X. tečaj. V Gorici, 1891. 9 zvezek. O molitvi. Zakaj imamo moliti, in kako mora biti stanovitna naša molitev. (Po P. de la Colombiere-u.) Res je čudno slišati od toliko kristijanov, keteri se tožijo, da akoravno je Kristus obljubil, da bo vslišal vse njih molitve, jih venderle ne vsliši. Kaj pa mora biti temu vzrok ? Gotovo ne 'to, za kar prosimo, ker Kristus je obljubil nas v vsem vslišati, vekoč : „Vse karkoli želite v molitvi, le verujte, da boste zado-®ili.“ Mark. 11. 24. Tudi nevrednost molečega ni vzrok, ako ne doseže z molitvijo, kar želi, ker zopet pravi Kristus : „Vsaki, heteri moli, zadobi.“ Mat. 7. 8. Torej, kje moramo iskati vzroka toliko nevspešnih molitev? Morda ker preveč ž njimi nadlegujejo Boga ? Nikaker. Jaz sem prepričan, da je temu edini vzrok to, da mi od Boga premalo prosimo in tudi ne molimo dovolj silno. Jezus Kristus namreč nam je obljubil sicer, da nas bo v vsem vslišal ; ali nam je predpisal tudi način, keterega se moramo Pri molitvi služiti. Gdor ne moli tako, kaker hoče Kristus, ta joli zastonj. On pravi : «Iščite najprej kraljestvo božje in nje- — 258 — govo pravico, in tako vam bo vse dano.11 Mat. 6. 33. Obeden ti ne prepove, da želiš bogastvo in vse kar spada k temu da srečno in veselo živiš ; ali te reči moraš želeti v njih redu, po gori rečenih besedah Kristusovih, in ako hočeš da te Bog vsliši, prosi ga najpred najpotrebniše reči, h keterim ti bo Bog dal tudi druge, manjše. Da je temu tako, te uči zgled Salomonov. Keder mu je Bog rekel, da naj ga prosi za vse karkoli želi, je Salamon prosil Boga samo modrosti, da bi ž njo mogel spolnjevati vse dolžnosti kraljevske. On ga ni prosil zakladov in pozemeljske slave, ker je bil prepričan, da se mora tako lepe priložnosti po-služiti edino, da si pridobi pravih in edino velikih darov, in glej, s takim postopanjem je dobil od Boga ne samo, kar je želel, ampak tudi na kar ni niti mislil. „Ker si to želel in nisi prosil uiti dolgega življenja niti bogastva, glej, sem ti storil po tvoji besedi. Ali tudi to, za kar nisi prosil, sem ti dal, namreč bogastvo in slavo.11 III. kralj. 3. 11, 13. Ako Bog tako postopa, ne čudimo se nikaker našim ne-vspešnim molitvam. Res, človeku se smilijo neke osebe, ketere & j toliko gorečnostjo dajejo miloščino, se postijo, božje poti obetajo, za sv. maše dajejo, da bi se jim dobro povspešile njih želje f telesnih potrebah in podjetjih. Kako so slepe, ker se je bati da ne bodo nič zadobile. Le delajte dobra dela, le postite se, hodit® le na božje poti in dajajte za sv. maše, ali z namenom, da si izprosite od Boga popolno spreobernenje, poterpežljivost, zaničevanje sveta in nenavezljivost na stvari. Ker mi ne prosimo Boga za najpotrebniše stvari, zato nas Bog ne vsliši in nam ne da časnih in telesnih, ker bi nam te brez onih večkrat škodile in nam v resnici tudi škodijo. Mi se vznemirjamo in tožimo čez , Boga, kaker da ne bi bil zvest svojim obljubam ; ali naš ljubi Bog raje poterpi naše tožbe in sitnosti, ko našo zadovoljnost ako bi nas vslišal v tem, kar nam bi škodilo. Kar se je reklo o pozemeljskih in telesnih darovih keteril» večkrat od Boga ne zadobimo, to gre tudi o časnih nesrečah za obvarovanje keterih ga prosimo. Nekedo pravi: „Jaz ne prosim Boga, da mi da bogastva ; jaz bi bil zadovoljen da me reši iz mojega težkega položaja. Jaz ne maram za blago in slavo ; jaz bi samo rad se znebil sramote, ketero mi delajo moji obreko-vaici. Niti mi ni za veselje in sladkosti ; ali rad bi se znebil bolečin, keterih ne morem več prenašati. Vže dolgo prosim i11 molim, da bi mi Bog pomagal, ali vse je zastonj.11 Ni se čudit» — 259 — takemu govoru ; glej duša, ti terpiš notri veliko več kaker zunaj ; zakaj torej ne prosiš Boga, da te reši notranjega terpljenja ? Ako bi bil ti do zdaj molil v ta namen, bi te bil Bog vže rešil °d obeli. Vboštvo služi v ponižanje tvojega prevzetnega duha ; obrekovanje ti je potrebno, ker si preveč na svet navezan ; bolezni krotijo tvoje neizmerno meseno poželjenje. Bog te ne bi ljubil, ako bi ti te križe vzel pred ko si nabereš te čednosti. Ako bi on videl, da hrepeniš po njih, bi ti jih tudi podelil in takrat ne bi več imel potrebe kaj druzega prositi. Iz tega vidiš, ri krojači v Mariboru ne, in zdaj, ko sem menih, zdaj sem še — 276 — le prav vesel ; mi smo vsi veseli, saj smo tudi leliko, in priserč-no ljubimo vsakega človeka zavoljo Jezusa. Poskusi tudi ti, da se prepričaš !