi s področja izobraževanja v en zavod, je zdaj področje doletela še druga vaša neugodna odločitev, to je, da boste s 1. majem ukinili samostojen Sektor za izobraževanje odraslih in ga združili s Sektorjem za višje šolstvo. Na oba ukrepa smo se strokovnjaki odzvali s prošnjami, da nas sprejmete na pogovor. Čeravno v javnosti izjavljate, da želite v odločanje »vključevati strokovno javnost« in da ste »odprti za predloge«, se na naše pobude do zdaj sploh niste odzvali, direktor pristojnega direktorata pa nas je pripravljen sprejeti »nekje po 15. maju«. Vsi vedo, da 13 (DADS/ V ANI AN0RAG0ŠK0 DRUŠTVO SLOVENIJE Andragoški društvo Slovenije - ADS Slovenian Adult Education Association - SAEA bo tedaj že prepozno, pregovori pa pravijo, da »je po toči zvoniti prepozno« in da »psi lajajo, karavana pa gre dalje«. Naši ugovori takšnim odločitvam so skrajno resni. Z združitvijo ACS v enoten zavod z drugimi zavodi s področja vzgoje in izobraževanja izgubljata izobraževanje odraslih in andragogika ustanovo z razvito in že uveljavljeno pravno in strokovno identiteto (subjektiviteto), ki se je potrdila doma in v tujini z uspešnimi projekti; ti so dvignili izobraževanje odraslih iz sence šolskega izobraževanja in izobraževanja otrok in mladine. Z delovanjem ACS smo v Sloveniji sistematično pristopili k izgrajevanju sistema izobraževanja odraslih ter k njegovemu razvoju v praksi. Več o tem smo vam sporočili v pismu, v začetku tega meseca. Sektor za izobraževanje odraslih, ustanovljen leta 1991 hkrati z ustanovitvijo ACS, je nedvomno tudi zaslužen za relativno ugoden razvoj izobraževanje odraslih v zadnjih dvajsetih letih. Področju izobraževanja odraslih je zagotavljal vsaj relativno, čeravno nepopolno samostojnost upravljanja tega specifičnega področja izobraževanja. Načrtovana združitev tega Sektorja s Sektorjem za višje šolstvo je tako vsebinsko kot tudi organizacijsko nerazumljiva. Sektor za višje šolstvo ima zdaj le 3 zaposlene, Sektor za izobraževanje odraslih pa 11, kar je očiten znak, da Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport (MIZKŠ) privilegira šolsko dejavnost. Izobraževanje odraslih je namreč zelo obsežno področje, ki obsega različne vrste izobraževanja, tako formalno kot tudi neformalno in zunajšolsko, tako za delo kot tudi za druge osebne in družbene potrebe odraslih; največ (kar 95 %) tega izobraževanja in učenja je neformalnega in zunajšolskega ... Celotno pismo lahko preberete tukaj. Dr. Zoran Jelenc (zoranjelenc@guest.arnes.si), predsednik ADS, tudi v imenu predstavnikov institucij in asociacij na področju izobraževanja odraslih Dejavna starost in destigmatizacija demence V okviru Zavoda Papilot Ljubljana - zavoda za spodbujanje in razvijanje kvalitete življenja, delujeta Center za dnevno oskrbo starejših, ki posameznikom nudi možnost kreativnega preživljanja prostega časa, in Rozin vrt, središče za preventivo in obravnavo demence, ki predstavlja celosten sistem oskrbe, varstva in vodenih dejavnosti za posameznike z različnimi oblikami in stopnjami demence. Program slednjega je zasnovan na ideji destigmatizacije demence in obdobja staranja kot obdobja pešanja psihofizičnih funkcij ter izolacije iz socialnega sveta. Program udejanja enega od poglavitnih in za posameznika življenjsko pomembnih ciljev, in sicer ohranjanje in spodbujanje samostojnosti in krepitev psihofizičnega stanja, hkrati pa ohranjanje posameznikovega dostojanstva, osebne integritete ter socialne vključenosti in sprejetosti. Združujemo in povezujemo različnosti, prispevamo k medsebojnemu sodelovanju in socialni vključenosti vseh ljudi. Uporabniki naših storitev napredujejo, izboljšajo se jim motorika, počutje, komunikacijske sposobnosti, povečata se zmožnost in volja do samostojnega opravljanja vsakodnevnih dejavnosti, oblikujejo se pozitivna samopodoba, samozavest, (samo)zaupanje, poveča se koncentracija. 