Glasilo Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija Lapajnetova 19, 5280 Idrija Poštnina plačana pri pošti 5270 Ajdovščina tel: (05) 37 34 750 fax: (05) 37 34 754 OBVESTILA FEBRUAR 2020 AKTUALNO Pavšalni prispevki za prvo trimesečje 2020 ČLANARINA – POPUST OB ENKRATNEM LETNEM PLAČILU Skupščina OZS je na seji 17.1.2020 sprejela sklep o višini članarine za leto 2020. Mesečna članarina OZS znaša: − 10 € mesečno za člane, ki na podlagi pridobljenega certifikata osebno opravljajo dejavnost domače in umetnostne obrti − 20 € za samostojne podjetnike in gospodarske družbe brez zaposlenih − 30 € za samostojne podjetnike in gospodarske družbe, ki imajo zaposlene V kolikor ima član v celoti poravnano članarino za nazaj, lahko izkoristi popust. Način in rok za plačilo letne članarine bo naveden na računu za mesec januar. Član, ki najkasneje do 28. februarja 2020 plača letno članarino v enkratnem znesku (sklic iz računa za januar 2020), se mu prizna popust v višini enomesečne članarine. Za poravnano letno članarino se knjiži prejet račun za januar, za članarino za obdobje od februarja do decembra 2020 bo za knjiženje poslan bremepis. Rok za plačilo letne članarine je 28.2.2020 VIŠJI PAVŠALNI PRISPEVKI ZA POPOLDANCE Pavšalni prispevki za zdravstveno zavarovanje (ZZ) so za zavezance, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic (popoldanci) od januarja 2020 višji za 3,9 %. Prispevek za ZZ, zdravstveno zavarovanje za poškodbo pri delu in poklicno bolezen se je 1.1.2020 povišal na 36,92€ (doslej 35,53€). Zavezanci plačajo prispevek za ZZ ne glede na število dni opravljanja dejavnosti v posameznem mesecu. prispevek PIZ ZZ ZZ SKUPAJ PIZ + ZZ januar 35,05 € februar 35,05€ marec 35,05€ 9,23 9,23 9,23 27,69 27,69 27,69 36,92€ 71,97€ 36,92€ 71,97€ 36,92€ 71,97€ april december sprememba 9,23€ 27,69€ 36,92€ sprememba Prispevek za PIZ, zavarovanje za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni, ostane do marca 2020 nespremenjen. ZIMSKO SREČANJE NA KOPAH Tomaž Trček sedmi v svoji kategoriji Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije je 25. januarja na Kopah organizirala 6. tradicionalno zimsko srečanje, ki se ga je udeležilo kar 800 obrtnikov in podjetnikov z družinami iz vse Slovenije. Tekmovanja se je udeležil tudi Tomaž Trček iz Lomov, ki je v svoji kategoriji izmed 49 tekmovalcev dosegel izvrstno 7. mesto, in 45. mesto med vsemi tekmovalci. SEMINAR RAČUNOVODSKI IN DAVČNI OBRAČUN ZA LETO 2019 ICRA v sodelovanju z OOZ Idrija organizira seminar Računovodski in davčni obračun za gospodarske družbe in samostojne podjetnike za leto 2018 in novosti, ki bo v torek 11.2.2020 ob 10.uri v Idriji ( Icra, učilnica Icrum, Mestni trg 2, Idrija) Program seminarja: − Izvedba in pomen popisa sredstev in obveznosti do njihovih virov − Računovodski predpisi in davčna zakonodaja za pripravo računovodskega in davčnega obračuna − Interni akti in predpisi ter kontrole evidentiranih poslovnih dogodkov − Vpliv metod vrednotenja premoženja na bilanco stanja, izkaz poslovnega izida in davčni obračun − Oslabiti ali odpisati terjatve (insolvenčni postopki, neizterljivost, zastaranje) ter njihov računovodski in davčni vidik − Oslabitve in odpisi zalog − Oblikovanje in črpanje dolgoročnih rezervacij ter kratkoročnih časovnih razmejitev − Razmejitev med stroški reprezentance, poslovnih daril, reklame, vzorcev, pogostitev in obdaritev zaposlenih − Davčni vidik stroškov dela, stroški potnih nalogov, bonitete zaposlenih ipd − Postavke davčnega obračuna in popravki davčno priznanih, nepriznanih ali nepotrebnih prihodkov in odhodkov − Davčne olajšave za leto 2019 in njihov prenos ter pokrivanje davčne izgube in prenos nepokrite izgube − Davčne novosti v letu 2020 (ZDoh-2 in ZDDPO-2). − Odgovori na vprašanja ter strokovna diskusija. Predavateljica: doc. dr. Lidija Robnik, univ. dipl. ekon., ki se ukvarja z svetovanjem in izobraževanjem s področja računovodstva in financ. Je predavateljica in nosilka predmetov s področja financ, računovodstva in davkov na višjih in visokih strokovnih šolah ter fakultetah, pa tudi avtorica najrazličnejših strokovnih in znanstvenih člankov ter urednica raznih strokovnih publikacij. Prijave: do petka 7.2.2020 na OOZ Idrija, tel. (05) 37 34 754 ali na e-naslov ivica.podgornik@ozs.si. OPROSTITEV PLAČILA PRISPEVKOV ZA ZAPOSLENE STAREJŠE OD 60 LET Ponovna veljava 156. člena ZPIZ-2 - oprostitev plačila prispevkov zaposlenim osebam, starejšim od 60 let Od leta 2016 do konca 2019 je bila določba, ki je z oprostitvijo plačila vseh prispevkov delodajalca spodbujala zaposlovanje brezposelnih starejših oseb, »zamrznjena« zaradi interventnega zakona na področju trga dela. Od 1.1.2020 je ponovno v veljavi 156. člen Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju ZPIZ-2, ki omogoča 30 % oprostitev plačila prispevkov za PIZ za zaposlene, ki so starejši od 60 let. Oprostitev plačila se upošteva prvič pri januarskih plačah, izplačanih v februarju 2020. Do oprostitve kljub dopolnjeni starosti 60 let nista upravičena samostojni podjetnik in lastnik d.o.o., ki je hkrati direktor, pa čeprav ima sklenjeno pogodbo o zaposlitvi in je zavarovan na podlagi delovnega razmerja (zavarovalna podlag 001). ZAKONODAJA DNEVNICE ZA SLUŽBENA POTOVANJA V TUJINO Uredba o povračilu stroškov za službena potovanja v tujino ( Ur.l. 76/2019), s 1.1.2020 določa nove višine dnevnic. Uredbo sicer določa povračila stroškov za službena potovanja v tujino za javne uslužbence, vendar se uredba v delu, ki se nanaša na višino dnevnic za službena potovanja v tujino, uporablja tudi za vse ostale davčne zavezanci. Dnevnice so namenjene povračilu stroškov prehrane na službeni poti, višina pa je odvisna od države/mesta službene poti, trajanja službene poti in zagotovljenih obrokov prehrane. Dnevnice, ki veljajo za državo, v katero se službeno potuje, se obračunajo za celoten čas trajanja službenega potovanja, ki se izračuna v urah od datuma in ure začetka potovanja do datuma in ure, ko se službeno potovanje zaključi. Na tej podlagi se najprej ugotovi število celih dnevnic za vsakih 24 ur potovanja, za preostanek ur pa se dnevnica izračuna na naslednji način: − če traja potovanja nad 14 ur do 24 ur, se obračuna cela dnevnica (trije obroki); − če traja potovanje nad 8 ur do 14 ur, se obračuna 75% dnevnice (dva obroka); − če traja potovanje nad 6 do 8 ur, se obračuna 25% dnevnice (en obrok). V kolikor je na službeni poti delavcu zagotovljena brezplačna prehrana v celoti, se zaposlenemu za pokritje morebitnih drugih stroškov obračuna 20% pripadajoče dnevnice. Če so na službeni poti delavcu brezplačno zagotovljeni le posamezni obroki velja: − pri odsotnosti nad 14 do 24 ur se za brezplačni zajtrk odšteje 10%, za brezplačno kosilo ali večerjo 35%; − pri odsotnosti nad 8 do 14 ur se za brezplačni zajtrk odšteje 15%, za brezplačno kosilo ali večerjo pa 40%. Za službena potovanja v letu 2020 bo potrebno upoštevati novo višino dnevnic, pri čemer ne gre pozabiti, da gre le za prehodno določbo in bo potrebno od leta 2021 dalje obračunavati višje zneske. V preglednici navajamo zneske dnevnic za izbrane države/mesto glede na posamezno leto opravljene službene poti, celoten seznam držav/mest z zneski dnevnic pa je objavljen v Uradnem listu 76/2019. država Avstrija Francija Nemčija Hrvaška Italija Srbija Rusija Moskva 2019/€ 44 44 44 32 44 32 32 64 2020/€ 49 49 49 36 49 36 36 71 2021/€ 55 55 55 40 55 40 40 80 NIŽJA STOPNJA DDV ZA ČIŠČENJE IN VZDRŽEVANJA CEST IN JAVNIH POVRŠIN Pojasnilo glede stopnje DDV od storitev čiščenja in vzdrževanja cest in javnih površin in drugih storitev javne higiene ( Pojasnilo FURS, št. 0920-1079/2019-2, 11. 10. 2019) FURS v zvezi s stopnjo DDV zastoritve čiščenja in vzdrževanja cest in javnih površin in drugih storitev javne higiene, pojasnjuje, da se DDV obračunava in plačuje po nižji stopnji 9,5 % za storitve javne higiene. Katere storitve sodijo med storitve javne higiene, podrobneje predpisuje Pravilnik o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost, ki med drugim predpisuje nižjo stopnjo DDV za pometanje in pranje ulic, cest in parkirišč na javnih površinah, odstranjevanje snega in ledu s cest, letališč in drugih javnih površin, posipanje javnih površin s soljo ali peskom itd. ter dezinfekcijo, dezinsekcijo in deratizacijo pod šifro standardne klasifikacije dejavnosti 81.290, v katero so razvrščene dejavnosti: − čiščenje in vzdrževanje plavalnih bazenov, − pometanje in pranje ulic, cest in parkirišč, − odstranjevanje snega in ledu s cest, letališč in drugih javnih površin, posipanje s soljo ali peskom itd., − čiščenje vlakov, avtobusov, letal ipd., − čiščenje notranjosti tankerjev, rezervoarjev in cistern, − čiščenje steklenic in posod ipd., − dezinfekcija, dezinsekcija in deratizacija. Med storitve javne higiene se ne uvrščajo vse storitve pod šifro 81.290, temveč le pometanje in pranje ulic, cest in parkirišč, odstranjevanje snega in ledu s cest, letališč in drugih javnih površin, posipanje s soljo ali peskom itd. ter dezinfekcija, dezinsekcija in deratizacija. Pri tem je treba upoštevati tudi, da je nižjo stopnjo DDV dopustno uporabiti le, če so storitve pometanja in pranja ulic, cest in parkirišč, odstranjevanja snega in ledu s cest, letališč in drugih javnih površin ter posipanje s soljo ali peskom opravljene na javnih površinah. Ker gre pri opravljanju oz. izvajanju navedenih storitev velikokrat tudi za sestavljene storitve, je treba v vsakem posameznem primeru preveriti vse elemente transakcije ter ugotoviti, ali opravljena storitev glede na cilje pomeni enotno storitev ali pa je treba posamezni element šteti kot samostojno, neodvisno transakcijo. Na spletni strani FURS je objavljen podrobnejši opis, kjer so v poglavju 16 podana pojasnila glede nižje stopnje za storitve javne higiene. Davčni zavezanci, ki so pri izvajanju navedenih storitev uporabili napačno davčno stopnjo, lahko popravijo napake iz preteklih obdobij v skladu z 88.b členom ZDDV-1 na podlagi samoprijave. Vir: FURS DELO UPOKOJENCEV Sprememba začasnega in občasnega dela upokojencev Sprememba Zakona o urejanju trga dela (Ur.l. 75/2019) prinaša spremembe tudi pri opravljanje začasnega in občasnega dela upokojencev. Zakon določa, da upokojenec lahko v koledarskem mesecu opravi največ 