DAVKI, DAVKI, DAVKI Piše: Mario L. Vilhar obveznosti do družbene skupnosti. Tako ima davčni inšpektor pravico pregledati poslovne prostore in naprave, poslovne knjige, pogod-be in drage dokumente, ki omogočajo vpo-gled v poslovanje in to kontrolo mora inšpek-torju omogočiti sam davčni zavezanec. Davčna inšpekcija opravlja preglede po-slovnih knjig tistih zavezancev, ki so po za-konu o davkih občanov dolžni te knjige vo-diti. Teh »knjigašev« je bilo y lanskem letu 676. Glede na število delujočih inšpektorjev odpade na enega kar 156 »knjigašev«, med-tem ko se en inšpektor ukvarja izključno s poslovanjem 51 zasebnih gostincev, kolikor jih je v naši občini. _Na podlagi pregledanih poslovnih knjig se je predmet zavezancev dvienil na 3,906.580,00 din in čisti dohodek za 11,000.000,00 din. Zaradi ugotovljenih davčnih prekrškov pa je bilo 25 davčnih zavezancev kaznovanih v višini 80.500,00 din. »V pristojnosti davčne uprave je tudi iz-terjatev družbenih obveznosti,« je nadalje-val tovariš Seljak, »izvršuje pa tudi izterjavo prispevkov, ki jih predpisuje Komunalni za-vod za socialno zavarovanje od kmetijstva in obrtne dejavnosti ter izterjavo sodnih taks, carin in upravnih kazni. Prispevek za social-no zavarovanje je bil delno izterjan od 147 zavezancev v skupnem znesku 991.371,85 din, izterjava carinskih dajatev, za katere so o-bremenjeni občani ob uvozu posameznih predmetov iz tujine pa je bila izvršena v 304 primerih. Denarne kazni so bile izterjane v 70, sodne takse pa v 273 primerih. Prispevki in davki, ki niso pravočasno plačani, se iz-terjajo preko izterjevalne službe. V letu 1972 je znašala dosežena izterjava 86 %. O DAVČNI upravi imajo občani bolj slabo mišljenje že zato, ker je sleherni občan za-radi nje tudi finančno prizadet. Sprijazniti pa se moramo s tem, da je tako povsod po svetu in da je davkarija državi potrebna. Republiški zakon o organizaciji davčne uprave določa, da je ta samostojen občinski upravni organ, pristojen za opravljanje za-dev v zvezi z odmero in izterjavo prispev-kov, davkov in dragih družbenih obveznosti občanov, ki so finančne narave. Kakor povsod je tudi v tej upravi dolo-čena sistemizacija delovnih mest, ki jo mora potrditi še republiški sekretar za finance. V Ietu 1972 je bilo določenih v občini Šiška 37 delovnih mest, na čelu z načelnikom davčne uprave. V začetku letošnjega leta pa se je zaradi precejšnjega povečanja obsega deja davčne uprave ta povečala na 53 delovnih^ mest. To povečanje se odraža v večjern šte-vilu referentov za odmero davka od obrtne dejavnosti, referentov za odmero davka od premoženja (stavbe), davčnih inšpektorjev in nastavitvi vodje izterjatve prispevkov, dav-kov in taks, davčnih kontrolorjev, tajnika in referenta za ugotavljanje izvora premoženja. Izobrazbena struktura naše davčne uprave se od leta 1970 dalje izboljšuje, saj potrebu-jejo poleg ljudi s srednjo strokovno izobraz-bo še 17 strokovnjakov z višjo in 4 z visoko izobrazbo. Teh ljudi v naši šišenski občini, manjka in je v naši davčni upravi še neza-sedenih 8 delovnih mest. Davčna uprava predpisuje družbene ob-veznosti zasebnemu sektorju ter kontrolira pravilnost obračunavanja teh obveznosti. Vodi tudi evidenco in kontrolo nad vsemi dohodki od prebivalstva in organizira izter-jevalno službo dohodkov, ki pripadajo zvezi (carine), republiki (kazni, takse ipd.) in druž-benopolitičnim skupnostim (občini, mestu in temeljnim izobraževalnim skupnostim). Tovariš čarovnik, znate morda pričarati iz klobuka tudi kaj drugega? Veste, jutri greva na davkarijo ... Za razgovor smo zaprosili načelnika naše občinske davčne uprave tovariša CIRILA SE-LJAKA, ki nam je povedal: »Za vse katego-rije davčnih zavezancev so bili podatki za odmero vseh vrst prispevkov in davkov zbra-ni na podlagi vloženih davčnih prijav s strani davčnih zavezancev ter zbranih