SLOVENEC. Političen list za slovenski narod. p*ttl prejeman 'velja: Za oelo leto predplaean 15 fld., za pol leta 8 fld., m četrt leta i fld«, za en mesec 1 fld. 10 kr T administraciji prejeman, velja: Za celo leto 12 fld., za pol leta S fld., za četrt leta I fld.. za en mesec 1 fld. V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 fld. 20 kr. več na leto. Posamezne številke veljajo 7 kr. I naročnino in oznanila (inserate) prejema upravniitvo in ekspedicija v „K5ltol. Tiskarni" Vodnikove ulice it. 2. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Vrednlitvo je v 8emeniikih ulicah h. it. 2, L, 17. Ishaja vaak dan, izvzemši nedelje in praznike, ob >/|6. uri popoludne. &tev. 91. V Ljubljani, V petek 21. aprila 1893. Letnik XXI. Oblikovanemu »Narodu"! Belgija je doživela v našem stoletji obilo sprememb. Šestdeset let je stara njena ustava, katero eo izvajala najrazličnejšega prepričanja ministerstva. Temelj, na kateri je vzrastla, in prvi, ki so jo sadili in gojili, so bili v loiini službi. Framasonstvo, ki se je za Leopolda I. tako lepo razcvitalo, je že mislilo, da je Belgija za večno mu pridobljena, vse, kar je znalo, je poskusilo, da bi izpodkopalo v ljudstvu podlago veri in nravnosti. Društva brezbožnikov (societls des athees) so se razširjala po vseh mestih. Staremu katoliškemu vseučilišča so postavili nasproti brezversko v Bruselju. Iz dvanajstih gimnazijev (provincijalnih kolegijev, kakor bo jim dejali), so popolnoma izbacnili krščanski nank, in škofom so le dovolili, da smejo na drugem kraju izven šolskega časa skrbeti za pouk v verstvu; celo v dveh normalnih šolah, ki sta bili v državni oblasti, so popolnoma odpravili krščanski nauk. Neizmerno mnogo slabega se je tako zasejalo mej ljudstvo; sosedna Franeoska je pa pošiljala vrh tega še soeijalistične aposteljne v Belgijo, ki so po malem mnogoštevilno delavstvo dobili z4-se. Vendar pa to ni šlo dolgo časa. Škofje so se krepko potegnili za pravice katoliške cerkve, kmetsko ljudstvo je začelo izpregledavati: bkratu so se tudi vzmožili tudi tovarnarji in veliki posestniki, videč, da je po framasonskem potu tudi z&uje — pogin neizogiben. Srečno so zmagali katoličanje I. 1870. — A le kratka je bila njihova vlada. Premalo so skrbeli, da bi se organizovali; preveč bo negovali liberalizem in framasonstvo in tako se je zgodilo, da so I. 1878 zopet padli. Framason najgorje baže Frere-Orban je zasedel v ministerstvu predsedniško mesto. Kar bliskoma se je začel zopet boj proti katoličanstvu. Leta 1879 se je sklenil zakon, da se zapro vse šole, ki jih vodijo duhovniki; 1. 1880 so zvezo z rimsko stolico razrušili (v deželi, kjer imajo ne-katoličanje komaj jeden odstotek vsega prebivalstva); duhovnikom so pobrali dohodke; skratka: razmere eo bile take, da je dne 20. avgusta 1880 moral naš sv. oče Leon XIII. v svojem nagovoru javno opo-zcriti ves svet, kakšne krivice se godi katoličanom. Kralj Leopold II., ki je Bam naklonjen liberalcem, je potrdil vse zakone sklenjene duhovstvu in veri v kvar. Leta 1880 so zmagali zopet katoličanje. Halon je prevzel v ministerstvu predsedstvo. Sklenil se je nov šolski zakon in po malem jele odstranjati tudi drugi krivični zakoni. Liberalci, republikanci in socijalisti so se pa na ložino povelje združili in gnali 1 so tak šum po listih in po raznih shodih, da je kralj ustregel njihovi želji ter odstranil dva najboljša ministra Jakobsa in Voesta. To in še marsikaj druzih sitnostij, ki jih je imel prestajati od zgoraj je nagnilo Malou-a, da je 1. 