“ »Ah, moj Bog, ke bi le to srečo imel !“ — Ravno k mo-litvi zvoni, Klemen se poslovi in pelje Gašparja v cerkev, da tudi on tam moli, in drugo jutro po sv. mašah naj spet k porti pride, da se še kaj od starih časov zmenita. Pet minut pozneje se zasliši s kora glasno : »Domine, labia tnea aperies .... Deus in adiutorium meum . . . .“ (Gospod, odpri moja usta .... Bog hiti mi pomagati . . . . ) in potem .zazveni močni jaderni glas Klemenov, ki bere »Invitatorium11. To sega Gašparju prav do živega. »Moj nekedanji tovariš Konrad je tako srečen ; dosegel je, kar je želel, in jaz — kako dolgo se bom še klatil po svetu, preden najdem svojo srečo v duhovnem stanu ! Deus in adjutorium .... o Bog, hiti, hiti mi na pomoč, berž zdaj, denes in jutri, tukaj v Gradci .... Domine labia mea aperies .... O Gospod, odpri moja usta, da bom prav govoril, prav dostojno prosil predstojnika patrov frančiškanov za sprejetje v red sv. Frančiška11. Tako premišljava Gašpar v cerkveni klopi celo uro, ko iz med drugih močnih glasov ila tanko razločuje krepki glas Klemenov. Po noči ne more nič spati, in ob štirih zjutraj je že spet v frančiškanski cerkvi pri duhovnih molitvali patrov frančiškanov in pri sv. mašah ; potem gre k patru provincijalu, (takrat so bili v Gradci P. Aleksander Ortner) in priserčno prosi, da bi ga sprejeli v red sv. Frančiška, »ker se tudi on hoče za celo življenje Bogu darovati, da bi si za nebesa lažje kaj zaslužil". — Gašpar je sprejet v red sv. Frančiška Serafinskega, in dnevi za duhovne vaje in za pripravo k preoblečenju se mu odločijo. — 1. novembra 1828, v 23. letu svoje starosti, lep, močan in nepopačen mladenič, kleči Gašpar pred altarjem preblažene Device Marije vnebovzete, v farni frančiškanski cerkvi, zapeljivi svet za vselej zapustivši, da bi se Bogu za večno daroval. Častiti P. Alojzij Gogg, keteri so bili od p. provincijala pooblaščeni Gašparja v red sprejeti in ga slovesno preobleči, so začeli veliko sv. mašo, pri kateri so bili tamkajšni frančiškani pred altarjem pričujoči. Pred darovanjem se P. Alojzij obernejo proti klečečemu Gašparju in ga takole nagovorijo : »Gospod Gašpar Fošner, kaj želite?“ In Gašpar na glas odgovori: »Duhovni Oče, — 277 — ponižno prosim, da bi me sprejeli v ojstri red sv. Frančiška, da bi v njem lažje Bogu služil, in si večno zveličanje pridobil/' In P. Alojzij nadaljujejo na glas : „Hvala Bogu, res velika milost, za kar Vi prosite ! Le pomislite, da je samostan ali klošter preddvor nebeški in pozemeljski raj, v keterem le nedolžni ljudje ali vsaj skesani spokorniki prebivajo. To je naj varnejše zavetje za nedolžnost in čednost, iz keterega je svet in meso izobčeno. Dobički, ketere boste v samostanskem življenju vživali, po zgledi našega sv. očeta Frančiška Serafinskega, so neizmerno veliki. Da Vam le na kratko povem : Vaše zveličanje Vam je zavaro- vano, ker so nevarnosti odstranjene in ste pri studencu vseh milosti božjih. — Znano Vam je, kako nevaren da je svet ! tam so same nevarnosti, skoraj nepremagljive nevarnosti za zveličanje. Kake prokletstva je naš Gospod Jezus izgovarjal čez svet, rekoč : Gorje svetu zavolj pohujšanja . . . gorje svetu, keteri Boga ne ljubi, temuč sovraži . . . gorje mestam . . . gorje farizejem in pismoučenim .... Gorje tedaj svetu, za keterega naš Gospod Jezus Kristus ne moli, temuč ga preklinja ! Pravo kerščanstvo se tedaj sè svetom in njegovimi nameni nikaker nemore sprijazniti. Svet ljubi bogastvo, in sè vsem svojim djanjem in mišljenjem daje spoznati, da je bogastvo njegova edina želja. Zlata teleta moliti in se okoli jih veseliti, to doseči, se svet nikaker ne vstraši mnogo in mnogokrat krivico storiti, kedar je le priložnost za to. Taki nameni so pa naravnost proti sv. veri, za zveličanje kaj zelo nevarni ; po besedah našega Gospoda in po mislih sv. ap. Pavla, nemore Gospodov učenec biti, kedor se vsemu temu — saj v sercu — ne odpove. Vender kako težko je se odpovedati temu, kar človek že ima. K bogastvu se pridruži tudi nečimernost. Več veljati kaker drugi, če^ druge povzdignjen biti, čast in hvalo vživati od vseh, to je prizadevanje po-svetnjaka ; in če mu spodleti, in se mora drugim vklanjati, kaka velika nesreča, ketere prenašati ne more : in vse to je tudi proti nauku našega Gospoda Jezusa in velika nevarnost za zveličanje. Kako nevkrotljivo se spet vzdigujejo poželjivosti in strasti ('loveka, ki med svetom živi, ker drugega ne vidi in ne sliši, baker le kar v posvetno veselje in v nečistost nepeljuje, ker je olovek že sam od sebe le slab. Tudi to je nauku našega Gospoda Jezusa celo nasproti. O kolike nevarnosti za zveličanje ! In če pogledamo navadno pečanje posvetnih ljudi? Zgubo — 278 — časa, lenobo in mehkužnost najdeš večinoma pri svetu. Eden drugega obiskovati, pri tem govoriti o slabostih bližnjega, tudi čez duhovnike in sv. vero ; potem tudi nespodobne, nečiste šale uganjati, mastiti se in opivati, i. t. d. to je navadno posvetnja-kom, in koliko dni gre s tem v kvar in na nič, še celo k pogubljenju ! In če je gdo prisiljen delati in skerbeti za svoj in svojih otrok živež, tak dela, res dela cel tj eden, in ko pride dan počitka, ki je Gospodov dan, se hoče odškoditi s tem, da počiva tudi, ko bi moral k božji službi iti in za zveličanje svoje duše skerbeti — dostikrat se pa tak posveten delavec tudi požrešnosti vda. O kolika nevarnost je tudi to za zveličanje ! K temu še pride vsaki dan navadno pohujšanje in slabi zgledi, ki močno napeljavajo k strasti in grehu ... o kako velike nevarnosti so to za zveličanje, ketere vse bi človek moral premagati. Vseh teh velikih nevarnosti za zveličanje se pa srečno ogne tisti, keteri se odloči za kloštersko življenje. S tremi obljubami : vboštva, pokorščine, in večne čistosti se Bogu popolnoma daruje. V prostovoljnem v b o š t v u ne odterga svoje serce le bogastvu sveta, temuč tudi pokaže, da res zaničuje kar je kedaj imel in kar bi si bil še kedaj mogel pridobiti. Tak posvetnega malika celo vniči, da s tem lažje, kaker apostolji. Jezusu nasleduje. V ponižni pokorščini se podverže volji svojega predstojnika in se tako odterga vsem posvetnim, častilakomnim željam ; on hoče biti pozabljen, ne pa od sveta hvaljen, rajše ponižen sluga Jezusov, kaker mogočen vladar sveta. V obljubi svete čistosti se odpove vsemu posvetnemu veselju in vsemu, karkoli bi sv. čistosti nevarno bilo. Njegovo serce ostane zaper-to vsemu zapeljevanju v nečisto veselje ; on se z nič drugim ne peča, kaker le s tem, kar se tiče večnega zveličanja. V samostanu, ljubi Gašpar Fošner, ste Vi kaker v puščavi, zaklenjeni, le za se, in le Jezusu znani Z močno vero in z gorečo ljubeznijo boste vedno napredovali v popolnosti, saj Vam bo tudi vodilo našega reda sv. Frančiška k temu veliko pomoč dajalo. Vaše telo pa ostane res telo, ketero ste že 23 let nosili po svetu, podvreženo velikim napakam — ali tudi to se bode spremenilo sè zatajevanjem in premagavanjem vseh svojih počutkov, da je podveržete pod oblast duha za kar Vam pa tudi red sv. Frančiška dostojno pomoč podaje : v postu, terdem ležišču, ojstri obleki in drugih zatajevanjih. — 279 — Ker se tako obvarovani pred svetom in posvetnim duhom, živite pa tudi pri živem studencu vseh božjih milosti. Kedor se Jezusu daruje, kaker svojemu nebeškemu ženinu, sè vsem in za vselej, njemu se tudi Jezus daruje kaker ženin nebeški sè vsemi svojimi nebeškimi milostmi. Tukaj v samostanu, ljubi Gašpar Fošner, se Vaša pobožnost nikaker nebode pačila. Nebeško veselje se Vam bo tukaj v Vaše serce cedilo. Tukaj Vam bo olji-kova vejica nebeškega miru vedno zelenela, ker kralja miru samega imate. Vest Vam ne bo nič hudega očitala, in posvetne skerbi nebodo Vašega serca grenile ; temuč z najslajšim nebeškim veseljem boste vživali nebeški mir. Vaše čelo bo zazna-nienjano z imenom nebeškega Jagnjeta. Bolj popolnoma ko je kedo v samostanu, bolj srečno in veselo živi. Več ko kedo na svetu posvetnega premoženja zapusti, zavoljo Jezusa Križanega, s tem več si v samostanu duhovnih dobrot v Jezusi Kristusi