P otamezne številke] Navadne Din —'75, ob nedeljah Din 1*—. UREDNIŠTVO gt anha)> v Mari-boru, Jurčičeva ulica st- 4, i. nadstr UPRAVA gt nnhaja * Jurčičev ulici it. 4, pritličje desno Tele-'on št- 24. —- SHS postnočekovn* račun «t*v. 11.787. Na naročila brez denarja ae m ozira. — Rokopiai »e ne vračajo- mi JU— lamm«! ihbm Poštnina plačana v gotovini Cena današnje štev. Din 2'^ TAROR Posamezne Številke: N avadne Din —*75, ob nedeljah Din 1*—. »TABOR* izhaja vaak dan, ra*ven ■•dalja ia prašnikov, ob 18. uri « datumom naalcdnjetra dne tar stfcn« raaaečno po ponti D 10 —, ta inozemstvo D 18* - , dostavljen na doa & 11*—, na iskaniee D 10* — insarati po dogovoru. Naroča a« pri upravi »TABORA* MARIBOR, Jurčičeva uliea itcv.< *W:- Leto VII. Maribor, nedelja 31. oktobra 1926. — Številka: 248. praznika naš SIsS v g3>©^edeB|ek ne izideš ŽscsdGuiina in sedanfosS Maribor, 28. oktobra. Pred S leti so se trgale stare, že dolgo *rahljane in trhle vezi, ki so spajale narode svstro-ogrske države v habsburško monarhijo.. Bili so taki zgodovinski dnevi, da je •Horal mali slovenski narod, najzapadnejši del velike jugoslovanske celote, živeti celo tisočletje, da jih je dočakal. In kako živeti! Stoletja so minila, dolge generacije so se 'znienjale, ne da bi se bilo v zgodovini te brezlitne narodne mase zgodilo kaj posebnega. V kmečkih uporih, v reformacijskem Kibanju se je mukoma zganila narodna duša n ie zažejala po pravdi, po kulturnem raz-ma!'u; toda bilo je, kakor v tisti pravljični Vo-lini, kjer spi kralj Matjaž: nekdo je vstopil Vanjo, vsi so na mah skočili po koncu in jzdrli meče, češ, prišel je čas, ko bo treba ,unakov. Toda došleca je postala groza; iz-je in meči so šli zopet v nožnice in ^10žie so znova zadremali svoj bajni sen. la došlec je bila narodna zavest, ki je nekajkrat vzvalovala maso slovenskih tlača-n°v, romarje-- in trpinov ali preden je mo-R'a vzdramiti narodno dušo, je že izginila. Narod je pustil, da so šla desetletja, sto-'et-:a mimo njega in ni kanilo v slovensko Rrudo nič več kot krvave potne srage . , . ^le z nastopom splošne demokratizacije v Ev: ^adi ©rlkana, ki je prekinil vse brzojavne in telefonske vesti z Zagrebom in Beogradom, so danes najnovefše vesti izostale. ¥©9Ik uspeli dr. Pivka Vsa skupščina je priznala nujnost njegovi interpelaciji o dobrovoljcih. Beograd, 29. oktobra. Narodna skupščina je na današnji seji razpravljalo o predlogu posl. dr. Pivka glede zakona o dobrovoljcih. Seja je bila zelo burna. Po dolgih debatah je skupščina priznala predlogu nujnost. Izvolil se je poseben odbor, ki bo vprašanje proučil. V odboru je tudi dr. Pivko. Nato je bila seja zaključena. Prihodnja seja bo 3. novembra. Je!; Topi, se je narodna zavest ustalila in je !a iz kmečke mase oblikovati socialne slo-Je> zlasti izobraženstvo, ki je stopilo v boj Za nar0cjnc pravice . . . _ Cernu bi ponavljali zgodovino? Pred 8 ie zabobnelo v skrivnostni gori, zarož-lJalo je v votlini kralja Matjaža in videlo se Je> da je napočil tisti dan. Vsi vemo, da smo takrat sanjali in samo sanjali. Kakšna bo naša država, kod vse bo naš svet, kaka Čudesa bomo storili na tleh te divne kraljevine od Soče do Egejskega morja . . . Treba je, da se po osmih letih spomnimo tudi sanj. Danes ne sanjamo več. Dobr-‘cn k°s realnosti leži pred nami, dovolj so »apenjali naši možgani, da doumejo to, kar se je vrstilo, kakor v kaleidoskopu. Smo li razočarani? Nad kom? Ali je narodova usoda kaj več kot narod sam? V letih vclikih odločitev je. Pred 8. leti je bila. V 'etih miru in normalnega življenja ni. Vsa razočaranJa gredo na naš rovaš. Videli smo Se v ogledalu, zarežal se nam je nelep obraz — naj 11 razbijemo ogledalo? Pa se bo Slovenec postavil na svoje stalinče in bo dejal: Nisem jaz kriv! Brata s^a močnejša! Pred zgodovino ga to ne od-veže. Ali se je slovenstvo afirmiralo v polni j^eri v tej državi? Smo-li pokazali sami zase kak velik plus tam, kjer bi bili lahko pokadi? Postavimo: So-Ii naše politične metode ®°ljše od »onih«? Ne štejmo za se večje birokratske spretnosti, reda in zapadnjaških n-stamov. To je dedščina države, ki nam je bila Narodno mačeha, ki pa je imela nedvomno yisoko civilizacijo. Oglejmo se drugod! — Dnevna kronika — Volk v ovčji koži. „CilIier Zei tung“ rada pona'iskuje pomirljive glasove v slovenskem tisku o odnosih