1884 ostopil. Leta 1890 so katoličanje zopet dobili večino v zbornici. Opozarjati pa moramo, kar smo sicer v svojem listu že često storili, da so poslanci belgijski z večine v gospodarskih stvareh — menšesterski libe-; ralei. To stališče ee d& sicer razlagati, toda nikakor ; ne opravičevati. Papeževa okrožnica o socijalnem vprašanju je v tem oziru mnogo spremenila. Vzbudila je željo po krščanski socijalni preosnovi in na tisoče in tisoče vernih Belgijeev se je jelo družiti pod praporom katoliške demokratične 1 i g e v boj za dosledno izvajanje krščanskih načel v vseh obzirih. Tej ligi so nasproti framasonska garda: liberalci, socijalisti in republikanci, h krati pa tudi nekaj tesnosrčnih gospodujočih katoličanov, ki menijo, da ima V6e drugačne praviee pred Bogom plemič ali vlastelin, nego li dninar ali priprosti kmetič. — V teh razmerah se je začelo gibanje za splošno volilno pravico, ki se je končalo dne 18. t. m., potem, ko si je šest meseeev burno v zbornici obravnavalo o tem predmetu. Ta dan se je namreč sprejel predlog v n e -t e g a k a t o 1 i š k e g a u č e n j a k a N y s s e n a , profesorja na katoliškem lovanj-s k e m vseučilišču, kakor smo poročali v včerajšnjem listu. Znano je tudi našim bralcem, kaj vse so počenjali socijalisti, naščuvani in razdivjani že od davna, LISTEK • -Pisma z Dunaja. • svjiiebs« ni »Mo* ibfltf oimifcr v "aJcai Zadnjič sem razmotnval pogubno delovanje slovenskega ferijalnega društva .Sava" z njegovim glasilom. Da mi ne bode morebiti kdo očital ne-pristranosti aH eelo duševne slepote, plriznav&m rad, da ima »Savino" početje tudi marsikako blagodejno posledico. Naj navedem le eno! »Sava", torej »velik del" slovenskega veliko-šolskega dijaštva, vsprejela je na I. občnem sbodu v Ljubljani dne 3. avgusta lanskega leta sledeči resoluciji: 1. »Združeno slovensko dijaštvo izjavlja, da stoji v narodnih in kulturnih vprašanjih, ki se tičejo slovenskega in slovanskih narodov, na o d-ločno naprednem8tališču."2. .Vesna" bodo poleg »Slovenskega Naroda" glavno glasilo »Save", oziroma v njej združenega slovenskega naprednega dijaštva." — S tem rečeno je dovolj 1 — »Savani* priznali bo s tem brez okolišev in ovinkov, da se smatrajo liberalci. Dne 13. avgusta uvedlo je ljubljansko okrožje obvezni pcjk v boren ju: da ne samo za za- bavo, povedali smo že v II. pismu. — Dne 21. avgusta vsprejela je v Kranju pod predsedstvom g. Ziliha slovenska akademiška m!adež (rede »Savani") resolucijo, v kojej se povdarja, »da sedaj obstoječa društva slovenski akademiški mladini v vsakem oziru zazdaj zadoščajo in da bi vsakoršna prisiljena ustanovitev novih društev z istim smotrom zanesla med njo nepotreben, umeten razkol." »Le-t& zadnja resolucja naperjena je bila proti katoliškemu shodu. Gospodje »Savani'' hoteli so odločno protestovati proti nasvetom poročevalca gosp. dr. Lesarja, a v svoji najivnosti in okornosti osmešili so se pri tem korenito. Pozabili so namreč, da katoliški shod ni povdarjal potrebe novih akademi-škib društev z istim (!) smotrom, kojega imajo že sedaj obstoječa; prezrli so popolnoma, da katol. shod ni namerjal prisiljene ustanovitve novih društev in z občudovanja vredno predrznostjo stopili so pred slov. svet s trditvijo, da bi realizovanje resolucij katol. shoda zasajalo mej slov. akademiško mladino nepotreben, umeten razkol. Ignorirati so hoteli naravnost faktum, da le-t& razkol že obstoji, da ni še-le umetno ustvarjen, temveč prineipijelen, da je torej edinost slovenske akademične mladine na temelju savanskih da bi prisilili zbornico, naj jim di'i splošno volilno pravico. Listi, ki še žive o škandalu, so poročali po svoje o vsem še mnogo gorje, nego je bilo v resnici. Loža je skrbela, da se v javnem mnenju o njej ni izvedela resnica in zato je po svojih glasilih jela rohneti nad klerikalizmom in njemu očitala, da je vzrok vsemu zla, dasi se je jedino le framason Frlre Orban s svojimi pristaši do zadnjega upiral predlogu. Pri nas v Avstriji služi loži »Neue Freie Presse" na čelu drugih manjib listov in lističev. Večkrat je že sem pa tja vrgla kako besedo na svet; dne 14. t. m. je pa v uvodnem članku izdala parolo, kako se ima po framasonskem receptu krepiti sovraštvo