Pridobi. Njegov studenec božjih milosti je vedno poln. tudi vedno odpert : te se vam bodo brez nehanja delile zdaj v pobožni tovarišiji in lepem zgledu, zdaj v samoti, pa tudi v očetovskem opominjanju ; zdaj z molitvah, pobožnem branju, v prejemanju sv. zakramentov ; zdaj v znotranjem ginljivem razsvetljenju, zdaj v nebeškem zamaknjenju in posebnih tolažbah serca, kar je vse le kaker rosa še vekšili milosti božjih, keterih svet nikaker dati ne more, pa jih tudi ne pozna. — O koliko lepih in častitljivih reči je ljubi Gospod pripravil tistim dušam, ketere se njemu celo darujejo ! Pa vse to je le kaker majhin preokus tistega nebeškega Plačila, ketero še čaka takih pobožnih, samostanskih duš. Ako naš Gospod en kozarček inerzie vode v prihodnem življenju poplačati hoče in nam tudi obilno poplačal bo, o koliko bolj, da ! stoterno bo poplačal tiste samostanske duše, ketere so njega zvesto nasledovale po njegovih kervavih stopinjah, posebno kaker redovni duhovniki v skerbi za zveličanje neštevilnih nevmer-j°čih njim izročenih duš, ketere so njega tako priserčno ljubile, ketore so tako močno in stanovitno pod njegovim križem stale, in ketere so svet ž njim tako častitljivo premagale. — Gospod &og je očaka Abrahama poklical in mu zapovedal : zapusti svojo domačijo, hišo svojega očeta in bratov in sorodnikov in pojdi v deželo, katero ti bom pokazal ; in Abraham hitro sluša, ker je Uko močno vero imel, in zapusti svojo domovino in gre v oblju-kjeno deželo, in Gospod Bog mu zelo veliko obljubi za to, med — 280 — drugim :„in blagoslovljena bodo v tebi vsa ljudstva sveta“ ; res velike obljube, vender ne še tako velike, kaker kar imajo pričakovati izvoljene, samostanske duše, posebno samostanski duhovniki, enkrat v njegovem nebeškem, večnem kraljestvu. Ne čudim se tedaj več, če sv. očetje in cerkveni učeniki, kaker sv. Bazilij, dva sv. Gregorija, sv. Avguštin, sv. Krizostom in sv. Ambrozij kristijane tako živo in ginljivo opominjajo, samostansko življenje si z voliti. Pač res ! tako velika, tako preobilna. večna plačila gotovo zaslužijo, da ne le eden svet, temuč jezer svetov zapustimo ! O ljubi Gašpar Fošner in vsi moj sobratje, ki ste tukaj pričujoči, spominjajte se pogosto na to veliko nebeško plačilo, ketero Vam je pripravljeno, in spolnjujte za to prav na tanko vodilo našega reda sv. Frančiška v našem samostankem življenju. Kar ste si Vi zvolili, to Vam je zastava, porok večnega življenja; srečni boste, in popolnoma srečni vedno ostali, ako stanovitni ostanete do konca v tem, kar ste si denes izvolili-Zato tedaj živite vedno tako lepo, kaker bi bili še le tisti dan začeli ; ali pa kaker da bi še tisti dan vmerli. Ne gledajte nig-dar nazaj na to, kar ste storili, temuč vselej le naprej, kar ste še storiti dolžni. [Ne vstrašite se tega, kar posvetnjaki hudo in ležnjivo govorijo in kar sv. cerkvi nasprotni časniki pišejo čez nedolžno samostansko življenje, temuč gledajte le na duh sv. katoliške cerkve in vodilo našega reda, na stoterno korist v tem življenju, in brezmerno plačilo, ki ga boste dobili v večnosti ! Ako ste tedaj pripravljeni tako celo Bogu se darovati, slecite sedaj starega Gašparja, in jaz Vam hočem obleči Jezusa Kristusa v ojstri obleki sv. Frančiška, tudi Vas bom opasal z debelim pasom pokore ter Vam čez rame djal kapuco ko sladak jarem Jezusov, in Vam bom tudi lase postrigel, da sami spoznate in tudi drugi ljudje nad Vami vidijo, da nosite na glavi znamenje ternove krone Jezusove. Tudi dozdanje ime Gašpar bos*e zgubili, da celo pozabite na svet, svet pa na Vas, in hote imeli od zdaj naprej za vselej novo ime : Celesti n.“ Pri teh besedah sleče Gašpar svojo lepo novo suknjo, ketero si je bil ne davno v Karlovci kupil, in jo daleč proč verže in P. Alojzij ga oblečejo v novo blagoslovljena redovna oblačila in mu tudi tonzuro napravijo. Med tem slovesno pevajo pričujoči sobratje besede sv. pisma, Psalm. 132: *Ecce quam bonum et quam jucundum habitare fratres in unum!“ „Glej kako dobro 281 je in kako prijetno, ako bratje mirno vknpaj prebivajo . . . . ker tje jim posije Gospod blagoslov in življenje vekomaj !