Tečaj XL narodskih v r reci Odgovorni vrednik Dr« Janez Bleftwels. Veljajo začelo leto po poèti 4 fl., scer 3 fl., za pol leta ,<4n., scer à fl., za pol leta V |[2fl. po pošti,scer 1 íl.30kr. j saboto 15. oktobra 1853. List 83. Zakaj in kako se zemlja izpije in izmolze h) rastlíne, ki potrebujejo več časa za rast 5 IZ Vzroki ? po (Dalje in konec.) kterih rodovitnost zemlje uboža, so: 1. Preobilna m oca; preobilna voda po plaví vse tište rudninske obstojné dele zemljiša ki se v nji stopiti dajo; kar je pa rastlinskih inži valskih za živež rastlinam potrebnih, jih ski s a* Živa priča tega so nam vsaki dan močirne zemljiša. pijejo zemljo bolj od tacih, ki hitreje z njive pnidejo, zato jo izmolzejo taki, ki na nji po polnoma dozoré, hitreje od taciK, ki se še ze lene kosijo; rastlíne, od kterih malo korenin in perja na ki ji 2. Pomanjkanje m o krote. v Ce zemljišu ostane, veliko pred od tacih popušajo več tacih ostanjkov. Iz naštetih teh vzrokov, po kterih se zemlja poprej zmolze in oslabí, bo vsak kmetovavec lahko nasproti vode manjka se tišti deli, ki so živež rast linam, v raz top i, ne da rastlinam živeža; tudi ostanjki rast linskih koreninic, ktere ostanejo po košnji ali žetvi ^ • * i m m A A v MHMHHHMi 5 nji raztopiti ne morejo, in kar se ne zemljišu presodil, kako ravnati, da se bo zemijiše njegovo, naj bo njiva, senozet ali gojzd, rodovitniši obderžalo. zemlji ? se ne morejo zgnojiti, ampak se spre , ki po Natoroznanske reči MočeIke. mene v nerodovitno ogljuv enako resjo perst lagoma iz zemlje z gine , Ziva, velicanska priča tega so stepe in velike pešene planjave, kjer so nekdaj gojzdi bili, pa so vès les izsekali in niso skerbeíi z a nov zarod. 3. Če se na navadnih njivah, senožetih in goj zdili zemlji z žetvijo, košnjo, sekanjem lesa in grabljenjem stelje več je mije, kakor po gnoju in zraku povrača. Mo cel ke (česko: polévnici, nemškor Infasions- rhierchen) so neizreceno male, sploh le s kukami ali zvekšavniini steklicami vidne živalice, kterih je posebno iieizmerna množica po močah in stojećih vodah. Nekdaj so ljudjé mislili, da se veliko gomázi iz-leže iz zgoli nesnage , ali iz vlažnosti. Tako so bili tudi za terdo prepričani, da močélke se same po sebi za- re d JHHHH^I^I^^H^^^^^I ako se vode vlije na živališino ali rastlinsino in toplota zraven pritisne; drugači pa, da se nikoli in ni-kakor ne vplodijo. Ta napaka je marsiktere in tudi na-ravoslovca Okna v velike zmote napeljala. Slavni na- Die Infu- 1 l Poglavni vzrok, da oslabé in obožaio obd ... V 7. . . , , . mil sti raztopijivi drobci fosforno k i si ino je iskati v tem, da zginejo ti e m 1 j 5 ki imajo g in v sebi. Od pogube teh drob I • I i ■ • t V v •! toroslovec Ehrenberg še le sionsthierchen als vollkommene Organismen je v svojem spisu: „ ■ " 1833 do kazal, da tudi te naj manjsi živalice se natorno m na-vadno plodijo, kakor druge živali. Skoz drobnogled, ki vsako reč miliónkrát zvékša, je Ehrenberg vidil, da na tistih krajih, kjer so se močélke po nalivanji vode po cov posebno izvira nerodovitnost zemljis, včasih pa tudi od pogube pepélika, apnice ali lojnice, more