med Jugoslovani in Nemci. Kakšni pa so njeni resnični nameni, priča to, da je ob istem času, ko so nemški poslanci v Jugoslaviji pozdravili nemške ministre v češkoslovaški vladi, objavila sporazumu med Nemci in Čehi skrajno sovražen članek nemško-nacijonalističmga senatorja. S tem je „Cillier Zeitung" pokazala — ne prvič in ne zadnjič — da ji je pomirljivost na slovanski strani samo dob.odošel znak slabosti, v resnici pa se strinja z najtrdovratnejšim šovinizmom. — Nestalnost naših železniških u-radnikov še vedno na mrtvi točki. V Beogradu posluje neki odbor, ki ima nalogo, da prouči zakon o podaljšanju nestalnosti železniških uradnikov. V sredo bi moral omenjeni odbor sklepati o perečem vprašanju, a se seje nista udeležba niti predsednik niti podpredsednik odbora. Onozicija je nato odšla iz dvorane in sejo onemogočila. Odsotnost predsednika in podpredsednika je toliko bolj značilna, ker bi s prvim novembrom moralo dobiti uradništvo stalnost. — Dve kmetijski stranki sta za Slovenijo nepotreben luksus pravi »Kmetijski list“ in ponuja samostojne kmetijce klerikalcem, češ, da mora priti do sodelovanja z SLS, kakor hitro bodo klerikalci vstopili v vlado. Kakor je videti, so kinetijci, odkar so deležni ra-dičevskega pouka v politiki, kaj ,široko-g udni“ opuščanju načel. — Kriza dalmatinske HSS. Radič je razpustil šibeniško mestno organizacijo, ker se je njena uprava dejansko lotila narodnega zastopnika g. Keufelja in ker je dajala razne izjave, ki so baje v popolnem nasprotju z duhom HSS in dalmatinskih kmetov. Zborovanje SDS v Mariboru se vrši v nedeljo 31. oktobra 1926 ob pol 10. uri dopoldne v Grajskem kinu. Dnevni red: 1. Poročila nar. posl. dr. P i v k a in min. n. r. dr. A 1 b. K r a m e r j a o položaju. 2. Zimski delovni program SDS v Mariboru in okolici. 3. Predlogi, želje, nasveti, razno. Somišljenike in prijatelje vabimo k udeležbi. Srezki odbor SDS v Mariboru. e v nas neki plus, ali ni treba misliti, da ie samo v nas in da je onstran Sotle sam ^'nus, ali z drugimi besedami: balkanizem. * eSa balkanizma je precej v nas vseh in se J^oramo vsi postaviti v- fronto proti njemu. Toda najprej ga je treba spoznati, zakaj ni res> da bi bil geografski pojem. Do sem-le Sesa, tu preko nikar. Ni res. Vsi si nimamo Velik0 očitati. Bolj ko je družba civilizirana, uspešnej-5e se brani kužnih bolezni. Bolj ko je kateri ^arocl samozavesten in zrel, lažje se brani n'žabncga zla, manj mu morejo doživega Poniževalne lastnosti. Če nam biča potrpež-Jlvost in se nam zabada v živce politična nedelavnost, površnost, zaostalost in korup-1Ja v naši prestolici, če nismo zadovoljni s ^°m^n!i onim, tedaj to ne pomeni, da bi bili a,ni brez krivde. In p redno bi hoteli lomiti mmsmmmMGmmmsmmmti karte nad lepimi sanjami, ki smo jih sanjah pred osmimi leti, zgrabimo s podvojeno močjo za delo. Vsak na svojem mestu. Imamo toliko organizacij, ki ne zavise od države, ki pa vegetirajo žalostno življenje. Naučimo se, da država ni vse in i!a ne sme biti vse. Poglejmo v Ameriko: kolik razmah vsepovsod in vendar ne čutiš na vsakem koraku, da obstoji država s svojim aparatom. Čutiš utripanje ljudstva, družbe. Država je le ena ismeid neobhodnih oblik. To je tisto, o čemur bi morali premišljevati ob 8. obletnici našega osvobojenja. Izven državne politike nam je treba veliko družabnega dela, organizacije, Inlcljatlve. Ne združujmo naroda z državnim birokratlčnlm aparatom. Narod je vse kaj več. Bil je pred raznimi režimi in bo za njimi. Narod je edini ki je lahko samemu sebi gospodar in — samemu sebi suženj . . , Preko kverulanstva, mimo nezadovoljstva s tem, kar je danes, gre naša vera v mlade generacije, ki bodo drugače razumele pojem svobode nego mi, vajeni ozkobiro-kratskega etatizma Avstrije in ubogih balkanskih horizontov Srbije. Verujemo v rod jugoslovanske duševne širine, v rod, ki bo z modrostjo in aktivnostjo ohranil in bogato razmnožil sadove 1. 