116 KNJIEVNA POROČILA. * KNJIEVNA POROČILA <* Anie Debeljak: Solnce in sence. V Ljubljani, 1919. Zaloila Tiskovna zadruga. Malokateri knjigi je naslov tako odgovarjajoč in obseen kot pričujoči zbirki, kjer izraa pesnikov kritični pogled na njegovo ivljenje in razumsko oddelitev doivljajev v dva ostro nasproti si stoječa pola. Ob ponovnem in ponovnem čitanju teh skrbno obruenih verzov, ki nalikujejo strogo umerjenim in pretehtano zlo-enim kamenitim pločicam, sestavljajočim hladno, a presenetljivo premiljeno zamiljen mozaik, se ne morem ubraniti prvotnega vtisa, da so bili ti rezni stihi pisarn z zlatim peresnikom na odličen papir, s čustvom računarja. Ta_vtis_pa ravno spričuje, kako uspeno se pesnik obvladuje in je zanimiv dokaz resne avtokritike, ki ga sili k temu, da se ne zadosti le z divje razmetanimi in v navalu prekipevajočih čustev vrenimi besedami, temveč kesneje, ko se je e vzpel mereč nad sebe-borca, je_vsakp besedo brezobzirno pretehtal in ji po njenem globljem pomenu odkazal pravo mesto. Tako se je vglobil v sleherne besede prvotni pomen, skual doiti v njeni, najsi na videz e taki preprostosti in neslikovitosti ivo sliko, ki je v prozajični rabi ne vidimo in je s tem ustvaril umetnine, na prvi pogled naravnost čudno vsakdanjega, enostavnega izraza, če jih pa ponovneje in pazljiveje opazuje, se ti odkrijejo njeni skriti krasi in potem jih tudi uiva in vzljubi. Na tem mestu naj omenim, da bo v tem oziru marsikdo nasedel, sipajoč sodbo in obsodbo s kretnjo vseznalca, poznavavca in občudovavca ablon-skega ,,gorkega" stihotvorsta, če: to je zgolj hladno umetničenje'/: Take ljubitelje solzislavskih popevčic bi opozoril, da pokaejo s podobnimi vzkliki le svoje nerazumevanje in nemoč včutiti se v to novo, izrazito aristokratsko umetnost. Te umetnine so okamenela godba ali stalaktiti in treba jih je z lastnim soitjem raztaliti, da se prelijejo v zvočno valovje. Vso arkovitost in razpenje-nost čustev je umetnik-kipar utesnil in uklenil v odločene in določene besede, vsled česar očitujejo ti stihi posebno izrazit boj za obliko, ki se ne umiri, dokler se melodija ne strdi v čudovito lepo okamenino. Toda vsled nekega, rekel bi, vztrajnostnega nagona pa je -- kakor pričajo razna mesta obrueno bodalce kriticizma in intelektualizma siknilo preko mej, ki so dopustne le v boju za obliko, in je obrazovalo tudi čustvo samo. Nekateri pogledi na naravo so naravnost logično dovrene zgradbe, a pač le zgradbe, ki se ne dajo preliti v godbo in se ob njih divi le pesnikovi presenetljivi iznajdljivosti. Po vsem tem bi pesmi razporedil v tri oddelke: 1.) Stalaktiti, ki se ob čitateljevem soitju sproste v zvoke; navajam n. pr. na strani 10., 12., 21., 27., 28., 29., 30., 37., 42., 66., 77., 78., 79. 2.) MMatematične enačbe"; najtipičneje so menda Oblak" (53.), Ob jezeru" (52.), Ob sui" (57.) in tu pa tam smele, a neoporečno uspele prispodobe. Poleg teh naletimo v zbirki na 3.) sicer globoko občutene pesmi, ki pa se e niso popolnoma pretočile v kipce po avtorju lastnem načinu in ostale v sredi med tradicionalno in novo obliko; na pr. na strani 36., 71. KNJIEVNA POROČILA. 