“ P. Alojzij zapojo na to slovesno zahvalno pesem : Te Deum laudamus, in med tem petjem poljubijo novega sobrata Celestina, kar store tudi vsi drugi po versti. Potem se sv. maša nadaljuje z darovanjem, in brat Celestin se na tihem celo daruje Jezusu in očetu nebeškemu, da bi vedno zvest služabnik Jezusov bil, in kedaj sam prišel in tudi veliko drugih pripeljal k Jezusu v sv. nebesa, to je edina njegova želja. O srečni Celestin! Od zdaj je Fr. Celestin v semostanu študiral sedem let : pervo leto kot novinec, za redovno življenje, potem dve leti modroslovje in štiri leta bogoslovje, in vselej je očitne skušnje izverstno napravil. Slovesne obljube je storil brat Celestin 15. avgusta 1831. Za duhovnika posvečen je bil pa 27. julija 1834 od milost, se-kovskega knezoškofa Romana Sebastijana Zangerle, ž njim tudi njegov stari tovariš brat Klemen. Od zdaj naprej se je Celesti-novo ime nekaj spremenilo, imenoval se je pater ali oče Celestin, ker je bil ko duhovnik oče vernim ljudem; (tudi mi hočemo od zdaj naprej ko verni Slovenci O. Celestinu dostojno čast skazovati, da bomo kaker je pri nas lepa navada P. Celestina vikali.) Pervo sv. mašo ali primicijo so P. Celestin v Prihovi 17. avgusta 1834 slovesno obhajali. Svoje študije so dokončali in dobili „jurisdictio“ ali oblast spovedovati i. t. d. 29. julija 1835. Potem so bili v Gradci 8 let kapelan in katehet, potem kapelan in katehet pri Mariji Devici v Lankovicah. Tam je zelo imenitna •romarska cerkev, kamer jako veliko nemcev in Slovencev s Koroškega in Štajerskega na božji pot prihaja. Samostan ima tam tudi faro, ki je zelo težavna, ker seže daleč na planine (Stub-alpe) tako da je po pet ur hoda do meje. Čez dve leti pridejo P. Celestin k D. Mariji tolažnici (Marija Trost) pri Gradci, kjer je tudi fara in zelo imenitna božja pot. — (Dalje prih.) — 282 — K e r š c a n s k i m poslu m. II. Bosel služi Bogu. 14. Posvečuj nedeljo. 1. Ko je Gospod Bog odločeval soboto, dan počitka, (dan- denes nedelja), je mislil posebno na posle. Dejal je : «Hlapec in dekla naj počivata v soboto.» Vidiš, Bog je nate mislil, misli nanj tudi ti. Prizadevaj si, da vredno posvečuješ nedeljo, dan gospodov. Nedelja gre Bogu, počitku, poštenemu razvedrenju. V nedeljo se ne sme delati ; to ti že ime pove. 2. Sest dni v tjednu je odločenih delu; a sedmi dan je posvečen Bogu. Šest dni gospodarske službe, en dan božje službe. V čem je ta služba božja ? To je cerkev določila. Najprej zahteva, in to ostro, da katoliški kristjan bodi pri sv. maši. Da to zapoved izpolniš, treba ti je, da si pri celi sv. maši in p o-b o ž n o. Skerbi, da prideš pravi čas. Cela maša je od časa, ko mašuik pristopi, pa do časa, ko odstopi. Tudi posli so v tem radi krivih misli. 3. Pri sv. maši bodi pobožno, t. j. misli, kaj je sv. maša. Keder greš k «maši», greš na Goljgoto. Kje si pri sv. maši? Na Goljgoti. Kedo je tam ? Izveličar sam, resnični, bistveni. Kaj dela ? Daruje se, kaker se je daroval na Goljgoti — za naše grehe. Kaker je bil na Goljgoti kervavo povišan, tako ti ga mašnik ne-kervavo poviša (pri povzdigovanju), češ : Glej, jagnje božje, ki od-jemlje tvoje grehe in grehe vsega sveta ; zate se daruje svojemu nebeškemu očetu. — Ako na to misliš, kako moreš dremati, spati, raztresen biti, ozirati se, pogovarjati se, slabo misliti, obleko drugih ogledovati ? Kaj ni to gerdo, nespametno, otročje ? Le količkaj omikan človek tako ne dela. Ne kaži, da si zrasel v hosti. Le pol ure zahteva cerkev, a ta polovica mora biti vsa božja, mora biti res služba božja. Gospodstvo zahteva, da na tanko paziš na kuhinjo, na klet, na izbe, pohišje, naročbe . . . To je go-spodska služba; to moraš do pike izverševati šest dni. Cerkev pa zahteva le pol ure službe božje, in ta mora biti še bolj natančna. 