1918. Verujemo v svoboden, od idealov evropskega človeštva pro-žet jugoslov. zarod, ki se ne bo odnihal v zi-beljki oficielne politike in pod raznobarvnimi partijskimi dežniki, ampak bo zrasel naravnost iz zdravih tal našega ljudstva in bo Mariborske ^esfi Maribor, 30, oktobra 1926, Rojaki! V petek, dne 12. novembra 1926 je šesta obletnica žalostnega Rapallskega dne. Tega dne je bila sklenjena pogodba, ki je odtrgala od nas okrog 600, tisoč naših bratov v Primorju, Naša dolžnost je, da se v teh dneh spominjamo bratov in sester pod vlado Italije, ki žive tam v težkem in brezpravnem stanju, in da dvignemo svoj glas, proti nekulturnim pravicam, ki jih trpijo ljudje našega rodu pod vlado in pritiskom brezobzirnega in nekulturnega fašizma. Pod vlado italijanskega fašizma je Izgubil naš narod vse svoje pravice. Naš jezik je izgnan iz šol, naš tisk se omejuje in uničuje z vsemi sredstvi, naši ljudje se preganjajo; skratka italijanska vlada izdaja uradne odloke, s katerimi hoče na mah zatreti vsako sled naše kulture in našega jezika, vse kar si je naš človek tekom stoletij vstvarll z lastno močjo in pridnostjo. Vsled teh vnebovpijočih krivic moramo prav vsi in odločno izjaviti, da svojih zasužnjenih bratov ne moremo In ne smemo pozabiti in da nobena državna meja nima moči in pravice, da bi izbrisala kulturno, narodno, jezikovno in krvno sorodstvo. Mi vsi smatramo, da krivice, ki jih ofi-cielna in neoficielna Italija dela pripadnikom našega naroda v Primorju, niso le krivice, prizadete primorskim Hrvatom In Slovencem, ampak celokupnejnu našemu narodu. Vslcd tega-na noben način in nikdar ne moremo priznati prijateljskega . sporazuma med državama toliko časa, dokler ne bode Italija postopala napram našim bratom tako, kakor je to dolžnost prosvitljene in kulturne države. Zato nag narod mimo In dostojanstveno zahteva človeških pravic tudi za svoje ne-osvobojene brate ter hoče Isto s svojim neumornim In smotrenim delom tudi doseči. Pokrajinski odbor Jugoslovanske Matice v Ljubljani prosi vsa kulturna in narodna društva širom domovine, da se s predavanji spominjajo ob priliki rapallskega dne naših 30. 3£. Danes X. Bela Golgota Najsilnejša drama sredi veličastnosti in grozote zasnežene narave. Kino „APOLO“ do 1. StD. Telefon 121 dan je določena nedelja 14. novembra 1926. Ta dan naj bodo po vsej Sloveniji, tudi v njenih najoddaljenejših gorskih krajih, spominski govori o zasužnjenih bratili in sestrah. Jugoslovenska Matica prosi, da se ta dan priredi v celi Sloveniji narodna zbirka pod naslovom »dinarski dan«. Vsakdo, ki čuti narodno, naj daruje ta dan vsaj 1 Din za narodno-obrambne namene. PoJrobtia navodila slede. Rojaki! To vam sporoča ob šesti obletnici rapallskega dne Jugoslovenska Matica s prošnjo, da z besedo in dejanjem podprete njeno delo. POKRAJINSKI ODBOR JUGOSLOVEN5KE MATICE V LJUBLJANI. videl državo v delu za nnrod In zn človeštvo. lo bo rod na sredini 20. stoletja. B. | zasužnjenih bratov, in sester. Kot spominski i pri Grozdu, u 8 sati na VCČCf« ^lsvns m Praznik mrtvih na vojaškem pokopališču. Udruženje vojnih invalidov v Mariboru bo tudi lelos o Vseh svetih na mestnem pokopališču v Pobrež:u pri Mariboru počastilo spomin padlih in umrlih vojakov. Kakor vsako leto, bodo tudi letos vojaški grobovi primerno o-čiščeni, ozaljšani in prižgane na njih sveče. Pričetek svečanosti bo ob 15. uri In sicer po sledečem sporedu: 1. Vojaška godba svira prvo žalostinko. 2. Vojaška salva iz pušk v pozdrav psdlim in u-mrlim. 3. Pevski zbor JADRAN zapoje žalostinko. 4. Kratek nagovor kat. h on, vojnega kurata gosp. P/ivl-a Zavad!al-a. 5. Godba zaigra drugo žalostinko. 6, Salva iz pušk. 7. Slovesni rekviem ža padle in umrle vojake. 8. P^vo zapoiejo drugo žalostinko. 9. Godba zaključi s tretjo žalostinko. Udruženje vojnih invalidov v Mariboru tem potem, vljudno vabi mariborsko meščanstvo, da se udeleži svečanosti na vojaškem pokopališču v spomin vsem onim vojakom, ki so morali prerano v grob. Tudi vojni invalidi in vdove se pozivajo, da se v čim večjem število udeleže. m Na grobu ruskega kapelnika Ci-j bulevskega bo vojaška ^odba na praznik Vseh svetih po končani vojaško slavnosti zatrobila koral. Grob je lepti prenovljen. Znanci naj se po možnos zberejo ob grobu. m Viharna noč. Včeraj popoldne je zapihal močan veter, ki je postal proti večeru tako nasilen, da je jel metati o-peko s streh, reklamne plošče in druge podobne predmete Lomil je vejevje in nagajal pasanlom na ulici. Po noči se je razdivjala strašna nevihta z bi skom in gromom. Lilo je kakor iz škafa. Proti jutru se je jug umiril in vreme popravilo. Temperatura je v zadnjih 24 urah močno skočila kvišku. m Ljudska univerza. Koncert pianista, prof. Antona Trosta bo