60 ur, v koledarskem letu pa največ 720 ur. Neizkoriščenih ur v koledarskem mesecu pa ni dovoljeno prenašati v naslednji koledarski mesec. Sprememba zakona pa določa, da lahko upokojenec opravi tudi največ 90 ur začasnega ali občasnega dela v koledarskem mesecu, vendar največ trikrat v koledarskem letu, pri čemer seštevek ur opravljenega začasnega in občasnega dela v koledarskem letu ne sme preseči 720 ur. Upokojenec lahko začasno ali občasno delo opravlja pri več delodajalcih hkrati, vendar v seštevku ne sme preseči predpisane omejitve glede števila ur in višine dohodka (predvidoma do marca 2020 velja letni znesek 7.127,68 €). Delodajalec je za upravičenca dolžan voditi dnevno evidenco prihoda in odhoda ter števila dejansko opravljenih ur začasnega ali občasnega dela in na podlagi pogodbe o opravljanju začasnega ali občasnega dela zagotoviti upravičencu dohodek za opravljeno začasno ali občasno delo najkasneje do 18. dne v naslednjem mesecu. Kadar je v koledarskem mesecu opravljenih manj kot deset ur začasnega ali občasnega dela in upokojenec delo nadaljuje pri istem delodajalcu tudi v naslednjem koledarskem mesecu, lahko delodajalec izvede izplačilo dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo skupaj za oba meseca hkrati, vendar najkasneje do 18. dne v naslednjem mesecu. Od prejemkov, izplačanih zaradi opravljenega začasnega ali občasnega dela, delodajalci obračunajo in plačajo dajatev v višini 25%. Delodajalec mora dajatev obračunati na posebnem obračunu, ki ga predloži davčnemu organu najpozneje na dan izplačila dohodka iz začasnega ali občasnega dela in dajatev plačati na dan izplačila dohodka. Urna postavka za opravljeno začasno ali občasno delo se usklajuje z rastjo minimalne plače v Republiki Sloveniji in trenutno znaša 4,76 €. DVOJNI STATUS ZAPOSLENIH UPOKOJENCEV Uživalcem starostne pokojnine na dan 31.12.2019, ki so ostali v delovnem razmerju (ne velja za samostojne podjetnike) in so prejemali 20% pokojnine, je ZPIZ 31.1.2020 izplačil akontacijo 40 % pokojnine za januar na osnovi zadnje spremembe Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju. Po izdaji odločbe o dokončni odmeri 40 % starostne pokojnine, se bo akontacija pokojnine poračunala z novo odmerjenim zneskom 40 odstotkov starostne pokojnine od 1. 1. 2020 dalje. Zavarovancu pripada 40 % starostne pokojnine od 1. 1. 2020 do prenehanja obveznega zavarovanja za polni delovni oziroma zavarovalni čas, vendar najdlje tri leta. Zavod bo po uradni dolžnosti izdal novo odločbo v šestih mesecih od uveljavitve novele ZPIZ2G (od 1. 1. 2020 dalje). Vir: ZPIZ DOHODKI ZA LETNE PRAVICE Objavljena je Odredba o uskladitvi mej dohodkov za letne pravice za leto 2020 ( Ur.l.5/2020 z dne 28.1.2020), ki na podlagi rasti cen življenjskih potrebščin v obdobju januar–december 2019 določa meje dohodkov za ugotavljanje upravičenosti do letnih pravic za leto 2020 znašajo, in sicer pravice do: − otroškega dodatka: − državne štipendije: − znižanega plačila vrtca − subvencije malice za dijake − subvencije malice in kosila za učence MINIMALNA PLAČA Minimalna in osnovna plača - pravice in obveznosti pri določanju in izplačilu plačila za delo Ne samo minimalna plača, z vidika delodajalca in delavca je še kako pomembna delavčeva osnovna plača, saj se od nje obračunavajo dodatki za nadurno, nočno, izmensko, popoldansko delo, dodatek za delovno dobo… (127. člen Zakona o delovnih razmerjih ZDR-1). Sprememba Zakona o minimalni plači (ZMinP-B) (Ur.l.št. 83/18) na novo določa le definicijo minimalne plače, določanje izhodiščnih in osnovnih plač ter osnova za določanje višine posameznih dodatkov pa ostaja nespremenjena. 1. Obrazložitev sistema minimalne plače 1.1. Splošno Zakon o minimalni plači določa višino minimalne plače, ki jo morajo vsi delodajalci spoštovati pri plačilu delavcev za opravljeno delo. Delavci so upravičeni do plačila za opravljeno delo najmanj v višini minimalne plače, če delajo polni delovni čas, v primeru krajšega delovnega časa od polnega pa delavcu pripada najmanj sorazmerni del minimalne plače. Zakon določa minimalno plačo v bruto znesku, od katerega delodajalec delavcu izplačuje neto znesek ter prispevke in akontacijo dohodnine, pri čemer se upoštevajo tudi osebne okoliščine (npr. vzdrževani družinski člani) in uveljavljanje davčnih olajšav, kar je tudi razlog za različne neto zneske med posameznimi delavci. Znesek minimalne plače predstavlja najnižjo možno mesečno plačo (bruto), ki pripada zaposlenemu za polni delovni čas, tudi če bi bila njegova plača, določena po kolektivni pogodbi ali pogodbi o zaposlitvi sicer nižja. Kolektivne pogodbe dejavnosti pogosto višino izhodiščne oziroma osnovne plače za nižje tarifne razrede določajo pod zneskom zakonsko določene minimalne plače. V takih primerih mora delodajalec pri obračunu plače delavcu dodati razliko do minimalne plače. Dodatki, določeni z zakoni in drugimi predpisi ter s kolektivnimi pogodbami, del plače za delovno uspešnost in plačilo za poslovno uspešnost, dogovorjeno s kolektivno pogodbo ali pogodbo o zaposlitvi, se ne vštevajo v minimalno plačo, kar velja za plačilo dela, opravljenega od 1. januarja 2020 dalje. Pred tem so bili iz obsega minimalne plače izključeni le dodatki za delo v posebnih pogojih dela, ki izhajajo iz razporeditve delovnega časa ( dodatki za nadurno delo, nočno delo, delo v nedeljo in delo na praznike in dela proste dneve po zakonu). Poleg tega v minimalno plačo tudi ni dovoljeno vštevati povračil stroškov, ki jih je delodajalec dolžan izplačati delavcu ( povračilo stroškov za prehrano med delom, za prevoz na delo in z dela, stroškov na službenem potovanju), kot tudi ne drugih prejemkov iz delovnega razmerja (regres za letni dopust, odpravnine, jubilejne nagrade). 1.2. Določanje in usklajevanje minimalne plače Znesek minimalne plače se vsako leto v januarju usklajuje najmanj z rastjo cen življenjskih potrebščin. Od januarja 2021 se bo za določitev minimalne plače uporabljala formula, po kateri bo moral najnižji prejemek za polni delovni čas za 20 % presegati izračunane minimalne življenjske stroške. Upoštevaje rast življenjskih potrebščin, gibanje plač, gospodarske razmere oziroma gospodarsko rast ter gibanje zaposlenosti pa se bi lahko določil višji znesek minimalne plače. Zakon ob tem določa tudi zgornjo mejo zneska minimalne plače, in sicer minimalna plača ne bo smela presegati izračunane minimalne življenjske stroške za več kot 40 %. 1.3. Minimalna plača v letu 2020 Zakon o minimalni plači, ki velja že od leta 2010, določa novo višino zneska minimalne plače od 1.1.2020, ki je za plačilo dela od 1. januarja 2020 do 31. decembra 2020 v višini 940,58 € bruto (doslej 886,63 € bruto), pri čemer morajo biti iz minimalne plače izločeni vsi dodatki, določeni z zakoni in drugimi predpisi ter s kolektivnimi pogodbami, del plače za delovno uspešnost in plačilo za poslovno uspešnost, dogovorjeno s kolektivno pogodbo ali pogodbo o zaposlitvi. V letu 2020 so iz minimalne plače izvzeti vsi dodatki, določeni z zakonom in drugimi predpisi ter kolektivnimi pogodbami: dodatek za delovno dobo, plačilo za delovno in poslovno uspešnost, vsi drugi dodatki za posebne pogoje dela (izmensko delo, popoldansko delo, terensko delo), določeni s kolektivno pogodbo ali pogodbo o zaposlitvi. Dodatek za delovno dobo po zakonu pripada vsakemu delavcu, zato bo največje povišanje plač ravno na račun tega dodatka. Od 1. januarja 2021 dalje pa se bo minimalna neto plača določala vsako leto posebej, upoštevajo minimalne življenjske stroške. 2. Obrazložitev sistema plače in dodatkov 2.1. Plačilo za delo Plačilo za opravljeno delo v temelju ureja Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1), ki določa da mora delodajalec pri plači upoštevati minimum, določen z zakonom oziroma kolektivno pogodbo, ki zavezuje delodajalca. ZDR-1 določa, da je plača sestavljena iz osnovne plače, dela plače za delovno uspešnost, dodatkov in plačila za poslovno uspešnost, če je to dogovorjeno s kolektivno pogodbo ali pogodbo o zaposlitvi. ZDR-1 ne predpisuje višine osnovnih plač, določa pa, da mora pogodba o zaposlitvi vsebovati tudi določilo o znesku osnovne plače delavca, ki mu pripada za opravljanje dela po pogodbi o zaposlitvi ter o morebitnih drugih plačilih. Konkretna osnovna plača posameznega delavca se določi s pogodbo o zaposlitvi ( ta je seveda lahko nižja od minimalne plače), pri čemer mora delodajalec upoštevati ureditev osnovne oziroma izhodiščne plače v kolektivni pogodbi, ki ga neposredno zavezuje. Poleg osnovne plače pa je plača delavca sestavljena še iz dela plače za delovno uspešnost, dodatkov in plačila za poslovno uspešnost, če je to dogovorjeno s kolektivno pogodbo ali pogodbo o zaposlitvi. Ob tem pa mora delodajalec ob konkretnem izplačilu plače upoštevati zakonsko določeno višino minimalne plače. 2.2. Dodatki Zakon o delovnih razmerjih opredeljuje: − dodatek za delovno dobo, − dodatke za posebne pogoje dela, ki izhajajo iz razporeditve delovnega časa (dodatke za nočno, nadurno, nedeljsko in praznično delo – kolektivne pogodbe pa lahko določijo tudi druge) in − dodatke za posebne pogoje dela, ki izhajajo iz posebnih obremenitev pri delu, neugodnih vplivov okolja in nevarnosti pri delu (določeni s kolektivno pogodbo). Višine dodatkov ne določa ZDR-1, ampak kolektivna pogodba, in sicer v nominalnem znesku ali v odstotku od osnovne plače za polni delovni čas oziroma ustrezne urne postavke. V primeru ko delodajalca ne zavezuje nobena kolektivna pogodba na ravni dejavnosti, je mnenje stroke, da bi moral delodajalec zaradi načela enakosti kot kriterij za določitev višine dodatka upoštevati višino določeno v kolektivni pogodbi na ravni dejavnosti, ki bi ga zavezovala, ali v primerljivi kolektivni pogodbi na ravni dejavnosti. 