proti krščanskim načelom in proti duhovstvu na podlagi dogodkov v Belgiji. Dni 18. aprila je pa »Slov. Narod", ki sevlda vedno zaostaja za par idej za svojo učiteljico, v svojem uvodnem članku »Socijalna revolucija v Belgiji" pricapljal za njo. Povzel je iz dunajske Židinje — obliko, vsebino iu — tendenco, ki jo je seveda preelj nerodno razvil. »Die Fenster klir-ren" prevaja točno t »šipe zvenčl", »die rothe Fahne" z »rudeče zastave"; »das Volk pocht mit ungestiim-mer Fauat an die Pforten der Kammer", — »ta masa trka s tako krepko pestjo ob vrata belgijskega parlamenta". Kakor »N. Fr. Pr.", govori o biblijskih primerah; kot pri Židinji, pluska tudi pri njem valovje že ob kraljevsko palačo itd. Samo to moramo pristavljati, da je nemščina v »N. Fr. Pr." preclj boljša, nego li slovenščina v »Narodu". Toda to še ni vse! »N. Fr. Pr." uporablja te izgrede v Belgiji v svoj namen, da bi je proti krščanskim dunajskim socijalistom pri volitvah, ki so se kmalu potem vršile, imela za agitacijsko sredstvo. »Vedno se ponavlja ultramontanska trditev, — tako piše imenovani list, — da more le cerkev in krščansko - socijalna politika, katero ona podpira, oblažiti nasprotstva mej stanovi in pomiriti sovraštvo revežev proti bogatinom." izjav absolutno nemogoča! Baš obratno je res! »Sava" je s svojimi izjavami — ne pa katol. shod z dotičnimi resolucijami — poostrila razdor mej slovenskimi velikošolci. In savansko glasilo »Vesna" piše na str. 148 o resolucijah katol. shoda takole: »Sicer pa naj le skušajo ustanoviti svoja »katoliška" akademična društva, morda pridobi tudi kakega člana, ki se bo iz kruhoborstva udal farizejstvu..." S temi besedami identifikuje Savin organ »katoliško mišljenje" s »farizejstvom" : katoliško misleči velikošolci — koji imajo dovolj ponosa, da se ne klanjajo slepo liberalnemu vodstvu — so „ Vesni" — kruhoborci. Tudi s tem povedanega je menda dovolj . . . V malenkostnejše podrobnosti spuščati se ne moremo. Savino postopanje odprlo je menda katol. akademičui mladini oči popolnoma. Sedaj vidi, da 8 tovariši, koji jih smatrajo »kruhoborci", koji proglašajo njihovo katoliško prepričanje »farizejstvom", koji se samosvestno sami zovejo liberalce, koji si dtmišljajo, da so izključno le oni »zavedni" in »akademično izobraženi" (»Vesna" I., 148), da jej s takimi ljudmi ni mogoče več nadalje paktirati. r^cvfcA'-- Potem pravi, da se v Belgiji vidi, kako prazno . je tako »govoričenje". Kdor tako piše, ne more biti več kristijan. »Narod" to tendeneo popolnoma sprejme za svojo. Piše namreč: »Devet let že gospodari t Belgiji klerikalna stranka povsem v smislu nazadnjaških svojih načel in napravila je is nje praveato jezuviUko državo. Klerikalei — p r o -povedovali so s sladkimi besedami in biblijskimi primerami tisti krščanski socijalizem, ki ni druzega, kakor kondenziran stanovski egoizem. Belgija priča, kakšne poitanejo in morajo postati razmere v državi, kjer dobi vso oblast v roke f a n a t i z o v a n i, a za vsako resno delo nesposobni klerikalize m." Koliko lažij, koliko obrekovanj je v teh besedah I „Jezuvitska država", »krščanski socijalizem" — in Belgija do zadnjega časa I Za Boga, saj menda nismo spali zadnjih dvajset let, da bi ne vedeli, kako so ravno jezuitje znanstveno pobijali belgijski gospodarski liberalizem. Vzemite no v roke Costa-Rosetti-ja ali Kalhrein-ovo »Moralphilosophie" pa beritel — Tisti »Narod", ki se je učil pri dunajski Židinji braniti tramasone in natolcevati sv. očeta, kot smo ma dokazali ob priliki, ko so sv. Oče izdali italijanskim škofom in ljudstva o tej zadevi dve okrožnici, tisti »Narod", ki je po »N. Fr. Pr." našega škofa slikal kot državi nevarnega, tisti »Narod" popolnoma v framasonskem smisla žalostne pojave, l(i jih je uprav loža vprizorila, podtika jezaitom in — krščanskim načelom 1 Brez zamere, gospodje, toda v tem obziru zove