Političen list za slovenski narod. nedoslednost narodno - napredne gospode. „Slov. Narod" piše: „Kako se je naš list nasproti prvemu slovenskemu katoliškemu shodu zadržal, je vsem znano. Da mu narodno-napredna stranka ni res bila „od kraja načelno nasprotna", — kakor jezika sobotni „Slovenec", — to je razvidno bilo tako iz našega lista, .... držali smo se strogo sklepa, da ne bodemo tudi ničesar zoper njega storili." Kako so strogo izvrševali sklep, ničesar storiti proti katoliškemu shodu, evo Vam dokazov: „Slov. Narod" je dnč 26. avgusta t. 1. objavil članek: „Pred katoliškim shodom v Ljubljani", in sicer ga je prejel, kakor sam pravi, iz učiteljskih krogov. Ta članek je 'jako poučeu. Cujmo nekaj stavkov: „Odkar so v veljavi sedanji šolski zakoni, zaletavajo se vdnje pri vsaki ugodni ali neugodni priliki tudi mej Slovenci nekateri strastneži in prenapeteži. — Pred katoliškim shodom smo. — Tu bo tudi razgovor o ljudski šoli. Važna točka, zato je pa postavil pripravljalni odbor na pročelo. Kaj pa učiteljstvo slovensko? Mu li ugajajo nasve-tovane resolucije? Nazori slovenskega učiteljstva o slovenski ljudski šoli so znani. Izrazilo jih je že cestokrat jasno in odločno na svojih javnih shodih in po svojih glasilih, in vsakdo mora sedaj znati, da resolucijam o ljudski šoli, katere bode sekcija Z3 šolo na katoliškem shodu priporočala v vsprejem, slovensko učiteljstvo ne bode in ne bode nikdar potrdilo. . . . Kateri slovenski učitelj fe ga (katol. shoda) bo udeležil z mirno vestjo? Nihče, kdor se zaveda svojih nalog; nihče, kdor ima le kaj stanovskega ponosa! Pač, udeleži naj se ga g. nadučitelj R-bnikar kot predsednik „zaveze slovenskih učiteljskih društev" ; ondi naj protestuje v imenu slovenskega učiteljstva kar najodločneje zoper nasvetovane resolucije in naj zapusti družbo, koja ne prija nam, ne mi njej. To je dolžan storiti slovenskemu uči-teljstvu, da izve gospoda na katoliškem shodu naše mnenje!" To so vendar enkrat jasne,besede. Škofje, duhovniki. stariši katoliški, ki glasno in odločno pri vsaki priliki zahtevajo versko šolo, ti so po mnenju tega „Narodovega" članka — strastneži in prena- peteži. — Resolucijam katoliškega shoda, torej verski šoli, ne more in ne bode nikdar pritrdilo slovensko učiteljstvo. — Tako izjavlja „Narod" v imenu slovenskega učiteljstva. Ne pozabimo tega, vzlasti kadar pridejo gospöla s svojo fiksno idejo, da načelnega nasprotstva ni med nami. — Toda to omenjamo le mimogredoč. Poudarjamo pa, da vse to se bere v „Narodu". Ali ni to krasno? „Narod" 26. avgusta t. 1. zaklinja učitelje: „Kateri slovenski učitelj se bo shoda udeležil? Nihče, kdor se zaveda svojih nalog; nihče, kdor ima le kaj stanovskega ponosa!" — Isti „Narod" pa se ponaša dne 12. septembra t. 1., kako strogo se je držal sklepa, ničesar storiti zoper katoliški shod! Tako dosledno, tako pošteno se piše pri „Narodu"!! Mi se „Narodu" ne čudimo, kajti kjer ni resnice, tam ne more biti doslednosti; a čudimo se čitateljem ujegovim, ki vse to verjamejo bolj, nego evangelij. Toda v „Narodni Tiskarni" ne izhaja samo „Narod", ondi ima svoje gnezdo tudi humoristični list „Pavliha". Cujmo, kako je „Narodna Tiskarna" v tem listu priporočala shod v pesmi in prozi. V štev. 13 ima „Pavliha" pesem: „Prvemu slovenskemu katoliškemu shodu", kjer nahajamo besede: „Shod ... kaj namerjate li