2.3. Plačilni dan, kraj in način izplačila plače Zakon o delovnih razmerjih da se plača izplačuje za obdobje, ki ne smejo biti daljše od enega meseca in sicer najkasneje 18 dni po preteku plačilnega obdobja. Če je plačilni dan dela prosti dan, se plača izplača najkasneje prvi naslednji delovni dan. Plača, povračila stroškov v zvezi z delom in drugi prejemki delavca se izplačujejo na bančni račun delavca. S kolektivno pogodbo na ravni dejavnosti se lahko določi drugačen način izplačevanja povračil stroškov v zvezi z delom in drugih prejemkov delavca. Delodajalec je dolžan delavcu izdati pisni obračun plače, iz katerega so razvidni podatki o plači (osnovna plača, del plače za delovno uspešnost, dodatki, poslovna uspešnost), nadomestilu plače, povračila stroškov v zvezi z delom in drugi prejemki, do katerih je delavec upravičen na podlagi zakona, kolektivne pogodbe, splošnega akta delodajalca ali pogodbe o zaposlitvi, obračun in plačilo davkov in prispevkov ter plačilni dan. Iz pisnega obračuna morajo biti razvidni tudi podatki o delavcu in delodajalcu. Delodajalec je dolžan najkasneje do 31. januarja delavcu izdati pisni obračun plač in nadomestil plač za preteklo koledarsko leto, iz katerega sta razvidna tudi obračun in plačilo davkov in prispevkov. 2.4. Ureditev osnovne plače Zadnja sprememba Zakona o minimalni plači ne posega v ureditev najnižjih osnovnih plač po kolektivnih pogodbah ali osnovnih plač po pogodbah o zaposlitvi in tudi ne posega v ureditev določanja višine dodatkov. Višina posameznih dodatkov je določena v kolektivnih pogodbah. Določitev osnovne plače ( ki je lahko nižja od minimalne plače) v pogodbi o zaposlitvi, kolektivni pogodbi ali internem aktu delodajalca, je pomembna, ker se od te osnove obračunavajo dodatki. 3. Obveznost spoštovanja določb kolektivnih pogodb Pri sklepanju pogodbe o zaposlitvi, pri prenehanju pogodbe o zaposlitvi in v času trajanja delovnega razmerja je potrebno spoštovati določbe zakonov, drugih predpisov, kolektivnih pogodb in splošnih aktov delodajalca. V primeru, da delodajalca ne zavezuje nobena kolektivna pogodba, mora upoštevati pravice kolektivne pogodbe na ravni dejavnosti, ki bi ga zavezovala ali v primerljivi kolektivni pogodbi. 4. Kršitev določb ZMinP Če delodajalec delavcu ne izplača plače v skladu z določbami ZMinP, stori prekršek, ki se kaznuje z globo od 3.000 do 20.000 € (za manjšega delodajalca, ki zaposluje deset ali manj delavcev, znaša globa od 1.500 do 8.000 €). Z globo od 1.000 do 2.000 € se kaznuje odgovorna oseba delodajalca – pravne osebe, ki stori ta prekršek. Vir: MDDSZ INFORMACIJE NADZOR NAD IZPLAČILI MINIMALNIH PLAČ Poostren nadzor Inšpektorata za delo glede spoštovanja novih pravil minimalne plače Ministrstvo za delo ob zvišanju minimalne plače delodajalce poziva k doslednemu spoštovanju zakonskih določil. Spoštovanje zakonodaje bodo poostreno nadzirali tudi inšpektorji za delo, ki bodo še posebej pozorni na to, ali so iz minimalne plače izvzeti vsi dodatki. Inšpektorat za delo bo vse leto opravljal poostren nadzor nad izvajanjem določb zakona o delovnih razmerjih, ki določajo regres, plačilni dan ter kraj in način izplačila plače, vključil tudi spoštovanje določb zakona o minimalni plači. Preverjali bodo določbe, ki vplivajo na pravilnost določanja in izplačila minimalne plače, torej način obračunavanja plače in vsebino izpisa pisnega obračuna plače ter postopek morebitnih sprememb pogodb o zaposlitvi ali drugih aktov delodajalca. STATUS GLAVNEGA DELODAJALCA Delodajalec mora pridobiti izjavo delavca Opredelitev statusa glavnega delodajalca S spremembo ZDoh-2, ki je stopila v veljavo 1.1.2020, je nastopila obveznost delodajalca, da pozove zaposlene k opredelitvi statusa ali je njegov glavni delodajalec ali ne. FURS v pojasnilu Informacija o novostih, ki jih prinaša ZDoh-2V navaja dodano določilo (127. člena ZDoh-2), po katerem delodajalec kot plačnik davka pozove delavca - zavezanca k opredelitvi statusa, ali je njegov glavni delodajalec ali ne. Kot glavni delodajalec se šteje tisti, pri katerem zavezanec dosega pretežni del dohodka iz delovnega razmerja (ne glede na to ali gre za polni delovni čas, krajši delovni čas ali dopolnilno zaposlitev). Zakon tudi nalaga zavezancu obveznost, da delodajalca obvešča o spremembi tega statusa. Določeno pravilo, da delodajalci kot plačniki davka akontacijo dohodnino od dohodkov iz delovnega razmerja izračunavajo na dva načina, kot glavni delodajalec (po stopnjah dohodnine in lestvici kot to določa drugi odstavek 127. člena ZDoh-2) ali kot delodajalec, pri katerem zavezanec ne dosegajo pretežni del dohodka (po 25 % stopnji od davčne osnove kot to določa šesti odstavek ZDoh-2), ima namen doseči čim večjo usklajenost med izračunano in odtegnjeno akontacijo dohodnine med letom in odmerjeno dohodnino na letni ravni. Predpogoj za pravilno izračunano in odtegnjeno akontacijo dohodnine pa je, da delodajalec ve, ali je zavezančev glavni delodajalec ali ne, torej ali pri njem dosega pretežni del dohodka ali ne. Dopolnitev drugega odstavka 127. člena ZDoh-2, da delodajalec, ki je plačnik davka, zavezanca pozove k opredelitvi po statusu z vidika glavnega delodajalca, je opozorilne narave, da se delodajalca opozori, da je pomembno za pravilni izračun akontacije dohodnine, da pozna svoj status, ki ga lahko pravilno določi le s pomočjo zavezanca, ter da se zavezancu naloži obveznost informiranja delodajalca v zvezi s tem. Na ta način je zagotovljena tudi večja pravna varnost oziroma nedvoumnost pri razreševanju sporov glede izračuna akontacije dohodnine. OZS je pripravila vzorec izjave, ki je za člane brezplačen. Obrazec je objavljen na spletni strani, OZS v okviru delovnega področja pod rubriko Izjave/obrazci. Za takojšen prenos obrazca se člani prijavite z vašimi podatki za prijavo. Postopek pridobitve podatkov za prijavo je opisan na obrazcu za PRIJAVO, (gumb PRIJAVA). AJPES, ki drugim državam članicam zagotavlja podatke o poslovnih subjektih Poslovnega registra Slovenije, hkrati pa uporabnikom portala AJPES omogoča dostop do podatkov o poslovnih subjektih držav članic EBR. EBR na enostaven in hiter način omogoča dostop do podatkov in informacij o poslovnih subjektih iz evropskih držav članic in tudi do nekaterih dokumentov, povezanih s poslovanjem poslovnih subjektov. KLICNI CENTER FURS ZA DAVKE POSLOVNIH SUBJEKTOV POZOR NA SPOROČILA O SPREMEMBAH BANČNEGA RAČUNA (Furs) je z novim letom vzpostavila tudi enoten klicni center za davke poslovnih subjektov, na katerem lahko zavezanci enostavneje dobijo informacije, ki jih potrebujejo pri pravilnem in pravočasnem izpolnjevanju davčnih obveznosti. Novi klicni center se pridružuje podobnim za davke fizičnih oseb, DDV in pojasnila glede opominov. Podjetja in podjetniki lahko pokličejo na telefonsko številko 08 200 1003 v ponedeljek, torek in četrtek med 8. in 15. uri, v sredo med 7. in 17. uro ter v petek med 8. in 13. uro. Na številki bodo lahko zavezanci dobili informacije s področij, kot so obračuni davčnega odtegljaja oz. REK obrazci, davek od dohodkov pravnih oseb, dohodnina z vidika poslovnih subjektov, davek od dohodka iz dejavnosti, mednarodna obdavčitev poslovnih subjektov, davčni register s področja poslovnih subjektov, obdavčitev sobodajalcev in začetnikov, uporaba e-davkov za poslovne subjekte, knjigovodske kartice za poslovne subjekte, plačevanje davčnih obveznosti za poslovne subjekte, potrdila in razkritja za poslovne subjekte ter splošne informacije. Za vprašanja s področja nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča za pravne osebe, davka na motorna vozila in davka na promet nepremičnin so uslužbenci finančne uprave medtem na voljo na telefonski številki 08 200 1001, za vprašanja s področja davčnih blagajn pa na številki 08 200 1002. SPLETNI IMENIK »EU BUSINESS REGISTER« = PREVARA Ponovno krožijo elektronska sporočila tujega ponudnika spletnega imenika »EU Business Register«, ki vabi podjetja k vpisu v spletni imenik. navidezno je vpis v imenik brezplačen, vendar je v drobnem tisku na prijavnici navedeno, da je plačljiv in znaša 995 € letno. Omenjeni spletni imenik je v lasti zasebne nizozemske družbe in ni verodostojen. Ob podpisu obrazca se podjetje zaveže za objavo podatkov v spletnem imeniku za obdobje treh let, ki znaša 2.985 €. V preteklosti so na podoben način zavajali podjetja z vpisom v različne spletne imenike kot so npr. European Business Number, European Union Webregister Republic of Slovenia/ EU WEB register Slovenija, Euco Data, European City Guide, Intercable Verlag, Construct Data Verlag, Expo Guide Mehika, Euro Bussines Guide, World Bussines Guide, itd. V uradni informacijski sistem European Business Register – EBR) je kot pristojna organizacija za vodenje Poslovnega registra Slovenije vključen tudi Podjetja pozor: če vam poslovni partner sporoči drugo številko bančnega računa, gre lahko za goljufijo! Na nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT je bila zaznana porast spletnih goljufij vrivanja v poslovno komunikacijo. Napad je zelo težko zaznati, zato tudi goljufom velikokrat uspe, žrtve so predvsem podjetja, ki poslujejo s tujino. Pripravili so podrobnejša pojasnila o poteku napada, podjetjem pa svetujemo previdnost, ko poslovni partner iz tujine sporoči spremembo bančnega računa. Napad poteka tako, da goljufi ukradejo geslo za elektronsko pošto, se prijavijo v spletni vmesnik za elektronsko pošto, v njem nastavijo svoj elektronski naslov za posredovanje vse prejete pošte in nekaj časa spremljajo komunikacijo. Na ta način pridobijo podatke tako o poslovnih partnerjih kot o načinu komunikacije. Ko si podjetje s svojim poslovnim partnerjem v tujini začne izmenjevati fakture, pa aktivno posežejo v komunikacijo in zamenjajo številko bančnega računa. Spremenjeno sporočilo dostikrat ne vsebuje nobenih sumljivih znakov, da bi prejemnik lahko zaznal prevaro, zato so ti napadi praviloma uspešni. Če vam poslovni partner iz tujine po elektronski pošti sporoči novo številko bančnega računa, to vedno preverite prek telefona, telefaksa ali osebno. Če se izkaže, da gre za prevaro, je potrebno tudi preveriti, ali so vam napadalci vdrli v elektronsko pošto. Pojasnila na.cert.si eBOL ELEKTRONSKI BOLNIŠKI LIST Od 1.1.2020 elektronski bolniški list (eBOL) na portalu Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) Delodajalci morajo za svoje zaposlene za začasne zadržanosti od dela od 1. 2. 2020 obvezno prevzemati elektronski bolniški list prek sistema SPOT (eVEM). Delodajalci in zavarovanci, ki so sami zavezanci za plačilo prispevka in so vpisani v Poslovni register Slovenije, bodo za začasne zadržanosti od dela od 1. 2. 