v četrtek, novembra v veliki kazinski dvorani. S predprodajo vstopnic se začne. Opozarjamo na današnji informativni čl$nek na drugem mestu. o Predsedstvo Sokolske župe v Mariboru naznanja, da je v Rušah umrl bivši večletni starosta sokolskega društva br. Mijo Ser ne. Pogreb vzglednega narodnjaka se vrši v nedeljo, 31. t m. ob pol 16. url v Rušah. Pozivajo se vsa sosednja sokolska društva, da so zadnjega sprevoda za sokolstvo vrlo zaslužnega brata udeleže korporativno v kroju. Zdravo! Predsedstvo M. S. 2. m Hrvatsku mafett, srljedu 3. nov. Stran &...................................._ f skupština i obavezan sastanek. Priiut-nostjrsvijuH članova nužna. [; m Pevsko društvo »Jadran« nam poroča, 'da bo na dan Vseh svetnikov po svečanih ceremonijah na mestnem pokopališča zapel Zbor »Jadrana« na grobu bivše pevke pok. gospe Šonc, na magdalenskem pokopališču traovln t Maribora, ifne TJ. oRtoSra 1926. " Stran 5. i o Nanfacbar iSamchu \ *>>'*> K«nfon H«a~oq Kol JyGOSLAVENSKO D. D. GEORG SCHICHT, OSIJEK. Oddelek »Ellda«. Pošljite ml brezplačno originalni zavojček ELIDA-SHAMPOO 24/VI Ime : - v*• ••'rt-v........... Naslov: ................v,.*.... Prilepite prosim, izpolnjeni od^zejk-, zadaj na dopisnico. enia in sveta Presrn in stari kmfr francoski listi se tnioogo bavijo z vprašanjem kruha. Povodom zadnjega . padanja franka, je vlada odredila, da se ®i.a zrnje semle^ ri>o 80 odstotkov, s če-^er se ohranijo vse redilne snovi, medtem ko jih pri običajnem mletju čez 10 odstotkov preide v otrobe. Nadalje je določila, da se sme prodajati kiruh šele 24 ur potem ko je prišel 'm peči, češ, Presni kruh ljudem bolj tekne in se ga radi tega več porabi. Zdravniki so te vladine odredbe na vsej orti^ odobrili in svetujejo ljudem, da ®aj se jih vestno drže. Sploh je dobro, oe^se odvadijo uživati mehki kruh, ki je prebavljiv in veliko bolj obtežnje ^-eiodec nego posušeni kruh. kateri je zdravstvenega stališča najbolj priporočljiv. Toda to, kar ugaja vladinim krogom in zdravnikom, ni všeč javnosti im pekom. Neki stari pe-kar pojasnuje vzroke, zakaj ni starejši kruh več tako tečen kot je bil nekoč. Po vojni se baje samo vojaški Kruh m pa kmečki kruh peče po starem, Kato pa ohirani svojo popolno tečnost še nekaj dn| po pečenju in ne izgubi okusa Tak kruh vsebuje -zgolj 34 do 35 odstotkov vode in izgubi pri pečenju še « Procente. Danes pa je drugače. V pekarnah se dela testo iz bel'* moke s pomočjo kvasnic, ki so vzrok, da se o-wani do 40 odstotkov vode; ker pa se taruh kvasi namesto 6 ur zgolj dve uri, ostane testo mehko in vodeno. Vrhu tega se v pekarnah peč preveč razgreva; 'Posledica tesra je, da nastane na površini krhka skorja, ki na znotraj zapre surovo, nedopečeno testo, ki ga konzu menit navadno ne je in vrže proč. Francoska javnost radi tega zahteva, da začno pekarji peči kruh po starih, Preizkušenih metodah. Tako bo izdatnejši in se bo manj užival. Pri prezidentu republike Andore Andora, majhna državica v Pirenejih, med Francijo in Španijo, slovi po tem, da je prva imela predsednika, to se pravi, da je najstarejša republika, kajti ustanovljena je bila že 1. 1292. Prebivalstvo se v težko dostopnih krajih strogo drži običajev in izročil praočetov. Razvoj zadnjega tisočletja ni na njem skoraj ničesar izpremenil. Državo, ki ne Pozna pisanih zakonov, upravlja predsednik republike. Sedanji državni glavar andorski 3e 55-letni Pere Font Altimir, ki še vedno Predstavlja patrijarhalne časti in neoporeče-1,0 zakonodajo prejšnjih časov. Tujcu se zdi, da živi med svojo čredo kakor Homerjev knez. Velikega bogastva mu izredna čast ne donaša, kajti njegov letni dohodek znaša samo 800 dinarjev. Seveda se počuti kljub veliki časti bolj kmeta kot uradnika, kajti med kmeti je prvi po številu goved in prašičev. »Predsednik nas je sprejel jako uljud-m nas povabil k zajutreku«, je pripove-oval tujec, ki je obiskal zanimivo gorsko avico. »Predsednik sam je pristaš uapred ne stranke, toda ve, da njegov' narod le počasi napreduje. Pripovedoval nam je, da se je dvignila vsa dežela kakor en mož, ko so Španci gradili cesto preko njihovega ozemlja; kajti narod ni hotel ničesar vedeti o vražji in prevratni spremembi. Ob neki drugi priliki je hotela neka družba sredi mirne in suverene države otvoriti oziroma zgraditi plesni salon, toda morala je načrt radi groženj prebivalstva opustiti. Andora nima nobenega časopisa. »Dva tujca sta hotela ustanoviti časopis«, je pripovedoval predsednik smeje, »toda narod ju je izgnal.