biti tudi od pogube žveplene kisline. Hpešajo in nerodovitne postanejo: ........., ____________ a) revne, rahle in lahke zemljine veliko pred ka- kazale, so njih gnide ali neizrečeno majhne jajčika že kor teške ilovnate; poprej bile. Te močélcje gnide so namreč tako majhne emljiša visokoležeče in suhe pred kakor niske in tako lahne, da jih zemeljski sopar prav lahko kviško in bolj vlažne ? pred imajo plitvo zemljo in se plitvo orjejo 9 kakor take, ki imajo globoko i po dvigne ; z dezjem doli pađajo V se globoko orjejo emlj in d) ki se slabo ali s slabim gnojem gnojij ^^ UJI O OIUUUIJ ^UUJUill j^HUJIJir ^ P O— JUJV/ y 14 f\ 17 DV Hi UllljU l/l 1 IUUIIU V 1 » V liV l/UlftEll I/Vpillll ^ AV pred kakor take , ki se obilno gnojé z moćnim, likoršna bi pod kokljo bila. Tako delajo po Egiptovskem, dobro podelanim, zlasti dobro gnjilčnim in fos- kjer se pišeta v gorkih pečéh ležejo, ter iz košare jaje forokislim gnojem nar manjsi sapica jih iz mesta na mesto prenaša; kar s samim dihanjem jih silno množico v sebe vlečemo. Ako tedaj k tém gnidam pride primerna toplota , se jaje začno leči, kakor pišanci iz kokošjih ako se hranijo tri tedne v ravno toliki toplini, ko goli ? popred kakor z rastlinami zarašene o ? 5 zemlj zemïj nimajo veliko perja, bolj košaté rastlíne gosto stoj na kterih sadeži redko stojé in kteri jih iz ene živalice, ako ni košaro pišančkov dobijo. Sicer pa je plodenje in plemenjenje teh živalic razločno kakor pri večjih živalih, in pa tako obilno, da se kacega prekazka ? utegne do veliko pred od tacih, ker šestnajst milionov en dan razplemeniti. Vse te zvérice imajo usta in znotranje preživne in ce se ravno tišti sadezi zmiraj na enem zem- prebavivne orodke, so tedaj pravi organizmi ali život pridelujejo , bo njiva veliko prej opešala, nice, ne pa brezrédne smerkolinke, ki bi skoz poverh na kteri se pridelki večkrat pre- nino živež v sé jemale, kakor se je poprej mislilo. Marsi ktere rudniue, kakor neki kremeni, likavniki fPolier kako: minjaj taka 5 kot tobakarje, vendar Re je tudi ondi pisalo od njih: » da schiefer), tripli, polopalniki itd. niso nic druzega zgolj oklepi nestevilnih močélk. Nektere močélke se pa nekteri se bolj pijaučevajo, si napravljajo celo v ustih vedno gibljejo po svoji močavi, druge na nekakem re- in v vratu ognjise, da kurijo hudiču na cast s tobakom". celjnu mirno sede'. Živijo se nekaj od razpadajočih živa- Dohtar zdravnistva Trapp je tobak naravnost imenovat Da se s prostimi pomoćnika hudičevega, kteri ljudi zapeljuje k vinu in olu. lisin in zelišin, nekaj ena drugo zró. oč mí sploh ne morejo vidíti, je lahko spreviditi » ker Takému preganjanju naaproti so se pa vzdigovali manjši zmed njih merijo komaj tri tusoci del ene tudi branitelji in prijatli tobaka. V letu 1622 je spisal ride ali linije. Neander „tobakoslovje" (tobacologia) , in vletu 1628 Tako častěn Zgodovina tobaka (Konec.) je tobak pod imenom „zel kraljice višji go matere" in „zel sveta" kmalo pot najdel do je Rafael Thorius zlozii častno pesem na tobak (Hymnus tabaci). Vkljub prekletstva in tabačnih sodnij so jeli proti koncu 