117 Značilna je tudi mnoica antitez, besednih iger, podčrtanih misli, osupljajočih domislic in kakor sem e omenil raba enostavnih, vsakdanjih izrazov, ki te sprva nekam tuje presunejo, a se jim polagoma privadi in se vivi v ta način. S tega staliča bi si ne upal pesniku očitati niti verza ,,ogenj in dtrov sovrag naj le riga" v pesmi ,,Narodu" (84.), ki je dragocen in skoro tipičen vzorec Debeljakove poezije. Neumljivo mi pa je, kako je zala v to zbirko poskočna in objestna Ob-jest" (69.). Zadnji dve, na ritmično prozo uglaeni politični pesnitvi, sta izvrstna zgleda pesnikove duhovite iznajdljivosti (prim. v Basni": otok Ostrdvo = Avstrija, Duna Dunaj, Strk Stiirgkh, Orel = Adler, Globanja = Ljubljana; in v Prezreli deci"; striček = Wilson, sirote = avstr. Slovani). Vse lastnosti te zbirke in posebnosti, ki so osobito lastne francoskim stiho-tvorcem, ki jim kumuje galski esprit, so v naem slovstvu nekaj novega, vsled česar je treba to odlično knjigo pesmi pozdraviti kot izraz pri nas doslej e ne-zastopane smeri artizma. V njej vidimo, nasproti starim, po izvoenih potih lovečim se načinom izraanja due novo, sočno umetnost močnega pesnika, ki je vrhutega ravno tako neizprosen avtokritik, a se ne boji, da bi intelektualizem zamoril srce. Zdi se, da naznanja te_vrste poezija, ki jo je pri nas prvi uvedel Debeljak (čigar posamezne, v Zvonu priobčene pesmi so, kot vse neobičajno, zbujale tu in tam nerazumevanje, da celo odpor!), prve zarje nove, prerojene lirike bodočega človeka, ki ni le sanjam predan bolestne, temveč tudi računar in mereč svoje due. Zanimivo je, da opaamo nekak podoben način oblikovanja e tudi pri Medvedu. Komur pa se ne bo posrečilo raztopiti stalaktite' v zvočne valove, ga pa bo za prebiranje teh pesmi odkodovala vsaj odligia,.jezikovna umetnost, ki priča o visoko razvitem in občutljivem avtorjevem čutu za lepoto in blagozvočnost slovenčine. Miran Jarc. Stritarjeva antologija. Uredil in uvod napisal dr. Ivan Prijatelj. V Ljubljani, 1919. Izdala in zaloila Tiskovna zadruga. 247 str. Za^Akerčevo čitanko" ki bo kmalu izla v novi, razirjeni izdaji je Prijatelj priredil Stritarjevo antologijo". Tako delo je za popularizacijo nae umetnosti in za kulturno izenačevanje in napredovanje naih čitajočih krogov neprecenljivega pomena. Posebno če ga vri mo, ki ima za tak posel vse, kar je treba: irok razgled po svetovni duevnosti in podrobno znanje predmeta. Povrh pa e ono nad vse ljubeznivo, v resnici socijalno čustvo, ki mu nareka, da se kot znanstvenik ne sme bati, da bi s takim divulgativnim" delom svoj poklic kakor e koli omadeeval. Noblesse oblige!" to geslo velja na tem polju tudi e v dananjih demokratičnih časih, in v teh časih e prav posebe! Obiren, 85 strani obsegajoč uvod podaja podrobno analizo Stritarjeve due m njegovega pesnikega dela. Pisan je s tako intimno poglobitvijo v Stritarjevega duha in s tako eleganco, da ga lahko tejemo k najboljim rečem, kar jih je * Prijatelj doslej napisal. Človeku se Stritar prav priljubi, postane mu blizek, simpa- ; tičen, domač. Vendar pa se, ko preide od uvoda k antologiji" sami, ne more ubraniti nekemu neprijetnemu čustvu. Vsaj meni je, ko sem listal po antologiji, gutiral" to ali ono pesem in se pri tem spominjal uvoda, večkrat zvenelo po