14 Z inovativnimi metodami dela, ki temeljijo na vključevanju vseh petih ravni dejavnosti (fizične, emocionalne, intelektualne, senzorične in socialne), zaobjamemo vsa človekova čutila, spomin, telo in duha. Uspešno ter kakovostno vključujemo različne pristope, ki temeljijo na holistični in na posameznika usmerjeni metodi dela. Odlikuje nas profesionalen odnos in strokovno osebje, ki nudi zdravstveno in socialno oskrbo. Organizirano imamo prehrano in prevoz. Nina Živković (nina@papilot.si), Zavod Papilot Ljubljana NE PREZRITE M kar ne trkajte, vstopite Univerza za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani v Tednu vseživljenjskega učenja in Evropskem letu aktivnega staranja in solidarnosti med generacijami 2012 odpira svoja vrata vsem generacijam: svojim študentom in njihovim družinam, njihovim vnukom, vsem, ki jih pot zanese mimo, vsem, ki se želijo seznaniti z njihovim delom, vsem, ki jih zanima, kako mlajšim in starejšim posredovati znanje in kulturo. Vrata bodo odprta 18. maja 2012 od 9. do 13. ure na Poljanski cesti 6 v Ljubljani (Slomškova dvorana, pritličje levo). Program je objavljen na spletni strani Univerze za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani. Vir: novosti Univerza za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani, april 2012 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Razprava o tem, kdo in kako naj upravlja izobraževanje odraslih v Sloveniji Letna skupščina Andragoškega društva Slovenije (ADS) za leto 2012 bo v ponedeljek, 11. junija 2012, ob 17. uri v prostorih Andragoškega centra Slovenije v Ljubljani. Dnevni red obsega za skupščino standardne vsebine - poročila, program, razpravo, aktualna vprašanja, pobude in predloge, sklepne ugotovitve. Ob skupščini bomo ob 14. uri organizirali strokovno razpravo na temo Kdo in kako naj upravlja izobraževanje odraslih v Sloveniji? Gre za razpravo o temi, ki je ta čas zelo aktualna, bolj slikovito rečeno vroča, saj država zmanjšuje kompetence zdajšnjega upravnega organa na državni ravni, Sektorja za izobraževanje odraslih, namesto da bi krepila moč in avtonomijo upravljanja na tem področju. Temeljna izhodišča (teze) za razpravo, ki bo trajala tri ure, so: • Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport (MIZKŠ), ki je pristojno za koordiniranje upravljanja in sistemskega urejanja tudi izobraževanja odraslih, mora okrepiti položaj in zmogljivost upravne enote, ki je na državni ravni odgovorna za izobraževanje odraslih. Če ustreznih rešitev ne more sprejeti zdaj (varčevanje), jih mora predvideti v dolgoročnem programu. 15 • Poleg MIZKŠ ima poseben organ za področje izobraževanja odraslih še Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve. Ima največje pristojnosti na področju izobraževanja za delo in poklic ter izobraževanja, povezanega z zaposlovanjem. • Za razvijanje znanja in usposobljenosti na svojih področjih morajo na ustrezen način skrbeti vsi vladni resoiji (ministrstva). Za to se morajo ustrezno organizirati (z ustrezno usposobljenimi službami in/ali svetovalci). • Zaradi večresorske in medresorske narave izobraževanja odraslih je potrebno pri Vladi ustanoviti bodisi posebno strokovno službo (agencijo, center, urad, projektno skupino, zavod) bodisi oblikovati poseben usklajevalni organ (svet, odbor, konferenco). Njegova naloga je usklajevanje vladne politike in ukrepov na področju izobraževanja odraslih. • Zdajšnje krizne razmere države ne odrešujejo odgovornosti za ustrezne rešitve na področju upravljanja izobraževanja odraslih. • Izobraževanja odraslih ni mogoče uspešno razvijati, če se ne okrepi tudi vloga in vpliv krajevnih območij (lokalnih oblasti) pri razvijanju in učinkovitem delovanju izobraževanja odraslih na njihovem območju. Vabilo za skupščino in ostale podrobnosti bodo objavljene na spletni strani ADS. Dr. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@guest.arnes.si), ADS Povabilo k sodelovanju v pobudi Evropsko jezikovno priznanje 2012 CMEPIUS objavlja povabilo k sodelovanju v pobudi Evropsko jezikovno priznanje (EJP) 2012. Cilj te pobude Evropske unije je prispevati k večjemu ozaveščanju o jezikovni raznolikosti v Evropi, spodbujati nove tehnike in metode poučevanja jezikov, njihovo promocijo in širšo uporabo, promovirati primere dobrih praks in spodbujati najširšo javnost k izboljšanju jezikovnih spretnosti. Slovenija sodeluje v pobudi že od leta 2002. Podeljujejo ga najbolj inovativnim projektom na področju poučevanja in učenja jezikov. Sodelujejo lahko ustanove ali organizacije s področja izobraževanja in usposabljanja, lokalne skupnosti, delodajalci, različna društva in združenja, ki izvajajo ustrezen projekt. Rok za prijavo je 29. junij 2012. Letošnja zaključna slovesnost s podelitvijo priznanj bo 26. septembra 2012 v okviru Evropskega dneva jezikov. Podrobne informacije, merila za izbor projekta in prijavnico najdete na spletni strani http://www.cmepius.si/razpisi/ejp-2012.aspx. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Evropsko jezikovno priznanje 16 Povabilo k brezplačnim dejavnostim programa Aktivno in kakovostno staranje Program aktivnega in kakovostnega staranja s svojimi raznovrstnimi dejavnostmi prispeva k drugačnemu vrednotenju obdobja in procesa staranja. V socialni mreži pripomore h kakovostnejšemu staranju starostnikov v Mestni občini Ljubljana. Namenjen je starejšim osebam, ki želijo svoj prosti čas preživeti dejavno in ustvarjalno ali pa se počutijo osamljene. Z našim sodobnim programom dvigajo kakovost svojega življenja v starosti. Izvajamo različne brezplačne dejavnosti, in sicer: • vodeno šolo spomina: vključuje različne verbalne, miselno-logične in kreativne vaje, uganke in druge miselne igre, ki pozitivno vplivajo na kognitivno aktivacijo in rehabilitacijo ter samorefleksijo; • vodeno telovadbo, očesno gimnastiko, zdravilne zvoke: vključuje dihalne in energetske vaje, tehnike sproščanja in fizične vaje, ki pripomorejo h krepitvi fizične kondicije, k psihični umiritvi, razbremenitvi, boljši koncentraciji, cirkulaciji in boljšemu počutju; • kreativno-ustvarjalne delavnice: krepijo ročne spretnosti, spodbujajo ustvarjalni duh posameznika in spontan način izražanja čustev, prispevajo k medsebojnemu sodelovanju, izmenjavi mnenj in pridobivanju novih veščin in izkušenj; • psihosocialne delavnice in pogovorne skupine: temeljijo na spodbujanju pozitivne samopodobe, pripomorejo k boljšemu poznavanju sebe in drugih udeležencev, iskanju rešitev in spontanemu načinu izražanja čustev; • avtogeni treningi in senzorično motivacijske delavnice: prispevajo k relaksaciji in aktivaciji vseh čutov; s pomočjo različnih vaj in tehnik spoznavamo svoje telesne spremembe in duševno življenje, ki je bilo zaradi stalnih zunanjih dražljajev potisnjeno v ozadje. Program, ki ga podpira in sofinancira Mestna občina Ljubljana, vodi Nina Živković, univerzitetna diplomirana sociologinja, z izkušnjami na področju gerontologije in socialne oskrbe starejših (T: 031 636 136, E: nina@papilot.si) Nina Živković (nina@papilot.si), Zavod Papilot Ljubljana Pridružite se Andragoškemu društvu Slovenije Vabimo vas, ker želimo tudi z vašo pomočjo in s sodelovanjem okrepiti moč in vpliv izobraževanja odraslih v družbi. Kot vam je morda znano, smo se v teh kriznih časih odločno postavili za to, da vsaj ohranimo doseženo raven razvoja izobraževanja odraslih v Sloveniji. Ministru za izobraževanje, znanost, kulturo