17. stoletja že v mnozih deželah tobak sejati. K naj veči časti ga je na Nemškem povzdignil kralj Fri- spôde. Naj veči slavo pa je dosegel po tem, ko se je gro- derik Vilhelm I., ki je osnoval celô tobakarsk zbor. finja Ruffč-ova po rabi tobakove vode znebila lišajev, ki so več let gerdili lice njeno. Od tistihmal ga ni bilo rr » otovšega zdravila zoper terdovratne lisaje in garje i m Le profesorja dr. L a y c o o k v Jorku in dr. W r i g h t v Dirminghamu sta dandanašnji skor edína ostala, ki se neprenehoma vojskujeta zoper tobak in mu pripisujeta kakor blisk se je razširila slava srednji in južni Europi. njegova iz Pariza po mnogo škodljivih lastnost: topost uma , zdražljivost serca, zgubo pogumnoati, vnetje gerla, jetiko in oterpnjenje Tako je bil zares Jane z Niko t pervi. ki Je tobak mnozih druzih telesnih opravil. Gotovo je, da ta dva v Europo prinosel, in sto let potem ga je slavni Linné moza resnico govorita , ako se ze sam po sebi slab čio zato počaatil, da je tobakovo pleme kerstil po njegovem imenu „Nicotiana". Na Angleškem je ter Raleigh pervi vek preveč vdá ti razvadi ; gotov strup pa je tobak mladim fantalinom , kterim bi se culica še gotovo bolj pobil znajdenik Virginie SirWal- dajala kot pipa ali cigara. Tobak ni nikakor nedolžna %/ ............ . v I i« V V . • « J • . m y ki je Angleže učil tobak piti ko rec, ampak zelise se steje k oštrim omoticam, je že v letu 1586 Sir Ralph Lane tobakovo seme iz ocitno je tedaj i da mladim in zavoljo tega še zlo ob Amerike pritovoril. Na Francoskem so vpervič pod kraljem Lude vikom XIII. (1610—1643) tobak nosljati začeli. Na Holandskem je neki zdravnik Korneli Bon- hovniku je bil pripomočik za pridobitev nadavetne slave, tekov, ki je s tobakom kupčeval, njegovo zdravilnomoč zamurcu bramba zoper nadležne merčese, zdravnikom cutljivim fantom škodovati mora. Ako se obernemo še enkrat na zgodovino tobaka, vidimo mnogoverstno osodo njegovo. Indiánskému du- tako priporočal, da je ljudém, ki se lotijo ga piti ali čudodelno zdravilo, kupcu in kmetovavcu nov prido i Metuzalemovo starost obetal. Se vé, da je ze nosljati lel vsakdo Metuzalem biti. Pa kakor vse, kar se presilno hvali, svoje na sprotnike najde, tako se je godilo tudi s tobakom. Ne ga klicali „sveto zel", drugi bitek premozenja. Eni so WÊ^^Ê^^^f^^ so ga preklinjali „hudičevo zeliše". Vse to je přestavil. tobak in se vedno bolj prikupil človeštvu, — zakaj tega nam ne more nenoaljačne pivec tobaka kdaj „sveta zel" je postala kmalo „hudičeva zel". Ze pa: razodeti. Elizabeta, kraljica Angleška, je oštro prepovedala tobak nosljati v cerkvi, in kdor se je pregresel zoper to prepoved, so mu vzeli tobačnico. Kralj Jakob I. Starozgodovinski pomenki je v letu 1619 sam spisal knjižico, v kteri na vso moč Kaksno božanstvo je Hercules Saxamus? graja tobak, ki je zacel celo ženstvo okuževati. ivci „ . vn . _ t . . ® J Razlozil Davorili Terstenjak. Iz rokopisa: »Kdo so bili Noričani in Panonci, Kelti ali Slovenci ?