ž njim? — Ni do rodu vam našega usode, — 2 njim delate za slavni Rim — Da svoboden spet bode." In konec: „Zato Slovenec, komur mar — Blaginja našega je roda, — Naj se ne udeleži nikar — Katoliškega shoda." — V prozi v isti številki piše „Pavliha" o katoliškem shodu: „Zborovanje torej ne bo nič posebnega, toliko bolj zanimivo bo pa to, kar se bo drugače godilo. Bankot bo v ljudski kuhinji. Iz začetka so mislili za postrežbo najeti prijazne deklice iz Trsta, a v zadnji uri pa so si to premislili; stregle bodo zgolj farovške Aspazije v grških krilih. . . . — „Na, das kann schön werden!" — Vsak ude-ležnik pri banketu mora jedilno orodje seboj prinesti ; iz začetka so hoteli, da naj bodo žlice itd. na jeklene verižice pričvrščene, pa so reč premislili. . . Tako se je v slovenski besedi pisalo proti katoliškemu shodu, tako proti udeležnikom. Katoliški shod se je slikal kot shod podlih, nepoštenih ljudij, in vendar se ni ganil nikdo v „Narodni Tiskarni"' da bi zabranil ali vsaj obsodil take nečuvene uma-zanosti. In sedaj se gospodje ponašajo, da niso ničesar storili proti shodu!! — Ali je pač sploh še mogoča hujša nepoštenost v pisavi? — S takimi nasprotniki, žal, se nam je boriti. To naj pomislijo oni Slovenci, ki tako strogo presojajo vsako rezno besedo, spregovorjeuo od naše strani. Najbrž da mnogi ne vedo in si niti misliti ne morejo, kako pišejo slovenski, nam nasprotni listi. Mi bomo v prihodnje skrbeli, da naši čitatelji točno zvedo, kako da pišejo ti listi, ter da jih presojajo po njih lastni pisavi. Za danes menimo, da smo dovolj točno označili iz . besed liberalnih listov, kako nedosledni da so naši 1 nasprotniki in kako grdo da so rovali proti katoliškemu shodu že pred shodom. , O katoliški narodni organizaciji. | (Govoril na slovesnem shodu dr. Ivan Šusteršič.) j (Konec.) V nemških in italijanskih liberalcih vidimo najhujše svoje narodne nasprotnike, kajti ti delujejo v smislu svoje liberalne narodne ideje. Nemški in ¡italijanski katoličani pa, namreč 'oni, ki so katoličani v pravem p o -| menn besede, katoličani v srcu, | duhu, mišljenju in dejanju, prizna-jvajo ista nepremenljiva načela k a -■ toliške vere, koja so od nekdaj p o d -jlaga našemu narodnemu življenju. ; V smislu teh načel, ki velevajo jednako pravico ; vsakemu, priznavajonampopolnoravno-1 pravnost. Z isto gorečnostjo, kakor mi sami, žele nam spolnitev naših pravičnih teženj. V javnih zastopih bojujejo se tesno zvezani z zastopniki našega na-! roda za naše narodne pravice in morajo vsled tega, 1 ker so pravični, prenašati od svojih liberalnih ro-| jakov očitanje, da so brezdomovinci. Brez-| domovinci imenujejo se radi tega, ker spolnjujejo besedo Kristusovo, da morajo svojega bližnjega kakor ' samega sebe ljubiti! Brezdomovinci so zaradi tega, ker združujejo z ljubeznijo do svojega roda, tudi ljubezen in pra- LISTEK Naša t o laz Id a. ii. V I. stoletju pp Kristusu, ko so kristijanje trpeli grozovito preganjanje pod Neronom (64—68) in potuhnjenim Domicijanom (81—96), pisal je neki nezpan pisatelj poganu Diognetu mej drugimi tudi te-le vrstice: „Kristijanje ne prebivajo v posebnih mestih, ne govoró jezika, ki bi bil samó njim lasteo, nič posebnega ne zapaziš v njih vedenju. Stanojejo v dedovini svojih očetov, toda so notri kakor gostači; enake pravice imajo, kakor meščaui, toda godi se jim, kakor