in šport ter njegovim ožjim sodelavcem smo kot nevladna organizacija z odprtim pismom in drugimi sporočili povedali, da se ne strinjamo s političnimi manipulacijami, ko želijo ukiniti samostojen Andragoški center Slovenije in relativno samostojen Sektor za izobraževanje odraslih na ministrstvu. Ne pustimo se zavesti z ukano, da bi z združitvijo »ustvarili močno humanistično, družboslovno, razvojno in raziskovalno enoto, ki bo dejansko združevala vse sile in znanje na področju izobraževanja in razvoja v Sloveniji«, češ da bi takšna enota »bila 17 (DADS/ V ^ AMI ANDRAG0ŠK0 DRUŠTVO SLOVENIJE Andragoško društvo Slovenije - ADS Slovenian Adult Education Association - SAEA ministrstvu v ključno oporo, ko bomo morali modernizirati celoten izobraževalni sistem, da bo sposoben odgovoriti na izzive, ki jih prinaša čas in globalizacija« (citati so iz ministrovega pisma predsedniku Andragoškega društva Slovenije). Z izkušnjami, ki jih imamo obilo iz preteklosti, nas s takšnimi 'sladkimi' besedami ne bodo varali. Razlogov, da postanete članica / član Andragoškega društva Slovenije, pa je še veliko: • s tem potrdite svojo stanovsko pripadnost; • podpirate uveljavljanje izobraževanja odraslih in andragogike v Sloveniji; • pridružujete se zahtevam po zagotovitvi enakovrednosti in enakopravnosti sistemske ureditve izobraževanja odraslih v vzgoji in izobraževanju; • krepite vlogo in položaj andragoških delavcev v družbi; • udeležujete se dejavnosti društva: • povezujete se z drugimi člani in njihovimi dejavnostmi itn. O dejavnosti društva se lahko podrobno prepričate na njegovi spletni strani http://www.andragosko-drustvo.si. Odločite se, izpolnite pristopno izjavo, ki jo dobite na spletni strani društva, v rubriki Včlanitev, in nam jo pošljite po e-pošti (E: info@acs.si) ali po pošti na naslov: Andragoško društvo Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana. Dr. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@guest.arnes.si), ADS POSVETI, KONFERENCE Skupaj se staramo (Generations Ageing Together) Staffordshire, Združeno kraljestvo, 9. do 11. julij 2012 Konferenco, ki jo organizirata Evropsko omrežje za 'kartiranje' medgeneracijskega učenja (European Mapping of Intergenerational Learning - EMIL) in Mednarodni konzorcij za medgeneracijske programe (International Consortium for Intergenerational Programmes - ICIP), naj bi bila dobra priložnost za izmenjavo idej, znanj in vprašanj pri ustvarjanju videnja medgeneracijskega dela po vsej Evropi. Ob tej priložnosti bosta EMIL in ICIP ustanovila Evropsko medgeneracijsko mrežo (European Intergenerational Network). Podrobnejše informacije najdete na spletni strani Evropskega leta 2012. Možnosti vključevanja - Vključevalno izobraževanje in učenje: izzivi in priložnosti (Pathways to Inclusion. Inclusive education and Learning: Challenges and Opportunities) Budimpešta, Madžarska, 13. do15. september 2012 18 Konferenco organizira Evropsko združenje ponudnikov storitev za invalide (The European Association of Service Providers for Persons with Disabilities - EASPD) v sodelovanju z Madžarsko zvezo za vseživljenjsko učenje. Dodatne informacije objavljajo na spletni strani EASPD. Mednarodna konferenca ICL 2012 (2012 ICL International Conference) Beljak, Avstrija, 26. do 28. september 2012 Konference ICL - Interaktivno sodelovalno učenje (Interactive Collaborative Learning - ICL) - so namenjene multidisciplinarni izmenjavi trendov in rezultatov raziskav ter predstavitvam praktičnih izkušenj, pridobljenih med razvojem in testiranjem elementov interaktivnega računalniško podprtega učenja. V okviru letošnje konference bo že petič potekal tudi program/tema Vrednotenje računalniško podprtega znanja in veščin in povratne informacije v učnem okolju (Computer-based