« Ker je leta 1604 velik dávek naložil na tobak, in kmetovavcem Virginskim je vse to svarjenje ni nič pomagalo nobeden ga ne smé več kakor 100 oštro prepovedal, da funtov pridelovati. Ravno tako oster zoper tobak je bil následník Ja-kralj Karl I. Po tem izgledu se je ravnal papež Urban VIII., ki je v letu 1624 preklei tobak. To pre-kletstvo je terpelo do papeža I no ce n c ia XII. (1691 koba > 1700) ki je tobaku spet milost skazal ; le v cerkvi sv. Petra je bilo še prepovedano ga nosljati. Benedikt XIII. pa (1724—1730), ki je tobak sam kaj rad no- sljal, je pa tudi to prepoved preklicati dal. Tudi v druzih deželah je imel tobak bude so- vražnike. Sultan Am u rath IV. je v letu 1610 na ulicah v Carigradu zapazil nekega člověka, ki je dobro- Noa voljno iz pipice tobak puhal kaj storí sultan ? mu ukaze prebosti, pipico skoz vtakniti in ga gnati po mestu v svarjenje druzim , ki se prederznejo tobak piti. Tudi Rusovska vlada je preganjala tobakarje, jim je žugala nose odrezati in je posebno sodnijo odlocila, kteri so zapadali tobakarji. Ravno tako je storila ljudovlada v Bernu v Svajcu, kjer je enaka sod-nija bila od leta 1661 do srede preteklega stoletja. Kdor je tobak pil ali nosljal, je globi ali dnarni kazni zapadel, na oder postavljen, v ječo veržen — pregreha tobak piti je bila šteta v versto prešestva ! Na Nemškem, kjer so se s tobakom soznanili po Konrádu Gesnerju, niso bili scer tako hudi zoper (Dalje in konec.) Tudi Egipćani so imeli svojega Herkula, govorita Od Herodot in Diodor Qflej: Kreu*er Symbolik njega i. 336. nota) in njegovo ime je bilo Som, tudi Hon Qcor). Če ti besedi po jezikoalovji presodimo ? sopet vidimo , da nekaj s vetlega lučne ga pomenite. Soma se veli v sanskritu mesec in Hon — On pomeni v semitiškem jeziku luč. Tudi pozitivne dokaze ima- da je egipčanski Herkul Som ali Hon bil symbol nam za poroštvo M akr obi mo solnca, m sicer sta (Satur. I. 20.) in Plutarh (de Iside et Osiride str. 367 Ravno tako je feniski Herkul z imenom Mei- karth bil symbol jarnega solnca 1ej: Movers die Phonizier strt 400, 415, 431, 444 in na drugih mest ih. Herodot II. 44), Še za rimskimi cesarji je bil v veliki kar dnarji z ujegovim obrazom in napisom Herc. Cadix je bila časti Gad et. (Hercules Gadetanus ; Gades kartagiška naselbina) pričajo. (Vollmer 4 99.) Ker smo se prepričali, da so stari Rim 1 j ani H e r-kula častili kot solnčno božanstvo, bomo lehko razumeli, kakošno božanstvo da je Hercules Saxamus. Spominki v cast božanatva H e r c ul e s S a x a m u s, Hercules Saxonua, Hercules Saxanus se najdejo v Itálii in v Noriku pogostoma, vendar nam še ni dozda; P. Api anus CLXXXVII. nobeden basnoslovec povedal, kakošin da je to Herkules O er s k ni tudi m s k y ne y ker taksn eg P Nauk slovenskega jezika Nemcom zlajšati in slaj éati je iz raznih slovenskih časnikov nabral gosp. Jane nima ne gerski ne latinski. Mi ga tedaj imamo žič venee krajših in daljših zgodovinskih in natoroznan m za přestávek Par vati v Z doslavenskega božanstva Ž O V montium dominus Zi y der Fel skill boj reci y pesrnic, povest, pre itd y ktere naj eengeborne — — Živa Horvat Živa Pe co vnik ucencu in učitelju v pripomoć pri nauku slovenskega v ^ i * r o Pečnik, Živa Karant