tujcem. Vsaka tujina je njih domačija, vsaka domačija — tuja zemlja. Ženijo se kakor drugi in rodé otroke, toda zametujejo (izpostavljajo) jih ne. Skupno mizo imajo, toda ne skupnosti žen. V mesu so, ali ne íivé po mesu. Na zemlji prebi- vajo, toda njih misli in srca so v nebesih. Pokorni so zakonom ; toda s svojim življenjem več store, kakor zakoni zahtevajo. Vse ljubijo in vsi jih preganjajo. Umirajo, in vzbujajo življenje. Ubožni so in mnoge narede bogate. Z zasramovanjem jih obsipajo, in blagoslov je njih maščevanje. Čipte.so njih nravi, in kakor hudodel-nike jih kaznujejo." Ce človek čita te vrstice, spomni se nehote, da je dandanes skoro še prav tako. Saj katoličani po svetu ne živi v posebnih mestih, trgih in vaseh, ampak v istih, kakor drugi ljudje, govore isti jezik, kakor njih rojaki, bodisi slovenski ali češki ali francoski ali nemški ali kateri drugi; stanujejo na zemlji, katero so jim pridobili njih očetje, imajo enako domovinsko pravico, kakor drugi, in vendar jim pravijo, da so brezdomovinci, da nimajo nobene domovine. Domača zemlja jim le torej tujina, in tujina jim mora nadomestovati domovino. Nobene božje zapovedi ne prestopajo, temveč uH narode strahu božjega, in vendar jim pravi svet, da so v kvar člo- veštvu ; uče ljudi čisto živeti, in vendar se jim očita, da so izdajice naroda. Zakoni zahtevajo le, da so ljudje po zunanje pošteni; katoličani store pa s svojim življenjem in delovanjem še več: oni delajo na to, da bi vsi bili tudi v s r c u pošteni. Vse ljubijo, zlasti mladino, kateri žele prave omike, prave sreče, in vendar so od vseh preganjani. Državam žele trdnosti, in vendar so od njih preganjani. Z zasmehom jih povsod obsipajo, in vendar so narodi takrat najsrečnejši, kadar je pri njih katoliško življenje najbolj razvito. Tako se katoličani maščujejo z blagoslovljanjem. Marsikoga bi utegnilo zbegati, ko vidi, da odločen katoličan trpi povsod zaničevanje, toda pogum velja! Kdor hoče pobožno živeti, trpi preganjanje — tako je bilo in je, in ko nas ne bo, bo še ravno tako. Nismo mi prvi, katerim se tako godi; pred 18. stoletji se jim je prav tako godilo, in še hujše; a zmagali so — tudi mi bodemo. Da pa ni nič novega pod solncem, tudi to je — naša tolažba. vičnoat do drugih narodov v zmislu načel katoliške vere! Kako lepo se kažejo ta načela na splošnih avstrijskih katoliških shodih. Tu se zbirajo zastopniki vseh avstrijskih narodov, Slovani, Nemci in Italijani, v skupna posvetovanja, — in vendar tu ni nikakega narodnega nasprotstva. Tu so vsi narodi avstrijski jedini, vse veže ena in ista krščanska ljubezen, vse navdaja jedna in ista katoliška ideja, vsi stoje na jednem in istem stališču krščanske pravice, vsi priznavajo jeden drugemu popolno jednakopravnost, kakor to jedino dopušča in veleva krščanska ljubezen ! Po vsi pravici je tedaj vskliknil odlični govornik na letošnjem linškem katoliškem shodu: „V našem taboru je Avstrija!" Da, katoliška ideja je prava avstrijska ideja; ako bi ista krepka katoliška zavest, ki vlada na katoliških shodih, prešiujala vse narode avstrijske, potem bi bila narodna sprava hitro narejena, na podlagi jednake pravice podali bi si vsi narodi avstrijski brez razločka roko in uresničila bi se potem iskrena želja vseh avstrijskih katoličanov, naj si bodo katerekoli narodnosti, želja, kojo hočemo slovesno