nas katoličane in vzlasti katoliške duhovnike v boj proti vam naš poklic in naša stanovska dolžnost! In če tako pisavo imenujemo framasonsko, potem, kar smo dokazali, to ni obrekovanje, kakor tadi ni obrekovanje, če izjavljamo: kedor tako piše, ni več katoličan in Ijndje, ki to odobravajo niso za noben katoliški shod, pa tudi ne — za naš katoliški narod, ki more samo v krščanskih načelih doseči svoje pravice in svojo rešitev v časnem gospodarskem in narodnem obzira, in samo v teh načelih svoj večni namen. Mladočehi. Iz Prage, 16. aprila. Nekdo je primerjal mladočeško stranko plaza, ki naglo raste, naglo prileti, mnogo škode napravi in — nazadnje skopni. H||IV v edin združuje v sebi vsa svojstva, katera stavimo do tacega varstvenega sredstva. Hkrati daje orehovo-rujavi plesk lesnim predmetom, katerim prisvaja 3- do 41etno daljno trajnost. — Prospekt zastonj. Vsak poskus jauiči trajno naročevanje. 5 kilo poštni zaboji 1 gld. 30 kr., 100 kilo 16 gld. od Dunaja (Plzna, Pasave). Mali troikl. velik vpeh ln dobiček. Ustanovljena leta 1781. 48 10-3 3£ilxael 15ai-thel (> Dunaj, Z.V Kepplergaaae 20. Največja zaloga šivalnih strojev JAN. JAX, TJVBLJAM, Dunajska oeata 13. Najnižje cene. Ugodni vplačilni obroki se dovoljujejo. Zamenjuje stare stroje. Poprave vrSč se točno, trajno 556 ln ceno. 30—21 m V mali dvoi*ani „rr<»nhalle". 206 12—7 velike astronomične ure. ■ i . • . . i . >. - . . Pojasnujuča predavanja o tem velezanimlvem umotvoru bodo i j natančno ob nastopnem času: Dopoldne od 10. do 11. ure. Popoldne ob 3., 4.. 5. in 6. uri. Vstopnina : I. prostor 30 kr., II. prostor 20 kr. jGdrOtrool ln vojaki od narednika nižje plačajo polovico."£35 Ravnokar izšla je knjižica: Slovenski liberalci in loža. Študija slovenskih verskih razmer. Spisal: Liga + 53. mniih 7 rhui -oh dVM-' ni iliuivi diul ii') 'vi Ponatis iz „Slovenca" Komad 12 kr., po pošti IS kr., na 10 Jcomadov jeden povrhu. Dobiva se v „Katolišld Hukvnriii". 13 u n a j s k a borza. Dne 21. aprila. Papirna renta 5%, lo^ davka ■šrebrna renta 5%, 16% davka . . . Zlata renta 4%, davka prosta .... 4% avstrijska kronina renta, 200 kron . akcije avstro-ogerske banke, 600 gld. . Kreditne akeije, 160 gld....... London, 10 funtov stri....... 98 gld. 45 kr. _«sarski cekini Nemških mark 100 . 98 10 „ . 117 25 „ . 96 80 „ . 985 — „ — , 122 20 . 71 . 76 , 59 „ 77 »/».. Dni 20. aprila. Ogerska zlata renta 1% Ogerska kronina renta 4%, 200 kron 4% državne srečke 1. 1854., 250 gld. 5* državne srečke 1. 1860.. 100 gld. Državne srečke 1. 1864., 100 gld. . . Zastavna pisma avstr. osr. zem. kred. banke K% 98 Zastavna pisma „ „ 4'f, % 100 Kreditne srečke, 100 gld. ... . , 201 8t. Genois srečke. 40 gld.......67 115 gld. 95 kr. 95 „ 40 „ 147 „ 75 „ 16"? „ 50 „ 197 . 75 „ 80 25 50 OMH1 i 4% srečke dunajske parobrodne družbe . . 141 gld. — kr. Avstr. rudeeega križa srečke, 10 gld. . . 19 „ 60 „ Rudolfove srečke, 10 gld.......— . — .» SalAove srečke, 40 gld. .......69 Windischgraezove srečke, 20 gld..........— Ljubljanske srečke ......••• 22 „ 50 Akeije anglo-avstrijske banke, 200 gld.' . . 155 . 50 . Akcije Ferdinandove sev. želez. 1000 gl. St. v. 2960 , — „ Akcije južne železnice. 200 gld. sr. . . . — „ — „ Papirnih rubeljev 100 ... 127 „ 25 AT Nakup in prodaja vsakovrstnih državnih papirjev, srečk, denarjev itd. Zavarovanje za zgube pri žrebanjih, pri izžrebanju najmanjšeza dobitki. Kalantna izvršitev naročil na borzi. Memarnična delniška družba „51 E R C U R" KKollzeile it. 10 Dunaj, lariahilferitrasse 74 B. ajjT Pojasnila v vseh gospodarskih in tnančnih stvareh, potem o kursnih vrednostih vseh spekulacijskih vrednostnih papirjev in vestni sviti za dosego kolikor je mogoče visooega obrestovanja pri popolni varnosti naloženih glavnic. Izda. »te lj : Or. Ivan l«Mtl4. O tgovorni vredn i: Andrej Kalan. tip K .lv*tpiijif? ''^'rn^ \ l,i«thn»ai.