2020, prevzeli elektronski bolniški list za svoje zaposlene prek sistema SPOT (e-VEM. Za tiste zavarovance, ki so zaposleni pri delodajalcih, ki niso vpisani v Poslovni register Slovenije (npr. zaposleni pri fizični osebi), bo osebni zdravnik še nadalje izstavil bolniški list tudi v papirni obliki. 1. Informacije in novosti za zavarovance Od kdaj naprej elektronski bolniški list (obrazec BOL »Potrdilo o upravičeni zadržanosti od dela«) ? Zdravniki, ki so pooblaščeni za izdajo potrdil o upravičeni zadržanosti od dela, od 1. 1. 2020 naprej pripravijo obrazec BOL v elektronski obliki in ga zapišejo v informacijski sistem ZZZS, kjer je z uporabo sistema SPOT (e-VEM) dostopen delodajalcu. Zavarovanci do vključno 31. 1. 2020 v ambulanti še prejmejo papirni izpis, ki ga odnesejo delodajalcu. Na izpisu so na mestu za zdravnikov lastnoročni podpis navedeni podatki o digitalnem podpisu, kar pomeni, da je bil pripravljen tudi elektronski dokument. Za začasne zadržanosti od 1. 2. 2020 naprej morajo delodajalci z uporabo sistema SPOT (e-VEM) obvezno prevzemati elektronske bolniške liste, ki se nanašajo na njihove delavce. Zavarovancem od 1. 2. 2020 dalje tudi ni več potrebno dostaviti bolniškega lista svojemu delodajalcu. Od 1. 2. 2020 dalje zavarovanci izpisa bolniškega lista ne prejmejo več, izjema so le tisti zavarovanci, katerih delodajalci nimajo pravne podlage za uporabo sistema SPOT (e-VEM): − zaposleni pri fizičnih osebah; − zaposleni pri tujih in mednarodnih organizacijah in ustanovah, tujih konzularnih in diplomatskih predstavništvih v Sloveniji; − nekatere osebe, ki so v delovnem razmerju na območju Slovenije pri osebah, ki opravljajo poklicno dejavnost kot edini in glavni poklic (npr. zaposleni pri verskem uslužbencu); − kmetje, − verski uslužbenci, − sočasne zaposlitve, samozaposlitve ter družbeniki v drugi državi članici EU. Zavarovanci prejmejo izpis tudi v primeru nedelovanja informacijskega sistema, a morajo zdravniki po odpravi napake pripraviti tudi elektronsko potrdilo, tako da zavarovancem izpisa ni potrebno dostaviti delodajalcu, razen če delodajalec potrdilo potrebuje v zelo kratkem času. Od 1. 2. 2020 naprej se izpis pripravi na običajen bel papir formata A4. Dostop zavarovanca do elektronskega bolniškega lista Zavarovanci lahko s kvalificiranim digitalnim potrdilom dostopajo do elektronskega bolniškega lista na spletnem portalu ZZZS za zavarovane osebe na naslovu https://moj.zzzs.si. Tu lahko zavarovanec med drugim preveri, ali je zdravnik že izdal elektronski bolniški list, ali je na bolniškem listu navedeno pravilno obdobje zadržanosti od dela in pravilen razlog zadržanosti, ali je bil napačen bolniški list preklican. Zavarovanec lahko prenese elektronski bolniški list na svoj računalnik, na primer za potrebe uveljavljanja pravic na drugih področjih (nezgodno zavarovanje, inšpekcijski postopki…). Za dostop do portala zavarovanec potrebuje digitalno potrdilo za fizične osebe enega od slovenskih izdajateljev (SIGEN-CA, PostaRCa, AC NLB ali Halcom-CA). Digitalno potrdilo SIGEN-CA je mogoče na katerikoli upravni enoti v Sloveniji pridobiti brezplačno. Če zavarovanci ne razpolagajo z ustrezno računalniško opremo in digitalnim potrdilom, lahko elektronski bolniški list prejmejo tudi na najbližji enoti ZZZS, na vpogled ali izpis pa ga lahko dobijo tudi pri svojemu delodajalcu. Pridobitve in obveznosti za zavarovanca Elektronski bolniški list olajša postopke zavarovancu, saj ga osebni zdravnik lahko izda v odsotnosti zavarovanca, če oceni, da pregled zavarovanca zaradi izdaje elektronskega bolniškega lista ni potreben. Zavarovancu tudi ni potrebno dostaviti elektronskega bolniškega lista delodajalcu, saj ga bo le-ta prevzel prek sistema SPOT (e-VEM). Zavarovanec mora še naprej osebnemu zdravniku sproti dostaviti zdravstveno dokumentacijo, v kolikor ta z njo ne razpolaga in ga obveščati o zdravstvenem stanju ter ga tudi opozoriti, da mu pravočasno izda elektronski bolniški list. 2. Informacije in novosti za delodajalce Kaj mora urediti delodajalec za dostop do elektronskega bolniškega lista ? Delodajalec lahko pridobi elektronski bolniški list z uporabo spletnega portala SPOT (e-VEM) ali preko spletnega vmesnika eBOL in eNDM, ki omogoča povsem avtomatiziran prenos elektronskega bolniškega lista v informacijski sistem delodajalca, s čemer si ta lahko bistveno poenostavi evidentiranje podatkov o bolniškem staležu v kadrovskem informacijskem sistemu in zbiranje podatkov za obračun plač ter pripravo zahtevkov za refundacijo nadomestil plač. Za uporabo spletnega portala SPOT (e-VEM) uporabnik potrebuje računalnik s spletnim brskalnikom, dostop do interneta, kvalificirano digitalno potrdilo in podeljeno pooblastilo. Prijavo oseb, ki bodo spletni portal uporabljale v imenu delodajalca, odda zakoniti zastopnik delodajalca ali pooblaščena oseba, ki jo je zakoniti zastopnik delodajalca pooblastil za izvajanje tega in/ali ostalih postopkov na SPOT (e-VEM). Pooblastilo se lahko v pisni obliki odda na točki SPOT. Zastopnik delodajalca lahko pooblastilo uredi tudi v elektronski obliki na portalu SPOT (e-VEM), za kar potrebuje digitalno potrdilo. Obrazec in napotki za prijavo pooblastil so objavljeni na spletni strani SPOT (e-VEM). Za uporabo spletnega vmesnika eBOL in eNDM delodajalec potrebuje aplikacijo, ki omogoča prevzem elektronskih bolniških listov in digitalno potrdilo. Pred začetkom uporabe vmesnika mora delodajalec poslati prijavo, kot je pojasnjeno na spletni strani e-VEM http://evem.gov.si/info/vmesnik-ebol-in-endm/. Če delodajalec že uporablja spletni vmesnik eNDM za elektronsko vlaganje zahtevkov za refundacijo nadomestil plač, prijava ni potrebna. Poenostavitev postopkov pri delodajalcih Ukinitev papirnega obrazca bo za delodajalce pomenila poenostavitev postopkov pri vodenju evidence delovnega časa, obračunu plač in vlaganju refundacijskih zahtevkov na ZZZS. Delodajalec bo sicer od ZZZS na podlagi pisne vloge zahteval refundacijo nadomestila za svojega zaposlenega za posamezna obdobja njegove začasne zadržanosti od dela zaradi poškodbe ali bolezni, zahtevkom za refundacijo nadomestil plač pa ne bo več potrebno prilagati originalnega ali skeniranega bolniškega lista. Delodajalcu tako ne bo več potrebno čakati, da mu bo delavec dostavil bolniški list, temveč bo tekoče seznanjen z izdanimi elektronskimi bolniškimi listi in jih bo lahko sam prevzel kadarkoli in tudi morebiti že pripravil zahtevek za refundacijo. Z ustrezno nadgradnjo informacijskega sistema bo delodajalcu omogočen avtomatski vnos podatkov iz elektronskega bolniškega lista v informacijski sistem delodajalca za evidentiranje delovnega časa, obračun plač ter za pripravo zahtevkov za refundacijo nadomestil plač. Vključitev delodajalcev v sistem za elektronsko vlaganje zahtevkov (eZahtevek) Že od 1. 10. 2016 je omogočeno elektronsko vlaganje zahtevkov za refundacijo nadomestil plač v sistemu SPOT (e-VEM. eZahtevek je možno pripraviti s pomočjo spletne aplikacije na portalu SPOT (e-VEM) ali z uporabo vmesnika eNDM. Navodila za delodajalce za uporabo vmesnika eNDM za prevzemanje elektronskih bolniških listov in za nadgradnje rešitve za oddajo eZahtevkov za refundacijo nadomestil plač so objavljena na spletni strani http://evem.gov.si/info/vmesnik-nadomestila/. Ministrstvo za javno upravo in ZZZS od oktobra 2019 naprej zagotavljata tudi odgovore na vprašanja delodajalcev in proizvajalcev aplikacij za obračun plač. Vsebinska vprašanja glede uporabe spletnega vmesnika lahko naslovijo na elektronski naslov evemnadomestila@zzzs.si. Delodajalcem je tako na voljo vmesnik eNDM za elektronsko vlaganje zahtevkov za refundacijo nadomestil plač ter spletna aplikacija v sistemu SPOT (e-VEM), skupaj z navodili. Pri elektronskem vlaganju zahtevka bo delodajalec pri pripravi obračuna za posameznega delavca pripadajoč elektronski bolniški list izbral iz seznama elektronskih bolniških listov tega delavca, avtomatično se bo izpolnil precejšen del podatkov obračuna in ne bo več potrebno skenirati bolniških listov. Zaradi te poenostavitve postane elektronsko vlaganje zahtevkov za refundacijo nadomestil plač še enostavnejše. 3. Postopek za samostojne podjetnike Samostojnim zavezancem zaradi izplačila nadomestila plače ne bo več potrebno priložiti bolniškega lista, niti podatkov iz hrbtne strani, ki jih do sedaj izpolnjevala Finančna uprava Republike Slovenije (FURS). Samostojni zavezanci bodo na ZZZS vložili le Vlogo za izplačilo nadomestila v breme obveznega zdravstvenega zavarovanja, kjer bodo navedli obdobje, za katerega želijo izplačilo in svoj transakcijski račun. Navodila na spletni strani ZZZS. 4. Pooblastilo za elektronski bolniški list e-BOL Pooblastilo za dostop do eBOL je treba urediti za nove in obstoječe pooblaščence podjetja, poslovnega subjekta, saj gre za nov e-postopek »Prenos eBOL.« Če e-postopkov in urejanje vlog na portalu SPOT (eVEM) ne ureja zakoniti zastopnik, jih v njegovem imenu lahko ureja pooblaščena oseba. Direktorji, zakoniti zastopniki podjetij in drugih poslovnih subjektov, ki bodo do elektronskih bolniških listov dostopali preko portala SPOT (eVEM) morajo za osebe, ki bodo v imenu podjetja/poslovnega subjekta dostopale do eBOL urediti novo pooblastilo. Za urejanje pooblastil se lahko uporabi obrazca: − Podelitev pooblastila za procesna dejanja v postopkih VEM (pooblastilo za eBOL in druge epostopke portala SPOT) − eBOL - podelitev pooblastila (prenos e-bolniških listov – eBOL) Vlogo za ureditev pooblastila, podpisana s strani zakonitega zastopnika podjetja/poslovnega subjekta lahko pošljete po pošti ali dostavite osebno na katerokoli točko SPOT (eVEM). Informacije in publikacije − klicni center ZZZS tel. (01) 30 77 555 − spletna stran ZZZS: zavarovanec.zzzs.si in zzzs.si − tematska zloženka − spot.gov.si − spletna stran SIGEN-CA https://www.sitrust.gov.si/sl/ digitalna-potrdila/fizicne-osebe/ RAZPISI - SPODBUDE - OLAJŠAVE USPOSABLJANJE IN DELOVNI PREIZKUS ZA BREZPOSELNE OSEBE Zavod za zaposlovanje je konec januarja 2020 objavil dve javni povabili: usposabljanje na delovnem mestu in delovni preizkus. Ponudbe lahko oddajo le elektronsko na Portalu za delodajalce do 30.12.2020. 