« Državni predsednik, živi v prijetni, okusni hišici, zgrajeni v švicarskem slogu. Njegova hčerka nam je odprla vrata in sledili smo po snažnih lesenih stopnicah v prazen četverokoten prostor, kjer nas je pričakovala njena mati. Gospa predsednica nam je iprinesla vina in kolačev ter odšla na delo v vrt. Pokazali so nam več čebelnih panjev, ki so nekaka posebnost v državi. Predno smo odšli iz Andore, so nas predsednik in nekateri člani občinskega sveta povabili na oficijelno pojedino. Vozil sem se z Altimirom v svojem avtomobilu po cestah, ki so bile na najširših mestih tako ozke, da se nam je človek jedva umaknil. Med vožnjo sem ustavil dvakrat avtomobil, da je mogel predsednik opraviti s cestarji važne državne zadeve. Novih prometnih sredstev se ogibajo, toda predsednik je priznal, da je vožnja z avtomobilom prijetnejša, kakor pa peškohoja ali pa jahanje mazge. Na magistratu zavzema jedilnica največji prostor, ker je hkrati tudi posvetovalnica. Ne daleč od posvetovalnice je ogromna kuhinja s pečjo, na kateri bi se lahko spekel cel vol. Dobra podlaga je za posvetovanje državnih očetov angorskih neobhodno potrebna.« Lastavičla gnezda jim ne teknejo Znano je, da so Kitajci veliki sladkosnede ži. Posebno jim teknejo lastavičja gnezda in izprijena jajca — jedače, ki si jih Evropejec najbrže ne bi dal servirati; tudi če bi bil lačen kakor volk; v deželi vzhajajočega solnca pa jih čislajo bolj nego mi gosja jetra v žafranovi omaki ali podobne fine jedi. V zadnejm času pa je kitajske požeruhe kaj hudo zadelo žalostno dejstvo, da so lastavič-ia gnezda dobila zoprn okus, kiga zelo ljubitelji skvarjenih jajc ne morejo prenesti. Kaj se je pripetilo? Kitajski učenjaki so dognali, da se je v gnezdih naselil neki poseben pajek in jih ovil v svojo pajčevino. Zbog tega so dobila jajca sila ogaben okus in ne gredo več v slast. Čemu se je neki ta pajek naselil baš v lastavičjih gnezdih, tega kitajski učenjaki ne vedo; kakor da bi ga bila povabila lastavica sama, da jim varuje gnezda pred človeškimi gurmani. Znano je namreč, da la-stavice ugonabljajo žuželke; odkod ta izredna milost nasproti pajkom, ki predejo neokusno pajčevino, je seve zapleteno vprašanje, ki ga naj rešujejo Kitajci sami po svoji vednosti in vesti, Zlato na morskem dni Pred kakimi 4 leti je utonila v bližini brestskega pristanišča velika ladija, na ka teri je bila med drugim dragocenim tovorjeni tudi vreča s 1,600.000 funtov šterlingov v zlati gotovini. Nedavno so se vršili poizkusi, da bi se to veliko premoženje dvignilo izpod vode. Zavarovalne družbe, ki so radi te nesreče izgubile visoko zavarovalnino, so razpisale nagrado za potapljača, ki bi spravil zlato na površino. Doslej so že mnogi poiz kusili srečo, pa ni nobenemu uspelo. Nevarno mesto, kjer leži ladja, je natančno dognano, vendar pa se noben potapljač ni mogel zbog silnega pritiska vode spustiti globlje od 100 metrov pod gladino. Sedaj se pripravlja neki kapetan, ki slovi kot najboljši potapljač. Strokovnjaki pa so slejkoprej mnenja, da bo trud jalov. Aeroplani za spanje Doslej še ni bilo letal, ki bi bila tako prirejena, ga bi lahko popotniki med vožnjo spali. Tako letalo bodo upeljali v bližnjih dneh na zračni progi Pariz-Moskva. Prostora bo za 8 oseb. Letalo gradi neka nemška tovarna. Opičle sodišče Tuidii opico imajo sodišče? Vsekakor je čudno, kar nam pripoveduje verodostojni kapitan Dardiner v »Daily Mir-ror« o tem, kar so mu povedale zanesljive priče rJBathurstu o Gambiji o o-pičji modrosti. Dva domorodca poznata prostor ob reki v Gambiji, ki se imenuje Dado; tu se vrši od časa do časa opičji ■zbor. Opice posedejo v polkrogu. Načelnik sedi na vrhu grička, v sredini pa je nekoliko ducatov opic in pa opica, ki je bržkone jetnik. Opice imajo straže. Če se približa en sam človek, ga naženejo; kadar pa pride več ljudi, se na mah razkrope in se sestanejo prihodnjega dne. Dva domorodca sta si poiskala neko skrivališče, ki sta ga skrbno zakrila z vedami in listjem; skozi okence pa sta opazovala, kaj so opice počenjale. Imele so očividno nekako sodno razpravo. Bilo je slišati godrnjanje načelnika, nato pa drugih opic. Slednjič so se