Knowledge & Skill Assessment and Feedback in Learning Settings - CAF 2012). Medgeneracijsko učenje: na poti aktivnega staranja in medgeneracijske solidarnosti (Intergenerational Learning: Towards Active Ageing and Intergenerational Solidarity) Nürnberg, Nemčija, 24. do 26. oktober 2012 Tema druge konference Evropske mreže za medgeneracijsko učenje (European Network for Intergenerational Learning - ENIL) bo medgeneracijsko učenje. V nizu predstavitev in delavnic bo prikazan prispevek medgeneracijskih pristopov in metod k dejavnemu staranju in medgeneracijski solidarnosti. V tematskih delavnicah bo govora o tem, kako lahko politika in praksa podpirata učenje, dejavno staranje in medgeneracijsko solidarnost na področju izobraževanja, zaposlovanja in socialnih storitev. Celoten program in prijavnico najdete na spletni strani ENIL. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS REMAKING adult learning : essays on adult education in honour of Alan Tuckett / edited by Jay Derrick ... [et al.]. - London : Institute of Education, University of London, 2011. - XIV, 266 str. : graf. prikazi, preglednice ; 24 cm ROSSITER, Marsha, 1948- Narrative and the practice of adult education / Marsha Rossiter and M. Carolyn Clark. -Malabar (Florida) : Krieger, 2007. - X, 187 str. ; 24 cm. - (Professional practices in adult education and lifelong learning series) SETTING up an exchange! : guidebook to senior volunteering abroad : the merry "play" of senior volunteering stage by stage / ed. by Davide Di Pietro. - Roma : Senior European Volunteers Exchange Network (SEVEN), 2010. - 48 str. : ilustr. ; 24 cm. - Dostopno tudi na: http : //www .seven-network.eu/site/files/LibrettoING_0.pdf 19 The SIGNIFICANCE of folkbildning to Swedish society. - Stockholm : Folkbildningsradet, 2011. - 30 str. : preglednice, graf. prikazi ; 30 cm SKUPNI evropski jezikovni okvir : učenje, poučevanje, ocenjevanje / [prevod Irena Kovačič ; strokovna redakcija slovenske izdaje Ina Ferbežar ... et al.]. - Ljubljana : Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Urad za razvoj šolstva, 2011 ([Ljubljana] : Demat). - 287 str. ; 24 cm. - Dostopno tudi na: http://www.mss.gov.si/fileadmin/mss.gov.si/pageuploads/podrocje/razvoj_solstva/Jeziki/Publikacija_SEJO_ komplet.pdf STRMČNIK, France Problemski pouk v teoriji in praksi / France Strmčnik. - 2. dopolnjena izd. - Novo mesto : Visokošolsko središče Novo mesto, 2010 ([Ljubljana] : Littera Picta). - 179 str. ; 25 cm SUPERVIZIJA in koučing / uredila Alenka Kobolt. - Ljubljana : Pedagoška fakulteta : Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2010 (Ljubljana : Littera picta). - VI, 351 str. : ilustr., tabele ; 24 cm TEMELJNO usposabljanje za trajnostni razvoj [Elektronski vir] / Boštjan Anko ... [et al.]. -Ljubljana : Andragoški center Republike Slovenije, 2007. - Način dostopa (URL): http://arhiv.acs.si/programi/Usposabljanje_za_trajnostni_razvoj.pdf. - El. publikacija v pdf formatu obsega 19 str. THOMPSON, Jane, 1945- More words in edgeways : rediscovering adult education / Jane Thompson. - Leicester : National Institute of Adult Continuing Education (NIACE), cop. 2007. - IX, 187 str. ; 24 cm TRAINING senior volunteers for international exchange / ed. by Rory Daly and Davide Di Pietro. - Roma : Senior European Volunteers Exchange Network (SEVEN), 2011. - [32] str. : ilustr. ; 24 cm. - Dostopno tudi na: http://www.seven-network.eu/site/files/ANNEX%207.1%20TC%20English%20version 0.pdf Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta • v sredo in petek od 10. do 12. ure, • v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure. Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorja: Peter Monetti, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. 20