1. Usposabljanje na delovnem mestu Zavod delodajalcu povrne standardni strošek izvedbe usposabljanja za udeleženca ali pa dejanski strošek predhodnega zdravniškega pregleda za udeleženca. Standardni strošek izvedbe usposabljanja za udeleženca znaša 732 € za 3 mesece, ali 526 € za 2 meseca usposabljanja. Če se predvideno usposabljanje ni moglo izvesti zaradi negativne ocene zdravniškega pregleda, ki ga je delodajalec plačal, ali ker se oseba kljub opravljenemu zdravniškemu pregledu v usposabljanje ni vključila, je delodajalec upravičen do povrnitve dejanskega stroška predhodnega zdravniškega pregleda. Udeležencem usposabljanja Zavod izplača dodatek za aktivnost in dodatek za prevoz. V usposabljanje na delovnem mestu se lahko vključijo brezposelni, prijavljeni v evidenci ZRSZ: − starejše od 50 let − stare 30 let in več in dolgotrajno brezposelne, oziroma so v evidenci brezposelnih oseb prijavljene vsaj 12 mesecev − stare 30 let in več in imajo končano največ osnovnošolsko izobrazbo (ISCED 2) − stare 30 let in več, ki se po vključitvi v programe socialne aktivacije ponovno aktivirajo na trgu dela − stare 30 in več in so prejemnice denarne socialne pomoči. Povezave na javno povabilo: Usposabljam.se, za mobilne uporabnike 2. Delovni preizkus Delovni preizkus delodajalcu omogoča, da brezposelne iz ciljne skupine povabila preizkusi in spozna na konkretnem delovnem mestu, še preden se odloči za njihovo zaposlitev. Zavod povrne delodajalcu upravičene stroške delovnega preizkusa, udeležencem pa izplačamo dodatek za aktivnost in za prevoz. Vključijo se lahko brezposelni, ki so prijavljeni v evidenci brezposelnih, ne glede na njihovo starost in trajanje brezposelnosti. Program traja od najmanj 100 ur do največ 1 meseca. Izjema so invalidi, pri katerih lahko traja vključitev več kot 1 mesec. Čas trajanja posameznega delovnega preizkusa predlaga delodajalec. Delodajalec je dolžan vsakemu udeležencu zagotoviti mentorja, delovno opremo in primeren prostor. Udeleženec se, v skladu s programom na konkretnem delovnem mestu in ob zagotovljenem mentorstvu (najmanj 20 ur), preizkuša praviloma polni delovni čas delodajalca, največ 5 dni v tednu. Praznikov se ne nadomešča, prav tako pa se delovni preizkus ne sme izvajati ob nedeljah in praznikih. Zavod delodajalcu povrne standardni strošek izvedbe delovnega preizkusa za udeleženca, ki na podlagi ocenjene vrednosti stroškov znaša 278€ ali pa samo dejansko nastali strošek predhodnega zdravniškega pregleda za udeleženca. Če se predvideni delovni preizkus ni mogel izvesti zaradi negativne ocene zdravniškega pregleda, ki ga je delodajalec plačal, ali ker se oseba kljub opravljenemu zdravniškemu pregledu v delovni preizkus ni vključila, je delodajalec upravičen do povrnitve dejanskega stroška predhodnega zdravniškega pregleda. Udeležencem delovnega preizkusa Zavod izplača dodatek za aktivnost in dodatek za prevoz. V delovni preizkus se lahko vključijo brezposelni, prijavljeni v evidenci ZRSZ: − starejše od 50 let − stare 30 let in več in dolgotrajno brezposelne, oziroma so v evidenci brezposelnih oseb prijavljene vsaj 12 mesecev − stare 30 let in več in imajo končano največ osnovnošolsko izobrazbo (ISCED 2) − stare 30 let in več, ki se po vključitvi v programe socialne aktivacije ponovno aktivirajo na trgu dela stare 30 in več in so prejemnice denarne socialne pomoči. Povezave na javno povabilo: delovni preizkus, za mobilne uporabnike. OLAJŠAVE ZA ZAPOSLITEV BREZPOSELNE OSEBE Olajšave 1. Vračilo prispevkov delodajalca za prvo zaposlitev Delodajalec, ki prvič za nedoločen čas ( najmanj za 24 mesecev) zaposli mlajše od 26 let ali matere, ki skrbijo za otroka do 3. leta starosti, lahko uveljavlja delno povračilo prispevkov delodajalca za pokojninsko in invalidsko zavarovanje za prvi dve leti zaposlitve (prvo leto 50%, drugo leto 30%). Vlogo za vračilo prispevkov delodajalec predloži Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije najpozneje v 3 mesecih po izteku drugega leta od sklenitve pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas. Objava vračilo prispevkov za prvo zaposlitev 2. Oprostitev plačila prispevkov delodajalca za starejše Delodajalec lahko za zaposlitev brezposelne osebe, starejše od 55 let in je vsaj šest mesecev prijavljena v evidenci brezposelnih za prvi dve leti zaposlitve uveljavlja oprostitev plačila prispevkov delodajalca. Oprostitev plačila prispevkov se uveljavlja pri FURS. Zaposlitev mora biti sklenjena med 1. 1. 2016 in 31. 12. 2019. Objava: oprostitev plačila prispevkov za starejše 3. Davčna olajšava za zaposlovanje brezposelnih Delodajalec lahko za zaposlitev osebe za nedoločen čas, mlajše od 26 let ali starejše od 55 let in je bila vsaj šest mesecev prijavljena v evidenci brezposelnih. Olajšavo se uveljavlja v obliki znižanja vaše davčne osnove v višini 45 % plače zaposlene osebe, vendar največ v višini davčne osnove za prvih 24 mesecev zaposlitve osebe v davčnem letu zaposlitve in naslednjih davčnih letih do poteka 24 mesecev. Objava davčna olajšava za zaposlovanje brezposelnih. 4. Davčne olajšave za zaposlovanje invalidov Delodajalec lahko za zaposlitev invalida ali gluhe osebe uveljavljate olajšavo v obliki znižanja davčne osnove in v višini 50 % plače zaposlene osebe s statusom invalida, oziroma 70% plače zaposlene osebe s statusom invalida (zaposlitev invalida nad predpisano kvoto zaposlenih invalidov) ali osebe s 100% okvaro ali gluhe osebe. Objava davčnih olajšavah za zaposlovanje invalidov IZOBRAŽEVANJE – SEMINARJI – POSLOVNA SREČANJA 22. RAZPIS ZA VPIS NA MOJSTRSKE IZPITE Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije skladno s 7. členom Pravilnika o mojstrskih izpitih (Uradni list RS, št. 101/2004) objavlja razpis za opravljanje mojstrskega izpita. Pogoji za opravljanje mojstrskega izpita V skladu z določili 28. člena Obrtnega zakona (Uradni list RS, št. 40/2004 – UPB 102/07) ima pravico do opravljanje mojstrskega izpita, kdor: − je pridobil srednjo poklicno izobrazbo in ima vsaj tri leta izkušenj na področju, na katerem želi opravljati mojstrski izpit, − je pridobil srednjo strokovno izobrazbo in ima vsaj dve leti izkušenj na področju, na katerem želi opravljati mojstrski izpit, − ima najmanj višjo strokovno izobrazbo in vsaj eno leto izkušenj na področju, na katerem želi opravljati mojstrski izpit. Delovne izkušnje niso vezane na redno delovno razmerje, kandidat za pristop k mojstrskemu izpitu pa je dolžan obvezno k vlogi priložiti potrdilo delodajalca oziroma delodajalcev, iz katerega bo razvidno obdobje pridobivanja izkušenj ter dela in naloge, ki jih je kandidat pri njem opravljal. Mojstrski izpit je sestavljen iz štirih delov: − praktični del (I. del); − strokovno-teoretični del (II. del); − poslovodno-ekonomski del (III. del); − pedagoško-andragoški del (IV. del). Posamezni deli mojstrskega izpita so razdeljeni na posamezne izpitne enote v skladu z izpitnim katalogom, ki je določen za vsak del mojstrskega izpita in za vsak mojstrski naziv. Potek opravljanja mojstrskega izpita Potek opravljanja mojstrskega izpita določa Pravilnik o mojstrskih izpitih. Na mojstrskem izpitu mora kandidat dokazati tako praktična kot strokovno – teoretična znanja, znanja iz pedagogike in andragogike ter znanja, ki so nujno potrebna za vodenje podjetja. Vrstni red opravljanja posameznih delov mojstrskega izpita kandidat lahko poljubno izbira, praviloma pa mora pred opravljanjem praktičnega dela uspešno opraviti strokovno – teoretični del mojstrskega izpita. Pripravljalni seminarji za posamezne dele mojstrskega izpita Pripravljalni seminarji za opravljanje posameznih delov mojstrskega izpita za kandidate niso obvezni, vendar so za lažje opravljanje izpitov ter za pridobitev širših in uporabnih znanj priporočljivi. Pripravljalne seminarje za III. poslovodno –ekonomski del in IV. pedagoško - andragoški del mojstrskega izpita organizira Izobraževalni center pri Obrtno – podjetniški zbornici Slovenije. Vsebine, okvirni termini in cenik je kandidatom na voljo na spodnjih dveh naslovih (Poslovodno – ekonomski seminar, Pedagoško – andragoški seminar). Informacije o pripravljalnih seminarjih za I. praktični in II. strokovno – teoretični del mojstrskega izpita za posamezne nazive so kandidatom prav tako na voljo na spletni strani OZS. Prijava k opravljanju mojstrskega izpita Pisne prijave za pristop k opravljanju mojstrskega izpita kandidati pošljejo skupaj z dokazili o izpolnjevanju pogojev in ostalo zahtevano dokumentacijo na predpisanem obrazcu, ki ga dobijo na območnih obrtno-podjetniških zbornicah, Obrtnopodjetniški zbornici Slovenije ali na spletni strani OZS. Vlogo za pristop k mojstrskemu izpitu lahko kandidati od 7. januarja 2020 dalje pošljejo na Obrtnopodjetniško zbornico Slovenije, Celovška cesta 71, 1000 Ljubljana, s pripisom 'Mojstrski izpiti' ali jo prinesejo osebno. Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije najkasneje v tridesetih dneh po vložitvi popolne prijave obvesti kandidata o izpolnjevanju pogojev za pristop k mojstrskemu izpitu z določitvijo pristopnega roka. Prijavnina Kandidat mora ob vložitvi prijave na razpis za opravljanje mojstrskega izpita poravnati prijavnino za opravljanje mojstrskega izpita, ki znaša 381,30 €. Cenik mojstrskega izpita je za vsak naziv objavljen na spletni strani OZS ter na vseh območnih obrtnopodjetniških zbornicah. Pristopni roki Določena sta dva pristopna roka in sicer: − prvi pristopni rok je 3. marec 2020 (rok za oddajo popolnih vlog je do 20. februarja 2020) − drugi pristopni rok je 13. oktober 2020 (rok za oddajo popolnih vlog je do 25. septembra 2020). Dodatne informacije: Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije, Suzana Kljun, tel. 01 58 30 574, e-naslov: suzana.kljun@ozs.si. SEKCIJE AVTOSERVISERJI Nadomestne vinjete Avtoserviserji lahko svojih strankam pomagajo pri brezplačni zamenjavi nadomestnih vinjet. Nadomestne vinjete je na osnovi ekskluzivnega dogovora DARS in OZS mogoče pridobiti − zaradi uničenja zamenjati vetrobransko steklo, − zamenjati vozilo ali vetrobransko steklo v garancijski dobi ali − oddal vozilo v razgradnjo. V letu 2020 je možno pridobiti dve vrsti letnih vinjet za dvosledna motorna vozila: − do največje dovoljene mase 3.500 kg – cestninski razred 2A − z višino vozila nad prvo osjo 1,30 m ali več, katerih NDM ne presega 3.500 kg, s priklopnim vozilom ali brez njega – cestninski razred 2B Nadomestne vinjete lahko pridobi le avtoserviser ki upošteva pravila DARS glede izdaje oz. zamenjave nadomestne vinjete: − legalno opravlja vsaj eno od navedenih dejavnosti (ima obrtno dovoljenje za dejavnost ) vzdrževanje in popravila motornih vozil ( mehanična popravila, popravilo karoserij, pranje, poliranje, ličanje vozil, popravilo vetrobranskih stekel in oken) − ali je član GIZ agencija avtoserviserjev CVETLIČARJI šopek - kako ga narediti, prodati, ustvariti razliko v ceni, ki bo 16. februarja 2020 s ob 10. uri na Šoli za hortikulturo in vizualne umetnosti v Celju. Delavnico bo vodila aktualna državna prvakinja, ki bo zastopala Slovenijo na prihajajočem evropskem cvetličarskem prvenstvu 2020 na Poljskem, Katarina Dežman Zupančič. Informacije o programu so na spletni strani florist.si Prijave: do 8.februarja 2020, število udeležencev je omejeno, obvezna je spletna prijava Kotizacija: Za člane OZS in njihove zaposlene 146,40 €, ostali udeleženci 244€ ( DDV vključen) Informacije: Sekcija cvetličarjev in vrtnarjev pri OZS, Miran Rade, miran.rade@ozs.si tel. 01 5830 523. 