4. Pri maši imaš moliti. Da se ne vdaš slabosti in raztresenosti, kleči. Natanko pazi na posamne dele sv. maše. Poslužuj se — 283 — dobrega molitvenika. Moliti se mora tudi z glavo in sercem ; a kaj lahko se zgodi, da se glava in serce izgubita proč od sv. maše. Hitro je končana sv. daritev : ti si bil povsodi, le ne pri sv. maši. Časti Boga sè vsemi angelji in svetniki, zahvaljuj se mu za prejete dobrote in milosti, kesaj se pred njim, naj ti bo milostiv usmiljen, prosi ga blagoslova za prihodnji tjeden, priporočaj se rnu v dušnih in telesnih potrebah, prosi ga za svoje stariše, za svoje gospodarje, za vse kerščanstvo. Kader si prejel sv. obhajilo vtegneš opraviti tudi obhajilne molitve. Ako tako delaš, ti bo pol ure še premalo. Komer je še pol ure predolgo, pač ne ve, koliki zakladi se pri sv. maši dele. 15. Še enkrat nedelja. 1. Katoliški kristijan je ostro dolžan ob nedeljnikih biti pri sv. maši. Le bolezen ali druga velika zapreka ga more odvezati te dolžnosti. Keder iz zanikernosti ali zaničevanja ob nedeljah opušča sv. mašo, dela velike grehe. Služi pri katoličanih, judih, protestantih, naj bo hišno delo in opravilo kakeršnokoli, toliko časa ti morajo puščati, da moreš v nedeljo iti k sv. maši. Po mestih je dosti priložnosti, da zadoščuješ tej dolžnosti. Dobri posli so pri sv. maši tudi ob delavnikih, vender tako, da ničeser ne zamujajo. To je prav lepo. Sv. maša jih obsipa z mnogoterimi blagoslovi in velikimi milostmi. Pa je tudi poslov, sicer pridnih, ki premalo pazijo na tako priložnost. 2. Bodi pri pridigi ali kerščanskem nauku. Priložnosti imaš dopoldne in popoldne. Ravnaj se po okoličnostih. Gospodarja ali gospodo, ki ti pridige poslušati ne dovoljuje, ti naravnost odsvetujem. Ne hodi v službo h gospoščini, ki te v nedelje z delom oblaga, da k pridigi priti ne moreš. Ako si pa sam kriv, ali tako malomaren, ali zaničljiv da nikoli ne slišiš besede božje, to si gotovo na krivem potu. Ali si že v grehu zakopan, ali padaš vanj. Da ti bo pridiga koristila, jo pazuo poslušaj in obderži, in čez tjeden večkrat premišljuj. Trobilo je, ki pravi: «lepo so povedali,> Pa ne ve, kaj. 3. V nedeljo se ogibaj nepotrebnega hlapčevskega dela. Kar Je najpotrebniše, stori. Mej tjednom verdevaj tako, da ti bo časa ostajalo za nedeljo. Od gospodarjev pa je popravici pričakovati, ^a poslov v nedeljo ne bodo obkladali z delom. Posli večkrat prašajo, če smejo v nedeljo obleko si popraviti, pošiti, pokerpati. — 284 — No, če drugači ni, le. Vender pa to pridni in dobri posel lehko tudi mej tjednom stori; še gospodar mu tega branil ne bo, ako je pameten. V nedeljo počivaj, a ne pravim s tem, da pasi lenobo. 4. Beži od grešnih veselic. Ob nedeljah greh delati, to je kaker hudiču služiti. Ako v nedeljo greh delaš, skruniš ob enem dan Gospodov ; zato je nedeljski greh veči. In vender se v nedeljo stori največ velikih grehov z nezmernostjo, nesramnostjo. Ne hodi k očitnim veselicam ali zabavam ali predstavam : tam se koplje grob tvoji duši, ker tjakaj gernejo malopridni in popačeni ljudje. Misli, da ti čast in poštenje ne dopušča zahajati v take družbe. Ako boš v nedeljo tako delal, kaker sem rekel, obaroval se boš nevarnosti, ki pretijo mladosti. — Verhu tega ti priporočam, da vzemi v roke lepo knjigo, in jo prebiraj : Tomaža Kem-pčana, Filotejo, Kristusovo življenje in smert, Elizabeto itd. Tako zvesto izpolniš svojo versko dolžnost, in nedelja ti bo v resnici dan Gospodov. 16. Zgledi. 1. Pervih kristijanov niti najhujša preganjanja niso zaderže-vala, da bi v nedeljo ne bili pri sv. maši, se obhajali, in poslušali besedo božjo. A n i s i j a, kerščanska devica, je bila na potu v cerkev. Sreča jo vojak izmej telesne straže cesarja Dioklecijana. Zastopi ji pot rekoč: «Stoj! kam greš?» Anisija se pokriža. Vojak, serdit, jo zgrabi in pravi: «Povej, kedo si in kam greš?» Devica odgovori : «Dekla sem Kristusova, grem k občini Gospodovi.» «Tjakaj nimaš hoditi, daruj bogovom, deues molimo Soln-ce», pdverne vojak, potegnivši ji zagrinjalo z lica. «Beži, hudobnež», zaverne ga Anisija; «Kristus te bo kaznoval». Vojak, razdivjan, potegne meč, ter ga spne devici v serce. Tako je bila Anisija marteruica nedeljskega posvečevanja. 