jezika; zato je tudi mali besednjak pridjal manj zoanih v Da je castje Z t Pa rvati v Noriku in v Panonii obicajn PECCIVS bil i y to pričajo lastna imena PECCIA CARANTIA 2) in polatinčena SAXA y l^m m besed. Iz serca želimo „berilu za Nemce" veliko brav-cov; kolikor več jih je, toliko bolj se, razsirja znanost našega jezika. MVS 3) vse od s tar o si o venskih besed p P cera P k k cer saxum P Ozir po svetu van, parvatas, pomeni v sanskrit«: Vorsprung y Her vorragung, Felsen Berg y primeri slovensko b y po V Čertice iz življenja, Omer-pašata, višjega vojsko M vodj a turske g a. • manjšavno barelj b do y b do 4 Grad Barelj Velikrat imenovani 0 P sedanji višji (Borelj), kteri nad Dravo moleći pečini (bardu, bčrdu) povednik turške armade, se po imenu svoje rodovine ime leži y so Nemci přestavili v Ankenst y to je, H genst Ž smo rekli, da je Herkul bilo solnčno bo nuje Mi h a 1806 v O dnarstveni Lat y rodil se je 27. novembra leta » v vojni granici. Nje oče je bil strážník v Gračacu je mladi Mihael šolo žanstvo, to tudi Ž kor je Herkul im (9leJ Paulin System 99.) ka- hodil. Poznej postane oče nadlajtnaat v Ogulinu, in tudi svoj buzd vlastitost, tako tam Je Mihael, pozneje pa v Otočacu šolo obiskoval tudi Z Da so Rimlj dent božanstva dru- Posebno lepo je pisal in risal. V Gospiću postane kadet gih narodov v terduje rims oj m ska prestavljali, to nam po poterduj ako-mek © ski A p k i A p o 1 B G y is, to to nam priča feniški Melkarth, kteri se je mogel preker etiti dati v H D H Gadit S a X a m ni dru kakor v doslovenski Ziva Parvati v božanstvo y V Ziva Karant Horvat. vidi tudi iz sledečega napisa, kteri se Ziva najde na neki pećini Korske planine (Koralpe) imenovani Spitzofen", in se tako glasi: in kakor kadet je podpiral stotnika Knežiča pri stavbi ceste čez Velebit; po tem pride v Zader. Njegov oče v igri nesrečen zgubi 100 goldinarjev deržavnega de-narja in zato tudi službo. Zdaj je mogel Mihael s svojim prislužkom starše in sestro preživiti. Zmiraj v mislih na zboljsanje svoje leta 1828 iz Zadra v Bosnio*), in sic Leta 1829 se podá odtod v Vidin sta nj beži in sicer v Banjaluko , kjer ga vezir Hu- sem v uci paša gostoljubno sprejme. Pet let tukej ostane in arab- S. SAXANO AVG. SAC. Adjutor et Secundinus vezirove otroke laški jezik, sam pa se nauči sko in turško govoriti. Leta 1834 gré v Carigrad y to je 571.) na s Si v Zi eb Saxano augusto sacrum. (Ankershofen F. je imel svoj sedež po indiškem basuoslovju ala in g slovasko kaj Kalaja (primeri slov. k ter postane pisar pri ministerstvu vojske. Leta 1838 je zrisal Latas načertje Carigrada in ga posvětil nadveziru, ki ga zato za polkovnika (obersta) izvoli. Sledeče leto in je bil gospodar gor nomen bovis, na kterem je Živa jezdil) V « . _ ». Ibrahima, ter po pecm kar kèr cer hor bard bèrd ÙleJ 167 Ide en zato se je velel Par vat einer allgemeinen Mythologie von Wagner Lastna imena narodov slavenskih Krancev Ko maršira z armado v Sirijo nad pasata etane general-major; poslavljen je bil verh tega še 8 častnim redom. Potem se podá nad Druže in jih zma zato dobi od sultana sabljo okovano z