10.razstava poročnih šopkov na sejmu Poroka 2020 Sekcija cvetličarjev in vrtnarjev na sejemskem dvojčku Poroka in Flora 2020 (Celje 14.-15.03.2020) že desetič zapored organizira veliko promocijsko razstavo poročnih šopkov in cvetličarje in vrtnarjev cvetličarje k sodelovanju in se na sejmu brezplačno predstavijo. Prijave: do 28. februarja 2020 Informacije in prijavnica na spletni strani florist.si PREVOZNIKI Spremembe minimalne bruto urna postavka voznikov v 2020 Nemčija V Nemčiji od 1.januarja 2020 velja nova minimalna bruto urne postavke v višini 9,35€ (doslej 9,19 €). Cvetličarska delavnica Sekcije cvetličarjev in vrtnarjev pri OZS in slovenskih dobaviteljev rezanega cvetja ter aranžerskih materialov organizira cvetličarsko delavnico Atraktiven Avstrija V Avstriji so se 1.januarja 2020 spremenile bruto urne postavke za delo voznikov. Zneski so navedeni v kolektivni pogodbi za prevoz blaga Kolektivni pogodbi za prevoz blaga in Kolektivni pogodbi za prevoz potnikov z avtobusi . Nove urne postavke je potrebno upoštevati pri obračunu januarskih plač. V kolikor ste najavili voznike še s starimi urnimi postavkami, le teh načeloma ni potrebno popravljati. V kolikor se boste kljub vsemu odločili za popravek ZKO-3 obrazca, to lahko storite po sledečem postopku: na spletni strani »Prijava napotitve delavca v Avstrijo« v polje »številka transakcije/referenčna številka vnesete številko ZKO3 obrazca, ki ga boste popravljali ter izberete tretji obrazec (kliknete v okvirček in se vam pokaže kljukica). V obrazcu navedete pravilni znesek. Francija V Franciji se je 1.januarja 2020 minimalna bruto plača povečala na 10.15€ (v 2019 je znašala 10.03€), oziroma mesečna bruto plača za zakonski delovni čas 35h/ teden na 1.539,42€. Zaradi pogostih nadzorov pri napotitev voznikov morajo prevozniki imeti veljavna potrdila (prijavo) o napotitvi (attestation de détachement), ki jo mora voznik imeti v vozilu kamionu, saj so kazni visoke: za odsotnost prijave ( čeprav je veljavna) od 135-750€, neveljavna/ potekla prijava do 4000€. V primeru, da prijave ni, je v nadaljnji kontroli potrebno posredovati dokumente (prevedene v francoščino) kot so: - pogodba o zaposlitvi voznika, - plačilna lista za en ali več mesecev vožnje po Franciji, - A1, - roza licenca za državljane izven EU, - izpis AJPES, - komercialna pogodba z naročnikom del, - promet podjetja za eno, dve ali celo tri leta nazaj, - osebni dokumenti lastnika podjetja. Vedno bolj pogoste so tudi kontrole potrdil o napotitvi s strani vašega francoskega poslovnega partnerja ali špedicije. V kolikor ni prijave ali je ta potekla, nadzorni organ ne dovoli nalaganja ali razlaganja tovora. PRISPEVKI IN DAVKI POENOSTAVLJENO PLAČEVANJE PRISPEVKOV Samozaposleni in družbeniki lahko plačujejo prispevke z enim e-računom Finančna uprava Republike Slovenije (FURS) je uvedla plačevanje obveznosti na podlagi e-računa za družbenike in samozaposlene, (npr. samostojni podjetniki, kulturniki, športniki, odvetniki) in so sami dolžni obračunavati prispevke za socialno varnost. Zavezanec za plačilo prispevkov za socialno varnost lahko še vedno uporablja način plačevanja obveznosti, kot doslej. V primeru, da se zavezanec za plačilo prispevkov odloči za poenostavitev plačevanja mora pri svoji spletni banki prijaviti na prejem e-računa. FURS je v Registru izdajateljev e-računov vpisan z nazivom Ministrstvo za finance Finančna uprava Republike Slovenije, naslov Šmartinska cesta 055, 1000 Ljubljana, davčna številka 77695771. V prijavi se za »Referenčno oznako izdajatelja e-računa« vpiše davčna številka zavezanca, ki prijavo oddaja. Z oddano prijavo se šteje, da se zavezanec strinja tudi s Splošnimi pogoji plačevanja obveznih dajatev z eračunom. FURS bo takšnemu zavezancu na podlagi obračuna dajatev pripravil t.i. zbirni plačilni nalog, ki bo vseboval podatke o javnofinančnih blagajnah, vrstah in višini dajatev. Zbirni plačilni nalog bo FURS poslal zavezancu (preko njegove banke) v obliki e-računa v enotni standardizirani obliki eSlog, ki bo vključeval tudi obvestilo v pdf obliki. E-računi bodo poslani bankam, zavezanec pa bo lahko do njih dostopal prek svoje spletne banke, kjer bo lahko predizpolnjen plačilni nalog tudi potrdil in s tem neposredno poravnal znesek obveznosti. Zavezanec bo na ta način vsak mesec na enem eračunu plačal vse štiri prispevke za socialno varnost: PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti. Izdaja in plačilo e-računa sta neposredno vezana na predložitev obračuna prispevkov za socialno varnost in plačilo te obveznosti. Obračune je treba preko eDavkov predložiti do 15. v mesecu, zneske pa poravnati najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. E-račun bo izdan po predložitvi obračuna. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Mesečna zavarovalna osnova je zavezancu določena glede na dosežen dobiček. Zavezanci, ki nimajo plač, plačujejo prispevke od osnove, od katere plačujejo prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, do 20. dne v mesecu za pretekli mesec. Do 15. dne v mesecu je potrebno preko sistema eDavki davčnemu organu predložiti obračun prispevkov na predpisanem obrazcu (OPSVZ), oziroma se obračun šteje za predložen na osnovi predizpolnjenega obrazca POPSV, ki ga pripravi FURS. Minimalna osnove za plačilo prispevkov Do konca leta 2017 je veljalo prehodno obdobje in je bila osnova za prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje PIZ, starševsko varstvo in zaposlovanje 58 % povprečne plače v Sloveniji. Od leta 2018 dalje je osnova za prispevke za socialno varnost 60 % povprečne plače za preteklo leto. Povprečna letna plača za leto 2018 je 1.681,55€, najnižja osnova za plačilo prispevkov je 1.008,93€ (60% x 1.681,55€), najvišja pa 5.885,43€ (3,5 kratnik PP 2018 = 3,5 x 1.681,55€). Najnižji prispevki, ki jih samostojni podjetnik plačuje od februarja 2019 dalje so v višini 385,42€, najvišji pa 2.248,23€. Če želi samozaposleni zavezanec plačevati prispevke od višje zavarovalne osnove, kot je tista, ki mu je določena na podlagi doseženega dobička, v obračunu prispevkov – OPSVZ obrazcu, v polju 110 vpiše znesek zavarovalne osnove, od katere želi prispevke plačevati. Posebno obvestilo davčnega organa o zvišanju zavarovalne osnove ni potrebno. Zasebniki plačajo prispevke na prehodni račun: − akontacijo dohodnine do 10. v mesecu, − prispevke do 20. v mesecu za pretekli mesec, − dajatve za zaposlene na dan izplačila plač, Obrazec obračun prispevkov Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vroči zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVZ najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE navedene dejavnosti (PIZ) in za poškodbo pri delu in poklicno bolezen (ZZ). Popoldanci plačujejo pavšalni prispevek za zdravstveno zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicno bolezen in pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. 1. Od 1.1.2020 je višina pavšalnega prispevka za zdravstveno zavarovanje v višini 36,92€ in sicer 9,23€ (povprečna plača oktober 2019 = 1.741,70€ x 0,53%) in dodaten prispevek v višini 27,69€ (25% povprečne plače oktober 2019 = 1.676,38€ x 6,36%). Zavezanci plačajo prispevek za ZZ ne glede na število dni opravljanja dejavnosti v posameznem mesecu. 2. Od 1.4.2019 dalje je pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje 35,05€. Prispevek se določi s Sklepom o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja (Ur.l.17/2019 z dne 22.3.2019) in velja za obdobje od aprila tekočega koledarskega dela do marca naslednjega koledarskega leta. V primeru, da zavezanec v posameznem mesecu začne na novo opravljati dejavnost ali preneha opravljati dejavnosti in jo opravlja dejavnost manj kot 15 dni, plača polovičen znesek prispevka PIZ. Skupni pavšalni prispevki so 71,97€ (35,05€ + 36,92€), ki se jih plača na prehodni račun do 20. v mesecu za pretekli mesec. Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za družbenike, ki so poslovodne osebe (zavarovalna podlaga 040) je od januarja 2019 najmanj 85% povprečne letne plače za preteklo leto. Od februarja 2019 dalje je najnižja zavarovalna osnova 1.429,32€ (85% povprečne letne plače za leto 2018, ki je 1.681,55€), najvišja pa 5.885,43€ (3,5 kratnik PP 2018 = 3,5 x 1.681,55€). Zavezanec plača prispevke za socialno varnost najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec in sicer najmanj v višini 545,99€ in največ v višini 2.248,23€. Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVL najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. Primer plačila – 1. Način (obrtniki popoldanci): PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI Obračun prispevkov – oddaja obrazca v eDavke Obračun prispevkov za socialno varnost za osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic, so morali zavezanci (popoldanci) prvič oddati za januar 2018. Zavezanec mora oddati obračun do 15. v mesecu za pretekli mesec, če FURS do 10. v mesecu v sistem eDavkov ne odloži predizpolnjenega obračuna oz. je ta obračun napačen. Pavšalni prispevki za zdravstveno, pokojninsko in invalidsko zavarovanje za popoldanski s.p. Osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic (popoldanci), morajo biti obvezno zavarovani za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni pri opravljanju Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki PIZ DPD - ZPIZ 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 44008 35,05€ od 1.4.2019 do 31.3.2020 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki ZZV DPD - ZZZS 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 45004 36,92€ od 1.1.2020 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Akontacija dohodnine od dohodka iz dejavnosti DPD 0110 0888 1000 030 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 40002 X,XX € Primer plačila – 2. Način (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Prispevki PIZ DPD 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 35,05€ od 1.4.2019 do 31.3.2020 Prispevek ZZV DPD 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 36,92€ od 1.1.2020 PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Od leta 2015 dalje so najnižje osnove za plačilo prispevkov za socialno varnost za zavarovance iz delovnega razmerja vezane na znesek zadnje znane povprečne letne plače v RS, preračunane na mesec. Za izplačila od 1. 1. do vključno 28. 2. se za izračun minimalne osnove za zavarovance iz delovnega razmerja uporablja znesek povprečne plače predpreteklega leta, za izplačila od 1. 3. dalje pa znesek povprečne plače preteklega leta. Najnižja osnova za obračun prispevkov za delavce v delovnem razmerju je 60 % zadnje znane povprečne letne plače v Sloveniji, preračunane na mesec (144.člen ZPIZ-2). Če je izplačana plača oziroma nadomestilo plače nižje od minimalne osnove, se od razlike do minimalne osnove obračunajo in plačajo vsi prispevki. Minimalna osnova za prispevke se uvaja postopoma (410. člen ZPIZ-2) in je v prehodnem obdobju od 2015 do vključno 2017 znašala osnova 52 %, v letu 2018 54 %, v letu 2019 56%, v letu 2020 pa 58% povprečne plače. Za izplačila od 1. 1. 2020 do 28. 2. 2020 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju 975,30 € (58 % x 1.681,55 €). PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO Kratkotrajno delo je brezplačno opravljanje dela v mikrodružbi ali zavodu z najmanj enim in največ desetimi zaposlenimi ali pri samozaposleni osebi z največ desetimi zaposlenimi. Opravlja ga lahko zakonec ali zunajzakonski partner, starši ali otroci lastnika mikrodružbe ali samozaposlene osebe, ki lahko opravljajo pomoč v podjetju največ 40 ur mesečno in za to ne prejmejo plačila. Delodajalec mora voditi evidenco o opravljenem kratkotrajnem delu (ime, naslov in davčno številko osebe, ki opravlja kratkotrajno delo, uro začetka in zaključka opravljanja kratkotrajnega dela, skupno mesečno število ur opravljenega kratkotrajnega dela). Delodajalec mora osebo, ki opravlja kratkotrajno delo, zavarovati za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni (obrazec M12) in za čas opravljanja dela preko eDavkov oddajati REK-2 (vrsti dohodka 1509). Znesek za zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicne bolezni je od 1. 2. 2019 v višini 5,03€ (0,30% PP za oktober 2018 = 0,3% x 1.676,38€) se plača na TRR: SI56 0110 0888 3000 073, sklic: SI19 davčna številka 45004. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO Odredba o uskladitvi najnižje bruto urne postavke za opravljeno uro začasnih in občasnih del (Ur.l.17/2019) določa od 1. aprila do 31.12.2019 minimalno bruto urno postavka za študentsko delo v višini 4,89 € od 1.1.2020 dalje pa 5,40 €. Začasno in občasno delo dijakov in študentov lahko opravljajo: − osebe s statusom dijaka v Republiki Sloveniji, ki so že dopolnile 15 let, − osebe s statusom študenta v Republiki Sloveniji, − osebe s statusom udeležencev izobraževanja odraslih, ki so mlajše od 26 let in se izobražujejo po javno veljavnih programih osnovnega, poklicnega, srednjega in višjega strokovnega izobraževanja. Začasno in občasno delo dijakov in študentov je vključeno v pokojninsko in invalidsko zavarovanje (pokojninska doba) in zdravstveno zavarovanje. Od zneska na študentski napotnici se plačujejo: − prispevki za PIZ v višini 15,5%. Delodajalec na znesek na napotnici plača: − prispevek za PIZ v višini 8,85%, − prispevek za zdravstveno zavarovanje 6,36%, − prispevek za poškodbe pri delu in poklicne bolezni v višini 0,53%, − koncesijsko dajatev v višini 16% in − dodatno koncesijsko dajatev v višini 2,00%. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV Najnižja bruto urna postavka za začasna in občasna dela upokojencev se usklajuje z rastjo minimalne plače v Republiki Sloveniji, kot jo določa zakon, ki ureja minimalno plačo. Urna postavka za opravljeno začasno ali občasno delo znaša 4,76 €, najvišji skupni dohodek za opravljeno začasno ali občasno delo ne sme presegati 7.127,68 €. Zneska veljata do spremembe, ki bo v marcu 2020. PODATKI O PLAČAH Povprečna mesečna bruto plača na zaposleno osebo v Sloveniji za november 2019 je znašala 1.897,90€, neto plača pa 1.234,75€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje januar – november 2019 je znašala 1.744,54€, neto 1.126,02€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje september - november 2019 je znašala 1.784,16€, neto 1.154,32€. UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE Člani Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija lahko koristijo članske ugodnosti - svetovanje na davčnem, knjigovodskem, računovodskem področju, gospodarsko pravnem in delovno pravnem področju (davek od dobička pravnih oseb, davčni postopek, dohodnina, DDV,…). Ob prijavi na svetovanje boste predstavili svoje vprašanje ali problem, s katerim se ukvarjate. Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. 37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si vašega podjetja, 90 dnevno brezplačno prejemanje povpraševanj, ugodnejši prejem povpraševanj, brezplačen prejem SOS povpraševanj in ugodnejše sodelovanje pri groših. MojObrtnik.com vam omogoča da: − hkrati pridobite več ponudb − najdete izvajalca, ko potrebujete hitro popravilo − podarite obrtniški groš 24/7 − plačate obročno − pridobite ugodno financiranje − izberete izvajalca z dobrimi ocenami https://www.mojobrtnik.com/ PRAVNO SVETOVANJE Območna obrtno-podjetniška zbornica Idrija svojim članom nudi možnost pridobitve pravnih nasvetov odvetnika. Naročilnico za svetovanje dobite na zbornici, kjer boste dobili tudi termin glede dneva in ure storitve. Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. 37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si MOZAIK PODJETNIH Kartica Mozaik podjetnih, kartica tisočerih ugodnosti za člane OZS. S kartico Mozaik podjetnih zlahka prihranite letno članarino. Uporabite svojo kartico Mozaik podjetnih in prihranite! Preverite aktualni seznam partnerjev in njihovih ugodnosti. ki ga članom OZS, imetnikom kartice Mozaik podjetnih nudijo partnerji projekta. MOJ OBRTNIK Članom Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije, portal Moj Obrtnik nudi: brezplačno spletno predstavitev BREZPLAČNI OGLAS ZA ČLANE OZS V obrtnikovi borzi lahko prodajate svoje rabljene stroje in opremo, ponudite svoje storitve in izdelke ali Člani OZS s poravnano članarino imajo enkrat na leto možnost brezplačne objave enega malega oglasa (do 30 besed). Oglas lahko oddajo tudi večkrat, cena pa je 17 € + DDV. Za uokvirjen mali oglas na oranžni podlagi pa je cena 19 € + DDV za 1 cm višine stolpca (širina 43 mm, maksimalna višina 5 cm). Rok za oddajo oglasov: do 20. v mesecu za objavo v naslednjem mesecu. prodate nepremičnino. Izkoristite člansko ugodnost in brezplačno objavite mali oglas v reviji Obrtnik podjetnik. To lahko po novem naredite tudi s spletnim obrazcem na povezavi Brezplačni mali oglas za člane OZS. IZ URADNEGA LISTA 2 2 10.1. 10.1. 2 10.1. 2 10.1. 3 4 5 5 17.1. 24.1. 28.1. 28.1. Pravilnik o spremembi in dopolnitvi Pravilnika o usposabljanju za varno delo s traktorjem in traktorskimi priključki Višina predpisane obrestne mere zamudnih obresti Revalorizacija tarif v Skupnem sporazumu za določitev višine nadomestil za javno priobčitev fonogramov na prireditvah razvedrilne narave, na katerih javna priobčitev fonogramov ni ključnega pomena Revalorizacija tarif po Skupnem sporazumu o pogojih in višini tarife pri uporabi avtorsko varovanih del iz repertoarja IPF, k.o. za področje trgovskih centrov, blagovnih centrov, prodajaln, tržnic in bencinskih črpalk Ugotovitveni sklep o višini regresa za prehrano med delom od 1. januarja 2020 dalje Spremembe in dopolnitve Pravil obveznega zdravstvenega zavarovanja Odredba o uskladitvi mej dohodkov za letne pravice za leto 2020 Poročilo o gibanju plač za november 2019 PRISPEVKI - OBVEZNOSTI JANUAR 2019 PRISPEVKI ZASEBNIKA in DRUŽBENIKA najnižji ZASEBNIK Bruto zavarovalna osnova v EUR prispevek stopnja PIZ - SI56 0110 0888 2000 003 ZZ - SI56 0110 0888 3000 073 Starš. var. - SI56 0110 0888 1000 030 Zaposl. - SI56 0110 0888 1000 030 referenca SI19 SI19 SI19 SI19 24,35% 13,45% 0,20% 0,20% DŠ-44008 DŠ-45004 DŠ-43001 DŠ-42005 najnižji DRUŽBENIK najvišji 1.008,93€ 1.429,32€ 5.885,43€ (60% PP 2018=60% X (85% PP 2018=85% X 1.681,55€) (3,5 kratnik PP 2018) 245,67 135,71 2,02 2,02 385,42 348,03 192,24 2,86 2,86 545,99 1.681,55€) PRISPEVKI SKUPAJ 1.433,10 791,58 11,76 11,77 2.248,23 DOLOČITEV ZAVAROVALNE OSNOVE - individualno osnova 1. ZASEBNIK: Najnižja osnova za prispevke = 60% PP leto 2018 (PP za 2018 je 1.681,55€), prispevki skupaj 385,42€ 1.008,93 € 2. ZASEBNIK: Osnova za prispevke = dobiček, povečan za obračunane prispevke, preračunan na mesec in znižan za 25%, vendar najmanj do višine 60% PP za leto 2018 (60% x 1.681,55€ = 1.008,93€) 3. DRUŽBENIK: Najnižja osnova za prispevke družbenika = 85% PP za leto 2018 (85% x 1.681,55€=1.429,32€), prispevki skupaj: 545,99€ 4. ZASEBNIK IN DRUŽBENIK: Najvišja zavarovalna osnova = 3,5 x povprečna letna plača 2018 (3,5 x 1.681,55€), prispevki skupaj: 2.248,23€ OLAJŠAVE 1. Splošna olajšava - letni dohodek do 13.316,83 € (mesečni do 1.109,74 €) PODATKI O PLAČAH Povprečna plača NOVEMBER 2019 Povprečna plača JANUAR - NOVEMBER 2019 Povprečna plača OKTOBER - NOVEMBER 2019 Povprečna bruto plača (PP) 2018 Povprečna bruto plača (PP) 2017 Minimalna plača od 1.1.2020 Minimalna plača od 1.1.2019 letna olajšava € 3.500,00 + (18.700,38 -1,40427 x skupni dohodek) 291,67 3.500,00 203,08 220,77 368,21 291,67 2.436,92 2.649,24 4.418,54 3.500,00 2.819,09 Če delojemalec ne želi, da se mu upošteva povečana splošna