izraziti v prvi resoluciji z besedami: „da bi na podlagi narodne jednakopravnosti vsi narodi avstrijski združili se k skupnemu složnemu delovanju za moč, čast in slavo skupne avstrijske domovine po vzvišenem geslu presvetlega vladarja: ,Z združenimi močmi!" Vidimo tedaj, da v katolicizmu, v naši katoliški veri, leži težišče našega narodnega obstanka, in da je katoliška vera tudi oni element, ki nas druži z drugimi narodi, ki omogoča složno sodelovanje najrazličnejših narodov. V katoličanstvu leži tedaj v prvi vrsti naša moč, v katoličanstvu je naša zaslomba, in sovražnik, najhujši sovražnik naše narodnosti je oni, ki nam hoče vzeti to najdražjo svetinjo, oni, ki izpodkopava ali izpodkopavati skuša verski čut v našem narodu; oni je sovražnik naše narodnosti, naj tudi nosi slovensko ime, naj tudi govori slovensko besedo, naj se tudi imenuje navdušenega in odločnega narodnjaka. Vedoč ali nevedoč deluje in ruje zoper narodnost našo, ker izpodkopava nje glavno zaslombo! Podlaga, na kateri naj se snuje naša narodna organizacija, je tedaj dana. Organizacija naša mogoča je jedino le na podlagi našega verskega prepričanja, na podlagi katoliških načel, kajti v teh načelih zajamčeno je naše duševno in gmotno blagostanje, zajamčena je naša narodna individualnost. Imamo že nekaj organizacije, osnovane na tej podlagi. To so vrla naša katoliško politična društva. Dolžnost naša je, da jih krepko podpiramo in da snujemo tam, kjer se kaže potreba, nova taka društva. Vsak zavedni Slovenec bodi član vsaj jednemu teh društev! S tem pa še ni storjeno vse. Delovanje društev je več ali manj razcepljeno, kajti vsako deluje le v svojem določenem okraju in v prvi vrsti tudi le za dotični okraj. Nedostaje nam pa središčne sredo-točne organizacije celega slovenskega naroda. Razkosani smo po raznih kronovinah — a vendar smo celoskupni narod, navdaje nas jedna in ista verska in narodna zavest, jedne in iste so naše želje in težnje. V pospeševanje teh skupnih želja in teženj, v obrambo važnih skupnih verskih in narodnih postojank, v razširjenje, v globljenje in utrditev skupne verske in narodne zavesti potrebujemo posebno tesno in krepko središčno organizacijo. V to svrho predlaga šesti odsek, naj se pooblasti stalna komisija za drugi slovenski katoliški shod, ki šteje 24 članov, da naj se slobodno pomnoži z odličnimi katoliško-zavednimi rodoljubi iz vseh slovenskih pokrajin in se osnuje kot „slovenski katoliški odbor" z nalogom in delokrogom izvrševalnega odseka slovenskih katoličanov. Slavni zbori Ce se ta ideja vresniči, potem bode storjen važen korak na polju narodne organizacije naše. „Slovenski katoliški odbor" bode v gotovem smislu reprezentant celega naroda slovenskega. Ce bode ta odbor stal na visočini svoje naloge, bode v njegovih rokah vodstvo celoskupnega našega narodnega življenja. Cim tesneje bodemo organizovani, tem živejša bode naša zavest, da spadamo skupaj, da smo eeloskupni narod. Tadi nasprotniki naši navadili se bodo, računati s celotnim narodom slovenskim kot mogočnim faktorjem in tudi [ odločilni krogi konečno tega prezirati ne bodo mogli. Častita gospoda I Ravno seda) je potreba za sredotočno organizacijo našega naroda na katoliški podlagi nujna. Na slovenskem obnebju kažejo se v najnovejšem času znamenja, ki nam ne obetajo nič dobrega. Kdor ta znamenja hoče razumevati, se