opice vrgle na obtoženo opico in so jo teple s kratkimi palicami. Zatem je prišla pred »sodišče« druga opica. Razprava je trajala Čez eno uro. To opico so linčali do smrti. Dardinier vprašuje: Ali je imel Darwin vendarle prav? Ali .10 bilo to zaires sodišče nad podložniki? Ali imajo opice voditelje in sodnike in se ravnajo po n p1--] kem opičjem zakonu? (Lidove Nov.) Meščanska volna na Kitajskem Na Kitajskem je prišlo do zopetnih iz-prernemb. General Feng. ki je popolnoma pod uplivom boljše vtikov, se je vrnil iz Moskve na Kitajsko, kjer bo zopet prevzel vodstvo svoje vojske (»narodne armade«) in se združil s tujcem sovražnimi kantonskimi četami. General Sun, gospodar vzhodnega Kitaja, je zopet o-svojil Nautschaug, dočirti organizira Caugčolin v provinci Šautung 100.000 mož broječo armado, s katero bo osvojil riankau. X Gospodarstvo na carskem dvoru. Kako slabo se je gospodarilo na ruskem carskem dvoru, nam pričajo sledeči podatki, ki so jih zabeležili poznavalci razmer: Car in carica sta kosila skupno s carjevo materjo; na mizo se je postavilo surovo maslo s treh različnih grajščin, češ, da vsak izmed njih Qeni drugo vrsto masla. V resnici pa se Je serviralo eno in isto maslo, naročevalo in plačevalo pa se je trikrat. Denar so seveda vtaknili uslužbenci v žep. — Ko se je Izpremenil krojač za služabnike, je pri prvi vožnji (vozila se je carica-mati) počila kočijažu suknja na hrbtu. Kaj je bilo? Korupcija! Domenila sta se prejšnji krojač in kočijaž in dogovor je imel uspeh: starega krojača so zopet povabili v službo. — Dvorni dobavitelj sadja se je tako spoznal v kupčijo, da le bila vsaka jabolka, ki jo je dal car kupiti kje drugje, črviva. Seveda se je poslej zanese! edinole na svojega dobavitelja, ki je carjeve služabnike poplačal po oni: Roka roko umiva. X Aškerčeva! pesem v življenju. Čitatelj nemara pozna pesem našega pesnika A. Aškerca o svatbi v Logeh: ženinu prinesejo darove in med njimi je jerbas z otročičkom, kf mu ga je poslala njegova pr.cjšnja ljubica. Motiv te pesmi ni izmišljen: sigurno se je zgodilo že kaj takega večkrat na Slovenskem, Pa tudi drugod po svetu. Češki listi beležijo, da je tako iznenadenje doživel neki oficir v Opavi: med svatbeno gostijo se Je pojavila njegova zapuščena, jedva. 171etna ljubica in je prinesla ženinu in nevesti v dar svojega in ženinovega sinčka. Seveda so muzikantje tee koj utihnili, svatje pobrali šila In kopita: fca-ko pa sta se gledala mladoporočenca, teza poročilo ne pove. X Esperanto je tudi za ženitve dober. Neki angleški aristokrat se je minule dni poročil z Madžarko, ki razen svojega maternega jezika in esperanta ne razume nobenega drugega jezika. Ker k sreči tudi Anglež ne zna madžarski, razume pa esperanto, bo to prvi esperantski zakon. Nadejati se je, da se bo esperanto dobro obnesel tudi za medene tedna. Obvarujte svojemu Ij u dehteče svilnate lase otroške, katere tako radi božamo in poljubljamo! Negujte jih vedno z Elida-Shampoonom, ki temeljito očisti in je popolnoma neškodljiv. Prekrasen sijaj in čarobni prirodni vali so zanesljf/i uspeh vsakokratnega umivanja z brezsodni Y \Nova oblika hruške je lepša! ^ r /Ona se zelo dobro prilega vsakemu / _ svetilnemu telesu. . — I /V/e/?o svetilno telo pridobi na lepoti, 1 oslanke mednarodnih organizacij. Posvetovanja so veljala velikim ženskim vprašanjem. Pravimo — velikim, zakaj danes tudi največ ji nasprotnik ženske emancipacije ne omalovažuje o-gromnega pomena ženskega vprašanja. Doslej so si svojili vlado nad svetom moški, ienske so imek} le toliko vpliva, v kolike, so lahko očarale posamezne voditeljske osebnosti.^ Danes silijo ženske v vso panoge javnega življenja; še pred 50 leti je bil ženski pokret delo posametznie, sedaj je že gibanje mas. Po svetovni vojni je postala ženska resen tekmec moškemu v skoraj vseh poklicih, zlasti pa na polju intelektualnega dela. Pustimo ob strani, ali je to koristno ali ne, toda sigurno je. eno: žensko gibanje se ne bo dalo več 'zaustaviti. S tem dejstvom bo treba računati. To pa nujno pomeni preobrat v javnem življenju. Vzemimo samo cm: niso daleč časi, ko se bodo vprašale tudi ženske, ali je vojna potrebna ali olj. Če ženske tvorijo sestaven del družbe in ako v tej družbi obvelja demokratično načelo večine, tedaj ne bo mogoče trajno trpeti, da bi bile matere, žene