brilanti 1845 premaga Arnaute. To y Leta junaštvo zbudí nevošljivost roscev y Horvatov pomeniio tedaj ene in ravno tište pre- v eercu seraskiera Rused-pašata Zatoži ga bivavce gor in castitelje Z ta » « pecm kar kčr v * cer gospodarj hor. gora da je kerv s Turki ravnal. Sultan pri sultanu verjame tegi y Obširnejši článek o indoslavenskem božanstvu Ž pošlje Latasu castno sabljo z brilanti. Ker pa se je na djal da bo junaštvo svojo za mušira izvoljen in se mu in njegovem častju na rimsko-slovenskih kamnih bo po njegovi nadi ni steklo, prosi sultana, da naj ga pusti t prinesel „Glasnik slovenskega slovstva kam gosp, A. Janeziča, jatelje mojih starinoslovskih spisov sporočujem vredovan od precastite čitatelje in pri iz službe To se zgodi Zdej je živel 8 mescov po kojno v Carigradu Ko se pa Kurdi spuntajo , ga sul pot pokliče in nad Kurde pošlj Te podverz v V Slovensko Jane kič. Leon 1854. tan enem mescu sultanu, kteri mu zopet milost skaže. Stori ga mušira in podělí mu Nišanov red. Ko so Rusi leta 1848 v Moldavo in Vlahijo marširali, je bil tudi Orner Slovensko slovstvo. berilo za Nemce". Sostavil Anton paša z armado v Bukarest poslan. Tam se je tako ob Celovcu natisnil in založil Janez našal, da je bila rueovska vlada ž njim dovolj Car mu je podělil red sv. Ane perve verste, sultan pa zlati Marljivi gospod Janežič je na svetio dal to knjig ki so se lotili slovenski je N f • V red z namenom, da bi Nem zik učiti, berilo v rokah imeli ki jih djansko vadi ce Omer-paša govori ilirsko, turško, arabsko, nemško taliansko in francosko. Pisarne opravke sam oskerbuje y y gre na lov. Zeno sar jih je slovnica učila. Zares je mučno se pri učenju dopoldne delà v pisavnici, popoldne kakega jezika edino lese vkvarjati s suhimi pravili slov- je imel turkinjo, potem grekinjo. V Bukarestu se je * « • ^ mm ^ ____. «/ - ____ — - « a niskimi y vsak rad kmalo poskuša: ali že kaj zna , in je oženil z Nemko Simonič-evo iz Erdeljskega. Tudi se vesel, ce kakosno besedo dobro zadene, še bolj pa če stranca ima pri sebi, ki se sedaj Tefik-be cr © kliče y in za mu cei stavek gladko steče višjega oficirja pri turski armadi služi. i i 3 Ankershofen V. 568 Trie s t. Z. Ap CXL1II Ankershofen V. 624. Dozdeva se nam, da so stari Slovenci besedo bèrd Kratkočasnice abili P , ok> oiau KJIUVCIIUI MCSCUO U C I'll 0 tildi pomenu „Vorsprung", kakor se je rabilo sanskritsko so lastna imena vasi in drugih krajev ker přestavili v Eck; primeri: Bèrd na Kranskem. îv Nemci nemški Eck ob Podpetsch Pis. V neki majhni derzavi so nabirah novince za soldate. Neki sivarski udovi so vzeli edinega sina. Mati in prosi , naj bi ji izpustil njenega sina. gré h knezu *) Vzrok béga na Turško se drugač pripoveduje. Knez jo je pregovarjal, da ne more, in ker vse nič ne godi, se 43 fl. ffotovíne v mestni kasi ostalo. V po pomaga, ji reče: „ljuoa žena, jez vam ne morem po- slednji seji je mestni odbor sklenil podobo slavnega marsala od gosp. Vithalma kupiti in jo postaviti na £a moji sinovi morajo tudi služiti". „To je tudi Radecki-pravu — odgovori vdova, Vasi sinovi se niso nič učili; kak posebno