ne more ubraniti bojazni, da čakajo naš narod hndi časi, časi, v katerih bodemo morali zastavljati celo svojo narodno moč za vero in dom. Potreba, nujna potreba nas tedaj sili, da se tesno združimo pod samo starodavno katoliško zastavo in okolu stare narodne zastave, katero je toliko let tako častno in zmagovito nosil nepozabni oče dr. Janez Bleivveis, zastava, na kateri se leskeči v zlatih črkah kot prva naša svetinja, naša sv. vera! Oklenimo se tesno te zastave in duh rajnega očeta narodovega nas bode spremljal v najburnejših bojih. S trdno vero v sreu, kakor jo je imel on, ne bodemo onemogli v najhujših bojih, kajti kakor on iskali, našli bodemo v najhujših časih vedno tolažila in spodbude v sveti svoji veri. Katoličanstvo naše je trdna zaslomba za narodnost našo. Ce zidamo svojo narodno organizacijo na vero svojo, potem se nam ni bati najhujših viharjev. Zidali bodemo na skalo, na katero je zidana cerkev Kristusova, na skalo, katera je trdno in ue-omahljivo prestala najhujše svetovne viharje in ki bode trdno in neomahljivo stala do konca sveta. Na to trdno podlago hočemo zidati, in ko bode naše delo končano, vskliknili bodemo radostno in ponosno, — radostno, ker bode delo dovršeno, ponosno, ker bode delo naše —: Hvaljen bodi Jezus Kristus! (Navdušeno dolgotrajno odobravanje in ploskanje.) Pojasnilo. Prejeli smo nastopni dopis: „Slovenec" od 13. t. m. piše na drugi strani to-le : Gospod L. Svetec je pri isti priliki v seji pripravljalnega odbora za prvi slovenski katol. shod izrazil svoje začudenje, zakaj odbor za prvi slov. katol. shod poleg „katoliško-političnega društva v Ljubljani" ne priporoča tudi „slov. društva". To ni res, da bi bil izrekel začudenje — tako naiven nisem, pač pa sem izrekel željo, da bi se storil kak korak za združenje teh dveh društev ter sem v resnici poudarjal, da načelnih nasprotstev ni in je tako silno potrebna sloga mogoča. V Litiji, 14. septembra 1892. L. Svetec. Opomba vrednišlva: Srečno je tudi pri tem popravku g. L. Svetec našel besedico „začudenje", o kateri popravlja, da je ni izrekel. Ne popravi pa, kar je bistveno, da je on vprašal, zakaj se poleg katol. polit, društva v Ljubljani ne priporoča tudi Slovensko društvo, češ, saj je to ravno tako katoliško društvo, kakor Vaše politično društvo. Jn to je bistvo preporne zadeve. Ako je g. Svetec mnenja, da med društvoma, kater Dunaju, da se zboljša njih stanje. Pričakovati seveda ni, da bi do takegra posredovanja prišlo, ker ruska vlada se nič ne briga za avstrijske Slovane. Srbija in Rusija. Nekateri ruski listi neso prav zadovoljni s premembami v Srbiji. Rističu namreč nič prav ne zaupajo. Metropolit Mihael je skušal to nezaupanje pregnati v pogovoru z dopisnikom ruskega lista „Novosti". Zagotavljal mu je, da je prememba vlade posebno ugodna pravoslavni cerkvi. Korist srbska cerkve je pa tudi korist ruske cerkve. V vnanji politiki se hoče novo ministerstvo vsemu izogniti, kar bi bilo neprijetno Rusiji. Vse bode storilo, da si ohrani simpatije ruskega naroda in pa ruske vlade. Pirenejski polotok. Portugalski republikanci so se nadejali, da se španjski republikanci spuntajo. Sklenili so j. Tinktura zoper kurja očesa Najvarnejše in najboljše sredstvo, da se odpravijo kurja očesa,, ' zagnanci in žulji. Na kurje oko ali na zagnanee se skozi 5—6 dni ta tinktura zjutraj s