2. Tomaž Mor, učeni in pobožni pečatnik angleški, je bil v ječi, ker je pred hudobnim kraljem Henrikom Vili branil cerkvene pravice, za ketere je moral pozneje tudi vmreti. Dokler je bil v ječi, se je vsako nedeljo pražuje oblekel. Prašali so ga, čemu to dela. Odgovori jim : «Zmirom sem bil vajen take dni se praznično oblačiti, ne da bi ljudem dopadel, ampak da bi častil Boga svojega Gospoda. — S. L u d o v i k je bil vsaki dan pri sv. maši, časih še pri več. Dvorjani so ga grajali, češ, da zanemarja vladarske dolžnosti. Ludovik, o takem govorjenju izvedevši, reče: «Kako vender skerbe in gore ti gospodje za blager dežele 1 Ke — 285 — bi pa še toliko časa prebil pri igri ali na lovu, bi ne čerhnili niti besedice.» 3. Sveti možje so goreli za nedeljsko posvečevanje. Častitljivi Evsebij iz E mese toži o mlačnosti in lenobi kristjanov ob nedeljah in praznikih. «Pojdi v nedeljo vunkaj, videl boš, kako oeketeri k citram pojo, drugi ploskajo, tretji plešejo, spet drugi posedajo in bližnjega obrekujejo, in drugi spet se zmerjajo in prepirajo. Pozvoni v cerkev. Veliko jih je prelenih, da bi vstali, čakajo, obotavljajo se. Spet se oglasijo citre in trobenta — in vsi lete tjakaj kaker na perotih. Mašnik moli v cerkvi za blager vsega sveta, izvunaj cerkve pa se igre verše. Tako so igrali in se zabavali tudi Izraeljci in dohitelo jih je pogubljenje. Mojzes je molil na gori, ljudstvo pa je šlo jest in pit in plesat okolu zlatega teleta. V tem jih je zadela kazen božja.» — Sveti Anton je neprenehoma gorečeval za nedeljsko posvečevanje. «Možje našega časa skerbe le za prijetnost svojega telesa, ženske mislijo na lišp, Posli gledajo po boljši južini, vse misli in hrepeni po veselicah in norčevinah. Kar v tjednu zaslužijo, to v nedeljo zapravijo z ne-mernostjo in z igrami. O izprijenost človeka, ki pregrešno zlorabi najsvetejše in najdobrotniše naprave božje !» — Kaj ni denes skoraj tako isto ? Prejeli so svoje plačilo v kazni, tudi tebi ne otide, ako jih posnemaš. Zahvala za vslisauo molitev. Iz Vipave 6. junija 1891. Zelo sem se bala, da moj sin ne bode mogel v šoli izhajati, ker je bil tri tjedne na očeh bolan, in zaradi tega ni mogel v ®°lo hoditi, ker je malo videl. Priporočila sem ga Materi Božji, Sv- Jožefu in sv. Tereziji ter obljubila v „Cvetji“ razglasiti, ako ki Bog blagovolil vslišati mojo molitev. Hvala Bogu, zdaj je teoj sin z dobrim vspehom šolo doveršil in se s tem zahvaljujem Za vslišanje moje prošnje. M. F. Z Goriškega l. junija 1891. Hrepenel sem zadobiti neko posebno milost od Boga in Zi»to se zatečem k Jezusu, Mariji, sv. Jožefu, sv. o. Frančišku, Sv- Antonu P., sv. Alojziju, da mi to milost izprosijo, ako je kožja volja, ter obljubim, njim na čast opraviti devetdnevnico, ik ako bodem vslišan, v „Cvetji“ razglasiti. In res, ko sem opra- — 286 — vil nekolikokrat devetdnevuico, zadobil sera zdaj milost, za ke-tero sem pros'l. Serena hvala Vani bodi, Jezus, Marija, sv. Jožef, sv. o. Frančišek, sv. Anton P. in sv. Alojzij ! B. V. Iz Vojnika 12. avg. 1891. K časti in zahvali svetim sladkim Imenom Jezus, Marija in sv. Jožef dopolnim svojo obljubo, ker sem obljubila v „Cvetjn“ naznaniti če bom vslišana. En fant, edina podpora svojih postavnih in bolehnih starišev, je bil poklican k novačanju in vsi smo se močno bali za njega, in smo opravljali devetdnevnico, k časti presvetim imenom Jezus, Marija, sv. Jožef, in k sv. Frančišku in sv. Antonu, in hvala Bogu, vslišani smo bili. Ravno tako izrekam priserčno zahvalo za najdenje neketerih zgubljenih reči in za ozdravljenje omotice v glavi, tudi skozi ta sv. Imena, in sv. Frančiška in sv. Antona. Tudi kraljica rožnega venca naj bo v „Cvetju“ zahvaljena in poveličana od vsili bralcev, za preču-dežno varstvo enega fanta pred naglo smertjo ; on je pri vojakih, in je strela vdarila zraven njegove postelje in mu ni nič žalega storila, ker je ud rožnega venca, in kaker se mi dozdeva da ravno tisto noč se je v domovini za njega molil rožni venec. N. A. tretjerednica Makole (Štajersko). Past in zahvala tisoč in stotisočkrat premilemu božjemu sercu Jezusovemu za očevidno pomoč v največi nevarnosti življenja. Voz otave se je zvernil na zakonskega moža — ko so ga izkopali, nič ni več sopel. Celo večerko, celo noč, ves naslednji dan viselo je njegovo življenje vedno na slabi nitki. Zdaj je zdrav in popolnoma nepoškodovan. — Obljubila se je bila : javno oznanjena sv. maša na pervi petek bližnjega mesca avgusta in pa razglašenje v „Cvetju“. — O prečudežno