očiten kraj v mestu. Ta podoba, v fabriki moj sin se je pa kaj učil, je sivár in mora prerediti kneza Salma v Blansku iz brona vlita, je bila v Lon- magati ; tt svojo ubogo mater". Knez se na vès glas smejati začné donski razstavi z veliko pohvalo ogledovana in bo kin in ukaže, da naj se vdovi spolne prošnja. čala vprihodnje naše mesto. Od več strani se je nam En jud je šel po deželi kupčevat. Žena nje- reč magistratu želja razodevala : naj mesto od gosp. Vit gova mu reče: „Baruh, časi so nevarni, vzemi sabljo halma prevzame ti krasni spominek, ker si smé svest sabo, da se braniš, ako te kdo napade. ne", ji ■■■■ ' ■ VIPH odgovori Baruh. „Sara, tega 55 yy y biti, da vsak prebivavec Ljubljane bo rad po Zakaj ne?" ga vpraša svoji moči podařil donesek, da se kupi sporni-Bodi pametna!" ji rêce, če me kak ropar na- nek prešla vn ega moža, ki je tudi mestnjanLjubljanski. Veljá podoba 840 fl., podnožje pa s stroški postave je prerajtano na 490 fl. Po nasvetu gosp. Ambroža bo za to vse, kar j in mi vzame se sabljo Skoda je po tem še veči me oklesti ž njo še po- tr En mestnik je bil zlo zadolžen. Neki dan ga izvoljeni odbor preskerbel nabéro doneskov in sreća sosed in ga spet terja za dol*- On pa ga pisano bo scer treba. Kam pa se bo spominek postavil, še n pogleda in zavpije nad njim: „Punti me enkrat pri miru! določeno. V sredi drevoreda „Sternallee" bi bil gotovo Kaj misliš, da sim samo tebi dolžán?" Neki kmet se ni mogel prečuditi, ko je tista dva dohtarja , ki sta se malo popred o njegovi pravdi v kancelii tako serdito pričkala, po dokončani pravdi na mostovžu pred kanclijo kot naj veči prijatia se spreha- na naj očitnišim in lepšem kraji. Novičar iz mnogih krajev jati vidil. „Prijatel" mu reče kanclijsk sluzabnik k V pondeljk se je presvitli cesar podal v M na Parskem bo nek 8 dni ostal y y> to ni nič čudnega. Pravdarski dohtarji so kakor š kar je ktere same sebi nič žalega ne store; one režejo le to kar med nje pride". y y višjem cesarskem sklepu so cerkvene razmere © Po naj rških » Serčno me veseli" pozdravlja nek jud svo duhovnov da se plača 300 v Đ al m t # v red djane in je doloceno tr » fajmoštrov ima od 250 na y jega prijatia, z d r a v e g a". ki je bil strašen vohernik Mene' pa ne a 55 55 mu odgovori te viditi skopúh d je kaplanov naprava od 150 fl. na 200 povišati Z Gerke določena kofjega konsistorja za nezjedinjene Vsak dan se v našem cesarstvu več sne 55 y a zdravje je draga stvar; zdrav clovek polovico vec in živež je dandanašnji drag Někdo je oponašal svojemu znancu velike uš esa. pišem piše ; mesca gust je bilo letos 3 milione in 690.800 pišem na pošto danih, lani tisti mesec Teržaški časnik" naznanja yy y 3 da Nočem ravno reci" mu ti odgovori da niso moje milione in 226.500. je iz Vlahije 300.000 vaganov žita na poti, ktero je usesa za cloveka prevelike; al tudi vi mi ne bote tajili: da so vaše za osla premajhne". večidel za beneško deželo namenjeno 1200 pres v • v iz Ogerskega v Harnb Ivandi v Banatu so našli zd d Spet je slo V ktera žuira Novičar iz slavenskih krajev dosihmal znane grenjke vode prekositi; tako bogata