in javne delavke brez besede tam, kjer gre za interes cele družbe. Nedvomno emancipacija žene izziva novo, ostro borbo med obema spoloma in odpira dalekosežne posledice. Ali argumenti nasprotnikov emancipacije, najsi so še tako jasni in prepričevalni, ne zaležejo. Ne -morejo -ustaviti gibanja, ki gre po vsem svetu in ki se hm pravi: bocialno prebujenje žene. Kakor povsod, tako so tudi tu teorije koncem koncev vendarle brez moči nasproti življenju in prirodi. Meje, ki jih je postavila ženski sama priroda, se lahko prikrivajo ali odstraniti jih ni moči ia njih zrnata je absolutno sigurna. Zato bo tudi _ v ženskem gibanju prodrlo in se trajno držalo saimo to, kar je »dra,veiga in naravnega. In če opazujemo sodobni ženski po-kret. vidimo, da se v njem kiriža tisoče najraBličmecfših stremljenj in da ne predstavlja nič enotnega. Vendar pa Jahko raiz-oeremo. da velik diel ženstva (naj-! večji del še ni družano probujen) od-1 Klanja pretiranosti in visoko povzdiguje materinsko In karitativno vlogo žene v moderni družbi. Tu naj žena uveljavi svoje posebne sposobnosti, tu naj preobrat svet! Ce premotrimo program blejskega kongresa, vidimo, da se jugoslovanske žene najbolj zanimajo baš za to »srednjo linijo« ženskega pokreta. Posvetujejo se o vprašanjih, ki so v globoki zvezi z našim celotnim življenjem, o vprašanjih, kjer lahko baš žena zastavi 'ves svoj sociaJmi vpliv. ^ To nam je v veliko zadoščenje in vsa IukosIov. javnost mora spremljati s simpatijami skrb našega ženstva za globoka socialna vprašanja. Ne pozabimo, da tvorijo polovico Jugoslovanov žene. Oni rtt ministrov In poslancev in ženske Se »i veliko pridobile, če bi zastavile &vo* delo v to smer — ne more pa se razvijati brez organizacij. Le organizirani narod predstavlja moč. Organizacije pa^ ni brez zavesti. Zato obstoji tudi *a n?še ženstvo poglavitni problem v tem, da prebudi svojo zavest in se organizira. . 1a ^ženstvo m o r a vplivati na javno življenje. Želeli bi, da bi se tu občutile plemenite strani ženske duše. I red vsem njena čustvenost, nežnost in Ti rvnr,/- ’• n'e,na . materinska natura. nrotfmV 4 aekQliko omehčajo naše n-tf n javno življenje, piredvsem pa naj poza.ve smisel za -^st. Naj bi žene zastavile ves svoj vpliv in vso ™„o organizacijo za |d«io pacifizma! J* hnitv i° ^ z&nami: ®»slepljank, ki bi burkale na novo .vojno. Vojna je taka strahota, da bn se morale baš matere do dna ogroziti nad njo in storiti vse kaf je vi njih močeh, da odvrnejo to zlo. TikS v sodobnih moških pokretih opažamo to smer — zlasti v anglosa- škem in francoskem svetu. To zbližuje ženski svet z moškim, to ustvarja za-jednico plemenitih src in razumnih glav brez razlike spola. Veseli nas, da kaže jugoslov. organizirano ženstvo popolno umevanje za to veliko zajednico, ki edina lahko reši človeštvo pred nadaijnimi katastrofami. B. Ali so Amazonke živele ali fie? V novejši dobi so razna odkritja znatno razširila meje znanega sveta in po zapadnem svetu so se raznesle vesti o novoodkritih državah, v katerih vladajo ženske. L. 1539. je pripovedoval neki poglavar španskemu osvojevalcu Francescu čTOrellanu, da bivajo na bregu velike reke bojevite Indijanke, ki se bore z lokom in sulico ln katere brez moških obdelujejo polja. Vsako leto jih obiščejo možje sosednjega plemena. Iz zaroda, ki je posledica tega vsakoletnega obveznega posečanja, pa ob-drže le otroke ženskega spola, dočim vračalo moško deco možem, s katerimi so občevale. Divje pleme Tampuyas je prikrojilo svoj družabni ustroj popolnoma v smislu materinskega prava, kar je napravilo na Orelllana izreden utis, kajti vsi javni uradi so se nahajali v ženskih rokah. Po grški pripovedki o Ainazonkah je Orellano krstil reko, ki so ske kamne, muirakitans), ki jih podare možem ob priliki njihovega poseta. Rodriguez je v resnici našel ob jezeru Yacytiarua poleg lončenih črepinj tudi figurice in odlomke nefrita, kar dokazuje, da so jih tam izdelovali. Sedaj poseduje take muirakitans samo še pleme Uaupes ob Yamundi. Še danes spremljajo Uaupes njihove žene na vojnih pohodih in Rodriguez domneva, da je v njih našel južnoameriške Amaconke, o katerih pripoveduje ustno izročilo najrazličnejše anekdote. Tudi raziskovalec Schomburg, ki je zbral mnogo poročil o Amaconkah, je skušal zaslediti kake preostanke, a mu ni uspelo. Schomburg