olajšava, se davčna osnova zmanjša za 291,67€ 291,67 STOPNJE PRISPEVKOV neto € 1.234,75 1.126,02 1.154,32 1.092,74 1.062,00 PRISPEVEK DELAVEC sklic akontacija davka na dejavnost SI56 0110 0888 1000 030 SI19 DŠ 40002 PIZ nesreče pri delu SI56 0110 0888 2000 003 SI19 DŠ 44008 ZZV pavšalni prispevek SI56 0110 0888 3000 073 SI19 DŠ 45004 SKUPAJ Znesek € 8,85% SI19 DŠ-44008 6,36% 6,56% + 0,53% SI19 DŠ-45004 Starševsko varstvo 0,10% 0,10% SI19 DŠ-43001 Zaposlovanje, starševsko varstvo SKUPAJ: 0,14% 0,06% SI19 DŠ-42005 22,10% 16,10% LESTVICA SI19 DŠ-40002 DEJANSKI PRAZNIKI 21 168 2 16 DELOVNI DNEVI DJANUAR 2020 OBRAČUN UR 35,05 36,92 SKUPAJ 23 184 71,97 POVRAČILA STROŠKOV V ZVEZI Z DELOM Vrsta izplačila Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja Neobdavčeni znesek za prehrano (na dan prisotnosti, najmanj 4 ure dela), prisotnost na delu nad 10 ur - za vsako dopolnjeno uro nad 8 ur + 0,76€ Terenski dodatek Prevoz na delo (neobdavčeno po uredbi od 1.8.2008) Kilometrina za službeno potovanje (neobdavčeno po uredbi) Regres za letni dopust Najvišji znesek od katerega se ne obračuna prispevke je povprečna plača za predpretekli mesec) LETNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad osnova do € dohodnine € 8.500,00 25.000,00 50.000,00 72.000,00 1.360,00 5.650,00 13.900,00 22.480,00 6,12 € + 0,76 € 4,49 € 0,18 € 0,37 € 1.897,90 € 6-8 ur 8-12 ur nad 12 ur Dnevnice za službeno pot v Sloveniji € 8.500,00 25.000,00 50.000,00 72.000,00 KONTO 15,50% DELOVNI DNEVI prehodni račun DELODAJALEC Pokojninsko in invalidsko zavarovanje Zdravstveno zavarovanje Dohodnina OBRTNIKI - POPOLDANCI namen 5.885,43 € mesečna olajšava € 291,67 + (1.558,37-1,40427 x bruto dohodek) bruto € 1.897,90 1.744,54 1.784,16 1.681,55 1.626,95 940,58 886,63 1.429,32€ 291,67 + (1.558,37-1,40427 x bruto dohodek) - letni dohodek nad 13.316,83 € (mesečni nad 1.109,74€) 2. Posebna olajšava: 1. otrok 2. otrok 3. otrok 3. za rezidenta, ki se izobražuje (dijaka ali študenta) 4. za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje 5. za dohodke iz delovnega razmerja: - mesečni bruto dohodek do 1.109,74€ - mesečni bruto dohodek nad 1.109,74€ individualno SKUPAJ 16 % + 26 % nad 8.500,00 + 33 % nad 25.000,00 + 39 % nad 50.000,00 + 50 % nad 72.00,00 7,45 € 10,68 € 21,39 € MESEČNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad € osnova do € dohodnine € 708,33 2.083,33 4.166,67 6.000,00 708,33 2.083,33 4.166,67 6.000,00 113,33 470,83 1.158,33 1.873,33 SKUPAJ + 26 % + 33 % + 39 % + 50 % 16 % nad 708,33 nad 2.083,33 nad 4.166,67 nad 6.000,00 VSEBINA AKTUALNO ............................................................................................................................................................................ 1 ČLANARINA – POPUST OB ENKRATNEM LETNEM PLAČILU ................................................................................................ 1 VIŠJI PAVŠALNI PRISPEVKI ZA POPOLDANCE .................................................................................................................. 1 ZIMSKO SREČANJE NA KOPAH ........................................................................................................................................ 1 SEMINAR RAČUNOVODSKI IN DAVČNI OBRAČUN ZA LETO 2019...................................................................................... 1 OPROSTITEV PLAČILA PRISPEVKOV ZA ZAPOSLENE STAREJŠE OD 60 LET ........................................................................ 2 ZAKONODAJA........................................................................................................................................................................ 2 DNEVNICE ZA SLUŽBENA POTOVANJA V TUJINO ............................................................................................................. 2 NIŽJA STOPNJA DDV ZA ČIŠČENJE IN VZDRŽEVANJA CEST IN JAVNIH POVRŠIN ............................................................... 3 DELO UPOKOJENCEV ...................................................................................................................................................... 3 DVOJNI STATUS ZAPOSLENIH UPOKOJENCEV.................................................................................................................. 4 DOHODKI ZA LETNE PRAVICE ......................................................................................................................................... 4 MINIMALNA PLAČA ......................................................................................................................................................... 4 INFORMACIJE ....................................................................................................................................................................... 6 NADZOR NAD IZPLAČILI MINIMALNIH PLAČ .................................................................................................................... 6 STATUS GLAVNEGA DELODAJALCA .................................................................................................................................. 6 KLICNI CENTER FURS ZA DAVKE POSLOVNIH SUBJEKTOV................................................................................................ 7 SPLETNI IMENIK »EU BUSINESS REGISTER« = PREVARA ................................................................................................. 7 POZOR NA SPOROČILA O SPREMEMBAH BANČNEGA RAČUNA........................................................................................... 7 eBOL ELEKTRONSKI BOLNIŠKI LIST ................................................................................................................................ 7 RAZPISI - SPODBUDE - OLAJŠAVE ....................................................................................................................................... 9 USPOSABLJANJE IN DELOVNI PREIZKUS ZA BREZPOSELNE OSEBE ................................................................................... 9 OLAJŠAVE ZA ZAPOSLITEV BREZPOSELNE OSEBE .......................................................................................................... 10 IZOBRAŽEVANJE – SEMINARJI – POSLOVNA SREČANJA ................................................................................................... 11 22. RAZPIS ZA VPIS NA MOJSTRSKE IZPITE .................................................................................................................. 11 SEKCIJE .............................................................................................................................................................................. 12 AVTOSERVISERJI ......................................................................................................................................................... 12 CVETLIČARJI ................................................................................................................................................................ 12 PREVOZNIKI................................................................................................................................................................. 12 PRISPEVKI IN DAVKI .......................................................................................................................................................... 13 POENOSTAVLJENO PLAČEVANJE PRISPEVKOV ............................................................................................................... 13 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA ..................................................................................................................... 13 PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE ........................................................................................................... 14 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI .............................................................................................. 14 PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE ................................................................................................................................. 15 PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO ................................................................................................................................ 15 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO ................................................................................................... 15 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV .................................................................................................. 15 PODATKI O PLAČAH ..................................................................................................................................................... 15 UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA .................................................................................................................................. 16 DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE ................................................................................................................... 16 PRAVNO SVETOVANJE .................................................................................................................................................. 16 MOZAIK PODJETNIH ..................................................................................................................................................... 16 MOJ OBRTNIK .............................................................................................................................................................. 16 BREZPLAČNI OGLAS ZA ČLANE OZS .............................................................................................................................. 16 IZ URADNEGA LISTA .......................................................................................................................................................... 16 PRISPEVKI - OBVEZNOSTI JANUAR 2019 .......................................................................................................................... 17