je Iz Kopra u Istrii 10. okt. En odsek financialne eplenokislega solika (natrona) (kalia) in apna Spet je ena plenokislega pepélika la laška družina stra- straze u Rabcu (Albona) na iztočnem brezji Istrie, ob- gU0 emert storila po stru pen ih gob ah, ki jih je go stoječ iz štirih mož, se je bil podal u vgodnem vremenu spodar sam nabiral Iz K « V se pise y da 18. dan septembra u navadno službo na morje (u Kvar- misionarji pod vodstvom dr. Knobleherja 5. dan t. m. v neru to je y pozrelcu mesa, ce je res, daQuar naro, kakor terdijo nekteri, se ima izvoditi iz latinskih Cez dva dni je imel nazaj Kart u m podal Turk jeR poved jsk r k n e besed: „carnem vor o"). pust b bsedenih turških knežij Al 21. dan recenega mesca so našli ladjo neo- znanilo iz priti. šk,odováno blizo brežja proti južni Istrii, polno vode Dunajska vradna časnika sledeče sraťno Carigrada od 5. oktobra: „Turski jadernik (kurir) prinese sultanov pismo , ktero je Omer rusov in brez opomenjenih straznikov , od kterih se tudi do- paga imei poslati knezu Gorčakovu (vojskovodj sihmal sledu ni. Vse preiskovanje je bilo dozdaj za- gkemu), da naj zapustí z rusovsko armado turške de stonj ! Verjetno je . da jih je bilo silovito nevřeme na zele ne p palo, kterega si niso upali premagati, čeravno je vod nik ladja bil zveden in vèrli mornar Ostrogovič Kčrčn. Nesrečniki so berž ko ne planili u morske va- rusovskim ako se v 15 dneh po sprejem teg p i s m praznovanj teh d bo vojsk y černo morje bo kupčijskim barkam odperto ostalo, sauio ne; rusovski vradniki in poročniki morajo Tur love, nadjajoci se, da se bodo s plavanjem srecno izbavili (rešili). Al u borbi z valovi oslabljeni so u njih našli strašno smert ! lz Celovca. Družtvo sv. Mohora ško čiku Gori pustiti ; turske vojne barke se boj Bal y divan klice angleško francosko vlado pomoc ka povedani čas bo iztekel 24. dan tega mesca je knjigi y> Stari Urban" in je naznanilo, da zgodovino st. zakona s po Popravek. V „novičarji iz mnog. kr." poslednjega lista na kakošno itd.u dobami" že razposlalo. Družbeniki jih dobé pri dotičnih nies* prav/®e kakošno mejile, beri: „pravíce mejile bukvarjih , kteri omenjeni knjigi tudi na prodaj imajo Urbana" po 30 kr., „zgodovino" pa po 1 55 lz Ljubljane. Iz poslednjih sej Ljubljanskega mestnega odbora omenimo nekterih važniših reci. Mestni stroški in dohodki za prihodnje leto so bili vsled občinske postave prevdarjani; iz Vsim prijatlom petja se vesela novica naznanja, da je ti teden v EgerjeVi kamnotiskarnici na svitlo přišel: Venec ćveteroglasnih slovenskih pesem. Zložil in izdal Gr. Rihar. tega prevdarka so do hod ki mesta za leto 1854 prerajtani na 63.064, stro ški pa na 63.021 y po tem takem bo konec leta, brez nove naklade mestnikom, kakor se to v druzih mestih Ti venec obseže 17 sprelepih čveterospevov, ki se pritukajsnem bukvo vez u g. Ilremžarju, ali pa pri g. Riharju samem za 48 kraj-carjev prihodnjo sredo dobivajo. V eliko bi se lahko o njih govorilo in pisalo, ali dovolj je, da so od dobro znanega mojstra, kterega že poprejsnje njegove delà slehernemu in vsim več ko zadosti priporočajo.