pravi, da je povesti o Amacon-kah pripisati le bojevitemu značaju žena nekaterih plemen. S problemom Amaconk nimajo nič skupnega obrambne čete nekaterih južnoafriških glavarjev. Doslej so bila javnosti servirana razna napačna poročila o amaconskih državah. Clialmers je domneval, da je našel na otoku Mailinkolo pri Novi Guitiei slavno deželo Amaconk, kajti na otoku je srečeval samo ženske, dočim so možje odrinili v notranjost otoka, kjer so obdelovali nasade. Stališče Reitzensteina napram poročilom o Amaconkah le precej nejasno. Na enem mestu povdarja, da se najdejo povsod, kjerkoli se naleti, na »žensko družbo«, t. j. na materinsko pravne odnoŠaje, sledovi bivših Amaconk, dočim, pravi drugje, »da je od grških povesti toliko preostalo, da se ve, da so v MorreamHPJke vale psa Angležem Angleški mornarji na manevrih pre- skakujejo plot v lepem stilu skakanja čez zapreke. jo domačini imenovali Maranov, za reko Amazonko, kakor se še danes imenuje. V nekem v notranjosti se nahajajočem kraju ob isti reki so mu tudi pravili o ženskih državah. Te ženske so domačini imenovali Coniaper-yara (velike ženske). Ko je španska ekspedicija nadaljevala svojo pot, so jo napadli Indijanci. V boi so posegle tudi ženske, ki so se borile v prvih vrstah in vodile napade. . V 18. stoletju sp Indijanci Amulette pokazali potniku Condamini tako-zvane amazonske kamne, ki so se ohranili iz časov Cognontainse-cuma, t. j. iz časov žena brez mož. Tudi Rodriguez, ki je pred 50-timi leti potoval ob Amaconki, poroča o Amaconkah, Njemu so pripovedovali, da obožujejo mesec in da se shajalo na jezeru Yacyuarua ter z njegovega dna pobirajo figure (amacon Kavkazu živela plemena, ki so imela samostojne oborožene čete žena, ki so bile ne-oženjene.« Z o2irom na nadaljne vesti, ki zatrjujejo, da so tudi v Litvi nastopale bojevito žene, skepa, da gre v novejših poročilih zgolj za osamljene pojave posameznih bojevitih žk»ira trg 5,11 nad., na desno. 229(» Pro lam družinsko hišo in ie eno poslopje 'perilnica, soba in hlev) ter vrt ta zelenjavo, sadiem in trsjem. V hiši ie električna luč in vodovod. Maribor, Radvanjska cesta 10. ^ ‘J292 5ivufe pride na dom. Maistrova _ ul- 6. Mlekuž, IV. nad 2302 Prodam moško kolo po nizki ceni. Frančiškanska ulica 14. (parter, desno). 2290 Nova kolonija Tezno Lične druž nske hiše pradi „MOJMI!!“ kreditna in stavbna zadruga Ugodni note-jem reflektantov, Zadružna ni sarna Rotovški trg 4. 2209 Tombola „Dom ubogih". Za monumentalno s spomenikom kralja Petra združeno stavbo , Dom nbo?ih“ sa pri-čenia pod vodstvom kret. in stav. zadruge .,Mo|mii “ splošno nabiranje za tombolo Lepa dvodružinska biSa kot glavni dobitek za loterijo je skoro že dozidana. 2300 Podpirajte sokolski tisk? TT o o , jO o "C ► • e * p tu K » T i« * .= c o o < 1 č o ► B ® « 6 c C. ® a o P- *T3 O ► rt N -C t» E e- e. •Z K —• p rt 'CJ C C ► rt M E c M M c B ► i © »5’ •O O >N ■tj rt C ■A o JO O o "O -c s • a «o B S i •s s s O č. X.1 H 1. h p ► c C > o B o A ► c c — f. c rt o o ® • b ■s u M o sl o ta—*a !| S Km -a USU ! i c« ! K 1 a kahlatnl pe*!, skoraj nnvi ste po zmerni ceni na orodai. Vpraša se: Glavni trg 19. 2295 Za tovorne prevoze hitro in iako po nizkih cenah se priporoča veletrgovina s surovinami in prevoz tovora Ivan SLU(»c\ Maribor, Tržaška cesta 5. 2291 Zastopnika i^emo za takoj 1590 fr. na mesec, zelo dobre kupčije Pi-ati na: .Societi Linrinia* v Montesarchio (Itn-lia). 2306 llčem do 1. ianuarja 19-7 eno dobro malo trgovino z mešanim blagom, al> branjerijo ali eno gostilno v najem s stanovanjem. Ponudbe se naprošajo pod „1. januarjem 1927“ na upravrštvo „Tabora“. 2293 Za stan in promet: Prosta stan vanja, prazne in opremljene sobe za /.dravnik«, odvetnike, podjetja, stavbišča na TriaSki cesti, Melje Tezno. Gostilne, trgovski lokah, v rajem in naprodaj. Trgovske hiSe naprodaj v mesto in v deželi. Nas ot: Marstap Maribor. 2801 BATERIJE za žepne svetiljke, nudi najugodneje 2241 Dra?o Rosina, Maribo , Vetrinjska ul. 26 Preselitveno naznanilo. Mm stanoval 2278 dveh sob in kuhinje pri Kadetovi zamenjam >. enakim ali večiim v mestu. Naslov v upravi Izorjens mje 1551 fp nme »letarna M. V. ziak, Maribor. Splavarska' ulica 6. Sobo zj dva ossbi se odda tr.koj. Aleksandrova cesta 44/111 de^o. 2280 liteliptna oaspodič- n3 samoi*dUr. novinar, .Vsi t Maribora.