serce Jezusovo ! bodi vekomaj češčeno iu zahvaljeno. Od sv. Donata, (župnija Rogatec, Staj.) Izrekam najserčnejšo zahvalo preljubi Materi Božji, sv. Jožefu, sv. Frančišku Ser., sv. Antonu Pad. za očitno pomoč pri bolni goveji živadi. Neža Fric, tretjerednica. Makole. Zgubila sem neko precej drago reč na okrajni cesti. Berž se zaobljubim sv. Antonu Pad. in res, srečno sem jo zopet našla. Čast in zahvala Bogu in sv. Antonu Pad. ! Urša Fric, tretjerednica. — 287 — Iz županje Pregrada na Hervaškem. Tisočero zahvalo preblaženi veličastni kraljici rožanski za ljubo zdravje, zado-bljeno po silno nevarni bolezni. Henrik Vešligaj, tretjerednik skupščine Makolske. Dalje naznanjajo svojo zahvalo : J. P. iz Kerškega za ozdravenje svoje hčeri, ker je bila na desnem očesu nevarno bolna ; A. P. iz Žalca za srečno rešenje iz dveh velikih nevarnosti. J. P. za mnoge milosti prejete po priprošnji Marije Device ; Neka oseba iz Zadlar pri Tolminu za ozdravljenje po devetdnevnim k časti M. D. Lurdski in sv. Antonu Padovanskemu. (Za dar „Cvetju“ Bog poverni !) N. L. iz C. za vernitev sestrinega moža, ki je bil zapustil ženo in pet nedoraslih otročičev. Priporočilo v molitev. V pobožno molitev se priporočajo : Prečastiti P. Alojzij G o gg, župnik pri Devici Mariji vnebovzeti v Gradcu, 1. reda sv. Frančiška, knezoškofijski duhovni svetovavec, obdarovani sè zlatim križem s krono, -j* v 91. letu svoje starosti 11. sušca 1891 ; častiti P. Erazem L e r c h, župnik ravno tam, naslednik pervega, 1. reda sv. Frančiška, -f v 48. letu svoje starosti 24. julija 1891 ; tretjeredniki skupščine s v e t o t r o j i š k e : vč. gosp. Mihael Graber, bivši župnik pri Sv. Urbanu pri Ptuju, zdaj v pokoju, Franc Muršec od Sv. Antona v Slov. gor., Jožef Čeli, bivši kmet pri Sv. Trojici v Slov. gor.; ločniške: Lucija Forchiassin f 2. pros, Elizabeta Marega f 24. sveč., Andrej Leban, Uršula Lumar f 7. rožn. ; skupščine Kranjska gora : Terezija (Marija) Cuznar f 9. maja 1891; go riške: Katarina (Elizabeta) Kragelj iz Tolmina. Dalje se v molitev priporočajo : Neki dijak, ki bi rad v misijonski rei vstopil, za boljši dar učenja, za boljši spomin, za milost, da bi lehko dobro v kerščanskem življenju napredoval, kaker tudi za sveto stanovitnost ; — 288 — Neki duhovnik, da bi nastopil pot skerbnega in pobožnega dušnega pastirja ; Neki tretjerednik in tretjerednica, da bi lažje in z veseljem izpolnjevala dolžnosti svojega stanu, pa tudi njiju otroci, da ne bi izgubili svete nedolžnosti ; Neka žena, da bi se sè svojim možem spravila in nastopila pot kerščanskega življenja ; Neki roditelji priporočajo svojega malega otroka, da bi mu Bog dal zdravje, ako je njegova sveta volja ; Neki tretjerednik, da bi mogel grešne strasti premagovati in svoje življenje poboljšati ; Neki mož, da bi se mu neko obdolženje v dobro izpeljalo ; Nekedo, da bi se mogel serčno vojskovati zoper greh, hudobni svet in krive preroke, ki po slabih časopisih zatirajo sveto vero in kerščansko življenje; priporoča tudi na nogah bolno ženo. J. H., tretjerednik v Banjšici, za ozdravljenje hude bolezni; M. Z. pri Sv. Jakobu v Ljubljani, ki že celo leto bolna leži, da bi ji Bog dal ljubo zdravje ali pa srečno smert ; M. C., tudi od tam, za ozdravljenje dolge bolehnosti ; J. P., da bi mogel dolžnosti svojega novega (redovnega) stanu dobro izpolnjevati ; M. K., iz Vipave, da bi se ji zboljšalo slabotno zdravje ; T. P., tretjerednica ravno od tam, priporoča svoje otroke, da bi se obernili na boljšo pot. M. G. priporoča sebe in svojo družino, da bi ji ljubi Jezus dušno in telesno zdravje podelil ; tudi dva vojaka, da bi jima Bog dal dar poterpežljivosti in ohrajuenja svete dolžnosti; R. G., da bi vedela pravi stan izvoliti; A. F. za telesno zdravje in pravo pamet pa ljubezen do Jezusa ; Neka žena priporoča svojega mlačnega in terdovratnega moža. Neka oseba iz C., da bi jo Bog podpiral v njenih opravkih ter ji dal kmalu doseči njen cilj. V Xyz. — Pismo „G o s p e Lnršk i“ natisnite v svoje serce, pa ga potem sami večkrat lepo preberite. V „Cvetjnu bi imelo nekaj pomena le ko očitno spoznanje vere, torej z natančnim popolnim podpisom.