DOGODKI 59 Dr. Franc Križnar 90 let Igorja Dekleve Igor Dekleva: Klavirska tehnika. Izbor vaj s primeri v klavirski literaturi 2022, Založba Bogataj, 80 str. 28,00 € Ugledni slovenski pianist, umetnik, pedagog in znanstvenik, zaslužni profesor Univerze v Ljubljani na Akademiji za glasbo Igor Dekleva (roj. 1933) je pri idrijski Založbi Bogataj izdal nov klavirski priročnik, učbenik Klavirska tehnika. Delo v petih poglavjih in z delnim znanstvenim aparatom ter neke vrste »življenjskimi izkušnjami« našega koncertanta in pedagoga prinaša izbor vaj s primeri iz klavirske literature. Neke vrste »ogrevanje« potrebuje vsak umetnik in omenjene (notne) vaje so zato namenjene prav vsem – različnim stopnjam in vrstam pianistov: učenem, dijakom, študentom, njihovim pedagogom in še komu. Skratka, gre za neke vrste dovolj heterogene pianistične odjemalce, ki po avtorjevih nasvetih vsakemu od navedenih v trajanju od 10 do 15 minut pred igranjem, nastopom … Obenem je izdaja te knjige uvod v letošnjo 90. obletnico rojstva Igorja Dekleve, ki kljub mnogim letom ostaja še kako vpet v delovne glasbene procese. Omenjena študija vsebuje pet poglavij. Zanje je avtor s posebej priloženimi Napotki za vežbanje še posebej opremil svojo knjižno izdajo. V notnem, programskem pogledu so navedene vaje pravzaprav že skladbe, saj razpolagajo z nekaterimi (klavirskimi) šolami in tudi s kompozicijami. Tem se avtor zadnja desetletja še največ posveča in je v tem pogledu še vedno eden najbolj dejavnih članov strokovnega in cehovskega Društva slovenskih skladateljev. Prisotne pa so tudi glasba, skladbe oziroma aplikacije slovenskih in tujih skladateljev. Saj je Dekleva znan kot eden največjih promotorjev (izvirne) slovenske glasbe. Prvo poglavje je namenjeno prstnim vajam, drugo obravnava vaje za palec in lestvice, tretje pa velike in male dvojne kromatične terce. Četrto poglavje pojasnjuje gib vibrato, repeticije, oktave in skoke, peto pa še akorde in arpeggie. Posebno, dodano poglavje vsebuje še citate in pričevanja o Fryderyku Chopinu, tem nesmrtnem pianistu evropskega formata, brez katerega zagotovo še dandanes ne more noben pianist. Med citati in pričevanji pa s posebni vzroki ter povodi ne izostane niti znameniti klavirski ciklus M. P. Musorgskega Slike z razstave, ki je bil obenem tudi poseben avtorjev klavirski solistični »paradni konj«, ko je intenzivno odigral tudi zavidanja vredno pianistično kariero. Saj je znano, da je na ljubljanski Akademiji za glasbo umetniško in pedagoško postavil komorno (klavirsko) igro – klavirski duo. Ne sam, temveč v klavirskem duu tudi skupaj s svojo življenjsko in umetniško sopotnico, pianistko Alenko Dekleva. Za to svoje delo je bil Igor Dekleva leta 2016 na ljubljanski Akademiji za glasbo izvoljen za zaslužnega profesorja Univerze v Ljubljani. Knjigo je notografiral Iztok Peroša, urednik izdaje je Damijan Bogataj, (nekatera) besedila je v angleščino prevedel Neville Hall, opremo knjige je prispeval Studio 3, natisnila (v 300 izvodih) pa jo je tiskarna ABC Merkur, d. o. o., iz Idrije. Izdajo je podprla tudi 60 SAZU. V knjigi si sledijo avtorjev predgovor, vsebina, izvleček in pet recenzentskih prispevkov. Slednje so podpisali ugledni pianisti in klavirski pedagogi: Tatjana Ognjanovič, Emin Armano (Zagreb), Aleksandar Serdar (Beograd), Suzana Zorko in Bojan Glavina. Knjiga je za tak učbeniški (notni) opus nenavadno bogata z opombami (44), poleg že omenjene notografije jo krasi še kar nekaj faksimilov (izvirnih rokopisov in slik), citatov F. Chopina, popisani in dodani so viri in literatura, seznam (uporabljenih) glasbenih tiskov (citati) in seznam faksimilov rokopisov slovenskih skladateljev. Založba Bogataj je omenjeno knjigo izdala v zbirki Musique/Glasba. Navedenih je skoraj 60 izdanih in objavljenih del (za petje, klavir, violino, harmoniko, kontrabas, kitaro, citre, flavto, saksofon, klarinet, sopran in orgle, klavirski trio ter za ansamble oziroma trie za klavir, flavto in sopran; za violino, klarinet in klavir; za violino, flavto, klarinet, trobento, violončelo in klavir; za godalni orkester). Mag. Kristian Kolman Naših 25 let – jubilej društva učiteljev godalnih inštrumentov ESTA Slovenija Z društvom učiteljev godalnih inštrumentov ESTA Slovenija smo med dvema občnima zboroma, torej v času od 29. 1. 2022 do 28. 1. 2023, izvedli številne pomembne prireditve in dejavnosti. Med njimi je bil 13. kongres in srečanje v GŠ Koper dne 28. 1. 2023, kjer smo imeli tudi občni zbor, kjer smo izpeljali volitve ter oblikovali nove predstavnike društva. Na 13. kongresu so potekala zanimi- va predavanja. Natalija Šimunovič je predstavila multidi- menzionalno transformacijo glasbenih izkušenj v glasbeni samopodobi. Lidija Grkman in Špela Kermelj - Kuzman sta predstavili prvi učbenik za godalni orkester v osnov- nem glasbenem izobraževanju v Sloveniji, dirigent Žiga Cerar pa je predstavil Godalni orkester GŠ Koper s solisti. Poleg tega smo se udeležili tudi 51. mednarodne konference ESTA v Cardiffu, ki je potekala od 2. do 6. aprila 2023 in je obeležila raznovrstnost poučevanja godal. Na konferenci so predavali tudi naši predavatelji, med njimi Lidija Grkman, Špela Kuzman, Barja Dr- novšek in Bojan Cvetrežnik. Barja Drnovšek in Bojan Cvetrežnik sta izvedla tudi delavnico za udeležence in nepozaben koncert v dvorani Konservatorija v Cardiffu. Ob 25. obletnici delovanja ESTA Slovenija je ta v sodelovanju z Akademijo za glasbo UL organizirala posebno prireditev, na kateri je gostoval ugledni profe- sor in predsednik mednarodne ESTA Géza Szilvay. Profesor Szilvay je predstavil svojo didaktično metodo poučevanja godal colourstrings, kar je bilo prvič v naši državi. Brezplačna delavnica in predavanje profesorja Szilvaya sta potekala v štirih delih, skupaj v osmih šol- skih urah, v Kuretovi dvorani. Profesor Géza Szilvay Glasba v šoli in vrtcu, letnik 27, št. 1 (2024) | Mag. Kristian Kolman, Naših 25 let – jubilej društva učiteljev godalnih inštrumentov ESTA Slovenija