čopičem, ki je v steklenici, dobro namaže, ko to preteče, se vzame mlačna kopel,1! potem se kurje oko lehko z noliti izvzame. — Steklenica stane 25 kr., 10 steklenic 2 gld. 264 9 Piccolijeva lekarna „Pri angelju" v Ljubljani, Dunajska cesta. Vnanja naročila se proti povzetju svote toč no zvršuejo. tt ti j 4* t. 13. septembra. Pri Južnem kolodvoru : Katz, trgovec, iz Tabora. — Stephanides, profesor, iz Trsta. — Lerget-porer, fotograf, iz Bleda. — Kren s hčerjo iz Kočevja. — Praprotnik. uradnik v pok., s soprogo, iz Pulja. Pri bavarskem dvoru: Res, inženčr, z Reke. — Mazi s soprogo iz Dolenjega Logatca. — Ivanetič, učitelj, iz Dobovea. 14. septembra. Pri J tiinetn k tU a? dvoru: Bisak, trgovec. z usnjem, s svakinjo, iz Gorice. — Kleindienst iz Glan-hofen-a. — Kiinl, železniški uradnik, s soprogo, z Dunaja. Pri avstrijskem čaru: Dobrovič in Mandieiz Kastvo. — Gantar, nadučitelj, iz Studenca. — Simer, trgovec, iz Celja. — Ranzinger z otroci iz Trbovelj. 8 Sj v Ljubljani na Kongresnem trgu 2 priporoča svojo 415 12-5 popolno zalogo vseh v tukajšnjih in vnanjih učiliščih uvedenih šolskih knjig v najnovejših izdajah broširane in v trdnih šolskih vezili po najnižjih cenah. Seznami uvedenih knjig se oddajajo zastonj. Dni 16. septembra Papirna renta 5%, 16% davka .... 96 gld. Srebrna renta 5%, 16% davka .... 96 „ Zlata renta 4%, davka prosta.....115 „ Papirna renta 5%, davka prosta .... 100 „ Akcije avstro-ogerske banke, 600 gld. . . 994 Kreditne akcije, 160 gld. ....... 313 „ London, 10 funtov Btrl........119 „ Napoleondor (20 fr.) ...............9 " Cesarski cekini....................5 Nemških mark 100 ..................58 " D 11 il a j s k a 1> o r z ». 65 kr. 30 „ TO „ 40 . 50 " 70 „ mu. 69 „ 75 „ Dne 15. septembra. Ogerska zlata renta if,.......112 gld. Ogerska papirna renta 5%......100 4% državne srečke 1. 1854., 250 gld. . . 5% državne srečke 1. 1860.. 100 gld. . . Državne srečke 1. 1864., 100 gld..... Zastavna pismaavstr. osr. zem. kred. banke 4 % Zastavna pisma „ „ „ „ „4'/,% Kreditne srečke, 100 gld....... St. Genois srečke. 40 irld. . .... 140 151 185 96 100 189 62 35 kr. 55 „ 25 „ 50 I 15 „ 30 „ 75 „ 50 „ Ljubljanske srečke, 20 gld. ...... 22 gld. — Avstr. rudečega križa srečke, 10 gld. . . 17 . 40 Rudolfove srečke, 10 gld.......24 Salmove srečke, 40 gld........62 Windischgraezove srečke, 20 gld.....58 Akcije anglo-avstrijske banke, 200 gld. . . 151 Akcije Ferdinandove sev. želez. 1000 gl. st. v. 2815 Akcije južne železnice, 200 gld. sr. . . . 97 Papirni rubelj . . , . ...........1 Laških lir 100 kr. 50 „ 20 75 . 25 „ 20'/s„ JJERCUR imenjarnična delniška družba na Dunaju, I., Wollzeile štev. 10. NajkulantnejSe se kupujejo in prodajajo v kursnem lista navedeni vredfcostnl papirji, srečke, valute in devize. Razna naročila IzvrSé se najtočneje. Za, nalaganje kapitalov priporočamo : 4% bolzansko-meranske prioritete. 4'/,% gallikega zemljlikega, kreditnega društva zastavna pisma. 4% duhovsko-podmokelske (Da* - Bodenbaoker) srebrne prioritete. Dunajske komunalne promese à 3gld. in 50 kr. kolek. Glavni dobitek 200.000 gld. avstr. velj. Tišine promese a 2 . in 50 kr. kolek. Glavni dobitek 100.000 gld. avstr. velj. _ Obe vkupe le 6 gld. avstr. velj. Žrebanje dne 1. oktobra Izdajatelj: Dr. Ivan Jsneiij. Odiovcmi vrednik: Ignaoij Žitnik. Tis* „kunvisK* 'l')s«»'C«- » l,(nt>n»Bi