podatkov od-merne in inšpekcijske službe kakor tudi na podlagi podatkov katastrske uprave. Tako je bilo leta 1972 1.117 primerov iz področja obrti, 3.200 kmetijskih proizvajalcev, 500 kme-tijskih zdravstvenih zavarovanj, 500 starost-nih zavarovanj kmetov, 3.500 lastnikov stavb in delov stavb in 13.220 primerov za prispe-vek iz skupnega dohodka občanov. V tej zve-zi so bili izdelani odmerni razporedi o od-meri prispevkov in davkov po posameznih kategorijah zavezancev in so bile izdelane od-locbe z ustrezno obrazložitvijo, razpisane pa so bile tudi kvartalne obremenitve — akon-tacije za vse kategorije zavezancev. Bila je izvršena tudi registracija 7.750 kupoprodaj-nih pogodb in odmera prometnega davka za leto 1972.« Izredno važno nalogo v davčni službi ima na novo formirana davčna inšpekcija, ki o-pravlja nadzor nad izpolnjevanjem davčnih Do prisilne izterjave zapadlih obveznosti pride, če po prejemu opomina niso porav-nane. V letu 1972 je bilo 13.600 razposlanih opominov, izvršenih rubežev pa je bilo 500. Na podlagi izvršenih rubežev so bili predpi-sani rubežni stroški v znesku 52.033,25 din. Poleg rubežev so bile izvršene blokacije žiro računov obrtnikov in gospodarskih organiza-cij pri podružnicah Ljubljanske banke v 978 primerih. Zaradi prisilne izterjatve neporav-nanih obveznosti je bilo izdanih 1.210 odločb o prepovedi na osebne dohodke iz delovnega razmerja do višine davčnega dolga.« Davčni organ je pristojen za nepravočas-no plačilo družbenih obveznosti zaračunavati 9 % zamudne obresti. V letu 1972 so te bile obračunane in izterjane v višini 181.476,70 din. Zaradi efektivnejše izterjatve družbenih ob-veznosti je predpisana tudi registracija oziro-ma evidentiranje računov s strani zavezan-cev. Ob registraciji se narnreč izvrši odtegni-tev družbenih obveznosti. Leta 1972 je bilo registriranih 35.605 računov, odtegnjene dav-ščine pa so znašale 21,479.594,55 din. Od tega je bil konec lanskega leta znesek neplačane-ga dolga 3,206.976,00 din. Davčno knjigovodstvo je vodilo evidenco vseh dohodkov od prebivalstva, ki so dohod-ki občine, republike in zveze. Evidenca se vodi v predpisani obliki po kartotečnem si-stemu, razporejenem po predpisanem kont-nem planu. To knjigovodstvo je razporejalo dohodke na posamezne politično-teritorialne enote na podlagi določenega ključa, in to de-kadno v določenih rokih. Vse obveznosti do gospodarske zbornice in komunalnega zavoda za socialno zavaro-vanje so bile poravnane v sorazmerju z do-seženo realizacijo dohodkov. Vsi podatki o doseženih plačilih družbenih obveznosti so bili usklajeni s podatki SDK. Knjiženje vseh sprememb je bilo izvršeno mehanografsko. Samo teh vknjižb ie bilo 195.840. V predpisanih rokih so bile izdelane bruto bilance in predložene Republiškemu sekreta-riatu za finance. Izdelan je bil davčni za-ključni račun, pregledan po strokovni komi-siji in potrjen od skupščine. »Ažurnost naše občinske davčne uprave je vidna tudi s strani spisov, ki smo jih re-šili samo v lanskem letu 2.231. Iz navedcnega ogromnega dela z obstoječim kadrom v davč-ni upravi nam je pri vsej tej odmeri in ob-delavi potrebnih podatkov v veliki meri po-magala mehanografska obdelava podatkov, za katero smo usposobili v lanskem letu 8 usluž-bencev in brez katere si ne bi mogli zamisliti uspešnega dela in ažurnosti. Žal tega ne u-poštevajo naši prizadeti občani, ki vse pre-več kritizirajo in se neupravičeno znašajo na naše referente, ki samo izvajajo zakon. V mnogih primerih jih tako prostaško žalijo, da zaradi tega nekateri pomišljajo, ali bi za-pustili svoje delovno mesto, kar bo šlo pred-vsem na račun naše uprave, saj ta kadrov-sko še sedaj ni popolna in se bo situacija zaradi tega nehumanega odnosa do naših uslužbencev samo poslabšala tudi na škodo samih občanov,« je zaključil načelnik davčne uprave tovariš Ciril Seljak.